Millainen olisi ultimaattinen NES-konsoli tällä hetkellä? Vaatimuksena ainakin hdmi ja mahdollisimman "aito" kokemus.
Esim. tälläinen:
-AV Famicon: NES 2 – Wikipedia
-Hi-Def modi: https://www.game-tech.us/product/hi-def-nes/
-tarvittaessa EverDrive: EverDrive N8 NES - EverDrive Store
Tämä olisi "aitoa"-rautaa ja hinnaksi tulis joku noin 250€-500€ riippuen modaako itse ja mistä hommaa osat.
Vai:
Analogue Nt mini – Analogue
Tämä on periaatteessa teknisesti parempi, mutta onko tämä emuloimista?
Hinta 500€?
Molemmissa paketeissa hdmi ja mahdollisuus pelata aidoilla kaseteilla tai rom-versioilla.
Heitän tähän tämmöisen, jonka itse taannoin hommasin AVS - retroUSB
Kyseessä on NES klooni sieltä paremmasta päästä, jonka rauta vastaa hyvin lähelle aitoa NES rautaa. Jos en ihan väärässä ole, niin Analogue NT Mini on vastavanlainen tuotos, mutta en tiedä onko yhtään parempi, mutta hintaa sillä ainakin on melkein kolminkertaisesti AVS-konsoliin verrattuna. Sen kummemmin en ole Analogue NT miniin tutustunut, kun AVS:n hommasin. AVS:sä pitäisi toimia kaikki NESin että Famiconin (jolle on oma slotti) pelit sekä näiden lisälaitteet mukaanlukien Famicom Disk System. Tällä hetkellä RetroUSB:llä on AVS:t loppu ja seuraava erä ilmeisesti tulee tässä parin kuukauden sisällä, mutta sentään ennakkotilaushinta on hieman alempi, kuin normihinta.
Itse ainakin suosittelen lämpimästi AVS:ää, joka on heti aidon NESin jälkeen se paras ratkaisu ja saattaa jopa tomia paremmin kuin 30 vuotta vanha konsoli. Mutta toki aito NES on aito NES ja itse harkitsinkin Hi-Def-modin ostamista, koska useimmat kloonit ovat kuitenkin pohjimmiltaan emulaattoreita ja toimivuus voi olla niin ja näin joissain peleissä. Mutta onneksi tuli löydettyä AVS, niin ei tarvinnu murjoa vanhaa sotaratsua. Ainut mitä tälle olisin kaivannut on regioneiden automaattinen tunnistus.