Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Onkohan muutaman vuoden päästä Suomen rikkaimpien listoilla jos noin hyvin hallitsee sijoittamisen salat? Meinaan että jos taustalla vain muutama vuosi duunia -> sijoituksia oikeisiin kohteisiin ja oikeaan aikaan -> täysi taloudellinen riippumattomuus ja esim 200ke pystyy laittamaan autoon tuosta vaan.

Toki voi olla että Vilin sijoitukset ei samaan tapaan kymmenkertaistu lähivuosina? :hmm:

Melkein sama tosiaan että ohjelmassa olisi lottovoittaja. "Täytin vain oikeat numerot, nyt on massia".

Tosi hyvä yksittäiselle henkilölle, mutta eipä siinä mitään mallia ole edes muille mitä seurata.

Melkein sama tosiaan että ohjelmassa olisi lottovoittaja. "Täytin vain oikeat numerot, nyt on massia".

Tosi hyvä yksittäiselle henkilölle, mutta eipä siinä mitään mallia ole edes muille mitä seurata.
Näitähän nämä on. Mut ei pidä unohtaa artikkelista sitäkään osaa missä tyyppi on tehnyt paljon töitä. Onni potkaisee todennäköisemmin niitä jotka tekevät paljon.
– Olen tienannut eniten työnteolla. Tein 14–18-vuotiaana hanttihommia ja kesätöitä golfkentällä, raksalla ja metsässä. Ihan laidasta laitaan kaikkea, mistä sain kiinni. Sitten päädyin Punkaharju Resort Oy:hyn.
– Siinä vaiheessa palkka nousi aika korkeaksi. Tein töitä 80–100 tuntia viikossa neljä kuukautta. Tienasin parhaimmillaan yli 10 000 euroa kuussa.

MInua sijoitusonni potkaisi useammassa kohdassa. Erityisen pitkä nousu teknologiassa ja satuin sijoittamaan tekkiosakkeisiin. Teknologia on itselle tutuin ala työn vuoksi joku tankkerit tms. arpa mihin ei voi lähteä kun ei tajua. Vielä isompi onni, että nvidian osakkeita ei tullut myytyä krypto eikä covid boomissa ja pääsi hyötymään ai boomista maksimaalisesti.

Vaikka ei olisi megaonnea ollut yksittäisten tekkilappujen kanssa niin silti olisi hyvin säästetyt rahat tuottaneet sp500:ssa ja FIRE mahdollinen. Onko kryptot sitten enemmän kolikonheittoa kuin sp500/piilaakso, uskoisin näin. Hajautus on ystävä ja vihollinen. Tienaamiskyky ja olemassa oleva aikaikkuna määrittelee ainakin yhdenlaiset raamit riskinotolle. Ihan erilainen riski laittaa vaikka puolet omaisuudesta yhteen sijoituskohteeseen jos on 20v tai 50v. 20v:na tienaamispotentiaali edessä, 50v:na alkaa jo mietityttään miten minimoi riskit ja varmistaa laadukkaat eläkepäivät.

Onkohan muutaman vuoden päästä Suomen rikkaimpien listoilla jos noin hyvin hallitsee sijoittamisen salat? Meinaan että jos taustalla vain muutama vuosi duunia -> sijoituksia oikeisiin kohteisiin ja oikeaan aikaan -> täysi taloudellinen riippumattomuus ja esim 200ke pystyy laittamaan autoon tuosta vaan.

Toki voi olla että Vilin sijoitukset ei samaan tapaan kymmenkertaistu lähivuosina? :hmm:
Missähän vaiheessa tuo on kotiuttanut voittojaan kun ei nopeasti katsottuna näkynyt verokoneessa. Muita saman sukunimen omaavia kyllä löytyi listalta :think:

Näitähän nämä on. Mut ei pidä unohtaa artikkelista sitäkään osaa missä tyyppi on tehnyt paljon töitä. Onni potkaisee todennäköisemmin niitä jotka tekevät paljon.

MInua sijoitusonni potkaisi useammassa kohdassa. Erityisen pitkä nousu teknologiassa ja satuin sijoittamaan tekkiosakkeisiin. Teknologia on itselle tutuin ala työn vuoksi joku tankkerit tms. arpa mihin ei voi lähteä kun ei tajua. Vielä isompi onni, että nvidian osakkeita ei tullut myytyä krypto eikä covid boomissa ja pääsi hyötymään ai boomista maksimaalisesti.

Vaikka ei olisi megaonnea ollut yksittäisten tekkilappujen kanssa niin silti olisi hyvin säästetyt rahat tuottaneet sp500:ssa ja FIRE mahdollinen. Onko kryptot sitten enemmän kolikonheittoa kuin sp500/piilaakso, uskoisin näin. Hajautus on ystävä ja vihollinen. Tienaamiskyky ja olemassa oleva aikaikkuna määrittelee ainakin yhdenlaiset raamit riskinotolle. Ihan erilainen riski laittaa vaikka puolet omaisuudesta yhteen sijoituskohteeseen jos on 20v tai 50v. 20v:na tienaamispotentiaali edessä, 50v:na alkaa jo mietityttään miten minimoi riskit ja varmistaa laadukkaat eläkepäivät.

Onko nyt siis Nvidiat myyty?

Miksi et kirjaudu avaa tili -vaihtoehdolla? Sitä kautta voi käyttää pankkitunnuksia ja kirjaa sut sisään kun huomaa että tili on jo olemassa.
Minkähän ihmeen takia tämä kirjautusmahdollisuus on pitänyt piilottaa noin?

Hyvä video missä perustellaan miksi pidemmällä aikajänteellä sp500 tuotto hyvin todennäköisesti jää pienemmäksi kuin historiallinen tuotto. Videolla tuodaan esiin hyvin myös ajoittamisen ongelma. Mahdoton sanoa millon ja miten sp500 korjaa. Sivusta huutelen, että mun mielestä klarna tyyliin jos AI tehostaa yritysten tuloksentekokuntoa niin se voi heittää aika lujaa kapulan karhujen rattaisiin. Ei ole pakko kasvaa, että nettotulos ja marginaali voivat parantua.

Jos uskoo, että kasvu hidastuu, mutta AI parantaa tuloskuntoa niin tämä voisi puoltaa sijoittamista teknologiasta hyötyviin osingonmaksajiin?

Käyttääkö kukaan muu chatgpt:ta apuna sijoittamisessa? Tuntuu olevan törkeän hyvä siihen, että saa massasta tongittua sellaista esille mihin tutustuu tarkemmin käsipelillä. Tyyliin alla yksi kysymys mikä mua on kiinnostanut ja siihen lankakerästä narunpää. Chatgpt näyttää myös tekevän taustalla webbihakuja ja linkkaa osaan vastauksista lähteitä.
1730072481355.png

Varmaan alkaa olla jo normi, että ai:lta haetaan apua päätöksiin, jolloin tullaan taas siihen klassikkoon, että kun suurin osa tekee sitä, niin olisiko paras kontrata.

AI:ta voisi käyttää ehkä screenerinä, sehän olisi sellaiseen hommaan juuri sopiva työkalu etenkin small cappien kanssa. Itsellä on tosin jatkuva epävarmuus siitä, kuinka paljon hallusinointia tapahtuu, mutta tuleehan ne omituisuudet tietysti nopeasti vastaan kun alkaa omin silmin katselemaan lukuja tarkemmin.

Hyvä video missä perustellaan miksi pidemmällä aikajänteellä sp500 tuotto hyvin todennäköisesti jää pienemmäksi kuin historiallinen tuotto. Videolla tuodaan esiin hyvin myös ajoittamisen ongelma. Mahdoton sanoa millon ja miten sp500 korjaa. Sivusta huutelen, että mun mielestä klarna tyyliin jos AI tehostaa yritysten tuloksentekokuntoa niin se voi heittää aika lujaa kapulan karhujen rattaisiin. Ei ole pakko kasvaa, että nettotulos ja marginaali voivat parantua.

Jos uskoo, että kasvu hidastuu, mutta AI parantaa tuloskuntoa niin tämä voisi puoltaa sijoittamista teknologiasta hyötyviin osingonmaksajiin?

Käyttääkö kukaan muu chatgpt:ta apuna sijoittamisessa? Tuntuu olevan törkeän hyvä siihen, että saa massasta tongittua sellaista esille mihin tutustuu tarkemmin käsipelillä. Tyyliin alla yksi kysymys mikä mua on kiinnostanut ja siihen lankakerästä narunpää. Chatgpt näyttää myös tekevän taustalla webbihakuja ja linkkaa osaan vastauksista lähteitä.
1730072481355.png

Katsoin videon. Hyviä ja mielenkiintoisia pointteja. Olen kuitenkin toistaiseksi enemmän kallellaan ehdottamaasi oletukseen, että AI tuo niin merkittävään tuottavuusloikan, että siitä riittää pitkään uudeksi talouden ajuriksi. Ja on kiistatonta, että top-10 megacapit ovat korkealle arvostettuja. Näkisin niiden osalta tärkeänä myös onnistuneen osakepoiminnan. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että esim. NVidian arvoon on pumpattu jo paljon siitä potentiaalista, mitä itse näkisin yrityksen voivan täyttää tulevina vuosina, ja vaikka kurssi tästä vielä jatkaisi nousuaan, niin mitään satumaisia tuottoja en lähtisi itse siltä odottamaan. Toisin näen esim. Teslan kohdalla. Näen firman äärimmäisen herkullisessa asennossa seuraavaa 10-30 vuotta kohti esim. liikenteen autonomian ja robotisaation osalta ja potentiaalia kurssille reilusti yli kymmenkertaisua. Täten uskonkin, että Teslasta todennäköisesti tulisi heittämällä maailman suurin yritys jo seuraavan 3-5 vuoden sisään, ellen näkisi, että Microstrategylla on vahva potentiaali mennä senkin ohi. Muihin megacappeihin en ole niin hyvin perehtynyt, mutta lisäksi Amazon on vahvoilla omilla listoillani.

Huomionarvoista myöskin se, että videolla haastateltava tekee mahdollisesti yksioikoisen tulkinnan, että jos S&P500 alisuorittaa seuraavat 10 vuotta, niin että sen täytyisi tarkoittaa sitä, että megacapit alisuorittaa ja small capit tasapainottaa ylisuorittamisellaan. On myös toinen vaihtoehto: Megacapit jatkaa vanhaan malliin ja small capit alisuorittaa entistä rankemmin. Tätä voisi puoltaa esimerkiksi se, että niillä on valtavasti suuremmat kassat panostaa nyt heti alussa AI:hin ja sen vaatimaan laskentatehoon ja ottaa varaslähtöä siitä saataavaan hyötyyn verrattuna pienempiin yhtiöihin.

Viimeksi muokattu:
AI:ta voisi käyttää ehkä screenerinä, sehän olisi sellaiseen hommaan juuri sopiva työkalu etenkin small cappien kanssa. Itsellä on tosin jatkuva epävarmuus siitä, kuinka paljon hallusinointia tapahtuu, mutta tuleehan ne omituisuudet tietysti nopeasti vastaan kun alkaa omin silmin katselemaan lukuja tarkemmin.
Tätä just eilen tein tunteroisen ja tuntui tosi hyvältä. Löysin pari itselle mielenkiintoista etf:aa. Jatkan niiden tutkimista käsipelillä ilman AI:ta. AI tuntui tekevän internethakuja taustalla ja aika moneen kysymykseen tuli lähde vastauksen kyljessä.

Toinen hyvä on, että ai on vähän kuin parempi google. Tuli kysyttyä kaikkea kummallista ja sitten faktatarkistettua lopputulokset toisella tapaa. Kyselin asioita tyyliin moniko indeksin X yritys tekee voittoa. Tämä tuli mieleen kun russel2000:ssa on yllättävän paljon yrityksiä jotka eivät tee voittoa ja trendi siihen suuntaan että voitontekijät vähenevät edelleen.

Kyselin asioita tyyliin moniko indeksin X yritys tekee voittoa. Tämä tuli mieleen kun russel2000:ssa on yllättävän paljon yrityksiä jotka eivät tee voittoa ja trendi siihen suuntaan että voitontekijät vähenevät edelleen.

Vissiin S&P 600 -indeksi on parempi tuossa suhteessa kun siinä on vaatimus voitollisuudesta toisin kuin Russel 2000:ssa. Tämä ei siis ollut typotettu S&P 500, vaan se on eri indeksi, jossa on smallcapejä.

Vissiin S&P 600 -indeksi on parempi tuossa suhteessa kun siinä on vaatimus voitollisuudesta toisin kuin Russel 2000:ssa. Tämä ei siis ollut typotettu S&P 500, vaan se on eri indeksi, jossa on smallcapejä.
Tuo sp600 on aika mielenkiintoinen. Tuli eilen useampaan otteeseen sp600 vastaan parempana vaihtoehtona kuin sp500 olettaen että sp500 korjaa tuotot pitkän aikavälin trendiin.

Mulla työn alla löytää lisää etf:ia joilla saa fiksua hajautusta ja tulovirtaa salkkuun. Kiinnostaa velkakirjat, osingot ja ei sp500 yritykset joilla saisi maailmanlaajuista hajautusta. Tekoäly kyllä hyvä auttamaan siinä että saa lankakerän päästä kiinni. Tulee varmaan noita tutkittua useampi kuukausi ennen kuin tekee päätöksiä mihin sijoittaa seuraavaksi.

Jos maailmanlaajuista hajautusta haluaa, niin FLXI:llä sais Intiaa, siellä on viimevuodet mennyt aika lujaa. Intiassa on suurin nuori työikäinen väestö jonka elintaso nousee rutkasti ( toki myös erot elintasossa maan sisällä on suuret ja poliittinen ilmapiiri lisää riskiä.. ) länsimaat kun alkavat olla allergisia kaikelle kiinalle kasvavissa määrin niin katse siirtyy intiaan. Kehittyvät jos kiinnostaa muutenkin, niin IS3N ei varmaan sekään ole pöljä valinta.

Jos maailmanlaajuista hajautusta haluaa, niin FLXI:llä sais Intiaa, siellä on viimevuodet mennyt aika lujaa. Intiassa on suurin nuori työikäinen väestö jonka elintaso nousee rutkasti ( toki myös erot elintasossa maan sisällä on suuret ja poliittinen ilmapiiri lisää riskiä.. ) länsimaat kun alkavat olla allergisia kaikelle kiinalle kasvavissa määrin niin katse siirtyy intiaan. Kehittyvät jos kiinnostaa muutenkin, niin IS3N ei varmaan sekään ole pöljä valinta.
Mä näen intian vähän sellaisena, että vaikea ulkopuolelta sijoittaa kun poliittiset riskit on aika isot. Ehkä tuo ETF on sellainen että riskit tasapainottuu, vaikea sanoa ilman syvällistä perehtymistä.

Toisaalta ison osan intian elintason kasvusta saa sp500:lla kun intialaiset ostaa nvidian näyttökortit, applen luurit, microsoftin läppärit, juovat coca colaa jne.

Tuo sp600 on aika mielenkiintoinen. Tuli eilen useampaan otteeseen sp600 vastaan parempana vaihtoehtona kuin sp500 olettaen että sp500 korjaa tuotot pitkän aikavälin trendiin.

Mulla työn alla löytää lisää etf:ia joilla saa fiksua hajautusta ja tulovirtaa salkkuun. Kiinnostaa velkakirjat, osingot ja ei sp500 yritykset joilla saisi maailmanlaajuista hajautusta. Tekoäly kyllä hyvä auttamaan siinä että saa lankakerän päästä kiinni. Tulee varmaan noita tutkittua useampi kuukausi ennen kuin tekee päätöksiä mihin sijoittaa seuraavaksi.
Eri tyyppisiä hajautusideoita olen kanssa mietiskellyt. Tämä worldperatio.com vaikutti myös mielenkiintoiselta, p/e lukuja eri markkinoilla vs historia.

Ajattelin myös tutkiskella ihan rauhassa, myös kunnes US presidentinvaihdoksesta ja sen seurauksista tulee jotain tietoa, toivottavasti kevääseen mennessä. En väitä osaavani ennustaa tai ajoittaa, mutta tuntuu psykologisesti mukavammalta lykätä isompia panostuksia hieman juuri nyt.

Toisaalta ison osan intian elintason kasvusta saa sp500:lla kun intialaiset ostaa nvidian näyttökortit, applen luurit, microsoftin läppärit, juovat coca colaa jne.
Taitaa olla liian hi-tekkia ja länsimaista. Kuulemma kiinalaiset biljardipöydät ja mopot ovat kovassa huudossa. Siellä on jengillä noita vaikka asuvat teltassa, siis oikeasti.

Taitaa olla liian hi-tekkia ja länsimaista. Kuulemma kiinalaiset biljardipöydät ja mopot ovat kovassa huudossa. Siellä on jengillä noita vaikka asuvat teltassa, siis oikeasti.
Globaalit jätit ottavat osansa intian elintason kasvusta. Se missä intia rokottaa on tullit, jotka pakottavat rakentamaan auto/puhelin/... tehtaat intiaan. Tosin samaa tuntuu tekevän muutkin maat kuten kiina on kokenut sähköautojen kanssa ja toisaalta länkkäreille hyvin haastava viedä tuotteita kiinaan.

Tänään juuri laskeskelin että ens vuonna aika likipitäen sijoituksista tulevat osingot maksaa puolet asunnon oman osuuden lyhenyksestä (vuodessa). Vielä kun sais tuplattua osingot niin osingot maksais mun taloa mun puolesta :D
Toki laskin vain lyhennyksen, en korkoja mutta noin teoreettisesti osingot maksaa mun taloa. Teoreettisesti. Tietenkin olen aina sijoittanut samantien osingot tuottamaan lisää, mutta jos käyttäis taloon kaikki osingot.

Eihän toi tietenkään mikään iso summa ole mutta ihan kiva näin ajatella että taloa maksaa joku muu kuin "minä".

Jännät fiilikset, kun useampana viime päivänä salkku noussut päivässä saman tai enemmän, mitä vuodessa tulee tiliä, ja vaikka pienethän ne tulot ovat, niin siitä huolimatta. Mukavasti motivoi paneutumaan tähän hommaan entistä enemmän.

Tänään juuri laskeskelin että ens vuonna aika likipitäen sijoituksista tulevat osingot maksaa puolet asunnon oman osuuden lyhenyksestä (vuodessa). Vielä kun sais tuplattua osingot niin osingot maksais mun taloa mun puolesta :D
Toki laskin vain lyhennyksen, en korkoja mutta noin teoreettisesti osingot maksaa mun taloa. Teoreettisesti. Tietenkin olen aina sijoittanut samantien osingot tuottamaan lisää, mutta jos käyttäis taloon kaikki osingot.

Eihän toi tietenkään mikään iso summa ole mutta ihan kiva näin ajatella että taloa maksaa joku muu kuin "minä".
Itsellä osingot kattavat tänä vuonna myös 5kk lainalyhennykset ja toivottavasti ensi vuonna jo puolen vuoden lyhennykset.

Jännät fiilikset, kun useampana viime päivänä salkku noussut päivässä saman tai enemmän, mitä vuodessa tulee tiliä, ja vaikka pienethän ne tulot ovat, niin siitä huolimatta. Mukavasti motivoi paneutumaan tähän hommaan entistä enemmän.
Kerro nyt toki millä instrumentilla semmoinen nousuputki on menossa.

Olisko apuja asiasta tietämättömälle? Pankissa ollaan liian kiireisiä neuvomaan, eikä google-fu:ni ole ihan mintissä. Eri firmojen/pankkien ohjeiden suorasta sopivuudesta toiseen pankkiin en ole ihan varma. Jonkin verran yrittänyt tavata, mutta rahoitusjargoni ei ole oikein alaani...

Olen kuukausisäästänyt rahastoon useampia vuosia. "Rahastosalkuksi" sitä kutsutaan pankissani. Olen tietoinen, että jos myy 1000€/enemmän rahastoa, myyntivoitosta menee veroa. Onko mahdollista siirtää rahastosta toiseen varoja ilman veroseuraamuksia? Vai tulkitaanko se myynniksi ja joka tapauksessa menee veroja? Jos "rahastosalkkua" käyttäen ei onnistu, olisiko jollain toisentyyppisellä "tilillä"/"salkulla" mahdollista toteuttaa siirtoja rahastoista toiseen (esim. hajautusta) ilman veroseuraamuksia? Toisin sanoen, kannattaisiko hetijustnyt siirtää varat muun tyyppiselle alustalle (=tilille/salkulle/whatever) (ja maksaa nyt verot pois), jossa halutessaan voisi siirtää varoja instrumentista toiseen ilman veroseuraamuksia, vai onko sellainen yleensäkään mahdollista?

Olen kuukausisäästänyt rahastoon useampia vuosia. "Rahastosalkuksi" sitä kutsutaan pankissani. Olen tietoinen, että jos myy 1000€/enemmän rahastoa, myyntivoitosta menee veroa. Onko mahdollista siirtää rahastosta toiseen varoja ilman veroseuraamuksia? Vai tulkitaanko se myynniksi ja joka tapauksessa menee veroja? Jos "rahastosalkkua" käyttäen ei onnistu, olisiko jollain toisentyyppisellä "tilillä"/"salkulla" mahdollista toteuttaa siirtoja rahastoista toiseen (esim. hajautusta) ilman veroseuraamuksia? Toisin sanoen, kannattaisiko hetijustnyt siirtää varat muun tyyppiselle alustalle (=tilille/salkulle/whatever) (ja maksaa nyt verot pois), jossa halutessaan voisi siirtää varoja instrumentista toiseen ilman veroseuraamuksia, vai onko sellainen yleensäkään mahdollista?

Kerro, mikä pankki ja mikä/mitkä rahastot kyseessä? Pääsääntöisesti et voi siirtää rahastosta toiseen ilman veroseuraamusta. Kyseessä on siis aina luovutus ja uusi merkintä ja välissä verot/tappiot realisoituvat. Verottomat "siirrot" eli myynnit ja ostot onnistuvat esim. OST:n sisällä (pelkät osakkeet) tai sjoitusvakuutusten sisällä.

Eli vähän tilanteesta riippuen kannattaa sitten hyödyntää tuota 1000e sääntöä (eli jos omaisuuden luovutuksia max. 1000e vuodessa, ovat luovutukset verottomia).

Mutta kerro vähän tarkemmin, mitä olet tekemässä, niin saat parempia neuvoja ja vinkkejä esim. järkevien rahastojen tai ETF:ien valintaan. Pankilta ei neuvoa kauheasti kannata kysellä kohteiden valinnassa.

Pari sivua takaperin avasin salkkuani useammassakin viestissä. Silloin oli 70/30 jako MSTR ja TSLA. Myin Tesla-position pois ja nyt koko painolla pelkästään MSTR.

Kävi miten kävi, niin pitää hattua nostaa rohkealle valinnalle, jota moni ei tekisi ( syystäkin ). Yksi erä upporikasta tai rutiköyhää.

Olisko apuja asiasta tietämättömälle? Pankissa ollaan liian kiireisiä neuvomaan, eikä google-fu:ni ole ihan mintissä. Eri firmojen/pankkien ohjeiden suorasta sopivuudesta toiseen pankkiin en ole ihan varma. Jonkin verran yrittänyt tavata, mutta rahoitusjargoni ei ole oikein alaani...

Olen 99% varma että rahastosalkulla tarkoitetaan tässä tapauksessa yhtä tai useampaa pankin rahastoa joihin sijoitat. Eri sijoituksesi vain koostuvat useammasta eri rahastosta mutta ne ovat tavallaan toisistaan täysin erilliset vaikka ovat saman palveluntarjoajan tilillä. Tyyliin "maailma" ja "kehittyvät". Et pysty myymään rahastoja ja välttää veroseuraamuksia. Arvonnoususta menee 30% veroa. Jos omistuksesi olisivat vakuutuskuoren sisällä niin voisit vaihdella niitä kohteesta toiseen ilman veroseurauksia. Vakuutuskuorista ei ole omaa kokemusta.

Se että kannattaako vaihtaa rahastosta toiseen riippuu 1) milaisista rahastoista on kyse ja 2) kuluista. Jos nykyinen sijoitus on joku epämääräinen pankin viritelmä jäätävillä kuluilla voi olla täysin perusteltua vaihtaa ja maksaa verot.

En yleensä katso noita tännekkin linkattuja sijoitusaiheisia Youtube-videoita kun siellä harvemmin on oikeata asiantuntemusta. Ne kaverit jotka tekevät tiliä sijoittamalla eivät ehdi tubettamaan, ainakaan se ei ole heille taloudellisesti kannattavampaa.

Mutta nyt löysin todellisen pohjanoteereuksen Yleltä, hyvä opas siihen miten ei ainakaan kannata sijoittaa:

No oli siellä jossain jaksossa S&P 500 mainittu ja muutamia valideja pointteja kuten että nuorena kannattaa vetää isolla riskillä mutta enimmäkseen pää märkänä kryptoja ja meemicoineja sun muita.

No oli siellä jossain jaksossa S&P 500 mainittu ja muutamia valideja pointteja kuten että nuorena kannattaa vetää isolla riskillä mutta enimmäkseen pää märkänä kryptoja ja meemicoineja sun muita.

Tästä olikin jo hiukan juttua. Se meemikaverihan sanoi ihan suoraan, että tuurilla rikastui eikä taidolla ollut mitään tekemistä sen kanssa. Muutoinhan noi ovat aika kaukana passiivisista osakesijoittajista Yksi ostaa, remontoi/stailaa ja myy asuntoja, yksi on yrittäjä ja enkelisijoittaja ja yksi treidaa kryptoilla päivät pitkät. Katsoin vasta 2 ekaa jaksoa eikä mulle ihan selvinnyt, onko se Värtinen yhä kryptoissa kiinni vai vain työelämässä.

Jostain syystä maailma-ETF:ään kerran kuussa sijoittava työntekijä ei kelvannut ohjelmaan mukaan :D Sääli, koska se olisi noin 99%:ille se paras tapa sijoittaa.

Olen 99% varma että rahastosalkulla tarkoitetaan tässä tapauksessa yhtä tai useampaa pankin rahastoa joihin sijoitat. Eri sijoituksesi vain koostuvat useammasta eri rahastosta mutta ne ovat tavallaan toisistaan täysin erilliset vaikka ovat saman palveluntarjoajan tilillä. Tyyliin "maailma" ja "kehittyvät". Et pysty myymään rahastoja ja välttää veroseuraamuksia. Arvonnoususta menee 30% veroa. Jos omistuksesi olisivat vakuutuskuoren sisällä niin voisit vaihdella niitä kohteesta toiseen ilman veroseurauksia. Vakuutuskuorista ei ole omaa kokemusta.

Se että kannattaako vaihtaa rahastosta toiseen riippuu 1) milaisista rahastoista on kyse ja 2) kuluista. Jos nykyinen sijoitus on joku epämääräinen pankin viritelmä jäätävillä kuluilla voi olla täysin perusteltua vaihtaa ja maksaa verot.

Pankkini on siis Nordea. Aloitin säästämisen yhteen pankin "epämääräiseen viritelmään" (vuosikulut näyttää olevan 0,81%) sen enempää asiaan perehtymättä vuosia sitten, "hetken mielijohteesta". Alusta asti tuo on näkynyt verkkopankissa "Rahastosalkkuna". Jokin aika sitten aloitin säästämään toiseen vastaavanlaiseen pankin epämääräiseen viritelmään (vusosikulut tässä 0,63%), taas vähän ikäänkuin "hetken mielijohteesta". Jonkun aikaa seurattuani noita, alkoi tuntumaan siltä, että tämä uudempi kehittyy paremmin (maallikon mutu, taaskin yhtään syvällisemmin/tarkemmin perehtymättä asiaan...) ja voisi olla parempi siirtää ainakin osa säästetystä varallisuudesta tähän jälkimmäiseen. Mitään kuukausikuluja näistä ei ole, kun olen pankin asiakas muutenkin. Ainakin näin iloisesti kuvittelen.

En siis aio (ei ole aikaa) perehtyä sijoittamiseen/kursseihin/yms "juuri ollenkaan", vaan enemmänkin säästää "pahan päivän varalle"/"eläkepäiville". Jos siinä säästämisellä saa samalla jotain tuottoa, hienoa. Tarkoitus siis lähinnä tuollainen säästä ja unohda -tyyppinen metodi, ja joskus ehkä vaihtaa instrumentista toiseen, jos siltä näyttää/tuntuu.

Mutta siis, vaikuttaa siltä, että ilman veroseuraamuksia varoja ei saa rahastosta toiseen siirrettyä... Näin vähän oletin lukemani perusteella, mutta piti varmistaa paremmin näitä asioita tuntevilta. Pankin chatissahan tätä ei voitu kertoa muuta kuin hyvin ylimalkaisesti ja ympäripyöreästi asiaa kierreltiin ja kehotettiin varaamaan puhelintapaamista, johon minulla ei oikein ole innostusta (todennäköisesti puhelu olisi "myyntitilaisuus", jossa uuno puhutaan pyörryksiin).

Tässä kun jonkin verran tullut sijoitettua viime vuosina, niin sellainen havainto , että elämä on muutunut jonkin verran stressaavammaksi, kuin ennen sijoituksia. Varsinkin nämä rahastot ,indeksit ja osakkeet ovat sellaisia velikultia verrattuna vaikka asunto-osakkeisiin tai metsään, että alta pois. Vaikka haen tuottoa pitkällä aikajäntellä, niin markkinaheilahdukset uutisoinnissa pistävät aina mittimään omien sijoitusten tilanteen. Parempi olisi että unohtaisi kaiken kymmeneksi vuodeksi ja katsoisi sitten mitä on tapahtunut. Salkun/omistusten unboxing päivä kerran dekadissa. Olis jännä päivä.

Puhtaasti huolettoman elämän näkövinkkelistä sijoittaminen on negatiivinen asia. Tosin tuohan sekin turvaa onnistuessaan. Ja huolettomuutta sitten tulevaisuuteen.

Aloitin säästämisen yhteen pankin "epämääräiseen viritelmään" (vuosikulut näyttää olevan 0,81%) sen enempää asiaan perehtymättä vuosia sitten, "hetken mielijohteesta". Alusta asti tuo on näkynyt verkkopankissa "Rahastosalkkuna". Jokin aika sitten aloitin säästämään toiseen vastaavanlaiseen pankin epämääräiseen viritelmään (vusosikulut tässä 0,63%), taas vähän ikäänkuin "hetken mielijohteesta".

Voitko kertoa rahastojen nimet?

Puhtaasti huolettoman elämän näkövinkkelistä sijoittaminen on negatiivinen asia.

Tämä on pitkälti allokaatio-ongelma. Osakepaino siis pitää laittaa sen kokoiseksi ettei se heikennä mielenterveyttä. Jos heikentää, on osakepaino luultavasti liian korkea ja kannattaa laskea. Heiluntaan kyllä tottuu todennäköisesti pitkällä aikavälillä. Kun on pitänyt sijoituksiaan niin IT-kuplan, finanssikriisin kuin Euro-kriisin läpi, sekä kokenut koronakuopan ja Venäjän hyökkäyssodan, alkaa olla aika immuuni muille talousuutisille jotka kursseihin vaikuttavat.

Se voi myös olla hajautusongelma. Jos kaikki munat ovat yhdessä osakkeessa, niin varmasti stressitaso voi olla korkeampi kuin jos ne ovat hajautetussa salkussa. Itse esim. en ikinä laittaisi varallisuutta yhden firman osakkeisiin (enkä vain stressin takia), mutta jokainen tyylillään.

Mutta siis, vaikuttaa siltä, että ilman veroseuraamuksia varoja ei saa rahastosta toiseen siirrettyä...
Vakuutussäästämisessä ( Sijoitusvakuutus ) salkun sisältöä voi vapaasti puljata kuluitta ja veroseuraamuksitta. Vasta nostaessa varoja verotetaan.

Se voi myös olla hajautusongelma. Jos kaikki munat ovat yhdessä osakkeessa, niin varmasti stressitaso voi olla korkeampi kuin jos ne ovat hajautetussa salkussa. Itse esim. en ikinä laittaisi varallisuutta yhden firman osakkeisiin (enkä vain stressin takia), mutta jokainen tyylillään.
Munat on viskottu laajalla kaarella. Mutta silti kun tietää sen yhden munan tilanteen, niin kyllähän sitä miettii , vaikka kokonaiskuvassa sillä ei ole suurta merkitystä.

Voin vain kuvitella millasta stressiä on jollakin joka hakee pikavoittoja lyhyellä aikavälillä.

Heiluntaan kyllä tottuu todennäköisesti pitkällä aikavälillä. Kun on pitänyt sijoituksiaan niin IT-kuplan, finanssikriisin kuin Euro-kriisin läpi, sekä kokenut koronakuopan ja Venäjän hyökkäyssodan, alkaa olla aika immuuni muille talousuutisille jotka kursseihin vaikuttavat.
Koskas tässä olikaan viimeksi notkahdusta? Taisi olla pari kuukautta takaperin. Yllätti kyllä, kuinka reilusti viisinumeroinen arvonlasku päivän tai kahden sisään ei tuntunut missään. Vielä 10 vuotta sitten jopa kolmenumeroinen pudotus ahdisti. :D

Pitää aina toivoa, että notkahdus jatkuu jonkin aikaa, että kk-säästäjä ehtisi hyötyä alesta.

Kävi miten kävi, niin pitää hattua nostaa rohkealle valinnalle, jota moni ei tekisi ( syystäkin ). Yksi erä upporikasta tai rutiköyhää.

Juurikin näin. En suosittele samaa kenellekään ilman tosi huolellista asiaan perehtymistä ja siihen laitettuja lukuisia opiskelutunteja. Mitä enemmän olen tähän itse aikaani investoinut, sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut. Suhteellisesti ottaen en usko, että tämän asian vuoksi menisi yöunet, vaikka tulisi yksittäinen -20% päivä. Se kuuluu asiaan ja niitä on todennäköisesti tulossa.

Tässä kun jonkin verran tullut sijoitettua viime vuosina, niin sellainen havainto , että elämä on muutunut jonkin verran stressaavammaksi, kuin ennen sijoituksia. Varsinkin nämä rahastot ,indeksit ja osakkeet ovat sellaisia velikultia verrattuna vaikka asunto-osakkeisiin tai metsään, että alta pois.
Mulla taas vähäinenkin kiinnostus sijoittamisen seuraamiseen hävisi, kun sain heivattua kaikki (suomi)osakkeet mäkeen. Jätin vähäkuluiset maailma/amerikka/eurooppa/suomi-rahastot jemmaan ja nyt tunkkaan kuukausittain vain ja ainoastaan vähäkuluisiin maailma/amerikka-indeksiETFiin. Hyvä jos kerran viikossa muistan katsoa, miten menee. Jos tulee romahdus-signaaleja, niin sitten pitää kasvattaa kuukausisäästösummaa. Muuten en jaksa vaivautua muutoksia tekemään.

Kuulun siihen 99,99% hiljaiseen vähemmistöön, joille sopii parhaiten pitkäjänteinen ja säännöllinen sijoittaminen kustannustehokkaisiin indeksirahastoihin/ETFiin.

Tässä kun jonkin verran tullut sijoitettua viime vuosina, niin sellainen havainto , että elämä on muutunut jonkin verran stressaavammaksi, kuin ennen sijoituksia. Varsinkin nämä rahastot ,indeksit ja osakkeet ovat sellaisia velikultia verrattuna vaikka asunto-osakkeisiin tai metsään, että alta pois. Vaikka haen tuottoa pitkällä aikajäntellä, niin markkinaheilahdukset uutisoinnissa pistävät aina mittimään omien sijoitusten tilanteen. Parempi olisi että unohtaisi kaiken kymmeneksi vuodeksi ja katsoisi sitten mitä on tapahtunut. Salkun/omistusten unboxing päivä kerran dekadissa. Olis jännä päivä.

Puhtaasti huolettoman elämän näkövinkkelistä sijoittaminen on negatiivinen asia. Tosin tuohan sekin turvaa onnistuessaan. Ja huolettomuutta sitten tulevaisuuteen.
Itse ainakin laittanut vaan tilipäivänä automaattisen siirron nordnetiin ja sinne kk säästösopparin. En katsele noita kovinkaan usein vaan annan vaan olla ja sijoitusten rullata omalla painollaan. Ihan turhaa stressata jostain päivävaihteluista, oma tähtäin on 20+ vuoden päässä ja on ihan sama miten nyt yksittäisenä päivänä tai kuukautena menee. Luotan siihen, että vuosikymmenten saatossa arvo nousee.

Mitään en aio myydä kuitenkaan ja tuonne menee rahat joilla ei ole normaalissa arjessani mitään merkitystä.

Jonkinlaisena tavoitteena 1M€ ennenkuin täytän 50 ja tällä tahdilla pitäisi mennä rikki, mutta toki aikaa tuohon on vielä paljon ja kaikkea voi sattua ja tapahtua. Tämä siis pelkällä palkkatulolla.

Juurikin näin. En suosittele samaa kenellekään ilman tosi huolellista asiaan perehtymistä ja siihen laitettuja lukuisia opiskelutunteja. Mitä enemmän olen tähän itse aikaani investoinut, sitä vakuuttuneemmaksi olen tullut. Suhteellisesti ottaen en usko, että tämän asian vuoksi menisi yöunet, vaikka tulisi yksittäinen -20% päivä. Se kuuluu asiaan ja niitä on todennäköisesti tulossa.
Se on vaarallisin aika sijoittaa kun alun jälkeen kuvittelee jotain tietävänsä. Suurin osa tietäjistä ei oikeasti tiedäkkään ja riskit realisoituu.

Pörssi onnistuu yllättämään markkinat usein täysin, tämän voi todeta historiasta. Nyt kun joka toinen analyytikko ja kaduntallaaja vouhottaa yliarvostuksesta ja odottaa romahdusta käteiskassansa kanssa, voisiko käydäkin niin että nousu jatkuu vielä pidempään?
Voi. Tai sitten ei.

25 vuotta sijoitellut ja lukenut alan klassikoita aikoinaan melkein metrin pinon ja lopputulos alkaa olla se, että ei uskalla sijoittaa juuri mihinkään enää kun katsoo nykymeininkiä ja hölmöjen lypsämistä ja talouden kokonaistilaa. No pessimistisestä näkemyksestä on ainakin se ilo, että noin 20v sitten ostetut kulta- ja hopeasijoitukset ovat noin kuusinkertaistuneet.

"Nora Fund Four (EUR) A growth" on se vanhempi, "Nordea Global Enhanced kasvu" tuoreempi tuttavuus.

Norat on niitä rahastoja, joilla otetaan asiakkaan rahat pankille. Vahva myy. Jos taas joku pankin oma himmeli pitää valita, niin nuo enchantedit ovat oikeastaan se ainoa oikea valinta paljaan indeksirahaston lisäksi.

Mulla taas vähäinenkin kiinnostus sijoittamisen seuraamiseen hävisi, kun sain heivattua kaikki (suomi)osakkeet mäkeen. Jätin vähäkuluiset maailma/amerikka/eurooppa/suomi-rahastot jemmaan ja nyt tunkkaan kuukausittain vain ja ainoastaan vähäkuluisiin maailma/amerikka-indeksiETFiin. Hyvä jos kerran viikossa muistan katsoa, miten menee. Jos tulee romahdus-signaaleja, niin sitten pitää kasvattaa kuukausisäästösummaa. Muuten en jaksa vaivautua muutoksia tekemään.

Kuulun siihen 99,99% hiljaiseen vähemmistöön, joille sopii parhaiten pitkäjänteinen ja säännöllinen sijoittaminen kustannustehokkaisiin indeksirahastoihin/ETFiin.
Täällä kans jotain tällaista. Nordnet ja Seligson menee kuukausisäästöihin rahaa jotka sit sijoitan muutamaan rahastoon.. Noiden lisäksi mulla on muutamalla tonnilla osakkeita "huvin vuoksi" kun joskus ajattelin että osinkojen takia noita olis kiva haalia. Mutta koska osaamista (eikä aikaa & kiinnostusta) ei ole aktiiviseen osakekauppaan niin helpointa on mennä kk-säästöillä ja rahastoilla. Osakkeet saa olla tuolla mutta noin muuten niin yleensä rahatilanne tulee näiden säästöjen osalta tsekattua ehkä kerran kuukaudessa, maks pari kertaa kk.

Terve terve!

Tässä on nyt jonkinverran tullut laitettua nordnettiin rahaa ja täten sijoitettua sitä.

Olen koittanut tosiaan hajauttaa paljon ja ottanut yhden riskitekijän mukaan.

Näyttää tällä hetkellä tältä: ( 12 409€)

1730313189817.png

Mietin että voisi lisätä tähän Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF - (USD) Acc (VGWE) Nordnet.

Onko mitään ns. parannusehdotuksia salkun suhteen? Suosituksia, kommentteja jne?

Voisin sijoittaa noin 3-4K lisää tähän salkkuun tällä hetkellä.

Mietin että voisi lisätä tähän Vanguard FTSE All-World High Dividend Yield UCITS ETF - (USD) Acc (VGWE) Nordnet.

Tämähän onkin mielenkiintoinen, vähän erilaisia yhtiöitä kuin nykyisiä maailma- ja jenkki-indeksejä dominoivat ja kurssilaskussa ehkä osingot voisivat paikata arvoa.

Nordnetista voikin sitten ostella aivan naurettavaan 15 euron riistohintaan Xetralta, jos ei satu varat riittämään private bankingiin (ja silloinkin on suht korkea palkkio). Ei nimittäin saa tätä kuukausisäästöön.

Tämähän onkin mielenkiintoinen, vähän erilaisia yhtiöitä kuin nykyisiä maailma- ja jenkki-indeksejä dominoivat ja kurssilaskussa ehkä osingot voisivat paikata arvoa.

Nordnetista voikin sitten ostella aivan naurettavaan 15 euron riistohintaan Xetralta, jos ei satu varat riittämään private bankingiin (ja silloinkin on suht korkea palkkio). Ei nimittäin saa tätä kuukausisäästöön.
Toinen vaihtoehto olisi tämä:

Vanguard LifeStrategy 60% Equity UCITS ETF - (EUR) Acc​

Nordnet
1730323223792.png

Älä stressaa tommosista. Ite pitää laittaa kalenterimerkintää, että muistaisi kerran kuukaudessa käydä laittamassa sen verran rahaa sinne tilille, että kuukausisäästö toteutuu. Ja sijoitan kuitenkin 30-40% nettotulosta. Joskus katson samalla, että onko sijoitukset nousussa/laskussa. Alkuvuodesta oli hyvin laskusuhdanteista joten nostin sijoitettavaa kuukausierää.

Kyllä ne asunto-osakkeet (= sijoitusasunnot) työllistää ja stressaa paljon enemmän. Itsellä on noiden hoitamisesta aika paljon kokemusta ja vähän väliä on vuokralaisella joku verhotanko irti tai vessassa haisee tai vesilasku liian iso enkä varmasti käyttänyt näin paljon.

Toki tämä(kin) on subjektiinen juttu, mutta itse pidän osakkeita ym. arvopapereita paljon stressittömämpänä vaihtoehtona, kun olen sisäistänyt ajat sitten sijoitushorisontin pituuden, työpaikka on niin sanotusti varma ja nettotuloa jää vielä kk-säästöjen jälkeenkin elämiseen. Eli periaatteessa maailma ei kaadu, vaikka menisi kaikki säästöt. Elämisen kustannukset olen myös yrittänyt pitää kohtuullisina.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 247
Jäsenet
74 345
Uusin jäsen
Vm85

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom