Mä en itse ole koskaan oikein ymmärtänyt, miksi kultaan sijoittamisessa/säästämisessä siihen pitäisi suhtautua aina maailmanloppuskenaario mielessä. Ihan validia on sijoittaa kultaan jonkun ETC/ETF:n kautta. Joo, se ei ehkä toimi kun tulee ydintalvi, mutta mitä helvetin väliä kun mikään muukaan ei toimi ja henki luultavasti mennyt. Se voi silti olla perusteltu parkkipaikka rahoille osana salkkua. Menettää sen ydintuhoedun, mutta saa kaiken muun kultaan liittyvän hyödyn. Ja fyysiseen kultaan sillä on paljon kiistattomia etuja: ei samanlaisia spreadin aiheuttamia tappioita, ei tarvetta säilyttää kultaa itse tai hankkia kassakaappia kolikoille/harkoille, ei tarvetta vakuuttaa kultaa ja maksaa vakuutuksesta, ei toimituskuluja jne. Toki osa näistä kuluista on leivottu ETC:n hintaan, mutta skaalaetu on melkoinen vs. jokainen kolikonostaja tekee kaiken itse.
Mulla ei ole kultaa ja olen asiaa aina välillä miettinyt. Mutta vituttaa ajatus jostain fyysisistä kolikoista, joita pitää säilytellä ja "vahtia".
Mutta kultaa ei kannata pitää vaihtoehtona osakkeille. Vaan enemmän vaihtoehtona rahatalletuksille. Tai sitten varautumisena maailmanloppuun joka on vähän oma asiansa.
(Sinänsä käy tämä ketju tai toinen ketju. Aiemmin sijoituskullasta on juteltu täällä useaan otteeseen. Omasta mielestä mahtuu tännekin, ei tuki muuta keskustelua.)
Mulla ei ole kultaa ja olen asiaa aina välillä miettinyt. Mutta vituttaa ajatus jostain fyysisistä kolikoista, joita pitää säilytellä ja "vahtia".
Mutta kultaa ei kannata pitää vaihtoehtona osakkeille. Vaan enemmän vaihtoehtona rahatalletuksille. Tai sitten varautumisena maailmanloppuun joka on vähän oma asiansa.
(Sinänsä käy tämä ketju tai toinen ketju. Aiemmin sijoituskullasta on juteltu täällä useaan otteeseen. Omasta mielestä mahtuu tännekin, ei tuki muuta keskustelua.)