Mistä tietää mikä on "minulle sopiva"? Mikä tekee esimerkiksi yllä linkatusta Infracap MLP ETF:ästä hyvän? Mikä siinä tuottaa rahaa sijoittajalle, jos arvo on miinuksella kokoajan? Toistaiseksi vastaukst olleet lähinnä "kuuntele vinkkejä tai sijoita itse" ja "ei hyviä tai huonoja ole", mitkä eivät helpota yhtään ketään. Itse ainakin toistaiseksi sijoitellut kaiken suprerahastoon ja suoraan osakkeisiin kun tuotto näkyy suoraan salkussa, enkä ole lähtenyt etf:iä arpomaan kymmenien tuhansien joukosta.
Jos sijoitat nordnetissä niin kk-säästön piirissä olevia etf:iä on esimerkiksi jo rajallinen määrä. Ymmärräthän mikä ETF on? ETF on pörssinoteerattu arvopaperi, käytännössä rahasto-osuus. Sen sijaan, että voisit ostaa haluamasi osan osuutta, voit ostaa vain täysiä osuuksia, ja sen sijaan, että osuutesi hinta laskettaisiin suoraan portfolioon kuuluvien arvopapereiden hinnasta, markkina määrää osuuden hinnan. Käytännössä siis osuuden arvo voi poiketa portfolion arvosta hieman, mutta arbitraasiperiaatteen ja kaupankäyntirobottien takia tuo hinta seuraa portfolion arvoa hyvin läheisesti.
Sitten mietitään mikä tekee rahaa sijoittajalle. Jos mietit yhtä osaketta, rahaa tulee joko arvonnoususta tai maksetuista osingoista. Samaa settiä se on etf:issä, joissa osakkeita on paljon. Yleensä etf:t ovat mieluiten kasvuosuuksellisia, eli osingot investoidaan lisäosakkeisiin, eikä niitä makseta ulos, jotta veroseuraamuksilta vältytään. Tuotto-osuuksellisiakin on, esimerkiksi US Preferred stock - etf:t joiden tarkoitus onkin olla osinkohana salkussa, ja tuoda mahdollisuus riskienhallintaan portfoliossa.
Noh, sitten kysymys, että minkä etf:n valitsen. Valintaan vaikuttavat 2 asiaa, jotka jo mainitsin. Portfolio, sekä hallinnointikulut. ETF:iä löytyy esim S&P 500 listaa mukailevia, euroindeksejä mukailevia, kaakkoisaasian alueen indekseille jne jne. Voi löytyä kehittyville markkinoille sijoittavia tai small cap yhtiöitä suosivia etf:iä. Näistä valitset omien näkemyksiesi ja riskien mukaan mitä haluat ostaa. Suosittelen maailmanlaajuiseen hajautukseen ja kaikille toimialoille hajauttamista eli näitä perus yleisindeksejä mukailevia etf:iä. Näissä on lisäksi yleensä pienimmät kulut, sillä etf:n portfolion hoito ei ole samalla lailla aktiivista vaan rajoitettu mukailemaan indeksiä tietyin säännöin.
Yllä linkattu Infracap MLP ETF on ns. osinkolinko, joka sijoittaa jenkkien energiasektorilla MLP yrityksiin. En ole kurssiin tai lappuun sen enempää tutustunut, mutta näiden idea voi olla maksaa vaan osinkoa ilman, että paperin arvo sinänsä kasvaa. Vähän niinkuin Preferred stock - ETF:t myöskin (etuoikeutettu osake on ikäänkuin arvopapereiksi pilkottu joukkovelkakirjalaina, jolle luvataan tietynsuuruinen osinko tietylle ajalle, lue lisää, mikäli kiinnostaa). Suosittelen kyllä pysymään tällaisista erikoisuuksista erossa, kunnes olet itse perehtynyt asiaan riittävästi. Tähtää valikoimasi mieluiten esim iSharesin euroopan, aasian, japanin, jenkkien ja kehittyvien markkinoiden lappuihin tai sitten tollaseen maailmanindeksiin.
Tuliko nyt riittävän selvästi kerrottua, että mitä sun pitää miettiä?