Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mites ihan vain OP-Maailma Indeksi, eikä mitään muuta. En ehkä näe erityistä järkeä ostaa noit muita sen sijaan.Op-usa indeksi
Op-suomi indeksi
Op-eurooppa indeksi
Op-aasia indeksi
No itse sijoitan yksittäisiin osakkeisiin, koska mulla tavoitteena osinkopotin jatkuva kasvattaminen. Ja en ole löytänyt järkevää osingot ulos maksavaa etf:ää. Tosin en ole nyt pitkään aikaan asiaa edes tutkinut. Voi olla että nykyään löytyisi osinkosijoittajallekin joku sopiva ratkaisu.Tuossa kun pari käyttäjää aiemmin puhui, että on myynyt osakkeensa ja siirtynyt indeksisijoittamiseen, niin tulee väkisinkin mieleen, että miksi jotkut ylipäätään tekevät osakepoimintaa?
Onko tässä taustalla kiinnostus aihetta kohtaan ja sitä kautta tietoa ja taitoa sen verran, että voittaa indeksin ja haluaa käyttää aikaansa siihen?
Ja tämä ei ole mikään provo osakepoimijoita kohtaan, vaan ihan mielenkiinnosta ilmoille heitetty kela.
Itse tykkään ostaa osakkeita koska tiedän mitä saan ja osinkoja kilahtelee tasaisesti tilille. Se että niistä joutuu maksamaan veron jne. on yks paskanhailee. Pääasia että rahaa kilisee. Siinä vähänkuin konkreettisesti näkee kuinka sijoitukset tekee mulle lisää rahaa. Toki yleensä vielä uudelleensijoitan osingot, mutta silti se on kiva keväisin nähdä kun ilmaista rahaa ropisee tilille.Tuossa kun pari käyttäjää aiemmin puhui, että on myynyt osakkeensa ja siirtynyt indeksisijoittamiseen, niin tulee väkisinkin mieleen, että miksi jotkut ylipäätään tekevät osakepoimintaa?
Onko tässä taustalla kiinnostus aihetta kohtaan ja sitä kautta tietoa ja taitoa sen verran, että voittaa indeksin ja haluaa käyttää aikaansa siihen?
Ja tämä ei ole mikään provo osakepoimijoita kohtaan, vaan ihan mielenkiinnosta ilmoille heitetty kela.
Bloombergin odd lotsissa juttelivat tällä viikolla kuparista. Kova usko on, että kuparin kysyntä lisääntyy. Hinta painui kai alaspäin kun pelkäsivät kiinan rakennusprojektien vähentymisen johtavan siihen että kuparia tarvitaan vähemmän. Uudet konesalit, niiden vaatimat sähköverkot, sähköautot jne. lisänneet ja oletettavasti edelleen lisäävät kuparin tarvetta että hinta todennäköisesti menee ylös.Mitä mieltä ihmiset on uraani- ja kupari-ETF:istä? Voisi olettaa että näiden kysyntä kasvaa tulevaisuudessa mm. vihreän siirtymän myötä. Esim. vaikka jotain tuollaisia.
Nordnet
Ota säästösi hallintaan. Sijoittaminen osakkeisiin, rahastoihin ja ETF:iin ilman tarpeettomia kuluja. Tervetuloa asiakkaaksi sijoittajalle suositelluimpaan pankkiin! Avaa tili jo tänään!www.nordnet.fi
Nordnet
Ota säästösi hallintaan. Sijoittaminen osakkeisiin, rahastoihin ja ETF:iin ilman tarpeettomia kuluja. Tervetuloa asiakkaaksi sijoittajalle suositelluimpaan pankkiin! Avaa tili jo tänään!www.nordnet.fi
Samaa mieltä, paitsi että haluan osinkoja ympäri vuoden, en pelkästään keväisinItse tykkään ostaa osakkeita koska tiedän mitä saan ja osinkoja kilahtelee tasaisesti tilille. Se että niistä joutuu maksamaan veron jne. on yks paskanhailee. Pääasia että rahaa kilisee. Siinä vähänkuin konkreettisesti näkee kuinka sijoitukset tekee mulle lisää rahaa. Toki yleensä vielä uudelleensijoitan osingot, mutta silti se on kiva keväisin nähdä kun ilmaista rahaa ropisee tilille.
SCHD on pidemmältä aikaväliltä melko vakaanoloinen sekä kasvua että osinkoa hakeva etf. Pitkältä aikaväliltä osinko ollut noin 4%/vuosi. Isoimmat omistukset ja sektorit kuvassa. SCHD maksaa kvartaaleittain osingot.
Nordnet
En tiedä.Saako tuotakaan ostettua Suomesta, kun nimessä ei ole UCITS?
Jos vain lätkisi sijoitukset esim Yahoo financeen niin voi sieltä seurata kuinka salkun arvo nousee? Siinä konkreettisesti näkee kuinka sijoitukset tekee lisää rahaa.Itse tykkään ostaa osakkeita koska tiedän mitä saan ja osinkoja kilahtelee tasaisesti tilille. Se että niistä joutuu maksamaan veron jne. on yks paskanhailee. Pääasia että rahaa kilisee. Siinä vähänkuin konkreettisesti näkee kuinka sijoitukset tekee mulle lisää rahaa. Toki yleensä vielä uudelleensijoitan osingot, mutta silti se on kiva keväisin nähdä kun ilmaista rahaa ropisee tilille.
Raha on mulle rahaa vasta kun se on tilillä.Jos vain lätkisi sijoitukset esim Yahoo financeen niin voi sieltä seurata kuinka salkun arvo nousee? Siinä konkreettisesti näkee kuinka sijoitukset tekee lisää rahaa.
Raha on mulle rahaa vasta kun se on tilillä.
Kyllä mä sen tiiän ja tossa sanoinkin että veroja menee mutta mitä sitten. Mä tykkään siitä että se raha kilisee tilille vaikka se uudelleen sijoittaisi. Se ikäänkuin konkretisoi sijoitukset. Osakkeiden osto on muutenkin vähän semmonen harrastus eikä pelkkä rahakone ja tykkään seurata osakkeiden arvoja kun taas moni vaan laittaa rahaa johonkin indekseihin sen kummemmin sitä enää seuraamatta.Kyllä se raha on rahaa vaikka se olisi rahastoitu ja maksat siitä osingosta vähemmän veroa, se uudelleensijoitetaan automaattisesti ja tienaat lopulta enemmän kuin suorilla osakeostoilla. Ei kannata antaa sen osingon hämätä todellisuutta liikaa. Samat osingot maksetaan rahastoille ja aivan samalla tavoin se hyödyttää sijoittajaa - tai jopa enemmän.
Punalaputetuilla tuotteilla säästää vähemmän kuin mitä menee rahaa hukkaan osinkoveroja maksaessa?Kyllä mä sen tiiän ja tossa sanoinkin että veroja menee mutta mitä sitten. Mä tykkään siitä että se raha kilisee tilille vaikka se uudelleen sijoittaisi. Se ikäänkuin konkretisoi sijoitukset. Osakkeiden osto on muutenkin vähän semmonen harrastus eikä pelkkä rahakone ja tykkään seurata osakkeiden arvoja kun taas moni vaan laittaa rahaa johonkin indekseihin sen kummemmin sitä enää seuraamatta.
Voi olla.Punalaputetuilla tuotteilla säästää vähemmän kuin mitä menee rahaa hukkaan osinkoveroja maksaessa?
Näinhän se osapuilleen on. Tuo pitää vielä laskea niin, että se on ikään kuin 4% veroton tuotto, eli muualta saatavan tuoton pitäisi olla ~5,7%.4% tuoton saaminen muualta ei ole varmaa?
Eihän tota voi mitenkään varmaksi sanoa mikä kannattaa. Sijoituksista ei koskaan saa ”varmaa” tuottoa. Itsekin lyhentelin vähän ekstraa lainaa, mutta en kaikella. Osa siis sijoituksiin. Uskon sijoittamisen olevan pitkällä tähtäimellä kannattavampaa, mutta sen verran on vähän lainaa enää, että psykologisesti tuntuu kivalta päästä aiemmin lainanlyhennyksistä eroon.Varmistetaan nyt täältäkin vielä. Nyt kun asuntolainassa on ~4% korko, kannattaa lienee laittaa kaikki ylimääräinen lainalyhennyksiin. 4% tuoton saaminen muualta ei ole varmaa?
Mitä tässä nyt kannattas tehä näitten Volvo carsin arvopapereiden kanssa
Nämä nyt on taas näitä Mikä tuote tai palvelu on tarkoitus tehdä talolle tappiota?Rahasto on uskonnon jälkeen maailman varmin raha sampo , talo voittaa aina.
Suosittelen että sijoita kaikkein pienempi kuluisiin etf fiin m niin osinko kertymä pönkittää
vaurauttasi jos kulut isot ponkittää se vain "taloa" eikä sinua.
Usa 500 Eurooppa 500 saat jo tuhannen ison yrityksen hajautuksen , jotka
eivät niiaa niin helposti koska ovat Mega luokan firmoja.
Itse ajattelin alunperin katsoa miten arvo kehittyy ja myydä Nordnetin Black Friday -tarjouksella. Mutta sittemmin nuo talletustodistukset ja ADR:t pisti miettimään onko ne sellaisia osakkeita että ovat yhtä helposti myytävissä ja kuuluuko tyyppi edes tarjoukseen. Vahva oletus siis että Nordnet jatkaa perinnettäänJos osakkeet ovat Nordnetissa ja niiden määrä pieni niin kannattaa huomioida että Nordnetin kaupankäyntipalkkio jenkeissä on törkeät 15 euroa, eli saattaa tulla edullisemmaksi odotella elokuun loppuun kuin ottaa ADR:t ja tehdä myyntitoimeksianto itse, riippuen siitä miten arvo sattuu heittelemään.
siis tässähän nyt oleellista on rahastotyyppi, esimerkiksi indeksirahastoissa, jotka on replikoitu samalla tavalla ja seuraavat saman kohte-etuuden hintaa, pienemmät kulut = isompi tuotto. Aktiivisissa tai muissa tapauksissa tiettty eri juttuNämä nyt on taas näitä Mikä tuote tai palvelu on tarkoitus tehdä talolle tappiota?
Indeksisijoittaminen on 99,9% ihmisistä se kaikista järkevin. Se onko 0,15% ETF vai 0,39% pankin rahasto niin sillä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Pienempi kulu ei kuitenkaan ole tae isommalle tuotolle. Ja miksi sitten tuo 99,9%? Sen takia koska harva osaa tehdä järkevää osakekauppaa, ja pitkällä aikavälillä suurin osa häviää indeksille.
Toki näin jos tosiaan on 1/1 samoja, mutta esim. kaikki indeksirahastot eivät seuraa samaa indeksiä. Ymmärtänyt myös että voivat poiketa indeksista x-määrää. Eli eivät ole sisällöltäänkään aina samoja, vaikka voisi kuvitella toisin. Tämäkin jää usein huomioimatta rahaston valinnassa.siis tässähän nyt oleellista on rahastotyyppi, esimerkiksi indeksirahastoissa, jotka on replikoitu samalla tavalla ja seuraavat saman kohte-etuuden hintaa, pienemmät kulut = isompi tuotto. Aktiivisissa tai muissa tapauksissa tiettty eri juttu
Toki näin jos tosiaan on 1/1 samoja, mutta esim. kaikki indeksirahastot eivät seuraa samaa indeksiä. Ymmärtänyt myös että voivat poiketa indeksista x-määrää. Eli eivät ole sisällöltäänkään aina samoja, vaikka voisi kuvitella toisin. Tämäkin jää usein huomioimatta rahaston valinnassa.
Tuossa edellisessä viestissä olikin puhe lähinnä siitä että ei se ETF kohde ole aina parempi kun pankin "ryöstörahasto" jossa on hieman isompi kulu. Tämä on argumentti mikä toistuu usein kun puhutaan rahastosijoittamisesta, että pieniempi kulu on aina parempi kohde.
Ilmeisesti pankitkin on joutuneet maltillistamaan kulujaan ETF:ien muodostaman kilpailun takia...
Joo, huvittavasti tarjolla on käytännössä sama tuote jonka hintalappu on vaan nelinkertainen (+lunastus ja merkintäpalkkiot) ja jota myydään vihjeettömille kuluttajille ihan häikäilemättä siinä sivussa ja jokainen joka tarttuu käytännössä vaan maksaa pankille saamatta mitään vastineeksi.Ennen kaikkea ovat lisänneet rahastojensa tarjontaan indeksirahastoja matalammilla kuluilla. OP:kin myy sysipaskaa kallista OP-Maailma -rahastoa ja paremmin tuottanutta ja kuluiltaan paljon halvempaa OP-Maailma Indeksi -rahastoa. Myyjille varmaan annettu ohjeet että ensin mainittua yritetään myydä ellei asiakas erikseen tajua kysyä tuosta indeksiversiosta. Sama tilanne muillakin pankeilla.
Huomenna.Miten se nyt menikään laillisesti verottajan silmissä. Minulla oli tuossa yksi paska sijoitus, josta halusin eroon ja siitä tuli pari tonnia tappiota. Ajattelin tuota nyt kompensoida siten, että myisin voitolla olevia ETF:iä pois sen verran, että niistä tulee myyntivoittoa juuri tuon pari tonnia, jolloin tappiot kun vähentää niin niistä ei mene veroa ollenkaan. Ja sitten ostan ne samat ETF:t takaisin, jolloin niille tulee hankintahinnaksi nykyinen kurssi.
Eli, jos tänään myyn nuo ETF:t, niin milloin voin ostaa ne takaisin ilman että se on verottajan mielestä veronkiertoa?
Miten se nyt menikään laillisesti verottajan silmissä. Minulla oli tuossa yksi paska sijoitus, josta halusin eroon ja siitä tuli pari tonnia tappiota. Ajattelin tuota nyt kompensoida siten, että myisin voitolla olevia ETF:iä pois sen verran, että niistä tulee myyntivoittoa juuri tuon pari tonnia, jolloin tappiot kun vähentää niin niistä ei mene veroa ollenkaan. Ja sitten ostan ne samat ETF:t takaisin, jolloin niille tulee hankintahinnaksi nykyinen kurssi.
Eli, jos tänään myyn nuo ETF:t, niin milloin voin ostaa ne takaisin ilman että se on verottajan mielestä veronkiertoa?
Sinänsä jos kaupankäynnin tarkoituksena on pelkästään verojen välttely, niin se ei ole OK verottajalle, ihan sama miten toteutettu. Kyse on siis siitä mikä mahdollisesti herättää verottajan kyselemään tehtyjen kauppojen tarkoitusta, ja mitä silloin vastaat ja miten mahdollisesti löytyy ennakkotapauksia.
Oikeuskäytännön perusteella normaalissa pörssikaupassa tapahtunutta edestakaista osakekauppaa voidaan pitää veron kiertämisenä ja luovutustappion vähentäminen voidaan evätä yleensä vain seuraavien edellytysten täyttyessä:
- tappiolliseen myyntiin on ryhdytty tilanteessa, jossa verovelvolliselle on kertynyt tai kertymässä luovutusvoittoja, joista hän joutuisi maksamaan veroa kyseiseltä verovuodelta tai hänellä on verovuonna muuta pääomatuloa, josta luovutustappio tulisi vähennettäväksi
- verovelvollinen on ostanut myyntipäivänä saman määrän samanlaisia osakkeita samaan tai lähes samaan hintaan kuin myyntihinta ja
- verovelvollinen ei kykene esittämään verotuksesta riippumatonta syytä osakkeiden myyntiin ja takaisinostoon.
Kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota siihen, että nuo kaikki edellytykset tulee täyttyä, jotta tulkittaisiin veronkierroksi. Käytännössä tulkituissa tapauksissa on ollut kyse edestakaisista kaupoista suunnilleen samalla hetkellä ja samaan hintaan. Itsekin olen joskus isojen kurssiliikkeiden päivänä tehnyt pari päivänsisäistä kauppaa, vaikka en muuten niitä teekään, eikä tuosta mitään ongelmaa olisi voinut tulla, koska kaupoilla on ollut riittävästi ajallista ja arvollista eroa.Tässä tosiaan oleellista on keksiä hyvä syy kaupoille jos käy niiin hullu tuuri, että verottaja kiinnostuu. Syy ei saa olla verojen välttäminen. Verottaja itse kuitenkin ohjeistaa näin kun puhutaan tappioiden realisoimisesta (mikä sekin on eri asia kuin voittojen realisoiminen jo olemassa olevien tappioiden hyödyntämiseksi):
Veron kiertämissäännöksen soveltaminen
www.vero.fi
Ja toisaalta, ei tuosta linnaan joudu. Pahimmillaan verottaja mitätöi kaupan verovaikutukset. Kaupat eri päivinä kuten tuoppi kirjoitti, niin eiköhän homma ole sillä selvä.
Jos teet eri päivinä ne kaupat, niin ei niistä kukaan kyseleNo sitten jätän myymättä. Kun tosiaan ei minulla mitään muuta syytä noita olisi myydä, enkä viitsi alkaa valehtelemaankaan myynnin syyksi jotain mitä se ei ole.
Ei ne sinulta kysy kylla yhtaan mitaan josNo sitten jätän myymättä. Kun tosiaan ei minulla mitään muuta syytä noita olisi myydä, enkä viitsi alkaa valehtelemaankaan myynnin syyksi jotain mitä se ei ole.
Jos teet eri päivinä ne kaupat, niin ei niistä kukaan kysele
Juu, saa niitä onneksi useamman vuoden vähennellä, jos tulee kovia omantunnontuskiaNo en viitsi, kun tulee sitten rikollinen olo Ja eikös noita tappioita saa vähentää kuitenkin useamman vuoden aikana. Eiköhän tässä lähivuosina tule voitollisiakin kauppoja tehtyä muutenkin, niin vähentelee niitä sitten.