Risteilyt

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17
Käytän yleistä otsikkoa aasinsiltana kysymykseen: miksi Ruotsin/Tallinnan risteilyt ovat halvempia kuin reittimatkat?

Mitä estää minua varaamasta risteilyä (jossa käydään myös maissa), enkä sitten vain saavu paluumatkalle?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
92
Käytän yleistä otsikkoa aasinsiltana kysymykseen: miksi Ruotsin/Tallinnan risteilyt ovat halvempia kuin reittimatkat?

Mitä estää minua varaamasta risteilyä (jossa käydään myös maissa), enkä sitten vain saavu paluumatkalle?
Ei niin yhtään mikään.
Olen pari kertaa ottanut päivä Tukholmassa -risteilyn ja tehnyt paluumatkan lentokoneella.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17
Hitsi kuin harhaanjohtava otsikko, luulin että täällä puhutaan oikeesti risteilyistä. :D

Mutta kertokaas nyt mukavin laiva ja lähtöaika pitkälle risteilylle Ruotsin Tukholmaan tässä samalla?
Voidaan puolestani laajentaa koskemaan "ihan oikeita" risteilyjä, tyyliin Oasis of the Sea. Aina halunnut mennä tuollaiselle all inclusive - reissulle, joka poikkeaa aina silloin tällöin eri satamissa. Olisi hauska kuulla, mikäli porukalla kokemusta noista.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
5 264
Käytän yleistä otsikkoa aasinsiltana kysymykseen: miksi Ruotsin/Tallinnan risteilyt ovat halvempia kuin reittimatkat?

Mitä estää minua varaamasta risteilyä (jossa käydään myös maissa), enkä sitten vain saavu paluumatkalle?
- Siksi, että keskimääräinen risteilymatkustaja käyttää huomattavasti enemmän rahaa laivalla kuin reittimatkalainen. Siksi risteilyitä kannattaa myydä halvemmalla jotta saadaan jolla helpommin täyteen. Reittimatkalaiset matkustavat yleensä pienemmällä käyttöbudjetilla pisteestä A pisteeseen B, saattavat suosittuina aikoina viedä paikan varsinaiselta risteilymatkustajalta, ja matkaa sanelee jonkinlainen "pakko" joten hintaa voi nyhtää ja nyhdetään enemmän.

- Ei yhtään mikään. Itsekin olen joskus ostanut risteilyn Tukholmasta Turkuun ja jäänyt Turussa pois laivasta, koska matka oli yli puolet halvempi risteilynä kuin reittimatkana.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
519
Ei ne laivan baarit ainakaan halpuudella loista. Mikään salaisuushan ei sitten ole, että .ee päätteisiltä sivuilta saattaa löytyä .fi sivuja paremmat hinnat/tarjoukset jos viroon suuntaa.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
5 264
Serenaadi ja Sinfonia vetävät tosiaan "päivä Tukholmassa" reittiä, eli lähtö iltapäivistä Helsingistä, saapuu aamulla Tukholmaan jossa on jonkin verran aikaa höntsäillä maissa (7 tuntia tms nykyään kai?) ja iltapäivistä takaisin yön yli Helsinkiin. Hytti on käytössä koko matkan, myös maissaoloajan. Ihan hauskoja "minilomia" nuo ovat, vuosi sitten olen tainnut viimeksi käydä ja tosiaan vaikka vanhahkoja nuo laivat ovatkin niin ihan siisteiksi remontoitu ja niissä viihtyy hyvin. Huonona puolena pysäköinti satamassa voi maksaa pahimmillaan saman kuin alennuksesta ostettu matka...

Turustakin pääsee "päivä Tukholmassa" risteilyille, mutta ne toimivat siten, että lähtö illalla Turusta, aamulla (07:00 tjsp) pois laivasta kamojen kanssa Tukholmassa ja iltalaivalla takaisin. Kerran tullut vedettyä tuollainen reissu, ja oli mielestäni vähän turhan pitkä rupeama kun perillä ollaan se n. 12 tuntia.

Tietty sitten on myös nuo vuorokauden risteilyt (~23h), eli käydään laivalla kääntymässä vastapuolen satamassa poistumatta laivasta. Niissäkin on oma viehätyksensä, etenkin jos sinne meinaa mennä tyylillä "syödään hyvin ja otetaan muutamat". Jotkut myös toki menevät sinne vetämään pään täyteen ja sikailemaan, mutta ne on sitten eri porukkaa... Ylivoimaisesti hienoin laiva Itämerellä on omasta mielestäni Viking Grace, joka vetää 23h Tku-Sto reittiä iltalähdöllä. Kokeilemisen arvoinen paatti kyllä. Niiden buffet on vähän parempi kuin muissa laivoissa, ja Frank'sista saa erittäin hyvää piffiä sopuhintaan. Itse laiva on, kuten sanottu, heittämällä hienompi kuin muut samaa väliä ajavat laivat, ja mm. 2 hengen parivuoteellisia hyttejä on saatavissa vähän reilummin kuin muilla laivoilla.

Laivoillahan hinnat on baareissa lähes samalla tasolla kuin maissakin, eikä ravintoloissakaan juuri edullisempaa ole, joten rahaa pitää varata mukaan jos meinaa syödä hyvin ja ottaa vähän olutta laivalla.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
btw: Päivä Tukholmassa risteilyjen hinnat vasta ovatkin vuoristorataa, kun pisteillä seikkaillaan.
Joku matka on luokkaa 30 000 pistettä tai 151e, nooh sitten toisaalla lukee 60 000pistettä tai 100e :o
Aikas veikeää hih, eli välillä pisteiden arvo on xx ja sitten toisaalta onkin luokkaa yy, eikä kyseessä ole mitkään perjantai-lähdöt vaan tavis halpamatkat su-to välisenä aikana.

Kaverihan välillä teki juuri niin että osti risteilyn vaikka meni yhteen suuntaan, ilmoitti vaan infoaan lähtiessään että jään pois, hytti on vapaa. koska oli halvempi hinta risteilyllä mitä yhteen suuntaan menolla. :/
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Hitsi kuin harhaanjohtava otsikko, luulin että täällä puhutaan oikeesti risteilyistä. :D

Mutta kertokaas nyt mukavin laiva ja lähtöaika pitkälle risteilylle Ruotsin Tukholmaan tässä samalla?
Ai, "oikea _pitkä_" risteily? Nooh sehän on tietty esim.Hesasta rahtilaivalla Saksan-Tanskan kautta Göteborgiin, kesto n.3-6vrk. ja oma hytti käytössä koko ajan, hintaa n.200-400e koko paketti. Kerran piti päästä Göteborgiin ja tuollaista katselin mutta en jaksanut sitten varustamoille soitella, he kun eivät pahemmin netissä näitä "matkoja" mainosta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 034
Eikö se olekkaan Atlantin ylitys Queen Mary 2:sella vai mikä laiva se nyt menee Britanniasta Yhdysvaltoihin? :D
Ei, mutta samalla paatilla on 134 päivän risteily, mikä alkaa olla jo kohtalaisen pituinen.
World Cruise Cruise with RMS Queen Mary 2 on 03/01/2018 (M802A)

Valitettavasti loppuunmyyty.
Korjaus: onhan siellä paikkoja, tekkiläisille sopiva Kuningattaren Sviitti maksaa vaivaiset 77 246 euroa per henki. Päälle tulee juomat ja juomarahat.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
319
Vanhemmat kävivät vuonna 2003 (Columbia-sukkula räjähti juuri kun olivat laivalla) tällaisella vähän pidemmällä Royal Caribbeanin karibianristeilyllä pällistelemässä tuollaista Turun telakalla 2000-luvun alussa tehtyä laivaa, oliko tuo nyt kahden viikon risteily. Lähtö oli Port Canaveralista eli samalla reissulla sai kätevästi käytyä ihmettelemässä Kennedy Space Centeriä. Pitivät kyllä kovasti reissusta, laiva oli tietysti uututtaan hyvässä kunnossa ja palvelu pelasi kaikin puolin mainiosti. Laiva pyöri ympäri sitä saaristoa joten nähtävänä oli muutakin kuin avomerta ja pysähdyspaikoilla pääsi vähäksi aikaa maihin lämpimiin paratiisimaisemiin ennen matkan jatkumista.

Onhan tuo meininki totta kai aika turistirysämäistä ja eipä tuollaisista reissuista kaikki innostu mutta ei varmasti mikään huonoinkaan vaihtoehto jos etsii all inclusive-lomapakettia jossa on muutakin kuin samalla rannalla tai hotellin altaalla loikoilua.
 

pnklol

Tukijäsen
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
315
Viime kuussa tuli käytyä Viking Linellä Helsinki-Tukholma-Helsinki risteily M/S Gabriellalla, joka ajoi asiansa. Reilu 6h oltiin Tukholmassa ja maksoi sen ~80e/nuppi menomatkan buffetin kanssa. Hytit taisivat olla toiseksi/kolmanneksi halvimmat mallit, ikkunat olivat kuitenkin merelle eikä ollut mitään valittamista.

edit. Mainittakoon vielä, että buffetti oli monipuolinen ja laadukas sekä tax-freessa myytiin alkoholia myös menomatkallakin, kun Viking Gracella sitä myydään ainoastaan paluumatkalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 034
Ja jos on vähän köyhempi, niin taitaa vastaava risteily vähemmän nimekkäällä laivalla maksaa n. 15 000 euroa. Mikä on varsin kohtuullista kun 100 päivän ajan on kämppä, sähköt, vedet, ruuat ja jopa siivous Jos olisin eläkeläinen, niin lähtisin heti.
RMS Kuningatar Mary Kakkosella on myös köyhien paketteja alle 25 t€
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

FinMaky

Tekee sitä ATK:ta
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
586
Mä ihmettelen, miksi Helsinki - Riika - Helsinki risteilyjä ei tehdä samalla konseptilla kuin Tukholman risteilyjä? Tukholma on nähty, mutta Riikaan lähtisin mielelläni. Yksi koematka oli kesällä siljalla ja se taisi myydä hyvin vaikka oli joku Ma-Ke tyyppinen keskellä viikkoa lähtö.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
316
Mä ihmettelen, miksi Helsinki - Riika - Helsinki risteilyjä ei tehdä samalla konseptilla kuin Tukholman risteilyjä? Tukholma on nähty, mutta Riikaan lähtisin mielelläni. Yksi koematka oli kesällä siljalla ja se taisi myydä hyvin vaikka oli joku Ma-Ke tyyppinen keskellä viikkoa lähtö.
Eiköhän tuo ole ensi kesänä listalla kun koeristeilyt olivat menestys, siirtävät varmaan Europan tuolle reitille (tai sitten jonkun muun, jos se sopii paremmin Riikaan kiinnittymään).
Ympärivuotiseen reittiin en usko, Helsinki-Tukholma välillä taitaa mennä ihan hyvinkin rahtia, mitä Helsinki-Riika reitille jää tulematta, koska edullinen ja tehokas lauttaliikenne Tallinnaan syö sen pois. Riikaan on kuitenkin vesitse pitkä matka, kun pitää kiertää Saarenmaa, matka on maileina jopa pidempi kuin Tukholmaan.

Helsinki-Tukholma välillä kannattaa ehdottomasti ottaa Siljan Commodore-hytti. Sopivalla hintakaudella hintaeroa Deluxeen on vain satanen, ja sille rahalle saa tosiaankin vastinetta (isot ikkunat, lounge, oma saunavuoromahdollisuus, erikoiserikoisaamianen, kiintiöt ravintoloiden pöytävarauksiin ja paremmat pöytäsijoittelut). Hyttiin sopii pari lastakin oikein kivasti, kun olohuonetilan sohvan voi muuntaa parivuoteeksi. Negatiivisena puolena on sitten se, että risteilyiden hinnat nousee pysyvästi, kun halvempiin hytteihin ei enää halua.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
432
Mä ihmettelen, miksi Helsinki - Riika - Helsinki risteilyjä ei tehdä samalla konseptilla kuin Tukholman risteilyjä? Tukholma on nähty, mutta Riikaan lähtisin mielelläni. Yksi koematka oli kesällä siljalla ja se taisi myydä hyvin vaikka oli joku Ma-Ke tyyppinen keskellä viikkoa lähtö.
Onhan tuolla Tukholma-reitillä monia etuja:
- rahtiliikenne (ja autoliikenne ylipäätään): ei ole järkeä mennä Riikaan, kun Tallinnaan on hyvät yhteydet (voittaa ajassa ja rahassa)
- Ne, joita kohde kiinnostaa matkaa enemmän: Tukholma on useammalle tärkeämpi matkakohde kuin Riika (bisnes, kulttuuritarjonta)
- Ne, joita laivalla olo kiinostaa kohdetta enemmän: laivalla on paljon kivempi matkustaa saariston suojassa kuin avomerellä

Riika-reitin etuja:
- ne, jotka eivät ole käyneet Rii'assa, mutta Tukholma "on nähty"
- alkoholin rahtaus
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Tallink ei ainakaan enää risteile Riikaan
"
Tallinkilla ei ole suunnitelmissa lisätä lähtöjä eikä avata uusia linjoja, ei edes Helsingistä Riikaan, jossa alkoholi on edullisempaa kuin Tallinnassa. Eikä siksikään, että kesäinen Helsinki – Riika –risteily oli menestys.

”Emme ole muuttaneet absoluuttisesti mitään suunnitelmia siksi, että verot ovat muuttuneet. Aika näyttää, vaikuttaako se suhdanteisiin”, sanoo Stalmeister.""

Ja kohta koko Silja-Line menee myyntiin :(

"Tallinkin omistus elää – laivayhtiö näyttää suuntautuneen kilpailijoitaan voimakkaammin kansainvälisille markkinoille"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
850
Tallink Europan buffet oli huonompi kuin Viking Gracen (en tiedä miten usein vaihtavat menua).
Grace laivana ok. Viking Amorella aika karmea tapaus.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
519
Tallink ei ainakaan enää risteile Riikaan
"
Tallinkilla ei ole suunnitelmissa lisätä lähtöjä eikä avata uusia linjoja, ei edes Helsingistä Riikaan, jossa alkoholi on edullisempaa kuin Tallinnassa. Eikä siksikään, että kesäinen Helsinki – Riika –risteily oli menestys.

”Emme ole muuttaneet absoluuttisesti mitään suunnitelmia siksi, että verot ovat muuttuneet. Aika näyttää, vaikuttaako se suhdanteisiin”, sanoo Stalmeister.""

Ja kohta koko Silja-Line menee myyntiin :(

"Tallinkin omistus elää – laivayhtiö näyttää suuntautuneen kilpailijoitaan voimakkaammin kansainvälisille markkinoille"
Eiköhän nuo voi surutta luottaa, että jos virossa nostetaan viinapullon, tai tupakkakartongin hintaa eurolla, niin suomaliassa nostetaan perässä vitosella.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Eiköhän nuo voi surutta luottaa, että jos virossa nostetaan viinapullon, tai tupakkakartongin hintaa eurolla, niin suomaliassa nostetaan perässä vitosella.
Onnex meikän viinan käyttö on vähäistä että riittää brandy puteli alkosta kerran vuodessa.
Tuota vaan ihmettelen että ollaan jo herran vuotta 2017 ja vielä mennään *kele kivikaudella "vain yksi kartonki per matkustaja" :o
Matkustat sitten 24h:n reissun taikka ½vuoden, joku mättää ja pahasti :(
 

SweeneyTodd

Smooth Operator
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 387
Onkos kellään kokemuksia uudesta Megastarista? Onko sekin yhtä rupuinen kuin kaikki muutkin Tallinnaan risteilevät alukset? Vieläkö Tallinkin tuon reitin laivoilla tarjoillaan viiniä muovimukista buffassa? :rolleyes:

Tukholman risteilyillä (Helsingistä) suosin Vikingiä. Tulee näppärästi kävelymatkan päähän vanhasta kaupungista, risteilyt on yleensä halvempia eikä laadussakaan paljoa eroa ole. Uusitut parisängylliset hytit on mukavia. Siljan kylpylä on kyllä parempi ja samoin leikkipaikka, jos sellaiselle on tarvetta.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17 162
Onkos kellään kokemuksia uudesta Megastarista? Onko sekin yhtä rupuinen kuin kaikki muutkin Tallinnaan risteilevät alukset? Vieläkö Tallinkin tuon reitin laivoilla tarjoillaan viiniä muovimukista buffassa? :rolleyes:

Tukholman risteilyillä (Helsingistä) suosin Vikingiä. Tulee näppärästi kävelymatkan päähän vanhasta kaupungista, risteilyt on yleensä halvempia eikä laadussakaan paljoa eroa ole. Uusitut parisängylliset hytit on mukavia. Siljan kylpylä on kyllä parempi ja samoin leikkipaikka, jos sellaiselle on tarvetta.
Omien kokemusten mukaan Helsingistä lähtevillä Tukholman risteilyillä Siljan ja Vikingin välillä laatuero on niin merkittävä, että en missään nimessä valitse ikinä Vikingiä, jos ei ole pakko ja kun sen verran harvoin tulee näillä Itämeren risteilyilä käytyä, niin käytännössä sitä pakkoa ei ole koskaan.

Symphony ja Serenade on remontoitu ja buffet-pöytäkin on hintansa arvoinen (toisin kuin Taliinnan risteilyillä yleensä). Siljan sataman sijainti Tukholmassa ei ole optimaalinen, mutta toisaalta sieltä pääsee metrolla hetkessä keskustaan, joten aivan sama.

Turku-Tukholma välillä Vikingillä on sentään tarjolla uudempi Grace, mutta Turku taas ei muuten napostele sijaintinsa (ja osittain myöskään laivojen aikataulujen) suhteen.

Karibian "oikeita risteilyitä" olisi joskus kiva käydä kokeilemassa, mutta jotenkin tuntuu että menee vaan rahat hukkaan, jos päätyy maksamaan 15000€ risteilystä.
 
Viimeksi muokattu:

SweeneyTodd

Smooth Operator
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 387
Omien kokemusten mukaan Helsingistä lähtevillä Tukholman risteilyillä Siljan ja Vikingin välillä laatuero on niin merkittävä, että en missään nimessä valitse ikinä Vikingiä, jos ei ole pakko ja kun sen verran harvoin tulee näillä Itämeren risteilyilä käytyä, niin käytännössä sitä pakkoa ei ole koskaan.

Symphony ja Serenade on remontoitu ja buffet-pöytäkin on hintansa arvoinen (toisin kuin Taliinnan risteilyillä yleensä). Siljan sataman sijainti Tukholmassa ei ole optimaalinen, mutta toisaalta sieltä pääsee metrolla hetkessä keskustaan, joten aivan sama.
Missäs tämä laatuero näkyy? Itse kun olen molempia käyttänyt lähiaikoina, niin en oikein keksinyt. Myös Viikkarin laivat on äskettäin remontoitu. Gabriellan remontti on Mariellaa onnistuneempi. Mariella jäi vähän tunkkaisen näköiseksi. Toki laivakin on melko ikäloppu. Palvelu on Vikingillä parempaa. Siljalla on mennyt alamäkeä Tallink-kauppojen jälkeen. Sama koskee ravintoloita. Viikingillä on nykyään paremmat ruoat ravintoloissa. Siljan laivojen kävelykatu on toki yhä hieno ja tuo sellaisen kaupunkifiiliksen.
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
- Siksi, että keskimääräinen risteilymatkustaja käyttää huomattavasti enemmän rahaa laivalla kuin reittimatkalainen. Siksi risteilyitä kannattaa myydä halvemmalla jotta saadaan jolla helpommin täyteen. Reittimatkalaiset matkustavat yleensä pienemmällä käyttöbudjetilla pisteestä A pisteeseen B, saattavat suosittuina aikoina viedä paikan varsinaiselta risteilymatkustajalta, ja matkaa sanelee jonkinlainen "pakko" joten hintaa voi nyhtää ja nyhdetään enemmän.
Reittimatkalaisiakin yritetään rahastaa minkä ehditään, ja se näkyy ainakin Tallinnan lautoilla siten, ettei koko paatissa tunnu olevan kunnon rauhallista paikkaa, jossa voi vaan chillata ja ladata akkuja pari tuntia, vaan joka paikassa on hirveä häslinki meneillään eli yritetään saada matkustajat kuluttamaan lautan palveluja. Eikä kunnollista istumapaikkaa välttämättä edes löydä. (Herääkin kysymys, että kun kerran olen maksanut "kansipaikasta", niin missä se mun "kansipaikka" käytännössä sijaitsee?)

Mitä tulee risteilyjen käyttämiseen reittimatkoina, niin auton kanssa se ei sitten tietenkään onnistu...
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17 162
Eiköhän ne oo 500 eurosta alkaen?
Lentoineen Suomesta? Tuskinpa kuitenkaan ja kuka nyt muutenkaan lähtee näille risteilyille millään hinnat alkaen -paketilla, jossa hytti on varastotilojen alapuolella ja kaikki maksaa tuplaten, kun piti pihistellä all inclusiven kanssa jne.

Se on totta, että 15000€ on liioittelua yksin matkaavalle, jos ei vedä ihan överiksi. Perheen kanssa (2+2) 9 päivän keikka maksaa näköjään halvimmillaan noin 6000€ ja kalleimmillaan 15000€ lentoineen (riippuen valitusta reitistä, laivasta ja hytistä jne).

Missäs tämä laatuero näkyy? Itse kun olen molempia käyttänyt lähiaikoina, niin en oikein keksinyt. Myös Viikkarin laivat on äskettäin remontoitu. Gabriellan remontti on Mariellaa onnistuneempi. Mariella jäi vähän tunkkaisen näköiseksi. Toki laivakin on melko ikäloppu. Palvelu on Vikingillä parempaa. Siljalla on mennyt alamäkeä Tallink-kauppojen jälkeen. Sama koskee ravintoloita. Viikingillä on nykyään paremmat ruoat ravintoloissa. Siljan laivojen kävelykatu on toki yhä hieno ja tuo sellaisen kaupunkifiiliksen.
Minun mielestä se näkyy ihan kaikkialla. Olennaisimpana erona ehkä se että Vikingin HKI-Tukholma -välin laivat ovat tosiaan pieniä, sekavia ja ikäloppuja, eikä niitä remonteilla siitä paljon paranneta. Palvelun puolesta ei ole ollut Siljan Tukholma-reitillä mitään valittamista, kun taas Viron suuntaan palvelua ei ole lainkaan. Muiden ravintoloiden laadusta en niinkään tiedä, kun en ole niiden palveluita tarvinnut, Silja Symphonyn buffet oli viime kesänä todella mainio.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
402
Kerran on Karibian risteily tullut testattua. San Juanista lähtö ja 7vrk laivalla. Viidellä eri saarella pysähdyttiin eli kaksi meripäivää oli reissussa.

Hytti oli parvekkeellinen ja parivuoteella (ehdottomasti kannattaa) ja hinta oli noin 800€/hlö sisältäen juomarahat.

Ruoka laivalla oli todella hyvää ja sitä halutessaan oli saatavilla koko ajan. Kannattaa varautua siihen että muutama kilo tulee viikossa lisää painoa :)

Meripäiviä lukuunottamatta joka aamu herättiin uudesta satamasta.

Laivalla oli joka ilta jotain ohjelmaa, musikaaleja, stand-uppia ym. Laivalta löytyi myös kiipeilyseinä, uima-altaita. Spa, casino ym. Eli tekemistä riitti ja maissa pystyi käymään eri retkillä sukeltamisesta kaupunkikierrokseen tai ihan vain itsekseen ihmettelemässä menoa.

Hinta lentoineen ei ole paha näillä reissuilla kun rahaa ei mene muuhun kuin alkoholiin ja retkiin, kaikki muu kuuluu hintaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
355
Helmikuussa oltiin viikko Norwegian Escapella eli Miami --> St Thomas --> Tortola --> Nassau --> Miami.

CruiseDirect:n kautta ostin. Parvekkeellinen hytti parisängyllä + kerrossängyllä lapsille oli n. 3500€ kokonaisuudessaan + ~400€ pakolliset palvelumaksut. CruiseDirect:n tarjoukseen kuului drikkipaketti,4 illallista alacartessa + $200 hyvitystä hyttikortille. Drinkkipaketti oli ehdoton, ilman ei kannata edes harkita :)

Lennot yhdellä vaihdolla neljälle n. 1600€ eli alle 6k jäi tuon risteilyn osalta
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ympärivuotiseen reittiin en usko, Helsinki-Tukholma välillä taitaa mennä ihan hyvinkin rahtia, mitä Helsinki-Riika reitille jää tulematta, koska edullinen ja tehokas lauttaliikenne Tallinnaan syö sen pois. Riikaan on kuitenkin vesitse pitkä matka, kun pitää kiertää Saarenmaa, matka on maileina jopa pidempi kuin Tukholmaan.
Rahdin kannalta voisi olla merkitystä sillä, että Riikasta on 300 km lyhyempi ajo Eurooppaan kuin Tallinnasta ja pidemmällä merimatkalla saisi nollattua lepoaikoja. Toisaalta, kun merimatkaa tulee yli 500 km (vs alle 100), niin ehkä reitin ajaminen ei vain ole kannattavaa. 20 solmun vauhdilla matkaan kuluisi 15 tuntia.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Hei, onko kukaan käynyt Tukholmassa viime aikoina?
Menossa sinne ja pitäisi saada tietää Ettanin hinta per pötkö pussia nimenomaan.
Muistelen että n.20-25e/10kpl.
Onko jollakin viime ajan luetteloa tallessa.
Kiitos.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
850
Kannattaa katsoa kilohintaa. Yhdessä.purkissa ettania on paljon enemmän kuin esimerkiksi odens purkissa.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Nakkipata: ei valitettavasti ole Svedujen sivuilla tuota :( muuta kivaa kyllä on mikä suomi-sensuuri on poistanut fi:n sivuilta ...
Kaveri meinasi että ettan pussi pötkö painaa n.250g, tiedä sitten, siitä laski että max. 4/persoona saa tuoda laillisesti.

Kiva jännitysmomentti on lisänä kun kaikki esim. siljan hinnat ovat voimassa 06-08 välisen ajan ja kun lähtee vasta 09, niin pitää heti 01.09 chekata uudet hinnat että onko noussut vaiko laskenut...
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
308
edit. Mainittakoon vielä, että buffetti oli monipuolinen ja laadukas sekä tax-freessa myytiin alkoholia myös menomatkallakin, kun Viking Gracella sitä myydään ainoastaan paluumatkalla.
Höpöhöpö. Olin Gracella tässä noin kuukausi sitten perjantai-lauantai -reissun ja perjantai-iltana (menomatkalla) alkoholia myytiin ihan samalla tavalla tax-freessä kuin muissakin laivoissa. Jopa irtotölkkejä sai ostaa ihan rauhassa ja viedä hyttiin heti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
308
Ei pitäisi saada, paitsi reittimatkustajien. Ihan Viikkarin sivuillakin lukee tämä. Tietysti tuo on kassamyyjä vastuulla kyseleekö maihinnousukorttia vai ei.
Ei ne kyselleet keltään. Samaa ihmeteltiin itsekkin, kun ensin istuttiin ravintolan puolella ja päätettiin käydä tax-freessä hakemassa aamuksi vettä yms. turhaketta odottamaan. Eli oiskohan niin että virallinen kanta on että ei myydä, mutta oikeasti myydään. Vähän samaan malliin kuin aikanaan, kun kortteissa oli kiintiöt väkeville, viineille, miedoille ja tupakalle - eihän niitäkään lopussa enää oikein kukaan jaksanut merkkailla.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 188
Reittimatkalaisiakin yritetään rahastaa minkä ehditään, ja se näkyy ainakin Tallinnan lautoilla siten, ettei koko paatissa tunnu olevan kunnon rauhallista paikkaa, jossa voi vaan chillata ja ladata akkuja pari tuntia, vaan joka paikassa on hirveä häslinki meneillään eli yritetään saada matkustajat kuluttamaan lautan palveluja. Eikä kunnollista istumapaikkaa välttämättä edes löydä. (Herääkin kysymys, että kun kerran olen maksanut "kansipaikasta", niin missä se mun "kansipaikka" käytännössä sijaitsee?)

Mitä tulee risteilyjen käyttämiseen reittimatkoina, niin auton kanssa se ei sitten tietenkään onnistu...
Yksi asia jota olen ihmetellyt on se, ettei mikään laivayhtiö ole alkanut vielä ajamaan Vuosaari-Muuga väliä siten, että paikkoja olisi tarjolla myös vähintään moottoripyörän/auton kanssa liikkuville. Tallink on siirtämässä Sea Windia kyseiselle välille, mutta sinne ei käsittääkseni oteta kuin rahtia ja niiden kuljettajia. Omat kokemukset auton kanssa matkustamisesta Finnlinesin Naantali-Långnäs-Kapellskär ja Travemünde-Malmö välillä ovat olleet varsin hyviä matkustajamäärän ollessa pienempi ja hälinän sekä epämieluisten kanssamatkustajien puuttuessa kokonaan. Vastaava konsepti voisi toimia tälläkin välillä. Helsingin Etelä- ja Länsisataman ja Tallinnan sataman sijainti kaupungin keskustaan sumputettuna ei oikein miellytä siinä vaiheessa kun tarkoituksena on ajaa eteenpäin eikä jäädä pällistelemään kaupunkia. Sitä vastoin Vuosaari ja Muuga ovat molemmat sopivasti sivussa ja kehätielle pääsee nopeasti.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Sen verran olen tullut "järkiini" etten roudaa enää 10kpl kilon pusseja nameja laivalta, kun paatilla maksaa 6e/kilo. Marketissa tarjouksessa 5e/kg. siihen vielä paatilta hermoja repivät roudaamiset, huoh...


En muista kerroinko jo täällä, Iltaroskassa oli Tallinkin haistattelu, "emme lähde risteilemään Latviaan, tie yhteydet sinne ovat tarpeeksi hyvät, tämän vuoden Silja - Europan kokeilu on ainoa sekä viimeinen matka"

Eli Tallinkillä menee liian hyvin, ko. ainut risteily oli pitkälti loppuunmyyty, tosin pörssihuhuja liikkuu että Tallink konsernin osanen (laivat) myydään kiinalaisille, tiedä sitten mitä mutua suustaan päästävät :vihellys:
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17 162
Sen verran olen tullut "järkiini" etten roudaa enää 10kpl kilon pusseja nameja laivalta, kun paatilla maksaa 6e/kilo. Marketissa tarjouksessa 5e/kg. siihen vielä paatilta hermoja repivät roudaamiset, huoh...
Kai se pointti onkin siinä, että siellä on valikoimassa sellaisia tuotteita mitä ei täältä saa. Ei kai sieltä nyt oikeasti kukaan mitään irtokarkkeja ole koskaan tuonut muutenkaan? :D
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
981
Joitain vuosia sitten oltiin vaimon kanssa menossa maarianhaminaan ja otettiin sviitti keulasta, en muista hintaa mutta muistan pitäneeni sitä aika halpana (200e tms.).
Huone oli aika paljon perushyttiä isompi ja aamuyöllä pystyi katsomaan ikkunasta menosuuntaan kun livuttiin saarien välissä, pidin sitä lisähinnan arvoisena.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Kai se pointti onkin siinä, että siellä on valikoimassa sellaisia tuotteita mitä ei täältä saa. Ei kai sieltä nyt oikeasti kukaan mitään irtokarkkeja ole koskaan tuonut muutenkaan? :D
Laivan valikoimat ovat nykyään laman kourissa.
Ennen wanhaan suosikit olivat 1kg:n paketit enkun lakuja ja liköörikonfehteja, nyt niitä ei enää ole.
Ainoa mitä duunasin sieltä oli "Bassetin" viinikumi namit 1kg 6e.
Irtona _ei Bassetin_ viinikumit 5e/kg marketissa.

Ja tuo Basset merkki on kärsinyt inflaation kuten Bemari, Mersu, Konjakki, Shampanja-merkitkin.
Sitten vielä ovat vetäneet laivalta veke hedelmien makuidet vaahtokarkit, nyt siellä on pussissa mansikan makuisia "spurgu" vaahtiksia, ei siis mitään rotia :(

Ei ihme että toiset ja monet ihmiset roudaa sinne omat eväät ja jopa hyttiinsä oman 2mukin kahvinkeittimenkin :rolleyes:

Sitten muut Ruotsalaiset valikoimat, mekin saatiin omaan Cityyn ClasOhlson puulaaki, samat kamat ollut hyllyissä maailmansodasta lähtien, Ruotsiinkin kun menee niin siellä on jotain kuukauden tarjouksia mm. 2* orkkis dvd:itä 10e.
ja kunnon teräksinen mini-ruuvarisarja 5e jne.. meillä myydään kamaa paksun pölypeitteen alta :wtf:
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Joitain vuosia sitten oltiin vaimon kanssa menossa maarianhaminaan ja otettiin sviitti keulasta, en muista hintaa mutta muistan pitäneeni sitä aika halpana (200e tms.).
Huone oli aika paljon perushyttiä isompi ja aamuyöllä pystyi katsomaan ikkunasta menosuuntaan kun livuttiin saarien välissä, pidin sitä lisähinnan arvoisena.
Tuon takia mää menossa vakkarina kerran vuodessa Hki-Sto-Hki reissun niin akkuna se pitää olla, sisähytissä kun sammuttaa valot niin ei herää vaikka paatti tekee Estoniat, muistelen 80-90 luvuilla kun ikkunahytit maksoi 1000mk:n luokkaa, ja jollei ottanut koko hyttiä omakseen niin sinne tunki vielä parhaillaan 3 vierasta hemmoa vierus punkkiin :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
206
Nakkipata: ei valitettavasti ole Svedujen sivuilla tuota :( muuta kivaa kyllä on mikä suomi-sensuuri on poistanut fi:n sivuilta ...
Kaveri meinasi että ettan pussi pötkö painaa n.250g, tiedä sitten, siitä laski että max. 4/persoona saa tuoda laillisesti.

Kiva jännitysmomentti on lisänä kun kaikki esim. siljan hinnat ovat voimassa 06-08 välisen ajan ja kun lähtee vasta 09, niin pitää heti 01.09 chekata uudet hinnat että onko noussut vaiko laskenut...
Nuuskan (ja muidenkin tarjoushinnat) saa/sai Viikkarilla lataamalla niiden apsin puhelimeen/tablettiin ja sieltä valitsee laivan ja edelleen ostokset tms. Siljallakin kai ainakin oli samanmoinen systeemi. Itseppä ostelen nuuskat Eckerölinjeniltä, niin ei ole niin tarkkaa ja valikoima on runsas :).
 

JormaVeitikka

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
20.12.2016
Viestejä
1 453
Kai se pointti onkin siinä, että siellä on valikoimassa sellaisia tuotteita mitä ei täältä saa. Ei kai sieltä nyt oikeasti kukaan mitään irtokarkkeja ole koskaan tuonut muutenkaan? :D
Eipä laivojen karkkiostoksissa nykyään hirveästi mitään järkeä ole, kun isoissa marketeissakin voi olla paremmat valikoimat ja hinnat jopa edullisemmat...

Pientä vaihtelua voi tietysti valikoimissa ja pakkauskoossa olla, mutta käytännön kannalta aika turhaa käydä suurta karkkisatsia laivalta raahaamaan. Ennen oli toisin kun hinnoissa ja valikoimissa oli isompi ero suhteessa kauppojen valikoimiin, mutta tässä mennään jo aika pitkälle muinaishistoriaan, jonnekin 1990- ja 1980-luvuille lähinnä.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
JormaVeitikka: Sitten on spesiaali-kamat kuten Siljan omat brädit es. pehmohylkeet ja legon logoilla varustetut pirun kalliit lego-paatit :(
 

459

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 188
Kuis moni on kokenut Finjetin ns. täydellä teholla eikä millään polttoöljyllä? Itse pääsin kokemaan lapsuudessa hyvän tuurin myötä. Silloin Finjetti matkasi Saksaan kahden yön taktiikalla. Koneisiin tuli vikaa ja laiva seisoi merellä tunteja, sitten laittoivat kaasuturbiinit päälle niin meno oli aika haipakkaa ja koko alus vain tärisi.
Kerran pääsin kyytiin, 7-vuotiaana kesällä 1991 ja silloin vedettiin alle vuorokaudessa turbiineilla. Ei siinä laivassa senikäiselle samankaltaista wow-efektiä ollut kun pari viikkoa aikasemmin oli ensimmäistä kertaa päässyt Silja Serenadelle. Siinä iässä jo hahmotti, kuinka paljon pienempi laiva oli pituudesta huolimatta kyseessä ja kuinka paljon vähemmän siellä oli pelejä ja muuta senikäiselle sopivaa nähtävää ja koettavaa. Olisiko pelihuoneessa ollut noin neljä pelikonetta ja flipperiä kun Serenadella oli varmaan 15-20. Ikkunallinen A-hytti oli sentään muutaman neliön senaikaisia Ruotsinlaivojen vastaavia isompi. Finnjetin täristämisestä ei ole mitään muistikuvia, mutta muistan kyllä myöhemmin lukeneeni kyseisen ominaisuuden laitosta vaivanneen kovaa ajettaessa. :rofl:

Aika ajoi siitäkin laivasta ohi vähän kuin Concordeista lentokonepuolella. Lentomatkustus söi nopeamman matkustustarpeen ja ro-rojen rahtikapasiteettiin eivät rahkeet riittäneet alkuunkaan. Muutama vuosi sitten Finnstarin kyydissä käytiin opiskelijaporukalla Saksassa ja kapteeni puhui polttoaineen kulutuksen olevan keskimäärin 150 tonnia raskasta polttoöljyä per siivu. Se on aika vähän verrattuna Finnjetistä kuulemiini 300-350 tonnia kevyttä polttoöljyä kaasuturbiineilla -lukemiin huomioiden sen, että Finnstar menee saman välin 22 tunnin sijaan ei niin älyttömän paljon pidemmässä 28 tunnissa ja rahtikaistaa on 600 metrin sijaan 4200 metriä. Matkustajakapasiteetissa on tietysti kevyt ero (~1600 vs. ~500), mutta sekin kertoo hyvin aikojen muuttumisesta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
308
Noista isommista ristelilypaateista - itse olen kahteen kertaan käynyt tekemässä välimeren risteilyn (n. viikko). Ensimmäinen reissu oli Royal Caribbeanin Navigator of the seasilla (itäinen välimeri). Toinen, läntisen välimeren reissu oli Costan Pacificalla.

Molemmilla reissuilla oli parvekkeellinen hytti, jälkimmäisessä reissussa oli myös ilmaiset juomat (sisältäen alkoholin).

Costa oli n. 1100e per naama (lennot Finnairin reittikoneella, kuljetukset Milanosta Genovaan ja takaisin kentälle) , Royalilla hytti oli n. 1100e + lentoliput Roomaan + kuljetus kentältä satamaan + takaisin.

Royalin hintataso alkoholijuomissa oli kohtuu suolainen, joten hirveästi sielä ei tehnyt mieli juoda edes olutta (no kyllä sitä silti tuli juotua).

Ruuan osalta Royal vei reilusti voiton sekä vaihtoehdoissa että laadussa. Costan ruuat olivat verrattavissa johonkin all inc hotellin tarjontaan - ruokaa oli mutta loppujen lopuksi aika mautonta perusmättöä.

Royalilla oli myös extrana se, että huonepalvelun kautta sai tilattua kattavan valikoiman eri ruokia alkaen aamupalasta kahvisnäkseihin ilmaiseksi. Oli ihan makea fiilis meriaamuna saada aamupala hyttiin ja nauttia sitä omassa rauhassa hytin parvekkeella suht rauhallista merimaisemaa katsellen.

Royalin laiva oli myös selkeästi selkeämpi kuin Costa, joka oli taas enemmän sokkelikko ja sekava. Omaan makuuni tuo Royalin kokonaisuus oli huomattavasti parempi kuin Costan.

Hienointa noissa on se, että ehtii näkemään useamman kaupungin samalla reissulla - matkalaukkuja raahaamatta. Nuo risteilyalukset myös järjestävät omia ekskursioita kaupunkeihin jotka on ihan OK. Esim. itse otin Barcelonassa tuollaisen, sekä myös Ateenassa ja Kuzadasissa (Turkki). Kävelee paatista pihalle ja hyppää bussiin ja rentoutuu.

Noissa reissuissa oli myös pari illallista, jolloin oli suositus pukeutua vähän "paremmin". Hienon näköistä kun suurin osa laivan matkustajista vetää juhlatamineet yllä parina iltana.

Seuraavaa reissua suunnitellessa..
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
17 162
Hienointa noissa on se, että ehtii näkemään useamman kaupungin samalla reissulla - matkalaukkuja raahaamatta.
Joo, paitsi että mm. Karibian risteilyillä ne välisatamat taitavat olla muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aika pitkälti pelkästään laivojen tuomaa turismia varten rakennettuja rysiä, jotka ovat kokolailla kuolleita siinä vaiheessa kun laivat lähtevät satamasta kohti seuraavaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
308
Joo, paitsi että mm. Karibian risteilyillä ne välisatamat taitavat olla muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta aika pitkälti pelkästään laivojen tuomaa turismia varten rakennettuja rysiä, jotka ovat kokolailla kuolleita siinä vaiheessa kun laivat lähtevät satamasta kohti seuraavaa.
Näin olen myös ymmärtänyt - yksi syy miksi mielummin olemme menneet näitä välimeren risteilyjä - enemmän nähtävää.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Kaveri kysäisi että kun lähtee skolen kanssa Mariellalla yhteen suuntaa Ruotsiin niin voiko tehdä muuta kuin dokata, chekkasin viikkarin netistä paatin; remppa 22.04.2015, top hitit; kaksi ruokapaikkaa, yksi disko, muksuille pallomeri ja isommille pleikka 4 paikka jossa jotain muumipeikko pelejä. Kerroin terveiset ettei ole mitään tekemistä :)

Siljalla on onneksi 3 mestaa, yksi jossa wanhat pelit mm. flipperit ym.
Samaa katselin neukkari puolella, Viikkarilla yksi pitkä kapea käytävä, johon tungettu pitkät pöydät ja tuolit, pitää olla kiikarit että näkee mitä esittelijä tekee/sanoo, siljalla on sentään kunnon avarat tilat. Tokihan Europalla on leffateatteri ja oli Itämeren eka laiva mäkkäri, onhan paatit tietty melko erinlaisia, eihän mitään wanhaa Siljankaa paatti voi telakalla ihmeeksi muuttaa jos on sekavat teräspalkit edessä, parasta Hesan Siljalla on promenadet; 7-13 kansilla avaraa, tuo tekee siitä mukavan matkustaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
519
Eiköhän nuo voi surutta luottaa, että jos virossa nostetaan viinapullon, tai tupakkakartongin hintaa eurolla, niin suomaliassa nostetaan perässä vitosella.
Uunituoreessa budjetissa alkoholivero nousee 100M€ ja tupakka 68M€
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Laivoilla on ihqua kun siellä ei ihmisistä tiedä mitään, kaikki ovat tasa-arvoisia joka paikassa, ei promenadella tiedä että onko kyseessä pullojen keräämillä rahoilla risteilylle tullut työtön joka matkustaa c-hytissä vaiko bill gatesin veli joka vetää commodore hytissä.

Hämmästelin 2vuoden tauon jälkeen kun Siljan infossa mainosti rouva että rahan vaihto maksaa 5egee :o
Taitaa sitten olla parempi tästä lähtien ottaa käteiset ratexin automaatista ilman maksua :(
sumppimuki maksaa nykyään Hesan paateilla 2.60e mitenkäs muilla?
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Mihin sä tarvit Tukholmassa käteistä? Lähimaksul maksat vesipullon nopeammin kuin käteisel. Kortti käy kaikkialla. Tosin olisihan se palvelua jos rahat saisi vaihdettua kohtuuhinnalla varsinkin kun laivalla muutenkin joutuvat käsittelee euroja ja kruunuja
Katos kun pitäähän näille värtanin spurguille antaa kruunuja ;)
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Sitten ne joutuu menee ratexille vaihtaa ne kruunuix ja siitä menee 2*annettu määrä vaihtopalkkiota :)
Jos antais työnantajan pankkikortin ja tussilla laittaa siihen pinkoodin :tup:

Jos nääs antaa nipun 200eurosii niin spurguja syytetään rahanpesusta ja ne joutuu kakolaan ja se ei ole kivaa :facepalm:
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
23
Ei taida tukholman päässä viikkarilla tai siljalla olla terminaalissa edelleenkään mitään kontrollia ketkä poistuu laivasta? Tässä vain tota risteilymatkaa fundeerasin. Kellään ajankohtaista infoa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 370
Kuis moni on kokenut Finjetin ns. täydellä teholla eikä millään polttoöljyllä? Itse pääsin kokemaan lapsuudessa hyvän tuurin myötä. Silloin Finjetti matkasi Saksaan kahden yön taktiikalla. Koneisiin tuli vikaa ja laiva seisoi merellä tunteja, sitten laittoivat kaasuturbiinit päälle niin meno oli aika haipakkaa ja koko alus vain tärisi.
Edellä mainittiinkin jo polttoaineesta; Finnjetiä kaiken järjen mukaan ajettiin ns. täydellä teholla eli jo alkuperäisellä konevarustuksella nimenomaan polttoöljyllä. Asia on minulle kovin vanha kun olen Finnjetiin verrattuna niin junnu.

Kai se polttoöljy saattoi olla peräti raskasta öljyä. Ei mikään periaatteessa vaadi käyttämään kevyttä öljyä yhtään sen enempää kuin vaatisi käyttämään Jet-A:ta. Paksua polttoainetta voidaan tarpeen mukaan ohentaa tavallista enemmän esilämmitystä lisäämällä. Yritin löytää äkkiä tarkempaakin dataa, mutta epäonnistuin. Onhan se jopa mahdollista, että molempia laatuja on turbiinikauden kestäessä käytetty. Mistä minä tiedän, onko esim. kustannusero ollut jossain vaiheessa olematon tai saatavuus tai laatu heitellyt.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 370
Ei taida tukholman päässä viikkarilla tai siljalla olla terminaalissa edelleenkään mitään kontrollia ketkä poistuu laivasta? Tässä vain tota risteilymatkaa fundeerasin. Kellään ajankohtaista infoa.
Millä suunnitelmalla olet liikkeellä? Meinasitko jäädä asumaan laivalle?

Mikään normaali puljaus ei heti tule mieleen, missä tuolla olisi merkitystä. Ainakin ennen vain laivaan palaajat tarvitsivat lippunsa, poistuvia ei laskettu. Ajankohtaista tietoa minulla ei ole, mutta kysymyksen tarkoitus kiinnostaa. Ei kai laivayhtiö voi alkaa laskuttaa lisää sillä perusteella, että matkustaja heidän käsityksensä mukaan onkin kulkenut risteilymatkan sijaan vain reittimatkan? o_O
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
5 264
Pointti on kuvitellakseni se, että usein kaksisuuntainen risteily on halvempi tapa tulla lutakon yli kuin yhdensuuntainen reittimatka.

Ja ei, satamassa ei kontrolloida kukaa lähtee laivalta ulos, ellei tulli satu nappaamaan satunnaisotannalla (tai muusta syystä) tarkastukseen.

Joskus on tullut tehtyä ”reittimatka” risteilylipuilla eikä kyllä ollut mitään ongelmaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 131
Miten ne sen matkustajan edes takaisin raahaisivat, vaikka kavisikin ilmi etta on risteily reittimatkan sijaan ? Poliisit peraan kaupungille etsimaan ?

Kylla risteilylla on lupa maissa kayda, joten tullivirkailijoillakaan ei ole mitaan keinoa estaa matkustajaa poistumaan laivasta (jos nyt ei tietty sitten jotain tullirajoitusta riko tai ole joku luvaton siirtolainen).

Jos joku jaa palaamatta laivaan niin se on aika voi voi tilanne varustamon kannalta. Voishan tietty teoriassa estaa henkilolta seuraavan matkan, mutta kun sita seurantaa ei tosiaan ole (ulospain toimivat portitkin yleensa paastaa lapi ilman lippua).
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Tätä asiaa en vaan kykene ymmärtämään, että miksi näin :confused:
panorama_pro_finnjet_turku.jpg


Rouvalla vieläkin maailmanennätys Atlantin ylityksellä sekä monia jo vasta nyt rikottuja ennätyksi :facepalm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
224
Kova syömään polttoainetta, ajan taakseen jättämä, ei tainnut kannattaa juuri ikinä. Näin arvelisin.
 

Memory

Tukijäsen
Liittynyt
28.12.2016
Viestejä
2 422
Kova syömään polttoainetta, ajan taakseen jättämä, ei tainnut kannattaa juuri ikinä. Näin arvelisin.
Pahimmat tekosyyt mitä kuulin Suomesta olivat että "ei Suomi-Saksa reittiä enää kukaan kulje kun on via baltica jne..." hyvinhän nyt finnlines kulkee, ähäkutti eipäs ole tuon neidon ennätystä kukaan vielä rikkonut...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
193 501
Viestejä
3 497 926
Jäsenet
62 353
Uusin jäsen
Bittom

Hinta.fi

Ylös Bottom