Robotti-imurit

Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
658
Jos robossa on "moppaustoiminto", mutta ei mopin nosto-ominaisuutta, niin onko teillä tietoa miten robotti tunnistaa matot? Eli siis perustuuko se kämppään tehtyyn scannaamiseen kierrokseen ja siten tietää missä matot on vai tunnistaako se ajaessa matot?
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
607
Joskus aikaisemminkin kysynyt tätä, mutta katsotaan jos nyt joku osaisi antaa ratkaisun:

Imurina Roborock S7.
Eli asunnossa tupakeittiö, tarkoittaen siis että keittiö ja olohuone on yhtä samaa tilaa. Keittiön imurointi on ajastettu päivittäiseksi ja olohuoneen/muiden tilojen kaksi kertaa viikossa. Tämä onnistuu toki helposti jakamalla keittiö/olohuone kahteen osaan, mutta haluaisin että etenkin lattianpesupäivänä robotti pesisi lattian ns. yhdellä pitkällä vedolla. Sinällään tuo ei haittaa, mutta valoa vasten näkee moppaamisesta tulevat "raidat", jotka olisivat huomattavasti siedettävämmät, jos robotti ei kääntyisi keskellä huonetta virtuaalisen huonejaon vuoksi.

Onko siis mahdollista joko:
a. tehdä kaksi tai useampi kartta, jossa eri huonekonfiguraatioita esim. imurointia ja lattianpesua varten?
b. ajastaa robotille 'Zone'-tyypin imurointeja, eli robotti imuroisi joka päivä vain keittiön pöydän ja työtason vieressä olevat alueet?
 
Liittynyt
29.08.2020
Viestejä
23
Jos robossa on "moppaustoiminto", mutta ei mopin nosto-ominaisuutta, niin onko teillä tietoa miten robotti tunnistaa matot? Eli siis perustuuko se kämppään tehtyyn scannaamiseen kierrokseen ja siten tietää missä matot on vai tunnistaako se ajaessa matot?
En tiedä, mutta sen perusteella, mitä olen lukenut, niin se moppaa matot. Eli mattoalueet pitäisi rajata pois moppauksen ajaksi. Siksi itse en moppi toimintoa tule käyttämään. Moppaan ite vähäiset lattiat.
 
Liittynyt
23.11.2022
Viestejä
5
Tilasin kuitenkin sen dreamen l10 pron. Jotenkin se ei jättänyt rauhaan, niin pitää toivoa, että ajaa asiansa. Pitää rustailla ensikokemuksia jahka kotiutuu.

Poikien huoneiden kynnyksiä mittailin. Varmaan pitää töissä höylätä joku milli korkeudesta pois, tai veistellä kokonaan uudet. Kulahtaneet nuo kyllä on, että ehostamis/uusimis hommat olisi edessä muutenkin.
 
Liittynyt
19.10.2022
Viestejä
32
Joskus aikaisemminkin kysynyt tätä, mutta katsotaan jos nyt joku osaisi antaa ratkaisun:

Imurina Roborock S7.
Eli asunnossa tupakeittiö, tarkoittaen siis että keittiö ja olohuone on yhtä samaa tilaa. Keittiön imurointi on ajastettu päivittäiseksi ja olohuoneen/muiden tilojen kaksi kertaa viikossa. Tämä onnistuu toki helposti jakamalla keittiö/olohuone kahteen osaan, mutta haluaisin että etenkin lattianpesupäivänä robotti pesisi lattian ns. yhdellä pitkällä vedolla. Sinällään tuo ei haittaa, mutta valoa vasten näkee moppaamisesta tulevat "raidat", jotka olisivat huomattavasti siedettävämmät, jos robotti ei kääntyisi keskellä huonetta virtuaalisen huonejaon vuoksi.

Onko siis mahdollista joko:
a. tehdä kaksi tai useampi kartta, jossa eri huonekonfiguraatioita esim. imurointia ja lattianpesua varten?
b. ajastaa robotille 'Zone'-tyypin imurointeja, eli robotti imuroisi joka päivä vain keittiön pöydän ja työtason vieressä olevat alueet?
En ole nyt varma ymmärsinkö ihan täysin kysymyksesi. Itsellä S7maxV ja olen tehnyt erilaisia siivousrutiineita mm. huone ja zone kohtaisia. En sitten tiedä onko sovelluksessa jotain mallikohtaisia eroja.

Meillä esimerkiksi illat robo käy imuroimassa eteisestä hiekan murut ja vähän myöhemmin keittiöstä lasten iltapalasta ilmestyneet roskat. Olohuone ja keittiö meillä myös samaa tilaa. Nyt tein rutiinin missä imuroi koko asunnon kahdesti joka toinen päivä ja joka toinen imurointi + moppaus.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
64
Roborock S7 MaxV Ultra näyttäisi olevan roborockin omassa jenkki kaupass tarjouksessa 1060e mutta eipä tunnut mistään löytyvän euroopasta tarjouksessa. :confused:
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
115
Roborock S7 MaxV Ultra näyttäisi olevan roborockin omassa jenkki kaupass tarjouksessa 1060e mutta eipä tunnut mistään löytyvän euroopasta tarjouksessa. :confused:
Veikonkone myy 1090€. Pitkällisen vertailun jälkeen päädyin ottamaan ehkä pienoisen riskin ja tilasin Dreame L10S Ultran Gigantista 999€. Toimituksessa näyttääkin kestävän pidempään kuin odotin, mutta ensi viikolla pitäisi päästä jo testailemaan. Mm. mopin parempi putsaussijainti ja kuivaustoiminto olivat puoltavia tekijöitä. Imurointijälkikin voitti joissain vertailuissa ja sehän siinä tärkeintä onkin. Kyseessä on melko haastava kohde, koska löytyy koiria ja monenlaisia mattoja eikä nuo lattiaan yltävät kaappien peilitkään varmaan hyvä idea ole.
 
Liittynyt
11.08.2021
Viestejä
35
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
43
Tuota löytyisi nyt ~600 ROBOROCK S7 MAXV. Ilmeisesti ero plussaan ja ultraan on vain telakka. Tuleekohan noita telakoita erillisinä tarjouksina? Ultra telakka näyttäisi olevan ~650 ja plussan telakka ~270 Tuolloinhan nuo tulee erillisinä halvemmaksi blackfriday hinnoilla.

Tällä hetkellä harkinnassa on tuo robo ja dreamen z10 pro. Näistä taitaa roborock olla parempi, mutta onko se tuplasti parempi?
 
Liittynyt
04.03.2017
Viestejä
653
Tuota löytyisi nyt ~600 ROBOROCK S7 MAXV. Ilmeisesti ero plussaan ja ultraan on vain telakka. Tuleekohan noita telakoita erillisinä tarjouksina? Ultra telakka näyttäisi olevan ~650 ja plussan telakka ~270 Tuolloinhan nuo tulee erillisinä halvemmaksi blackfriday hinnoilla.

Tällä hetkellä harkinnassa on tuo robo ja dreamen z10 pro. Näistä taitaa roborock olla parempi, mutta onko se tuplasti parempi?
Mulla ollut tassn vuosi z10 pro ja ei oikeastaan mitään huonoa sanottavaa. Meillä pörrää 2-3x viikossa kämpän läpi. Tuo s7 on varmasti parempi mutta ei kuitenkaa tuplasti.

Z10 pro voitto oman hintaluokan pari viikkoa sitten tehdyssä testissä

 
Liittynyt
26.11.2022
Viestejä
1
Pari viikkoa ollut käytössä:
XIAOMI MI ROBOT VACUUM MOP 2. Iham tyytyväinen ollut kyllä tähän ja oli kohtuu halpa hintakin.
Kun yrittää googlailla varaosia tuohon niin vähän epävarma mitkä on oikeasti yhteensopivia tuon kanssa, kun monessa on joku hieman muu nimitys/versio imurista. Samannäköisiä nuo harjat ja suodattimet mutta silti olisi ikävä ostaa, jos ei ole sitten kuitenkaan yhteensopiva. Suomalaisissa kaupoissa melko kalliita nuo vs amazon tms.
 
Liittynyt
23.08.2018
Viestejä
658
Oma hankinta oli ECOVACS DEEBOT X1 OMNI ja ekat testit tehty. Ei voi muuta sanoa, kuin että miksi en ole aiemmin ostanut :D Todella hyvän oloinen laite. Moppauksen lopputulokseen olin skeptinen, mutta hienosti pesi koiran kuolat ja muut liat. Pari kertaa jäi yhteen kynnykseen kiinni, mutta sen jälkeen oppi kiipeämään siitä yli.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Pari viikkoa ollut käytössä:
XIAOMI MI ROBOT VACUUM MOP 2. Iham tyytyväinen ollut kyllä tähän ja oli kohtuu halpa hintakin.
Kun yrittää googlailla varaosia tuohon niin vähän epävarma mitkä on oikeasti yhteensopivia tuon kanssa, kun monessa on joku hieman muu nimitys/versio imurista. Samannäköisiä nuo harjat ja suodattimet mutta silti olisi ikävä ostaa, jos ei ole sitten kuitenkaan yhteensopiva. Suomalaisissa kaupoissa melko kalliita nuo vs amazon tms.
Ainakin noi harjat ja sivuharjat mitkä tilasin Kiinasta omaan ultraan, sopi myös mutsin liteen, joten uskoisin sopivan normi ja pro versioihin myös.
 
Liittynyt
19.10.2022
Viestejä
32
Tuota löytyisi nyt ~600 ROBOROCK S7 MAXV. Ilmeisesti ero plussaan ja ultraan on vain telakka. Tuleekohan noita telakoita erillisinä tarjouksina? Ultra telakka näyttäisi olevan ~650 ja plussan telakka ~270 Tuolloinhan nuo tulee erillisinä halvemmaksi blackfriday hinnoilla.

Tällä hetkellä harkinnassa on tuo robo ja dreamen z10 pro. Näistä taitaa roborock olla parempi, mutta onko se tuplasti parempi?
Meillä on s7maxV ja tää on eka robotti-imuri taloudessa. Itse olin todella skeptinen roboimureiden suhteen, kunnes oma penska sellaisen hankki ja hehkutti, että heillä ei koskaan ole ollut niin siistiä. En muista mikä robo heillä, mutta ei ole roborock.

Tää meidän tosi kallis aparaatti on sotkeutunut sen verran monta kertaa meidän pitkäkarvaisen mattoon, että matto on lähdössä vaihtoon. Hassua on se, että tietyssä kohdassa sotkeentuu, muualla matossa ei juurikaan ongelmaa. Tätä ongelmaahan ei olisi, jos ei pyörittäisi sitä sivuharjaa matolla imuroidessa.
Mopatessa matto ei ole jäänyt märäksi vaikka onkin suht paksu, eli moppi nousee tarpeeksi. Moppaa myös pinttyneet hillot yllättävän hyvin lattialta tehoikkaammalla moppauksella.

En hetkeäkään epäile, etteikö joku muu malli olisi myös yhtä hyvä. Tyttärellä joku useemman satasen halvempi robo hoitamassa hommia ja on ollut tyytyväinen.

Tää tuli hankittua oikeastaan ton sonicmopping ominaisuuden vuoksi ja ultratelakan. Jota siis meillä ei ole, eikä todennäköisesti myöskään sitä tule. Sen verran iisiä on ollu itse hoitaa telakoiden homma.

Imuri pyörii joka päivä, välillä kahdestikin (koska olen näemmä siivoushullu, kun ei itse tarvi siivota).
Aparaatti hankittu helpottamaan miehen työtaakkaa. Hän kun meillä on heilunut imurin varressa 99% kerroista.

Miinusta tulee siitä, että ainoastaan minä pystyn sovelluksella ajalemaan robotilla kameraa käyttäen ja puhua robon kautta. Jaetussa sovelluksessa ei miehellä toimi, kuten ei rutiinien tekokaan. Joten jäänyt minun leluksi tämä.

Ja toi mattoon sotkeutuminen. Vähän ärsyttää, että tähän meni useempi satanen ja mattokaan ei mikään järin halpa aikoinaan ollut. Eikä uusikaan matto ilmainen
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 304
Meillä on s7maxV ja tää on eka robotti-imuri taloudessa. Itse olin todella skeptinen roboimureiden suhteen, kunnes oma penska sellaisen hankki ja hehkutti, että heillä ei koskaan ole ollut niin siistiä. En muista mikä robo heillä, mutta ei ole roborock.

Tää meidän tosi kallis aparaatti on sotkeutunut sen verran monta kertaa meidän pitkäkarvaisen mattoon, että matto on lähdössä vaihtoon. Hassua on se, että tietyssä kohdassa sotkeentuu, muualla matossa ei juurikaan ongelmaa. Tätä ongelmaahan ei olisi, jos ei pyörittäisi sitä sivuharjaa matolla imuroidessa.
Mopatessa matto ei ole jäänyt märäksi vaikka onkin suht paksu, eli moppi nousee tarpeeksi. Moppaa myös pinttyneet hillot yllättävän hyvin lattialta tehoikkaammalla moppauksella.

En hetkeäkään epäile, etteikö joku muu malli olisi myös yhtä hyvä. Tyttärellä joku useemman satasen halvempi robo hoitamassa hommia ja on ollut tyytyväinen.

Tää tuli hankittua oikeastaan ton sonicmopping ominaisuuden vuoksi ja ultratelakan. Jota siis meillä ei ole, eikä todennäköisesti myöskään sitä tule. Sen verran iisiä on ollu itse hoitaa telakoiden homma.

Imuri pyörii joka päivä, välillä kahdestikin (koska olen näemmä siivoushullu, kun ei itse tarvi siivota).
Aparaatti hankittu helpottamaan miehen työtaakkaa. Hän kun meillä on heilunut imurin varressa 99% kerroista.

Miinusta tulee siitä, että ainoastaan minä pystyn sovelluksella ajalemaan robotilla kameraa käyttäen ja puhua robon kautta. Jaetussa sovelluksessa ei miehellä toimi, kuten ei rutiinien tekokaan. Joten jäänyt minun leluksi tämä.

Ja toi mattoon sotkeutuminen. Vähän ärsyttää, että tähän meni useempi satanen ja mattokaan ei mikään järin halpa aikoinaan ollut. Eikä uusikaan matto ilmainen
Sivuharjaa yleensä pyöritetään jatkuvasti kun muuten harjakset taittuisivat taaksepäin ja sivuharja menisi pilalle koska se olisi pitkään samassa asennossa robotin ajellessa eteenpäin.

Maton hapsut päädystä voi leikata, mutta ymmärsinkö oikein että maton itse nukka on niin pitkä että tarttuu siihen? Siihen ei taida olla ratkaisua kuin kokeilumielessä robon vaihto (tai tosiaan se maton vaihto).
 
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
43
pystyn sovelluksella ajalemaan robotilla kameraa käyttäen ja puhua robon kautta
Ai että! Veikkaan, että tämä ominaisuus viihdyttää minua enemmän kuin vaimoani. Voisin jo pelkästään tämän ominaisuuden takia hankkia tuon.
Meillä on pari pitkäkarvaista mattoa, joita on vaikea saada puhtaaksi. Voi olla että sotkeutumisongelmaa tulee meillekkin, mutta matot ovat olleet lähdössä vaihtoon muutenkin.
 
Liittynyt
19.10.2022
Viestejä
32
Sivuharjaa yleensä pyöritetään jatkuvasti kun muuten harjakset taittuisivat taaksepäin ja sivuharja menisi pilalle koska se olisi pitkään samassa asennossa robotin ajellessa eteenpäin.

Maton hapsut päädystä voi leikata, mutta ymmärsinkö oikein että maton itse nukka on niin pitkä että tarttuu siihen? Siihen ei taida olla ratkaisua kuin kokeilumielessä robon vaihto (tai tosiaan se maton vaihto).
Jep. Nukka sen verran pitkä, että sotkeutuu siihen. Matto on tosiaan lähdössä uuteen kotiin, robosta ei luovuta
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Itse sisustan asunnon nykyään imurin mukaan. Eli vain huonekaluja joiden alle imuri mahtuu, ei mattoja joiden kanssa imurilla on ongelmia ja ei muutenkaan juuri mattoja.

Sohvaankin laitoin korotusjalat ja seuraavaksi lähtee tv taso kun imuri ei mahdu alle.

Astian/pyykinpesukoneen kanssa samassa kastissa robo imuri, eli en aio elää ilman enää koskaan.
 
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
1 215
Mikä olisi pätevä ropottikamerus 200€ hintaluokassa? Tää vähän ehkä himottaisi :D 360 Robot Vacuum Cleaner C50 -robotti-imuri 99,00
Imuroitavaa oisi ehkä se 45 neliötä joten ei nyt mitään hirveän suurta asuntoa tuon tarvitsisi ahertaa. Moppi olisi jees.
Itse hommasin ensimmäisen robon ja ylitti odotukset niin hyvin, että luovun perinteisestä imurista kokonaan. Huomaa jopa huoneilman parantuneen huomattavasti, kun tuolla muutamat kierrokset vetänyt. Imuroi niin sohvan, kuin sängynkin alta ja uskomattoman paljon paskaa löytää vaikka lattiat näyttivätkin siistiltä jo ennen ajoakin.
Kyseessä tämä Dreamen halppis ja iso suositus 269€ hintaan :thumbsup: Dreame Robot D9 Pro -robotti-imuri | DNA.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Itse sisustan asunnon nykyään imurin mukaan. Eli vain huonekaluja joiden alle imuri mahtuu, ei mattoja joiden kanssa imurilla on ongelmia ja ei muutenkaan juuri mattoja.

Sohvaankin laitoin korotusjalat ja seuraavaksi lähtee tv taso kun imuri ei mahdu alle.

Astian/pyykinpesukoneen kanssa samassa kastissa robo imuri, eli en aio elää ilman enää koskaan.
Sama homma. Luovuin yöpöydistä, laitoin hyllyt seinälle. Tollanen ite heinäseipäistä tehty teline vaatteille nousi kiinnikkeiden avulla seinälle.
baarijakkarat joissa selkänojat, meni kiinnikkeillä seinälle roikkumaan josta lasketaan kun tarvii käyttää. Kaikkien perheenjäsenten tietokoneiden johdot nostettu vähintään 10cm ylös jne.
Ei juuri ole nurkkia minne imuri ei pääsisi.

Siitä huolimatta on aivan uskomatonta miten paljon eläimistä irtoaa pölyä ja karvaa. Säiliö on nimittäin päivittäin aivan täynnä tavaraa ja olisin ihan helisemässä ilman telakkaa.

En voi oikein uskoa miten paljon sitä pölyä onkaan ollu aikaisemmin sillä viikottaisella imuroinnilla.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
37
Mietin pikkukämppään ~200€ robotti-imuria. Miten tommonen kömpii paksumpien mattojen yli? Varmaan laitteeseen pitää suodatinta ja harjaa hommata niin mistä näitä kannattaa sitten ostaa? Mitä ominaisuuksia näissä halvemmissa ei ole verrattuna hinnakkaimpiin, mitä ominaisuuksia kannattaa olla?

Xiaomin Mi Robot Vacuum Mop 2 Ultraa nyt katellu.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
543
Sama homma. Luovuin yöpöydistä, laitoin hyllyt seinälle. Tollanen ite heinäseipäistä tehty teline vaatteille nousi kiinnikkeiden avulla seinälle.
baarijakkarat joissa selkänojat, meni kiinnikkeillä seinälle roikkumaan josta lasketaan kun tarvii käyttää. Kaikkien perheenjäsenten tietokoneiden johdot nostettu vähintään 10cm ylös jne.
Semi-sama homma. En aktiivisesti muuta sisustusta robotti-imuriystävällisemmäksi, mutta uudet hankinnat teen sen huomioiden. Silmille näkymättöminä asioina olen mattoteipillä teipannut helposti rullautuvat matot lattiaan kiinni, ja pahimpia johtohässäköitä siistinyt nippusiteiden avulla.

Imuroinnin lisäksi, robotti-imurien toinen kodin siisteyttä ylläpitävä metodi perustuu siihen, että tavaroiden laittelu paikalleen on vähemmän työlästä, kuin robotin perässä juokseminen ja erilaisista pinteistä pelastaminen.
 
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
10
Veikonkone myy 1090€. Pitkällisen vertailun jälkeen päädyin ottamaan ehkä pienoisen riskin ja tilasin Dreame L10S Ultran Gigantista 999€. Toimituksessa näyttääkin kestävän pidempään kuin odotin, mutta ensi viikolla pitäisi päästä jo testailemaan. Mm. mopin parempi putsaussijainti ja kuivaustoiminto olivat puoltavia tekijöitä. Imurointijälkikin voitti joissain vertailuissa ja sehän siinä tärkeintä onkin. Kyseessä on melko haastava kohde, koska löytyy koiria ja monenlaisia mattoja eikä nuo lattiaan yltävät kaappien peilitkään varmaan hyvä idea ole.
Terve, joko olet saanut tämän L10S Ultra:n? Onko ollut hyvä?
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
115
Terve, joko olet saanut tämän L10S Ultra:n? Onko ollut hyvä?
Maanantaina virittelin imurin käyttöön ja on kerran imuroinut ja luutunnut yhtäaikaisesti, joten kokemus on vielä aika vähäistä. Päivitän vielä myöhemmin tarkempia kokemuksia, kun muodostan paremman mielipiteen, mutta tässä nyt ainakin ensifiilikset

Kokeilin aluksi laittaa imuroimaan ja kartoittamaan samalla taloa, mutta ilmeisesti sen ei ollut tarkoituskaan luututa siinä tilassa tai jotain meni vikaan, koska moppi oli kuiva. No peruutin sen ja hoidin ensiksi kartoituksen pois alta.

Täältä löytyy pari tuollaista Ikean helmallista sohvaa ja niiden kohdalle jäi aukko karttaan, mutta mitä nyt ohimennen huomasin niin kyllä se silti imuroi sieltä alta eikä päivittänyt karttaa. Pitää seurata tätä vielä tarkemmin joko tänään tai huomenna ja tarvittaessa tehdä jotain toimia kartan päivittämiseksi.

AI ymmärsi hyvin varoa koiria, jotka olivat tahallaan estämässä imurin etenemistä. Myös lelut väisti hyvin, mutta olin muutenkin siistinyt normaalia enemmän tavaraa pois lattialta kartoituksen takia. Mielestäni imuri yritti sopivan rohkeasti kaikkia mahdollisia paikkoja ja vaikka kartoituksen aikana jäikin vessan ovi kiinni niin se imuroi sieltä, päivitti kartan eikä edes jumiutunut siellä olleeseen kevyeen mattoon. Ei ole onneksi yleistä, että lattialla olisi "liukumiinoja", mutta vähän ihmettelin ilmoitusta, jonka mukaan yhdessä huoneessa oli 75% todennäköisyydellä kakkaa. No kuvastakin jo paljastui, että se ilmoitus olikin valkoisesta mustin kirjaimin kuvioidusta matosta ja raportoin ilmoituksen vääräksi kätevästi heti kuvan vieressä olevasta napista.

Ei ollut 4 päivää enempää viime kerrasta, kun täällä imuroitiin perinteisesti ja robon pölypussiin kertynyt pölynmäärä yllätti. Imurointijälki oli aika hyvä eikä esim. helposti törkyyntyvä eteinen jäänyt likaiseksi. Kaikki pikkukivet hävisi sieltä ja moppaus kiillotti sieltä laattalattian oikein hyvin, vaikka imuri rullasikin paikkoja useamman kerran. Varsinkin eteisen ja muidenkin huoneiden matot olivat erittäin puhtaita ja normaalilla imurilla etenkin eteisen mattoa saisi hinkata huomattavasti pidempään. Huomasin yhden tosi matalan, mutta leveän kynnyksen vieressä pientä roskaa ja se oli oikeastaan ainut isompi mitä silmin pystyi havaitsemaan ja sen syynä saattoi olla moppi, josta roska pyyhkiytyi kynnyksen takia. Kokeilin paria kohtaa pyyhkäisemällä kädellä lattiaa vasten eikä siivousjälki ollut ihan 100% ja tätä pitää vielä tarkkailla.

Moppaus toimi hyvin laatta- ja laminaattilattialla. Käytin sitä kolmatta eli kosteinta asetusta enkä kastellut moppia itse. Tässä talossa on imuroitavaa pinta-alaa äpin mukaan n. 71 neliötä ja huomasin juuri asetuksen, joka ohjasi robotin puhdistamaan mopin jokaisen 20 m² jälkeen eli tuota väliä pitänee pidentää tai ainakin tarkkailla. Urakasta se suoriutui 99 minuutissa ja akkua taisi olla 44% jäljellä, mutta se kartoituksin vei osansa. Mopin putsausvälin lyhentäminen nopeuttanee tuota entisestään ja imuri oppinee parempia reittejä ajan saatossa.

Lopuksi laitoin mopin kuivaustoiminnon kahdeksi tunniksi päälle, koska taisin omalla tarkistelu innokkuudellani keskeyttää sen toiminnon. Mopit olivat lopulta täysin puhtaat ja kuivat. Loppufiilikset ensimmäisestä testistä ovat melko positiiviset ja jos pienet minukset vielä korjaantuu niin en todellakaan koe tarvetta palauttaa tuotetta ja en pidä tämänkään kokemuksen perusteella todennäköisenä, että palauttaisin imurin. On se kuitenkin Roborockin Ultraan verrattuna huomattavasti halvempi ja toivon ohjelmiston vielä parantavan käyttökokemusta jopa selkeästi ohi Roborockin. Nyt jo hinta puhuu Dreamen puolesta, eikä lisäsatku Roborockin moppeja kuivaavasta tyhjennysasemasta nostata fiiliksiä siihen suuntaan.
 
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
64
Oma LS10 ultra ei kastele moppeja ollenkaan. Koitin ajaa tuon self-repairin pariin kertaa mutta se epäonnistui ja käski ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Ongelma näyttää olevan ettei robotti ime puhdasta vettä ollenkaan vesisäiliöstä. Jossain oli juttua että imisi pillillä mutta eipä tuokaan näyttänyt auttavan. No pistetään kone pakettiin ja haetaan gigantista uusi tilalle.
 
Viimeksi muokattu:

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Onko mitään syytä olla ostamatta parilla sadalla eurolla iRobot Roomba i3:sta? Taloudessa ei lemmikkejä. Yritin selvittää mitä saan jos lyön hankintaan pari sataa enemmän, mutta en löytänyt…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Onko mitään syytä olla ostamatta parilla sadalla eurolla iRobot Roomba i3:sta? Taloudessa ei lemmikkejä. Yritin selvittää mitä saan jos lyön hankintaan pari sataa enemmän, mutta en löytänyt…
Tuossa ei ole kameraa tai tutkaa, joten se ei osaa navigoida älykkäästi. Satanen lisää niin saat fiksumman laitteen, esim. i6.

Pieneen kämppään varmaan se i3:kin on ihan ok jos hyväksyy että siivouksessa kestää vähän pidempään.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Tuossa ei ole kameraa tai tutkaa, joten se ei osaa navigoida älykkäästi. Satanen lisää niin saat fiksumman laitteen, esim. i6.

Pieneen kämppään varmaan se i3:kin on ihan ok jos hyväksyy että siivouksessa kestää vähän pidempään.
Jonkun videon katsoin Youtubesta missä testattiin älykkäästi navigoivia ja tällaisia ”sokeita”, niin lopputulos oli samaa, mutta tosiaan sokeilla kestää kauemmin. Sinällään tuolla ei ole hirveästi väliä, koska ajatus olisi että tuo imuroi silloin kun kotona ei ole ketään. Mutta näköjään tuon i6 saisi satasen lisäpanostuksella…
 
Liittynyt
31.12.2018
Viestejä
476
Onko mitään syytä olla ostamatta parilla sadalla eurolla iRobot Roomba i3:sta? Taloudessa ei lemmikkejä. Yritin selvittää mitä saan jos lyön hankintaan pari sataa enemmän, mutta en löytänyt…
Itse ainakin olen ollut todella tyytyväinen i3:een. Ei todellakaan mikään fiksuin, mutta hyvää imurointijälkeä. 35 m2 asunnossa kestää vähän alle 30 minuuttia.
 
Liittynyt
08.01.2017
Viestejä
1 481
Itse ainakin olen ollut todella tyytyväinen i3:een. Ei todellakaan mikään fiksuin, mutta hyvää imurointijälkeä. 35 m2 asunnossa kestää vähän alle 30 minuuttia.
Sama täällä, ollut loistava ostos. 55 neliön kämppä, joskin imuroi vain n. 35 neliötä (olkkarin matto liian paksu ja kylppäriin en sitä halua), ja tuossa menee n. 30min.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Onko mitään syytä olla ostamatta parilla sadalla eurolla iRobot Roomba i3:sta? Taloudessa ei lemmikkejä. Yritin selvittää mitä saan jos lyön hankintaan pari sataa enemmän, mutta en löytänyt…
Emmä kyllä enää nykypäivänä ostaisi täysin sokeaa imuria kun hintaero on niin pieni ja siinä menettää kuitenkin aika paljon älyä pelkän imurointiajan lisäksi (esim. virtuaaliseinät, huonekohtainen siivous ja muut paikkatietoon sidotut lisäominaisuudet). Toi i3 taitaa kuitenkin olla hieman välimalli eli ei kimpoile seinästä seinään vaan osaa navigoida jossain määrin järkevästi. Navigoinnin eroja on lyhyesti avattu Vacuum Warsin Roomba vertailussa mutta jättää vähän epäselväksi mitä kaikkea ton heikomman tarkkuuden seurauksena menettää.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
115
Maanantaina virittelin imurin käyttöön ja on kerran imuroinut ja luutunnut yhtäaikaisesti, joten kokemus on vielä aika vähäistä. Päivitän vielä myöhemmin tarkempia kokemuksia, kun muodostan paremman mielipiteen, mutta tässä nyt ainakin ensifiilikset

Kokeilin aluksi laittaa imuroimaan ja kartoittamaan samalla taloa, mutta ilmeisesti sen ei ollut tarkoituskaan luututa siinä tilassa tai jotain meni vikaan, koska moppi oli kuiva. No peruutin sen ja hoidin ensiksi kartoituksen pois alta.

Täältä löytyy pari tuollaista Ikean helmallista sohvaa ja niiden kohdalle jäi aukko karttaan, mutta mitä nyt ohimennen huomasin niin kyllä se silti imuroi sieltä alta eikä päivittänyt karttaa. Pitää seurata tätä vielä tarkemmin joko tänään tai huomenna ja tarvittaessa tehdä jotain toimia kartan päivittämiseksi.

AI ymmärsi hyvin varoa koiria, jotka olivat tahallaan estämässä imurin etenemistä. Myös lelut väisti hyvin, mutta olin muutenkin siistinyt normaalia enemmän tavaraa pois lattialta kartoituksen takia. Mielestäni imuri yritti sopivan rohkeasti kaikkia mahdollisia paikkoja ja vaikka kartoituksen aikana jäikin vessan ovi kiinni niin se imuroi sieltä, päivitti kartan eikä edes jumiutunut siellä olleeseen kevyeen mattoon. Ei ole onneksi yleistä, että lattialla olisi "liukumiinoja", mutta vähän ihmettelin ilmoitusta, jonka mukaan yhdessä huoneessa oli 75% todennäköisyydellä kakkaa. No kuvastakin jo paljastui, että se ilmoitus olikin valkoisesta mustin kirjaimin kuvioidusta matosta ja raportoin ilmoituksen vääräksi kätevästi heti kuvan vieressä olevasta napista.

Ei ollut 4 päivää enempää viime kerrasta, kun täällä imuroitiin perinteisesti ja robon pölypussiin kertynyt pölynmäärä yllätti. Imurointijälki oli aika hyvä eikä esim. helposti törkyyntyvä eteinen jäänyt likaiseksi. Kaikki pikkukivet hävisi sieltä ja moppaus kiillotti sieltä laattalattian oikein hyvin, vaikka imuri rullasikin paikkoja useamman kerran. Varsinkin eteisen ja muidenkin huoneiden matot olivat erittäin puhtaita ja normaalilla imurilla etenkin eteisen mattoa saisi hinkata huomattavasti pidempään. Huomasin yhden tosi matalan, mutta leveän kynnyksen vieressä pientä roskaa ja se oli oikeastaan ainut isompi mitä silmin pystyi havaitsemaan ja sen syynä saattoi olla moppi, josta roska pyyhkiytyi kynnyksen takia. Kokeilin paria kohtaa pyyhkäisemällä kädellä lattiaa vasten eikä siivousjälki ollut ihan 100% ja tätä pitää vielä tarkkailla.

Moppaus toimi hyvin laatta- ja laminaattilattialla. Käytin sitä kolmatta eli kosteinta asetusta enkä kastellut moppia itse. Tässä talossa on imuroitavaa pinta-alaa äpin mukaan n. 71 neliötä ja huomasin juuri asetuksen, joka ohjasi robotin puhdistamaan mopin jokaisen 20 m² jälkeen eli tuota väliä pitänee pidentää tai ainakin tarkkailla. Urakasta se suoriutui 99 minuutissa ja akkua taisi olla 44% jäljellä, mutta se kartoituksin vei osansa. Mopin putsausvälin lyhentäminen nopeuttanee tuota entisestään ja imuri oppinee parempia reittejä ajan saatossa.

Lopuksi laitoin mopin kuivaustoiminnon kahdeksi tunniksi päälle, koska taisin omalla tarkistelu innokkuudellani keskeyttää sen toiminnon. Mopit olivat lopulta täysin puhtaat ja kuivat. Loppufiilikset ensimmäisestä testistä ovat melko positiiviset ja jos pienet minukset vielä korjaantuu niin en todellakaan koe tarvetta palauttaa tuotetta ja en pidä tämänkään kokemuksen perusteella todennäköisenä, että palauttaisin imurin. On se kuitenkin Roborockin Ultraan verrattuna huomattavasti halvempi ja toivon ohjelmiston vielä parantavan käyttökokemusta jopa selkeästi ohi Roborockin. Nyt jo hinta puhuu Dreamen puolesta, eikä lisäsatku Roborockin moppeja kuivaavasta tyhjennysasemasta nostata fiiliksiä siihen suuntaan.
Mielipiteeni on vielä vähän jakautunut L10S Ultran suhteen, mutta koetan silti päivittää vähän tuoreimpia fiiliksiä. Kyseessä on kuitenkin ensimmäinen robotti-imuri tässä taloudessa, joten se toi muutenkin vähän uusia tapoja toimia ja olikohan odotuksetkin liian ylhäällä vai suoriutuisikohan Roborockin paras malli silti paremmin.

Silmin katsottuna imurointijälki on tosi hyvä, mutta kyllä toiseksi suurimmalla imuteholla tuntuu silti kädellä lattiaa vasten pyyhkäistessä hyvin vähän jotain pientä roskaa. En ole kokeillut suurimmalla imuteholla, mutta voisi sitäkin kokeilla kertaalleen. Se ei voi olla ainut tapa käyttää laitetta, koska melutaso lähtee ja luulisi alempienkin tehotasojen puhdistavan hyvin lähelle 100%. Edes moppauksen jättäminen pois viimeisimmällä ajokerralla ei muuttanut tilannetta merkittävästi. Huomasin ensimmäisillä ajokerroilla imurin skippaavan pari sohvaa helmojen takia, mutta tästä tulikin nyt ylimääräinen tehtävä itselle nostaa ne aina ylös sohvatyynyn väliin, jotta imuri saa tarpeeksi rohkeutta rymytä alle. Olisi ihan kätevä, jos imuria voisi rohkaista kokeilemaan siitä läpi ajamista.

Imurin vesisäiliön suunnittelutapa mietityttää kovasti eli mitenköhän se mahtaa tukkeutua ajan myötä vai voikohan sen täyttää etikalla terästetyllä vedellä viimeistään ongelmien ilmaannuttua. Toinen suunnitteluun liittyvä asia on moppien puhdistusalusta. Sinne kerääntyy paljon roskaa ja kai tuohonkin voisi olla jokin viisaampi toteutustapa(olikohan peräti näin Roborockissa). Mopit puhdistuvat hyvin ja automaattinen kuivaus moppauksen jälkeen pelaa silti hyvin, joten jotain positiivistakin tuosta.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
iRobot i6 alkukokemuksia:
- sotki lyhyt karvaisen maton pölyyn, jouduin imuroimaan itse maton…
- kunnon mappi pitäisi olla tehtynä, painan tänä aamuna vacuum everywhere ja tää imuroi olohuonetta 15min ja päättää että nyt on aika palata telakalle :confused:

ja sama uudestaan, googletuksen perusteella kyse voisi olla siitä että tuolle pitää jättää valot asuntoon päälle että se osaa suunnistaa, huoh

ja taas oli matto sotkettu pölyyn :confused: ihmettelen että näitä vehkeitä näin paljon täälläkin kehutaan? Näyttää siltä että oma lähtee pian palautukseen ja tyydyn imuroimaan käsipelillä, en oikein näe ideaa että robotti sotkee maton pölyiseksi ja sit joudun erikseen sen itse imuroimaan :facepalm:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
95
iRobot i6 alkukokemuksia:
- sotki lyhyt karvaisen maton pölyyn, jouduin imuroimaan itse maton…
- kunnon mappi pitäisi olla tehtynä, painan tänä aamuna vacuum everywhere ja tää imuroi olohuonetta 15min ja päättää että nyt on aika palata telakalle :confused:

ja sama uudestaan, googletuksen perusteella kyse voisi olla siitä että tuolle pitää jättää valot asuntoon päälle että se osaa suunnistaa, huoh

ja taas oli matto sotkettu pölyyn :confused: ihmettelen että näitä vehkeitä näin paljon täälläkin kehutaan? Näyttää siltä että oma lähtee pian palautukseen ja tyydyn imuroimaan käsipelillä, en oikein näe ideaa että robotti sotkee maton pölyiseksi ja sit joudun erikseen sen itse imuroimaan :facepalm:
Tuohon siivouksen keskeyttämiseen auttaisi varmaan laserilla suunnistava masiina eli LIDAR ja/tai SLAM-tekniikkaa käyttävät imurit, sillä nehän osaa ymmärtääkseni imuroida vaikka pilkkopimeässä.

Itsellä mm. tämmöisten suodenkuoppien välttämiseksi menossa aika intensiivinen tutkiminen ettei tulisi hutiostoksia mutta ei kyllä ole tehty helpoksi valitseminen kun suurin piirtein kuukauden välein ponnahtaa joku uusi malli, välimalli tai jopa merkki siihen hintahaarukkaan josta on katsellut. Myös tarjouksien kyttäämisessä on sen lisäksi oma hommansa (onneksi on noita hintaseurantapalveluja).

Ajattelin että satsaan noin 200-350€ ensimmäiseen ja ostan ilman tyhjentävää telakkaa koska kämppä on pieni ja ei ole muutenkaan järkevää paikkaa isommalle telakalle. Imuri on tarkoitus piilottaa lipaston alle ettei sitä huomaa lepotilassa.

Koska kehitystahti ja merkkien laadun vaihtelevuus tuntuu olevan edelleen varsin isoa varsinkin tuossa hintaluokassa pyrin ottamaan mahdollisimman uuden mallin ja semmoisen jossa softa ja navigointi olisi mahdollisimman varmatoimisia sillä niiden kanssa ei haluaisi tapella.

Moppaus ja mattojen syväpuhdistus ei ole itselle niin just kun pienessä kämpässä on tasan yksi matto eli jos ongelmia on sen kanssa niin sen voi siirtää siivouksen ajaksi muualle tai käydä tamppaamassa sen samalla kun imuri hoitaa omat hommansa.

Omat "shortlistalla" olevat on tällä hetkellä:
  • Ecovacs N8 Pro
  • Dreame D9 (ja D9 Pro)
  • Xiaomi Vacuum Mop 2 Pro
  • Roborock S6 Max V (jos löytyy sopivaan tarjoushintaan tai outleteista)
  • joku muu, mikä?
 
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
10
Minun tutun roborock s7+ on jatkuvasti tukossa, roskat eivät kulkeudu säiliöön vaan aiheuttavat tukoksen harjan ja pölysäiliön välille. Lisäksi on käynyt silleen että tukos on tullut ennen telakan säiliötä.
 

0nanias

Make ATK Great Again
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
1 860
Minun tutun roborock s7+ on jatkuvasti tukossa, roskat eivät kulkeudu säiliöön vaan aiheuttavat tukoksen harjan ja pölysäiliön välille. Lisäksi on käynyt silleen että tukos on tullut ennen telakan säiliötä.
Kannattais vinkata että heittäisi roskansa roskakoriin eikä lattialle.
 
Liittynyt
21.10.2019
Viestejä
10
Kannattais vinkata että heittäisi roskansa roskakoriin eikä lattialle.
Ei kait kukaan roskia lattialle heittelee? Tällä hetkellä mietinkin että minkä robotin itse hankkisin, roborocki ei vakuuttunut tukoksien takia. L10S Ultran kiinnostaisi kovasti, täytyy vielä seurailla ihmisien kokemuksia. Onhan nämä täynnä tekniikka joten mahdollisia ongelma/vika kohtia on paljon.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Ei kait kukaan roskia lattialle heittelee? Tällä hetkellä mietinkin että minkä robotin itse hankkisin, roborocki ei vakuuttunut tukoksien takia. L10S Ultran kiinnostaisi kovasti, täytyy vielä seurailla ihmisien kokemuksia. Onhan nämä täynnä tekniikka joten mahdollisia ongelma/vika kohtia on paljon.
Täällä on ollut roborockin s5 käytössä yli neljä vuotta ja s7 maxv ~kuukauden, eikä mitään tukkeumia ole ikinä ollut, ellei sitten sukka tai vastaava ole jäänyt lattialle pyörimään. Mutta meillä onkin tapana kerätä oravaa suuremmat roskat lattialta, eikä jättää niitä imurin hoidettavaksi.
 
Liittynyt
28.05.2020
Viestejä
343
Vielä jaksan kehaista Dreamen Z10 pro robottia (viimeisen kerran, lupaan).
Erinomainen muokattava kartta, helpot rajaukset ja toistaiseksi virheetöntä kulkemista ( Toki yhden maton hapsut taittaa sen,eli maton, välillä nurin mutta kone jatkaa menoaan ).
Kuvassa rajattuna erityisen hankala lökötuoli, jalat lähtee ympyrämuodosta lattian rajasta kaarevasti ylöspäin kohti keskinapaa ja siellähän se sitten yrittää ryskätä, ei ole jumiin jäänyt mutta ei sitä viitsi kiusata kun mahdollisuus on rajata se pois.
Kylppärin ja saunan jätin nyt pois.

Varjohuone yläreunassa johtuu peilikaapistosta, rajasin sen seinällä veke ( punainen viiva ). Pienet tummat neliöt on tuolin/pöydän/sängyn jalkoja tai vastaavaa.
Rajasin myös huoneet jollain tavalla manuaalisesti, siivotaan tarvittaessa vain keittiö.

Imuroinnin jälkeen on osunut erehtymättä tyhjennysasemaan, aivan loistohomma. Löytyy myös tuki useammalle asuinkerrokselle.
Moppaamista en ole edes yrittänyt, siihen hommaan löytyy "Vileda".

Haukkuu hintansa kyllä erinomaisesti.
Dreame Z10 pro.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
95
Mikä tuota Roborockia puoltaa vs. iRobot?
Tuosta voi katsoa tosi laajan vertailun eri mallien kesken:
Mutta lyhyesti Roborock voittaa lähes kaikessa muussa paitsi deep cleaning (eli roskien imurointi syvältä lattioidenraoista ja paksuista matoista) sekä tietyissä tapauksissa hankalien esteiden (johdot, pienet esineet) väistäminen toimii paremmin muutamilla iRobotin malleilla. Siivoavat siis yleisesti otettuna aika hyvin mutta itselleni tehokas navigointi, nopeampi siivous lähes yhtä hyvällä siivousjäljellä (tietyissä olosuhteissa jopa parempi Roborockilla) ja sovellus on tärkeitä asioita joiden haluan ainakin itsellä toimivan vaivattomasti.

Tosi monessa ominaisuudessa on jäänyt siis nuo Roombat jälkeen kilpailusta ja tyytymättömyyttä voi katsella osoittain myös siitä että iRobotteja putkahtaa outlettipalautuksina aika paljon. Oletan kyllä että niitä myös kaupataankin enemmän koska monelle valmiiksi tutumpi merkkinä ja markkinoidaankin mm. sillä että osaavat puhua suomea sekä paikalliset testivoitot on myös helppoja tapoja myydä vaikka yleisesti käyttökokemus olisikin kehnompi verrattuna muuhun kilpailuun.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Tosi monessa ominaisuudessa on jäänyt siis nuo Roombat jälkeen kilpailusta ja tyytymättömyyttä voi katsella osoittain myös siitä että iRobotteja putkahtaa outlettipalautuksina aika paljon. Oletan kyllä että niitä myös kaupataankin enemmän koska monelle valmiiksi tutumpi merkkinä ja markkinoidaankin mm. sillä että osaavat puhua suomea sekä paikalliset testivoitot on myös helppoja tapoja myydä vaikka yleisesti käyttökokemus olisikin kehnompi verrattuna muuhun kilpailuun.
Mutta kaikkihan tekevät käytännössä aivan yhtä hyvää puhdistustulosta prosenttien valossa. Ovat niin lähellä toisiaan että ei käytännössä eroja ei ole.

Käyttökokemus on varmasti riittävä jos pöly lähtee lattialta pois ja se koluaa kaikki paikat ja se että robo sekoile. Muu on keskiverokäyttäjälle turhaa hifistelyä.

Roborockin imutehot ovat ihan omaan luokkaansa, mutta se ei kuitenkaan näy puhdistustuloksissa. Mistähän tämä johtuu ?
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 469
Alkanut ärsyttämään aivan suunnattomasti tuon Xiaomi mop2 ultran vinkuminen. Se kuuluu vain kääntyessä, mutta on niin kova ääni, että kuuluu toiseen kerrokseen vaikka itse imurointi ei kuulu. Sitä ei kuulunut aluksi, vaan yhdellä moppauskerralla se alkoi, eli mitä ilmeisemmin jonnekin laakeriin tms meni kosteutta.

Sain aikaisemmin vinkin, että se olisi siitä kääntyvästä etupyörästä, joten putsailin ja rasvailin sitä, ja ensin luulin et se auttoi hetkeksi. Mutta ei se kyllä auttanutkaan. Se vain välillä on vähän hiljaisempi ääni ja tuntuu olevan kovempi toiseen suuntaan kääntyessä.

Joten ajattelin olevan itse vetopyörissä, mutta neon niin tiivisti koteloitu, ettei sinne oikein kunnolla saanut voiteluaineita laitettua. Sen mitä sai, ei auttanut mitään.

Onko kellään mitään vinkkiä mistä tuo voisi tulla ja mitä sille tehdä? Alkaa hermo palamaan..
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
95
Roborockin imutehot ovat ihan omaan luokkaansa, mutta se ei kuitenkaan näy puhdistustuloksissa. Mistähän tämä johtuu ?
Pelkkiä numeroita katsomalla ei välttämättä löydä voittajia vaan kyse on kokonaisuudesta ja muiden osien suunnittelusta. iRobotilla ison parannuksen tuo nuo mattotesteissä/syväpuhdistuksessa parhaiten tehonsa näyttävät kaksoisrullat joista linkkaamallani videolla mainittiin.

Toinen hyvä esimerkki puhdistukseen vaikuttavasta yksityiskohdasta on että huono(t) sivuharja(t) voi pilata muuten hyvänkin imurin koska silloin robo enemmän levittelee roskia ympäriinsä sen sijaan että lakaisisi ne siihen rullien kohdalle josta ne imetään sisään. Tämä on valitettavan yleistä useassa halvemmassa imurissa. Tuolla siis hidastaa ja huonontaa paremman lopputuloksen saamista eli kyse on osaltaan nopeuden lisäksi myös siivouksen hyötysuhteesta ja että tuleeko paikat itselle tarpeeksi puhtaaksi vasta 1, 2, 3 vai kenties 4 imurointikerran jälkeen. Käyttömukavuuteen liittyen tuo päällä oleva laser ei välttämättä paranna juuri siivouksen laatua mutta se nopeuttaa navigointia ja esim. kartoitusvaihetta reilusti koska robotin ei tarvitse käydä jokaisessa nurkassa tietääkseen tarkasti että missä kohti ne ovat. Itse arvostan lasernavigoinnissa myös sitä että imurointi onnistuu pimeässä. Ajatuksena itsellä imuroida mahdollisimman paljon silloin kun en ole itse kotona.

Paremmissa iRoboteissa on valoja yms. gyro/lattiasensoreita korvaamaan tuota puutetta eli onnistuu se pimeässä navigointi niilläkin kunhan on ostanut oikean mallin. Näitä harvoin kirjoitetaan auki tuotesivuille tai sitten ne piiloitetaan johonkin kirjainyhdistelmien taakse jotta peruskäyttäjä ei tajua tai tiedä ongelmista ennen kuin on vienyt robon kotiin ja ajanut sillä pari viikkoa (jolloin on sitten viitseliäisyydestä kiinni että palauttaako robon tyytymättömyyttään vai kestääkö puutteet). Lisäksi jos kartta menee syystä tai toisesta joskus sekaisin niin laserilla varustetuissa se ei häiritse niin paljoa koska uudelleenkartoitus on nopeampi tehdä.

On toki myös asioita joista päällä olevat laserit menevät sekaisin kuten peilit joista jarith70 mainitsikin tuossa muutama viesti takaperin mutta se että ohjelmassa on helppoja keinoja korjata näitä puutteita esim. virtuaaliseinin on myös erittäin tärkeää ettei siivous keskeydy tai jää limboon vaikkapa peilin takia.

Tuosta imutehosta vielä sen verran että uudemmissa huippumallien Roborockeissa (muistaakseni S7->) imutehoa on pudotettu reippaasti mutta imurointijälki on silti suunnilleen sama ja tietyissä ääriolosuhteissa jopa reippaasti parempi ja se johtuu paremmin joustavasta rullakehikosta pohjassa joka muotoutuu paremmin varsinkin vinoilla pinnoilla ja kynnyksille noustessa tai osittain mattoa, osittain lattiaa imuroidessa ja siten tarrautuu lattiaan paremmin.

Pelkkä imuteho on siis vain yksi numero muiden joukossa joten kokonaissuunnittelu (ja eri arvosteluiden katsominen/lukeminen) on lähes aina pelkkiä numeroita tuijottamista tärkeämpää kokonaiskuvan hahmottamiseksi. Kyse onkin lopulta siitä:
  • Mitä ominaisuuksia juuri sinä tarvitset tai arvostat (moppaus, tyhjennystelakka, navigointi, akunkesto, etäohjaus, esteiden tunnistus ja väistö)
  • Mikä budjetti (tässä vaiheessa karsiutuu joko ominaisuudet tai niiden laatu osittain/kokonaan)
  • Millaista kotia meinaa imuroida (koko, lattiamateriaalit, matot, onko hankalia paikkoja jotka pitää saada siivottua, kerrokset, portaat jne.)
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 815
Käyttömukavuuteen liittyen tuo päällä oleva laser ei välttämättä paranna juuri siivouksen laatua mutta se nopeuttaa navigointia ja esim. kartoitusvaihetta reilusti koska robotin ei tarvitse käydä jokaisessa nurkassa tietääkseen tarkasti että missä kohti ne ovat. I
Eikös se kameraratkaisu ole korvamassa näitä lasereita yms ? Se tuo hieman älyä sen touhuiluun ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Eikös se kameraratkaisu ole korvamassa näitä lasereita yms ? Se tuo hieman älyä sen touhuiluun ?
Ei nyt noinkaan voi sanoa. Irobot on korvannut laserin kattoon katsovalla kameralla mutta muilla on lähinnä eteen katsova kamera joka tuo matalan esteen tunnistus ja väistökykyä eikä yleistä navigointia. Eihän se kamera koskaan laserille tarkkuudessa pärjää.

Edelliseen keskusteluun liittyen Vacuum Warsin Best Robot Vacuums - 2022 Edition, jossa top3 kolmessa eri hintakategoriassa:




Roborock vie overall pick sarjan voiton "selvällä erolla" koska siinä löytyy ainoana käytännössä miltei kaikki ominaisuudet mitä roboimurissa tällä hetkellä voi olla.
 

Kasikaks

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.08.2022
Viestejä
789
Ei nyt noinkaan voi sanoa. Irobot on korvannut laserin kattoon katsovalla kameralla mutta muilla on lähinnä eteen katsova kamera joka tuo matalan esteen tunnistus ja väistökykyä eikä yleistä navigointia. Eihän se kamera koskaan laserille tarkkuudessa pärjää.

Edelliseen keskusteluun liittyen Vacuum Warsin Best Robot Vacuums - 2022 Edition, jossa top3 kolmessa eri hintakategoriassa:




Roborock vie overall pick sarjan voiton "selvällä erolla" koska siinä löytyy ainoana käytännössä miltei kaikki ominaisuudet mitä roboimurissa tällä hetkellä voi olla.
Ai se on hyvä siksi kun siinä on paljon ominaisuuksia. Sehän on toki tyypillinen tapa tekniikkaorientoituneelle arvostaa asioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 359
Ai se on hyvä siksi kun siinä on paljon ominaisuuksia. Sehän on toki tyypillinen tapa tekniikkaorientoituneelle arvostaa asioita.
No tiivistettynä kyllä. Useimmiten menee niiden vertailuksi jos puhutaan ns. kärkimalleista ja kaikissa ominaisuuksissa ollaan keskimäärin hyviä. Jos nyt haluaa pidemmän vastauksen niin kyllä useimmat noista ominaisuuksista on aidostikin hyödyllisiä ja tarkemmat speksit voi katsoa videolta. Tietenkin jokaisen pitää arvioida ominaisuuksien hyödyllisyyttä ja painotusta omista tarpeistaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 410
Viestejä
4 160 102
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom