Mä en todellakaan oo mikään himokellottaja ja foorumilta löytyy varmasti paljon osaavampiakin neuvojia mutta tässä jotain omia havaintoja kun olen kikkaillut Ryzen 7600 kanssa. Mainitsen varmaan alempana jotain lämpöjä niin kerrottakoon tähän alkuun että oma jäähy on Peerless Assassin 120 SE ja pyörii tasaisesti 35% eli karvan alle 800RPM. Tuosta ei paljon voi tiputtaa, kun jossain 30% tienoilla muistaakseni toinen tuuletin pysähtyi kokonaan. Jäähdytystehoahan tuosta saisi enemmänkin irti mutta itse arvostan hiljaisuutta enemmän ja siksi näin.
1. Boost clock override: +200MHz. Vaikuttaa suoraan, mihin yksi ydin rasituksessa boostaa. Myös useampi ydin, jollei tehorajat tms. estä. Näkyy suoraan esim. pelisuorituskyvyssä kun 1/2/3/mikä onkaan määrä ytimiä boostaa 5,35GHz vakion 5,15GHz sijaan. 7700:lla nuo numerot taitaa olla jokusen MHz isommat kuin 7600:lla.
2. Curve optimizer: Negative offset ja isoin numero, jolla kone toimii vakaana. Itsellä 30 kaatuili, 25 taisi kaatuilla ja "nyki" tietyissä peleissä. 20 olin vielä huomaavinani nykimistä, käytössä 18 ja kaikki toimii ihanasti. Käsittääkseni tuo vaikuttaa, miten paljon virtaa/tehoa/jotain prossu käyttää boostatessaan kellotaajuuteen X. Negative offsetilla vähemmän eli boostaa samaan kuin ennen mutta vähemmällä virralla -> toimii viileämpänä. Mikäli lämpö- ja tehorajat sekä max boost clock ei tule vastaan niin boostaa entistä korkeammalle -> parempi suorituskyky.
Pahoitteluni, varmasti jotain meni teknisesti väärin mutta jotain tuonne päin. Kuitenkin mitä käytännössä tarvii tietää: miinusmerkki eteen ja isoin vakaana toimiva numero. Isompi parempi mutta saattaa aiheuttaa epävakautta. Jokainen prossu on yksilö ja oman optimi löytyy vain testaamalla.
3. PPT: Tehoraja eli paljonko prossu noi nykäistä virtaa jos kokee sitä tarvitsevansa. 7600/7700 tämä on vakio 88W ja 7600X/7700X 142W. Vaikuttaa suorituskykyyn lähinnä kaikkien ytimien rasituksessa (Cinepeli/renderöinti). Yhden tai muutaman ytimen rasituksessa (pelaaminen) ei olla edes tuolla 88W vakiorajassa. Nostamalla tätä nousee suorituskyky kaikkien ytimien rasituksessa mutta myös lämmöt. Oikeasti tuo vakio 88W on hyvä rajoitus ja mitä ylemmäs tuota nostaa, nousee suhteessa suorituskyky vähemmän ja lämmöt (sekä sähkönkulutus) enemmän. Itsellä muistaakseni jotakuinkin näin:
88W (Auto): Cinepeli n. 14300 - lämmöt max. ~70c.
102W (käytän tätä): Cinepeli n. 14800 - lämmöt max. ~80c.
Tuosta 102W nostamalla vielä ylemmäs käytännössä Cinepelin tulos pysyi virhemarginaalissa mutta lämmöt alkoi nousemaan kiihtyvällä tahdilla. Jos haluat 7700:n 95-celsiusasteiseksi niin lyö vaikka se 142W, joka on 7700X vakioraja ja varmasti lämpenee. Suorituskyky tuskin on kuitenkaan juuri yhtään parempi kuin jossain n. 100W tienoilla.
tDC ja eDC olen aina pitänyt [Auto]. En edes muista, mitkä noissa ne vakiorajat on mutta sen muistan, että testaillessa niitä ei oltu lähelläkään missään tilanteessa.
Noi Cinepelitulokset ja lämmöt ei oo ihan tarkkoja mutta hyvin lähelle sinnepäin muistin varasta heitetty. En nyt jaksa uudelleen testailla että saisi ihan tarkat tulokset kun tämän päivän projektina on napata tuo 7600 irti, laittaa sen tilalle BF-heräteostoksena hankittu 7900X ja alkaa tämä sama leikki hänen kanssaan.