Kiusattuna olleena voin kyllä kertoa että kiusatulla on aika heikot vaihtoehdot. Ihan sama onko kyseessä lapsi, nuori tai aikuinen. Onhan noita KiVa kouluja, poliisin ja sossun käyntejä mutta ovat vain semmoisia yleistä lässytystä ja mitään konkreettista ei tapahdu ennenkuin kiusatulla menee hermot ja jotain vakavampaa sattuu, nyt kävi taas kerran se pahin mahdollinen. Ja silloin kiusaajia pidetään uhrina eikä kiusattua.
Juuri näin. Itse en suostunut alistumaan "luokan kingin" eli runkkarin arvohierarkiaan ja kumartumaan hänen edessä 90-luvulla toisin kun muu luokka ja tästä seurasi kiusaamista koko peruskoulun läpi. Vasta 9-luokalla jotkut alkoivat löysäämän otettaan eli n. 7-8v päivittäistä non-stop kiusaamista, jättämistä leikkien ulkopuolelle, syrjintää jne. Olin vahva luonne ja löysin kavereita muualta joten selvisin näiden aikojen läpi kohtuu hyvin, mutta muutama muu kiusattu joiden kanssa tulin silloin toimeen ja joita myös systemaattisesti kiusattiin on kaikki kadonneet jonnekin. En ole kuullut keneltäkään heistä eikä heitä löydy mistään somesta. Eivät välttämättä ole enää elossa.
Ne jotka vähättelee tällaista systemaattista vuosikausia kestävää päivittäistä kiusaamista on etuoikeutettuja kermaperseitä jotka eivät tiedä miltä ovat säästyneet tai mahdollisesti itse juuri niitä kiusaajia. Kouluun kuuluu tappelut, pienet roastit, vittuilut ja pieni kiusaaminen joka opettaa että elämä on joskus kovaa, mutta systemaattinen pitkäaikainen helvetin kehittäminen lapselle on aivan eri asia.
Tein itse tuolloin selväksi että kiusaajat voivat sanoa ihan mitä haluavat, en tule siitä välittämään, mutta jos kiusaaminen etenee koskaan väkivallan puolelle niin ne tappelut käydään kuolemaan asti. Olin tuossa tapauksessa n. 90% tosissani ja kiusaajat tajusivat sen joten homma jäi suun soittamisen tasolle.
Kävin äärettömän monta kertaa opettajahuoneessa, keskusteluissa jne. kiusaajien, vanhempien ja opettajien kanssa, mutta joka kerta lopputulos oli "voi voi koittakaa nyt tulla toimeen ei saa kiusata sosoo"-paskapuhe ja siksi mikään ei muuttunut.
En ole katkera tai kannata mitään kaunaa yhdellekään kiusaajalleni riippumatta siitä ovatko he pyytäneet anteeksi tekojaan myöhemmin vai ei. Annan kaikille anteeksi koska lapset on vitun idiootteja eikä tajua asioiden vakavuuksia, mutta olen ikuisesti katkera yhteiskunnalle...ei siitä ettei silloin asiaan puututtu vaan siitä ettei asiaan VIELÄKÄÄN puututa.
Tässä tapauksessa on kuitenkin katsottava poliisin selvitystyö loppuun asti. Jos joku on päätynyt tällaiseen tekoon pienen pari viikkoa kestäneen vittuilun pohjalta niin silloin on kyse isommasta henkisestä ongelmasta, mutta jos tässä on ollut pitkäkestoista vakavaa kiusaamista taustalla niin silloin meille on yhteiskuntana realisoitunut se riski mikä tulee kun ongelmia ei korjata vaan niiden vain annetaan kasvaa ja levitä taustalla.
Muistaakseni YLE:llä tai Hesarissa sanottiin että tyyppi oli ollut koulussa vain muutaman kuukauden joten lieneekö pitkäaikainen kiusaaminen edes mahdollista?
Edit:
Poliisin mukaan Vantaan kouluampumisen motiiviksi on selvinnyt kiusaaminen. Epäilty uhkasi ampumisen jälkeen aseella ainakin kolmea Siltamäen kouluun matkalla ollutta oppilasta.
www.hs.fi
Lisäksi poliisin esitutkinnassa on tullut ilmi, että epäilty on Viertolan koululta poistuessaan uhannut aseella myös Helsingin Siltamäessä kouluun matkalla olleita oppilaita.
Liekköhän tässä nyt ihan pelkästä kiusaamisesta kyse? Kuulostaa kyllä aika oudolta että tyyppi uhkailee random oppilaita kadulla.