S.T.A.L.K.E.R. 2

Viestiketjua seuranneena ainakin tusinan verran eri henkilöitä on kertonut bugeista ja kaatumisista. Mielestäni tämä kertoo jo tarpeeksi laajasti, että peli on buginen. Eri asia on se, kohtaavatko kaikki henkilöt samoja bugeja, jotka manifestoituvat milloin missäkin olosuhteissa (vastaus: eivät).

Miksi joidenkin pitää silti huudella "ähäkutti, minulla ei ole tullut bugeja vastaan (eli ei sinullakaan voi olla)"? Ja jos joku tulee kertomaan kokeneensa bugeja, niin pitää kilpaa väittää, ettei bugi voi johtua pelistä vaan vika on pelaajassa?

(Täysin sama juttu CP2077 kanssa, joka oli - uskokaa tai älkää - myös PC:llä erittäin buginen, mutta silti jokainen joka ei bugeihin törmännyt koki tarpeelliseksi huudella että "ei voi olla bugeja, ei minullakaan ollut!" Tyypillisesti näillä henkilöillä oli sellaiset vuosien aikana rakennetut hypelasit silmillä, että olivat vain ohittaneet bugit olan kohautuksella. )

Kyllä se oma suosikkistudiokin saattaa julkaista keskeneräisen teoksen ja se on ihan ookoo, jopa odotettavissa vuonna 2024.
 
Ei kai kukaan ole bugisuutta kieltänyt kummastakaan pelistä? Helvetin bugisiahan ne on julkaisussa olleet. Toisia toki hämää esim graafiset bugit enemmän kuin toisia.

Se mihin itse otin kantaa on tuo kaatuilu. Osa sanoo että pelit olleet kaatuilun johdosta pelikelvottomoa kun taas toisilla ei moista tapahdu ja on siten täysin pelikelpoisia. Näin mulla on käynyt molempia mainittujen pelien suhteen. Se on johtuu tietenkin miljoonista eri kokoonpanoista, toisilla toimii paremmin kuin toisilla.

Mulla ne on toimineet ilman kaatuilua tai peliä rikkovia bugeja ja oon sen ilmaissut ilman mitään hypejä tai muuta.
 
Itselläni vajaa 10h takana peliä ja toiminut moitteettomasti. Allekirjoituksesta näkee koneen speksit, NVIDIA Control Panelista laitoin vain "optimoidut" asetukset päälle ja kaasu pohjaan.
Raskas on kyllä koneelle vaikka onkin kunnon rautaa kiinni, mutta hyvä on ollut!
 
Luulin kans että savet hukkunut kun modien kanssa peli käyntiin, mutta vikahan oli vaan että ei ollut steam käynnissä.
 
Itselläni vajaa 10h takana peliä ja toiminut moitteettomasti. Allekirjoituksesta näkee koneen speksit, NVIDIA Control Panelista laitoin vain "optimoidut" asetukset päälle ja kaasu pohjaan.
Raskas on kyllä koneelle vaikka onkin kunnon rautaa kiinni, mutta hyvä on ollut!
Jaahas Ketku on palanut pc vehkeiden pariin.
 
Omat kommentit nyt kun läpi meni, ei ole mitään kokemusta aiemmista Stalkereista.
  • Ehdottomasti tuossa pitäisi olla joku nightvision modi/systeemi, eli samankaltainen vaikka kun modatussa Fallout New Vegasissa (lämpökamera ja valonvahvistin) se parantaa kyllä immersiota ja iloa pelata yöllä kun näkee sitten kunnolla
  • Ja olisi ollut kiva jos joka vitun vihollinen ei ole Simo Häyhän tasoinen ampuja myös pimeällä :D Tuntui välillä hieman joltain talvisota simulaattorilta neuvostoliiton sotilaana kun just varsinkin pimeällä ei veinaa löytää kuka sua ampuu
  • Joku kiikari vaikka pitäisi olla jolla voisi varmistaa ketkä on omien puolella ja ketkä vihollisia, aika monta kertaa meni kaikki vituiksi siinä kun vahingossa ammuinkin omia kun ei niitä erottanut mistään...ja osittain ton takia tuli sitten lopulta pelailtua "tyhmästi" että menee aina sitten tyyppien lähelle haulikko kädessä ja odottaa ampuuko ne mua vai ei, ja sen perusteella itse toimii
  • Saisi olla joku Story mode vaikeustaso jossa olisi vaikka puolet vähemmän vihollisia kun tuossa Rookie tasolla. Tai joku Max Payne-tyylinen bullet time apuna. Pelasin sillä Stalkerilla (tai mikä olikaan keskimmäinen) johonkin puoliväliin saakka mutta sitten alkoi vituttaa liikaa kun oli vähän väärät aseet mukana ja en vaan osannu
  • Tyhmää kuinka vihollisten aseet on aina rikki kun niitä ottaa maasta (varsinkin kun ne on ampuneet niillä ongelmitta just koko ajan), mikä sit just vaikeuttaa just kun tulee noita pidempiä kohtia missä ei päässyt vaihtamaan aseita, varsinkin jos on ottanut vähän väärät aseet matkaan. Ei kyllä kiinnostanut niin paljoa että olisi jaksanut ladata mitään pari tuntia vanhempaa tallennusta. Mieluummin niin päin että myyjillä on rajattu määrä rahaa ja aseet on maassa järkevässä kunnossa
  • Muutama isompi "tv-seinä" (missä on kymmenkunta monitoria suuntaansa näyttämässä isoa kuvaa) oli buginen cut-sceneissä eli niissä näkyi vain valkoista eikä engine osannut renderöidä niihin näyttöihin kuvaa. Onneksi kyllä Youtubesta löytyi ne tehtävät nopsaa niin pystyi katsomaan minkä missasi. Oiskohan joku bugi AMD:n ajurien ja Stalkerin välillä.
  • 5700X3D ei tuntunut toimivan yhtään paremmin tässä kun 5600X, ihan hämmentäviä useiden sekuntien hidastumisia välillä (tyyliin kerran tunnissa tms.), varsinkin loppupäässä cut-scenejen alkamisessa ja välillä kun meni uudelle alueelle.
  • Tuntuu että pelin journalissa ainakin oli outoja virheitä sen suhteen mitä valintoja tein pelin aikana, tyyliin pelin tapahtumat kyllä noudattivat mitä valitsin mutta journalissa luki ihan päinvastaisia asioita mitkä ovat varmaan olleet oletusvaihtoehdot pelin tekijöiltä
  • Skriptatut kohtaukset oli tehty jotenkin tosi epäuskottavasti miten vihollisia syntyi tiettyihin paikkoihin, ei tuntunut yhtään realistiselta kun just äsken käynyt tyhjentämässä jonkun huoneen / paikan ja yhtääkkiä siellä onkin lauma ihmisiä
  • Ei liity peliin suoranaisesti mutta tuli mieleen tämä suomalainen Stalker leffa "Vyöhyöke", ihan loistava oikeasti Vyöhyke, Zone - Full Movie, English Subtitles

Mutta joo, yleisesti ihan kiva kokemus mutta itse tykkään kuitenkin enemmän Fallout-tyylisistä missä on RPG elementtejä mukana ja hahmonkehitystä. Ehkä tuota voi sitten kokeilla uudestaan vuoden tai parin päästä kun tulee joku Game of Year versio ja on korjattu nuo isoimmat ongelmat. Suosittelen kyllä ainakin Game Passin kautta kokeilemaan, ja ei tuota nyt ihan surkeana pelinä voi pitää kun joku viitisenkymmentä tuntia tuli pelattua ainakin.
 
Omat kommentit nyt kun läpi meni, ei ole mitään kokemusta aiemmista Stalkereista.
  • Ehdottomasti tuossa pitäisi olla joku nightvision modi/systeemi, eli samankaltainen vaikka kun modatussa Fallout New Vegasissa (lämpökamera ja valonvahvistin) se parantaa kyllä immersiota ja iloa pelata yöllä kun näkee sitten kunnolla
  • Ja olisi ollut kiva jos joka vitun vihollinen ei ole Simo Häyhän tasoinen ampuja myös pimeällä :D Tuntui välillä hieman joltain talvisota simulaattorilta neuvostoliiton sotilaana kun just varsinkin pimeällä ei veinaa löytää kuka sua ampuu
  • Joku kiikari vaikka pitäisi olla jolla voisi varmistaa ketkä on omien puolella ja ketkä vihollisia, aika monta kertaa meni kaikki vituiksi siinä kun vahingossa ammuinkin omia kun ei niitä erottanut mistään...ja osittain ton takia tuli sitten lopulta pelailtua "tyhmästi" että menee aina sitten tyyppien lähelle haulikko kädessä ja odottaa ampuuko ne mua vai ei, ja sen perusteella itse toimii
  • Saisi olla joku Story mode vaikeustaso jossa olisi vaikka puolet vähemmän vihollisia kun tuossa Rookie tasolla. Tai joku Max Payne-tyylinen bullet time apuna. Pelasin sillä Stalkerilla (tai mikä olikaan keskimmäinen) johonkin puoliväliin saakka mutta sitten alkoi vituttaa liikaa kun oli vähän väärät aseet mukana ja en vaan osannu
  • Tyhmää kuinka vihollisten aseet on aina rikki kun niitä ottaa maasta (varsinkin kun ne on ampuneet niillä ongelmitta just koko ajan), mikä sit just vaikeuttaa just kun tulee noita pidempiä kohtia missä ei päässyt vaihtamaan aseita, varsinkin jos on ottanut vähän väärät aseet matkaan. Ei kyllä kiinnostanut niin paljoa että olisi jaksanut ladata mitään pari tuntia vanhempaa tallennusta. Mieluummin niin päin että myyjillä on rajattu määrä rahaa ja aseet on maassa järkevässä kunnossa
  • Muutama isompi "tv-seinä" (missä on kymmenkunta monitoria suuntaansa näyttämässä isoa kuvaa) oli buginen cut-sceneissä eli niissä näkyi vain valkoista eikä engine osannut renderöidä niihin näyttöihin kuvaa. Onneksi kyllä Youtubesta löytyi ne tehtävät nopsaa niin pystyi katsomaan minkä missasi. Oiskohan joku bugi AMD:n ajurien ja Stalkerin välillä.
  • 5700X3D ei tuntunut toimivan yhtään paremmin tässä kun 5600X, ihan hämmentäviä useiden sekuntien hidastumisia välillä (tyyliin kerran tunnissa tms.), varsinkin loppupäässä cut-scenejen alkamisessa ja välillä kun meni uudelle alueelle.
  • Tuntuu että pelin journalissa ainakin oli outoja virheitä sen suhteen mitä valintoja tein pelin aikana, tyyliin pelin tapahtumat kyllä noudattivat mitä valitsin mutta journalissa luki ihan päinvastaisia asioita mitkä ovat varmaan olleet oletusvaihtoehdot pelin tekijöiltä
  • Skriptatut kohtaukset oli tehty jotenkin tosi epäuskottavasti miten vihollisia syntyi tiettyihin paikkoihin, ei tuntunut yhtään realistiselta kun just äsken käynyt tyhjentämässä jonkun huoneen / paikan ja yhtääkkiä siellä onkin lauma ihmisiä
  • Ei liity peliin suoranaisesti mutta tuli mieleen tämä suomalainen Stalker leffa "Vyöhyöke", ihan loistava oikeasti Vyöhyke, Zone - Full Movie, English Subtitles

Mutta joo, yleisesti ihan kiva kokemus mutta itse tykkään kuitenkin enemmän Fallout-tyylisistä missä on RPG elementtejä mukana ja hahmonkehitystä. Ehkä tuota voi sitten kokeilla uudestaan vuoden tai parin päästä kun tulee joku Game of Year versio ja on korjattu nuo isoimmat ongelmat. Suosittelen kyllä ainakin Game Passin kautta kokeilemaan, ja ei tuota nyt ihan surkeana pelinä voi pitää kun joku viitisenkymmentä tuntia tuli pelattua ainakin.
- Mielestäni ystävät ja viholliset erottaa sillä, minkä värinen aseen tähäin on kun jotakuta päin osoittaaa (punainen= vihollinen, vihreä=ystävä)
- Aseitten hajoamisnopeus on naurettavaa. Normaalin automaatti/puoliautomaattikiväärin piippu kestää vähintään 5000-10000 laukausta priimakuntoisena, ja senkin jälkeen on ampumakuntoinen mutta tarkkuus alkaa heikkenemään. Muutkin osat kestävät suuremmin öljyämättä/puhdistamatta vähintään 1000 laukausta, eikä tuolla nyt mitään kurassa ryömimistä tapahdu
- Yleensäkin tuollainen romun kerääminen, kauppaaminen, ostaminen, korjaaminen jne. syö pelistä kuin pelistä mielenkiinnon. Ilman tuota kun pelissä ei kovin mielekkäästi voi toimia (ehkä joku voi, itse tunnun viettävän enemmän aikaa kaupoissa ja selkä vääränä tavaraa roudatessa). Minusta esim. Days Gonessa tämä ammus/raha/päivitys ym. politiikka on paljon paremmin toteutettu, jolloin mielenkiinto kohdistuu paljon voimakkaammin itse siihen pelin etenemiseen (onhan siinäkin välillä pulaa ammuksista, mutta jotenkin luonnollisemmalla tavalla)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 839
Viestejä
4 540 822
Jäsenet
74 884
Uusin jäsen
Skaku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom