Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
navimow 1500 +vision fence tästä kokemuksia kaipaisin aivan noviisi näissä hommissa.Tarviiko tämä välttämättä sen 4g data yhteyden mitä ominaisuuksia jää pois käsittääkseni varkaus suoja wifi kyllä yltää tontin joka laitaan.Leikkaus alue noin 950m2 u mallinen piha istutuksia on ja toisessa laidassa marja pensaita ei korkeus eroja kohtu tasainen vastauksista ja kokemuksista kiitollinen
Toisin kuin tuossa aiemmin on kommentoitu, niin se 4G kyllä mahdollistaa leikkurin paikantamisen jos joku sen sattuu varastamaan. Tuossa Etsi ruohonleikkuri-kohdassa avautuu kartta joka näyttää leikkurin sijainnin kartalla ja koordinaatit.
Kokeilin Motonetista aikoinaan ostettua halvinta metallinpaljastinta. Hyvin pystyi seurata kaapeleita ainakin n. 5 cm syvyydessä eli liitoskohta voisi noin löytyä.Joo otinkin selvää miten tuo toimii. Taitaa vaatia kosketuksen kaapeliin=joutuisin joka tapauksessa tekemään kaivantoja. Damn.
Jos löytäisin liitäntäkohdan niin voisin vaikka vaihtaa liittimen kokonaan ja testata toimiiko ja jos ei niin vetää suosiolla uuden hakukaapelin. Koska ei sitä tiedä jos vaikka rajakaapelitkin olis vähän heikkoja juuri siitä liittimistä mikä aiheuttaa robotin temppuilun...
Miten mahdollista jos koko kesän muuten toiminut ja vuodesta 2016 myös? Ja miten paikannan kaapelivian kun telakka näyttää vihreää, rajakaapelien vastus n.7ohmia. En ole tuota uutta hakukaapelia vielä saanut joten en sitä ole saanut fiksatuksi mutta epäilen ettei se siitä voi johtua kuitenkaan, mitään tietoa ei ole kuinka kauan se edes on ollut rikki kun edellinen omistaja on mennyt mentaliteetillä asenna ja unohda ja jos tulee vika niin tarttuu puhelimeen vaan.En usko, että koneessa on mitään vikaa. Kuulostaa enemmän kaapelin ongelmilta
Meneekö jos kokeilet leikkurin valikon kautta asetukset > aluekattavuus > valitse alue > testi?Gardena Smart Sileno Life 1500 Lona pyörii vain latausaseman ympärillä eikä mene asetettuihin aloituspisteisiin (3kpl) Aikaisemmin pelannut normaalisti, mutta yhtä äkkiä rupesi tälläistä tekemään. Latausasema näyttää vihreetä valoa joten kaapeleiden pitäisi olla ehjiä... Asetuksia käynyt vielä läpi mutta en ole löytänyt mitään muutoksia, olisiko kenelläkään ideaa mistä vikaa etsisi?
Ei mene.Meneekö jos kokeilet leikkurin valikon kautta asetukset > aluekattavuus > valitse alue > testi?
Ymmärsin että toimi ok toisella alueella? Ymmärsin että toinen hakukaapeli näyttää nollaa? Ymmärsin että kone herjaa välillä "ei aluesignaalia?Miten mahdollista jos koko kesän muuten toiminut ja vuodesta 2016 myös? Ja miten paikannan kaapelivian kun telakka näyttää vihreää, rajakaapelien vastus n.7ohmia. En ole tuota uutta hakukaapelia vielä saanut joten en sitä ole saanut fiksatuksi mutta epäilen ettei se siitä voi johtua kuitenkaan, mitään tietoa ei ole kuinka kauan se edes on ollut rikki kun edellinen omistaja on mennyt mentaliteetillä asenna ja unohda ja jos tulee vika niin tarttuu puhelimeen vaan.
Eli kone tulee telakasta ulos, alkaa leikkaamaan siinä telakan ulkopuolella ja pyörii randomisti? Löytääkö takaisin telakkaan kun akku tyhjä?Ei mene.
Jos vika liitoksessa mikä vaikuttaa myös rajakaapelin toimintaan, niin eikö se näkyisi tuossa resistanssimittauksessa isompana lukemana? 7 ohmia nyt pitäisi olla ihan toleransseissa, pihan koko maanmittauslaitoksen mukaan 2630m2.Ymmärsin että toimi ok toisella alueella? Ymmärsin että toinen hakukaapeli näyttää nollaa? Ymmärsin että kone herjaa välillä "ei aluesignaalia?
Ettei vain hakukaapeli 1:n liitos olisi huono?
Ei se kone turhaan herjaa aluesignaalia tai näytä nollaa hakukaapelissa.
Itse ottaisin sen nollaa näyttävän hakukaapelin telakasta irti, repisin pois maasta ja näin löytäisin sen liitoksen. Tsekkaisin onko hakukaapeli ehjä, vai onko vika liitoksessa (mitä itse veikkaan. Uusisin liitoksen ja varmistaisin, että kone näyttää hakukaapelin ok:ksi.
Tuommoinen huono liitos toimii ihan miten sattuu. Toki koneen voi viedä huoltoon ja ehkä siellä sitten on jotain vikaa. Mene ja tiedä, oireet nyt vaan viittaavat huonoon liitokseen.
Se että kone toimi viime vuonna tai keväällä ei merkkaa mitään. Samalla logiikalla se kone itsessään ei voi olla rikki
No..tuon testin voin vielä tehdä. Epäilen kyllä myös loop sensoria mutta en viitsi suinpäin vaihdella osia jos ei ole aivan varma. Vähän sama homma kuin autoissa.ja heti kun signaali katkeaa rajakaapelista, pysähtyy leikkuri. Kyllähän se liitin tuntuu toimivan suurimman osan ajasta, mutta sitten tulee noita katkoksia. Silloin sun pitäis mitata se vastus. Kuten aiemmin kirjoitin, mulla vastaavan teki telakan huonot liitokset, ei siinä ollut mitään logiikkaa kuinka se pätki, mitattuna kaikki näytti olevan ihan ok.
edit. ja mistä sitä tietää miten nuo liitokset on toteutettu siellä maan alla tai mitä vahinkoa siellä on käynyt ajan mittaan jne.
Ootko testannut toimintaa niin, että jätät 1 hakukaapelin kokonaan irti ja laitat 2 hakukaapelin sen tilalle?No..tuon testin voin vielä tehdä. Epäilen kyllä myös loop sensoria mutta en viitsi suinpäin vaihdella osia jos ei ole aivan varma. Vähän sama homma kuin autoissa.
Olen. Ei vaikutusta. Silloin kone tietysti luulee että se on guide 1 ja näyttää niitä signaaleja.Ootko testannut toimintaa niin, että jätät 1 hakukaapelin kokonaan irti ja laitat 2 hakukaapelin sen tilalle?
Nimenomaan tähän perustuen korjaisin sen hakukaapelin ensimmäisenenä. Se on näillä näkymin ainoa varmasti viallinen komponentti.No..tuon testin voin vielä tehdä. Epäilen kyllä myös loop sensoria mutta en viitsi suinpäin vaihdella osia jos ei ole aivan varma. Vähän sama homma kuin autoissa.
Noh. Oon ollut käsityksessä et HAKUkaapeli vaikuttaa vain siihen miten kone löytää takaisin laturille ja siihen että jos on useita alueita niin se osaa mennä sinne ja aloittaa leikkauksen sieltä.Nimenomaan tähän perustuen korjaisin sen hakukaapelin ensimmäisenenä. Se on näillä näkymin ainoa varmasti viallinen komponentti.
Jos G2 hakukaapelin kytkeminen G1 tilalle (ja G1 luonnollisesti jätetään irti) ei korjannut tilannetta, niin ei silloin myöskään uuden hakukaapelin veto korjaa asiaa. Voisin veikata että siinä kohtaa, missä G1 kohtaa rajalangan, on huono liitos. Päässyt vettä liittimeen, routa rikkonut johdon kuorta tms. Ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole kun alkaa vetämään G1 hakulankaa ylös niin kauan että löytyy kohta jossa se on liitetty hakulankaan. Ei se niin paha rasti ole, kun alkaa telakalta vetämään lankaa ylöspäin ja jos tulee kohta mistä tuntuu että ei helposti nouse ylös, niin itse olen ruuvimeisselillä tehnyt uraa nurmikkoon, niin että ruohon juuret yms. katkeaa ja lankaa nousee helpommin ylös. Toisaalta taas jos olet aikaisessa vetää uuden langan tuon tilalle, niin ei sitä vanhaa lankaa myöskään hirveästi tarvitse sääliä.Noh. Oon ollut käsityksessä et HAKUkaapeli vaikuttaa vain siihen miten kone löytää takaisin laturille ja siihen että jos on useita alueita niin se osaa mennä sinne ja aloittaa leikkauksen sieltä.
Joten jos RAJAkaapelien vastus pysyy samana myös sillon kun kone stoppaa ja arpoo minne mennä niin sillon pitäisi kyllä kaapelien olla kunnossa. En ajatellut vanhaa hakukaapelia repiä yli 100m pois maasta vaan vedän suosiolla uuden.
Noh yritetään tuotakin. Maa on vaan meillä niin tiivistä ja kaapeli on syvällä niin ylimääräisiin kaivuuhommiin en jaksaisi ryhtyä. Kaikki mahdolliset mittaukset vaan kielii mielestäni sitä että itse rajakaapeli on ehjä mutta tuo G1 hakukaapeli on kyllä pimeä. Kokeilen vielä tuotakin pienen alueen tekemistä uudella kaapelilla ennen kuin vien koneen mihinkään.Jos G2 hakukaapelin kytkeminen G1 tilalle (ja G1 luonnollisesti jätetään irti) ei korjannut tilannetta, niin ei silloin myöskään uuden hakukaapelin veto korjaa asiaa. Voisin veikata että siinä kohtaa, missä G1 kohtaa rajalangan, on huono liitos. Päässyt vettä liittimeen, routa rikkonut johdon kuorta tms. Ei siinä oikein muuta vaihtoehtoa ole kun alkaa vetämään G1 hakulankaa ylös niin kauan että löytyy kohta jossa se on liitetty hakulankaan. Ei se niin paha rasti ole, kun alkaa telakalta vetämään lankaa ylöspäin ja jos tulee kohta mistä tuntuu että ei helposti nouse ylös, niin itse olen ruuvimeisselillä tehnyt uraa nurmikkoon, niin että ruohon juuret yms. katkeaa ja lankaa nousee helpommin ylös. Toisaalta taas jos olet aikaisessa vetää uuden langan tuon tilalle, niin ei sitä vanhaa lankaa myöskään hirveästi tarvitse sääliä.
Pahimmassa tapauksessa tulee vain lisää ongelmia jos vanhan langan jättää maahan ja se on edelleen kytketty toisesta päästä rajalankaan.
e: Tai sitten tosiaan itse leikkurissa on joku anturi rikki. Tuo olisi suhteellisen helppo testata tekemällä erillisen alueen uudella rajalangalla ja hakukaapelilla/-kaapeleilla ja katsoa pörrääkö se siellä ilman ongelmia.
Testialueen minäkin kokeilisin tehdä ensimmäisenä. Tuo helpoin ja nopein konsti seurailla toimintaa. Tietysti alue pitää olla sen verran suuri, että leikkuri pääsee vapaasti kulkemaan. Alueen pitäisi demota nykyistä tilannetta, mutta pienemmässä mittakaavassa. Testialueessa riittänee, että kytkee vain yhden hakulangan.Noh yritetään tuotakin. Maa on vaan meillä niin tiivistä ja kaapeli on syvällä niin ylimääräisiin kaivuuhommiin en jaksaisi ryhtyä. Kaikki mahdolliset mittaukset vaan kielii mielestäni sitä että itse rajakaapeli on ehjä mutta tuo G1 hakukaapeli on kyllä pimeä. Kokeilen vielä tuotakin pienen alueen tekemistä uudella kaapelilla ennen kuin vien koneen mihinkään.
No meillä on tuo pienemmän leikkurin alue tuolla, pitäisikö ennemmin kokeilla siellä vähän kauemmin? Saman asian lienee. Viimeksi kokeilin aika pikaisesti ja totesin että ei töki mutta jos nyt vähän kauemmin seurailisi toimintaa.Testialueen minäkin kokeilisin tehdä ensimmäisenä. Tuo helpoin ja nopein konsti seurailla toimintaa. Tietysti alue pitää olla sen verran suuri, että leikkuri pääsee vapaasti kulkemaan. Alueen pitäisi demota nykyistä tilannetta, mutta pienemmässä mittakaavassa. Testialueessa riittänee, että kytkee vain yhden hakulangan.
Joo mikä ettei jos kerran erillinen alue löytyy jo valmiiksi. Siirrä sinne ja anna työskennellä pitempään. Ja mahdollisesti siirrät myös sen pienemmän alueen leikkurin isolle alueelle ja annat olla päivän pari näin päin. Luulisi siinä ajassa jomman kumman leikkurin alkavan temppuilemaan.No meillä on tuo pienemmän leikkurin alue tuolla, pitäisikö ennemmin kokeilla siellä vähän kauemmin? Saman asian lienee. Viimeksi kokeilin aika pikaisesti ja totesin että ei töki mutta jos nyt vähän kauemmin seurailisi toimintaa.
Voisit vielä mittailla niin, että kaikki kaapelit irti telakasta ja sitten mittaat resistanssin vasemman ja oikean kaapelin välillä, vasemman ja g1 välillä, oikean ja g1 välillä, oikean ja g1 välillä ja sitten vielä g2 välillä.No jos noista resistanssilukemista vielä. Mulla on kone tuolla leikkaamassa ja tietysti kaapelit oikein niinkun kuuluukin latausasemassa. Jos nyt mittaan resistanssia noista rajakaapeleista niin lukema pyörii jossain 180ohm tuon yleismittarin mukaan. Sähköasioista en ole niin perillä mutta kun kaapelit on kytketty niin näyttävät tuollaista mutta, kun eivät niin näyttävät sitä n.7 ohmia. En mä muutakaan tapaa keksi mitata tuota jos pitäisi nähdä miten vastus käyttäytyy juuri sillon kun kone pysähtyy.
Muutenkin kun tänään on kuiva keli ollut ja nurmikkokin vähän kuivempaa niin tuo näyttää toimivan tuolla ihan ok taas vaihteeksi.
Jos olisi anturissa vika niin ei kai tuo noin toimisi että välillä pelaa ja välillä ei.
Tuo ei toimi G1 hakukaapelin kanssa koska se on totaalisen pimeä. G2:sta seuraa ihan kiltisti loppuun asti. Tämän olen todennut silläkin että olen laittanut G1 toisen rajakaapelin tilalle niin asema alkaa vilkuttamaan sinistä. Jos laitan G2:sen niin pysyy vihreänä. Lisäksi kaivoin tuota g1:stä esiin sieltä mihin se on menossa ja mittasin sillä kaapelitesterillä tuleeko siihen virtaa ja ei tullut. Se kaapeli on rikki jo jostain aiempaa kohtaa siis. Mutta se mihin se on liitetty rajakaapeliin on mulle täysi mysteeri ja ala on kuitenkin sen verran iso että koko reunaa en viitsisi kaivaa auki. Jäin pohtimaan tuota ehdottamaasi vetää kaapeli telakalta asti maasta, voisi toimia.Nyt jos leikkuri toimii taas, niin käske sen ajaa hakulanka läpi. Silloin sen pitäisi seurata lankaa niin kauan, että se osuu rajalankaan ja näin löydät kohdan missä liitos on tehty. Tietysti jos siellä on määritelty eri aloitus pisteitä g1 kaapelille, niin kauimmaista pistettä voi joutua muuttamaan, niin että leikkuri kohtaa rajalangan eikä erkane hakulangasta aiemmin.
Poistelin kanssa nyt kartan ja lähti pelaamaan. Kiitokset vinkistä, meinasin jo ruveta kaivelemaan tota hakulankaa pois...Eli kone tulee telakasta ulos, alkaa leikkaamaan siinä telakan ulkopuolella ja pyörii randomisti? Löytääkö takaisin telakkaan kun akku tyhjä?
Mulla meni viime vuoden kartta solmuun keväällä, muisti kaikki no-go-zonet ja alkuperäiset aloituspisteet. Ne vaan ei näkyneet kartalla tai softassa, eikä niitä voinut poistaa saati määriteltyä uusiksi. Poistin kartan ja kaikki asetukset, sillä lähti taas toimimaan normaalisti.
Päivän toimi hyvin kunnes yöllä virheilmoitukset alkoivat ja nyt ei kuulemma enää halua oikein toimia.Robo on painanut duunia koko sen ajan, välillä käynyt huilimassa. On nää kyllä pelejä mutta ehkä taas vähän valoa tunnelin päässä. Ehkä.
En sitä vielä toiselle alueelle pistänyt ajelemaan vaan ihan tuolla missä se yleensä ja jossa hakukaapeli rikki. Sitä myös eilen kaivelin pois, pieni pätkä vielä niin tänään ajattelin sen hoitaa pois alta niin näkee missä kunnossa se liitin on.tuliko nämä virheilmoitukset sillä toisella alueella vai tuolla missä on hakukaapeli poikki?
edit. Anturi ei ainakaan Gardenassa roskasta piittaa
Joo ei se vika varmaan tuossa liitoksessa ole kertomasi perusteella, mutta kun uutta hakukaapelia olet tekemässä, niin laita uusi samaan kohtaan. Joka tapauksessa tuo liitin on helppo vaihtaa uuteen nyt kun se on esillä, niin kannattaa se tehdä. Ylimääräiset liitokset kannattaa minimoida, mutta ei niitä toisaalta voi vuosien aikana välttää. Tärkeintä on laittaa itselle ylös missä kohtaa löytyy korjauksia/uusia liitoksia, niin ne löytyy helposti myöhemmin jos tulee uudestaan ongelmia. Mutta asiaa voisi myös ajatella niin, että jos hakulangalle löytyisi parempikin paikka muualta, niin tällä tyylillä tulisi vain yksi uusi liitos ja siltikin liitoksia löytyy vähemmän, kuin mitä tuolla monesta palasta rakennetulla hakukaapelilla oli.
Sain revittyä hakukaapelin pois maasta ja tuossa on liitos. Mun mielestä vaikuttaa ihan hyvältä mutta parempi kai uusia. Ei tartte miettiä miksi hakukaapeli oli pimeänä, yksi kohta oli ihan poikki ja vähän matkaa tästä niin alkoi kutistesukkasarja, yhteensä 4 jatkoskohtaa lyhyenmatkan päästä toisistaan ja välillä oli jopa käytetty mustaa kaapelia. Itse en tekisi noin monta liitosta vanha omistaja kertoi että sillä alueella tehtiin joskus jotain maansiirtotöitä niin siinä nuo menneet poikki, en jotenkaan jaksa uskoa että rajakaapeliin olisi koskettu mutta eihän sitä tiedä, pitää sekin kaiketi varmistaa ja kysyä.
Leikkuri on tänäänkin temppuillut pitkin päivää ja ulkona ollut 25 astetta lämmintä eikä pisaraakaan vettä. Kävin hussen huollossa kysymässä mielipidettä niin pohtivat sitä loop sensoria ja toki kehottivat tämän kaapeliliitoksen tsekkaamaan.
Nyt pitäisi uusi hakukaapeli asentaa. Tämä vanha oli liitetty hieman erikoiseen paikkaan mielestäni, mutta se varmaan kannattaa laittaa samassa paikassa niin ei tule sitten lisää liitoksia.
No jos itse olisin hakukaapelin asentanut niin olisin vetänyt suoraa reittiä kauimmaiseen kulmaan, tämä vanha teki keskellä aluetta kiepin rajan suuntaan ja sinne liitettiin.Mutta asiaa voisi myös ajatella niin, että jos hakulangalle löytyisi parempikin paikka muualta, niin tällä tyylillä tulisi vain yksi uusi liitos ja siltikin liitoksia löytyy vähemmän, kuin mitä tuolla monesta palasta rakennetulla hakukaapelilla oli.
Osui silmään tuo maansiirtotyö. Eli ilmeisesti kaivuri käynyt pyörimässä alueella? Liekö ajellut siinä samalla rajalangan yli? Jos ongelmat jatkuvat eikä laitteesta löydy vikaa niin rajalanka voi olla menossa poikki. En yhtään ihmettelisi jos korjaukset on tehty tuolla tavalla. Liitin näyttää täysin ehjältä.
Ei tartte miettiä miksi hakukaapeli oli pimeänä, yksi kohta oli ihan poikki ja vähän matkaa tästä niin alkoi kutistesukkasarja, yhteensä 4 jatkoskohtaa lyhyenmatkan päästä toisistaan ja välillä oli jopa käytetty mustaa kaapelia. Itse en tekisi noin monta liitosta vanha omistaja kertoi että sillä alueella tehtiin joskus jotain maansiirtotöitä niin siinä nuo menneet poikki...
Joo, vanha omistaja kertoi että paikallinen kaukolämpöfirma teki kaivantoja tuosta kohtaa ja "korjasi" tuon hakukaapelin. Minä epäilen että on ollut jo pitempään pimeänä koko hakukaapeli ja vanha omistaja ei ole tiennyt asiasta mitään sillä kone osaa tuolta jotenkin kotiin kuitenkin ja hussessahan ei mikään oikeastaan kerro jos hakukaapeli on rikki paitsi ne anturiarvot mutta sitä tuskin on seurattu. Kuten sanoin sillä mentaliteetillä ollaan nähtävästi menty että jos kone leikkaa ja lataa niin kaikki ok, mitään ylimäärästä ei itse olla tekemässä.Osui silmään tuo maansiirtotyö. Eli ilmeisesti kaivuri käynyt pyörimässä alueella? Liekö ajellut siinä samalla rajalangan yli? Jos ongelmat jatkuvat eikä laitteesta löydy vikaa niin rajalanka voi olla menossa poikki. En yhtään ihmettelisi jos korjaukset on tehty tuolla tavalla. Liitin näyttää täysin ehjältä.
Meillä kävi mökillä kannonjyrsijä ja tuon vierailun jälkeen sai korjata rajalankaa. Vika oli helppo paikallistaa kun seurasi renkaan jälkiä. Vilkutti vihreä -sininen komboa aika tiheään kun kaapeli oli enää muutamalla karvalla kiinni
On ollut pitkään mielessä piikit renkaisiin, sen verran mäkinen tontti on, että kaikki apu on tarpeen. Netistä löytyisi suoraan kylkeen ruuvattavat levyt,
Mulla on Boschissa tommoset. Ei mitään apuaOnko kukaan ostanut noita kylkeen ruuvattavia ja minkälaisia kokemuksia niistä? eli näitä https://www.amazon.de/-/en/Stainless-Lawnmower-Elaborately-Improvement-Lawnmowers/dp/B09ZQRFD81/ref=sr_1_3?crid=20O4NFPI9XRMM&keywords=Premium+Stainless+Steel+Spikes+for+Gardena+Sileno+City+-+Robotic+Lawn+Mower+Wheel+Size+212mm+-+12+x+Stainless+Steel+Screws+Spikes+for+Accessories+Off+Wheel+Wheels&qid=1692357951&sprefix=premium+stainless+steel+spikes+for+gardena+sileno+city+-+robotic+lawn+mower+wheel+size+212mm+-+12+x+stainless+steel+screws+spikes+for+accessories+off+wheel+wheels,aps,367&sr=8-3