Itse näkisin asian toisinpäin. Kapealla sektorilla/tietyissä osakkeissa löytyy niitä huonoja ja hyviä yhtiöitä joka puolelta. Yhtiöt voivat myös vaihtaa kotipaikkaansa, jos meninki jossain maassa käy niin kauheaksi että bisnestä ei voi kunnolla tehdä, mutta bisnes on kuitenkin kannattavaa tehdä. Ongelma on laajemmalla alalla katsottuna, indekseissä ja valtion bondeissa.Eihän tuo todellisuudessa ole ongelma kuin joidenkin kapean sektorin osakkeissa ja/tai tietyissä sijoitusstrategioissa. Suurin kysymys on siinä mitä siltä salkultasi haluat. Esim. techpuolella euroopalla ei ole juurikaan mitään jenkkeihin verrattavaa valinnanvaraa
Ja ehkä kaikkein selviten noissa valtion bondeissa. Bondit kun on aika suora sijoitus siihen itse valtioon. Bondeissa myös liikkuu muutaman kertaa enemmän rahaa kuin osakkeissa ja sijoittajat ovat isompia (valtioita ja instituutioita). Jos hypoteesi nyt on se, että jenkkien uskottavuus menee niin huonoksi, että salkunhoitaja päättää että nää jenkkibondit on nyt myytävä pois, niin mikä on sitten se vaihtoehto? Valtio/instituutiotasolla rahojen makuuttaminen "tilillä" ei ole oikein optio eli joku paikka noille rahoille pitää löytää. Jonkun muun maan bondeihin nuo pitäisi varmaan sitten laittaa, mutta mikä maa se sitten olisi?
Yksityissijoittajan kohdalla nuo indeksit on se relevantimpi. Mutta minkä maan/alueen indeksi sitten olisi parempi vaihtoehto kuin jenkit? Tuossa aiemmin väläyteltiin Saksaa, mutta ainakin itse näen Saksassakin aika paljon ongelmia.
Toki tässä kannattaa mennä sillä helpoimmalla eli sijoittaa maailmanindeksiin, niin se tasapainottaa sitten itseään sitä mukaan kun maailmantilanne muuttuu.
Tietysti yksi vaihtoehto olisi kulta. Ja tähän sen viimeaikainen arvonnousu osittain varmasti perustuukin, maailmalla on paljon ongelmia eikä hyviä vaihtoehtoja oikein ole, niin laitetaan rahat turvaan kultaan.