Robottiruohonleikkuri kokemuksia

Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Omistin aiemmin Husqvarnan automower 320 laitteen ja olin sijoittanut sen latausaseman leikkuualueen "ulkopuolelle" eli niin, että rajalangat tulee latausalustan alta siihen eteen ja sitten vasta lähtee sivuille. Nyt tuli hankittua muuton myötä uusi Gardena smart sileno 1000 ja tutkaillessa sen manuaalia siinä kovasti ohjeistettiin sijoittamaan latausasema leikkuualueen sisälle, niin että rajalangat lähtee sieltä takaa heti sivuille. Ei kai oikeasti voi olla näin retard tapa toimia Gardenan latausaseman kanssa? Ajatus nimittäin oli tuo latausasema edelleenkin sijoittaa leikkuualueen ulkopuolelle niin, että leikkuri peruuttelee sen latausaseman pohjalevyn + 20cm verran siitä ja sitten lähtee hommiin. Ja latausasemaan palatessaan osaa kiltisti seurata hakulankaa ja ajaa sen lopun noin metrin matkan ihan vaan suoraan laturiin. Gardenan omistajilla kokemuksia? Jotain fotoja löysin googlen kuvahaulla missä latausasema oli alueen ulkopuolella kuten itsellänikin aiemmin Husqvarnan kanssa mut hieman epäluuloinen olo toimiiko nyt varmasti.
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 574
Worxin nimelliset käyttötuntimäärät on kyllä vedetty hatusta. Esim vanhalle M-sarjan Worxille (vm 2018) ilmoitetaan 19 viikkotuntia 700 m2:lle. Itse käytän 56 tuntia viikossa, eli 3 x tuntimäärää. Alue meillä on kylläkin moninainen.

Laskeskelin, että Worx leikkaa tunnissa noin 175 m2 alueen. Meillä käytössä olevassa 8 tunnin työpäivässä tehollista ruohonleikkuuta on n 4.5 tuntia eli työoäivässä Worx leikkaa suuruusluokkaa 800 m2
Vertailuksi oma nurmi, jota on jotain 600-700m2 luokkaa ja täällä Worx M700 leikkaa joka päivä yhden "akullisen" eli n.2h. Jos on satanut, niin saatan ajeluttaa tuota toisenkin kerran päivässä. Kasvaa niin nopeaa tuo nurmi sateen jälkeen, kun olen sitä lannoitellut. Mutta ei ole kylläkään tavoitteena, että joka päivä tuo koko ala ajettaisiin läpi ja nykyisellä ajelulla pysyy kyllä nurmi ihan tasaisena.
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
739
Vertailuksi oma nurmi, jota on jotain 600-700m2 luokkaa ja täällä Worx M700 leikkaa joka päivä yhden "akullisen" eli n.2h. Jos on satanut, niin saatan ajeluttaa tuota toisenkin kerran päivässä. Kasvaa niin nopeaa tuo nurmi sateen jälkeen, kun olen sitä lannoitellut. Mutta ei ole kylläkään tavoitteena, että joka päivä tuo koko ala ajettaisiin läpi ja nykyisellä ajelulla pysyy kyllä nurmi ihan tasaisena.
Käytännössähän tuolla m700:lla saisi varmaan 2000 neliön tontin hoidettua husqvarnan tuntimäärillä?
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
439
Saareke-ongelma on ainakin vanhoissa (vm 2018 ja sitä vanhemmissa) Worxeissa, uusista en tiedä. Ehkä joku uuden Worxin omistaja voisi kokeilla asiaa.
Kuinkas tuota vois testata? Meidän pihalla on tällä hetkellä 2 saareketta. Yksi iso etupihalla ja pieni takapihalla. Ei ole jäänyt kertaakaan pyörimään mitään saarekkeita. Mielestäni tuo ei edes lähde missään tapauksessa kiertämään tuota saarekkeen rajalankaa.
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
29
Kuinkas tuota vois testata? Meidän pihalla on tällä hetkellä 2 saareketta. Yksi iso etupihalla ja pieni takapihalla. Ei ole jäänyt kertaakaan pyörimään mitään saarekkeita. Mielestäni tuo ei edes lähde missään tapauksessa kiertämään tuota saarekkeen rajalankaa.
Sama juttu. Saareketta ei ole koskaan aloittanut kiertämään. Sitä voisi varmaan testata, jos painaisi "koti" -nappia ja nokan kohti saareketta, niin tekisikö ikuista ympyrää?
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
29
Vertailuksi oma nurmi, jota on jotain 600-700m2 luokkaa ja täällä Worx M700 leikkaa joka päivä yhden "akullisen" eli n.2h. Jos on satanut, niin saatan ajeluttaa tuota toisenkin kerran päivässä. Kasvaa niin nopeaa tuo nurmi sateen jälkeen, kun olen sitä lannoitellut. Mutta ei ole kylläkään tavoitteena, että joka päivä tuo koko ala ajettaisiin läpi ja nykyisellä ajelulla pysyy kyllä nurmi ihan tasaisena.
Samahkot neliöt ja yksi akullinen päivässä riittää. Minulla tuo M700 leikkaa akulla lähemmäs 3 kuin 2 tuntia, taitaa olla harvempi ruohikko kuin sinulla... Tiedä tuota, vaikuttaako positiivisesti nuo ACS-lasit, kun ei törmäile esteisiin. Maalaisjärjellä törmäilyn aiheuttamat liikkeet vie sähköä jonkin verran enemmän (pysähdys, pyörähtely, liikkeelle lähtö).
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
51
Omistin aiemmin Husqvarnan automower 320 laitteen ja olin sijoittanut sen latausaseman leikkuualueen "ulkopuolelle" eli niin, että rajalangat tulee latausalustan alta siihen eteen ja sitten vasta lähtee sivuille. Nyt tuli hankittua muuton myötä uusi Gardena smart sileno 1000 ja tutkaillessa sen manuaalia siinä kovasti ohjeistettiin sijoittamaan latausasema leikkuualueen sisälle, niin että rajalangat lähtee sieltä takaa heti sivuille. Ei kai oikeasti voi olla näin retard tapa toimia Gardenan latausaseman kanssa? Ajatus nimittäin oli tuo latausasema edelleenkin sijoittaa leikkuualueen ulkopuolelle niin, että leikkuri peruuttelee sen latausaseman pohjalevyn + 20cm verran siitä ja sitten lähtee hommiin. Ja latausasemaan palatessaan osaa kiltisti seurata hakulankaa ja ajaa sen lopun noin metrin matkan ihan vaan suoraan laturiin. Gardenan omistajilla kokemuksia? Jotain fotoja löysin googlen kuvahaulla missä latausasema oli alueen ulkopuolella kuten itsellänikin aiemmin Husqvarnan kanssa mut hieman epäluuloinen olo toimiiko nyt varmasti.
Mulla on Husqvarnan automower 430x ja siinä myös kehoitetaan asettamaan latausasema keskeiselle paikalle leikkuualueelle. Eli ei alueen ulkopuolelle. Gardena ja Husqvarnahan on samaa konsernia, joten kuvittelis, että vois toimia about samalla tavalla. Mikään tae se ei tietysti ole. Niin ja ihan hyvin toi 430x leikkaa myös sen alueen missä se latausasemakin on. Toki ei pääse ihan sinne seinän ja latausaseman väliseen kulmaan.
 
Liittynyt
18.06.2019
Viestejä
14
Täällä kans mietinnässä minkä robon sitä pihalle hankkisi husse , gardena vai ryobi.? Hintaerot suuret mut saako esim. Hussen 315 x mallissa niin paljon enemmän vastinetta rahoille mitä kehutaan? Sekin mietityttää et osaako tuon asentaa itse, niin että pelittää. Asennus esim. Husselle 530 e. Hinnaksi lähes 3000 e ja onko hyvä et se kaapeli upotetaan nurmikoon.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
Sitä voisi varmaan testata, jos painaisi "koti" -nappia ja nokan kohti saareketta, niin tekisikö ikuista ympyrää?
Juuri näin. Mulla Worx selviää pienemmistä saarekkeista (n 20 kpl) hyvin, mutta 2 suuremman saarekkeen kanssa oli ongelmia. Joudun muuttamaan ne osaksi leikkuualueen ulkorajaa, jolloin ongelmasta päästiin (mikä synnytti uusia ongelmia, mutta se on eri juttu).
 
Liittynyt
18.06.2019
Viestejä
2
Minulla on lähes suorakaiteen muotoinen 200m2 nurmikkoalue ja ajattelin hankkia robottileikkurin. Verkkiksessä on kyllä Robomowin RX20ui hyvässä tarjouksessa 299e!

Robomow RX20u -robottiruohonleikkuri 299,00 €

Ainoa miinus on lyijyakku jonka lataus kestää jopa 16h mutta jos se ajaa kerran päivässä tai joka toinen päivä niin silloinhan se saa latailla rauhassa.
Sit jo innostun niin voisin yrittää joku talvi modata itse koneen 18650 Lithium-akuilla. Onko tollaisesta kokemuksia?
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
739
Täällä kans mietinnässä minkä robon sitä pihalle hankkisi husse , gardena vai ryobi.? Hintaerot suuret mut saako esim. Hussen 315 x mallissa niin paljon enemmän vastinetta rahoille mitä kehutaan? Sekin mietityttää et osaako tuon asentaa itse, niin että pelittää. Asennus esim. Husselle 530 e. Hinnaksi lähes 3000 e ja onko hyvä et se kaapeli upotetaan nurmikoon.
Ryobilla softaongelmia. Moni vetänyt pois myynnistä.

Tämän testin
Nähtyäni ei mielessä itsellä ole muita vaihtoehtoja kuin ostaa Husqun automower. Pinta-alaa sen 1250m2 ja pari kolme jyrkkää rinnettä. Husqvarna oli ainut, joka pystyi kääntymään vaikka rinteen alareunassa oli rajalanka. Lisäksi mm. Omenat ja lelut säilyi vahingoittumattomina vaikka ajoi yli. Pitkän ruohon osaltakin ihan ylivertainen
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
87
Nähtyäni ei mielessä itsellä ole muita vaihtoehtoja kuin ostaa Husqun automower. Pinta-alaa sen 1250m2 ja pari kolme jyrkkää rinnettä. Husqvarna oli ainut, joka pystyi kääntymään vaikka rinteen alareunassa oli rajalanka. Lisäksi mm. Omenat ja lelut säilyi vahingoittumattomina vaikka ajoi yli. Pitkän ruohon osaltakin ihan ylivertainen
Varmaan olet oikeassa ja jokainen tekee omat ratkaisun, mutta kannattaa ottaa silti muutama seikka huomioon.
Tuo testi video on yli 6 vuotta vanha ja itse Husqvarnan tekemä, toki kertoo jonkin verran sen aikasista leikkureista. Esim. ensimmäisen sukupolven Worxit, joka mullakin on, ei ole kyseisessä testissä mukana kun mielestäni niitä ollut jo silloin (tosin softa ei varmaankaan samalla tasolla kuin nyt). Toisen sukupolven worxeihin en ota kantaa, mutta ensimmäisissä ei ainakaan suurempia softa ongelmia ja kohtuu fiksusti osaa leikata nurmikkoa. Mekaniikka ongelmat (moottorit, anturi ongelmat, laturin liitoksset, elektroniikka, ...) tulee testattua sitten pitkällä ajalla, jota noissa ei voi testata.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
87
Sama juttu. Saareketta ei ole koskaan aloittanut kiertämään. Sitä voisi varmaan testata, jos painaisi "koti" -nappia ja nokan kohti saareketta, niin tekisikö ikuista ympyrää?
Tälleen ole itse testannut ja hetken aikaa kiertää saareketta, kunnes hoksaa sen ja palaa yhdysjohtoa pitkin oikealle rajalangalle.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
87
Mikä malli kyseessä?
Worx Landroid M WG791E.1.
Tossako maileista kaivelin tarkkaa mallia, niin löysin että oli alku kesästä 2017 maksanut 660€. Maksanut kyllä monta kertaa ittensä takaisin. Ennen robottia kun tuli jostain matkoilta ja nurmikko rehotti pitkänä. Väsyneenä leikkauksen jätti seuraavalle päivälle. Seuraavana päivänä taas satoi vettä ja sitä seuraavana, veren paine vaan kasvoi. Elin vuosiakin tullut varmaan lisää, kun vähemmän tressiä. ja saman ajan voi käyttää kuntoilemalla tai harrastamalla jotain itselle mielekästä tekemistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.06.2019
Viestejä
14
Ryobilla softaongelmia. Moni vetänyt pois myynnistä.

Tämän testin
Nähtyäni ei mielessä itsellä ole muita vaihtoehtoja kuin ostaa Husqun automower. Pinta-alaa sen 1250m2 ja pari kolme jyrkkää rinnettä. Husqvarna oli ainut, joka pystyi kääntymään vaikka rinteen alareunassa oli rajalanka. Lisäksi mm. Omenat ja lelut säilyi vahingoittumattomina vaikka ajoi yli. Pitkän ruohon osaltakin ihan ylivertainen
No niin tuli sit tilattua Hussen 315 x malli avaimet käteen valmiiksi asennettuna. Heinäkuun kolmannella viikolla mylly laitetaan töihin, sit näkee miten toimii. Meillä omasta mielestäni melko haasteiden piha. Kaveri kävi kattoo pihan ja piti sitä mielestään aika simppeliä. On kolmisen vuotta asennetut hussen robotteja. Kehui ku kävi et leikkuri suosio on Suomessa yleistynyt tänä kesänä valtavasti. No toivottavasti oli huvi valinta, aika näyttää.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
^kuukauden toimitusaika. Nyt on kiivain kasvukausi joten ois kyllä hyvä saada husse toihin heti. Sulla ei ole ketään kaveria jonka kanssa vois asentaa, kahdestaan kuitenkin aika kivaa puuhaa. Toki onnistuu helposti yksinkin....
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
174
Hankin talvella omalle pihalleni (pinta-ala arviolta 2300-2500 neliötä) Husqvarna 430x:n. Alun perin olin ostamassa päältäajettavaa, mutta kaveri antoi vahvan suosituksen robotille ja nimenomaan ko. mallille.

Tein asennuksen itse. Piha on melko haastavan mallinen kiertäen talon lähes ympäri. Lankaa meni 500 metriä,aidattu kasvimaa ja leikkimökkialue jäivät alueen sisään ilman rajausta langan säästämiseksi. Latausasema tuli terassin alle "koloon", eli sijaitsee leikkausalueen ulkopuolella. Vedin yhden ohjauskaapelin kiertämään talon ympäri pihan kauimmaiseen nurkkaan.

Homma on toiminut todella hyvin vakioasetuksilla. Olen todella tyytyväinen robotin hankintaan ja Husqvarnaa voin kyllä suositella turvallisena valintana. Päältäajettavaa en enää harkitse mistään hinnasta. Muutama päivä meni, että laite oppii pihan gps:n avulla. Trampoliinin alunenkin sujuu, kun laittaa ensin laudat maata myöten menevien jalkoken yläpuolelle estämään robottia kiipeämästä niiden päälle.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 925
Mites tällaset leikkurit hanskaa etupihan ja takapihan, jossa välissä pitäisi siirtyä hiekkatietä pitkin toiselta toiselle?
Ilmeisesti rajalangalla tehtävissä vai onko jotain spesiaalia mitä en ole näistä ymmärtänyt.
 

tigerman

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
258
Itellä husse 315.
Ohjauskaapeli takapihalla olevasta laturista etupihalle. Sitten vaan määrittelee valikossa kuinka usein seuraa ohjauskaapelia leikkuuseen lähdössä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
995
Mites tällaset leikkurit hanskaa etupihan ja takapihan, jossa välissä pitäisi siirtyä hiekkatietä pitkin toiselta toiselle?
Ilmeisesti rajalangalla tehtävissä vai onko jotain spesiaalia mitä en ole näistä ymmärtänyt.
Oma S450 Worx kulkee n. 10 metrin pituisen hiekkapätkän päivittäin. Latausasema on kyseisen käytävän kohdalla. Leikkuri seuraa rajalankaa niin kauan kunnes on ohittanut tuon ns. pullonkaulan ja ryhtyy leikkaamaan toista aluetta.
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
hetken aikaa kiertää saareketta, kunnes hoksaa sen ja palaa yhdysjohtoa pitkin oikealle rajalangalle.
Minulla Worx toimii kyllä eri tavalla, johtuisiko firmwaresta? Mulla kiertää 1-1 1/2 kierrosta, piippaa muutaman kerran ja lähtee etsimään rajalankaa muualta. Ei siis palaa yhdysjohtoa pitkin. Mikä firmware sulla käytössä?
 
Liittynyt
18.06.2019
Viestejä
14
^kuukauden toimitusaika. Nyt on kiivain kasvukausi joten ois kyllä hyvä saada husse toihin heti. Sulla ei ole ketään kaveria jonka kanssa vois asentaa, kahdestaan kuitenkin aika kivaa puuhaa. Toki onnistuu helposti yksinkin....
No ei kyll oo oikein tuo homma ehkä itselle käypää. Nyt kun tulee kaveri laittamaan, niin saa 3 vuoden takuun ja jos ja kun ongelmia tulee ne paikalle setvimään. Työn osuuden saa myös kotitalousvähennyksen ja helmikuussa laitettiin uusi kattokin eli yks omavastuu vain. Myös piha teetettiin uusiksi ( autopaikat ). Varmaan menee sitä kaapelia se 500 m kun piha haastava kokonaisuudessaan. Pitää vaan toivoa et kone pelittää hyvin. Oikein hyvää Juhannusta kaikille foorumilaisille ! Hyvää settiä leikkuri leikkureista täältä varmistui oma hankintapäätös
 
Liittynyt
18.06.2019
Viestejä
14
Itellä husse 315.
Ohjauskaapeli takapihalla olevasta laturista etupihalle. Sitten vaan määrittelee valikossa kuinka usein seuraa ohjauskaapelia leikkuuseen lähdössä.
Kyllä taitaa oikeesti hussen tekniikka olla aika hyvä. Eiks toi minkä tilasin 315 x ohjelmoida puhelimella.oon kyll aika kujalla tästäkin jutusta. :) saas nähdä miten pärjään, sit kun myllyn kanssa. Kun ei älypuhelin kaan ole niitä vahvimmasta päästä osaamistani.
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
87
Minulla Worx toimii kyllä eri tavalla, johtuisiko firmwaresta? Mulla kiertää 1-1 1/2 kierrosta, piippaa muutaman kerran ja lähtee etsimään rajalankaa muualta. Ei siis palaa yhdysjohtoa pitkin. Mikä firmware sulla käytössä?
Katoppa kun tuosta oli aikaa ja muistinkin väärin. Testasin nyt uudestaan ja kiersi sen reilun kierroksen ja sitten erkani saarekkeesta kunnes löysi rajajohdon. Tosiaan eihän se näe yhdysjohtoa ollenkaan kun ne kumoaa toisensa.
Oliko tässä sinun tapauksessa että ei tunnistanut saareketta ja kiersi loputtomiin vai eikö vikaa ollut tiedossa? Voiko siinä käydä niin että poistuu yhdestä saarekkeesta ja huonolla tuurilla menee taas toiseen saarekkeeseen ja ehkäpä poikkoilee useamman saarekkeen välillä kunnes akku loppuu?
 
Liittynyt
20.06.2017
Viestejä
119
Oliko tässä sinun tapauksessa että ei tunnistanut saareketta ja kiersi loputtomiin vai eikö vikaa ollut tiedossa?
20 saarekkeen kanssa ei ollut mitään ongelmaa. 2 suurimman saarekkeen kanssa ongelmia, jäi luuppiin. Jouduin muuttamaan ne osaksi ulkorajaa kun olivat keskeisellä paikalla ja Worx jäi luuppiin joka toinen päivä.

Worxin suunnasta en ole saanut mitään apua vaikka sähköposteja tuli lähetettyä muutamakin. Taitaa resurssit olla allokoitu uuden mallin kehitykseen. Huollon loppuminen Suomesta on lisäksi mielestäni tosi huono juttu.
 
Liittynyt
18.03.2019
Viestejä
577
Ostin hiljattain Worxin M1000 (WR143E) mallin. Jostain syystä kännykkäapin synkkaus lopetti toimimisen. Enään en saa yhteyttä sovelluksella ruohonleikkuriin. Olen muodostanut Wifi yhteyden useamman kerran uudestaan ja ruohonleikkuri ilmoittaa yhteydenmuodostuksen onnistuneen. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
29
Ostin hiljattain Worxin M1000 (WR143E) mallin. Jostain syystä kännykkäapin synkkaus lopetti toimimisen. Enään en saa yhteyttä sovelluksella ruohonleikkuriin. Olen muodostanut Wifi yhteyden useamman kerran uudestaan ja ruohonleikkuri ilmoittaa yhteydenmuodostuksen onnistuneen. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa?
WR142E jossain välissä hieman samantapaista. Jos Wifi kotona katkeaa, niin saattaa ettei osaa ottaa uudestaan yhteyttä tuo leikkuri. Tosin sen näkee kyllä leikkurin näytöstä, jossa verkon päällä huutomerkki. Koneen buuttaus yhdistää takaisin verkkoon tällöin. Ja ehkä pari kertaa iPhone-appi ei saanut yhteyttä, mutta apin sammutus kokonaan ja uudelleen käynnistys auttaneet. Joku päivitys siihen appiin on tullut muutama päivä sitten, tiedä häntä vaikuttaako asiaan.

AHi
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
378
Plussaa Worxin facebook chatille. Ollut ongelmia tuon koneen kanssa (jää jumiin tasaisella jne), ja otin heihin yhteyttä. Antoivat sitten firmwarepäivityksen tuota kautta (firmware joka ei ole saatavilla E791E1:lle worxin nettisivuilla) ja toistaiseksi ainakin on toiminta parantunut huomattavasti, ei ole jumittanut vielä kertaakaan.

Saarekkeen kanssa ollut aiemmin ongelmia, jää nähtäväksi osaako tuo nyt poistua myös pidemmiltä saarekkeilta tietyn ajan kuluttua etsimään rajalankaa.
 
Liittynyt
18.06.2019
Viestejä
2
Minulla on lähes suorakaiteen muotoinen 200m2 nurmikkoalue ja ajattelin hankkia robottileikkurin. Verkkiksessä on kyllä Robomowin RX20ui hyvässä tarjouksessa 299e!

Robomow RX20u -robottiruohonleikkuri 299,00 €

Ainoa miinus on lyijyakku jonka lataus kestää jopa 16h mutta jos se ajaa kerran päivässä tai joka toinen päivä niin silloinhan se saa latailla rauhassa.
Sit jo innostun niin voisin yrittää joku talvi modata itse koneen 18650 Lithium-akuilla. Onko tollaisesta kokemuksia?
Hankin kyseisen leikkurin ja olen vielä tässä vaiheessa erittäin tyytyväinen. Tuo 120min toiminta-aika on kyllä plussaa verrattuna vastaaviin Lithium-akuilla varustettuihin. Tosiaankin vaikka latausaika on 16-20h niin eihän tuollaista leikkuria tarvitse useampaa kuin kerran päivässä käyttää. Varaosana tollainen lyijyakku on edullinen n. 20e Biltemasta. Litium-akku kyllä kiinnostaisi testataa. Huomasin että Robomowilta on tullut uusi malli RX50u joka vaikuttais olevan täysin sama tuote mutta 8,8Ah lithium-akulla. Sen toiminta-aika on 180min ja latausaika 8-10h. Ajattelin käydä hakemassa Gigantista testii kyseisen mallin jotta voisin kurkata sisään. Oma veikkaus on, että kyseessä on täysin sama laite kuin RX20u mutta ainoa muutos on akkutyyppi ja mahdollisesti laturi. Jos näin on niin tuon RX20u mallin sais päivitettyä Lithium-akulliseksi helposti hankkimalla vastaavankokoinen akku ja sopiva laturi.
 
Liittynyt
16.12.2018
Viestejä
138
Omistin aiemmin Husqvarnan automower 320 laitteen ja olin sijoittanut sen latausaseman leikkuualueen "ulkopuolelle" eli niin, että rajalangat tulee latausalustan alta siihen eteen ja sitten vasta lähtee sivuille. Nyt tuli hankittua muuton myötä uusi Gardena smart sileno 1000 ja tutkaillessa sen manuaalia siinä kovasti ohjeistettiin sijoittamaan latausasema leikkuualueen sisälle, niin että rajalangat lähtee sieltä takaa heti sivuille. Ei kai oikeasti voi olla näin retard tapa toimia Gardenan latausaseman kanssa? Ajatus nimittäin oli tuo latausasema edelleenkin sijoittaa leikkuualueen ulkopuolelle niin, että leikkuri peruuttelee sen latausaseman pohjalevyn + 20cm verran siitä ja sitten lähtee hommiin. Ja latausasemaan palatessaan osaa kiltisti seurata hakulankaa ja ajaa sen lopun noin metrin matkan ihan vaan suoraan laturiin. Gardenan omistajilla kokemuksia? Jotain fotoja löysin googlen kuvahaulla missä latausasema oli alueen ulkopuolella kuten itsellänikin aiemmin Husqvarnan kanssa mut hieman epäluuloinen olo toimiiko nyt varmasti.
Itse itselleni vastaten

"3.10.6 Lähtöpisteen asettaminen. Tällä toiminnolla määritetään se, kuinka kauas laite ajaa hakukaapelia pitkin latausasemasta ennen työskentelyn aloittamista. Tehdasasetuksena on 60 cm ja enimmäisetäisyys on 300 cm.
Huomautus: Toiminnosta on hyötyä, jos latausasema on sijoitettu kuistin tai muun liikkumista rajoittavan rakenteen alle. Hyvän aloituspisteen valinta on tärkeää, jottahakukaapelin kalibrointi voidaan optimoida."
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
739
Husqvarnan 310 tilattu 400metrin asennuskaapelin kera. Ruohikon pinta-ala se 1300-1400m2 kaikenkaikkiaan. Toinen puoli tontista kaipaa leikkuutta noin 30-40 prossaa vähemmän, joten pähkäilin että ko. malli riittää. Sisältää lisäksi pari saareketta, joihin kulkeminen pitää katsoa miten voisi onnistua karkean soran ylitse.

Kallistuksia tontilla on noin lähemmäs 40% verran pahimmassa paikassa, joten se rajasi vaihtoehtoja. Gardenan mallit olisivat olleet myös hyviä, mutta 35prossan kallistustakuu ei välttämättä riitä.

1405+209e tuli hintaa koko setille +8 e pk.

Nyt sitten äkkiä valmistelemaan nurmea robottia varten!
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
22
Joku aiemmin kyseli kokemuksia Mowox leikkureista, kun ei niistä tunnu olevan netissä mitään tietoa. No rohkeasti sellaisen verkkiksestä tilasin, malli RM 1200 Li BT.

2 viikkoa ollut nyt käytössä, ja vihdoin sain sen toimimaan ilman, että tarvitsee joka päivä kaivaa sitä jostain pusikosta.
Nurmikko on n.600-700m2, melko haastava koska paljon erilaisia puskia, puita, leikkimökkiä, terassia ym. ja myös nurmi kiertää taloa, joten muotokaan ei ole optimaalinen.
Marjapuskat ja leikkimökki piti kiertää reunajohdolla. Kone oli kokoajan niissä jumissa. Leikkimökissä sen takia että siinä on kulmissa "yli" tulevat laudan päät, joiden alle leikkuri jäi jumiin tietyssä kulmassa siihen osuessa. Myöskään pihan reunalla, kaapelin lähellä, ei saa olla estettä johon kone törmää. Se muutaman kerran sellaiseen törmätessä peruutti reunakaapelin yli, kääntyi 180 astetta ja lähti leikkaamaan naapurin vihreämpää ruohoa.

Liitoksia joutunut kaapeliin tekemään useita, kun pitänyt noita saarekkeita jälkikäteen lisätä. Ne on syytä liittää kerralla hyvin. Ärsyttävä etsiä vikaa, kun laite ilmoitaa että kaapeli poikki jostain.
Mutta nyt kun kaapeli on kunnossa, niin laite tuntuu toimivan oikein hyvin. Se ajaa kerralla noin 2h, käy lataamassa suunnilleen saman verran, ja lähtee taas hommiin. Lähes täysin äänetön kone, ja tekee ihan hyvää jälkeä. Muutama kohta pihassa on missä se ei kovin usein tunnu käyvän, mutta eipä tuo nyt ole minulla toiminut kokopäiväisesti kuin muutaman päivän vasta, joten annetaan sille aikaa.

Reunajohtoa meni yhteensä n.270m.
Mielestäni ihan hyvä ostos, jos se nyt toimii ilman apuja niinkuin luulen.
 
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 375
Täällä sain juhannuksen alla Robomow RC308u asennettua, joskin lanka loppui vajaaksi ja jäi yksi saareke vahingossa kokonaan kiertämättä.

Mikään ihan optimaalisin tuo paikka latauspaikalle ei tällä hetkellä ole. Voikohan tuota siirtää nurmikolta pois hiekan puolelle, vaikka ei olisi ihan nurkassa? Olisi niin sopivasti talon seinällä tikkaat ja saisi sen alle säänsuojaan ja pois edestä. Näin ollen olisi oikealla noin 1 metri ennen käännöstä vasemmalle.
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
^ei ole mitään periaatteellista estettä ajattaa roboa hiekalla, asfaltilla tai betonilla. Sepelille en laittaisi. Itsellä ajaa osittain betonilaatan päällä, ei ongelmaa.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
179
Tätä ketjua lukiessa robottikuume on kyllä noussut. Toisaalta havaintona myös, että pääaiassa foorumeiden raati on päätynyt joko:

1) Husqvarnaan
2) Robomowiin
3) Worxiin (& pieni osa sen "kopioihin")

Täällä lähinnää noista nuo 1&3, kun taas nopealla silmäyksellä lampopumput.info foorumilla pääosin käytössä Robomow, hieman myös jäänyt sellainen mielikuva että tuen suhteen varmimmat valinnat olisivat Husqvarna ja Robomow.

Jos hintakatoksi asettaa noin 700€, niin tuohon hintaan ei taida saada noista mitään, Robomow RC304u mallikin maksaa, joka verkkokaupassa 849€ ja alueeksi ilmoitetaan 500m² - max 1000m².

Nurmikkoa lienee n 800m², joten mitä konetta itse suosittelisitte tuolla budjetilla? Puhelinsovellus olisi plussaa, näkisi ilmoitukset mutta ennenkaikkea voisi kätevästi laittaa asetukset, kuten leikkuuajan ym. Toisaalta perimmäinen käyttö loppupeleissä aseta & unohda tyyppistä, niin ei tuo aiemmin mainittu Landxcape ole myöskään poissuljettu, mutta alue taitaa sille olla hieman suuri.

Hieman kiinnostaisi toki kuulla kokemuksia Mowox RM 800Li BT & Mowox RM 1200Li BT malleista, kuin myös Grouw merkin 800m² & 1200m² malleista, sekä siitä että onko tuossa Mowoxin Helix leikkuukuvio järjestelmässä (se spiraalimainen) jotain käytännön hyötyä, esim. laajempi alue ajettu tasaisemmin (vähemmin tupsuin), vai käytättekö jotka ko. merkin omistatte niin tuota perinteistä leikkuumenetelmää jossa menee sinne tänne?

Edit: Tuo myRobotcenter.eu toimittanee siis koneet EU sisältä eikä tullista täten tule yllätyksiä?

Edit 2: Olihan tuossa tosiaan jo jotain kokemusta Mowoxista, mutta lisääkin toki saa kertoa :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.08.2017
Viestejä
2 375
Edit: Tuo myRobotcenter.eu toimittanee siis koneet EU sisältä eikä tullista täten tule yllätyksiä?
Tuolta tuli itse kuukausi sitten RC308u 2018 tilattua ja Itävallasta leikkuri lähti matkaan eli ei tulleja. n. 6 arkipäivää kesti toimitus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
22
Hieman kiinnostaisi toki kuulla kokemuksia Mowox RM 800Li BT & Mowox RM 1200Li BT malleista, kuin myös Grouw merkin 800m² & 1200m² malleista, sekä siitä että onko tuossa Mowoxin Helix leikkuukuvio järjestelmässä (se spiraalimainen) jotain käytännön hyötyä, esim. laajempi alue ajettu tasaisemmin (vähemmin tupsuin), vai käytättekö jotka ko. merkin omistatte niin tuota perinteistä leikkuumenetelmää jossa menee sinne tänne?

Edit: Tuo myRobotcenter.eu toimittanee siis koneet EU sisältä eikä tullista täten tule yllätyksiä?

Edit 2: Olihan tuossa tosiaan jo jotain kokemusta Mowoxista, mutta lisääkin toki saa kertoa :)
Mowoxissa tuota leikkuukuviota ei valita, vaan se tekee molempia tietyn logiikan mukaan. En tiedä tarkkaan, mutta jotenkin niin että osuttuaan reunalankaan tietyn määrän + ajettuaan joku 5m suoraan se tekee 3 kierrosta spiraalia, ja jatkaa taas suoraan.

Ja nyt se on muuten tuon viime viestini jälkeen ajanut nurmikon joka päivä täysin ilman apuja. :tup:
 
Liittynyt
20.05.2019
Viestejä
29
Tätä ketjua lukiessa robottikuume on kyllä noussut. Toisaalta havaintona myös, että pääaiassa foorumeiden raati on päätynyt joko:

1
Edit: Tuo myRobotcenter.eu toimittanee siis koneet EU sisältä eikä tullista täten tule yllätyksiä?
Tuolta tuli itse kuukausi sitten RC308u 2018 tilattua ja Itävallasta leikkuri lähti matkaan eli ei tulleja. n. 6 arkipäivää kesti toimitus.
Ja sama kokemus; Worx tuli samoin 6 arkipäivässä perille.

Kokemukseni ko. vehkeestä on luettavissa tämän ketjun aikaisemmilla sivuilla. Itse pidän kyllä tuosta puhelinsovelluksesta. Esim. alkuun tuli muutama päivä soitettua kotiin ja pyydettyä, että lapsi pelastaa koneen jumipaikasta jatkamaan töitä, kun tuli push-ilmoitusta puhelimeen. Nytkin tuli juuri ilmoitus, että työt aloitettu...

AHi
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
Sain muuten tuon Lanxcapen ajamaan vahingossa myös ympyräleikkausta vaikka manuaali ei siitä puhu mitään. Ymmärtääkseni sen idea on leikata nopeasti vaikka sulkapallokentän alue tms. Normaalikäytössä toimintoa ei liene järkevää käyttää. Luulisin että nämä movow ja grouw tulevat samasta pajasta, softa voi olla eri. Landxcapella ei ole mitään ongelmaa pitää 800m2 pinta-alaa tiptop kunnossa. Kerran/pari päivässä jos ajattaa niin puttigreeniä on piha loppukesän.
 
Liittynyt
18.06.2019
Viestejä
14
Mul ois sellainen kysymys. Pystyykö husgvarna 315 x koneen jotenkin ohjelmoimaan niin että se käy yhden osan pihasta leikkaamaan vain jotenkin pyynnöstä.? Meillä piha aidattu koirien vuoksi lähes kokonaan. Etupihan alue on verkolla aidattu. Aita siten että putket upotettu nurmikon kunnan alle noin 5 cm ja putkien sisään laitettu aita tolpat. Eli helppo poistaa koira - aita silloin kun tarve olisi, mutta saako leikkurin jotenkin laitettua kaapelilla ja sovelluksella käymään siellä toisinaan leikkaamassa?
 
Liittynyt
21.02.2019
Viestejä
87
Mul ois sellainen kysymys. Pystyykö husgvarna 315 x koneen jotenkin ohjelmoimaan niin että se käy yhden osan pihasta leikkaamaan vain jotenkin pyynnöstä.? Meillä piha aidattu koirien vuoksi lähes kokonaan. Etupihan alue on verkolla aidattu. Aita siten että putket upotettu nurmikon kunnan alle noin 5 cm ja putkien sisään laitettu aita tolpat. Eli helppo poistaa koira - aita silloin kun tarve olisi, mutta saako leikkurin jotenkin laitettua kaapelilla ja sovelluksella käymään siellä toisinaan leikkaamassa?
Tuota ei taida olla missään koneessa valmiina, toki joku voi vielä varmistaa joka kyseen laitteen omistaa. Yksi ratkaisu oli rakentaa itse, niin että tulisi isompi ja pienempi silmukka, sitten jollain kytkimellä vaihdetaan onko isompi vai pienempi aluea käytössä.
 
Liittynyt
18.06.2019
Viestejä
14
Kyllä tuota noin itekkin päättelin. No jos tekis kaksi aluetta ja nostaisi koneen sinne etupihalle silloin kun tarvetta olisi
 
Liittynyt
16.05.2019
Viestejä
197
Mikä on ympyräleikkaus?
Laite alkaa ajaa ympyrää, koko ajan laajentaen rinkiä. Katsoin kyllä että keskipiste siirtyi vähitellen alamäkeen joten muoto muistutti enemmän stadikan muotoa, homma loppui rajalankaan josta jatkettiin normileikkaukseen.
 

Telaketju88

Tukijäsen
Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
739
Laite alkaa ajaa ympyrää, koko ajan laajentaen rinkiä. Katsoin kyllä että keskipiste siirtyi vähitellen alamäkeen joten muoto muistutti enemmän stadikan muotoa, homma loppui rajalankaan josta jatkettiin normileikkaukseen.
Tunnetaan Husqun koneissa spiraalileikkauksena .
 
Liittynyt
23.01.2017
Viestejä
1 574
Osaisikohan joku täällä sanoa varmuudella, että onko tämä Niittynurmikkaa?

IMG_20190701_193831~2.jpg


Pitäisi syksymmällä tehdä vähän paikkauskylvöä, mutta en ole ihan varma, että mitä lajikkeita tuohon laittaisin. Tätä leveälehtistä haluaisin tuolla kasvavan enemmän.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 089
Viestejä
4 195 061
Jäsenet
70 847
Uusin jäsen
rlf

Hinta.fi

Ylös Bottom