Säästäminen ja sijoittaminen (osakkeet, rahastot, ETF:t...)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Purple
  • Aloitettu Aloitettu
Oma yleiseen markkinanäkemykseen ja intuititioon perustuva arvaus kurssin suhteen on se, että ollaan vuoden lopussa tämänkin kohdalla paljon nykyistä korkeammalla, mahdollisesti hyvinkin >$150 ;). Joka tapauksella vahvemmin uskallan veikata, että olisin yllättynyt, mikäli ei oltaisi ATH:ssa. Kaislikossa voi hyvinkin alkaa kuhista sitten -26 loppua kohden tai -27 kevääseen mennessä.
Olen ihan samoilla linjoilla. Tällä hetkellä ei kuhise yhtään mitään negatiivista vaikka kuinka kaivelee mitä kilpailijat tekevät, miltä asiakkaiden lopputuoteeet ja roadmapit näyttävät jne. Enemmänkin nyt puhutaan noiden 100k gpu asennusten yleistymisestä ja ettei miljoonankaan gpu:n klusterit ole kovin kaukana tulevaisuudessa. Nvidian isojen asiakkaiden omat piirit inferenssikäyttöön tulossa ja nekin vasta tulevaisuudessa. Opetuspuolella kukaan ei oikeasti haasta nvidiaa tällä hetkellä.

Mä oon omissa kaislikkokuiskausten etsimisessä mennyt siihen asti, että seuraan uutisten, huhujen jne. lisäksi pytorch&co githubeja, että miltä pull requestit näyttää ja onko esim. nähtävissä että panostus siirtyy nvidiasta rautaan X. mlperf on myös hyvä seurattava.

Mulla on sekä Tradekan että OP:n tuotto-osuutta ollut jo jonkun aikaa. Hyvänä puolena siinä on tosiaan tuo verotus ja se että tuottotavoite asetetaan aina vuodeksi etukäteen. Tähän mennessä tuottotavoite on aina toteutunut, joten luulen että kynnys siitä poikkeamiseen on aika korkea.

Huono puoli on tietysti liikkeellelaskijariski ja huono likviditeetti, kun sijoituksen palautumista joutuu odottamaan aina seuraavan vuoden loppuun.

Nykyään irtisanon tuotto-osuudet sijoitusvuotena jolloin kumpaakin riskiä voi pienentää, kun pääoma palautuu sitten aikaisimpana mahdollisena ajankohtana. Jos sitten haluaa sijoitusta jatkaa niin sen voi tehdä uudestaan välittömästi takaisinmaksun jälkeen.

Olen viime aikoina pitänyt noita sijoituksia sillä tasolla että saan maksimituoton pienemmällä verolla (max 5000€). Tuotto on ollut muutaman prosentti rahan hintaa parempaa, joten sopii hyvin mun portfolion riskinhallintaan.
Maksaako OP tuosta tuotto-osuudesta korkoa siitä päivästä alkaen siihen päivään kun pääoma on palautunut omalle tilille? Eli ei ole tuoton kannalta merkitystä merkitystä missä vaiheessa merkitsee ja missä vaiheessa sanoo irti.

Oma yleiseen markkinanäkemykseen ja intuititioon perustuva arvaus kurssin suhteen on se, että ollaan vuoden lopussa tämänkin kohdalla paljon nykyistä korkeammalla, mahdollisesti hyvinkin >$150 ;). Joka tapauksella vahvemmin uskallan veikata, että olisin yllättynyt, mikäli ei oltaisi ATH:ssa. Kaislikossa voi hyvinkin alkaa kuhista sitten -26 loppua kohden tai -27 kevääseen mennessä.

edit: Korjaan: Tarkoitin -25 loppua kohden tai -26 kevääseen mennessä. Silloin kun saatetaan alkaa lähestyä yleisempää käännettä markkinalla ja olla karhumarkkinan kynnyksellä.

Tuossa vähän TA-näkemystä ja tavoitepistelukuja S&P500-indeksin osalta loppuhärkämarkkinan ajalle, mikä voisi jatkua vielä 1-2v ennen suurempaa laskua, pohjautuen myös 18,6v sykliteoriaan:

Kaveri on yksi Youtuben tasapainoisimpia ja järkevimpiä sijoitusihmisiä, mitä tullut vastaan ja kuuluu itsellä aktiiviseurantaan.

Onko jotain selitystä, että miksi jotkut myyvät yksittäisiä tai parin kappaleen eriä (ja siis tosiaan ei ole yhteensä myynnissä isompia määriä vaan pelkästään se 1-2 kpl) jotain ~15€ tavallisia yritysosakkeita Helsingin pörssissä?

Mitä itse tutkinut niin ilmeisesti kaikilla (?) välittäjillä on minimikaupankäyntikulu (esim. 5€) sen prosenttiosuuden rinnalla (esim. 0,2%) eli noistakin 15€ osakkeista olisi kuluja tullut sen minimikulun verran, vaikka olisi myynyt 2kpl. Jos myi vain yhden niin on kovat toteutuneet kuluprosentit... että onko tuohon joku muu selitys, kuin että ehkä myivät kuitenkin isomman määrän osakkeita?

Jos myyjällä oli myynissä 101 tai 102 kpl ja joku osti jo 100 kpl?

Tai sitten myyjä ei ole kuluvalveutunut taho?

Onko jotain selitystä, että miksi jotkut myyvät yksittäisiä tai parin kappaleen eriä (ja siis tosiaan ei ole yhteensä myynnissä isompia määriä vaan pelkästään se 1-2 kpl) jotain ~15€ tavallisia yritysosakkeita Helsingin pörssissä?

Mitä itse tutkinut niin ilmeisesti kaikilla (?) välittäjillä on minimikaupankäyntikulu (esim. 5€) sen prosenttiosuuden rinnalla (esim. 0,2%) eli noistakin 15€ osakkeista olisi kuluja tullut sen minimikulun verran, vaikka olisi myynyt 2kpl. Jos myi vain yhden niin on kovat toteutuneet kuluprosentit... että onko tuohon joku muu selitys, kuin että ehkä myivät kuitenkin isomman määrän osakkeita?
Toimeksianto voi toteutua myös useammassa erässä. Lisäksi joillakin palveluntarjoajilla, esim. OP, on käytössä 1% kulukatto tietyille toimeksiannoille.

Ennemmin katsoisin oletettavasti kuplassa olevia yrityksiä fundamenteistä käsin. Esimerkkinä nvidia. Jos tuloskasvun odotukset toteutuvat nvidia on aliarvostettu. Seuraava steppi pohtia toteutuuko analyytikoiden ennusteet vai ei, mieluusti faktapohjaisesti. Nvidian tapauksessa veikkaan, että kurssi lähtee laskuun kun kaislikoissa kuhisee, että asiakkaat ostavat vähemmän tai että joku myy yhtäkkiä enemmän minkä on vaikutettava nvidiaan. Toisenlainen heikko signaali voi olla, tyyliin openai ei saa mitään uutta aikaiseksi ja voi ennakoida jotain konesalimyynteihin. Muitakin heikkoja signaaleja on, pidettävä silmät auki. Nvidialta voi tulla useampikin kovan tuloksen kvartaali ja silti osake tippuu alaspäin ihan samalla tapaa kuin kryptobustissa. Siinä kohtaa kun huono kvartaali raportoidaan niin osakemyynnit myöhässä jos oli tarkoitus luopua osakkeesta, markkina oli 6kk-12kk edellä tulosta.

Hyvä aukipurku tapaus nvidiasta. Hyvä senkin vuoksi, että jos on eri mieltä voi esittää omat numerot, syyt numeroiden taustalla ja laskea toisenlaisen arvostuksen. Parempi numeropohjalta kuin "musta tuntuu koska iso numero tai pitkänaikaa ollut kasvua niin tultava alas"

nVidia on kuitenkin vain yksi yritys S&P 500:ssa, ja senkin tulos riippuu siitä saako heidän asiakkaansa tehtyä rahaa AI:lla. Toistaiseksi tämä on vielä ollut hakusessa. Arvostustasoihin on ladottu paljon tulevaisuuden toiveita, ja jää nähtäväksi millä aikataululla ne toteutuvat jos toteutuvat. Eli riskitasot on aika maksimit.

Ilmeisesti arvostustasot aiheuttavat hermostuneisuutta muuallakin kuin Internetin foorumeilla, mutta tilanne on siinä mielessä epämukava että vaihtoehtona on jäädä pois mahdollisesta rallin jatkumisesta. Tavallisen indeksisijoittajan toki ei kannata tehdä mitään, korkeintaan lähinnä olla varovainen uusien ostojen kanssa.

While the stock market rallied after the long-awaited Federal Reserve rate cut last week, there’s a sense of unease accompanying the gains.

Referring to the Fed’s shift to a bigger rate cut than had been expected even a week before the meeting, Charlie McElligott, cross-asset strategist at Nomura Securities, wrote in a note that the “‘fear of left-tail’ then self-fulfills the right-tail outcome” and that it’s “pushing the market out of recession trades, instead capitulating back into soft-landing” expectations.

Jos myyjällä oli myynissä 101 tai 102 kpl ja joku osti jo 100 kpl?

Tai sitten myyjä ei ole kuluvalveutunut taho?

Toimeksianto voi toteutua myös useammassa erässä. Lisäksi joillakin palveluntarjoajilla, esim. OP, on käytössä 1% kulukatto tietyille toimeksiannoille.
Joo tuo kysymys tuli lähinnä, kun itse tein ostotoimeksiannon isommasta määrästä (parisen sataa kappaletta osakkeita) ja se toteutui hiljakseen erissä ja siellä oli alussa tuollainen parin kappaleen myynti eli ei ollut syynä, että henkilö olisi myynyt useammankin kyseisellä hinnalla.

Eli toki voinut olla joku, joka oli jo toimeksianto kalliimmalla hinnalla ja siitä oli jäljellä se parin kappaleen osakemäärä vielä markkinoilla ja kävi vain laskemassa hintaa niin, että se toteutui sitten minun ostotoimeksiannossa.

Kyselin vaan, että onko juuri mitään selitystä, jos olisi ollut oikeasti vain 2 kpl osakemyyntierä (ei osana isompaa erää vaan koko toimeksianto alunperinkin se 2 kpl), kun kulut yleisesti tekee tuosta kannattamatonta.

Toki tuo mainittu 1% kulukatto selittäisi tietyissä tilanteissa, ei ollut itsellä tuollaisista tietoa, kiitos! Ei siis ollut mikään tärkeä kysymys, lähinnä mielenkiinnosta ihmettelin.

Myös Nordealla on 1% katto. Juuri testasin, jos ostaa yhden tulikiven osakkeen (kurssi 0,454 euroa), kulut on 0,00 euroa.

Toki tuo mainittu 1% kulukatto selittäisi tietyissä tilanteissa, ei ollut itsellä tuollaisista tietoa, kiitos! Ei siis ollut mikään tärkeä kysymys, lähinnä mielenkiinnosta ihmettelin.

Nordealla myös 1% kulukatto osalla markkinoista. Ja ulkomaisilla välittäjillä luultavasti myös merkittävästi halvemmat minimit jolloin kiinteä kulu ei niin paha ja voi selittää osan kaupoista.

Joo tuo kysymys tuli lähinnä, kun itse tein ostotoimeksiannon isommasta määrästä (parisen sataa kappaletta osakkeita) ja se toteutui hiljakseen erissä ja siellä oli alussa tuollainen parin kappaleen myynti eli ei ollut syynä, että henkilö olisi myynyt useammankin kyseisellä hinnalla.

Eli toki voinut olla joku, joka oli jo toimeksianto kalliimmalla hinnalla ja siitä oli jäljellä se parin kappaleen osakemäärä vielä markkinoilla ja kävi vain laskemassa hintaa niin, että se toteutui sitten minun ostotoimeksiannossa.

Kyselin vaan, että onko juuri mitään selitystä, jos olisi ollut oikeasti vain 2 kpl osakemyyntierä (ei osana isompaa erää vaan koko toimeksianto alunperinkin se 2 kpl), kun kulut yleisesti tekee tuosta kannattamatonta.

Tämä voi johtua myös siitä että joku taho haluaa hilata hintaa suuntaan tai toiseen ja asettamalla myyntimääräyksen muutamalle osakkeelle saadaan viimeistä hintaa siirrettyä haluttuun suuntaan.

Sitten kun on muutamia osakkeita myymällä saatu hintaa painettua / nostettua niin voidaankin myydä / ostaa isompi erä, kun muut kuvittelevat että osake on nousussa/laskussa.

Toimii erityisesti silloin jos osakkeella on pienempi vaihtuvuus ja marginaalisemmilla instrumenteilla (esim sertifikaatit/viputuotteet)

Viimeksi muokattu:
Se että myyntilaidassa näkyy muutama lappu ei tarkoita myyntitoimeksiannon pientä kokoa. Esimerkiksi Nordnetissa voi helposti määritellä mitä näytetään osto-/myyntilaidalla, mikäli ei tee aivan nappikauppaa.

1727155578466.png

Etenkin pienivaihtoisissa osakkeissa tämä on ainoa tapa ostaa tahi myydä isompia eriä, muuten osakkeen hinta reagoi heti toimeksiannon asettamisen jälkeen omalta kannalta väärään suuntaan.

Kannattaa muistaa että noi historialliset käppyrät ei ole tae mistään. Mustan joutsenen tuoma pitkä lama tjms. Taantumakin voi kestää vaikka 15-20 vuotta kuten Japanissa.

Terveisin, pessimisti.
Edelleen - jos ei ole laittanut kaikkia munia samaan koriin, vaan sijoittanut järkevästi maailma-indeksiin, niin japanin stagnaatio on lähes merkityksetön anekdootti.

Edelleen - jos ei ole laittanut kaikkia munia samaan koriin, vaan sijoittanut järkevästi maailma-indeksiin, niin japanin stagnaatio on lähes merkityksetön anekdootti.

Onko merkityksetön? Pointti oli siinä että sama voi tapahtua jopa Yhdysvalloissa tai Kiinassa jolloin kyseessä olisi varmasti globaali lama. Vai voitiko mennä mulle takuuseen että niin ei tapahdu?

Onko merkityksetön? Pointti oli siinä että sama voi tapahtua jopa Yhdysvalloissa tai Kiinassa jolloin kyseessä olisi varmasti globaali lama. Vai voitiko mennä mulle takuuseen että niin ei tapahdu?

Eli millä tavalla sun mielestä pitäisi ottaa huomioon teoreettinen koko maailmaa ja kaikkia isoja talousalueita yhtä aikaa kohtaava lama sijoittamisessa? Millä tavalla se "kannattaa muistaa"? Ei kannata sijoittaa lainkaan? Kannattaa hajauttaa kuten tähänkin asti?

Eli millä tavalla sun mielestä pitäisi ottaa huomioon teoreettinen koko maailmaa ja kaikkia isoja talousalueita yhtä aikaa kohtaava lama sijoittamisessa? Millä tavalla se "kannattaa muistaa"? Ei kannata sijoittaa lainkaan? Kannattaa hajauttaa kuten tähänkin asti?

Varautua mahdollisuuteen että sijoitukset ovat reilusti tappiolla 10-20 vuotta. Ei ole todennäköistä mutta kannattaa tiedostaa tuokin riski.

Terveisin, pessimisti

Varautua mahdollisuuteen että sijoitukset ovat reilusti tappiolla 10-20 vuotta. Ei ole todennäköistä mutta kannattaa tiedostaa tuokin riski.

Terveisin, pessimisti
Mutta miten tähän riskiin tulee varautua (indeksi)sijoittamisessa? Sijoittaa vähemmän ja jättää enemmän pankkitilille rahaa, vai jättää sijoittamatta kokonaan?

Lamahan tarkoittaa aina mahdollisuutta tehdä hyviä sijoituksia.
Laman pituus ja syvyys voi vaikuttaa niihin mahdollisuuksiin. Ja se, ettei niitä ole kovin helppo ennustaa.

Hajauttavassa indeksisijoittamisessa ei tällä onneksi tarvitse vaivata päätään. Lamat ja stagnaatiot tulevat ja menevät jossain päin maailmaa. Kun salkkuun lapio globaalia indeksiä niin niiden merkitys on hyvin vähäinen. Sijoittamisessa sanoisin myös, että mennyt ON tae tulevasta. Siksi tässä osakkeisiin sijoitetaan. Eli oletus on, että kuten viimeiset 100v, on myös seuraavan 100v aikana osakkeisiin sijoittaminen järkevä tapa kasvattaa varallisuuttaan.

Onko koskaan ollut sellaista lamaa, että globaalisti tasaisesti osakkeisiin hajauttava olisi tappiolla 10-20 vuotta putkeen? Pyhyempiä kupruja toki on ollut, mutta onko koskaan ollut pitkää pätkää? Tarkoitan tosiaan kuukausisijoittajaa. En sitä että etsitään kaksi pistettä 10v päässä toisistaan joissa indeksi olisi sama.

Mä yritän vain hahmottaa, että miten tuo sun mielestä pitäisi huomioida sijoittamisessa? Mihin tällainen teoreettinen pohdiskelu vaikuttaa? Myös meteoriitti voi teoriassa pudota talon päälle, mutta sekään ei vaikuta mihinkään.

Onko koskaan ollut sellaista lamaa, että globaalisti tasaisesti osakkeisiin hajauttava olisi tappiolla 10-20 vuotta putkeen? Pyhyempiä kupruja toki on ollut, mutta onko koskaan ollut pitkää pätkää? Tarkoitan tosiaan kuukausisijoittajaa. En sitä että etsitään kaksi pistettä 10v päässä toisistaan joissa indeksi olisi sama.

Mä yritän vain hahmottaa, että miten tuo sun mielestä pitäisi huomioida sijoittamisessa? Mihin tällainen teoreettinen pohdiskelu vaikuttaa? Myös meteoriitti voi teoriassa pudota talon päälle, mutta sekään ei vaikuta mihinkään.

Japani. Lamassa cash on king ja muista että sitä et saa välttämättä lisää jos olet työtön. Kulta varauksella.

Itse mietin tuossa pari vuotta takaperin kullan ostamista, mutta jätin sitten tekemättä. Olisi kannattanut, arvo on ilmeisesti tullut nyt ylöspäin. Nyt voikin ehkä olla vähän tyhmä aika ostaa.

Mikä olisi paras palvelu kaikkien omistusten silmäilyyn yhdestä paikasta? Kauppalehden Oma Salkku toimii melkein tässä kuten haluaisin, mutta tuossa tökkii kun lisää tuotteita salkkuun ettei niiden ostopäivä tule oikein, vaikka sen määrittelee erikseen ja ostohinta muuttuu syötetystä itsestään, ainakaan etf tuotteiden osalta tuon huomasin. Lisäksi ei ilmeisesti vain pysty poistamaan esim. väärin lyötyä riviä vaan se on myytävä 0 hinnalla ja se siirtyy myös myynnit sivuun tuon johdosta.

Varmasti usealla käyttäjällä täällä on omistuksia pankissa, sijoituspalvelussa ja jossain erillisessä säästötiliä tarjoavassa paikassa. Näiden katselu yhdeltä sivulta olisi mukavaa vs. availet jokaisen palvelun erikseen joka kerta pankkitunnuksilla.

Mikä olisi paras palvelu kaikkien omistusten silmäilyyn yhdestä paikasta? Kauppalehden Oma Salkku toimii melkein tässä kuten haluaisin, mutta tuossa tökkii kun lisää tuotteita salkkuun ettei niiden ostopäivä tule oikein, vaikka sen määrittelee erikseen ja ostohinta muuttuu syötetystä itsestään, ainakaan etf tuotteiden osalta tuon huomasin. Lisäksi ei ilmeisesti vain pysty poistamaan esim. väärin lyötyä riviä vaan se on myytävä 0 hinnalla ja se siirtyy myös myynnit sivuun tuon johdosta.

Varmasti usealla käyttäjällä täällä on omistuksia pankissa, sijoituspalvelussa ja jossain erillisessä säästötiliä tarjoavassa paikassa. Näiden katselu yhdeltä sivulta olisi mukavaa vs. availet jokaisen palvelun erikseen joka kerta pankkitunnuksilla.
finance.yahoo.com toimii kohtuuhyvin

Sori mihin kysymykseen haluat vastauksen? Meni vähän ohi kun söin tuossa samalla kun kirjoittelin..
” Mä yritän vain hahmottaa, että miten tuo sun mielestä pitäisi huomioida sijoittamisessa? Mihin tällainen teoreettinen pohdiskelu vaikuttaa? Myös meteoriitti voi teoriassa pudota talon päälle, mutta sekään ei vaikuta mihinkään.”

” Mutta miten tähän riskiin tulee varautua (indeksi)sijoittamisessa? Sijoittaa vähemmän ja jättää enemmän pankkitilille rahaa, vai jättää sijoittamatta kokonaan?”

Tuossa kahteen kertaan tuo kysymys, mihin odottelemme vastauksia.

Itse mietin tuossa pari vuotta takaperin kullan ostamista, mutta jätin sitten tekemättä. Olisi kannattanut, arvo on ilmeisesti tullut nyt ylöspäin. Nyt voikin ehkä olla vähän tyhmä aika ostaa.
Ostin pari vuotta sitten yhden 10g kultalaatan ihan vain kuriositeettina, koska pidin ajatuksesta että omistaisin kulta"harkon". Maksoin tuolloin muistaakseni 530€ ja nyt näyttää että tuosta voisi saada myydessä parisataa € enemmän. Ihan kohtuullinen nousu, mutta en silti tämän pohjalta pidä kultaa sellaisena sijoituksena, johon olisi tuolloinkaan kannattanut laittaa kovin paljon rahaa. Ei minulla toki mitään hyviä perusteluita tälle ole, muuta kuin se että en suoraan sanottuna ymmärrä enkä ole jaksanut perehtyä kullan hinnanmuodostukseen nykypäivänä. Yrityksiin ts. osakkeisiin, rahastoihin tai ETF:iin sijoittamisessa arvonkehityksen lainalaisuuksien hahmottaminen on jotenkin selkeämpää, vaikka kaikenlaisia kupliakin tulee ja menee.

” Mä yritän vain hahmottaa, että miten tuo sun mielestä pitäisi huomioida sijoittamisessa? Mihin tällainen teoreettinen pohdiskelu vaikuttaa? Myös meteoriitti voi teoriassa pudota talon päälle, mutta sekään ei vaikuta mihinkään.”

” Mutta miten tähän riskiin tulee varautua (indeksi)sijoittamisessa? Sijoittaa vähemmän ja jättää enemmän pankkitilille rahaa, vai jättää sijoittamatta kokonaan?”

Tuossa kahteen kertaan tuo kysymys, mihin odottelemme vastauksia.

_Aa okei. Vastaus on en tiedä. Sijoittamiseen liittyy aina riskejä ja ainakaan mulla ei ole niihin yksiselitteistä ratkaisua. Mun mielestä se että tiedostaa riskit on hyvä alku.

Onhan niitä kaikenlaisia suojausstrategioita mutta monet hyvin monimutkaisia eivätkä välttämättä sovellu piensijoittajalle.

Itse mietin myös sillä tavalla mitä tapahtuu jos kaikkein epätodennäköisin tapahtuu eli salkku menee nollaan. Meneekö yöunet vai vituttaako vaan vähän? Kannattaa pitää myös varakassaa kun täällä monella tuntuu olevan ylimääräinen varallisuus all-in osakkeissa tai rahastoissa. Jää sitten tulevaisuudelle suunnitellut isot hankinnat tai keittiöremontti tekemättä jos kaikki menee.

Haluan vaan toppuutella kun monet myös olettavat ikuista nousua ja laskut ovat vaan pieniä väliaikaisia dippejä jolloin ”ostetaan lisää”.

Kokemus on opettanut että sitten kannattaa olla tarkkana kun juhlat ovat parhaimmillaan! Ehkä turhaa mutta kuitenkin…aloin vaan näitä miettimään kun salkku noussut 41% vuoden alusta.

_Aa okei. Vastaus on en tiedä. Sijoittamiseen liittyy aina riskejä ja ainakaan mulla ei ole niihin yksiselitteistä ratkaisua. Mun mielestä se että tiedostaa riskit on hyvä alku.

Onhan niitä kaikenlaisia suojausstrategioita mutta monet hyvin monimutkaisia eivätkä välttämättä sovellu piensijoittajalle.

Itse mietin myös sillä tavalla mitä tapahtuu jos kaikkein epätodennäköisin tapahtuu eli salkku menee nollaan. Meneekö yöunet vai vituttaako vaan vähän? Kannattaa pitää myös varakassaa kun täällä monella tuntuu olevan ylimääräinen varallisuus all-in osakkeissa tai rahastoissa. Jää sitten tulevaisuudelle suunnitellut isot hankinnat tai keittiöremontti tekemättä jos kaikki menee.

Haluan vaan toppuutella kun monet myös olettavat ikuista nousua ja laskut ovat vaan pieniä väliaikaisia dippejä jolloin ”ostetaan lisää”.

Kokemus on opettanut että sitten kannattaa olla tarkkana kun juhlat ovat parhaimmillaan! Ehkä turhaa mutta kuitenkin…aloin vaan näitä miettimään kun salkku noussut 41% vuoden alusta.
Eikös se samalla tavalla saata rahan arvokin tipahtaa nollaan ja todennäköisesti siinä tilanteessa, kun maailmanlaajuisesti osakkeet pamahtaa nollaan, myös se paperiraha(bittiraha tilillä) tipahtaa nollaan. Mitä tuohon all-in osakkeissa kohtaan tulee niin minulla ei kyllä tätä lankaa lukemalla ole sellainen käsitys jäänyt, päinvastoin, jonkinlaista käteiskassaa suositellaan pidettäväksi. Toki olen kyllä välillä skippaillut sivuja tästä langasta kun jostain syystä ei ole tullut notifikaattia uusista lukemattomista viesteistä hetkeen ja sitten onkin ollut liian paljon läpi luettavaa tai keskustelu on kiertänyt kehää. :)

Tarvisi olla aika paha tilanne että indeksirahastoista koostuvan salkun arvo tippuisi nollaan. Siinä vaiheessa varmaan lähinnä kulta säilyttäisi arvonsa. :hmm:

Ehkä realistisempi skenaario on että tulee -50% dippi ja menee useita vuosia, tai jopa vuosikymmen että siitä palaudutaan.

Eikös se samalla tavalla saata rahan arvokin tipahtaa nollaan ja todennäköisesti siinä tilanteessa, kun maailmanlaajuisesti osakkeet pamahtaa nollaan, myös se paperiraha(bittiraha tilillä) tipahtaa nollaan.

No en nyt ihan tuollaista romahdusta tarkoittanut että rahalla ei olisi mitään arvoa - sitten olisi jo muitakin ongelmia yhteiskunnassa, yksittäinen osake toki voi mennä nollaan konkurssitilanteessa ja rahastot ottaa hittiä. On Talvivaarakin unohtunut monelta, siihenkin sijoittivat kymmenet tuhannet suomalaiset pää märkänä. Kun korona-aika alkoi oli kyllä vahvasti "cash is king". Sait halvalla osakkeita, käytettyjä autoja etc. Harvemmin puhutaan tappioista mutta kyllä täälläkin moni tunnusti että joutui myymään / myi silloin osakkeita kovasti tappiolla. Yleensä mainitaan vaan voitot.

Kiina voi olla ihan hyvä sijoitus nyt.

USA:ssa suurin lähiajan riski on presidentin vaalit. Jos Trump voittaa niin osakkeet ehkä ottavat pientä hittiä. Jos Harris voittaa ja Trump hyväksyy sen osakkeet nousevat reilusti. Jos Harris voittaa ja Trump lietsoo mellakoita niin voi tulla iso rytinä. Aika pieni riski noissakin mutta tuollaisia skenaarioita on olemassa.

No en nyt ihan tuollaista romahdusta tarkoittanut että rahalla ei olisi mitään arvoa - sitten olisi jo muitakin ongelmia yhteiskunnassa, yksittäinen osake toki voi mennä nollaan konkurssitilanteessa ja rahastot ottaa hittiä. On Talvivaarakin unohtunut monelta, siihenkin sijoittivat kymmenet tuhannet suomalaiset pää märkänä. Kun korona-aika alkoi oli kyllä vahvasti "cash is king". Sait halvalla osakkeita, käytettyjä autoja etc. Harvemmin puhutaan tappioista mutta kyllä täälläkin moni tunnusti että joutui myymään / myi silloin osakkeita kovasti tappiolla. Yleensä mainitaan vaan voitot.
No eikö se nyt ole kaikille selvää, että yksittäisien tai muutamienkin osakkeiden kanssa voi tapahtua mitä vaan ja siinä on riskejä aina ilmassa. Mutta jos puhutaan indeksisijoittamisesta, missä omistaa satojen tai tuhansien yrityksien osakkeita, niin riskit ovat paljon pienempiä.

Kyllähän tuollainen osakepoiminta varsinkin suomalaisia osakkeita on riski. Itsekin siitä oppirahat olen nyt maksanut, kun erehdyin yhtä osaketta ostamaan. Minun osakepoiminta ura saa jäädä siihen.

No eikö se nyt ole kaikille selvää, että yksittäisien tai muutamienkin osakkeiden kanssa voi tapahtua mitä vaan ja siinä on riskejä aina ilmassa. Mutta jos puhutaan indeksisijoittamisesta, missä omistaa satojen tai tuhansien yrityksien osakkeita, niin riskit ovat paljon pienempiä.

Totta kai indeksissä on pienempi riski. Noissa on muuten magnificent 7 osuus joskus todella suuri, kannattaa tarkistaa hajautus.

Muutama hassu tonni säästöistä oli tarkoitus tuonne laittaa. Lisäksi olen syntynyt ja asunut koko ikäni Suomessa, enkä ole Haaparantaa kauemmaksi eksynyt ulkomaillekaan, niin ei luulisi johtuvan siitäkään. Rikostaustaakaan ei ole.

Tuli tässä välillä automaattinen sähköposti, että "emme ole unohtaneet sinua", mutta ei mitään arviota siitä, kuinka kauan tässä vielä menee.

Harmittaa, kun olisi ihan mukavasti jo tullut nousua tässä odotellessa.
Tiliotteet ja palkkakuitit on Nordnetiin jo pitänyt toimittaa, eikä homma etene. Ei tässä ole mitään järkeä, että pitää kuukausia tapella.

Miten kannattavaa esim. SPYI:n ostaminen OP:n kautta on? Onhan heillä Maailma Indeksi ym., mutta ei ole tarvetta bonuksille, kun saan vaakuutukset ja muut halvemmalla muualta. Vai onko jokin muu vaihtoehto järkevämpi, jos nyt ei mietitä Nordnetiä (kun sinne rekisteröityminen kestää ikuisuuden/ei onnistu laisinkaan)?

Miten kannattavaa esim. SPYI:n ostaminen OP:n kautta on? Onhan heillä Maailma Indeksi ym., mutta ei ole tarvetta bonuksille, kun saan vaakuutukset ja muut halvemmalla muualta. Vai onko jokin muu vaihtoehto järkevämpi, jos nyt ei mietitä Nordnetiä (kun sinne rekisteröityminen kestää ikuisuuden/ei onnistu laisinkaan)?

Kyllä OP:n kautta voi ihan hyvin ostaa ETF:iä, tarvii vaan tehdä isompia kertaostoksia kun heillä kaupankäyntikulut on 8e/kerta. Eli toisin sanottuna ne alkaa olla järkevällä tasolla kun ostaa ~tonnilla. Jos taas on tarkoitus laittaa kertasijoituksena tai parissa erässä muutama tonni yhteen ETF:ään, niin melkein järkevämpi tehdä se OP:n kautta. Nordnetin kuukausisäästö maksaa sekin 30e/vuosi.

Kyllä OP:n kautta voi ihan hyvin ostaa ETF:iä, tarvii vaan tehdä isompia kertaostoksia kun heillä kaupankäyntikulut on 8e/kerta. Eli toisin sanottuna ne alkaa olla järkevällä tasolla kun ostaa ~tonnilla. Jos taas on tarkoitus laittaa kertasijoituksena tai parissa erässä muutama tonni yhteen ETF:ään, niin melkein järkevämpi tehdä se OP:n kautta. Nordnetin kuukausisäästö maksaa sekin 30e/vuosi.
Tarkoitus olisi ostaa kerralla enemmän, ja sitten ehkä kerran pari per vuosi lisää. Eli OP:lla mennään. :cool:

Ostin pari vuotta sitten yhden 10g kultalaatan ihan vain kuriositeettina, koska pidin ajatuksesta että omistaisin kulta"harkon". Maksoin tuolloin muistaakseni 530€ ja nyt näyttää että tuosta voisi saada myydessä parisataa € enemmän. Ihan kohtuullinen nousu, mutta en silti tämän pohjalta pidä kultaa sellaisena sijoituksena, johon olisi tuolloinkaan kannattanut laittaa kovin paljon rahaa. Ei minulla toki mitään hyviä perusteluita tälle ole, muuta kuin se että en suoraan sanottuna ymmärrä enkä ole jaksanut perehtyä kullan hinnanmuodostukseen nykypäivänä. Yrityksiin ts. osakkeisiin, rahastoihin tai ETF:iin sijoittamisessa arvonkehityksen lainalaisuuksien hahmottaminen on jotenkin selkeämpää, vaikka kaikenlaisia kupliakin tulee ja menee.
miten muuten tuo fyysisen kullan voitto oikein raportoidaan verottajalle? Jos vaikka ostaisi Wienin filharmoonikoilta kultakolikon ja myy paikalliselle kultakauppiaalle, onko heillä ilmoitusvelvollisuus verottajalle vai pitääkö itse jotenkin laskea paljonko voittoa sai jos vaikka hautoi 10 vuotta tuota kultaa?

miten muuten tuo fyysisen kullan voitto oikein raportoidaan verottajalle? Jos vaikka ostaisi Wienin filharmoonikoilta kultakolikon ja myy paikalliselle kultakauppiaalle, onko heillä ilmoitusvelvollisuus verottajalle vai pitääkö itse jotenkin laskea paljonko voittoa sai jos vaikka hautoi 10 vuotta tuota kultaa?

Valitettavasti samaan tapaan kuin muutkin luovutusvoitot. Eli ei mene mihinkään koti-irtaimiston myyntiin jos sellaista ajattelit. Itse pitää ilmoittaa.

Itsehän se voitto on veroilmoituksessa ilmoitettava. Sitä en tiedä ilmoittelevatko nuo firmat suurist akaupoista johonkin. Voisi luulla että jonkun rahanpesupykälän vuoksi ilmoittelevat.

Isoissa kriiseissä "lama" tulee uudelleenjakamisen kautta, mihin erilaisiin varallisuusesineryhmiin hajauttaminen suojaa. Valtio voi todeta, että talletuksista tai X valöörin seteleistä, osakkeista tai enemmän kuin X ha maata omistavien maista jne. siirretään valtiolle tai valtion kautta jonnekkin tietty osuus, varallisuushinnoissa ei välttämättä muutosta tapahdu, mutta omistajissa kyllä.

Kiina voi olla ihan hyvä sijoitus nyt.

USA:ssa suurin lähiajan riski on presidentin vaalit. Jos Trump voittaa niin osakkeet ehkä ottavat pientä hittiä. Jos Harris voittaa ja Trump hyväksyy sen osakkeet nousevat reilusti. Jos Harris voittaa ja Trump lietsoo mellakoita niin voi tulla iso rytinä. Aika pieni riski noissakin mutta tuollaisia skenaarioita on olemassa.
Viimeksi Trump toi osakkeisiin nostetta, miksei nytkin.

Yksi syy ainakin jos toteuttaa moneen kertaan toistelemansa vaalilupauksen tariffeista kaikelle mahdolliselle tuontitavaralle ja pahimmillaan täysimittaisen kauppasodan niin sillä saadaan taas inflaatio joka juuri jotenkuten saatu kurin jylläämään uudelleen samaan aikaan kun korkojen laskeminen olisi hyvien työllisyyslukujen ylläpitämisen takia tarpeen. Rajapolitiikan puolelta sitten mahdollisuus aiheuttaa ongelmia työvoiman saatavuudessa. Veropolitiikasta toki voisi tulla vastapainoksi pörssiin nostetta, mutta näistä kaikista tariffit on se yksi asia jonka presidentti voi tehdä yksinään. Kaikessa muussa pitäisi saada kongressissakin enemmistö molempiin kamareihin (ja Republikaanit on usein epäonnistuneet keräämään rivinsä lakihankkeiden taakse viime vuosina jopa silloinkin kun ovat olleet enemmistönä).

Toki kaikessa tässä on myös se epävarmuus, että se mitä vaalien aikana luvataan ei välttämättä käytännössä ole sitä mitä todellisuudessa tehdään.

Vaalivuosihan on keskimäärin ollut pörsseille hyvä vuosi riippumatta kuka voittaa. Vähän pidemmällä tähtäimellä sitten tuo tuleva taantuma todennäköisesti osuu seuraavalle neljälle vuodelle ja sekin riippumatta kumpi voittaa.

Trumppihan on luvannut korjata kaiken valtionveloista lähtien tariffeilla. Tarkoittaisi ainakin kaupan heikentymistä Euroopasta USA:han sekä kulutuksen vähentymistä jenkkien kuluttajien ostovoiman heiketessä joka oletettavasti johtaisi huonoon pörssikehitykseen.

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 291
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom