Retropelaaminen, emulaattorit ja laitteet

Sieltähän se SFC Jr tuli, tasan 2 viikkoa meni tilauksesta. Konsoli näyttää olevan 2001 alkupuolella valmistettu, eli melko tuore tapaus tämäkin.

2020-07-17 18.57.28.jpg

Hyppäsin heti RGB modia sovittelemaan, eiköhän tuo viikonlopun aikana ole iskussa lonkeron avustamana. :cool:

2020-07-17 19.13.26.jpg
 
On kyllä komea tuo SFC Jr. :) Pitäisi melkein kohta huvin vuoksi alkaa listaamaan, että mitä kaikkia konsoleita sitä porukalta löytyykään. :)

Itse olen kuolannut ebaysta AV Famicomia ja myös Nintendo 64 tekisi mieli hankkia jossain vaiheessa. Mutta nyt on kyllä tilanne sellainen, että pakko vetää huilia näiden hankintojen kanssa. Nyt on se Mega Everdrive Pro tuloillaan ja jossain vaiheessa pitäisi putkahtaa SNES:lle ja Mega Drive 2:lle luukusta RAD2X kaapelit, jotta saa halutessaan suht koht nättiä kuvaa LCD:n kautta katseltuna.

Ei ole ihan ilmaisia nuo johdot, mutta laatukamaa pitäisi olla.

 
Taisin tappaa SFC Jr:n. :(

2020-07-17 20.48.17.jpg

RGB modin asennus meni mielestäni alkuunsa ihan OK nappiinsa, mutta CSYNC ja punainen linja tulivat ja menivät satunnaisesti. Noh, ei siinä mitään, otin videolinjat veke ajatellen, että olivat varmaan huonosti kun ekaa kyseistä modia tekemässä ja juotin uusiksi erilliset johtimet... nyt CSYNC oli kunnossa, mutta punainen vieläkin tuli ja meni satunnaisesti.
Juotin carttislotin kaikki pinnit uusiksi seuraavana kun tuo tuntui olevan vähän temperamenttinen yhdellä pelicartilla, ei mitään eroa. Itse cartti oli vaan täysin paska.

Sitten otin koko Nintendon ulos kotelosta ja OSSC:llä aloin ihmettelemään kun nuo putkinäytöt herää niin hitaasti. Kummastelin kun sormia poltti niin pirusti kun laite oli kämmenellä ja katsoin tarkemmin... RGB vahvarin pohja on ilmeisesti ottanut oikosulkua yhteen virtakonkkaan juuri punaisen kanavan kohdilla. :facepalm:
Kyllä, eristin tuon ohuella teipillä ja leikkasin konkkien pinnit tasaleikkureilla niin litteäksi kuin saa, mutta ilmeisesti asennusvaiheessa teippi oli hankautunut puhki ja oikosulku päässyt syntymään.

Vähän pelkään tuon oikosulun tappaneen koko punaisen PPU:sta kun testailin ja ihmettelin laitetta useamman tunnin ajan. Otan huomenna tuon RGB bypassin kokonaan helvettiin juotosasemalla, ei hirveästi voi kehua tuota VideoGamePerfectionin PCB suunnittelua, kun pohjaan on jätetty avoimia VIA reikiä ja kuparia mahdollistamaan oikosulun jos ei käytä todella paksua teippiä eristämään. Ohuella teipilläkin oli todella haastavaa saada AV Multiout pinnit juotettua, kun niistä ei tullut esille kuin pieni nysä.

Edit: Vähän alkaa näyttää, että itse RGB lisälevy on maanantaikappale. Juotin koko roskan irti konsolista eikä piirilevyn pohjassa näkynyt mitään oikosulun merkkejä. Eristin viimeisen päälle kunnolla molemmat puolet ja vieläkin on signaaliongelmia. Itse THS7374 näyttää käyvän yli 60C asteisena yleismittarin pienen anturin mukaan, mikä vaikuttaa aika kuumalta.
 
Viimeksi muokattu:
Toivottavasti on vain RGB lisälevy maanantaikappale ja täten ite SFC Jr ois vielä hengissä.
 
SFC vaikuttaa olevan OK, komposiitilla tulee kuva ihan normaalisti, vain RGB tappelee oikein tosissaan. Ei pitäisi olla hätää kunhan tuo RGB levy ei ole lähettänyt PPU:lle takaisin päin mitään tappojännitteitä. Olispa oskilloskooppi.

Yritän jostain löytää tietoa kuuluuko tuo THS7374 oikeasti käydä noin kuumana ettei koskettaa pysty. Ei oikein käy järkeen.
 
Itse RGB bypass on ollut alusta saakka rikki. Konsoli ok.

Löysin netistä pari muutakin kohtalotoveria jotka ovat saaneet tästä erästä modinsa ja ollut ongelmia. Tehtaalla kämmätty jotain oikein kunnolla, todnäk asentaneet väärät vastukset THS7374:lle joka käy ylijännitteellä. Kaikki värit toimii sen aikaa kunnes piiri ylikuumenee ja sitten alkaa synkka ja värit hajoamaan.

Turhauttavat 10 tuntia turhaa tarkistamista ja juottamista/irtijuottamista kun epäilin oman asennuksen olevan vikana. Taas sitä oppii.
 
Alkuperäinen Panzer Dragoon alkanut kuumottaa sen verran pahasti, että piti pelastaa Torissa vastaan tullut NTSC-J Saturn talteen. Alaosa on hiukan kellastunut, voisi tuota varten vihdoin rakentaa RetroBrite UV altaan testiksi.
Ekana ajatuksena oli iskeä Phoebe ODE emulaattoriksi, mutta MODE näyttää olevan helpommin saatavilla ja siihen perus 2.5" SSD kiinni. Jos joltain myös löytyy alkuperäistä 4MB lisämuistia Saturniin ylimääräisenä, niin saa huhuilla. :)

2020-07-22 17.35.36.jpg
 
Retropäivittelin itsekin tällä viikolla, tai oikeastaan epäpäivittelin.

Ostin PSP1004 mallin ja 3 peliä hintaan 36e sis postit. Ihan puhtaasti näiden pelien vuoksi. Mutta tuo PSP1004 on fyysisesti huomattavasti jykevämpi kuin vanha 3004 mallini, joten istui käteen paremmin. Olin myös kuulevinani että kaiutinten äänenlaatu on parempi sekä akku isompi ja laturi tehokkaampi.
15955183979152991220633726851796.jpg


lisäksi takapuoli ei ole litteä kuten 3004:ssä
15955188849747569760855304195469.jpg

Selkeästi parempi kädessä kuin se ohut ja litteä 3004.

Tykästyin tähän niin paljon että 3004 malli sai mennä myyntiin, vaikka parempi näyttö ja enemmän ram-muistia siinä onkin. Extra ram-muistin funktio on ainoastaan lyhentää lataustaukoja, joten en pitänyt sitä ollenkaan tärkeänä ominaisuutena kun vaakakupissa oli tukevampirakenteinen laite.

Sain myydessä 50e joten jäin rahallisesti voitolle ja sain kasan pelejä, joista etenkin tuo GTA kyllä vei mennessään ihan heti, ikäänkuin Vice City 2 timanttisella sound trackilla. Aivan mahtava peli.

Mukava saada peliharrastukseen uutta potkua erilaisilla(käsikonsolit) vehkeillä. Tässähän ihan innostui siihen malliin että pitää pistää PS Vitakin hankintalistalle :kippis:

Lisätään vielä jokerikuva GTAn ohjekirjasta
15955190727622595848387121151070.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen Panzer Dragoon alkanut kuumottaa sen verran pahasti, että piti pelastaa Torissa vastaan tullut NTSC-J Saturn talteen. Alaosa on hiukan kellastunut, voisi tuota varten vihdoin rakentaa RetroBrite UV altaan testiksi.
Ekana ajatuksena oli iskeä Phoebe ODE emulaattoriksi, mutta MODE näyttää olevan helpommin saatavilla ja siihen perus 2.5" SSD kiinni. Jos joltain myös löytyy alkuperäistä 4MB lisämuistia Saturniin ylimääräisenä, niin saa huhuilla. :)

2020-07-22 17.35.36.jpg


Upeaa kun on pakkaukset ja kaikki ja näyttäis olevam vieläpä lähes mintissä kunnossa :love:
 
PSP on hieno laite, pitää joskus itsekin tuollainen vanha malli etsiä. Vita olisi muutoin jees, mutta korjattavuus/modattavuus ei ole lähelläkään PSP tasoa.

Everdrive N8 Pro otti tänään saapuakseen, on kyllä joka euron arvoinen hankinta.

2020-07-23 20.57.15.jpg

Tähän saakka oon testannut about 50 peliä ja StarTropics on ollut ainoa joka ei ole käynnistynyt, veikkaan jotain firmisbugia tai viallista ROM:ia, koska peli ei ole mikään ihmeellinen teknisesti. Jopa Gimmick! ja Akumajou Densetsun Expansion Audio toimii virheettömästi, täytyy noista napata joku video jossain välissä.
FXPak Pro ei puolestaan ole edes saapunut maahan, vaikka lähti matkaan vain muutama päivä Everdriven jälkeen. :hmm:
 
Onko kellään Turun seudulla kiinnostusta Fujitsun 22" 23" lcd-näyttöön joka osaa näyttää Amigan kuvaa. Minä en ole sillä tehnyt muuta kuin pistänyt sen verran päälle että näin Workbenshin levyn kuvan Amigakitin VGA-adapterilla. Myynti-ilmoitus seuraa markkina-alueelle kunhan jaksan jollei joku varaa sitä ennen.
[[edit] B23T-6 LED.
 
Viimeksi muokattu:
Osaisiko joku sanoa, mikä olisi hyvä aine, millä voisi irrottaa SEGA Mega Drive 2:n sisällä olevista suojapelleistä helposti ruosteen ja muun töhkän?

Hankin kyseisen konsolin, joka näyttä ensin päälle päin ihan siistiltä. Kurkkasin kuitenkin kasettiluukkuun ja näin, että sisällä vilisti aikalailla pölyä. Päätin avata koneen ja paljastui, että ilmeisesti sitä on säilytelty pidemmän aikaa vähemmän optimaalisissa olosuhteissa, koska koneen sisällä olevat suojapellit olivat monin paikoin ruostuneet ja kasettiliittimestä lähti pölyä varmaan sentin halkaisijaltaan oleva pallero ja löytyipä sieltä myös muun muassa kuollut kuoriainen(!). Piirilevy on kuitenkin pääosin ihan siisti, virrat tulee jne, joten ajattelin, että josko tuosta kehtaisi nuo pellitkin koittaa siistiä.

sega1.jpg


sega5.jpg


sega2.jpg


sega3.jpg


sega4.jpg
 
Ruosteenpoistoa hipstereille

Muut käy Motonetista tiivisteen tai valmiin paukkupullon ja poistaa ruosteen sillä
 
Jos priimaa haluaa, niin paras olisi varmaan poistaa tuo nikkeli (?) pinnoite ja hankkia jonkinoinen elektrolyyttinen nikkelöintisarja.
 
Osaisiko joku sanoa, mikä olisi hyvä aine, millä voisi irrottaa SEGA Mega Drive 2:n sisällä olevista suojapelleistä helposti ruosteen ja muun töhkän?
Kokeile "karhunkielellä" ja "Fairilla".
On melkein ilmaista.
Naarmuja tulee kun katsoo valoa vasten, mutta eipä taida haitata.
 
Tässä on tullut nyt tänä iltana ja aamulla tuota operoitua. Liottelin ensin etikassa ja hankasin sitten karhunkielellä ja myös ihan fairylla on tullut pestyä. Rehellinen ruoste alkaa olla poissa, mutta tuo muu tummuma tuosta pinnasta ei kyllä näillä keinoin lähde. Voi tosin olla, että tuosta olisi niin vaikea saada ihan kirkasta, että ei maksa vaivaa. Helpompi olisi hommata vaikka rikkinäinen konsoli, josta kiskaisisi irti vain nuo levyt. Mutta siis toimintaanhan nämä ei vaikuta.

Täytyy kyllä ihmetellä, että missä helkutissa jotkut ihmiset konsoleitaan säilyttää. Tuommoinen kun vaatinee aika hyvän tovin melko kosteaa ympäristöä. Toisekseen ihmetyttää, että miten tuo itse emolevy on noinkin siisti.
 
Nämä lienee tehokkaimmat ja samalla hellävaraisimmat. Jälkimmäisellä saa myös vähän kirkastettua kellastuneita muoveja.

Paljaalle metallille:
pata-pata-10-kpl-keittion-saippuavilla.jpg

Muoville/maalatuille pinnoille:


6419860275574.jpg
 
Tuli ladattua joskus PSP:tä liian isolla jännitteellä ilmeisesti tuollaisella kiinan monilaitelaturilla. Ei mitään elonmerkkejä edes vakiolaturilla. Voisko tuon jotenkin vielä pelastaa?
 
Kävin lähimarketista tuota PATAPATAA. Se teki sen, että kirkkaammat kohdat pelleistä ovat entistä kirkkaampia, mutta tummat osat eivät juuri siitään muutu, vaikka miten hankaisi. No joka tapauksessa on ne nyt puhtaampia kuin silloin kun koneen avasin. :)
 
Itse heittäisin koko pellin lillumaan yön yli sitruunahappokylpyyn. Tummeutumiin taitaa silti toimia vain hiekkapaperi + kiillotus. Eipä tuo niin tarkkaa ole, kunhan ruosteet saa veks.
 
Joo ei sillä tosiaan taida paljon käytännön merkitystä olla, kunhan ei jää ehtaa ruostetta suoraan PCB:tä vasten. Jotkut ovat sitä mieltä, että nuo koko RF suojapellit voisi viskata mäkeen.
 
Tuli vastaan "Slim" OG Xbox kotelomodi, onko ketään tehnyt tuota?
DVD asema siis kokonaan veke ja kotelosta vajaa pari senttiä pois, parantaa ulkonäköä ainakin huimasti ja mahtuisi paremmin omaan TV tasoon. Jos vihreän logon vielä vetäisi hopealla/mustalla niin olisi bueno.

IMG_6644.JPG
 
Tuli vastaan "Slim" OG Xbox kotelomodi, onko ketään tehnyt tuota?
DVD asema siis kokonaan veke ja kotelosta vajaa pari senttiä pois, parantaa ulkonäköä ainakin huimasti ja mahtuisi paremmin omaan TV tasoon. Jos vihreän logon vielä vetäisi hopealla/mustalla niin olisi bueno.

IMG_6644.JPG

On kyllä nätti.
Xbox oma suosikkikonsoli tällä hetkellä. Upea upea laite. :love:

Olis aika jees jos tohon levyaseman tilalle laittas esim. usb-modin/muistikortinlukijan tai jotain niin olis aika bueno. Sinne pata-limpulle aika hankala nykyään saada mitään. Mulla oli toinen konsoli softamodattu mutten jaksanut sen kans edes värkätä enempiä kun vaihtoehdot oli FTP kikkailu ja..ei muuta
 
Itsellä on Wifi Access Pointti kahdella RJ45 portilla kiinni OG Xboxissa ja PS2:ssa, saa näppärästi FTP:n kautta pelit konsoleihin suoraan PC:ltä.

Xboxissa on perus SATA SSD jossa on halpis IDE adapteri. Hiukan overkilliä, mutta eipä ole liikkuvia osia tuuletin pois lukien.

Pitää varmaan ottaa tuo kotelomodi työn alle, ei pitäisi olla paha nakki Dremelillä hiukan madaltaa.
 
Uusi RGB bypass/vahvari tipahti tänään postiluukusta. Ei muuta kuin SFC Jr jälleen kerran auki ja kolvi kuumaksi.

2020-07-30 20.02.17.jpg


2020-07-30 20.10.08.jpg

Kuinkas ollakkaan, tämä yksilö toimi heittämällä eikä tosiaan lämpeä juuri yhtään käytössä toisin kuin edellinen. Nyt ei randomisti katoa synkka ja punainen kanavakin toimii.

Oli ensimmäinen ja viimeinen RGB kitti minkä ostan VGP:stä, sen verran ottaa päähän edellisen rikkinäisen osan kanssa menetetty aika. Vielä C11 konkan vaihto tähän konsoliin niin sitten on kuvanlaatu niin hyvä, kuin mahdollista.
 
Tänään potilaana SCPH-1002 PAL julkaisu PSX.
PSIO ei ole vielä lähtenyt matkaan, mutta päätin etukäteen asentaa tähän Arduino Pro Minin jossa on PSNee sisällä, jos joskus vaikka tekee mieli pelata poltettuja/muiden alueiden pelejä levyltä.

2020-07-31 17.03.19.jpg

2020-07-31 17.03.29.jpg


Koitin asennuksesta tehdä mahdollisimman kliinin. Kolvi alkaa pikkuhiljaa joten kuten pysymään kädessä, juoksute auttaa kummasti töitä vaikka käyttämäni tinakin on ammattikäyttöön tarkoitettu.

Olin jo aiemmin laittanut konsoliin järeämmän siilin virtalähteen MOSFET:lle ja CD/Laser yksikkö on PSOnesta otettu KSM-440BAM. PSIO:ta odotellessa koitan vielä metsästää tähän NTSC oskillaattorin, kun nämä alkuperäiset julkaisumallit ovat emolevyltään (PU-8A) samoja kuin Net Yaroze, joka tukee PAL/NTSC-U/NTSC-J suoraan tehtaalta tupla-oskillaattorin ansiosta.
Tuossa toisessa käytössä olevassa japsikonsolissa tuollainen oskillaattori olisi sisällä, mutta ei mielellään täysin toimivaa yksilöä alkaisi rikkomaan yhden ainoan komponentin takia.
 
Välittyy jo tuosta kuvasta tuo kuvanlaatu upeasti. Pitäsköhän tuo hommata joku crt ruutu itsekin vanhoille konsoleille:sgeek:

Harmi vaan, että noista oikeasti hyvistä vehkeistä saa maksaa itsensä kipeäksi, ja ylipäätään vähän liikkuu täällä päin. Ulkomailta saa toki tilattua.

Torissa on tietysti kuvaputkia hintaluokassa "annetaan" tai parilla kympillä, mutta niissä ei tietenkään kuva samalla tapaa silmää hivele.
 
Tänään potilaana SCPH-1002 PAL julkaisu PSX.
PSIO ei ole vielä lähtenyt matkaan, mutta päätin etukäteen asentaa tähän Arduino Pro Minin jossa on PSNee sisällä, jos joskus vaikka tekee mieli pelata poltettuja/muiden alueiden pelejä levyltä.

2020-07-31 17.03.19.jpg

2020-07-31 17.03.29.jpg


Koitin asennuksesta tehdä mahdollisimman kliinin. Kolvi alkaa pikkuhiljaa joten kuten pysymään kädessä, juoksute auttaa kummasti töitä vaikka käyttämäni tinakin on ammattikäyttöön tarkoitettu.

Olin jo aiemmin laittanut konsoliin järeämmän siilin virtalähteen MOSFET:lle ja CD/Laser yksikkö on PSOnesta otettu KSM-440BAM. PSIO:ta odotellessa koitan vielä metsästää tähän NTSC oskillaattorin, kun nämä alkuperäiset julkaisumallit ovat emolevyltään (PU-8A) samoja kuin Net Yaroze, joka tukee PAL/NTSC-U/NTSC-J suoraan tehtaalta tupla-oskillaattorin ansiosta.
Tuossa toisessa käytössä olevassa japsikonsolissa tuollainen oskillaattori olisi sisällä, mutta ei mielellään täysin toimivaa yksilöä alkaisi rikkomaan yhden ainoan komponentin takia.
Ihan hyvältä näyttää. Olisitpa nähnyt kun 16 vuotiaana noihin ykkös pleikkareihin mod-piirejä asensin. Eivät olleet mitenkään kaunista katseltavaa vaikka niitä noin 20kpl tein. Mutta yksikään ei jäänyt toimimatta ja sain hyvän hinnan niistä töistä myös. Onneksi oli kesätyöpaikassa silloin hyvä Wellerin kolvi.
 
Ostin tämmösen testiin jos tällä sais tv:n surkean komponenttiliitännän laadun ohitettua=parannettua

15972464587965378721819787367719.jpg

eli komponentti2hdmi muunnin :geek:

Testiajoon viimeviikkoina runsaasti peliaikaa saanutta Burnoutia PS2:lla jolla ero helpommin havaittavissa kuin parempigraffasella xboxilla ja voi jumantsuikkeli, aivan murskaava ero kuvanlaadussa convertterin eduksi.

Kiitos siitä kuvasta joku, josta ihailinkin sitä kuvanlaatua ja heräsin ettämiksi tyytyä mössöön kun niim helpolla saa kuvanlaadun uusiin sfääreihin. Nam :hungry:

15972471915686376809163138161906.jpg


Ei puhettakaan että olis aiemmin saanu edes tuosta auton rekkarista selvää vaikka ps2 pelien reso on mitä on. Kyllä kelpaa :joy:
 
RAD2X:t ovat myös laadukkaita kaapeleita, jos haluaa retrovehkeistä kuvan hyvälaatuisena ja lagitta moderniin töllöön. Löytyy muun muassa Nintendoille, Segoille ja PS1:lle. Eivät toki ole kovin halpoja, mutta varmasti laatukamaa.


Tässä jotain revikkaa:

 
Ongelmaa hieman..huono kuva..


Ainoa keino saada ulos hyvä kuva on se, että peli kysyy käytetäänkö 50Hz vai 60Hz kuvaa ja valitsen 60Hz, sillä 50Hz valinta aiheuttaa huonon kuvan. Jos peli ei kysy mitään niin lopputulos on identtisellä tavalla huono kuva, olkoot kyseessä sitten 50hz tai 60hz kuva.

Olen testannut eri hdmi kaapelin, muuntimen boottaus pelin ollessa päällä jos se sillä saisi kuvasta paremmin kiinni, mutta ei. Lisäksi kaikki konsolien(xbox ja ps2) ja television kuva-asetusvaihtoehdot testattu.

Ideoita?

ps: Kaikissa tapauksissa kuva on joko 50Hz i tai 60Hz i
 
Viimeksi muokattu:
PS2 tuottaa pääsääntöisesti interlaced signaalia. Tusina JRPG pelejä pyörii 240p resolla ja jokunen peli myös 480p, mutta tuo 480p signaali vaatii kamat jotka tukee Sync on Greeniä, eli luma linja sammuu kokonaan tuossa "high res" tilassa ja niin myös sen mukana normaalisti tuleva synkka ja synkka ratsastaa vain ja ainoastaan vihreän linjan mukana.

99% PS2 peleistä on interlaced kamaa, joka ei valitettavasti tule koskaan näyttämään hirveän hyvältä littutelkuissa kun niissä on aina jonkin sortin sisäänrakennettu de-interlacer.

PAL alueella on 576i 50Hz ja NTSC alueella 480i 60Hz signaalit. Moni skaalain ja line doubleri ei ymmärrä PAL alueen signaalia oikein ja on pakko käyttää 480i/60Hz tilaa. Framemeister oli ainakin ihan onneton PAL signaaleissa.

PAL PS2 konsolin pystyy tietty pakottamaan NTSC tilaan, mutta en tiedä miten kakkospleikan Graphics Synthesizer tuottaa noita eri alueiden signaaleja, ykköspleikkahan vaatii kiteen vaihtamisen jos ei halua pelin pyörivän ~1% liian hitaasti kuin pitäisi.
 
Jos on modattu PS2, GS Mode Switcher nimisellä ohjelmalla voi pakottaa pelin käyttämään progressiivista kuvatilaa. Lopputulos on hieman vaihteleva, joissakin toimii hyvin, joissakin hyvin löyhästi.
 
PS1 ja PS2-pelit on ainakin valtaosa siitä typeriä, että PAL-versiot on usein sen 50hz lukotettu, toki muutamalla poikkeuksella ainakin PS2-peleissä. Tarkottaen sitä, että NTSC-versioon verrattuna peli pyörii hitaammin. Mikä itellä ainakin kokemuksen lähestulkoon aina vesittää, enkä sen takia oikeastaan koskaan pelaile PAL-versioita.

Mutta miten homma toimii sit jos PAL-vehkeellä pelaa NTSC-pelejä, siihen en ite osaa sanoa mitään kun siitä on niin monta vuotta kun modatulla PS2:lla tai PS1:lla pelailin. Mitään huomattavia ongelmia en ainakaan muista, mutta sen verran osaan kanssa sanoa et tuskin sillon skidinä PS1 aikana olis kauheesti välittänytkään jos peli pyörii prosentin hitaammin, saatika huomannut. En mä silloin tota 50hz vs 60hz hommaakaan huomannut, sillä aikoinaan Jak 3 pelatessa ihmettelin asetuksissa löytyvää 50hz ja 60hz valintoja, kun en mitään eroa niiden välillä huomannut.

Nykyään tulee omat retroilut yms hoidettua ihan vaan emulaattoreilla. Toki tasasin väliajoin tulee funtsittua et oishan se siistiä pelata alkuperäisillä vehkeillä jollain edes puolkunnollisella CRT:llä, mut se lähtis kyllä niin nopeesti käpälästä, eikä mulla onneks täällä oo tilaakaan mitään järkälettä sijotella. Lisäks PS2-ajan JRPG:t alkaa jo nykyään tuntumaan sen verran vanhentuneilta näkymättömien random encountereiden kanssa, että emulla tulee käytettyä tuplanopeutta lähestulkoon kokoajan ihan vaan oman mielenterveyden säilyttämiseks. Varmaan aika hankala ois siitäkin luopua ja pelata norminopeudella.
 
Emulla jos pelaa ps2-pelejä, niin tykkään myös siitä että voi seivaa koska vaan. Persona 3:sen pelasin alkuperäsellä laitteella ja vähän söi miestä kun tunnin oli grindannu ja sitten kuolin enne ku pääs tallentamaan.
P4:sen aattelin ajansäästämiseks suosiolla pelaa emulaattorilla.
 
Nykyään tulee omat retroilut yms hoidettua ihan vaan emulaattoreilla. Toki tasasin väliajoin tulee funtsittua et oishan se siistiä pelata alkuperäisillä vehkeillä jollain edes puolkunnollisella CRT:llä, mut se lähtis kyllä niin nopeesti käpälästä, eikä mulla onneks täällä oo tilaakaan mitään järkälettä sijotella.

Vaihtoehtona on toki mennä alkuperäisellä raudalla ja laadukkailla kaapeleilla, jotka kykenee viemään kuvan ja äänen HDMI:n yli ilman, että tapahtuu hirveitä. Tällainen on esim. edellä linkkaamani RAD2X. Tai sitten voi hankkia laadukkaan FPGA kloonin, kuten retroUSB:n AVS ja Analoguen laitteet. No tässä jälkimmäisessä vaihtoehdossa saa toki laittaa taas aikalailla dollareita tiskiin, nuo kun ei mitän halpoja ole.

Olen itsekin sitä mieltä, että paras setup olisi toki alkuperäinen rauta + kunnollinen kuvaputki, mutta itsekin menen toistaiseksi edellä mainituilla keinoilla, koska ei yksinkertaisesti ole tilaa laittaa kämppään kuvaputkitöllöä (tai useampaa). Haluan kuitenkin ehdottomasti pelata konsolilla, enkä kikkailla emulaattoreiden kanssa.

Emulla jos pelaa ps2-pelejä, niin tykkään myös siitä että voi seivaa koska vaan. Persona 3:sen pelasin alkuperäsellä laitteella ja vähän söi miestä kun tunnin oli grindannu ja sitten kuolin enne ku pääs tallentamaan.

Flashcartit tuovat toki yleensä mukanaan save statet, joskaan en ole perillä siitä, että onko Playstationille vastaavia ratkaisuja tarjolla.
 
Flashcartit tuovat toki yleensä mukanaan save statet, joskaan en ole perillä siitä, että onko Playstationille vastaavia ratkaisuja tarjolla.


PSIO.

Mutta juuh, pitänee palata aiempaan suunnitelmaani kuvaputkitöllöstä. 6th geniä tulee kuitenkin pelattua muutenkin valtaosa ajasta. Ei se tuo huono kuvanlaatu ole tähänkään saakka haitannut, mutta kivahan se parempi silti on :joy:

Emulaattorit on ehdoton nounou.
 
PS1 ja PS2-pelit on ainakin valtaosa siitä typeriä, että PAL-versiot on usein sen 50hz lukotettu, toki muutamalla poikkeuksella ainakin PS2-peleissä. Tarkottaen sitä, että NTSC-versioon verrattuna peli pyörii hitaammin. Mikä itellä ainakin kokemuksen lähestulkoon aina vesittää, enkä sen takia oikeastaan koskaan pelaile PAL-versioita.

Tuo vaivaa kaikkia Xbox360/PS3 aikaisempia konsoleita, ei vain PS1/PS2. Jotkut 8bit peleistä eivät vain toimi hitaammin, vaan jopa musiikki on hidastettu. Joissain peleissä on kuvasuhdekin vedetty käännöksessä perseelleen, kuten esim. Gran Turismon PAL versiossa PS1:llä.

Ei tuo silloin aikoinaan häirinnyt yhtään kun en tiennyt miten hanurista surullisen suuri osa PAL käännöksistä oli, mutta kun sen eron myöhemmin tajusi niin eipä ole PAL versiot enää pahemmin kiinnostanut.
 
Mitään huomattavia ongelmia en ainakaan muista, mutta sen verran osaan kanssa sanoa et tuskin sillon skidinä PS1 aikana olis kauheesti välittänytkään jos peli pyörii prosentin hitaammin, saatika huomannut.
Suurempi ongelma tuossa 58Hz signaalissa onkin, että itse kuva tulee ruutuun hiukan liikaa oikealle ja vasemmalla reunalla on mustaa tilaa. Telkut ja skaalaimet odottavat 59.94Hz signaalia ja PAL alueen oskillaattorit pukkaa tosiaan jonkin verran alle tuon speksatun.

Jos jaksaa nähdä vaivaa pelata alkuperäisellä raudalla, niin miksei tee sitä 100% tarkkuudella. Tai sitten vetää tosiaan emulaattoreilla, niiden kanssa elämä ainakin on paljon helpompaa kuin tapella ~20 vuotta vanhan aluekohtaisen raudan kanssa. :zoom:
 
Viimeksi muokattu:
Ongelmaa hieman..huono kuva..


Ainoa keino saada ulos hyvä kuva on se, että peli kysyy käytetäänkö 50Hz vai 60Hz kuvaa ja valitsen 60Hz, sillä 50Hz valinta aiheuttaa huonon kuvan. Jos peli ei kysy mitään niin lopputulos on identtisellä tavalla huono kuva, olkoot kyseessä sitten 50hz tai 60hz kuva.

Olen testannut eri hdmi kaapelin, muuntimen boottaus pelin ollessa päällä jos se sillä saisi kuvasta paremmin kiinni, mutta ei. Lisäksi kaikki konsolien(xbox ja ps2) ja television kuva-asetusvaihtoehdot testattu.

Ideoita?

ps: Kaikissa tapauksissa kuva on joko 50Hz i tai 60Hz i

Testasin PS2 ja Xbox lisäksi Wiin. Wiillä toimii sekä 480p että 576i 60Hz oikein, mutta 50Hz paskoo kaiken.

Herää siis kysymys miksi Xboxin 576i 60Hz signaali toimii samalla tavalla kuin Wiin ja PS2:n 50Hz signaali? Eikä samalla tavalla kuten pleikkarin ja wiin 60hz, eli hyvin? Harmi kun ei tuolla xbox 360:llakaan meinaa mitkään xbox pelit toimia psl Halo ja pari muuta.
 
Testasin PS2 ja Xbox lisäksi Wiin. Wiillä toimii sekä 480p että 576i 60Hz oikein, mutta 50Hz paskoo kaiken.

Herää siis kysymys miksi Xboxin 576i 60Hz signaali toimii samalla tavalla kuin Wiin ja PS2:n 50Hz signaali? Eikä samalla tavalla kuten pleikkarin ja wiin 60hz, eli hyvin? Harmi kun ei tuolla xbox 360:llakaan meinaa mitkään xbox pelit toimia psl Halo ja pari muuta.
Onko standarditason TV-lähetyksissäkin myös huono kuva? Ne kun on kanssa tuolla 50Hz 576i tarkkuudella.
Vika taitaa joka tapauksessa olla sun telkussa.
 
Mikäs tuo muunnin muuten tarkalleen ottaen on? Mitä itse olen noita joskus tsekkaillut, niin vissiin vähän kaikkiin liittyy enemmän tai vähemmän ongelmia.
 
50Hz toimii moitteetta jos kytken suoraan telkkuun ilman tuota muunninta.
Oho, en huomannut, että kyse oli tuosta muuntajasta.

Sitten vika on siinä. Voihan se olla, että siinä on vaan panostettu enemmän NTSC skaalaukseen ja jätetty huomioimatta PAL alue. Nuo halvat skaalaimet on aika arpapeliä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 839
Viestejä
4 548 782
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom