ellei ole jotain sellaista erikoistilannetta että on jatkuvasti jotain pääomatulotappioita joita vähentää. En nyt tiedä miten tuollaiseen tilanteeseen voisi päästä, mutta kai sellainenkin jollakulla voi ainakin hetkellisesti olla?
Pääomatappiot onnistuvat helposti, jos tekee huonoja sijoituksia liian suurella riskillä. Harvempi vaan viitsii huudella huonoista valinnoistaan... Minä olen yrittänyt tavoitella nopeita voittoja velkavivulla ja viputuotteilla useana peräkkäisenä vuonna surkealla menestyksellä. Tuloksena n. 45k € luovutustappioita. Kyse on ollut enemmän uhkapelaamisesta kuin harkitusta sijoittamisesta. Pääomaa on tuhottu niin paljon, että pistää harmittamaan. Vasta tänä vuonna olen todennut itselleni, ettei toiminta ole millään tasolla järkevää (toivo ei ole toimiva strategia), eikä osakepoiminta sovi minulle, joten kannattaa siirtyä indeksisijoittamiseen.
Minulla on niin paljon luovutustappioita sijoitusvarallisuuteen nähden, että mietin pystynkö mitenkään hyödyntämään niitä kaikkia luovutustappioita ennen kuin ne vanhenee. Onko palstan guruilla ajatuksia miten kannattaisi hyödyntää luovutustappioita, ettei ne vanhene?
Tilanne nyt:
OP:n indeksirahastoissa n. 24,5k € sijoituksia (kulut 0,39 % ja saan rahastoista tänä vuonna 0,35 % OP-bonuksia vakuutusmaksuihin käytettäväksi eli edulliset kulut) - Rahastosalkku n. 1800 € plussalla.
Lisäksi LähiTapiolan rahastoissa n. 1510 € (jenkkirahasto 0,44 % kuluilla) - rahasto n. 310 € plussalla.
Säästän reilun 2500 € nettotuloista nyt 500 €/kk indeksirahastoihin (100 € per maailma, jenkit, eurooppa, pohjoismaat, aasia)
Tappiot:
Verovuodelta 2021 - 7180 € (viimeinen vähennysvuosi 2026)
Verovuodelta 2022 - 26690 € (viimeinen vähennysvuosi 2027)
Verovuodelta 2023 - 10967 € (viimeinen vähennysvuosi 2028)
Verovuodelta 2024 - 338 € (viimeinen vähennysvuosi 2029)
Ajatuksissa myydä LähiTapiolan rahasto ensi vuonna ja sijoittaa sekin raha OP:n indeksirahastoihin ja jatkaa 500 €/kk lisäyksiä indekseihin. Viimeistään 2026 pitää myydä kaikki voitolla olevat rahastot ettei kaikki sen vuoden luovutustappiot vanhene. 2027 vanhenevat luovutustappiot vaikuttavat melko tekemättömältä paikalta jos oletan saavani 7 % vuosituoton indeksisijoittamisella (todellinen tuotto voi toki olla kaikkea muutakin +-20 % välillä).
Vinkit ovat erittäin tervetulleita.