Risteilyt

Aiheeseen liittyen.

Käytiin testaamassa Helsinki-Tallinna 22h risteily "uudella" M/S Victoria 1 -aluksella. Mukana aikuiset ja 2 lasta. Päällimmäinen tunne oli lievähkö pettymys.

Laiva oli jotenkin pienen ja ahtaan tuntuinen, mitä se numeroiden valossa onkin. Oudointa minusta oli, ettei minkäänlaista "pääaulaa" ollut. Ei mitään Promenadea odotettukaan, mutta jonkinlaista keskuspaikkaa tai avarampaa tilaa (tyyliin Europa tai Galaxy). Mutta ei, pelkkiä matalia käytäviä, joiden varrella vain oli sitten infopiste, taxfree -myymälä ja pieni lasten leikkihuone.

Lasten fasiliteetit oli se toinen iso puute, mihin aikuismatkustajat eivät varmaan kiinnitä mitään huomiota. Melkein kaikilla laivoilla on lapsille ollut useita leikkialueita, tai ainakin niin, että on eri ikäiset huomioitu. Nyt tarjolla oli pieni pallomeri (kielletty yli 7v) ja pieni pöytä, missä voi piirtää. Melkoinen pudotus meidän edellisen risteilyn laajoilta leikkialueilta pingispöytineen, seikkailuratoineen ja muine peleineen...

Yleensä A-luokan ikkunahytit ovat olleet aina korkealla (9 - 11 -kansilla), mutta nyt oltiin kannella 5. Eipä tuollakaan aikuisten kesken niin väliä, mutta edelleen lasten kanssa matkustaessa muut asiat painavat yllättävän paljon enemmän kuin ravintolatarjonta ja yökerhot.

No, laiva oli siisti, tunnelma rauhallinen ja ruoka hyvää. Ja Tallinnassa oli hyvä ilma. Että ihan hyvä mieli kuitenkin jäi.
 
Käytiin testaamassa Helsinki-Tallinna 22h risteily "uudella" M/S Victoria 1
Itse ollut aikoinaan useita kertoja sisaraluksella M/S Romantikalla, ja onhan se tosiaan aika erilainen mitä vaikka nää Silja Europat.

Itse en kuitenkaan paljoa painottaisi promenaadia, vaikka se oli cool, ilmankin olisi pärjännyt taannoisella Tukholman risteilyllä. Katselen mieluummin merimaisemaa kuin kauppakeskusta.
 
Tänne sitten jos löytäisi käyttäjiä.
Paljon ostajan etukoodia Tallink-Siljalle
voimassa 31.01.2024 saakka.

on voimassa rajoitetusti jne muuta ihme himmeliä :)
mutta jotain alea voit koodeilla saada.

saa ottaa omaan käyttöönsä.
------------------------------------------------
YJCEF2XN
ZUDFG3QS
1D6A5Q8l (l tai sitten iso i)
2E695RBW
3F6C5SDG
4Y6D5TFH
5Z6E5559
WKACDZV4
4Y6D5557
XYBDE1WW

----------------------------------------------------------------

Silja Europa on viime tietojen mukaan evakko-paattina vielä vuoden 2024 ja optioita jatketaan :(
on varmaa tuloa eikä mene poltto-aineisiin paljon.. sääli :(
 
Aikamoinen ero näissä välimerellä toimivissa varustamoissa..

Meillä oli muutama vuosi sitten varattu Costan risteily Loistoristeilyiden kautta. Homma sujui ihan mallikkaasti, maksut Loistoristeilylle jonne myös ilmoitin passitiedot yms jota tarvitsivat lippuja varten. Risteily sitten peruuntui koronan iskiessä ja Loistoristeilyt palautti rahat alle kahdessa vuorokaudessa. Ei siinä mitään ongelmaa.

Nyt varattiin uusi risteily MSC:n uudelle World Europalle risteilykeskuksen kautta. Maksut menevätkin suoraan MSC:lle mihin pitää luoda profiili jne. Risteilykeskukselta tuli kyllä pitkät ohjeet asian suhteen.. sujui mutta vei aikaa. Nuo Msc:n sivut on suunniteltu kyllä harvinaisen paskasti.. Saattaa olla vanhemmalle väelle hankala paikka.

Myös chek-in on oma rumbansa, siinä kun Costan risteilyä varten ilmoitti tiedot matkatoimistolle MSC vaatii chek-inin tekemisen sivujensa kautta. Periaatteessa samat tiedot mutta viisi välilehteä joka matkustajalta. Ja kun on varattu kaksi hyttiä minä voin tehdä vain oman hytin chek-inin, toisen hytin matkustajien on luotava oma profiili ja tehtävä itse chek-in. Osa tiedoista kaikilla matkustajilla samoja mutta jokaisen matkustajan kohdalla pitää täyttää kaikki viisi välilehteä +selfie + luottokorttitiedot.
 
Varustamot siirtävät entistä enemmän onlineen lähtöselvityksiä, kustannussyistä...ei tarvitse pitää liikaa kallista henkilökuntaa lähtösatamissa. Costa ja MSC tunnetaan ammattilaisten keskuudessa nimellä "merten bussit", sillä he vaihtavat matkustajat joka satamassa eli sinun oma eka cruise ilta voikin olla jäähyväisdinner...samoin retkillä oppaat joutuvat vetämään saman retken, kustannussyistä, 2-3 kielellä...jokainen tietää millainen lopputulos se on. Nimimerkki ollut töissä yhdellä näistä varustamoista.
 
Juu, ei toi MSC:n lähtöselvitys mahdoton ole, minulle ihan sama ilmoitanko tiedot matkatoimistolle vai varustamolle.. toteutustapa on kyllä äärimmäisen hankala, siinä ei ole käytettävyyttä mietitty kyllä yhtään.

Ja lähtöselvityksen, korttitietojen ja selfien jälkeen tuli vahvistus sähköpostiin. Italiaksi :D
 
Kaksi kertaa MSC:llä matkustaneena, niin ensimmäinen lähtöselvitys kerta oli kyllä yhtä sillisalaattia ja toinen sitten menikin jo kokemusta. Meillä oli varattuna matkat suoraan MSC:ltä, joten se toi hieman omaa haastetta asiaan varmasti lisää. Ainoa ongelma näissä välimeren risteilyissä on se, että nyt ei oikein enään kiinnosta lähteä Tallinnan 20h risteilylle tai muullekkaan itämeren risteilylle, koska ne eivät tunne enään miltään näiden välimeren reissujen jälkeen.
 
Kaksi kertaa MSC:llä matkustaneena, niin ensimmäinen lähtöselvitys kerta oli kyllä yhtä sillisalaattia ja toinen sitten menikin jo kokemusta. Meillä oli varattuna matkat suoraan MSC:ltä, joten se toi hieman omaa haastetta asiaan varmasti lisää. Ainoa ongelma näissä välimeren risteilyissä on se, että nyt ei oikein enään kiinnosta lähteä Tallinnan 20h risteilylle tai muullekkaan itämeren risteilylle, koska ne eivät tunne enään miltään näiden välimeren reissujen jälkeen.
Niin ero on iso. Välimeren(kin) ulkopuolella avautu kiehtova risteilymaailma. Mun TOP3 risteilyt ovat olleet Etelämanner, Amazon sekä Los Angeles-Dubai (2 kk).
 
Osaako joku sanoa mitä kokoa röörit ruåtsinlaivojen ja Tallinnan laivojen hyttien lavuaareissa on? Harkinnassa oman tulpan mukaanotto risteilylle hyttibileitä varten, kun usein niissä ei sitä löydy valmiiksi. :smoke:
 
Ota enemmin muovipusseja ja laita sellainen (tai useampi päällekäin) verkolliseen roskikseen/roikkumaan suihkun hanasta. Altaaseen ei mahdu mitään.
 
Olen ollut Royal Caribbeanin risteilyllä Karibian suunnalla 2013 ja 2018. Vuoden tai parin päästä voisi taas lähteä (ei välttämättä juuri Karibialle, kunhan jonnekin lämpimään), ja mietin että pitäisikö tällä kertaa harkita jotain muuta yhtiötä, ihan vaan jotta näkisi miten muualla homma toimii.
Onio tekkiläisillä suosituksia? Tekeekö joku toinen firma suunnilleen samalla rahalla jotain paremmin tai huonommin, esim ruoan tai viihteen suhteen?
 
muutamia etelänristeilyjä käyneenä voin suoraan sanoa, että kannattaa mennä Royal Caribbeanin tai heidän tytäryhtiön risteilylle. On vaan paras palvelu, ruoka jne. Ruoka tosin vähän amerikkalaiseen makuun tehty, eli kaikessa liikaa sokeria, jos jostain pitää napista.

Sensijaan kehotan välttämään kaikkia italialaisia risteily yrityksiä, ainakin omakohtaiset kokemukset on Costalta ja MSC:ltä. Palvelu on varsinkin Costalla syvältä, laivat on labyrintteja ja paras esimerkki palvelun laadusta oli tapaus illalliselta. En ollut ostanut juomapakettia koska vesi riittää illallisella. Sitäpä ei ollut mahdollista saada pöytään millään, koska juomapaketti puuttui. Kysyin, että pitääkö kuivin suin syödä 3 ruokalajin illallinen. Ratkaisuksi ehdotettiin, että ota allasalueelta muovimukissa vettä mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Hcc
Vuonna 2018 MSC:n risteilyllä oli lopulta pakko ostaa paikan päällä joku vesipaketti tms (ihan oikeita kuponkeja olivat siihen aikaan), kun illallisella ei tosiaan saanut vettäkään pöytään ilman juomapakettia. Sittemmin on tullut pitäydyttyä Royal Caribbeanin ja Norwegianin risteilyissä, joissa vastaavaa ongelmaa ei ole tullut vastaan. NCL:llä on kyllä tullut otettua "free at sea" -paketti, johon sisältyy juomat. Royalilla juomapaketti on niin kallis, että se ollaan skipattu joka kerta. Nykyään kanta-asiakasstatuksella saadaan 4 juomaa per vuorokausi, joten paketille ei ole tarvettakaan.

Joka tapauksessa samoilla linjoilla kuin bowtie81 eli vältä italialaisia ja suosi muita.
 
  • Tykkää
Reactions: Hcc
Jos jotain toista katselisi, niin NCL tulee ekana mieleen. Varsinkin More at Sea (entinen Free at Sea) paketilla voi olla aika hyvä diili.

Riippuu millainen risteiliä olet, mutta azamaran jotkut lähdöt on varsin kohtuuhintaisia. Jos pikkulaivan risteilyä tekee mieli kokeilla, tosin aivan jotain muuta kuin jättilaivojen huvikeskukset.

Itse 4 MSC risteilyä reissaneena ei ole isommin valittamista. Tosin aina easy+ drinkkipaketilla. Yleensä saanut varauksen yhteydessä niin edullisesti, että ei ole mitenkään kannattavaa olla ottamatta, jos yhtään juo alkoholia. MSC on "sitä saa mitä maksoit", eli porukkaa on paljon, jonoa baareissa usein, monet suositut paikat täynnä, buffassa välillä ruuhkaa. Halpuuden kääntöpuolena tulee nämä huonot puolet. Monia noista pystyy välttämään. Aamiaiset tilattuna huoneeseen (ilmaista fantasia tasolla). Syön useimmiten pääruokalassa. Buffassa enimmäkseen "off peak" aikoina ja sielläkin on ihan takana aina rauhallisempaa. Ruoka on ollut minulle riittävän hyvää ja erikoisravintoloissa erinomaista.
 
En tiedä tästä skenestä juuri sen enempää kuin olen ketkusta lukenut, mutta tämä on kuulemma alokasvirhe.
varmaan alokasvirhe italialais puljuissa joissa tulee näitä ylläreitä. RCL ei tarvitse ostaa juomapakettia jos ei tenuta, kaikenlaista juomaa saa myös ilman pakettia. Buffassa muutakin kuin vettä, mikä lie se lemonade mutta on kyllä hyvää jne. Kuten aiemmin sanoin, niin diabeteksen tuolla kyllä voi saada.. Lisäksi kehuisin noita ohjelmanumeroita, ihan maailmanluokan esiintyjiä on ollut RCL:n matkoilla. Mm. jääshow sisältää sellasta taidonnäytettä ja vuosia sitten olin niin häkellyin drone showsta. Lisäksi jos laivassa on aqua teatteri niin aika huikeita hyppyjä tekivät. Kylläpä tekisi mieli päästä matkalle näitä muistellessa. Kohteista tykkään välimerestä enemmän. Karibialla olen kerran käynyt ja ne paikat oli vähän toistoa, lisäksi coco cay vai mikä olikaan oli niin valmiiksi pureskeltu amerikkalaispaikka ettei siitä saanut mitään irti. Aasiaan tekisi mieli mennä kokeilemaan ristelyä.
 
varmaan alokasvirhe italialais puljuissa joissa tulee näitä ylläreitä. RCL ei tarvitse ostaa juomapakettia jos ei tenuta, kaikenlaista juomaa saa myös ilman pakettia. Buffassa muutakin kuin vettä, mikä lie se lemonade mutta on kyllä hyvää jne. Kuten aiemmin sanoin, niin diabeteksen tuolla kyllä voi saada.. Lisäksi kehuisin noita ohjelmanumeroita, ihan maailmanluokan esiintyjiä on ollut RCL:n matkoilla. Mm. jääshow sisältää sellasta taidonnäytettä ja vuosia sitten olin niin häkellyin drone showsta. Lisäksi jos laivassa on aqua teatteri niin aika huikeita hyppyjä tekivät. Kylläpä tekisi mieli päästä matkalle näitä muistellessa. Kohteista tykkään välimerestä enemmän. Karibialla olen kerran käynyt ja ne paikat oli vähän toistoa, lisäksi coco cay vai mikä olikaan oli niin valmiiksi pureskeltu amerikkalaispaikka ettei siitä saanut mitään irti. Aasiaan tekisi mieli mennä kokeilemaan ristelyä.
Itselläni 3numeroinen luku takana jo risteilyitä, en kuitenkaan ole kyllästynyt lähtemään koskaan. Tapani on, mahdollisuuksien mukaan, yhdistää 2 tai useampi risteily yhteen. Paras oli 2 kk:n Los Angeles -Dubai risteily. Varustamoa vaihdoin Singaporessa, jossa oli 1 yön. Maailmassa on yli 1800 risteilysatamaa, joten valinnanvaraa kyllä löytyy ja uusia tulee vuosittain! Jos varustamon maaretkien hinnat tuntuvat kalliilta, kannattaa katsoa myös privaatteja. Itse järjestin kyseisellä matkalla Vietnamissa, Myanmarissa sekä Intiassa retkiä matkustajille (työskentelen matkailualalla, tunnen kontaktit). Pienemmän retkiryhmäkoon vuoksi pääsimme kohteisiin, jonne varustamot retket eivät pääseet. Unohtumattomia kokemuksia heille sekä minulle, ja retkiä, joita ei varustamoiden retkilistoilta löydy. Oli seuraava risteilykohde mikä tahansa, nauti siitä!
 
Itselläni 3numeroinen luku takana jo risteilyitä, en kuitenkaan ole kyllästynyt lähtemään koskaan. Tapani on, mahdollisuuksien mukaan, yhdistää 2 tai useampi risteily yhteen. Paras oli 2 kk:n Los Angeles -Dubai risteily. Varustamoa vaihdoin Singaporessa, jossa oli 1 yön. Maailmassa on yli 1800 risteilysatamaa, joten valinnanvaraa kyllä löytyy ja uusia tulee vuosittain! Jos varustamon maaretkien hinnat tuntuvat kalliilta, kannattaa katsoa myös privaatteja. Itse järjestin kyseisellä matkalla Vietnamissa, Myanmarissa sekä Intiassa retkiä matkustajille (työskentelen matkailualalla, tunnen kontaktit). Pienemmän retkiryhmäkoon vuoksi pääsimme kohteisiin, jonne varustamot retket eivät pääseet. Unohtumattomia kokemuksia heille sekä minulle, ja retkiä, joita ei varustamoiden retkilistoilta löydy. Oli seuraava risteilykohde mikä tahansa, nauti siitä!
Millä rahalla noita vedät, jotain työhön liittyvää / sitä kautta 80% alella? Tuo on kuitenkin joitain satojatuhansia (eikä ala ees kakkosella)…
 
Muistatteko kun oli Black Fridayna euron risteilyjä Tallinnaan? Onko ollut, onko juuri nyt tai tulossa mitään hyvää risteilykampanjaa? Ruotsin suuntakin käy.
 
Kiitos vastauksista kaikille!
Juomapakettia mulla ei kummallakaan RCL:n risteilyllä ollut, kun ei alkoa niin paljon tule käytettyä ja ruoan kanssa on välttänyt useimmiten se ilmainen lemonade+vesi. Ne muutamat cocktailit joita silloin tällöin allasosastolla haluaa tai joku yksittäinen viinilasi tuli mun käytössä halvemmaksi sellaisenaan. En edes uskalla ajatella mitä juomapaketit nykyään maksaa, kun oli jo viime kerralla 2018 joulukuussa nousseet jonkun verran ekasta kerrasta.

Lisämaksullisia ravintoloitakaan en ole koskaan kokeillut, koska pääravintolan ruoat ovat olleet aivan kunnollisia hintaansa nähden. Ja ei voi edes sanoa ettei ole tietoa paremmasta, kun fine dining kuivalla maalla on ihan tuttua puuhaa.

Viihde on myös ollut noilla kahdella risteilyllä varsin erinomaista, esim. vatsastapuhumisesityksen suhteen oli aika isot ennakkoluulot, mutta Ronn Lucas oli huippuhyvä. Jo mainittu aqua theatre vai mikä olikaan nimeltään on myös hieno, ainakin ensimmäisellä kerralla.

Kovasti odotan että milloin pääsisi taas varaamaan risteilyä, mutta oman kokemuksen mukaan on kivempi mennä pienellä 4-6 hlö porukalla, kuin pelkän puolison kanssa, ja omasta tuttavapiiristä löytyy aika vähän sellaisia joilla olisi sekä aikaa, varaa että kiinnostusta moiseen puuhaan.
 
NCL Itinerary Changes After Final Payment *just the facts* NCL on viimeaikoina häslännyt pysähdyksiä aika heppoisin perustein, joten ottakaa huomioon. Cruicecritic ei ole ihan paras tietolähde, mutta tässä on ihan faktat pöydässä.

Edit: Tässä pahin: NCL Itinerary Changes After Final Payment *just the facts* eli lähtösatama muuttunut Manilasta Hong Kongiin. 1 päivä sen jälkeen kun risteily on maksettu, eli peruuttaminen on mahdotonta ilman isoja kuluja.

Sinänsä risteilyt on "hauskoja", että mitään eivät takaa kun sen ostat, eli kaikki voi muuttua ehtojen mukaan. Englantilaiset yhtiöt myy matkavakuutuksia, joissa on missed port coverage = jos ei menekkään mihin piti niin saat jopa satoja £ korvausta.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 238
Viestejä
4 549 623
Jäsenet
74 947
Uusin jäsen
Wilmeri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom