Mihin aikaan kannattaa aloittaa ensi kevään/kesän Karibian risteilyjen tarjousten kyttääminen? Kannattaako tarjouksia katsoa risteilyvarustamoiden omilta sivuilta vai mistä?
Itse pyrin varaamaan mahdollisimman aikaisin (1-2 vuotta etukäteen), koska hinnat yleensä vain nousevat. Jotain yksittäisiä äkkilähtöjä tietysti voi saada edullisesti, mutta en suosittelisi odottamaan sinne asti. Pitäähän sinne lennot ja hotellitkin löytää ja varata, eikä niitä voi varailla ennenkuin risteily on valittu.
Risteilyjä ei saa halvalla Black Fridayna, joten siihen odottaminen ei ole kannattavaa. Joo, voi sieltä silloin löytyä jotain satasen onboard credittiä, mutta ei juuri muuta. "Lisukkeet" (retket, juoma- ja ruokapaketit, wifit, ynnä muu sälä mikä ei kuulu risteilyn hintaan) ovat silloin kyllä hyvässä tarjouksessa ainakin Royal Caribbeanilla. Niistä kannattaa myös huomioida se, että kun risteily on varattu ja saa pääsyn tuohon sivustoon, niin kaikki sieltä ostettava kama on myös täysin peruttavissa. Eli jos joku retki on tänään satasen ja varaat sen, ja sitten se myöhemmin onkin myynnissä viidellä kympillä, niin peru ja varaa uudelleen. Palauttavat rahan täysimääräisesti. Helppo järjestelmä, joka toimii nettisivujen kautta eli ei tarvitse soitella mihinkään. Pitää vain itse seurata aktiivisesti. Tämä siis Royal Caribbeanilla.
Jos selaat varustamoiden sivuja suoraan, kuten esim Royal tai NCL, niin huomaat pian, että hei, nythän saa esim. 40% alennusta ja tuo alennuskausi päättyy parin päivän päästä, jes! Todellisuus on kuitenkin se, että siellä on aina "tarjous" päällä. Sen määrät tavallaan vaihtelevat (esim. joskus kakkosmatkustaja -60%, tai joku euromääräinen summa muka hinnasta pois - mutta yleensä ne tuottavat melko samanlaisen lopputuloksen) mutta jos loppusummaa seuraa, niin se saattaa silti olla nousussa. Risteilyjä ei kuitenkaan näillä firmoilla koskaan myydä "normaalihintaan", vaan ne ovat aina "tarjouksessa". Ajankohdasta viestissäsi luki touko-kesäkuu, näistä olettaisin kesäkuun olevan kalliimpi, koska loma-ajat ovat yleensä kalliimpia.
Itse olen varannut suoraan varustamoilta, Risteilykeskuksesta (kotimainen), SeaScannerista (saksalainen) ja iCruisesta (jenkki eli hinnat dollareissa). Sen mitä olen viime aikoina verrannut Royalin ja Risteilykeskuksen loppuhintoja, niin ovat lähes identtiset. Ensikertalaiselle suosittelisin Risteilykeskusta. Heidän matkahaku on kyllä aika antiikkisen oloinen, joten monesti tulee selattua tarjontaa SeaScannerin haun kautta ja sitten verrattua tiettyjen reissujen hintaa muihin sivustoihin.
Jos ei ole varma varustamosta, kohteista tai tarkasta ajankohdastakaan, niin niitä vain pitää alkaa selaamaan, jotta voi alkaa rajaamaan valikoimaa. Katsella minkä kokoista laivaa haluaa ja etenkin minkä mittaista reissua. Valitse vähintään 7 yön risteily, niin pääset kokemaankin jotain. Karibian suhteen itse pidän itäisestä Karibiasta huomattavasti enemmän kuin läntisestä.