Ei ole ok. Tuossa on aivan törkeän kalliita rahastoja joiden kulut syövät tuottoja. Esim. OP-Maailma:n hallinnointipalkkio on 1,6%. Bonuksia siitä kertyy silti vain se 0,35%. Järkevä kulutaso on <0,4%. OP:n kohdalla se tarkoittaa OP-Nönnönnöö Indeksi -rahastoja, esim. OP-Maailma Indeksi. Lopettaisin noihin kalliisiin rahastoihin sijoittamisen. Jos ehdottomasti halut jotain Puhdas Vesi -rahastoja, niin niille ei ehkä ole järkeviä vaihtoehtoja. Mutta suurimmalle osalle löytyy paljon halvempia vaihtoehtoja. Listaa siis kaikkien hallinnointipalkkiot ja mieti kaikkien niiden kohdalla vaihtoehtoja, joiden kulu > 0,4%.
Tarkistin ja OP:n sivuilla sanotaan näin:
" Kaikkien OP:n indeksirahastojen hallinnointipalkkio on 0,39 %. Rahasto-osuudet kerryttävät OP-bonuksia 0,25 % henkilöasiakkaille, jotka ovat Osuuspankin omistaja-asiakkaita. Merkintä- ja lunastuspalkkiot vaihtelevat tuotteittain 0,06–0,10 %:n välillä, ja ne hyvitetään kokonaisuudessaan rahastolle kaupankäyntikulujen kattamiseksi."
Eikö se silloin ole järkevällä kulutasolla? Vai mistä tuo 1,6% tuli?
EDIT: Tämmöinen löytyi kyllä myös kun etsin sitä OP-Maailmaa, joten hieman ihmettelen tuota että olisi sitten taas 0,39%...:
Ei minulla ole mitään esim. ideologista syytä tuohon puhtaaseen veteen tms, se oli vain yksi minkä OP:n sijoitusneuvoja tänä kesänä suositteli sijoittamaan kun olen taas makuuttanut tilillä ylimääräistä. Minulla on ollut vuosittain tuollainen sijoituspalaveri, mutta toki ymmärrän että ei pankki täysin minun parastani näissä tietenkään hae, vaan omaa hyötyään myös. Siksi täällä vähän kyselenkin
Tosin nyt en tiedä voinko noin vain siirtää rahojani vaikkapa sinne Nordnettiin tai missä sitten halvempia rahastoja onkaan, koska rahastot ovat plussalla ja pääomaveroa menee. Toisaalta, menee se joka tapauksessa riippumatta siitä milloin niitä nostaisin, jos plussalla pysytään...
Jos myytte rahastoja ennen perukirjan valmistumista niin myyjänä on kuolinpesä, joka maksaa luonnollisen henkilön tavoin pääomatuloveroa voitollisista myynneistä. Myyntejä ei voi sitten tehdä vain veroja vältelläkseen, vaan niiden täytyy käytännössä liittyä kulujen kattamiseen. Ette voi siis myydä rahasto-osuuksia ja käyttää rahoja holtittomasti ja sitten merkata perukirjaan vain jäljellä olevia varoja. Perukirjaan tulee nuo rahastot niiden kuolinpäivän mukaisella arvolla joka tapauksessa. Omana kirjauksenaan tulee sitten kuolinpesälle tulleet menot ja nuo arvioidut tulevat menot.
Oman isän kohdalla tehtiin niin, että osakkeet jaettiin sopimuksella pesän osakkaiden kesken, mutta myin yhden henkilön osakkeet valtakirjalla ja siirsin hänelle käteiset tilille. Omia ja äitini osakkeita odottelin sitten kymmenisen viikkoa, jonka aikana parin osakkeen arvo pääsi tippumaan aika paljon.
Joo, ei siis ole tarkoitus tehdä yhtään mitään ennenkuin perukirja valmistuu, ja itse asiassa se ei ole OP:n tapauksessa mahdollistakaan sillä nuo kaikki on jäädytetty siihen saakka että perunkirjoitus on valmis. Mutta siitä sitten varmaan pitää ainakin osa sijoituksista lyödä lihoiksi ja osa voinee jättää olemaan sellaisenaan, riippuen osakkaiden toiveista.