Richard Burns Rally (PC, PS2, Xbox)

Sain tämän asennettua ja nopeasti jotain testattuakin VR-lasien kanssa mutta aika kankeaa on omalla setupilla kun ei pysty valikoissa liikkumaan muuta kuin näppiksellä. Saakos VR resettia bindattua jotenkin rattiin? Nyt piti näppäimistöltä "ajella" kuvakulma auton sisälle jostain kaukaa.
Nopealla kokeilulla tässä on kyllä autoissa massan tuntua enemmän kuin Dirt rallyssa, mutta vähän liikaa tuntuu vaativan säätämistä että pääsee ajamaan. FFB säätöjä en ehtinyt vielä laittaa kohdilleen (jos niitä voi jostain säätää?) mutta auton ollessa paikallaan tämä oli ensimmäinen peli missä renkaiden kääntäminen tuntui varsin aidolta! Tosin ulkopuolen kuvakulmassa ei näkynyt renkaita ollenkaan :D

Ulkopuolen kuvakulmalla todennäköisesti nyt tarkoitat sitä, kun "sisäkamera" on arvoiltaan metsässä ja näet auton ulkopuolen, jolloin on ihan normaalia, että ulkopuolen osia ei kaikkia näy. Chase cam toimii vain näytöltä ajeltaessa.

FFB:tä pystyy säätämään pelin sisällä ja launcherista. Yleisesti ottaen kaikki säädöt kun tekee kerran, niin niitä ei enää tarvitse tehdä uudestaan. 2004 vuodelta olevaan peliin kun tehdään enemmän ja vielä vähän lisää modeja, niin ei ihan voi olettaa, että kaikki olisi ns. avaimesta käyntiin. Se palkitsee kyllä, kun vaan jaksaa vähän nähdä vaivaa.
 
Löytyykö keltään Simucube ja RBR (Rallysimfans)? Olisin udellut asetuksia Simucube ohjelmaan sekä peliin, ratti toimii mutta ffb-asetukset ovat hiukan hukassa...
 
Menin asentaa aivan kaiken. Noh, peli vie yli 100gigaa.

miten voin poistaa kaiken muun paitsi Suomen EK:t ja muutamat tietyt autot?
 
Kokeilin tätä nyt HP Reverb G2 laseilla ja samaa framedroppailua esiintyy kuin Dirt Rallyn kanssa, onkohan muilla samaa ongelmaa VR-lasien kanssa? Ei ainakaan suorityskyvystä ole kiinni, joko nyt omassa koneessa on jotain häikkää tai sitten tässäkin VR-toteutus ei oikein pelaa WMR:n kanssa
 
Kokeilin tätä nyt HP Reverb G2 laseilla ja samaa framedroppailua esiintyy kuin Dirt Rallyn kanssa, onkohan muilla samaa ongelmaa VR-lasien kanssa? Ei ainakaan suorityskyvystä ole kiinni, joko nyt omassa koneessa on jotain häikkää tai sitten tässäkin VR-toteutus ei oikein pelaa WMR:n kanssa
Henk. koht. ei mitään kokemusta VR-laseista, mutta kuinkas uusi keksintö HP Reverb G2 on?

Richard Burns Rallyn VR-plugini on kotimaista käsialaa, @Kegetys / www.kegetys.fi ja viimeisin päivitys noin vuoden vanha. Sieltä vois kysellä mikä on tilanne kyseisille laseille ja/tai WMR:lle.
 
Kokeilin tätä nyt HP Reverb G2 laseilla ja samaa framedroppailua esiintyy kuin Dirt Rallyn kanssa, onkohan muilla samaa ongelmaa VR-lasien kanssa? Ei ainakaan suorityskyvystä ole kiinni, joko nyt omassa koneessa on jotain häikkää tai sitten tässäkin VR-toteutus ei oikein pelaa WMR:n kanssa
Oon nyt pari vuotta ajanu ekan generaation Reverbeillä, eikä kyllä ole ollut ongelmia. Tuleeko noita droppeja kaikilla pätkillä vai vain tietyillä? Osa pätkistä (pahimapana Verkiai) on aivan jäätävän paskasti optimoitu ja niiden vuoksi droppailee.
 
Oon nyt pari vuotta ajanu ekan generaation Reverbeillä, eikä kyllä ole ollut ongelmia. Tuleeko noita droppeja kaikilla pätkillä vai vain tietyillä? Osa pätkistä (pahimapana Verkiai) on aivan jäätävän paskasti optimoitu ja niiden vuoksi droppailee.
Oli niissä ehkä vähän eroa, joissain tuli enemmän kuin toisissa. Sama juttu Dirt Rallyssa, jos asetukset laski ihan perunatasolle niin droppailua tuli ehkä vähän vähemmän. Kokeilin molempia myös verrokkina Rift S laseilla, ei mitään ongelmia ja täysin sulavaa menoa.
 
Monasdin alunperin tekemiin suominuotteihin "fre2eng" 2.0 -päivitys.

Aikoinaan Monasd -niminen henkilö on tehnyt ihan käyttökelpoiset ääninuotit Richard Burns Rallyyn, mutta ne on hieman keskeneräisen oloiset ja ne pitäisi asentaa "ranska-slottiin".
Tässä minun päivityksessä ne siirretään "enkku-slottiin", koska kaikkia äänitiedostoja ei ole tehty ja on mukavampaa, että puuttuvat tulee englanniksi, esim. rallikoulu.

Toinen ongelma on se, että nuotteja löytyy eri äänenpainoilla lausuttuna, mikä on tietysti hyvä asia, mutta niiden hyödyntäminen tai 100% toimivuus on vähän vaikeaa.
Joten on parempi että kaikki tulee samalla intensiteetillä.

Kolmanneksi, Monasdin orkkis paketissa ylikirjoitetaan inejä sekä lisätään (turhia) tiedostoja.
Tässä "fre2eng" -muunnoksessa ei ylikirjoiteta inejä, ei lisätä tiedostoja, eikä niiden nimiä muuteta.
Vain pakolliset äänitiedostot korvataan RBR:stä.

Muutama vuosi sitten julkaisemassani 1.0 -versiossa oli se vikana, että se ei tukenut WorkerBeen tekemää Pacenote -pluginia.
Ei tämäkään versio sitä täysin tue, mutta nyt kyseiselle pluginille luodaan oma kansio, johon kopioidaan ne ääninuotit jotka löytyvät.
Niitä mitä ei löydy, täytetään tyhjällä äänitiedostolla (80ms), jotta Pacenote -plugin ei lähde etsimään muualta ja vahingossa löydä ulkomaalaista ääntä.

Nämä nuotit on ihan perus ja tarkoitettu orkkis RBR ja Pacenote plugin -käyttöön, mutta ehkä ne toimivat muuallakin (Unkari -plugin?).
Mutta oletus on, että tätä "asennettaessa" nuotteihin liittyvät äänet ja ini -tiedostot olisivat alkuperäisiä.

Kotimaisia kartturiääniä löytyy netistä myös muitakin ja jotkut taitaa tukea Pacenote -pluginia täysin, mutta minä olen jotenkin tykästynyt Monasdin ääneen.
Sen takia sitä jaksoi nähdä hieman vaivaa ja tehdä tämän "fre2eng" -muunnoksen.

Jos on käyttänyt orkkis Monasdia tai minun edellistä 1.0 -versiota, eikä koe tarvetta muutoksille, niin ei tämä 2.0 -päivitys mitenkään ihmeellinen ole, että toimivaa kartturia pitäisi muuttaa.
Muutama hienosäätö on kuitenkin tehty (PNP tuen lisäksi) ja jos aloittaa puhtaalta pöydältä, niin silloin suositus on tämä 2.0 -versio.

Tässä "fre2eng" -skriptin toiminnassakin on hieman muutosta.
Ennen kaikki tiedostot purettiin paketeista ja sen jälkeen niitä poisteltiin, siirreltiin, kopioitiin ja nimettiin.
Nyt 7zip -ohjelma purkaa vain tarvittavat filut lopullisiin kansioihin ja vaihtaa tiedostonimen "lennossa".

1) Luo tyhjä kansio johonkin.
2) Lataa sinne rbr_suominuotit.zip, rbr_suominuotit_fre2eng_2.0.0.22184.7z ja 7z2107-extra.7z.
3) Pura 7z2107-extra.7z:stä .exe ulos.
4) Pura rbr_suominuotit_fre2eng_2.0.0.22184.7z:stä .cmd ulos.
5) Tuplaklikkaa .cmd:tä ja odota sen päättymistä.
6) Siirrä Audio ja Plugins -kansiot Richard Burns Rallyyn ja korvaa tiedostot kysyttäessä.
6* Jos et käytä Pacenote -pluginia, niin Plugins -kansio on turha, eikä sitä tarvitse siirtää.
7) Muokkaa Plugins\Pacenote\PaceNote.ini:ä, sieltä rivi: sounds=finnish/monasd_fre2eng.
7* Jos et käytä Pacenote -pluginia, niin Plugins\Pacenote\PaceNote.ini:ä ei pitäisi löytyä.

Monasdin alkuperäiset kotisivut ovat kadonneet, mutta ne löytyy vielä Wayback Machinellä.

Jos mietitään tarkemmin näitä nuotteja, niin kaikki rallikoulun äänet siis puuttuu.

Lähtölaskennan Go.wav löytyy ja se on jaettu kaikkien kielien kanssa yhteiseksi, niinkuin RBR:n orkkis bugi on.
Sen tiedoston Monasd on tehnyt aivan oikein 8000 Hz:llä, niinkuin orkkis RBR:ssäkin on, mutta testausmielessä sen voisi up-sämplätä 11025 Hz:een, koska kaikki muutkin äänet on sillä laadulla tehty.

Joskus kun autolla kolaroi, niin kartturi tai kuski "köhäisee".
Niitä ääniä ei Monasdin paketista löydy ja ne voisi mykistää audio.ini:stä (ImpactScreams=0.0).
Aika mitätön asia, mutta jos itse on kuski ja kartturina Monasd, niin kuka kolmas henkilö autossa on?

Kaikki ongelmien äänet löytyy, esim "Meil ei oo jarruja".
Jos ne haluaa mykistää, niin se täytyy jälkikäteen tehdä itse.
Minun tekemää tyhjää oggia voi käyttää hyväksi, joka löytyy "fre2eng" 2.0 -paketista.
Oletuksena ongelmaäänet on kuitenkin päällä.

Kaikki lähtölaskennan numerot ja suorien etäisyydet löytyy.
Pacenote -pluginin tarkempia etäisyyksiä ei löydy ja ne on korvattu tyhjillä.
Jos ei tykkää tyhjistä, niin niissä voi käyttää olemassa olevia ääniä, mutta pyöristää ylös tai alaspäin, esim. 40.ogg ei löydy, niin käyttää joko 30.oggia tai 50.oggia.
Mutta sitten tekstit näkyy väärin.

Teoriassa kaikki perus nuotit löytyy, mutta plus ja miinus -sanoja en ottanut käyttöön, koska niiden äänenpaino on erilainen kuin muissa.
Jostain syystä ne puuttuu myös orkkis RBR englannista, vaikka ini:stä ne löytyy.
Eli nyt ne on, mutta mykistettyinä.
Jatkuu -sanaa joutui käyttämään kahdessa paikassa, INTO ja ONTO.

Pacenote -pluginin vajaasta 500:sta äänestä sai korvattua noin 100.
Loput 400 on tyhjiä äänitiedostoja joita Monasdista ei löydy.

Audio\Speech\RallyIncident\Eng\snd_chopper.wav -tiedostoa ei taideta käyttää missään, mutta otetaan sekin mukaan, koska Monasd on sen äänittänyt.

Kaikki nuotit on litteroitu rbr_suominuotit_fre2eng_2.0.0.22184.7z\.txt:een, mutta esimerkkinä tässä vain kurvit.
Helpottaa ymmärtämistä, kun tietää mistä sanasta käännös on tehty.

FLAT
Täys (noin 15 asteen kurvi)

EASY
Eri (noin 30 asteen kurvi) (lyhenne ERIttäin nopeesta?)

FAST
Nopee (noin 45 asteen kurvi)

MEDIUM
Hidas (noin 60 asteen kurvi)

K
Koo (noin 75 asteen kurvi)

90
Ysikyt (noin 90 asteen kurvi)

HAIRPIN
Taka (noin 180 asteen kurvi)

En tiedä onko tahallista vai vahingossa, mutta Monasd on ekat neljä kaarrejyrkkyyttä lausunut suunnan ensin ja sitten jyrkkyyden, esim. Vasen täys.
Lopuissa kolmessa taas jyrkkyys tulee ennen suuntaa, esim. Koo vasen.
Ehkä sillä korostetaan, että seuraavaan mutkaan joutuu oikeasti hiljentämään ja suunta on toissijainen asia?

Päivitys:
Pacenote -pluginin Plugins\Pacenote\config\pacenotes\packages\surface\Extended.ini -tiedostosta löytyi viittaus onsplit.ogg -nimiseen äänitiedostoon, joka puuttuu tästä paketista. Koska kyseessä on todennäköisesti vain kosmeettinen asia, niin en viitsi sen takia julkaista uutta versiota tästä fre2eng 2.0 -paketista. Kyseisen päivityksen voi kuitenkin halutessaan tehdä itse, kopioimalla jokin tyhjä .ogg -tiedosto Plugins\Pacenote\sounds\finnish\monasd_fre2eng -kansiosta samaan kansioon ja nimeämällä se onsplit.ogg :ksi.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäköhän tätä peliä pitäisi metsästää? Itsellä on levy kyllä, mutta ilmeisesti Rallysimfans.hu on paras modi (onko?), mutta sen asentaminen jää itsellä jumiin heti alkuun tai on vähintäänkin tolkuttoman hidas. Joku viikko sitten pidin latausta tuntitolkulla auki, mutta etenemää ei ihan hirveästi tullut.

Kiitos etukäteen tiedoista. Onhan tämä nyt paras rallipeli yhä edelleen dirt rallyistä huolimatta.
 
Mistäköhän tätä peliä pitäisi metsästää? Itsellä on levy kyllä, mutta ilmeisesti Rallysimfans.hu on paras modi (onko?), mutta sen asentaminen jää itsellä jumiin heti alkuun tai on vähintäänkin tolkuttoman hidas. Joku viikko sitten pidin latausta tuntitolkulla auki, mutta etenemää ei ihan hirveästi tullut.

Kiitos etukäteen tiedoista. Onhan tämä nyt paras rallipeli yhä edelleen dirt rallyistä huolimatta.

Lataa uusin rallysimfans installeri, mutta jos ei suostu asentumaan loppuun, katso edistymisestä mikä palikka jää jumiin ja poista se sitten asennuksesta -> uusi yritys. Itsellä tais esim. fmod aiheuttaa joskus ongelmia. Vauhtimurot.blogspot.com osoitteesta myös tuoretta ja vähemmän tuoretta infoa. Tosin nyt menee full installikin ihan nopsasti.
 
Lataa uusin rallysimfans installeri, mutta jos ei suostu asentumaan loppuun, katso edistymisestä mikä palikka jää jumiin ja poista se sitten asennuksesta -> uusi yritys. Itsellä tais esim. fmod aiheuttaa joskus ongelmia. Vauhtimurot.blogspot.com osoitteesta myös tuoretta ja vähemmän tuoretta infoa. Tosin nyt menee full installikin ihan nopsasti.
Ok, kiitos infosta. Jostain syystä mulla ei suostu millään koneella lataamaan tuota hu-pluginia, vaikka installerilla yritän. Johtuuko sitten palomuureista tai mistä, mutta kuidun päässä ollaan ja sen puolesta pitäisi kyllä toimia.

No, pitänee selvitellä nyt kun tietää, että vika on omassa päässä.
 
Kaikki Richard Burns Rallyn ja Pacenote -pluginin orkkis äänitiedostot (wav, ogg, subaru.eng) tyhjinä.
Jos haluaa "mutettaa" jonkun äänen, eikä sille löydy asetusta, ini -tiedostoa tai se on muuten vaan hankalaa.
Kopioi vaan tästä 7z -paketista halutut äänitiedostot orkkisten päälle.
Kaikki tiedostot ovat uudelleen tehtyjä ja ne ovat samanlaisia* kuin alkuperäiset (hierarkia, tiedostonimet, pituus, hz, bittisyvyys, kanavat, ogg laatu*, oggenc*, markerssit).
Sisältö on vain täysin hiljaista.
Tarkistussummia (MD5) on mahdoton saada täsmäämään, mutta wav -tiedostot ovat bittikooltaan identtiset, mikäli orkkikset eivät sisällä tageja tai muuta extraa.
Oletan että jokaisella tätä 7z -pakettia käyttävällä on audio.dat -tiedosto purettuna ja alkuperäinen sekä RBR:n 1.02 -versio.
Pacenote -pluginikin pitäisi olla orkkis ja uusin (1.11.0.11).

*Suurinosa Pacenote -pluginin orkkis äänitiedostoista (ogg) oli tehty "custom -exellä" ja muutamassa oli käytetty "ihmeellistä" laatuasetusta.
En käyttänyt asian selvittämiseen sen enempää aikaa, koska sillä tuskin on merkitystä, vaan tein ne äänitiedostot samalla exe:llä kuin RBR ja laadut niin lähelle kuin mahdollista.
Onpahan nyt ainakin kaikki samaa kuin orkkis RBR.
Päinvastoin kuin edellinen eli ottaa tämän 7z -paketin pohjaksi ja lisää halutut äänet orkkis kansioista.
RBR:ssä, vähintään ini -tiedostot on lisättävä tähän 7z -pakettiin, jotta siitä saa toimivan!
Jos ongelmia ilmenee, niin extra tiedostojen (bak, scc, sfk, vag, "wip.eng") lisäämistä voi myös kokeilla Audio -kansioon, mutta minun mielestä ne on vain roskaa.
Orkkis äänien valitseminen RBR:ssä voi aluksi kuulostaa hankalalta, mutta eipä siellä "pakollisia" ääniä kovin montaa ole.
Moottoriäänet tulee nykyisin FMOD:sta ja kartturi yleensä Pacenote -pluginin "add-on" äänistä.
Taustamusat, tuulet, sateet, pyyhkijät, huoltoparkki, jousituksen nitinät, rallikoulu yms. on ihan turhia, jotka voi jättää "muteksi".
Jos jotain ylimääräisiä ääniä kuitenkin kuuluu, tulee ne muualta kuin tämän paketin tiedostoista.

Kokeilin itse ajaa pelkällä orkkis moottorilla (subaru.eng) ja custom-suomi-kartturilla.
Tuntui että nuotteihin keskittyi enemmän, kun kaikki ylimääräinen kilinä ja kolina oli pois.
Sutimis/luisu ja vaihteenvaihto äänet voisi vielä ehkä lisätä, mutta pärjää sitä ilmankin.
Moottoriäänikin kuulostaa ihan hyvältä, kun kaikki ne päälle liimatut efektit on mykistetty.
Sama kuin yllä oleva vaihtoehto, mutta askartelee halutut äänet itse.
On helpompi kokeilla uusia ääniä yksitellen, kun kaikki muut on mykistetty.
Suosittelen ogin 1.0 -versiota (www & dl) niinkuin orkkis RBR:ssäkin on käytetty ja jättämään 1dB välin yläreunaan klippaamisen estämiseksi.
Wavin muuttaminen ogiksi nostaa aallonkorkeutta, varsinkin huonolla laadulla ja sen takiahan melkein kaikki ogit klippaavatkin.
Spotifykin käyttää 1dB:n väliä häviöllisten koodekkien takia (www).
Wav ei välttämättä tarvitse 1dB:tä, mutta hyvä silläkin on olla vähän väliä DA-muunnoksen takia.
1dB on kuitenkin hyvä standardi, jolla tekisi kaikki äänet.
Eikä 1dB:n nosto tai ero vaikuta äänenvoimakkuuteen oikeastaan mitään.
Joskus klippaaminen on tietysti tehty tarkoituksella, esim. karttureissa, jolloin saadaan sitä "puhelin efektiä" tai ääntä kuuluviin, mutta mielummin käyttäisi sitä vasta viimeisenä keinona.
Pitää myös muistaa, että joidenkin äänitiedostojen voimakkuutta on nostettu/laskettu ini -tiedostoilla eli ne pitäisi ensin katsoa.

Uusien äänien tekemistä ei tarvitse ottaa kovin vakavasti, eikä niitä tarvitse edes julkaista.
Jos joskus sattuu löytymään hyvä sample, niin sitä voi vaan kokeilla miltä se kuulostaa pelissä.
Ja jos nauhoittaa itse ääniä ja tekee ne häviöttömästi/tarpeeksi hyvällä laadulla, niin niitä voi käyttää myöhemmin muuallakin.
RBR:ssä, navikointi- ja taustamusista on helppo aloittaa.
Täytemateriaalina.
Joitain "add-on" karttureita ei ole tehty kokonaan ja puuttuvat äänet tulee orkkiksena.
Minun mielestä on ainakin parempi, että ääntä ei kuulu ollenkaan, kuin se että ne tulisi väärin.
Nyt voi periaatteessa käyttää minkä maalaista kartturia tahansa "slottipohjana" ja ei haittaa vaikka joskus eksyisi ajamaan rallikoulua.
Ääniä ei vaan kuulu, jos niitä ei ole tehty.

Toinen vaihtoehto voisi olla, että tulevaisuudessa siirtyy kokonaan FMOD -ääniin ja mykistää tällä paketilla kaikki orkkis äänet varmuuden vuoksi.
Puhtaus, nopeus, keveys.
Jotkut orkkis äänitiedostot sisältävät tageja, muuta ylimääräistä ja/tai klippaavat, joten niiden ominaisuuksien poissaolo voi parantaa asioita.
Tyhjät ogg -tiedostot ovat myöskin p_a_l_j_o_n pienempiä kuin ääntä sisältävät ja niiden lukeminen "kovalevyltä" siten nopeampaa.
Vaikka ääntä ei kuuluisikaan, niin tiedostojen olisi silti hyvä löytyä, ettei peli kaadu tai tule muita ongelmia.

Alkuperäisiä RBR:n tiedostoja tutkiessani, löysin myös muutaman korruptoituneen ogin, Audio\RS\Czh\167.ogg, 176.ogg, 179.ogg, yms.
Niitä tuskin on käytetty pelissä ja eihän kukaan enää aja rallikoulua, varsinkaan tshekin kielellä, mutta korjasin ne silti tähän pakettiin.
Pituuksia ei saanut selvitettyä, joten laitoin keskiarvon, joka laskettiin muista kielistä.
Ongelmien selvittäminen.
Jos esim. haluaa tietää mitä äänitiedostoa käytetään missäkin tilanteessa, niin mykistää ensin kaikki tiedostot ja sen jälkeen lisäilee niitä yksitellen.
PS.
Yllättävän hyvin tyhjät audiot pakkaantuu.
Orkkis äänet ~71 Mt, nyt ~0.1 Mt.
RBR_Mute_1.0.0.22226.7z
 
Palasin pelin pariin vuosien tauon jälkeen ja kylläpäs maistuu!
Vielä kaipaisin offline kautta tähän tietokone tyyppejä vastaan. Onko tuota alkuperäistä kautta mahdollista ajaa? Mä en saa autossa ykköspykälää isompaa vaikka mitä tekis. Modipätkillä kyllä onnistuu practisessä.
Peli tuntuu myös kadottavan ohjaimen ja nappien pindauksia. Vähän väliä joutuu ennen pätkää laitella vaihteiden ym. Asetukset uudelleen.
 
Mute paketista 1.1 -versio.

Kaikki ogg -tiedostot on nyt "huonoimmalla" mahdollisella laadulla (q0).
Hiljaisuutta on ihan turha tehdä hyvällä laadulla.
Vielä löytyisi yksi huonompi asetus, q-1, mutta sitä ei uskalla käyttää eikä koko pienene kuin muutaman bitin.
RBR:ssä suurin osa olikin jo tehty "quu nollalla" ja loput oli muistaakseni "quu nelosia".
Pacenotessa taas oli päinvastoin eli parasta laatua (q10) oli käytetty useasti.
Pakkaamaton koko pieneni 1.0 -versioon verrattuna noin 2 kilotavua :)

Tämä päivitys on kokeellinen ja jos et ymmärrä sen hyötyjä/riskejä, niin käytä mielummin 1.0 -versiota!
Pikaisella testauksella äänitiedoston kanssa tämä paketti näytti kuitenkin toimivan.
RBR_Mute_1.1.0.22233.7z
 
Miten ihmeessä mä saan tässä toimimaan käsijarrun? Jos on käsijarru ja ratti kiinni niin ratti ei toimi, käsijarrun ottaa pois niin ratti rupee toimimaan. Rattina on t500rs ja käsijarru tollanen ebayn on/off tyylinen. Muissa peleissä ei kyllä mitään ongelmaa.
 
Mute paketista 1.2 -versio.

Kaikkien ogg -tiedostojen pituudet puolitettu.
Karttureissa varsinkin tiedostojen pituudet pitäisi olla mahdollisimman lyhyet.
Saman pituisiksi ogeja ei uskalla laittaa, jotta niissä olisi hieman satunnaisuutta.
Tasan puolittamalla on myös helppo tietää mikä orkkis pituus on alunperin ollut.
Wav -tiedostoja (RBR) en viitsi puolittaa, koska osa on jo niin lyhyitä, että menisi millisekunneiksi.
Subaru.eng -tiedostoon voisi perehtyä myöhemmin.
Toivotaan ettei vaikuta pelin toimintaan...
Jos auton nopeus on 180 km/h, niin se liikkuu 50 metriä sekunnissa.
Tästä voidaan päätellä, että nuottitiedostojen pituus saa olla max 1 sekunti ja nuotteja saisi "ripotella" min 50 metrin välein.
Muuten kartturiin tulee viivettä, koska edellinen nuotti ei ehdi alta pois ennen seuraavaa.
Harvoin sitä kuitenkaan 180 km/h ajetaan, mutta äänet ovat yleensä pituudeltaan lähellä yhtä sekuntia ja niitä yhdistellään.
Ja jokainen metri on ihan välttämättä saatava nuottiin.
Joten rajoilla liikutaan.
Tämäkin päivitys on kokeellinen ja jos et ymmärrä sen hyötyjä/riskejä, niin käytä mielummin 1.0 -versiota!
Pikaisella testauksella äänitiedoston kanssa tämä paketti näytti kuitenkin toimivan.
RBR_Mute_1.2.0.22240.7z
 
Mikä on mute paketti? Ei nyt aukea tuon hyödyt mitenkään itselle.
Jos ei "aukea", niin todennäköisesti kyseinen paketti/paketit ei ole tarkoitettu sinulle. ;).
Jos haluaa, että "aukeaa", niin lukee muutama viesti taaksepäin olevan 1.0 -version "spoilerit".

Nämä "mute-paketit" (ja yleensäkkin minun tekeleet) on pääasiassa tehty omaan+kaveri -käyttöön, mutta jos joku muukin niistä hyötyy, niin ei se ole iso asia julkaista niitä.
Bugeja, ehdotuksia, kysymyksiä, yms. saa tietenkin laittaa, mutta mielellään perustelujen kanssa. :)

Yleensäkkin, jos on ongelmia RBR:n kanssa, niin kannattaa laittaa vähän tarkemmin millä modeilla/versioilla/tietokoneella/ratilla ajelee, niin on helpompi auttaa.
 
Mute paketista 1.3 -versio.

Kaikki tiedostot on muutettu 44100 Hz:iin tai sen kerrannaisiin.
Eli 48000 Hz laskettu 44100 Hz:iin, 27000 Hz laskettu 22050 Hz:iin ja 8000 Hz nostettu 11025 Hz:iin.
Suurinosa olikin jo ok, nyt on loputkin.

Mielenkiintoisena yksityiskohtana moottoriäänen (subaru.eng) samplet (12 kpl) oli melkein kaikki tehty 44100 hz:llä paitsi kolme viimeistä 48000 hz:llä.
Eli autoa kierrättäessä lähellä rajoitinta, muuttui äänitiedostojen hertsit edes takas.
Näin äkkiseltään ajateltuna ei hyvä juttu ja korjasin sen tähän pakettiin, mutta voihan se olla RBR:n ominaisuus, jolla "korttitalo" pysyy pystyssä.
Sama syy voi olla tietysti muissakin erikoisissa hertseissä.
Mutta kokeillaan.

Tässä versiossa ja tästä eteenpäin ei voi enää ihan summittain korvata näitä mykistettyjä tiedostoja orkkiksilla, jos haluaa säilyttää yhtenäisyyden.
Pitäisi ensin selvittää orkkis- ja mutetiedostojen speksit ja sen jälkeen päätellä onko ne yhteensopivia.

Tämäkin päivitys on kokeellinen ja jos et ymmärrä sen hyötyjä/riskejä, niin käytä mielummin 1.0 -versiota!
Pikaisella testauksella äänitiedoston kanssa tämä paketti näytti kuitenkin toimivan.
RBR_Mute_1.3.0.22247.7z
 
Mute paketista 1.4 -versio.

Muutama tiedosto oli Stereo, pääosin taustamusat.
Muutin nekin Monoksi.
Nyt on kaikki yksikanavaisia.

Pacenote -pluginin äänet oli jo kaikki Monoa eli niitä ei tarvinnut muuttaa.

Tämäkin päivitys on kokeellinen ja jos et ymmärrä sen hyötyjä/riskejä, niin käytä mielummin 1.0 -versiota!
Pikaisella testauksella äänitiedoston kanssa tämä paketti näytti kuitenkin toimivan.
RBR_Mute_1.4.0.22254.7z
 
Tätä tuli pelattua joskus julkaisun aikaan 2000 luvun puolivälissä ja nyt heti perään 2022. Hieman arvelutti säädön määrä, mutta tuolla Rallysimfansin asennuspaketilla homma oli tehty todella helpoksi. Vanhana Dirt Rally veteraanina kyllä tässä tuntuma ja fysiikat vaan on paremmin kohdallaan ja täytyy hattua nostaa modeja tehtailevalle yhteisölle. Nyt alkuun sopivana haasteena on päästä Time Trialeissa pätkillä leaderboardin puolen välin paremmalle puolelle, yleensä muutaman yrityksen tuo vaatii ennakkoon tuntemattomilla radoilla.
 
Mute paketista 1.5 -versio.

Tässä julkaisussa pelkästään moottoriääntä (subaru.eng) muutettu eli se on puolitettu.
Samasta syystä kuin aiemmin eli turha se on tyhjistä tiedostoista tehdä pitkiä.

Tämäkin päivitys on kokeellinen ja jos et ymmärrä sen hyötyjä/riskejä, niin käytä mielummin 1.0 -versiota!
Pikaisella testauksella äänitiedoston kanssa tämä paketti näytti kuitenkin toimivan.
RBR_Mute_1.5.0.22261.7z
 
Mute paketista 1.6 -versio.

Taas pelkästään moottoriääni -päivitys.
Markerssit eli luuppipisteet korjattu matemaattisesti oikeiksi.

Tämäkin päivitys on kokeellinen ja jos et ymmärrä sen hyötyjä/riskejä, niin käytä mielummin 1.0 -versiota!
Pikaisella testauksella äänitiedoston kanssa tämä paketti näytti kuitenkin toimivan.
RBR_Mute_1.6.0.22268.7z
 
Mute paketista 1.7 -versio.

Kaikki tiedostot 11025 Hz:llä.
Ideana että tyhjät tiedostot olisivat mahdollisimman pieniä ja tärkeät äänet tekisi hyvällä laadulla.
Pacenote -pluginin tiedostot oli jo kaikki 11025 Hz, joten niille ei tarvinnut tehdä mitään.

Verrattuna alkuperäisiin RBR:n ja Pacenote -pluginin äänitiedostoihin, tämä paketti on yli viisi kertaa pienempi (16 vs 88 Mt).
Wav tiedostojen osuus on noin 3,5 Mt ja moottoriäänen 0,1 Mt.
Loput 12 Mt on oggeja.

Jos tämä toimii, niin äänikortista voi laittaa seuraavat asetukset (mikäli muita äänilähteitä ei ole tai ne on tehty samalla laadulla):
Mono, 16 bit, 11025 Hz (tai sen kerrannaisen 22050, 44100, ...) (+ ogit q0).
Tai jos tekee uusia ääniä, niin on helpompi muistaa kun kaikki on samalla laadulla.
Uudet äänet olisi tietysti hyvä olla 11025:n kerrannaisia, jotta re-samplays olisi helpompaa.

Tämäkin päivitys on kokeellinen ja jos et ymmärrä sen hyötyjä/riskejä, niin käytä mielummin 1.0 -versiota!
Pikaisella testauksella äänitiedoston kanssa tämä paketti näytti kuitenkin toimivan.
RBR_Mute_1.7.0.22275.7z
 
Mute paketista 1.8 -versio.

Kaikki tiedostot 12000 Hz:llä.
11025 Hz (ja sen kerrannaiset 22050, 44100, ...) on vähän vanhaa tekniikkaa, joten kokeillaan miten RBR ja PNP suhtautuu nykypäivään.

Jos tämä toimii, niin äänikortista voi laittaa seuraavat asetukset (mikäli muita äänilähteitä ei ole tai ne on tehty samalla laadulla):
Mono, 16 bit, 12000 Hz (tai sen kerrannaisen 24000, 48000, ...) (+ ogit q0).
Tai jos tekee uusia ääniä, niin on helpompi muistaa kun kaikki on samalla laadulla.
Uudet äänet olisi tietysti hyvä olla 12000:n kerrannaisia, jotta re-samplays olisi helpompaa.

Tämäkin päivitys on kokeellinen ja jos et ymmärrä sen hyötyjä/riskejä, niin käytä mielummin 1.0 -versiota!
Pikaisella testauksella äänitiedoston kanssa tämä paketti näytti kuitenkin toimivan.
RBR_Mute_1.8.0.22282.7z
 
Mute paketeista yhteenvetoa.

Versio numerointi on niissä vähän hämäävä, eikä isompi ole välttämättä parempi.
Tarkoitus on kuitenkin tämä:

Jos haluaa olla varma pelin toimivuudesta, eikä uusien asioiden kehittäminen kiinnosta, niin valitsee 1.0 -version.
Jos tekee uusia ääniä vanhalla, mutta todennäkoisesti toimivalla CD -kerrannaisilla, niin valitsee 1.7 -version.
Jos tekee uusia ääniä uudella, mutta hieman epävarmalla DVD -kerrannaisilla, niin valitsee 1.8 -version.

Jos valitsee 1.7 tai 1.8 -version ja ongelmia ilmenee, niin "downgreidaa" alaspäin, kunnes toimii.

Periaatteessahan se on ihan sama millä asetuksilla tyhjät tiedostot on tehty tai uudet tekee jos peli toimii, mutta voisi kuvitella että jos kaikki on samalla laadulla tai ne on kerrannaisia, niin toiminta olisi parempaa.

Muutama asia, jotka kannattaa huomioida:
Moottoriääni (subaru.eng) pitää minun testailujeni mukaan olla wav, 16 bit ja mono.
Hertsit näyttäisi toimivan ainakin 192k:n asti.

Eli jos haluaa pitää kaikki tiedostot samanlaisina, niin hertsilukujen muutos on ainoa asia, johon voi vaikuttaa.
Jos ogit tekee parhaalla mahdollisella laadulla (q10), niin ne on periaatteessa samanlaisia kuin wavit.

Ja hertsiluvuissakin on käytännössä vain kolme vaihtoehtoa (1.7), 11025, 22050, ja 44100 Hz.
Yli 44100 Hz:n on ihan turha mennä (Nyquistin teoria).
Saman teorian mukaan ääniä ei kannata tehdä liian suurella hertsiluvulla, jos pienempikin riittää.

Mono ja 16 bittiä ei käytännössä ole rajoitus, koska stereo/surround -ääni on rallissa ihan turha ja 24 bittiä liian hyvä laatu lopulliseen tuotokseen.
Sitä voisi tietysti kokeilla, että tekee kartturin stereona ja panoroi äänen "apumiehen" puolelle...
 
Harvemmin nykyään kuunnellaan kartturia ilman kuulokkeita/radiota, nuotit tulee korvanappiin varmaankin. Voi tietty luoda autenttisuutta vanhempiin autoihin.
Heitin vaan loppuun idean, joka olisi vaatinut vähän selvennystä.

Siis kaikki äänitiedostot tekisi stereona ja panoroisi ne vasemmalle, paitsi kartturin oikealle.
Silloin oikeasta kaiuttimesta/kuulokkeesta kuuluisi vain kartturi ja loput kuuluisi vasemmasta.
Nyt vasemman kanavan liittäisi isoihin kaiuttimiin ja oikean korvanappeihin.
Isoista kaiuttimista tuleva ääni saisi olla kuinka kovalla/hiljaisella tahansa, eikä se haittaisi korvanappeihin tulevaa kartturia.
Niinkuin oikeassa rallissakin.

Kanavia voisi tietysti olla enemmänkin kuin kaksi (stereo), mutta hyvin harvalla on "surround-systeemejä" ja stereo on yksinkertainen ja toimiva.
Eikä äänistä tarvitse erottaa kuin kartturi.

Richard Burns Rallyssä on orkkiksena jonkinlainen "surround-ääni" (EAX), mutta en ole perehtynyt sen toimintaan tarkemmin.
Sekä se on jo vanhentunutta tekniikkaa.

Ongelma on tietysti orkkis moottoriääni joka pitää olla yksikanavaisena (mono), eli kartturiääniä ei saa "puhtaana" vaan niissä on myös moottoriäänet.
FMOD:lla tämän ongelman saisi varmaan kierrettyä?
Tai jakosuotimella.

Mutta, tämä oli vain ajatusleikki, jonka toteuttaminen vaatisi kaikkien äänien uudelleen tekemistä tai vanhojen miksausta.
Eli laitetaan "korvan taakse" ja jos sitä joskus...
 
Suomennoksesta 1.8 -versio.

2022/Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen/Toyota lisätty EK-latausruutuihin.
1968/Pauli Toivonen/Martti Tiukkanen/Porsche poistui.
Seuraavaksi "liipaisimella" on 1978/Markku Alen/Ilkka Kivimäki/Fiat.

Varaslähtöjä yksinkertaistettu rallikaudessa (Tämä oli ensimmäinen varaslähtösi -> Ensimmäinen varaslähtö).
Auton pysäyttämis tekstiäkin yksinkertaistettu.
Ajokorkeus muutettu maavaraksi.
Pacenote -pluginin Hellästi -sana (CARE) muutettu Huomio:ksi.
Rallikoulun latauskuvista otettu Sivu -sana pois, nyt on vain pelkkä numero.

Rallikaudessa jos sijoittuu pisteille, mutta ei palkinnoille, niin tulee teksti "Ei mitalia ja X pistettä".
Pisteet näkyy kyllä oikein muissa tilanteissa, mutta tässä joutuu käyttämään X -kirjainta.
Käytännössä X tarkoittaa 1-5 pistettä.

Joitain pieniä juttuja myöskin viilattu, esim. NGP/FixUp -versiovaatimukset uusimpiin.

RBR_Finnish_1.8.0.22289.7z
 
Iltasanomissa artikkeli Emil Lindholmista, joka ajaa tai on ajanut myös Richard Burns Rallya.
Kaikki oleellinen alla olevassa lainauksessa.
Lindholm kertoo myös pelanneensa rutkasti rallin videopelejä lapsuudessaan ja nuoruudessaan, etenkin Richard Burns Rallya.
Ratti ja polkimet olivat pelatessa käytössä.

Kyllä siitä on ollut jossain määrin hyötyä.
Richard Burns Rally on yllättävän realistinen, vaikka se on liki 20 vuoden takaa.
Pelaaminen on ehdottomasti ollut kehittymiseni kannalta positiivista, mutta toisaalta joitain ajoteknisiä juttuja olen joutunut tosielämässä korjaamaankin pelaamisen takia, Lindholm pohtii.

www.is.fi/ralli/art-2000009145568.html
 
Peli asennettu ja toimii

Ajot on jäänyt hyvin lyhyiksi Teuvon tyyliin eli maantien oja on kutsunut

Lähinnä kysymys miten ulosajon jälkeen pääsee jatkaan?
 
Paina ecs ja valikosta oliko joku help tai vastaava niin ihmiset nostaa auton tielle
 
Asensin pelin ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2015 eilen illalla ja johan on fysiikat parantuneet niistä ensimmäisistä ngp autoista. Myös nuo uusimmat suominuotit toimii hyvin. Rallyesimfans eli unkari plugin siis asennettuna.

Pari harjoitusvetoa ja Fabia R5 Evolla Ouninpohja aikaan 17.00.7

Mitäs tuolla vetomiehet vetelee? Nyt joutui vetämään melkolailla nuotista, joten varsinkin lopun pienellä tiellä oli vähän arpomista.
 
Jos joku käyttää minun tekemää suomennos pakettia (Finnish) ja uusinta NGP-pluginia (7.1), niin niihin tuli pieni yhteensopivuus ongelma NGP ja FixUp -pluginien yhdistymisen takia.

Ongelma ratkeaa yksinkertaisesti sillä, että nimeää suomennos paketissa olevan PhysicsNG -kansion NGP:ksi (Plugins\PhysicsNG -> Plugins\NGP).

Korjaan tämän ongelman sekä ohjeiden tekstit seuraavaan versioon, mutta kun kyseessä on pieni asia, eikä oikeastaan muuta päivitettävää ole, niin asialla ei ole kiire.
Muutenkin suomennos paketti tuntuu olevan melko valmis.
Jos tulee ideoita, niin saa ehdotella.

Kyseessä siis suomenkieliset tekstit orkkis Richard Burns Rallyyn (1.02), NGP -pluginiin (7.1), Pacenote -pluginiin (1.11.0.11) sekä Tshekki -pluginiin (0.8.8.0).
Eli käytännössä vain pakolliset pluginit ja minimaalinen asennus.

Viimeisin suomennos paketti on 1.8 ja se löytyy tästä viestistä.
Jos ei tarvitse kaikkia suomennoksia tai käyttää RSF -pluginia, niin ohjeet löytyy tästä viestistä.

2023-01-09
* Updated NGP plugin to version 7.1
** PhysicsNG and FixUp plugin merged as NGP plugin
** all settings now in RichardBurnsRally.ini, FixUp.ini is obsolete!
** fixed skidmark handling
** improved steering
** French text translations courtesy of BlauGregg
** removed processor option
** added surface materials Sett_Dry, Sett_Damp, Sett_Wet

Installation/Update
----------------------
* Install latest Microsoft VC runtimes: VC++ x86 Runtimes
* Unpack archive into RBR folder.
* Delete PhysicsNG.dll, FixUp.dll and Z.dll from Plugins folder!
* Install cars in physics.rbz as usual.
* Start RBR to populate RichardBurnsRally.ini with configuration parameters.
* Exit RBR and check parameters (use old FixUp.ini as reference).

Please note that RBRCIT has not yet been updated to manage NGP 7.1!

www.ly-racing.de/viewtopic.php?t=7878
 
Hei, osaako kukaan jeesata "wish usb käsijarrun" kanssa... Käsijarru toiminut ihan ok aiemmin ja oli välillä käyttämätt kun poika ajeli F1 enemmän... Nyt kun asensin uudelleen pelaa väärinpäin, eli kokoajan jarru päällä ja kun jarrusta vetää alkaa vetoja löytymään... Peli on RBR. Mikä asetus on väärin tai pitää muuttaa? Peli taisi tunnistaa peräsinohjaimeksi tuon jarrun...
 
Hei, osaako kukaan jeesata "wish usb käsijarrun" kanssa... Käsijarru toiminut ihan ok aiemmin ja oli välillä käyttämätt kun poika ajeli F1 enemmän... Nyt kun asensin uudelleen pelaa väärinpäin, eli kokoajan jarru päällä ja kun jarrusta vetää alkaa vetoja löytymään... Peli on RBR. Mikä asetus on väärin tai pitää muuttaa? Peli taisi tunnistaa peräsinohjaimeksi tuon jarrun...

Ei taida pelistä saada suoraan täpättyä invertediks / pois, mutta rbr kansion olikohan input.ini tjsp niin sieltä notepadilla muuttaa True / false handbrake riviltä. Launcherissakin saattaa olla sille oma kohtansa jos käyttää rallysimfans pluginia, mutta en ole varma kun yleensä käynnistän suoraan exen pikakuvakkeesta.
 
Tänään tuli pitkästä aikaa lyötyä RBR tulille ja heitettyä eka kerran Skoda R5 ja sitten 2 ajoa Fiesta WRCllä uutta pätkää Palvaanjärveä.
Videolla tuo toka veto WRCllä:

 
Tänään tuli pitkästä aikaa lyötyä RBR tulille ja heitettyä eka kerran Skoda R5 ja sitten 2 ajoa Fiesta WRCllä uutta pätkää Palvaanjärveä.
Videolla tuo toka veto WRCllä:


Saako tässä nykyään vähenennettyä nuottien määrää halutessaan? Tuossakin oli aivan liian paljon tarpeetonta nuottia ja ne myös sanotaan liian aikaisin omaan makuun. Ajoitustahan RBR:ssä on tosin aina saanut säädettyä, joten se tuskin on ongelma, mutta liiallinen nuottipulputus ei ole kiva, kun se vaan häiritsee keskittymistä.
 
Saako tässä nykyään vähenennettyä nuottien määrää halutessaan? Tuossakin oli aivan liian paljon tarpeetonta nuottia ja ne myös sanotaan liian aikaisin omaan makuun. Ajoitustahan RBR:ssä on tosin aina saanut säädettyä, joten se tuskin on ongelma, mutta liiallinen nuottipulputus ei ole kiva, kun se vaan häiritsee keskittymistä.

Vaikea kuvitella, miten voisi jättää "tarpeettomia" nuotteja ohjelmallisesti pois. Toi ajoitus on itselle mieluisaksi säädetty ja itse ainakin tykkään noista teamSumpun nuoteista. Niistä osaan ajaa kutakuinkin, mutta muiden tekemistä en. Enkä ole ikinä itse jaksanut nuotittaa yhtäkään pätkää.
 
Vaikea kuvitella, miten voisi jättää "tarpeettomia" nuotteja ohjelmallisesti pois. Toi ajoitus on itselle mieluisaksi säädetty ja itse ainakin tykkään noista teamSumpun nuoteista. Niistä osaan ajaa kutakuinkin, mutta muiden tekemistä en. Enkä ole ikinä itse jaksanut nuotittaa yhtäkään pätkää.
En tiedä millainen nuotituksen tekninen toteutus tässä on, mutta jokaiselle nuotille voisi olla esim. "tärkeysluokitus", jonka perusteella osa voitaisiin jättää sitten pois jonkun käyttäjälle tarjottavan sliderin perusteella. Muistan tällaisen jossakin rallipelissä nähneenikin. Ja siis kyllähän noihin tottuu tietenkin myös tällaisenaan jos vaan riittävän paljon harjoittelee, mutta jotenkin informaation määrä on tässä monin paikoin tarpeettomankin iso. Mm. se alkuperäinen RBR oli tässä mielessä selkeämpi, joskaan ei realistisempi.

Itse tosiaan myös tykkään siitä ettei nuotteja sanella kovinkaan paljon etukäteen ja se saattaa videoissa osaltaan sotkea, kun ei nuotitus tunnu sopivan videofeediin.
 
Hyvät nuo Suominuotit, mutta tekijälle tiedoksi että kannattaa lukea ne osana lausetta silleen että lause jatkuisi. Kuulostaa huonolta kun tulee pelkkä "Vasen." ja heti perään tulee joku "Oikea.". Niin ne tekee oikeat ohjeet myös.

On se piru ettei tästä pelistä ole vielä tehty nykyaikaista versiota.
 
On se piru ettei tästä pelistä ole vielä tehty nykyaikaista versiota.

Mikä olis lähinnä? Itsekin hakannut tätä silloin kun tuli, mutta tuon videon perusteella turhan kova kynnys virittää tätä enää uudestaan. Dirt rally 2, jonka voi pelata VR-kypärä päässä? Ilmeisesti RBR edelleen jopa paras fysiikan mallinnukseltaan?
 
Parempi RBR on VR:llä kuin Dirt Rally 2.0
Kiitos @Kegetys kun teki VR-modin peliin :tup:


Ite tykkään enemmän näistä suominuoteista.
Suurin osa pätkistä on nuotitettu miten sattuu, mut mun mielestä tämä Ouninpohja on oikein toimiva!
 
Mikä olis lähinnä? Itsekin hakannut tätä silloin kun tuli, mutta tuon videon perusteella turhan kova kynnys virittää tätä enää uudestaan. Dirt rally 2, jonka voi pelata VR-kypärä päässä? Ilmeisesti RBR edelleen jopa paras fysiikan mallinnukseltaan?

Kiitos rallysimfans.hu installerin, kynnys on nykyään todella matala :tup:

Ja jos VR tykkää pelata niin tuo VR mod on helppo asentaa ja hyvin toimii itsellä Oculus Quest 2 kanssa kun vaan otti käsien seurannan pois Oculuksesta
 
Nuotit tehdään Pacenote pluginin avulla
pacenoteplugin1.jpg

Jokaiselle pätkälle voi tehdä itse juuri sellaiset nuotit kuin haluaa, ja laittaa sinne just niin paljon tietoja kuin itse kokee tarvitsevansa. Äänipaketti sitten erikseen tulkitsee tämän ja lukee ääneen. Ongelmia tulee niissä kohdissa missä on paljon ohjeita peräjälkeen, niin ei ääni meinaa pysyä mukana. Silloin täytyykin rajoittaa mitä nuotteja on edes mahdollista laittaa että ne ehditään lukemaan ääneen. Juu voisihan niitä nuotteja lukea pidemmiksi pätkiksi, mutta äänitiedostojen määrä sekä nuottien määrä kasvaisi suhteettomasti. Siitä vaan äänittämään ja tekemään sille nuotitukset pacenote pluginiin jos häiritsee ;).
Pätkissä mukana jotkut pätkäntekijän tai muun tekemät vakionuotit. Suomipätkissä paljon Team Sumpun tekemiä nuotituksia, jotka mielestäni tosi hyviä. Ulkomaan pätkissä selvästi huonompia nuotituksia. Osa tuota peliä onkin että joka pätkälle tehdään ne omat nuotit.
19 vuotta (!) vanhassa pelissä kuitenkin parhaat nuotitustyökalut mitä on tarjolla.
 
@Kautium
Kokeile minun tekemää Mute-pakettia?
Eli mykistää kaikki muut ääninuottitiedostot paitsi halutut.
Lyhyesti sanottuna tiedostot sijaitsevat Audio\Speech\Number\, Audio\Speech\Pacenote\ ja Plugins\Pacenote\sounds\english\ -kansioissa.
Turvallisin versio Mute-paketista on 1.0, mutta 1.2:ssa (ja siitä eteenpäin) tiedostojen pituudet on puolitettu, joka helpottaa mahdollista "ruuhkaa".
Ite ajelen yleensä pelkillä kurviäänillä ja kiinteillä objekteilla.
Etapit muistaa nykyään suurinpiirtein ulkoa ja "silmä" riittää.

@Jumi
Ongelma on siinä, että niitä on aika vaikea saada luonnollisen kuuloiseksi, koska äänitiedostot on pätkitty.
Esim. Vasen helppo kirraa -nuotissa luetaan ensin "vasenhelppo.ogg" -tiedosto ja sen jälkeen "kirraa.ogg" -tiedosto.
Mutta kun "kirraa.ogg" -tiedostoa käytetään myös muualla, niin sitä ei voi "hifistellä" pelkästään Vasen helppo -sanan perään sopivaksi.
Pitäisi tehdä täysin uudet nuotit, jossa kaikki mahdolliset sanayhdistelmät on lausuttu peräkkäin, mutta kun niitä on niin paljon.
Tai saada yksittäiset sanat kuulostamaan mahdollisimman neutraaleilta.

Suominuoteista puhuttaessa voisi aina tarkentaa, mitä ääniä tarkkaan ottaen tarkoittaa, koska Monasd on aikoinaan nimennyt oman nuottipakettinsa "suominuoteiksi" ja joihon minä olen tehnyt fre2eng 2.0 -päivityksen.
Menee helposti sekaisin, mutta tässä @Make73 :n videossa kuultua kartturia minä pidän "suominuotteina".
Sitä en tiedä onko kysessä orkkis-Monasd vai fre2eng 1.0/2.0 -versio?
 
Ja mulla on Laahasen nuottipaketti itellä käytössä.

 
Ei taida pelistä saada suoraan täpättyä invertediks / pois, mutta rbr kansion olikohan input.ini tjsp niin sieltä notepadilla muuttaa True / false handbrake riviltä. Launcherissakin saattaa olla sille oma kohtansa jos käyttää rallysimfans pluginia, mutta en ole varma kun yleensä käynnistän suoraan exen pikakuvakkeesta.
Kiitos, onnistui! Nyt tuli toinen ongelma eteen, Kiinasta saapui segu vaihteisto ja kun sen laitan USB kiinni häviää ratti pelistä pois, saan kyllä käsijarrun, kaasun, jarrun ja tuon vaihteiston pelaamaan mutta en rattia saman aikaisesti… heti kun USB liitin pois niin ratti palautuu ja FFP tulee myös valikosta aktiiviseksi. Laitehallinnassa keppi näkyy generic USB joystick nimellä… osaako kukaan tässä auttaa?
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 487
Viestejä
4 558 238
Jäsenet
74 973
Uusin jäsen
Internaut

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom