Maksaako OP tuosta tuotto-osuudesta korkoa siitä päivästä alkaen siihen päivään kun pääoma on palautunut omalle tilille? Eli ei ole tuoton kannalta merkitystä merkitystä missä vaiheessa merkitsee ja missä vaiheessa sanoo irti.Mulla on sekä Tradekan että OP:n tuotto-osuutta ollut jo jonkun aikaa. Hyvänä puolena siinä on tosiaan tuo verotus ja se että tuottotavoite asetetaan aina vuodeksi etukäteen. Tähän mennessä tuottotavoite on aina toteutunut, joten luulen että kynnys siitä poikkeamiseen on aika korkea.
Huono puoli on tietysti liikkeellelaskijariski ja huono likviditeetti, kun sijoituksen palautumista joutuu odottamaan aina seuraavan vuoden loppuun.
Nykyään irtisanon tuotto-osuudet sijoitusvuotena jolloin kumpaakin riskiä voi pienentää, kun pääoma palautuu sitten aikaisimpana mahdollisena ajankohtana. Jos sitten haluaa sijoitusta jatkaa niin sen voi tehdä uudestaan välittömästi takaisinmaksun jälkeen.
Olen viime aikoina pitänyt noita sijoituksia sillä tasolla että saan maksimituoton pienemmällä verolla (max 5000€). Tuotto on ollut muutaman prosentti rahan hintaa parempaa, joten sopii hyvin mun portfolion riskinhallintaan.