S.T.A.L.K.E.R. 2

Noin 20h pelattua eikä yhtäkään kaatumista. Pari bugia vaan tullu huomattua. Rautana 9800X3D , 7900XTX, 32GB ramia, m.2 levyllä peli ja 3440x1440 resolla
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti tähän tulee jossain välissä pelimoottoripäivitys uudempaan UE5 versioon ja samalla HWRT tuki. Tässä SW Lumenissa on se vika, ettei sen tarkkuus riitä sisätilojen kunnolliseen valaisuun ja sisätilat ovat tässä pelissä päiväsaikaan aivan liian pimeät.
 
Toivottavasti tähän tulee jossain välissä pelimoottoripäivitys uudempaan UE5 versioon ja samalla HWRT tuki. Tässä SW Lumenissa on se vika, ettei sen tarkkuus riitä sisätilojen kunnolliseen valaisuun ja sisätilat ovat tässä pelissä päiväsaikaan aivan liian pimeät.
Onneksi pelihahmolla on lamppu. Ja kun kerran aikalailla säheliä ei ole, niin se tuikku tuvan nurkassa ei paljon valaise.
 
Nythän tämä toimii ilman modejakin kuin junan vessa. DLSS qualityllä ilman FSR ultrawidellä 70-100 fps. :kippis:
 
Tänään sitten olikin ikäviä bugeja tehtävissä. Optional ukkeli sanoi tule juttelemaan, mutta oli aina vaan busy. Matkalla takaisin tehtävän antajalle sitten vaan yhtäkkiä fail. Oliko näissä joku random aikaraja. Ei tuossa nyt kovin kauaa mennyt. Tai niin tein yhden main quest stepin ennen kuin menin sinne side mission paikkaan.

Ja toinen ikävä juttu oli main questin käsikirjoituksessa pakotettiin tekemään jotain minkä lopputulos oli täysin selvää ja yllättyneitä olivat päähenkilö. Vituttaa.
 
Mitä redditistä luin johtuu ihan pelimoottorista jos yhtä koodi riviä muokataan tai siihen lisätään jotain niin koko paketti ladataan uudestaan
näköjään löytyy pari +30Gb filua ja loput pienempiä. joten voi olettaa että lisää isoja pätsejä luvassa jos korjaukset liittyy noihin.
Näyttökuva 2024-12-04 001839.png
 
näköjään löytyy pari +30Gb filua ja loput pienempiä. joten voi olettaa että lisää isoja pätsejä luvassa jos korjaukset liittyy noihin.
Näyttökuva 2024-12-04 001839.png
Paskaa koodaamista vaan. Ei sitä koko XX GB tiedostoa tarvitse siirtää jos sen sisällä muuttuu osia. Differential / Delta patching keksittiin jo about 100 vuotta sitten ja muistaakseni esim. Diablo 2:ssa se oli käytössä ja siinä oli muutamia gigatavujen kokoisia tiedostoja mitkä sisälsi koko pelin.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikuttaa uudelta Cyberpunk julkaisulta eli katellaan ostamista alelaarista vuoden päästä jos olis pelattavassa kunnossa :psmoke:
Kyllä, aivan samoja ongelmia! :facepalm:



Cyberpunk oli oikeasti peli kelvoton ja vedettiin myynnistä pois ja vertaat stalkkeria siihen!?
 
Maisemat ja infra ovat mielenkiintoista ja kaunista. Hyvin pyörii 3840x1600 melkein kaikki Epicillä. Yhtään kertaa ei ole kaatunut, eikä muutenkaan ole bugeja tullut vastaan.

Kritiikkipuolelle voi laittaa, että aika pahasti vie immersiota, kun viholliseen saa ampua lippaallisen vatsaan ja rintaan, ja tyyppi vaan horjahtelee. Vain headshot lopettaa elämän. Tässä on valittu vaikeutukseksi tuo, kun itse hahmot ovat täysin aivottomia idiootteja, ja enimmäkseen vaan kävelevät ase tanassa kohti pelaajaa/kuolemaansa.

Erämaa on kuollut, siellä ei ole oikein mitään elämää/tapahtumia.
 
Maisemat ja infra ovat mielenkiintoista ja kaunista. Hyvin pyörii 3840x1600 melkein kaikki Epicillä. Yhtään kertaa ei ole kaatunut, eikä muutenkaan ole bugeja tullut vastaan.

Kritiikkipuolelle voi laittaa, että aika pahasti vie immersiota, kun viholliseen saa ampua lippaallisen vatsaan ja rintaan, ja tyyppi vaan horjahtelee. Vain headshot lopettaa elämän. Tässä on valittu vaikeutukseksi tuo, kun itse hahmot ovat täysin aivottomia idiootteja, ja enimmäkseen vaan kävelevät ase tanassa kohti pelaajaa/kuolemaansa.

Erämaa on kuollut, siellä ei ole oikein mitään elämää/tapahtumia.
Näitä "hyvin pyörii resoluutiolla x" on melko turha postata kun ei ole mitään tietoa asetuksista saatikka raudasta. Hyvinpyöriminen on myös jossain määrin subjektiivinen käsite. Joillekin se on 60fps ja toisille 160fps.
Samaa mieltä tuosta vihujen luotien nielemisestä. Eivät ole moksiskaan ennen kuolettavaa laukausta.
 
Maisemat ja infra ovat mielenkiintoista ja kaunista. Hyvin pyörii 3840x1600 melkein kaikki Epicillä. Yhtään kertaa ei ole kaatunut, eikä muutenkaan ole bugeja tullut vastaan.

Kritiikkipuolelle voi laittaa, että aika pahasti vie immersiota, kun viholliseen saa ampua lippaallisen vatsaan ja rintaan, ja tyyppi vaan horjahtelee. Vain headshot lopettaa elämän. Tässä on valittu vaikeutukseksi tuo, kun itse hahmot ovat täysin aivottomia idiootteja, ja enimmäkseen vaan kävelevät ase tanassa kohti pelaajaa/kuolemaansa.

Erämaa on kuollut, siellä ei ole oikein mitään elämää/tapahtumia.
Koitappa pelata alkuperäistä stalkkeria Gamma modin kanssa vaikeimalla vaikeustasolla. Perus aseella ja luodilla et saa kuin hikisen Banditin hengiltä kun sillä ei ole mitään suojia.
 
Näitä "hyvin pyörii resoluutiolla x" on melko turha postata kun ei ole mitään tietoa asetuksista saatikka raudasta. Hyvinpyöriminen on myös jossain määrin subjektiivinen käsite. Joillekin se on 60fps ja toisille 160fps.

No ihan totta. Olisi ehkä voinut vaan laittaa, että pyörii hyvin omiin odotuksiini verrattuna, mitkä olivat seurausta siitä kun luki raportteja huonosta optimoinnista.

Mutta kun resoluutio tuli mainittua, niin kerrotaan nyt, että rautana 5900X ja RTX 3080 10Gb. FSR päällä ja asetukset tämän alla olevan mukaisesti, eli aika monta asetusta kuitenkin on pudotettu alemmas. Minulle 60 fps on riittävä taso tällaisessa fiilistelypelissä, tässä vaihtelee noilla asetuksilla 60-100 fps.



Koitappa pelata alkuperäistä stalkkeria Gamma modin kanssa vaikeimalla vaikeustasolla. Perus aseella ja luodilla et saa kuin hikisen Banditin hengiltä kun sillä ei ole mitään suojia.
Voi hyvinkin olla. Mutta pointti olikin vaan sanoa, että kun ei ole osattu vihollisesta tehdä millään tavalla älykkäästi toimivaa, on valittu vaikeutukseksi tällainen epärealistinen keino, ja se vie immersiota. Se, että se on ollut jo aiemmassa pelissä, on tavallaan vielä vähän ankeampaa.
 
Viimeksi muokattu:
No ihan totta. Olisi ehkä voinut vaan laittaa, että pyörii hyvin omiin odotuksiini verrattuna, mitkä olivat seurausta siitä kun luki raportteja huonosta optimoinnista.

Mutta kun resoluutio tuli mainittua, niin kerrotaan nyt, että rautana 5900X ja RTX 3080 10Gb. FSR päällä ja asetukset tämän alla olevan mukaisesti, eli aika monta asetusta kuitenkin on pudotettu alemmas. Minulle 60 fps on riittävä taso tällaisessa fiilistelypelissä, tässä vaihtelee noilla asetuksilla 60-100 fps.




Voi hyvinkin olla. Mutta pointti olikin vaan sanoa, että kun ei ole osattu vihollisesta tehdä millään tavalla älykkäästi toimivaa, on valittu vaikeutukseksi tällainen epärealistinen keino, ja se vie immersiota. Se, että se on ollut jo aiemmassa pelissä, on tavallaan vielä vähän ankeampaa.

Eikös aseissakin ole eroa kuten esimerkiksi onko niitä paranneltu vaikka armor piercing osalta ja mitä ammuksia käyttää myös
 
Kyllä tämä ainakin itselle oli pelikelvoton julkaisupäivänä. Game Passin kautta kokeilin, ja kaikki asetukset minimissä ja framegen päällä pyöri villisti heiluen 40-80 fps välillä. (3080ti ja 9700K). Tutoriaalia en meinannut päästä läpi, kun se ensimmäinen artifakti ei koskaan spawnannut. Redditissä oli monella samaa ongelmaa ja jollain oli auttanut aikaisemman saven lataaminen, toisilla koko pelin aloittaminen alusta. Ilmeisesti jos questissa etenee "väärässä" järjestyksessä, niin tuo bugaa ja olet jumissa. Villikorttina joku heitti graffiikka-asetusten vaihtamisen siinä artifaktin spawnikohdassa, niin peli lataa objektit uusiksi ja artifakti ilmestyy hetkellisesti paikallensa, tämä toimi lopulta itsellä. Oli kuitenkin niin älytön bugi ja ihmettelen että miten tuota ei ole missään pelitesteissä huomattu, että en lähde lottoamaan minkälaisia ongelmia löytyy loppupelistä. Katsellaan joskus vuoden päästä kun ovat testanneet ja korjanneet pelinsä. : D
 
No ihan totta. Olisi ehkä voinut vaan laittaa, että pyörii hyvin omiin odotuksiini verrattuna, mitkä olivat seurausta siitä kun luki raportteja huonosta optimoinnista.

Mutta kun resoluutio tuli mainittua, niin kerrotaan nyt, että rautana 5900X ja RTX 3080 10Gb. FSR päällä ja asetukset tämän alla olevan mukaisesti, eli aika monta asetusta kuitenkin on pudotettu alemmas. Minulle 60 fps on riittävä taso tällaisessa fiilistelypelissä, tässä vaihtelee noilla asetuksilla 60-100 fps.




Voi hyvinkin olla. Mutta pointti olikin vaan sanoa, että kun ei ole osattu vihollisesta tehdä millään tavalla älykkäästi toimivaa, on valittu vaikeutukseksi tällainen epärealistinen keino, ja se vie immersiota. Se, että se on ollut jo aiemmassa pelissä, on tavallaan vielä vähän ankeampaa.

Jees.
Miten sulla tuo FSR:n aiheuttama input lag, oletko saanut jotenkin minimoitua vai koitatko vain pärjäillä sen kanssa?
Itsellä 7800X3D ja 3080Ti 1440p resolla. Pääosin pyörii custom asetuksilla 80fps:n pinnassa DLSS balanced ilman FSR:aa. On jotenkin pirun vaikeaa tuon aiheuttamalla input lagilla pelata.
 
Vanhana Stalker veteraanina voin sanoa että tässä nykyisessä täytyy kyllä odotella päivityksiä kuten edellisissäkin versoissa:) Ei kannata rynnätä Zonelle vielä...Omat kokemukset nyt tästä uudesta ovat erittäin kaksijakoiset: on paljon hyvää: pyörii kyllä omalla koneella ihan 2K resoilla 90FPS tasolla ja on kaunis rujo maailma mutta tietyt "pugit" kyllä vievät suurimman intohimon pelata vielä. On järkyttävän typerää esim. se että ne "näkymättömät" vitun nopeasti liikkuvat mutantit eivät tietyissä kohdissa karttaa jahtaa mitään muuta kun pelaajaa: NP hahmot voivat vain tepastella alueella ilman huolen häivää mutta auta armias jos pelaaja kapuaa vaikka vartiotornista maankamaralle niin saman tien on kimpussa ilman mitään tolkkua. Se ei reagoi ympäröivään maailmaan millään tasolla, vaan ainoastaan pelaajaan. Siinä pyörii se 4 NP hahmoa sen ympärillä ilman "huolen häivää" Välillä tietyissä paikoissa karttaa se reagoi NP hahmoihin siten että jos on määritellyn alueen sisällä ja sinne saapuu NP porukkaa niin kyllä silloin käy kimppuun jne. Erittäin epäonnistuntu koodaus sen suhteen. No tämä on taattua Stalkkeria:) Muutenkin NP hahmojen logiikka on jotenkin vinksallaan: välillä ovat toistensa sisällä jne...heh. Kyllä tästä vielä hyvä tulee mutta vaatii hieman hiomista:)
 
Kyllä, aivan samoja ongelmia! :facepalm:



Cyberpunk oli oikeasti peli kelvoton ja vedettiin myynnistä pois ja vertaat stalkkeria siihen!?

Ei, en tarkoita tuota, että peli oli joillain konsoliversioilla oikeasti pelikelvoton julkaisussa.

Cyberpunk launchversiolla tai pian sen jälkeen tulleiden pikku korjausversioiden kanssa tuli pelattua peli aika lailla loppupuolelle saakka ilman kaatumisia. Mutta kyllähän se aika jankkia oli ja selvästi puskettu kiireellä ulos. Hiotummassa kunnossa peli oli vasta kuukausien ja kuukausien päivitysten jälkeen.

Eli tämä vaikuttaa minusta samaan tapaan hätäiseltä julkaisulta. Vaikka PC:llä osa onkin saanut pelin läpäistyä niin onhan tässä nyt kiivasti pätsäilty muistivuotoja ja crasheja.
 
Aloittelijoille vinkkinä, jos painivat rahaongelmien kanssa. Loottikaa emission jäljiltä kuolleet ruhot. Aseita jne myytävää irtoaa helpolla.
 
Koitappa pelata alkuperäistä stalkkeria Gamma modin kanssa vaikeimalla vaikeustasolla. Perus aseella ja luodilla et saa kuin hikisen Banditin hengiltä kun sillä ei ole mitään suojia.
Miten tämä nyt eroaa nyky pelien tasosta NP hahmojen osalta? Aika hiton samaa paska settiähän nämä nyt tuntuu olevan joka pelissä:) Hirveästi hehkutetaan ennen peliä että nyt on AI:ta jne, mutta kun pelaat niin hitot ole yhtään sen kummempaa kun vanhoissa peleissä missä NP hahmot vetivät jotain generoituja polkuja ja reagoivat pelaajaan miten sattuu:) Sama fiilis näissä on jotenkin jopa paskempi...Tässä Stalker 2:ssa eniiten vituttaa tuo respawnaavat NP hahmot: vanhoissa Stalkereissa jos puhdistit jonku alueen niin se oli puhdas mutta tässä kun selän kääntää niin kohta joku NP porukka laahustaa jälleen typeränä paikalle loputtomiin...ei jatkoon. Samaa fiilistä kun Far Cry paskileissa missä bensiksen tyhjentämisen jäkeen kun käätää selän niin saman tien on sama idiootti sakki seisoskelemassa siellä...tappaa kyllä halun pelata peliä totaalisesti...maailma pitää olla looginen...jos joku heittää veivinsä se on pysyvää. Pelin vaikeustaso kyllä ihan perseen surkealla tasolla...liian helppo vaikeimmallakin tasolla johtuen typerästä NP hahmojen logiikasta. Näkymättömät mutantit ovat myös ihan idioottimaisesti implentoitu peliin...ne ei reagoi tietyilla alueella NP hahmoihin ollenkaan ja odottelevat jossain katveessa vain pelaajan toimia...joiltain osin NP maailma on ihan ok...mutta kyllä tässä nyt ollaan aika paskan äärellä sen suhteen ja voin verrata tätä lähinnä Far Cry paskaan sen suhteen. Muuten peli pyörii ihan ok.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB
Eikös aseissakin ole eroa kuten esimerkiksi onko niitä paranneltu vaikka armor piercing osalta ja mitä ammuksia käyttää myös
Tottakai on eroa, koska liivit. Mutta jos ampuu lippaallisen vihollisen vatsaan ja rintaan 5.45 -kaliiberin rynnäkkökiväärillä, ei siinä luodin tyypillä ole merkitystä kuoleeko vai ei.

Jees.
Miten sulla tuo FSR:n aiheuttama input lag, oletko saanut jotenkin minimoitua vai koitatko vain pärjäillä sen kanssa?
Itsellä 7800X3D ja 3080Ti 1440p resolla. Pääosin pyörii custom asetuksilla 80fps:n pinnassa DLSS balanced ilman FSR:aa. On jotenkin pirun vaikeaa tuon aiheuttamalla input lagilla pelata.
Kyllä se haittaa vaikka on pystynyt pelaamaan. Pitää nyt päivityksen myötä testailla vielä ilman FSR:ää, mulle riittää aika alhainen fps. Nvidia Reflex -asetus kai pienentää vähän input lagia.
 
Kyllä, aivan samoja ongelmia! :facepalm:



Cyberpunk oli oikeasti peli kelvoton ja vedettiin myynnistä pois ja vertaat stalkkeria siihen!?


Ei niitä ongelmia pc versiossa ollut.
Ne matolaatikoille julkaistut versiot toki olivat täysiä meemejä.
Julkaisussa läpi pelattu koneella ja muutama mitätön bugi oli 100% juoksun aikana.
Eipä noita bugeja julkaisussa hirveesti ollut. Tuli pelattua pariin otteseen peliläpi ennenkuin suurempia "korjauksia" tuli. Taisi vaan niillä ihmisillä olla liian tehottomat koneet ja konsolit jotka haukkuivat cp2077 mutta se siitä asiasta.

Täytyy tuossa stalker 2 pelata kun pitkät vapaat tiedossa samalla latailla nuo patchit. Mietityttää vaan se kun ei taida kokopelissä olla yhtäkään naista kun yleensä näissä avoimenmaailman toimintapeleissä niitä edes joskus on esim. farcry vai lienekkö sitten tarkoituksella jätetty pois :hmm:

Hyvä peli kyllä muuten:cool:
 
Viimeksi muokattu:
Eipä noita bugeja julkaisussa hirveesti ollut. Tuli pelattua pariin otteseen peliläpi ennenkuin suurempia "korjauksia" tuli. Taisi vaan niillä ihmisillä olla liian tehottomat koneet ja konsolit jotka haukkuivat cp2077 mutta se siitä asiasta.

Täytyy tuossa stalker 2 pelata kun pitkät vapaat tiedossa samalla latailla nuo patchit. Mietityttää vaan se kun ei taida kokopelissä olla yhtäkään naista kun yleensä näissä avoimenmaailman toimintapeleissä niitä edes joskus on esim. farcry vai lienekkö sitten tarkoituksella jätetty pois :hmm:

Hyvä peli kyllä muuten:cool:

On tässä naisia

IMG_2119.png
 
Eipä noita bugeja julkaisussa hirveesti ollut. Tuli pelattua pariin otteseen peliläpi ennenkuin suurempia "korjauksia" tuli. Taisi vaan niillä ihmisillä olla liian tehottomat koneet ja konsolit jotka haukkuivat cp2077 mutta se siitä asiasta.

Täytyy tuossa stalker 2 pelata kun pitkät vapaat tiedossa samalla latailla nuo patchit. Mietityttää vaan se kun ei taida kokopelissä olla yhtäkään naista kun yleensä näissä avoimenmaailman toimintapeleissä niitä edes joskus on esim. farcry vai lienekkö sitten tarkoituksella jätetty pois :hmm:

Hyvä peli kyllä muuten:cool:

On tässä naisia

IMG_2119.png
Näköjään on :lol: En ole sitten niin pitkälle vielä mennyt vaikka tuon 20h- jo pelannut ja tutkiskellut alueita yms.
 
tuosta peak versiosta poistin ruoho ja lod säädöt STALKER 2 Anti-Stutter Mod and Massive FPS Boost
;foliage.MinLOD=1
;fg.CullDistanceScale.Grass=0.3
;fg.DensityScale.Grass=0.35

tossa paikassa parani medium asetuksilla fps 60 -> 90 tuolla peak versiolla.
ennen.png
jälkeen.png


Tuohon vielä r.VolumetricCloud=1 niin taivaalle ilmestyy pilvet ja valaistus paranee, mutta fps tipahtaa +80 paikkeille.
Medium asetuksilla Peak vs täysin vakio ilman modia.
jälkeen+.png
Vakio.png
 
Viimeksi muokattu:
Nyt alkanu kahden viimesen patchin kohdalla ilmenemään memory leakkia omalla kohdalla kun alkaa syömään 26gb ramia tämäkin peli satunnaisesti ja tulee törkeen lagiseksi. Muutenhan peli on ollut todella rautainen ja hauska tutkia aluieita vaikkakin tuo vihujen spawnaaminen viereen on hanurista..
 
Aika helpostihan tuossa pistää stalker-vaikeus-asteella vihut nurin aloituspistoolilla :confused: :hmm:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 529
Viestejä
4 524 068
Jäsenet
74 641
Uusin jäsen
Repolaine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom