Saanko esitellä erittäin halvan autoilun salaisuuden! Voi olla mukavaakin

Sp3

Liittynyt
19.04.2021
Viestejä
113
Kuvittele, että olet tilanteessa jossa mietit, että pitäisikö ostaa uuden karhea huoleton auto pitkäksi aikaa. Mielessä esim. joku noin 20 000€ maksava alkaenmalli.

Mutta mitäpä jos, olisi myös täysin toisenlainen vaihtoehto? Vaihtoehto, jossa ajaisi vain sen uuden auton vuosihuoltojen ja kaskon hinnalla, lainakoroista puhumattakaan. Ja ilman käytännössä mitään arvonalenemista!

Ja tämä kaikki vain puolentoista tonnin investoinnilla!

Voitkin ostaa ennemmin sillä 20 000€ esim. sen 2000€ TV:n, 2000€ musiikki systeemit, 2000€ paljun, 2000€ veneen, 2000€ keittiöremontin, ja vaikka 2000€ Las Vegasin matkan ja rikastua. Ja vielä 8000€ sukan varressa! Ai että mitä rikkauksia.
Ainiin, toki siitä 8000€, voi miinustaa sen mainitun puolentoista tonnin investoinnin.


No, kerron omasta empiirisestä kokeesta, joka on saanut jatko-osan!

Mikä on varmuus/kulu/hankintahinta -suhteelta ehkä markkinoiden vähintäänkin hyötytehokkaimpia autoja? No uskallan väittää, että se on G Astra.


Olen ajanut 7 vuotta 1200€ autoliikkeessä maksaneella 99 vm. G Astralla, jossa 1.6 16v kone. Kilsoja oli ostaessa 284 000. Ja ennen toiseen G Astraan vaihtamista (ei pakollinen vaihto) noin 350 000km. Oli ollut hetken toinen auto rinnalla, mutta jollain vähemmän ajavalla, voisi hyvin riittää tuo kilsamäärä ainoanakin autona seitsemään vuoteen.

Ja mitä on kustantanut?

Esim. GM-merkkiöljyä 5L pönttö kustantaa sellasen 30€, eli huoltojen hinnoista ei tarvine sen enempää varmaan.
Apulaitehihnan kiristin (rupesi ääntään) 70€. Startti 30€ romurilta. Puhallinmoottori 40€ romurilta. Kerran hankin uudet kesärenkaat. Ja takimmaista äänenvaimenninta sain kerran paikata.
Ja tähän huom! Ei yhtään ideana rajata niihin, jotka laittaa tai huoltaa itse autoaan. Kun ihan korjaamollakin käyttämällä, olisi niin halpaa, että 2-3 vuoden uudenauton kustannuksilla, lainaa ottaneella, olisi kustantanut nuo 7v rempat ja vuosihuollot korjaamolla.
Jakopääremppakaan ei paljoa maksa tuohon.

Ja mikä on arvonalenema? Sitä ei edes ole tullut 7v aikana samanikäisissä G Astroissa. Kilometreistä sitten joitain satasia.


No auto meni vielä kunnossa 600€ eteenpäin, kun himotti sellanen II Edition G Astra (1.6 16v kanssa), jossa varusteina vasta huollettu ilmastointi ja vakionopeudensäädin (nappulasäädön kera).
Pitkää matkaa kun tulee välillä ajettua, ja aina tykänny vakkarista, eikä ilmastointikaan haittaa tee :D.

Tosiaan hyvin siisti auto irtosi samaisella 1200€, hyvine renkaineen ja aluvanteineen. Ja nyt ollut puolitoista vuotta alla. Kilsoja kertynyt noin 25 000 km.
Keväällä vuoden ajon jälkeen katsastuksesta moitteetta ja kehuin läpi.

Eikä ole tarvinnut tehdä korjausta, muuten kuin jo ostaessa tiedetty nk. koiranluiden tarve eteen (Motonetistä alkuperäislaatuset yhteensä sen 50€). Ja jakohihnahomma, öljyn vaihdot, niin ja jarrupalat eteen.
Juuri pimeni kaukolukitus avaimesta, eikä patterista kiinni. Vanhassa Astrassa toimi omistuksen ajan.

Ja kuten edellinen Astra 350 000 km ajettuakaan, missään ei kolise, eikä tunnu jotain välyksiä. Eikä ruoste paina, tai väljyyttä koneessa.

Ja kulutus 6-7l, kovat pakkaset varmasti erikseen.

Astra ei toki yllä isomman luokan esim. Vectran tasolle sillain junaefektissä maantiellä, mutta oman luokkansa kategoriassa, oikeasti hyvä ajaa, suuntavakaa ja mukava.

Ja vaikka etenkin likasempana voi olla romantisoiden jotain "dudeaan" ajaa uusien autojen seassa, niin siistinä, aluvantein ja omaan makuun asiallisella muotoilulla, voi nättinä kesäpäivänä mennä melkeenpä idylisenä.
Ja itsestä tiettyä maanläheistä fiilistään autoissa, joissa ei niitä kosketusnäyttöjä. Kotona sitten löytyy TV:tä ja tietokonetta, käyttäen energiaa sitten niihin. Yksi näyttö taskussakin. Liika on liikaa.


Mitä turvallisuuteen sitten. Ymmärrän jos niiden läheistenkin takia haluaa mahdollisimman turvallista. Mutta ainakin ilman perhettä, on minusta helpompi suhteuttaa ja vähän miettiä millä autoilla vielä hetki sitten ajettiin. Tuossakin 01 vm. Astrassa jo sivuairbagitkin. Valovuodenpäässä jostain Sunnyista.


Halusin vaan inspiroida siinä, että ei välttämättä tarvitse ostaa edes sitä 5000€ autoakaan, vaan halvin tie voi olla siellä 1000€ - 2000€ helmissä. Saaden hyvän auton vuosiksi ja vuosiksi.
Tietenkin mallin lisäksi kiinni miten ja missä ajettu, mitä edellinen omistaja jo uusinut, ja maanantaikappaleet.

Niin, ja kertaakaan en ole tarvinnut hinausautoa kummankaan kanssa. Starttikin meni varotellen.
Ja jos varmuutta kaipaa, ei Autoliiton plusjäsenyyden (120€vuosi) hinauspalvelussa ym. avussa ole ikärajaa autolle, paitsi ulkomaille ajaessa.


Siinä esiteltynä mielestäni halvin, eikä edes epämukavin tapa autoilla. Vaikka toki tuurikin näyttelee autoasiossa aina osaansa.
 
Sinulla on ollut onni matkassa, kun mitään isoa ongelmaa ei ole ollut.
Juu, mutta se just takana, et ei ne 00-luvun perusvarmat autot ole niin epäluotettavia keskeiseltä tekniikaltaan kuin ennen voinut yhtä vanhat olla tai vähemmän hyvässä maineessa olevat autot (tai 1.8 kone on esim. kyseisessä G Astrassa huonossa maineessa). Ei niistä kansipahvit, ohjaustehostimet tms. niin vaan pauku.

Ei ne ole niin epäluotettavia, kuin yleiskuva vanhasta autosta. Ja ihan sellaisella normaalilla fiksulla pidolla pidetyt. Vaikka tosiaan aina tuuria.

Ja panoksetkaan ei samat kuin esim. 10 000€ autossa. Ei korjauskustannus, eikä menetys korjaamatta.
Toki jos lyhyellä ajalla useampi halpa auto kiertää kalliin hajoamisen takia, kertyy siitäkin kustannusta vaivan päälle.
 
 
  • Tykkää
Reactions: Sp3
Huomasinhan minä että tuollanenkin ketju tuolta toisen sivun kätköistä löytyy. Aattelin vaan, jos tollasen esseen voi laittaa ihan riippumattomana. Pudoten sitten kun putoo.
 
Eikä ole tarvinnut tehdä korjausta, muuten kuin jo ostaessa tiedetty nk. koiranluiden tarve eteen (Motonetistä alkuperäislaatuset yhteensä sen 50€). Ja jakohihnahomma, öljyn vaihdot, niin ja jarrupalat eteen.
Juuri pimeni kaukolukitus avaimesta, eikä patterista kiinni. Vanhassa Astrassa toimi omistuksen ajan.
Apulaitehihnan kiristin (rupesi ääntään) 70€. Startti 30€ romurilta. Puhallinmoottori 40€ romurilta. Kerran hankin uudet kesärenkaat. Ja takimmaista äänenvaimenninta sain kerran paikata.

Ei ole tarvinnut tehdä korjausta. Paitsi koiranluut, jarrupalat, apulaitehihnan kiristin, starttimoottori, puhallinmoottori ja takaäänenvaimennin. :lol: Jakopääremonttikin on monessa autossa suht kallis huoltotoimenpide (helposti 500-1000€), toki joissakin taas halpa ja helppo homma.
 
Ei ole tarvinnut tehdä korjausta. Paitsi koiranluut, jarrupalat, apulaitehihnan kiristin, starttimoottori, puhallinmoottori ja takaäänenvaimennin. :lol: Jakopääremonttikin on monessa autossa suht kallis huoltotoimenpide (helposti 500-1000€), toki joissakin taas halpa ja helppo homma.
Jarrupalojen vaihto ei ole korjausta. Kyseessä on kuluva huolto-osa, jos nyt saivartelee.
Jakohihnanvaihto on sama asia. Myös uudessa autossa jakohihnahomma edessä (huoltotyönä) jossain vaiheessa (jos ei ketjukone).

Ja kuten sanoitkin että joissain halpa ja helppo homma jakohihnatyö. Itse vaihtaen noin 150€ osat kyseisiin autoihin, ja korjaamolla joku 250-400€.

Mitä vikalistaan tulee, niin kyse olikin 7v aikana 1200€ maksaneesta autosta😃
Ja aika viattomia vikoja, starttikin kohtuu viaton apulaiteasia. Ja todella halpoja osia, osa uutenakin.
Ja yhteenlaskettu korjauskustannus korjaamollakin mainituissa vioissa, vähemmän kuin se 500€ uudenauton vuosihuolto. Tai yhteenlaskussa, jos korjaamon saa vaihtamaan sen 100 000km vähemmän ajetun startin eikä uutta😃
 
Nuo G-Astrat on lujaa tekoa! Muutama heikko kohta, kuten raidetangon päät ja takapönttö, mutta halpoja helppoja korjauksia. Ja tosi kiva ajaa, Lotuksen suunnittelma alusta oli aikakaudellaan paras ajettava tässä hatchback luokassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Sp3
Ruoste noita vaivaa ja sehän se kallein osa autosta on uusia.

Ei G Astroja oikeastaan vaivaa (toki jotain suolassa erityisesti uitettuja aina voi olla).

Kummassaan G Astroissa itellä ei ollut alustassa ruosteongelmaa, eikä korissa. Pieniä pikku alkuja jossain pyöränkaaren alussa vaikka, mutta kun ei nekään meinannu edeltävässäkään edetä oikeen mihinkään sinä aikana, vaikka ei tullut vielä tehtyä mitään niille.

Sen sijaan saman aikakauden B vectrassa on ongelmia. Ne kyllä helpotti faceliftin myötä paljon, mutta niissäkin meinaa ruostekraatereita tulla koriin ihan eritavalla, vaikka heittoa toki.

Vaikka en mene vannomaan, että onko joku eka vuosi ollut heikompi galvanointi vaikka, mutta yleisesti kyseisen mallin menot ei ruosteeseen lopu ihan hetkeen. Helmapeltiä voi ensimmäisenä joutua paikkaan, jos pahasti muhineet muovien alla.
 
Mulla on ollu kaksin kappalein kasitappisia gastroja, toinen vieläpä kolmiovisena yksipisteruiskuna. Kulki ilosesti enkä saanut maantiekulutusta yli 5,5 litran vaikka urku auki painelin yöttömässä yössä lappia päästä päähän. Jakopääremppa meni vasemmalla kädellä ja iskarit sai vaihtaa oikealla.
Öljynsyönti alkoi vaivaamaan, venttiilinnostajien kumit tms vissiin syynä. No, auto meni seuraavalle ennen korjausta. Autolla oli rullattu 250tkm ostaessa ja karvan alle 300 myydessä. Ostin tonnilla ja myin puolellatoista, elämäni autokauppa siis!

Toisen ostin 350tkm ajettuna, siihenkin vuotavan kampiakselin stefan myötä jakopää, takaiskarit ja jarruputket piti laittaa. Hyvä kampe sekin, parikymmentätuhatta tuli ajettua.
Korjaukset näihin suorastaan ilo tehdä, tekniikka on simppeliä ja osat halpoja.

Todella luotettavia, mukavia ja ajoltaan hyviä talviautoja, ei semmoista pakkasta ettei olisi käyntiin lähtenyt. Ja -40 pakkasta, kymmenen maantiekilometrin jälkeen sai karvahatun riisua pistää lämpöjä pienemmälle.
Molempien myynti kaduttaa. Taidan avata Nettiauton.

Eli kaikin puolin erään lempinimensä veroinen saksan Lada! :cool:
 
  • Tykkää
Reactions: Sp3
Jarrupalojen vaihto ei ole korjausta. Kyseessä on kuluva huolto-osa, jos nyt saivartelee.
Jakohihnanvaihto on sama asia. Myös uudessa autossa jakohihnahomma edessä (huoltotyönä) jossain vaiheessa (jos ei ketjukone).

Hyvin harvoin jarrupalojen vaihto kuuluu minkään auton määräaikaishuolto-ohjelmaan, joten minulle se on korjaamista. Olkoonkin, että jarrupalat vaihdetaan melkein joka autoon jossain vaiheessa, siinä missä auto voi mennä alkuperäisillä alapallonivelillä paaliin asti. Toisaalta joihinkin ranskalaisiin autoihin alapalloniveliäkin vaihdetaan jo takuuaikana ja vaihtoruljanssi jatkuu sen jälkeenkin eikä sitä kyllä huoltamisena voi pitää hyvälläkään tahdolla.

Jakohihnan hyväksyn huoltokohteeksi, jos sille on valmistajan määrittämä vaihtoväli. Jos ei ole määritetty, vaan ainoastaan tarkastetaan säännöllisesti ja vaihdetaan tarvittaessa, kun näyttää hampaiden irtoamisen, rispaantumisen tms. merkkejä, niin sitten sekin on korjaamista. Ja jottei mene ihan nillittämiseksi, niin jakopääremontti on vanhassa autossa epämiellyttävän iso kertainvestointi. Jos sitten tulee jotakin muuta isompaa heti kohta perään (löysiä alustakomponentteja, renkaiden uusimista, mädän hitsaamista jne.), niin voi nopeasti mennä pari tonnia, jolla saattaisi jo saada uudemman ja parempikuntoisen. (Tai sitten täyden pommin, jolloin olisi ollut parempi jatkaa vanhan ja sinänsä toimivan korjaamista...)

Nuo G-Astrat on lujaa tekoa! Muutama heikko kohta, kuten raidetangon päät ja takapönttö, mutta halpoja helppoja korjauksia. Ja tosi kiva ajaa, Lotuksen suunnittelma alusta oli aikakaudellaan paras ajettava tässä hatchback luokassa.

Ford teki paremman heti perään Focuksen muodossa. ;)
 
Mulla on ollu kaksin kappalein kasitappisia gastroja, toinen vieläpä kolmiovisena yksipisteruiskuna. Kulki ilosesti enkä saanut maantiekulutusta yli 5,5 litran vaikka urku auki painelin yöttömässä yössä lappia päästä päähän. Jakopääremppa meni vasemmalla kädellä ja iskarit sai vaihtaa oikealla.
Öljynsyönti alkoi vaivaamaan, venttiilinnostajien kumit tms vissiin syynä. No, auto meni seuraavalle ennen korjausta. Autolla oli rullattu 250tkm ostaessa ja karvan alle 300 myydessä. Ostin tonnilla ja myin puolellatoista, elämäni autokauppa siis!

Toisen ostin 350tkm ajettuna, siihenkin vuotavan kampiakselin stefan myötä jakopää, takaiskarit ja jarruputket piti laittaa. Hyvä kampe sekin, parikymmentätuhatta tuli ajettua.
Korjaukset näihin suorastaan ilo tehdä, tekniikka on simppeliä ja osat halpoja.

Todella luotettavia, mukavia ja ajoltaan hyviä talviautoja, ei semmoista pakkasta ettei olisi käyntiin lähtenyt. Ja -40 pakkasta, kymmenen maantiekilometrin jälkeen sai karvahatun riisua pistää lämpöjä pienemmälle.
Molempien myynti kaduttaa. Taidan avata Nettiauton.

Eli kaikin puolin erään lempinimensä veroinen saksan Lada! :cool:
Joo on myös hyvä talvi auto ollu kyllä.

Toi 8v varmaan se helpoin nakki vielä. Vaikka siis 16v:kin toiminu itellä kun junanvessa, niin tuohon sitten vielä helpompi ja halvempi korjailla jotain juttuja tai vaihtaa se jakohihna.
 
Hyvin harvoin jarrupalojen vaihto kuuluu minkään auton määräaikaishuolto-ohjelmaan, joten minulle se on korjaamista. Olkoonkin, että jarrupalat vaihdetaan melkein joka autoon jossain vaiheessa, siinä missä auto voi mennä alkuperäisillä alapallonivelillä paaliin asti. Toisaalta joihinkin ranskalaisiin autoihin alapalloniveliäkin vaihdetaan jo takuuaikana ja vaihtoruljanssi jatkuu sen jälkeenkin eikä sitä kyllä huoltamisena voi pitää hyvälläkään tahdolla.

Jakohihnan hyväksyn huoltokohteeksi, jos sille on valmistajan määrittämä vaihtoväli. Jos ei ole määritetty, vaan ainoastaan tarkastetaan säännöllisesti ja vaihdetaan tarvittaessa, kun näyttää hampaiden irtoamisen, rispaantumisen tms. merkkejä, niin sitten sekin on korjaamista. Ja jottei mene ihan nillittämiseksi, niin jakopääremontti on vanhassa autossa epämiellyttävän iso kertainvestointi. Jos sitten tulee jotakin muuta isompaa heti kohta perään (löysiä alustakomponentteja, renkaiden uusimista, mädän hitsaamista jne.), niin voi nopeasti mennä pari tonnia, jolla saattaisi jo saada uudemman ja parempikuntoisen. (Tai sitten täyden pommin, jolloin olisi ollut parempi jatkaa vanhan ja sinänsä toimivan korjaamista...)



Ford teki paremman heti perään Focuksen muodossa. ;)

Juu ymmärrän pointin. Varsinaiseen huolto-ohjelmaan sitten tarkistus ja "herkistely". Itse näen sen siksi huoltoasiana, että se on kuluva asia sillain nähtävästi. Mut jos vaikka pala murtuisi ennen kulumista, niin toinen. Turhaa nutailua toki.

Ja kuluuhan tietyn määrän kestävät hiilet vaikka laturista, ilman mitään asiaan kuulumatonta hajoamista. Niin sanooko joku sitäkin huolloks kun vaihtaa hiilet laturiin😃
Vois ajatella ehkä niin, että jos ne hiilet vaihtaa ennen loppumista, se vois olla huoltoa, ja jos taas vasta sitten, kun ikään kuin hajoaa, eli ongelmia, se on korjaus. Tää on se juttu.

Ja joo tokihan se jakohihnavaihto on sellanen virstanpylväs. Eikä heti tule uudessa autossa vastaan, tai kovin uusi enään kun tulee.
Ja kuvaamas epävarmuus kierteestä vanhan auton kanssa toki klassinen juttu. Sanotaanko niin, että niin kauan kun ei tule kovin isoa, niin turvassa vielä sellasilta punninoilta että onko järkeä.

Ja mitä halvempi auto, niin on vähemmän sitä dramatiikkaa pahasti hajotessa, että laittaako vähintään myyntiä varten kalliilla kuntoon, mutta ajaakin taas kunnes taas tosi kallista hajoo. Eli herkemmin se ison riskin kierre elvyttäessä hintavia autoja. Ellei sitten jostain tunnesyistä halua sitä 500€ autoa koko ajan korjata isomallakin rahalla.
 
Viimeksi muokattu:
Kuvittele, että olet tilanteessa jossa mietit, että pitäisikö ostaa uuden karhea huoleton auto pitkäksi aikaa. Mielessä esim. joku noin 20 000€ maksava alkaenmalli.

Mutta mitäpä jos, olisi myös täysin toisenlainen vaihtoehto? Vaihtoehto, jossa ajaisi vain sen uuden auton vuosihuoltojen ja kaskon hinnalla, lainakoroista puhumattakaan. Ja ilman käytännössä mitään arvonalenemista!

Ja tämä kaikki vain puolentoista tonnin investoinnilla!

Voitkin ostaa ennemmin sillä 20 000€ esim. sen 2000€ TV:n, 2000€ musiikki systeemit, 2000€ paljun, 2000€ veneen, 2000€ keittiöremontin, ja vaikka 2000€ Las Vegasin matkan ja rikastua. Ja vielä 8000€ sukan varressa! Ai että mitä rikkauksia.
Ainiin, toki siitä 8000€, voi miinustaa sen mainitun puolentoista tonnin investoinnin.


No, kerron omasta empiirisestä kokeesta, joka on saanut jatko-osan!

Mikä on varmuus/kulu/hankintahinta -suhteelta ehkä markkinoiden vähintäänkin hyötytehokkaimpia autoja? No uskallan väittää, että se on G Astra.


Olen ajanut 7 vuotta 1200€ autoliikkeessä maksaneella 99 vm. G Astralla, jossa 1.6 16v kone. Kilsoja oli ostaessa 284 000. Ja ennen toiseen G Astraan vaihtamista (ei pakollinen vaihto) noin 350 000km. Oli ollut hetken toinen auto rinnalla, mutta jollain vähemmän ajavalla, voisi hyvin riittää tuo kilsamäärä ainoanakin autona seitsemään vuoteen.

Ja mitä on kustantanut?

Esim. GM-merkkiöljyä 5L pönttö kustantaa sellasen 30€, eli huoltojen hinnoista ei tarvine sen enempää varmaan.
Apulaitehihnan kiristin (rupesi ääntään) 70€. Startti 30€ romurilta. Puhallinmoottori 40€ romurilta. Kerran hankin uudet kesärenkaat. Ja takimmaista äänenvaimenninta sain kerran paikata.
Ja tähän huom! Ei yhtään ideana rajata niihin, jotka laittaa tai huoltaa itse autoaan. Kun ihan korjaamollakin käyttämällä, olisi niin halpaa, että 2-3 vuoden uudenauton kustannuksilla, lainaa ottaneella, olisi kustantanut nuo 7v rempat ja vuosihuollot korjaamolla.
Jakopääremppakaan ei paljoa maksa tuohon.

Ja mikä on arvonalenema? Sitä ei edes ole tullut 7v aikana samanikäisissä G Astroissa. Kilometreistä sitten joitain satasia.


No auto meni vielä kunnossa 600€ eteenpäin, kun himotti sellanen II Edition G Astra (1.6 16v kanssa), jossa varusteina vasta huollettu ilmastointi ja vakionopeudensäädin (nappulasäädön kera).
Pitkää matkaa kun tulee välillä ajettua, ja aina tykänny vakkarista, eikä ilmastointikaan haittaa tee :D.

Tosiaan hyvin siisti auto irtosi samaisella 1200€, hyvine renkaineen ja aluvanteineen. Ja nyt ollut puolitoista vuotta alla. Kilsoja kertynyt noin 25 000 km.
Keväällä vuoden ajon jälkeen katsastuksesta moitteetta ja kehuin läpi.

Eikä ole tarvinnut tehdä korjausta, muuten kuin jo ostaessa tiedetty nk. koiranluiden tarve eteen (Motonetistä alkuperäislaatuset yhteensä sen 50€). Ja jakohihnahomma, öljyn vaihdot, niin ja jarrupalat eteen.
Juuri pimeni kaukolukitus avaimesta, eikä patterista kiinni. Vanhassa Astrassa toimi omistuksen ajan.

Ja kuten edellinen Astra 350 000 km ajettuakaan, missään ei kolise, eikä tunnu jotain välyksiä. Eikä ruoste paina, tai väljyyttä koneessa.

Ja kulutus 6-7l, kovat pakkaset varmasti erikseen.

Astra ei toki yllä isomman luokan esim. Vectran tasolle sillain junaefektissä maantiellä, mutta oman luokkansa kategoriassa, oikeasti hyvä ajaa, suuntavakaa ja mukava.

Ja vaikka etenkin likasempana voi olla romantisoiden jotain "dudeaan" ajaa uusien autojen seassa, niin siistinä, aluvantein ja omaan makuun asiallisella muotoilulla, voi nättinä kesäpäivänä mennä melkeenpä idylisenä.
Ja itsestä tiettyä maanläheistä fiilistään autoissa, joissa ei niitä kosketusnäyttöjä. Kotona sitten löytyy TV:tä ja tietokonetta, käyttäen energiaa sitten niihin. Yksi näyttö taskussakin. Liika on liikaa.


Mitä turvallisuuteen sitten. Ymmärrän jos niiden läheistenkin takia haluaa mahdollisimman turvallista. Mutta ainakin ilman perhettä, on minusta helpompi suhteuttaa ja vähän miettiä millä autoilla vielä hetki sitten ajettiin. Tuossakin 01 vm. Astrassa jo sivuairbagitkin. Valovuodenpäässä jostain Sunnyista.


Halusin vaan inspiroida siinä, että ei välttämättä tarvitse ostaa edes sitä 5000€ autoakaan, vaan halvin tie voi olla siellä 1000€ - 2000€ helmissä. Saaden hyvän auton vuosiksi ja vuosiksi.
Tietenkin mallin lisäksi kiinni miten ja missä ajettu, mitä edellinen omistaja jo uusinut, ja maanantaikappaleet.

Niin, ja kertaakaan en ole tarvinnut hinausautoa kummankaan kanssa. Starttikin meni varotellen.
Ja jos varmuutta kaipaa, ei Autoliiton plusjäsenyyden (120€vuosi) hinauspalvelussa ym. avussa ole ikärajaa autolle, paitsi ulkomaille ajaessa.


Siinä esiteltynä mielestäni halvin, eikä edes epämukavin tapa autoilla. Vaikka toki tuurikin näyttelee autoasiossa aina osaansa.

Kyllähän pukeutuminenkin on edullista jos ostaa esim kaikki vaatteensa tokmannilta.
Elämä on valintoja mihin ne rahansa kukin haluaa käyttää.
 
Kyllähän pukeutuminenkin on edullista jos ostaa esim kaikki vaatteensa tokmannilta.
Elämä on valintoja mihin ne rahansa kukin haluaa käyttää.

Nimenomaan. Eikä tarkotus ollutkaan verrata siinä, että haluaa ajaa jollain mieluisalla, maksaen mitä maksaa. Et kun intohimosta tai tarpeesta johkin autoon, tai tyylikysymykset.

Sitten toinen aiheensa yleisesti se, jos ei oikeen kehtaa ajaa jollain riittävän vanhalla. Paine vaikka ajaa työkavereiden uusien autojen viereen, tai kun naapuruston vanhin auto.
Tai kun diivemman tyttöystäväehdokkaan mieltymykset kuumottaen mielessä, ja tätä rataa.
Sitten taas jos pääsee sinne mökkikunnan raitille, voidaankin lainata naapurin Corollaa verkkopaita päällä ihan rennoin mielin. Ei eksäkään näkemässä, että noinko huonosti sillä menee, kuun uudet autot vähän vaihtunut muuhun😄

Voi olla tabujuttuja, mutta tälläset vaan monen autoasioihin siellä mielissä vaikuttaa, ja autokannan uusiutumiseen.

Voi se itelläkin ruvate taas tyylikärpänen puraisee johkin muuhun suuntaan. Mutta nyt voi kuitenkin pitää oikeen hyvin matalaa profiilia. Tai jos mahdollista harrasteautohaavetta.

Mut tällä hetkellä ainakin, sitä tullu niin omahyväseks Astrailijaks, että ei sitä oikeen häpeä missään, kun päinvastoin. Vaan tyylikäs muotoilu tän päivän örkkisukkuloiden seassa, eikä niitä kosketusnäyttöjä jne. Tuntuu vaan jotenkin sielukkaan romanttiselta vetää vanhalla Astralla baanaa, sinistä tuikkivien viirusilmien ajaen edessä ja takana. Retrotyyliä jo moisissa. Ajattelee joku miten vaan😄
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän pukeutuminenkin on edullista jos ostaa esim kaikki vaatteensa tokmannilta.
Elämä on valintoja mihin ne rahansa kukin haluaa käyttää.

Ja molemmissa on yhteistä, että toisten mielestä valitsee väärin :D Tosin hyvää autoa ei yleensä halvalla saa, mutta hyviä (ja tyylikkäitä) vaatteita voi kyllä saadakin.

Astrat on kyllä lujia pelejä, varsinkin 1.6 koneiset. Ruostekaan ei sinänsä vaivaa, mutta on selvä että +20vuotta vanhassa autossa sitä enemmän tai vähemmän on. Ehkä sen takia joillain on mielikuva G Astrasta jotenkin herkästi ruostuva kun niitä on liikenteessä vielä yllättävän paljon ja tietysti jokaisessa alkaa olla ruostetta. Monet muut samanikäiset suosikit ovat jo paalissa.
Itselläkin ollut useampia (ja nytkin yksi käytössä) eikä juurikaan ole tarvinnut rempata edes niitä alustanosia. Koiranluita taitaa sähkäreistä mennä aika tiuhaan, joten en kyllä näkisi tuon ikäisessäkään mitenkään erityisenä tyyppivikana. Jakopääremppa/huolto lienee se kallein ellei ole tuttua halvalla tekemässä tai osaa itse, mutta sitäkin voi aina miettiä kuinka orjallisesti suositusta noudattaa jos alla on alle 1000€ auto jossa mahdollisesti jo ruostetta
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 373
Viestejä
4 519 291
Jäsenet
74 616
Uusin jäsen
erikyll

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom