Risteilyt

Joskus miettinyt Atlantin ylitystä laivalla (ja lentäen Nykistä takaisin), menee vissiin sen 7-8 päivää suuntaansa mutta ehkä se on kuitenkin aika tylsä pätkä katsella viikko pelkkää merta :D Onko joku tehnyt tuollaisen risteilyn?
 
Mietin joskus samaa kun piti lähteä Göteborgiin ja mietin eri vaihtoehtoja rahtilaivoilla, liian kallis sitten joku ihmeen netti-hakupalvelu ei trivago vaan jmsl. niin lento Hki-Göteborg 90e/hlö private 20h:n suihkari, ovh finnairilla 400e/hlö.

Joku zuezin kanava voisi olla kiva mennä rahdilla laivaten mutta eikös siellä ole vieläkin aikas sotaisaa? lähtee henki :(
 
Pahimmat tekosyyt mitä kuulin Suomesta olivat että "ei Suomi-Saksa reittiä enää kukaan kulje kun on via baltica jne..." hyvinhän nyt finnlines kulkee, ähäkutti eipäs ole tuon neidon ennätystä kukaan vielä rikkonut...

Matkustus- ja kuljetuspalvelujen kysyntä ovat muuttuneet siitä, mitä ne olivat 40 vuotta sitten. Mikäli tarvitsee päästä Keski-Eurooppaan niin sen perusteella mitä olen kuullut olivat lentolippujen hinnat suhteessa reilusti kalliimpia kuin laivaliput. Rahtia ei ole ollut siihen aikaan myöskään läheskään niin paljoa kuin nykyisin.

Tosiaan kuten aikaisemmin tähän threadiin kirjoitin, oli Finnjet konseptiltaan tyystin erilainen laiva kuin nykyiset Finnstar ja kumppanit. Se oli rakennettu niiden realiteettien varaan, mitkä olivat 70-luvun alussa vallalla. Pääpaino oli matkustajien kuljettamisessa ja öljyn hinta sekä lentomatkustuksen yleistyminen olivat vasta tulossa kuvioihin sotkemaan kannattavuutta. Polttoaineen hintojen nouseminen johti siihen, että laiva sai varsin nuorena myös tavalliset dieselit turbiinien kaveriksi. Vastaavasti Starit on suunniteltu ennen 2008 finanssikriisiä. Rahtia ja kuljettajia mahtuu paljon mutta mukaan mahtuu myös jonkin verran matkustajia autoineen. Finanssikriisin myötä kuljetusmäärät vähenivät ja Finnlinesillä meinasi olla vähän niin ja näin kannattavuuden ja ylikapasiteetin kanssa. Tilanne on sittemmin taas parantunut rahtimäärien elpyessä.
 
3000e/hlö sisähytissä näyttää matkoja saavan Atlantin ylitse. Sisältää lennot Helsinki-Lontoo ja New York-Helsinki

POHJA: Cunard, Atlantin ylitys | Loistoristeilyt

Hinta sisältää:
  • Lennot Helsinki-Lontoo / New York-Helsinki (Finnair)
  • Lentokenttä- ja satamakuljetukset kohteessa
  • 7 yön Atlantin ylitys risteily Southampton - New York valitussa hyttiluokassa
  • Täysihoito laivalla (kaikki ateriat)
  • 3 yötä New Yorkissa, Hotel Pennsylvania (tai vastaava) sis. aamiainen
  • Verot, satamamaksut, palvelupalkkiot
  • Suomalaisen matkanjohtajan palvelut
 
Loppu syksysta (loka/marraskuu) saa Kanarialta Braziliaan 9 paivan risteilyja ~200 euroa, kun muuttavat laivat etelapuoliskolle talven ajaksi (koska siella kesa). Lennot takaisin brazilia-eurooppa (esim Paris) alkaen 250e, tai vaihtoehtoisesti odottelua kevaaseen ja laivalla takas ~200e.

Itsella tarkotus laivalla menna, jahka lahden etela amerikan kiertamaan.
 
Loppu syksysta (loka/marraskuu) saa Kanarialta Braziliaan 9 paivan risteilyja ~200 euroa, kun muuttavat laivat etelapuoliskolle talven ajaksi (koska siella kesa). Lennot takaisin brazilia-eurooppa (esim Paris) alkaen 250e, tai vaihtoehtoisesti odottelua kevaaseen ja laivalla takas ~200e.

Itsella tarkotus laivalla menna, jahka lahden etela amerikan kiertamaan.

Ei paha ollenkaan, tuo on varmasti kivaa. Itse en tykkää migreenin takia ollenkaa auringosta taikka muuten hikoilla, jopa Suomen kesä on välillä tuskaa..
 
Ei paha ollenkaan, tuo on varmasti kivaa. Itse en tykkää migreenin takia ollenkaa auringosta taikka muuten hikoilla, jopa Suomen kesä on välillä tuskaa..
Mmm... Ne siis muuttavat sinne koska siella on lamminta tuohon aikaan...

Etelassa on kesa sillon kun taalla on talvi ja about sama takaperin. Tosin syksy/kevat nyt yleensa tietty on hieman vahemman lamminta kummassakin puoliskolla (joskaan Braziliassa harvoin tarvitsee palella).

Kyse siis tallasista risteilyista (tama kahdelle hengelle, yhteensa 300e yhteen suuntaan).
WOW! 8 NIGHTS CRUISE FROM CANARY ISLANDS TO BRAZIL 154 EUR!

Noilla lavoilla tulee aina pienia piilokustannuksia, josta syysta sanoin alkaen ~200 euroa. Esim pakollinen tippi eli service fee (per paiva) ei kuulu matkan hintaan, vaan maksetaan laivalla (menee automaattisesti hytin piikkiin). Perus hinta yleensa sisaltaa yhden ruokailun per paiva (tuossa ilmotuksessa nakyy mainittavan illallinen) ja soft drinks (joskus kaljat/viinit). Full package kustantaa jonkun 100-150e enemman, jolla saa sitten juoda vaikka itsensa hengilta niin monesti kuin ennattaa.

Se tosin sanottavaa, etta laivalla on hieman rauhallisempaa kun normi kesa risteilylla. Joka voi olla hyvakin asia.



edit:
vastaava tarjous sisaltaen all inclusive (rajattomat viinat, pois lukien joitain vuosikerta viinoja) veroineen 300e (poislukien tipit luultavasti). Lahto Portugalista.
All inclusive transatlantic cruise £254pp (€300) - 10 day crossing from Portugal to Brazil

Molemmat vanhoja tarjouksia, mutta vastaavia on vuosittain. Loppu kesasta voi niita alkaa bongaileen.
 
Miten ne sen matkustajan edes takaisin raahaisivat, vaikka kavisikin ilmi etta on risteily reittimatkan sijaan ? Poliisit peraan kaupungille etsimaan ?

Kylla risteilylla on lupa maissa kayda, joten tullivirkailijoillakaan ei ole mitaan keinoa estaa matkustajaa poistumaan laivasta (jos nyt ei tietty sitten jotain tullirajoitusta riko tai ole joku luvaton siirtolainen).

Jos joku jaa palaamatta laivaan niin se on aika voi voi tilanne varustamon kannalta. Voishan tietty teoriassa estaa henkilolta seuraavan matkan, mutta kun sita seurantaa ei tosiaan ole (ulospain toimivat portitkin yleensa paastaa lapi ilman lippua).
Tässä kesälle katsomassa matkaa Turusta Tukholmaan yhdellä hotelliyöllä. Uskaltaakohan Vikingillä ottaa risteilyn perjantaille illalle ja palata sunnuntaiaamulla Turusta lähteneellä risteilyllä? Mahtavatko päästää sisään vasta Tukholmassa? :D Siljalla tarjoaa kyllä lähtösatamaksi minkä vaan, mutta Vikingillä lähtö TKU tai HKI.

Hintaero risteily (51e+67e=) 118e ja reitillä 338e (S)...
 
Tuskin onnistuu kun et saa maihinnousukorttia enää ruotsin puolelta, se sun pitäisi noukkia suomesta ja jotenkin roudata sulle ruotsiin :). Osta se risteily toisin päin STO-TKU-STO vai meinaatko että ruottalaiset eivät risteile, viikkarin ruottisivuston kautta jos ei muuten onnistu...
 
Tässä kesälle katsomassa matkaa Turusta Tukholmaan yhdellä hotelliyöllä. Uskaltaakohan Vikingillä ottaa risteilyn perjantaille illalle ja palata sunnuntaiaamulla Turusta lähteneellä risteilyllä? Mahtavatko päästää sisään vasta Tukholmassa? :D Siljalla tarjoaa kyllä lähtösatamaksi minkä vaan, mutta Vikingillä lähtö TKU tai HKI.

Hintaero risteily (51e+67e=) 118e ja reitillä 338e (S)...

Itse tuli hintaeron vuoksi aikanaan lomareissun matkat tehtyä niin, että mentiin Turku-Tukholma risteilyllä Ruotsiin ja hypättiin kamojen kanssa aamulla veks laivasta. Ruotsista kotiin tultiin ostamalla viikkarin Ruotsin puolelta (vikingline.se) risteily Tukholma-Turku ja hypättiin Turussa pois laivasta. Hintaero silloinkin suunnilleen samoissa luokissa.

Oletko katsonut mikä noiden laivayhtiöiden hotellimatkojen hinta on? Niiltähän saa hotelliyön sisältäviä paketteja valmismatkoina, eipä tarttisi kikkailla..
 
Kova tuuli sotki Viking Gracen matkan – yritti tuntikausia päästä satamaan Ahvenanmaalla

Tuli nyt sitten matkustettua Tukholmaan ja takaisin Gracella perjantai-illalla. Laiva myöhässä 3h 20 min ja etukäteen luottokortilla maksettu buffet oli varattu 20.55 ja jäi siten käyttämättä. Otin yhteyttä asiakaspalveluun ja lupasivat risteilylahjakortin tuolle summalle :facepalm: Syyksi kertoivat Force Majeure -tilanteen.

Eikö tuo Force Majeure tarkoita jotain aivan ylitsepääsemätöntä luonnonkatastrofia tai vastaavaa?
Lisäksi tuolle myöhästymisellekin on korvausmahdollisuus:
Korvaus viivästymisestä määränpäässä on 25–50 %:ia lipun hinnasta
 
Kova tuuli sotki Viking Gracen matkan – yritti tuntikausia päästä satamaan Ahvenanmaalla

Syyksi kertoivat Force Majeure -tilanteen.

Eikö tuo Force Majeure tarkoita jotain aivan ylitsepääsemätöntä luonnonkatastrofia tai vastaavaa?
Siinahan se linkkaamassa linkissakin lukee :

"Kova tuuli sotki ... yritti tuntikausia päästä satamaan ... "


force majeure
ˌfɔːs maˈʒəː/
noun
noun: force majeure
  1. 1.
    Law
    unforeseeable circumstances that prevent someone from fulfilling a contract.
  2. 2.
    irresistible compulsion or superior strength.
 
Jos tuuli on niin kova ettei laiva pysty turvallisesti satamaan telakoitumaan, niin onhan se nyt melkoinen force majeure silloin. Ei siina ole mitaan tehtavissa ennenkuin kelit sallii telakoitumisen.

Ei ne huvikseen niita laivoja seisota tyhjan panttina. Eika myoskaan suotta vaaranna paria tuhatta matkustajaa, jos tietavat ettei telakoituminen onnistu.
 
Kova tuuli sotki Viking Gracen matkan – yritti tuntikausia päästä satamaan Ahvenanmaalla

Tuli nyt sitten matkustettua Tukholmaan ja takaisin Gracella perjantai-illalla. Laiva myöhässä 3h 20 min ja etukäteen luottokortilla maksettu buffet oli varattu 20.55 ja jäi siten käyttämättä. Otin yhteyttä asiakaspalveluun ja lupasivat risteilylahjakortin tuolle summalle :facepalm: Syyksi kertoivat Force Majeure -tilanteen.

Eikö tuo Force Majeure tarkoita jotain aivan ylitsepääsemätöntä luonnonkatastrofia tai vastaavaa?
Lisäksi tuolle myöhästymisellekin on korvausmahdollisuus:
Korvaus viivästymisestä määränpäässä on 25–50 %:ia lipun hinnasta
Lähdin muuten samana päivänä Siljalla iltalaivalla turusta ja se oli täsmällisesti satamassa ja lähti myös. Kuitenkin nuo laivat ovat Maarianhaminassa käytännössä peräkkäin ( ellen ole katsonut väärin) niin on kyllä joko tuuli muuttunut radikaalisti siittä kun Silja oli ja satamasta tai sitten vaan on viikkarilla onnistuttu tilaamaan laiva mikä ei kestä edes kohtalaista tuulta
 
Viikkarillakin ongelmia oli vain Gracella, Amorella seilasi ajallaan ja pääsi laituriin ongelmitta. Liekö syynä Gracen katolla oleva uusi roottoripurje...
 
Kannattaako ostaa suoraan Tallink-Siljalta 69e promenade-hytti, vai kannattaako etsiä torista tjsp etukuponki jolla saisi esim samaan hintaan huomattavasti paremman hytin?

Joskus vuosia sitten ainakin huutonetistä kannatti noita ostaa mutta voittaako noissa enää mitään?
 
Kannattaako ostaa suoraan Tallink-Siljalta 69e promenade-hytti, vai kannattaako etsiä torista tjsp etukuponki jolla saisi esim samaan hintaan huomattavasti paremman hytin?

Joskus vuosia sitten ainakin huutonetistä kannatti noita ostaa mutta voittaako noissa enää mitään?
Kuka sinne laivalle lähtee hyttiin istumaan? Promenade-hytti on ainakin itsellä riittänyt ihan hyvin.
 
Kannattaako ostaa suoraan Tallink-Siljalta 69e promenade-hytti, vai kannattaako etsiä torista tjsp etukuponki jolla saisi esim samaan hintaan huomattavasti paremman hytin?

Joskus vuosia sitten ainakin huutonetistä kannatti noita ostaa mutta voittaako noissa enää mitään?

Itse katselin samaa, alelippu 20e siihen 40e että pääsee matkaan, yht. 60e.
nyt lähden Tukholmaan kaverin kanssa 08:n alussa A-seaside 9000pistettä ja 45e.
Oli eka ikkunahytti mikä oli vapaana heinäkuun ryysiksen jälkeen.
Karaokebiisit valittu, 3 menee vielä mutta 4. samana iltana on liikaa, ääni alkaa olemaan variksen vääkynää :)

Ei kyllä kukaan :D Mietin vaan että oisko hienompi ja sais kato kehuskeltua naisille sillä

Mulle aikas tärkeä, on selkä paskana ja kun kävelee 200m:n paattia päästä päähän parin kilsan verran niin selkä tahtoo vuodetta pikaisesti. itse otan [köyhä] lidin ½l:n kivennäisvedet mukaan 0.60e/kpl. laivassa maksaa kivennäisvesi 0.33l 2-2.5e :(

Ent, Mundo on hyvä, siellä esim. salaatti idut 2e niin paljon kuin saat lautaselle mahtumaan, nami.

Tukholma on aina jees, viru on peestä, en ikinä diggaa käydä siellä, vain Europan vuoksi kävin ja käyn en muuten, mutta maissa käyn vain terminaalissa juomassa hyvät automaatti-kaffet 2e. laivalla laiha viileä sumppi 2.50e pieni kuppi :(

Menen pitkästä aikaa kaverin kanssa punasella linjalla taisi olla 3:n Värtanista Sätraaan, siellä on kiva pieni ja harvinainen kirppis :)
 
Ei kyllä kukaan :D Mietin vaan että oisko hienompi ja sais kato kehuskeltua naisille sillä

Öööööö, ainoat mitä voit kehuskella on commodore ja sulla tuskin tonnia heittää siihen.

Promenade ja seaside käytännössä samoja. Seaside vasta uudistettu ja Promenade ei. Promenadessa ei ole sitä 13" flättiscreeniä.



Asiasta kukkaruukkuun. Mistä noita siirtymäristeilyitä kannattaa katsoa?
 
Ei liity ihan suoranaisesti ketjuun mutten löytäny parempaakaan.

Jos on menossa Viroon autolla, kannattaa tsekata Eckerö Linen Finbo Cargo-laiva. Kuljettaa vain rahtia eikä jalkamatkustajia oteta ollenkaan kyytiin. Kulkee Vuosaaren ja Muugan väliä ja hinnat on liki puolta vähemmän kuin Tallinkilla.
Toki, monipuolisissa aikatauluissa Tallink pieksee tuon. :D

Finbo Cargo Tallinn Muuga-Helsinki Vuosaari
 
Ei liity ihan suoranaisesti ketjuun mutten löytäny parempaakaan.

Jos on menossa Viroon autolla, kannattaa tsekata Eckerö Linen Finbo Cargo-laiva. Kuljettaa vain rahtia eikä jalkamatkustajia oteta ollenkaan kyytiin. Kulkee Vuosaaren ja Muugan väliä ja hinnat on liki puolta vähemmän kuin Tallinkilla.
Toki, monipuolisissa aikatauluissa Tallink pieksee tuon. :D

Finbo Cargo Tallinn Muuga-Helsinki Vuosaari

Tämän tapauksen johdosta Tallink alkoi ottamaan samaa reittiä liikennöivälle Sea Windille kesäkuusta alkaen raskaan kaluston lisäksi myös henkilö- ja pakettiautoilla liikkuvia matkustajia. Tämäkään yhteys ei ole hinnan kiroissa. Matka-aika on pidempi, mutta mikäli virvoitusjuomia oli tarkoitus hakea niin hinnat ovat niiden osalta edullisempia ja valikoima on parempi. Matkat varattavissa Tallinkin verkkosivuilta, satamavalintoina Vuosaari ja Muuga.
 
Karibian risteilyt: mistä kannattaa varata? Mitkä kohteet Karibialla parhaita? Jotain muita vinkkejä?

We Love Cruising on Suomalainen lafka ja toimi meillä oikein hyvin. Ensimmäistä kertaa olikin ihan mukava sieltä varata niin sai tutulla kielellä kaikki ohjeet ja avut mitä tarvitsikaan.
Hinnat myös todella kilpailukykyiset. CruiseCritic ja CruiseDirect oli kanssa käytössä vertaillessa.
 
Karibian risteilyt: mistä kannattaa varata? Mitkä kohteet Karibialla parhaita? Jotain muita vinkkejä?
Miten sujuu? Mitä on tullut vastaan?

Omat opit tähän asti: Ota Royal Caribean tai Norwegian, noi parhaat. Carnival ei, koska Drikkipaketissa max 14kpl / 24h ja tämä on hard limit, ei edes rahalla saa enempää. Ilman pakettia ei rajoituksia. MSC - halpisyhtiö, hintaansa hyvä, mutta kaikessa vähän huonompi, muttei huono. Multiling 7 kieltä ja mistä vaan pääsee kyytiin yleensä. Celebration - ei osunut omille hakuehdoille.

Noista tällähetkellä kiikarissa Norwegian, koska merkittävästi edullisempi kuin RC, varsinkin kun Free at sea tarjous menossa, jossa saa valita 4 asiasta kaksi 99$ hintaan (drikkipaketti, free wifi, erikoisravintolapaketti, $50 port shore credit). Hinnoittelua kun kaivelin, niin omat sivut voitti kaikki muut paitsi CruiseDirectin josta sai parvekkeellisiin hytteihin tai hienompiin kaikki 4 kaupanpäälle. Hintaero oli melko täsmälleen kurssiero, eli omien sivujen € hinta oli sama kuin cruisedirectin $ hinta.

Matka-ajatus tällä hetkellä: Lento orlandoon jossa muutama päivä, auto vuokralle, space centeriä (universal kiinnostaisi, mutta hullun kallis. $250 / henki järkevin lipuin), ajelu Miamiin, auto pois, hyvät unet ja risteilylle, viikon päästä pois, auto vuokralle ja Miamissa jonkin aikaa: key west ajelua, evergladesia, auto kentälle ja Miamista kotiin.

Kun joku kysyy kuitenkin niin lennot tällähetkellä n600€ / hlö ja Risteily partsilla, 7 yötä: 3.300$ kahdelle (Cruise Fare + Taxes & Fees)

Muuta opittua matkan varrelta:
- Tipit ei kuulu hintaa vaan maksetaan könttänä (gratuity) 15$ / päivä / naama. Noi menee luottokortille automaattisesti kun kirjaudut laivaan, muuten ei tarvii tipata.
- Aina kun joku on FREE, niin yleensä joutuu maksamaan tipit eli listahinnasta noin ~20%.
- Hotellit on kalliita jenkeissä.
- Autonvuokrauksessa ei tullut lisähintaa jos otti auton orlandosta ja jätti miamiin.
- Youtube on täynnä videoita risteilijöistä. Itse olen tykännyt EECC Travelsin laivaesittelyistä ja katsojakysymyksistä. Noissa oli drikkipaketeista yms just tietoa.
- Risteilyistä maksetaan varausmaksu heti ja loput n 3kk ennen matkaa, nämä tietenkin vaihtelee yhtiöittäin ja sivuttain.
- Norwegian lentoyhtiöllä menopaluuhinnaston hinnat on samat kuin menot tai paluut.
- Norwegian ja Norwegian Cruise lines on eri yhtiöt, sattumalta sama nimi.

Kaikki vinkit edelleen otetaan vastaan.
Edit: lisäsin risteilyn keston.
 
Viimeksi muokattu:
Omissa laskelmissa taas Norwegian on tullut kalliimmaksi kuin Royal Caribbean, yleensä lasken vaan risteilyn hinnat + tipit + juomapaketit. Paljon säästää jos risteilee vähän vanhemmalla/pienemmällä paatilla. Lisäksi hurrikaanikaudella (elo-syyskuu) tai off-season (esim loma-marraskuu ennen Thanksgiving Day:ta ja tammi-helmikuu) voi säästää huomattavasti rahaa. Välillä on myös viime hetken tarjouksia. Cruisecriticissa on joku hintavertailu mutta ilmeisesti estetty Euroopassa, eli VPN jenkkiserverillä käyttöön. Kayak.com:in jenkkiversiossa on myös risteilyhaku.
 
Kun joku kysyy kuitenkin niin lennot tällähetkellä n600€ / hlö ja Risteily partsilla 3.300$ kahdelle (Cruise Fare + Taxes & Fees)

Kaikki vinkit edelleen otetaan vastaan.

Oliko kuinka pitkä risteily? Meillä hommattuna Marraskuulle RC:ltä parvekkeellisella hytillä 4 yön/5 päivän risteily Bahamalle ja Coco Caylle. Hintaa tuli about. 1300€ kahdelle henkilölle Deluxe-juomapaketilla.
 
Oliko kuinka pitkä risteily? Meillä hommattuna Marraskuulle RC:ltä parvekkeellisella hytillä 4 yön/5 päivän risteily Bahamalle ja Coco Caylle. Hintaa tuli about. 1300€ kahdelle henkilölle Deluxe-juomapaketilla.
7 yötä.
 
RC:lle otettiin risteily tammikuulla. Oasis of the Seas, 7 yötä, 2 aik. &2lasta. Parveke merelle. 3200€. Ei tilattu juomapaketteja, kun ei ne viinadrinksut oikeen maistu.

edit. Niin joo, tipit kuuluu hintaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kalliita ovat nuo karibianristeilyt. Luulisi noihin hintoihin jo sisältyvän juomapaketit ja wi-fit mutta mitä vielä. Täytyy laittaa taas Eurojaska vetämään... :D
 
Kalliita ovat nuo karibianristeilyt. Luulisi noihin hintoihin jo sisältyvän juomapaketit ja wi-fit mutta mitä vielä. Täytyy laittaa taas Eurojaska vetämään... :D
No kallista ja kallista... Alle 800€/hlö täysi ylläpito majoituksella ja palveluilla, toki ei ne alkot mukana.
 
Kalliita ovat nuo karibianristeilyt. Luulisi noihin hintoihin jo sisältyvän juomapaketit ja wi-fit mutta mitä vielä. Täytyy laittaa taas Eurojaska vetämään... :D

7vrk 2hlöä maaliskuussa välimerelle. Uusi marraskuussa Turusta valmistuva laiva. Hyttinä premium sisähytti kun ei siellä parvekkeella tule istuskeltua, päivät menee kuitenkin maissa. Yht. 1350,- sis Piu Gusto juomapaketin. Optiona mahdollisuus että perheen 17v teini lähtee mukaan, lisähinta pari sataa ja saa siihen alaikäisten juomat.

Ei noin lyhyelle lomalle (2vkoa) viitsi lähteä karibialle.. Turhan pitkät lennot.
 
Leikkailin oleellisimmat edellisestä:
Matka-ajatus tällä hetkellä: Lento orlandoon jossa muutama päivä, auto vuokralle, space centeriä (universal kiinnostaisi, mutta hullun kallis. $250 / henki järkevin lipuin), ajelu Miamiin, auto pois, hyvät unet ja risteilylle, viikon päästä pois, auto vuokralle ja Miamissa jonkin aikaa: key west ajelua, evergladesia, auto kentälle ja Miamista kotiin.

Kun joku kysyy kuitenkin niin lennot ~600€ / hlö. Norwegianin hakukone on mainio, kun voi laittaa kohteeksi floridan. Oli helppo laittaa meno eri kentälle kuin paluu.

Muuta opittua matkan varrelta:
- Tipit ei kuulu hintaa vaan maksetaan könttänä (gratuity) 15$ / päivä / naama. Noi menee luottokortille automaattisesti kun kirjaudut laivaan, muuten ei tarvii tipata.
- Aina kun joku on FREE, niin yleensä joutuu maksamaan tipit eli listahinnasta noin ~20%.
- Hotellit on kalliita jenkeissä.
- Autonvuokrauksessa ei tullut lisähintaa jos otti auton orlandosta ja jätti miamiin.
- Youtube on täynnä videoita risteilijöistä. Itse olen tykännyt EECC Travelsin laivaesittelyistä ja katsojakysymyksistä. Noissa oli drikkipaketeista yms just tietoa.
- Risteilyistä maksetaan varausmaksu heti ja loput n 3kk ennen matkaa, nämä tietenkin vaihtelee yhtiöittäin ja sivuttain.
- Norwegian lentoyhtiöllä menopaluuhinnaston hinnat on samat kuin menot tai paluut.
- Norwegian ja Norwegian Cruise lines on eri yhtiöt, sattumalta sama nimi.

Laitetaan nyt tähän blogi / yksinpuheluun vielä muutama lisäys, nyt kun oma risteily on varattu:
- Norwegian Breakaway, Western Caribbean - Miami, 7vrk. Kesäkuun alussa. Parvekeellinen hytti, 14 kerros.
- Miami - day at sea - Roatan, Bay Islands, Honduras - Harvest Caye, Belize - Costa Maya, Mexico - Cozumel, Mexico - day at sea - Miami
- Lopulliseksi matkatoimistoksi valikoitui directlinecruises.com, koska heillä oli eniten etuja "perks" varaukseen ja lopullinen hinta sisälsi asioita, jotka muut sivut piilottavat.
- Perkit osa 1 (tää oli useimmilla muillakin): kaikki 5 free at sea tarjousta. (drikkipaketti, wifi, erikoisravintolapaketti, $50 credittiä / port, 3-4 matkustaja ilmaiseksi samaan hyttiin joillain reiteillä) joista vika jää käyttämättä, koska kaksin matkassa ja kaikki edelliset perkit on vain matkustajille 1-2 ei taas ilmainen ei oikeesti ole ilmainen, koska esim drinkkipaketti on pakollinen kaikille jos yksikin hytissä se ottaa.
- osa 2 (nämä oli paremmat kuin muilla): -10% shore excursioneista ja +50$/ port lisää (voi lisätä tuohon $50 credittiin joka saa Norwegianilta), Free Gratuities = noi pakolliset laivatipit kuuluu hintaan ja 25$ rahaa / matkustaja laivalle käyttöön.
- Esimerkkejä piilokuluista, jotka helposti jää huomaatta: Drikkipaketista ja erikoisravintolapaketista tipit ja kattausmaksu pitää maksaa (277$ ja 40$), noi esim cruicedirectillä ei näy mitenkään, mutta täällä oli loppusummassa.
- Lopullinen hintalappu tälle kaikelle 3900$ (~3550€), joka siis sisältää sitten kaiken. Tosta saa helposti +1000$ pois jos ottaa sisähytin, mutta olen nyt "once in a lifetime" mielellä matkassa.
- Matkatoimiston versio TUI, sama matka 4777€ lentoineen ja samassa hyttiluokassa, mutta tuosta puttuu vielä tipit, eli jos ei tarjousta, niin kannattaa varata ite.

Seuraavaksi selvitettävä:
- Viisumit, onko jotain tarvetta. Veikkaisin ei, mutta pitää selvittää. Edit: Ei tarvii, jos ESTA mene läpi. Kuubaan jos pysähtyisi, niin sitten tarvii muutakin.
- Mikä noista pysähdyksistä on paras sukelluskohde.
- Ehkä sittenkin universal studios, koska kesäkuun alussa ei kuulemma ruuhkaa = ei tarvii priority passia ja silloin hinta putoo 100€ luokkaan / naama.

Edit: korjasin ja täsmensin 3-4 matkustaja perkkiä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 462
Viestejä
4 508 268
Jäsenet
74 404
Uusin jäsen
japejoku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom