Kuvittele, että olet tilanteessa jossa mietit, että pitäisikö ostaa uuden karhea huoleton auto pitkäksi aikaa. Mielessä esim. joku noin 20 000€ maksava alkaenmalli.
Mutta mitäpä jos, olisi myös täysin toisenlainen vaihtoehto? Vaihtoehto, jossa ajaisi vain sen uuden auton vuosihuoltojen ja kaskon hinnalla, lainakoroista puhumattakaan. Ja ilman käytännössä mitään arvonalenemista!
Ja tämä kaikki vain puolentoista tonnin investoinnilla!
Voitkin ostaa ennemmin sillä 20 000€ esim. sen 2000€ TV:n, 2000€ musiikki systeemit, 2000€ paljun, 2000€ veneen, 2000€ keittiöremontin, ja vaikka 2000€ Las Vegasin matkan ja rikastua. Ja vielä 8000€ sukan varressa! Ai että mitä rikkauksia.
Ainiin, toki siitä 8000€, voi miinustaa sen mainitun puolentoista tonnin investoinnin.
No, kerron omasta empiirisestä kokeesta, joka on saanut jatko-osan!
Mikä on varmuus/kulu/hankintahinta -suhteelta ehkä markkinoiden vähintäänkin hyötytehokkaimpia autoja? No uskallan väittää, että se on G Astra.
Olen ajanut 7 vuotta 1200€ autoliikkeessä maksaneella 99 vm. G Astralla, jossa 1.6 16v kone. Kilsoja oli ostaessa 284 000. Ja ennen toiseen G Astraan vaihtamista (ei pakollinen vaihto) noin 350 000km. Oli ollut hetken toinen auto rinnalla, mutta jollain vähemmän ajavalla, voisi hyvin riittää tuo kilsamäärä ainoanakin autona seitsemään vuoteen.
Ja mitä on kustantanut?
Esim. GM-merkkiöljyä 5L pönttö kustantaa sellasen 30€, eli huoltojen hinnoista ei tarvine sen enempää varmaan.
Apulaitehihnan kiristin (rupesi ääntään) 70€. Startti 30€ romurilta. Puhallinmoottori 40€ romurilta. Kerran hankin uudet kesärenkaat. Ja takimmaista äänenvaimenninta sain kerran paikata.
Ja tähän huom! Ei yhtään ideana rajata niihin, jotka laittaa tai huoltaa itse autoaan. Kun ihan korjaamollakin käyttämällä, olisi niin halpaa, että 2-3 vuoden uudenauton kustannuksilla, lainaa ottaneella, olisi kustantanut nuo 7v rempat ja vuosihuollot korjaamolla.
Jakopääremppakaan ei paljoa maksa tuohon.
Ja mikä on arvonalenema? Sitä ei edes ole tullut 7v aikana samanikäisissä G Astroissa. Kilometreistä sitten joitain satasia.
No auto meni vielä kunnossa 600€ eteenpäin, kun himotti sellanen II Edition G Astra (1.6 16v kanssa), jossa varusteina vasta huollettu ilmastointi ja vakionopeudensäädin (nappulasäädön kera).
Pitkää matkaa kun tulee välillä ajettua, ja aina tykänny vakkarista, eikä ilmastointikaan haittaa tee .
Tosiaan hyvin siisti auto irtosi samaisella 1200€, hyvine renkaineen ja aluvanteineen. Ja nyt ollut puolitoista vuotta alla. Kilsoja kertynyt noin 25 000 km.
Keväällä vuoden ajon jälkeen katsastuksesta moitteetta ja kehuin läpi.
Eikä ole tarvinnut tehdä korjausta, muuten kuin jo ostaessa tiedetty nk. koiranluiden tarve eteen (Motonetistä alkuperäislaatuset yhteensä sen 50€). Ja jakohihnahomma, öljyn vaihdot, niin ja jarrupalat eteen.
Juuri pimeni kaukolukitus avaimesta, eikä patterista kiinni. Vanhassa Astrassa toimi omistuksen ajan.
Ja kuten edellinen Astra 350 000 km ajettuakaan, missään ei kolise, eikä tunnu jotain välyksiä. Eikä ruoste paina, tai väljyyttä koneessa.
Ja kulutus 6-7l, kovat pakkaset varmasti erikseen.
Astra ei toki yllä isomman luokan esim. Vectran tasolle sillain junaefektissä maantiellä, mutta oman luokkansa kategoriassa, oikeasti hyvä ajaa, suuntavakaa ja mukava.
Ja vaikka etenkin likasempana voi olla romantisoiden jotain "dudeaan" ajaa uusien autojen seassa, niin siistinä, aluvantein ja omaan makuun asiallisella muotoilulla, voi nättinä kesäpäivänä mennä melkeenpä idylisenä.
Ja itsestä tiettyä maanläheistä fiilistään autoissa, joissa ei niitä kosketusnäyttöjä. Kotona sitten löytyy TV:tä ja tietokonetta, käyttäen energiaa sitten niihin. Yksi näyttö taskussakin. Liika on liikaa.
Mitä turvallisuuteen sitten. Ymmärrän jos niiden läheistenkin takia haluaa mahdollisimman turvallista. Mutta ainakin ilman perhettä, on minusta helpompi suhteuttaa ja vähän miettiä millä autoilla vielä hetki sitten ajettiin. Tuossakin 01 vm. Astrassa jo sivuairbagitkin. Valovuodenpäässä jostain Sunnyista.
Halusin vaan inspiroida siinä, että ei välttämättä tarvitse ostaa edes sitä 5000€ autoakaan, vaan halvin tie voi olla siellä 1000€ - 2000€ helmissä. Saaden hyvän auton vuosiksi ja vuosiksi.
Tietenkin mallin lisäksi kiinni miten ja missä ajettu, mitä edellinen omistaja jo uusinut, ja maanantaikappaleet.
Niin, ja kertaakaan en ole tarvinnut hinausautoa kummankaan kanssa. Starttikin meni varotellen.
Ja jos varmuutta kaipaa, ei Autoliiton plusjäsenyyden (120€vuosi) hinauspalvelussa ym. avussa ole ikärajaa autolle, paitsi ulkomaille ajaessa.
Siinä esiteltynä mielestäni halvin, eikä edes epämukavin tapa autoilla. Vaikka toki tuurikin näyttelee autoasiossa aina osaansa.
Mutta mitäpä jos, olisi myös täysin toisenlainen vaihtoehto? Vaihtoehto, jossa ajaisi vain sen uuden auton vuosihuoltojen ja kaskon hinnalla, lainakoroista puhumattakaan. Ja ilman käytännössä mitään arvonalenemista!
Ja tämä kaikki vain puolentoista tonnin investoinnilla!
Voitkin ostaa ennemmin sillä 20 000€ esim. sen 2000€ TV:n, 2000€ musiikki systeemit, 2000€ paljun, 2000€ veneen, 2000€ keittiöremontin, ja vaikka 2000€ Las Vegasin matkan ja rikastua. Ja vielä 8000€ sukan varressa! Ai että mitä rikkauksia.
Ainiin, toki siitä 8000€, voi miinustaa sen mainitun puolentoista tonnin investoinnin.
No, kerron omasta empiirisestä kokeesta, joka on saanut jatko-osan!
Mikä on varmuus/kulu/hankintahinta -suhteelta ehkä markkinoiden vähintäänkin hyötytehokkaimpia autoja? No uskallan väittää, että se on G Astra.
Olen ajanut 7 vuotta 1200€ autoliikkeessä maksaneella 99 vm. G Astralla, jossa 1.6 16v kone. Kilsoja oli ostaessa 284 000. Ja ennen toiseen G Astraan vaihtamista (ei pakollinen vaihto) noin 350 000km. Oli ollut hetken toinen auto rinnalla, mutta jollain vähemmän ajavalla, voisi hyvin riittää tuo kilsamäärä ainoanakin autona seitsemään vuoteen.
Ja mitä on kustantanut?
Esim. GM-merkkiöljyä 5L pönttö kustantaa sellasen 30€, eli huoltojen hinnoista ei tarvine sen enempää varmaan.
Apulaitehihnan kiristin (rupesi ääntään) 70€. Startti 30€ romurilta. Puhallinmoottori 40€ romurilta. Kerran hankin uudet kesärenkaat. Ja takimmaista äänenvaimenninta sain kerran paikata.
Ja tähän huom! Ei yhtään ideana rajata niihin, jotka laittaa tai huoltaa itse autoaan. Kun ihan korjaamollakin käyttämällä, olisi niin halpaa, että 2-3 vuoden uudenauton kustannuksilla, lainaa ottaneella, olisi kustantanut nuo 7v rempat ja vuosihuollot korjaamolla.
Jakopääremppakaan ei paljoa maksa tuohon.
Ja mikä on arvonalenema? Sitä ei edes ole tullut 7v aikana samanikäisissä G Astroissa. Kilometreistä sitten joitain satasia.
No auto meni vielä kunnossa 600€ eteenpäin, kun himotti sellanen II Edition G Astra (1.6 16v kanssa), jossa varusteina vasta huollettu ilmastointi ja vakionopeudensäädin (nappulasäädön kera).
Pitkää matkaa kun tulee välillä ajettua, ja aina tykänny vakkarista, eikä ilmastointikaan haittaa tee .
Tosiaan hyvin siisti auto irtosi samaisella 1200€, hyvine renkaineen ja aluvanteineen. Ja nyt ollut puolitoista vuotta alla. Kilsoja kertynyt noin 25 000 km.
Keväällä vuoden ajon jälkeen katsastuksesta moitteetta ja kehuin läpi.
Eikä ole tarvinnut tehdä korjausta, muuten kuin jo ostaessa tiedetty nk. koiranluiden tarve eteen (Motonetistä alkuperäislaatuset yhteensä sen 50€). Ja jakohihnahomma, öljyn vaihdot, niin ja jarrupalat eteen.
Juuri pimeni kaukolukitus avaimesta, eikä patterista kiinni. Vanhassa Astrassa toimi omistuksen ajan.
Ja kuten edellinen Astra 350 000 km ajettuakaan, missään ei kolise, eikä tunnu jotain välyksiä. Eikä ruoste paina, tai väljyyttä koneessa.
Ja kulutus 6-7l, kovat pakkaset varmasti erikseen.
Astra ei toki yllä isomman luokan esim. Vectran tasolle sillain junaefektissä maantiellä, mutta oman luokkansa kategoriassa, oikeasti hyvä ajaa, suuntavakaa ja mukava.
Ja vaikka etenkin likasempana voi olla romantisoiden jotain "dudeaan" ajaa uusien autojen seassa, niin siistinä, aluvantein ja omaan makuun asiallisella muotoilulla, voi nättinä kesäpäivänä mennä melkeenpä idylisenä.
Ja itsestä tiettyä maanläheistä fiilistään autoissa, joissa ei niitä kosketusnäyttöjä. Kotona sitten löytyy TV:tä ja tietokonetta, käyttäen energiaa sitten niihin. Yksi näyttö taskussakin. Liika on liikaa.
Mitä turvallisuuteen sitten. Ymmärrän jos niiden läheistenkin takia haluaa mahdollisimman turvallista. Mutta ainakin ilman perhettä, on minusta helpompi suhteuttaa ja vähän miettiä millä autoilla vielä hetki sitten ajettiin. Tuossakin 01 vm. Astrassa jo sivuairbagitkin. Valovuodenpäässä jostain Sunnyista.
Halusin vaan inspiroida siinä, että ei välttämättä tarvitse ostaa edes sitä 5000€ autoakaan, vaan halvin tie voi olla siellä 1000€ - 2000€ helmissä. Saaden hyvän auton vuosiksi ja vuosiksi.
Tietenkin mallin lisäksi kiinni miten ja missä ajettu, mitä edellinen omistaja jo uusinut, ja maanantaikappaleet.
Niin, ja kertaakaan en ole tarvinnut hinausautoa kummankaan kanssa. Starttikin meni varotellen.
Ja jos varmuutta kaipaa, ei Autoliiton plusjäsenyyden (120€vuosi) hinauspalvelussa ym. avussa ole ikärajaa autolle, paitsi ulkomaille ajaessa.
Siinä esiteltynä mielestäni halvin, eikä edes epämukavin tapa autoilla. Vaikka toki tuurikin näyttelee autoasiossa aina osaansa.