Retkeily, vaellus ja telttailu

Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 391
Ei valmiiden retkipussiruokien toinen vaihtoehto ole ainoastaan itse kuivattaminen. Kaikki elintarvikkeet, jotka ei kaupassa ollessaan ole kylmäkaapissa on hyviä potentiaalisia retkiruokia suoraan sellaisenaan ilman kikkailua...
Joo, on sitä kaikenlaista tullut mukana kannettua vuosien varrella. Käpykakkukin joskus eksynyt mukaan. Ei se normi ruoka siellä metsässä myrkylliseksi muutu, toki pitää järkeä käyttää kylmäketjun kanssa lämpiminä aikoina. Syksyllä ja talvella nyt voi aika huoletta kipata jääkaapin sisällön mukaan jos niin vain tahtoo. Jotenkin laiskistunut nykyään ja ei jaksa säätää ruokien kanssa edes viikonloppureissussa. Lisäksi yleensä kaikkea turhaa romua tuntuu kertyvän nykyään ihan liikaa mukaan, pitäisi optimoida painoa sen suhteen. Ruokamyrkytykset ja muut olen onnistunut välttämään täysin, vaikka olen aina juonut suoraa järvestä sen enempiä keittämättä tai desinfioimatta, toki järkeä käyttäen. Kaippa sen vuoksi ei koskaan iske tauditkaan.
 
Liittynyt
17.01.2021
Viestejä
32
mielellään kuulisin kokemuksia ja suosituksia padan keittämiseen nuotiolla, valurautapannu vai "dutch oven"? Kumpi parempi ja miksi? Budjetti n. 150$
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 246
mielellään kuulisin kokemuksia ja suosituksia padan keittämiseen nuotiolla, valurautapannu vai "dutch oven"? Kumpi parempi ja miksi? Budjetti n. 150$
Jos tarkoitus on valmistaa jotakin muutakin kuin keittoa, ehdottomasti dutch oven. Sehän nimensä mukaisesti toimii myös uunina, sekä kansi paistinpannuna, avaten aivan uudet mahdollisuudet leiri/pihakokkaukseen.
Kannessa olisi hyvä olle kunnollinen hiilireunus, sekä jalat. Pataosassakin tarvitaan jalkoja, mutta siinä voi käyttää myös irtoalustaa jalkoina. Pitäisin noin 7 litraa hyvänä peruskokona minimissään, isompi jos on tarkoitus isompia satseja tehdä ruokaa kerralla.

Näyttäisi varuste.netissä olevan Petromax 7,5l 85e, se on laatukampe Petromax Dutch Oven with Flat base | Leirikattilat | Varuste.net.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
01.12.2019
Viestejä
216
Teltoista on vähän väliä juttua ollut tässä. Kasuaaliretkeilijänä ekaa telttaa haen, 3 hlö todennäköisesti. Mahtuisi 2 henkeä ja koira.
Jack wolfskin eclipsen tilasin, ei vielä ole saapunut. Jäin kuitenkin miettimään isomman eteisen tarvetta. Toki tämäkin varmaan aika marginaalinen tarve lopulta. Lisäksi tässä lasikuitukepit, jotka hieman arveluttaa. Meneekö helposti poikki tms?

Nyt löytyi 300e luokkaan telttoja valmistajalta uberg. Onko tästä kokemuksia?
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 588
Teltoista on vähän väliä juttua ollut tässä. Kasuaaliretkeilijänä ekaa telttaa haen, 3 hlö todennäköisesti. Mahtuisi 2 henkeä ja koira.
Jack wolfskin eclipsen tilasin, ei vielä ole saapunut. Jäin kuitenkin miettimään isomman eteisen tarvetta. Toki tämäkin varmaan aika marginaalinen tarve lopulta. Lisäksi tässä lasikuitukepit, jotka hieman arveluttaa. Meneekö helposti poikki tms?

Nyt löytyi 300e luokkaan telttoja valmistajalta uberg. Onko tästä kokemuksia?
Osta motonetistä se joku 30-40e kupoliteltta ja kasaa se olohuoneeseen. Nukkukaa siellä yksi yö, ja jos heräät yksin niin voit kysellä että mikä meni väärin, tai oliks telttailut tässä
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 246
Hieman koirasta riippuen, ei välttämättä kannata koiraa kyllä sisälle ottaa telttaan oli se teltta sitten mikä tahansa (jos se on jotakin muuta kuin puolijoukkueteltta). Isompi koira ainakin helposti kynsillään rei'ittää pohjakankaan ja ahdasta tulee kyllä 2 + koira jokatapauksessa, jos ei sitten ole jotain chihuahua-osastoa se koira.
 
Liittynyt
18.08.2017
Viestejä
520
Teltoista on vähän väliä juttua ollut tässä. Kasuaaliretkeilijänä ekaa telttaa haen, 3 hlö todennäköisesti. Mahtuisi 2 henkeä ja koira.
Jack wolfskin eclipsen tilasin, ei vielä ole saapunut. Jäin kuitenkin miettimään isomman eteisen tarvetta. Toki tämäkin varmaan aika marginaalinen tarve lopulta. Lisäksi tässä lasikuitukepit, jotka hieman arveluttaa. Meneekö helposti poikki tms?

Nyt löytyi 300e luokkaan telttoja valmistajalta uberg. Onko tästä kokemuksia?
Käytiin juuri kuukausi sitten hakemassa Helsport Lofoten trek. Menee pikkusen sun budjetista yli, mutta vastaavanlaisia löytyy siihen 300€ pintaan. Ei tämä mikään pieni tai kevyt ole, mutta meille oli nimenomaan tärkeää se tilavuus. Parin viikonlopun perusteella voin kyllä suositella, edelliseen Jack Wolfskin Gossameriin verrattuna. Trek mallina ainakin korkeus on paljon parempi meille, kuin noissa pikkusen kevyemmissä malleissa. Tänään pitäisi itseasiassa käydä eka yö tuossa nukkumassa koira mukana. Saas nähä mitä lurjus tuosta tykkää, mutta mukaan pitäis ainakin sopia.
Edit: Ja edelliseen viestiin lisäten, meillä koiraa varten on kevyt viltti vielä teltan pohjalle, juurikin ettei heti kuluta kangasta puhki.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
415
Hieman koirasta riippuen, ei välttämättä kannata koiraa kyllä sisälle ottaa telttaan oli se teltta sitten mikä tahansa (jos se on jotakin muuta kuin puolijoukkueteltta). Isompi koira ainakin helposti kynsillään rei'ittää pohjakankaan ja ahdasta tulee kyllä 2 + koira jokatapauksessa, jos ei sitten ole jotain chihuahua-osastoa se koira.
Kyllä tuollainen 10kg pystykorva nukkuu aina teltassa sisällä, ei reikiä pohjassa, joskus ollut jopa kaksi saman kokoista dogea.

Oma teltta sellainen 2+kamat ja juuri muuta ei sisään mahdu. Paitsi yksi koira, joka nukkuu sitten kamojen tai ihmisten päällä, jollei jalkapäästä löydy sopivaa vapaata länttiä.

Joku Hannah taisi olla teltta, prismasta, ~100€ maksoi.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Tuli taas testattua tätä Trangia Duossal keitintä (kaasu lämmitin) ja vinkkinä kaikille että jos haet toimivaa helppoa härveliä retkelle niin +++. Kaikki samaan pakettiin ja hiton hyvä kapistus. Ei vie turhaan tilaa olut tölkeiltä.

Siis mä vaan retkeilen sen yhden yön ja nautin virvokkeita että ne tosi retkeilijät sitten erikseen :btooth:
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
61
Teltoista on vähän väliä juttua ollut tässä. Kasuaaliretkeilijänä ekaa telttaa haen, 3 hlö todennäköisesti. Mahtuisi 2 henkeä ja koira.
Jack wolfskin eclipsen tilasin, ei vielä ole saapunut. Jäin kuitenkin miettimään isomman eteisen tarvetta. Toki tämäkin varmaan aika marginaalinen tarve lopulta. Lisäksi tässä lasikuitukepit, jotka hieman arveluttaa. Meneekö helposti poikki tms?

Nyt löytyi 300e luokkaan telttoja valmistajalta uberg. Onko tästä kokemuksia?
Täällä kanssa Eclipse haettu postista viime viikolla. Tarkoitus olisi telttailla n. 30kg koiran ja tyttöystävän kanssa ensi kesänä.
Teltta valikoitui koska pohjamateriaali on tuossa käsittääkseni kohtuu kestävä (150D). Täällä tuntuu kuitenkin olevan koiran kanssa telttailusta kokemusta. Onko ihan turha toivo että pohjakangas kestäisi noinkin isoa koiraa?
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 246
Täällä kanssa Eclipse haettu postista viime viikolla. Tarkoitus olisi telttailla n. 30kg koiran ja tyttöystävän kanssa ensi kesänä.
Teltta valikoitui koska pohjamateriaali on tuossa käsittääkseni kohtuu kestävä (150D). Täällä tuntuu kuitenkin olevan koiran kanssa telttailusta kokemusta. Onko ihan turha toivo että pohjakangas kestäisi noinkin isoa koiraa?
Itsellä kokemukset ison sakemannin kanssa. Ensin kokeiltiin halpisteltassa kahdestaan, onnistuuko alkuunkaan, onnistui muuten kyllä, mutta pohjaan tuli reiät. Sen jälkeen kokeiltiin oikeassa teltassa, niin että sisällä oli vielä lisäsuojana paksu vanha canvas telttakangas. Jostakin välistä silti sai törkättyä reiät pohjakankaaseen. Kahdestaan koiran kanssa kyllä tuli toimeen teltassa, mutta ei kyllä puhettakaan mielestäni, jos siinä olisi emäntä vielä kolmantena, vaikka koira ihan rauhallisesti siellä olikin, niin eihän koira koko yötä paikallaan ole. Muutamien yökokeilujen jälkeen olen laittanut koiran ihan suosiolla ulos kiinni, selvästi se itsekin siellä paremmin viihtyy.
 
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
515
Koiralle voi hommata oman makuualustan jos epäilee kankaan kestävyyttä. Meillä on lekasta joku ohut pieneksi taitettava.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
481
Oon 18-vuotiaasta asti ajatellut elämässäni retkeillä ja matkustella ja näin 37-vuotiaana olisi ehkä hyvä toteuttaa jotain retkijuttuja. Ostin viime kesänä paljon erilaisia kamoja perustuen erilaisiin youtube-videoihin joita ammattiretkeilijät tekee ja nyt pitäisi olla aivan ässä varusteet luonnossa yöpymiseen. Jos jotain erikseen kiinnostaa mitä minulla on niin voin purkaa repun ja listata esineet. En jaksa tehdä sitä näin yh't äkkiä jos ketään ei edes kiinnosta.

Ensi viikonloppuna ajattelin kiertää laulavan mörön polun, josta puhutaan, että se on paras ensimmäinen yhden yön retki helpohkon reitin ja turvallisen alueen takia. Tästä on tarkotus alottaa retkeilyreittien kiertuu.

Yksi asia minua ärsyttää ja se on teltan pakkaaminen. On se vaan työlästä teltta rullata siten, että se menee pieneen tilaan ja näppärään pakettiin reppua varten. Olen kylmäharjoitellut useampaan kertaan kasausta ja purkua ettei tositilanteessa sitten ala hakristeleen purku ja pakkaus.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Oon 18-vuotiaasta asti ajatellut elämässäni retkeillä ja matkustella ja näin 37-vuotiaana olisi ehkä hyvä toteuttaa jotain retkijuttuja. Ostin viime kesänä paljon erilaisia kamoja perustuen erilaisiin youtube-videoihin joita ammattiretkeilijät tekee ja nyt pitäisi olla aivan ässä varusteet luonnossa yöpymiseen. Jos jotain erikseen kiinnostaa mitä minulla on niin voin purkaa repun ja listata esineet. En jaksa tehdä sitä näin yh't äkkiä jos ketään ei edes kiinnosta.

Ensi viikonloppuna ajattelin kiertää laulavan mörön polun, josta puhutaan, että se on paras ensimmäinen yhden yön retki helpohkon reitin ja turvallisen alueen takia. Tästä on tarkotus alottaa retkeilyreittien kiertuu.

Yksi asia minua ärsyttää ja se on teltan pakkaaminen. On se vaan työlästä teltta rullata siten, että se menee pieneen tilaan ja näppärään pakettiin reppua varten. Olen kylmäharjoitellut useampaan kertaan kasausta ja purkua ettei tositilanteessa sitten ala hakristeleen purku ja pakkaus.
Telttaa ei tarvitse rullailla tai muuten säätää pussia varten, sullot sen vaan pussiin sisälle. Pitäisi mahtua samalla lailla sinne, ellei paremminkin.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Yksi asia minua ärsyttää ja se on teltan pakkaaminen. On se vaan työlästä teltta rullata siten, että se menee pieneen tilaan ja näppärään pakettiin reppua varten. Olen kylmäharjoitellut useampaan kertaan kasausta ja purkua ettei tositilanteessa sitten ala hakristeleen purku ja pakkaus.
Mikä siinä niinkun on työlästä? Tuntuuko se pussi vain liian ahtaalta? Yksi vaihtoehto on ostaa joku sopivan kokoinen kuivasäkki, joka on hiukan isompi ja käyttää sitä teltan säilytykseen.

Itsehän en noita vaellustelttoja rullaa, vaan sullon vain pussin suusta sisään. Isomman kotateltan taittelen ja rullaan, koska se on muuten hankala saada vain survottua sisään ja siinä on riittävän isokokoinen pussi.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 246
On totta, että usein teltan paketti/pussi on vähän turhankin naftiksi tehty ja paketointi voi olla hankalaa. Paketista riippuen, voi hyvinkin olla, että sullomiskikka ei onnistu. Esim omassa teltassani tällä hetkellä ei sullominen kyllä onnistu, kun paketti on niin ahdas ja sinne pitää saada enemmänkin tavaraa. Ensin kasattu telttakeppinippu pussiin, kiilapussukka pohjalle ja sitten rullattu päälliteltta ja sisäteltta varovasti ujuttaen siihen viereen.

Rullaaminen kannattaa tehdä niin, että levittää teltan nätisti levälleen ja sitten päällipussia mallina käyttäen viikkaa sen teltan sopivan levyiseksi mahdollisimman tasapaksuksi. Kannattaa viikata hieaman kapeammaksi kuin pussi, se leviää kuitenkin rullatessa. Rullaamalla kyllä yleensä saa teltan kireämmäksi (pienemmäksi) paketiksi, todennäköisesti vähän säälii samalla mm vetoketjuja ja ennen kaikkea rullalta se teltta on paljon helpompi ja mukavampi taas ottaa käyttöön. Makuupussissa se runttaustekniikka on tehokas tapa.

Runttauskikka voisi teltalle olla hyvä, jos ostaa isomman, makuupusseille tarkoitetun kompressiopussin myös sille teltalle ja laittaa vaikka ne kepit sitten toiseen pussukkaan.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 648
Vaellusjutuissa kaikki on aluksi vaikeaa ja hidasta. Sitten kun on toistanut asian x kertaa niin sujuu jo puolet nopeammin ellei enemmänkin. Eli on se siitäkin kiinni.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 246
..Ostin viime kesänä paljon erilaisia kamoja perustuen erilaisiin youtube-videoihin joita ammattiretkeilijät tekee ja nyt pitäisi olla aivan ässä varusteet luonnossa yöpymiseen. Jos jotain erikseen kiinnostaa mitä minulla on niin voin purkaa repun ja listata esineet. En jaksa tehdä sitä näin yh't äkkiä jos ketään ei edes kiinnosta.
Retkeily on siitä hyvä laji, että halvallakin pääsee. Toki retkeilystäkin saa helposti tehtyä varusteurheilua. Kesällä kun on liikenteessä, niin ei kummia tarvita: Rinkka/reppu, teltta, makuupussi, retkikeitin, vesipullo(t), ensiapupaketti, puukko. Paperikartta ja mekaaninen kompassi jos yhtään menee syvemmälle tai tuntemattomille seuduille. Hyvät sisäänajetut kengät. Tärkein varustus on tietotaito omassa päässä. Noilla voi lähteä jo melkein mihin tahansa. Jos rahasta ei tee tiukkaa, sitten voi hankkia kevyempää ja kiiltävämpää varustusta, mutta ei ne parempaa retkeilijää tee itsessään.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
103
Oon 18-vuotiaasta asti ajatellut elämässäni retkeillä ja matkustella ja näin 37-vuotiaana olisi ehkä hyvä toteuttaa jotain retkijuttuja. Ostin viime kesänä paljon erilaisia kamoja perustuen erilaisiin youtube-videoihin joita ammattiretkeilijät tekee ja nyt pitäisi olla aivan ässä varusteet luonnossa yöpymiseen. Jos jotain erikseen kiinnostaa mitä minulla on niin voin purkaa repun ja listata esineet. En jaksa tehdä sitä näin yh't äkkiä jos ketään ei edes kiinnosta.

Ensi viikonloppuna ajattelin kiertää laulavan mörön polun, josta puhutaan, että se on paras ensimmäinen yhden yön retki helpohkon reitin ja turvallisen alueen takia. Tästä on tarkotus alottaa retkeilyreittien kiertuu.

Yksi asia minua ärsyttää ja se on teltan pakkaaminen. On se vaan työlästä teltta rullata siten, että se menee pieneen tilaan ja näppärään pakettiin reppua varten. Olen kylmäharjoitellut useampaan kertaan kasausta ja purkua ettei tositilanteessa sitten ala hakristeleen purku ja pakkaus.
Itseäni ainakin kiinnostaisi tietää millainen on nyt ässä varustus, jos se on kerran rauhassa tutkittu ja hankittu aloittelijalle aatteella kerralla kunnollista :cool:
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Tuli tehtyä eilen ensimmäinen telttaretki yön yli ja samalla tuli testattua varusteita vähän pidemmälle reissulle. Miten jengi diilaa makuualustan liukkauden kanssa? Mulla on expand alusta ja siihen joku puhallettava tyyny niin se yhdistelmä on niin liukas ettei tyyny millään pysynyt päänalla vaan liuku pienimmästäkin liikkeestä aina pois.. Oli muuten todella ärsyttävää. Luonnollisesti kokeilin tyynyä molemminpäin ja jopa laitoin t-paitaa sinne väliin mutta ei auttanut.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Tuli tehtyä eilen ensimmäinen telttaretki yön yli ja samalla tuli testattua varusteita vähän pidemmälle reissulle. Miten jengi diilaa makuualustan liukkauden kanssa? Mulla on expand alusta ja siihen joku puhallettava tyyny niin se yhdistelmä on niin liukas ettei tyyny millään pysynyt päänalla vaan liuku pienimmästäkin liikkeestä aina pois.. Oli muuten todella ärsyttävää. Luonnollisesti kokeilin tyynyä molemminpäin ja jopa laitoin t-paitaa sinne väliin mutta ei auttanut.
Pidän tyynyä makuupussin pääosassa, siellä on sille oma osasto. Tai sitten siellä hupun sisässä vaan.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
345
Kompakti tyynyliina vaatteilla täytettynä toiminut itellä aika hyvin ja pysyy paikallaan ilmatäytteisiä paremmin. Ilmatäytteiset tyynyt täytyy saada makuupussin sisään tai jollain muulla pysymään paikallaan.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 814
Joo eipä tullut mieleenkään tosiaan laittaa sitä tyynyä sinne makuupussin sisälle :D
Se tyyny kannattaa muuten vielä jättää kohtuu vajaaksi.
Itsehän nukun pää yli patjan sieltä pääty puolesta ja täytän sen montun sitten takilla tai vastaavalla jonka päällä tyynykään ei niin liukumaan pääse.
 
Liittynyt
18.04.2021
Viestejä
447
Anteeksi että tungeksin sisään, mutta mitäköhän maksaa Nelosen Burgerimiehet pohjoismaissa vikassa jaksossa esiintynyt, ilmeisesti viisi 'huoneinen' linna? Ja paljon on painoa?
Ruutu.fi:ssä ei näköjään saa suoraa linkkiä tiettyyn kohtaan, mutta kuuden minuutin kohdalta alkaa kasaus.
Burgerimiehet Göteborg
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Anteeksi että tungeksin sisään, mutta mitäköhän maksaa Nelosen Burgerimiehet pohjoismaissa vikassa jaksossa esiintynyt, ilmeisesti viisi 'huoneinen' linna? Ja paljon on painoa?
Ruutu.fi:ssä ei näköjään saa suoraa linkkiä tiettyyn kohtaan, mutta kuuden minuutin kohdalta alkaa kasaus.
Burgerimiehet Göteborg
Nuo on ilmarunkoisia camping-telttoja, en nyt tarkkaa nimeä tiedä. Ostin oman Caravellen sivuoven kohdalle tulevan, yhden huoneen teltan joskus. Ihan pätevä kampe, kunnolliset vaan maksaa hunajaa. Linkissä jotain malleja, osaasta voi ilmeisesti kasata isompia kokonaisuuksia.


edit. Air tents-haulla löytyy jotain. Näyttäisi olevan Dometicin kamppeita, ovat moduulitavaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
861
mitäköhän maksaa Nelosen Burgerimiehet pohjoismaissa vikassa jaksossa esiintynyt, ilmeisesti viisi 'huoneinen' linna?
Siinähän se näkyi jaksossa olevan teltan mallikin yhdessä kuvassa (kohdassa 11:54), eli Dometic Ascension FTX 401 TC:


Linkin mukaan hinta luokkaa olisi 536,74 €

edit: eiku, toihan olikin vain joku lisäosa, koko höskä maksaakin muhkeat 2 890,97 € :hmm:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.02.2019
Viestejä
7
Tuli tehtyä eilen ensimmäinen telttaretki yön yli ja samalla tuli testattua varusteita vähän pidemmälle reissulle. Miten jengi diilaa makuualustan liukkauden kanssa? Mulla on expand alusta ja siihen joku puhallettava tyyny niin se yhdistelmä on niin liukas ettei tyyny millään pysynyt päänalla vaan liuku pienimmästäkin liikkeestä aina pois.. Oli muuten todella ärsyttävää. Luonnollisesti kokeilin tyynyä molemminpäin ja jopa laitoin t-paitaa sinne väliin mutta ei auttanut.
Vedä t-paita makuualustan ja tyynyn päälle niin että molemmat jäävät sinne t-paidan sisään.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 648
Tuli tehtyä eilen ensimmäinen telttaretki yön yli ja samalla tuli testattua varusteita vähän pidemmälle reissulle. Miten jengi diilaa makuualustan liukkauden kanssa? Mulla on expand alusta ja siihen joku puhallettava tyyny niin se yhdistelmä on niin liukas ettei tyyny millään pysynyt päänalla vaan liuku pienimmästäkin liikkeestä aina pois.. Oli muuten todella ärsyttävää. Luonnollisesti kokeilin tyynyä molemminpäin ja jopa laitoin t-paitaa sinne väliin mutta ei auttanut.
Thermarest compressible pillow small, suosittelen. Sen jälkeen en ole kestänyt enää ilmatäytteisiä käyttää. Huonona puolena pieni kokokin on aavistuksen liian iso. Jos on tarkka tilanviilaaja niin ei ole hyvä sen puolesta reissuille.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Mulla on Sierra Designs Animas. Siinä on joku silikonipainatus toisella puolella joka luo kitkaa. Pysyy ihan ok paikallaan. Tilasin briteistä ennen brexitiä, maksoi kai £25 tms. Animas Pillow


Mukana tullut pakkauspussi oli liian pieni, joten ompelin itse isomman.

Inhoan pieniä pusseja, joihin joutuu "askartelemaan" tavarat sisään. Reilun kokoinen pussi, jonne voi vaan laittaa kamat on paljon mukavampi käyttää. Sama vika keittiövälineiden, teltan, makuupussin ym ym ym. kanssa.
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Inhoan pieniä pusseja, joihin joutuu "askartelemaan" tavarat sisään. Reilun kokoinen pussi, jonne voi vaan laittaa kamat on paljon mukavampi käyttää. Sama vika keittiövälineiden, teltan, makuupussin ym ym ym. kanssa.
Tämän myöskin huomasin, makuupussi menee ihan ok vielä survomalla takaisin pussiinsa mutta makuualusta ja teltta.. sai ihan muutaman kerran laittaa uudelleen pussiin kun ei ekalla vedolla mahtunut. miksi niistä on tehty niin pieniä että joutuu millilleen askartelemaan että ne mahtuu takaisin pussiiinsa. Ymmärrän että valmistajat haluavat mahdollisimmat pieneen tilaan ne mutta käyttömukavuutta niissä ei kyllä sitten ole yhtään. Taisi muuten hieman revetä makuualustan pussukka myöskin kun oli niin tiukka
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
103
Tämän myöskin huomasin, makuupussi menee ihan ok vielä survomalla takaisin pussiinsa mutta makuualusta ja teltta.. sai ihan muutaman kerran laittaa uudelleen pussiin kun ei ekalla vedolla mahtunut. miksi niistä on tehty niin pieniä että joutuu millilleen askartelemaan että ne mahtuu takaisin pussiiinsa. Ymmärrän että valmistajat haluavat mahdollisimmat pieneen tilaan ne mutta käyttömukavuutta niissä ei kyllä sitten ole yhtään. Taisi muuten hieman revetä makuualustan pussukka myöskin kun oli niin tiukka
Pakkauspusseilla voi heittää vaikka vesilintua ainakin makuupussin ja -alustan kohdalla. Turhaa painoa ja vievät vaan enemmän tilaa repusta. Kannattaa koittaa sullomista ;)
 
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Turhaa painoa ja vievät vaan enemmän tilaa repusta. Kannattaa koittaa sullomista ;)
Ei omasta mielestäni ne pussakat kyllä paljoakaan paina. Mutta siis onko oikeesti niin että ilman niitä pussukoita makuualustan ja pussin saa rinkkaan pienempään tilaan survomalla kuin laittamalla niihin pusseihin? Aika paljon olen retkeilyvideoita katsonut enkä kyllä muista nähneeni kenenkään käyttävän tuota taktiikkaa ennen.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
171
Ei omasta mielestäni ne pussakat kyllä paljoakaan paina. Mutta siis onko oikeesti niin että ilman niitä pussukoita makuualustan ja pussin saa rinkkaan pienempään tilaan survomalla kuin laittamalla niihin pusseihin? Aika paljon olen retkeilyvideoita katsonut enkä kyllä muista nähneeni kenenkään käyttävän tuota taktiikkaa ennen.
Makuupussi täyttää kaikki, muuten tyhjiksi jäävät, kolot ja nurkat rinkasta. Monet ul-vaeltajat suosii pelkkää jätesäkkiä rinkan sisällä mihin dumpataan sateelle alttiit kamat.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 391
Makuupussin ja makuualustan suojapusseissa ei juuri painossa säästä. Tuotteesta riippuen voivat kyllä olla ahtaita. Omat Joutsenen untuvapussit ok, mutta Expedin Downmat 7M:n kanssa saa taiteilla että saa ilmat pihalle ja takaisin pakakuspussiin. Vaatteille yms. kuivassa pidettävälle olen hankkinut 3L (20g), 6L (30g), 12L (40g) ja 20L (40g) Ospreyn kuivasäkkejä. Nuo eivät paina juuri mitään ja ilmat pihalle puristamalla saa kompressoitua pieneen tilaan. Ei tuo tosin mikään vakuumi ole ja suun saa rullata useita kierroksia ja silti pikku hiljaa pihisee ilmat takaisin. Mutta saa aikakin alkuun pakattua tiiviisti.

Testasin juuri ja Joutsen 600 QTM makuupussin (M-koko 600 g, Lämpöarvot EN13537 T ext -12 / T lim +3 / T comf +8, 100% arktinen hanhenuntuva, 240 g) tilavuus on 3L, mutta kuivasäkki ei mene enää fiksusti kiinni. 6L säkkiin menee helposti ja ilmat pihalle painamalla tuosta saa sen muotoisen kuution tai lätkän kuin haluaa. 600 QTM ollut kyllä hyvä pussi, kerrasto päällä olen nukkunut siinä parin asteen pakkasessakin. Oli toki 900 QTM backuppina mukana. Itse tykkään enempi siitä että tuotteet on omissa pusseissaan, kuin että ne olisi sekaisin yhdessä jätesäkissä. Savotan 906:n kanssa joskus käyttänyt tuota jätesäkkiä. Siitä oli välillä hankala rutistella ilmoja pihalle kun sitä solmi vesitiiviiksi.
 
Liittynyt
07.12.2018
Viestejä
103
"Ei juuri painossa säästä." Fakta on, että kaikki mitä ei kanna repussa on säästettyä painoa. Nämä ovat täysin makuasioita, mutta esim tuo vaimokkeen pussin kompressiopussi painaa 116g ja makuualustanpussi 42g eli 158G. Tätä voisi verrata esim oikeasti hyödylliseen esineeseen joka on 109g painava perinteinen puukko. Mielestäni täysin turhaa painoa siihen miten itse pakkaan repun. Menevät parempaan muotoon ilman. Toki jos esim mainitsemasi Savotan 906 on vajaa 4 kiloa painoa niin ei sellaisella juhdalla varmaan niin kiinnostakkaan mitä eri esineet painavat / vievät tilaa. Omassa 800g / 45 litran rinkassa jo hieman pitääkin pohtia tilankäyttöä, jos viikon ruoat aikoo kantaa mukana.

Kaikki pakkaa omalla tavallaan. Se, että ei ole nähnyt retkeilyvideoissa kyseistä tapaa ei tarkoita etteikö se "oikeassa elämässä" olisi suhteellisen yleinen tapa. Kannattaa kokeilla :happy:!

Itse tosiaan käytän edellä mainittua säkkiä (toki ei jätesäkkiä vaan pienempää ja kevyempää) suojaamaan kerralla kaikki kosteudelle alttiit tavarat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
978
Muutaman sivun taaksepäin kahlanneena useimmat taitavat täällä harrastaa vaellusta tai muuta eräjormailua, mutta onko täällä porukalla kokemuksia myös ns. camping-telttailusta, eli leirintäalueella tms. tapahtuvasta telttailusta? Meidän perhe päätti tänä kesänä aloittaa tuollaisen harrastuksen, toki vielä saa jännittää, tekeekö neljäskin kauppa oharit teltan suhteen (kolme aiempaa peruivat kaupat, kun ei ollutkaan saatavuutta). Mutta jos teltta saadaan, niin ajateltiin katsoa, miten telttailu onnistuisi viisihenkiseltä perheeltä. Ollaan kuitenkin sen verran mukavuudenhaluisia tässä kohtaa ja kun on pienet lapset, niin ei ryhdytty mihinkään vaellushommiin tai muihin vaativampiin olosuhteisiin tutustumaan tässä kohtaa. Tilasin tosiaan Outwellin Winwood 8-teltan, joka on enimmillään kahdeksan hengen teltta ja tilaa pitäisi olla ihan riittävästi tuollaiseen leirintäalueella tapahtuvaan majoittumiseen. Malli on vielä tyyppiä telttakeppi, kun ilmatäytteiset versiot olisivat olleet käytännössä tuplat kalliimpia ja isoin hyöty noissa tietenkin itse teltan pystytys ja purkaminen, mutta kun majoitutaan korkeintaan muutaman kerran kesässä jonnekin, niin uskoisin pärjäävämme, vaikka teltan pystyttämisessä ja purkamisessa menisi muutama minuutti enemmän aikaa.

Tuollainen iso teltta tietysti painaa kymmeniä kiloja, joten sitä ei muutenkaan kauhean pitkälle rahdata auton perästä ja teltan rahtaamista ja muita tarvikkeita varten hommattiin myös Thulen Velospace-pyöräteline ja siihen se Thulen kuljetuslaatikko, jonka speksien mukaan teltan pitäisi ihan hyvin mahtua sisään. Näin leirintäalueelta kosteankin teltan kehtaa sinne kääriä kasaan, eikä märkää telttaa tarvitse auton sisälle ottaa. Tilattiin myös oheistavaraa, kuten retkituoleja, pöytiä ja makuualustoja. Katsotaan miten homma lähtee pyörimään. Aiemmin ollaan siis harrastettu vain hotellimajoituksia, mutta nyt ajateltiin kokeilla jotain uutta. Tänä kesänä nuo hotellihuoneetkin ovat tuntuvasti aiempia kesiä kalliimpia, niin siinäkin mielessä heräsi kiinnostus kokeilla tällaista ratkaisua. Niin HC-tason matkailijoita ei oltu, että oltaisiin vakavasti harkittu asuntovaunun tai auton hankintaa. Niissä olisi ollut sitten jo paljon juoksevia kuluja ja ympärivuotista vaivaa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
"Ei juuri painossa säästä." Fakta on, että kaikki mitä ei kanna repussa on säästettyä painoa. Nämä ovat täysin makuasioita, mutta esim tuo vaimokkeen pussin kompressiopussi painaa 116g ja makuualustanpussi 42g eli 158G. Tätä voisi verrata esim oikeasti hyödylliseen esineeseen joka on 109g painava perinteinen puukko. Mielestäni täysin turhaa painoa siihen miten itse pakkaan repun. Menevät parempaan muotoon ilman. Toki jos esim mainitsemasi Savotan 906 on vajaa 4 kiloa painoa niin ei sellaisella juhdalla varmaan niin kiinnostakkaan mitä eri esineet painavat / vievät tilaa. Omassa 800g / 45 litran rinkassa jo hieman pitääkin pohtia tilankäyttöä, jos viikon ruoat aikoo kantaa mukana.

Kaikki pakkaa omalla tavallaan. Se, että ei ole nähnyt retkeilyvideoissa kyseistä tapaa ei tarkoita etteikö se "oikeassa elämässä" olisi suhteellisen yleinen tapa. Kannattaa kokeilla :happy:!

Itse tosiaan käytän edellä mainittua säkkiä (toki ei jätesäkkiä vaan pienempää ja kevyempää) suojaamaan kerralla kaikki kosteudelle alttiit tavarat.
Itse en taas tiedä että onko tuo jokaisen gramman viilaaminen enää kovin mielekästä. Tein viime kesänä 10 yön vaelluksen yksin ja rinkkana oli Fjällrävenin 100 litran Kajka jolla oli lähtiessä painoa yli 30 kiloa. Olihan siinä ensimmäiset päivät välillä aika vääntämistä mutta toisaalta sen jälkeen on hyvä fiilis kun on "voittanut itsensä".
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
345
Itse en taas tiedä että onko tuo jokaisen gramman viilaaminen enää kovin mielekästä. Tein viime kesänä 10 yön vaelluksen yksin ja rinkkana oli Fjällrävenin 100 litran Kajka jolla oli lähtiessä painoa yli 30 kiloa. Olihan siinä ensimmäiset päivät välillä aika vääntämistä mutta toisaalta sen jälkeen on hyvä fiilis kun on "voittanut itsensä".
Ensi kesälle base-weight näyttää 4,8kg (mistä 500g tulee kamerasta), päälle puettavat 1,3kg (kengät, vaatteet, sauvat), kuuden päivän kulutustarvikkeet 4,2kg(ruoka + kaasu). Viime kesänä 10 päivän ruuilla lähtöpaino oli 14kg, mikä on vielä ihan mielekäs kantaa 30km+ päivämatkoja. Tuosta ruuattomasta painosta tippunut vielä täksi kesäksi pari kiloa pois ja lisäksi nyt kesällä saa 200km välein täydennyksiä ruokaan, niin voi kantaa vähemmän mukana. 14kg vs 9kg painoeron rinkassa tuntee kyllä tiukempia ylämäkiä kiivetessä. Uskaltaisin sanoa että kävely on aika paljon mielekkäämpää kuin 30kg kantamuksilla, itellä kyllä packraft kamoja kantaessa rinkassa jotain 25kg, mutta ei sitä kovin nautinto ole kantaa huonommassa maastossa.

Tosin tavaroiden keventyessä päivät ei juurikaan kevene, kävelymatkat vain kasvaa ja mahdollistaa pidemmät reitit samassa ajassa samalla vaivalla. Painonsäästö tulee aika itestään kun alusta asti etsii itselle riittävän kevyen ja laadukkaan tavaran uutta hankkiessa, maksaa tietty enemmän, mutta harrastukset tuppaa maksamaan(joskus myös vähemmän, jos vaihtoehtona painavaa ja kallista, kuten Fjällraven tms). Ei oikeastaan omissa tarvikkeissakaan tarvitse mukavuudesta tinkiä, kolmenhengen teltta, ilma-alusta, lämmin makuupussia millä tarkenee helposti +-0 kelissä ja riittävästi vaatetta kaikkiin keleihin mitä pohjoisen kesässä tulee vastaan. Ruoka ei ole mitään hirveetä gourmeeta, mutta jostain syystä vaelluksilla kaikki maistuu hyvälle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
251
Muutaman sivun taaksepäin kahlanneena useimmat taitavat täällä harrastaa vaellusta tai muuta eräjormailua, mutta onko täällä porukalla kokemuksia myös ns. camping-telttailusta, eli leirintäalueella tms. tapahtuvasta telttailusta? Meidän perhe päätti tänä kesänä aloittaa tuollaisen harrastuksen, toki vielä saa jännittää, tekeekö neljäskin kauppa oharit teltan suhteen (kolme aiempaa peruivat kaupat, kun ei ollutkaan saatavuutta). Mutta jos teltta saadaan, niin ajateltiin katsoa, miten telttailu onnistuisi viisihenkiseltä perheeltä. Ollaan kuitenkin sen verran mukavuudenhaluisia tässä kohtaa ja kun on pienet lapset, niin ei ryhdytty mihinkään vaellushommiin tai muihin vaativampiin olosuhteisiin tutustumaan tässä kohtaa. Tilasin tosiaan Outwellin Winwood 8-teltan, joka on enimmillään kahdeksan hengen teltta ja tilaa pitäisi olla ihan riittävästi tuollaiseen leirintäalueella tapahtuvaan majoittumiseen. Malli on vielä tyyppiä telttakeppi, kun ilmatäytteiset versiot olisivat olleet käytännössä tuplat kalliimpia ja isoin hyöty noissa tietenkin itse teltan pystytys ja purkaminen, mutta kun majoitutaan korkeintaan muutaman kerran kesässä jonnekin, niin uskoisin pärjäävämme, vaikka teltan pystyttämisessä ja purkamisessa menisi muutama minuutti enemmän aikaa.

Tuollainen iso teltta tietysti painaa kymmeniä kiloja, joten sitä ei muutenkaan kauhean pitkälle rahdata auton perästä ja teltan rahtaamista ja muita tarvikkeita varten hommattiin myös Thulen Velospace-pyöräteline ja siihen se Thulen kuljetuslaatikko, jonka speksien mukaan teltan pitäisi ihan hyvin mahtua sisään. Näin leirintäalueelta kosteankin teltan kehtaa sinne kääriä kasaan, eikä märkää telttaa tarvitse auton sisälle ottaa. Tilattiin myös oheistavaraa, kuten retkituoleja, pöytiä ja makuualustoja. Katsotaan miten homma lähtee pyörimään. Aiemmin ollaan siis harrastettu vain hotellimajoituksia, mutta nyt ajateltiin kokeilla jotain uutta. Tänä kesänä nuo hotellihuoneetkin ovat tuntuvasti aiempia kesiä kalliimpia, niin siinäkin mielessä heräsi kiinnostus kokeilla tällaista ratkaisua. Niin HC-tason matkailijoita ei oltu, että oltaisiin vakavasti harkittu asuntovaunun tai auton hankintaa. Niissä olisi ollut sitten jo paljon juoksevia kuluja ja ympärivuotista vaivaa.

Muutamia vuosia juurikin tuommoista telttailua tullut harrastettua leirintäalueilla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa ja oikein mukavaahan se on ollut. Meilläkin on joku Outwellin 6 hengen teltta ja se on hyvin kestänyt ja ollut toimiva. Iso oleskelutila mihin on saanut pöydän ja jotain puhallettavia huonekaluja ja sitten pari makuuosastoa. Oikein hyvin on myös lapset viihtynyt ja tuommoinen iso teltta on saanut varsinkin suomessa paljon huomiota ja jopa karavaanarit käynyt ihmettelemässä kuinka paljon tilaa on.

Alkuun mentiin ilman sähköä ja kylmälaukussa muutamia jäätyneitä 1,5l pulloja ja coolereita pitämässä kylmänä ja niitä kylmäkalleja saa yleensä vaihtaa leirintäalueen respassa. Kuitenkin helpottaa asioita kun ottaa ihan sähköpaikan. Esim matkailuauton paikalle teltta menee näppärästi.

Teltan kokoaminen ja purkaminen on kuitenkin melko iso ruljanssi varsinkin kun sinne on kaikenlaista tavaraa sisälle tuotu, joten pyrimme yhdessä paikkaa olemaan ainakin sen 3 päivää. Jos on lyhyempi pysähdys tiedossa niin sitten ottaa jo vaihtelun vuoksikin leirimökin.

Auton pakkaaminen on kanssa aikamoista säätämistä että 5 hengen tavarat saa mahtumaan, mutta suksiboksi on auttanut paljon, kun sinne on saanut kaikki kevyet, tilaavievät tavarat kuten makuupussit sun muut.

Ehdottomasti kannattaa kokeilla!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
857
Muutaman sivun taaksepäin kahlanneena useimmat taitavat täällä harrastaa vaellusta tai muuta eräjormailua, mutta onko täällä porukalla kokemuksia myös ns. camping-telttailusta, eli leirintäalueella tms. tapahtuvasta telttailusta? Meidän perhe päätti tänä kesänä aloittaa tuollaisen harrastuksen, toki vielä saa jännittää, tekeekö neljäskin kauppa oharit teltan suhteen (kolme aiempaa peruivat kaupat, kun ei ollutkaan saatavuutta). Mutta jos teltta saadaan, niin ajateltiin katsoa, miten telttailu onnistuisi viisihenkiseltä perheeltä. Ollaan kuitenkin sen verran mukavuudenhaluisia tässä kohtaa ja kun on pienet lapset, niin ei ryhdytty mihinkään vaellushommiin tai muihin vaativampiin olosuhteisiin tutustumaan tässä kohtaa. Tilasin tosiaan Outwellin Winwood 8-teltan, joka on enimmillään kahdeksan hengen teltta ja tilaa pitäisi olla ihan riittävästi tuollaiseen leirintäalueella tapahtuvaan majoittumiseen. Malli on vielä tyyppiä telttakeppi, kun ilmatäytteiset versiot olisivat olleet käytännössä tuplat kalliimpia ja isoin hyöty noissa tietenkin itse teltan pystytys ja purkaminen, mutta kun majoitutaan korkeintaan muutaman kerran kesässä jonnekin, niin uskoisin pärjäävämme, vaikka teltan pystyttämisessä ja purkamisessa menisi muutama minuutti enemmän aikaa.

Tuollainen iso teltta tietysti painaa kymmeniä kiloja, joten sitä ei muutenkaan kauhean pitkälle rahdata auton perästä ja teltan rahtaamista ja muita tarvikkeita varten hommattiin myös Thulen Velospace-pyöräteline ja siihen se Thulen kuljetuslaatikko, jonka speksien mukaan teltan pitäisi ihan hyvin mahtua sisään. Näin leirintäalueelta kosteankin teltan kehtaa sinne kääriä kasaan, eikä märkää telttaa tarvitse auton sisälle ottaa. Tilattiin myös oheistavaraa, kuten retkituoleja, pöytiä ja makuualustoja. Katsotaan miten homma lähtee pyörimään. Aiemmin ollaan siis harrastettu vain hotellimajoituksia, mutta nyt ajateltiin kokeilla jotain uutta. Tänä kesänä nuo hotellihuoneetkin ovat tuntuvasti aiempia kesiä kalliimpia, niin siinäkin mielessä heräsi kiinnostus kokeilla tällaista ratkaisua. Niin HC-tason matkailijoita ei oltu, että oltaisiin vakavasti harkittu asuntovaunun tai auton hankintaa. Niissä olisi ollut sitten jo paljon juoksevia kuluja ja ympärivuotista vaivaa.
Muutamia vuosia juurikin tuommoista telttailua tullut harrastettua leirintäalueilla Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa ja Saksassa ja oikein mukavaahan se on ollut. Meilläkin on joku Outwellin 6 hengen teltta ja se on hyvin kestänyt ja ollut toimiva. Iso oleskelutila mihin on saanut pöydän ja jotain puhallettavia huonekaluja ja sitten pari makuuosastoa. Oikein hyvin on myös lapset viihtynyt ja tuommoinen iso teltta on saanut varsinkin suomessa paljon huomiota ja jopa karavaanarit käynyt ihmettelemässä kuinka paljon tilaa on.

Alkuun mentiin ilman sähköä ja kylmälaukussa muutamia jäätyneitä 1,5l pulloja ja coolereita pitämässä kylmänä ja niitä kylmäkalleja saa yleensä vaihtaa leirintäalueen respassa. Kuitenkin helpottaa asioita kun ottaa ihan sähköpaikan. Esim matkailuauton paikalle teltta menee näppärästi.

Teltan kokoaminen ja purkaminen on kuitenkin melko iso ruljanssi varsinkin kun sinne on kaikenlaista tavaraa sisälle tuotu, joten pyrimme yhdessä paikkaa olemaan ainakin sen 3 päivää. Jos on lyhyempi pysähdys tiedossa niin sitten ottaa jo vaihtelun vuoksikin leirimökin.

Auton pakkaaminen on kanssa aikamoista säätämistä että 5 hengen tavarat saa mahtumaan, mutta suksiboksi on auttanut paljon, kun sinne on saanut kaikki kevyet, tilaavievät tavarat kuten makuupussit sun muut.

Ehdottomasti kannattaa kokeilla!
Komppaan tätä reissaamismuotoa. Meilläkin tullut jo tavaksi jo usempana vuonna noin viikon reissu johonkin päin Suomea. Lapset ovat ainakin tykänneet ja joka kevät kyselevät, että mennäänkö myös tänä vuonna.

Tosin meitä on se 7 hlöä ja tällä hetkellä ollaan menty vielä 2 teltan taktiikalla eli toinen on isompi 5 hlön teltta, jossa on jonkin kokoinen oleskelutila ja toinen perus 4 hlön kupoliteltta. Joten sitä tavaraa on reilusti mukana. Meilläkin on pakollinen suksiboksi katolla, jos olisi koukku niin varmasti tulisi lainattua kuomullistaperäkärryä niin voisi huoletta ottaa mukaan vaikka polkupyöriäkin.

Olen kyllä jo jonkin aikaa miettinyt tuollaisen 8 hlön teltan ostamista, että olisi vielä isompi oleskelutila, jota kaipaa oikeastaan vain jos sattuu huonompi keli.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 246
Itse on tullut roadtrippeilyä harrastettua suomi/ruosti/norja seudulla. Meillä toiminut hyvin kahden teltan taktiikka, lapset toisessa ja itse toisessa. Teltat paketoituna autoon, niiden tilavuus on pienempi kahdella kolmen hengen teltalla kuin yhdellä jätti-isolla, myös pystytys on helpompaa, toki teltoista riippuu. Myös tavaramäärä on ollut maltillinen, kun on samassa paikassa oltu vain yksi yö ja se teltta on nimenomaan ollut lähinnä vain yöpymispaikkana, eli mitään suurta leiriä ei ole pystytetty, ruuat hoitunut yleensä grilli/trangia tyyppisesti samana päivänä aikaisemmin ostetuista tuoreista tarvikkeista jotka on autossa ollut kylmälaukussa. Välillä pääsee sitten leirintäalueella suihkuunkin tms. välillä sitten taas voi ottaa vaikka hotelliyön tai leirintäalueen pikkumökin. Reitti on usein valittu niin, että esim kahden viikon reissu on ajoitettu niin, että tiedetään ensimmäinen kohde mihin mennään jo lähtiessä ja ensimmäinen yöpaikka. Illalla sitten kartasta valitaan sokkona seuraavan päivän kohde ja kun kaupunki tiedetään, sitten pikagoogletus mitä siellä kaupungissa on mahdollisesti mielenkiintoista ja mennään sinne. Alkuillasta/illasta sitten ajetaan satunnaiseen lähimpään leirintäalueeseen. Jos matkan aikana näkyy jotakin mielenkiintoista ja yleensä näkyy, sitten poiketaan sinne. Välillä on ollut muutama kiintopiste valittuna kauempaa ja välietäpit sitten on valittu arvalla, näin välttyy ajamasta liian tiheää siksakkia edestakaisin. Näin on löytynyt ihan mielettömiä kohteita, joihin ei muuten ikinä olisi tullut mentyä tai niitä edes löydettyä. Eikä stressiä aikataulusta, kun ei ole aikataulua. Viimeisinä päivinä ainoastaan vähän katsoo, että alkaa ajamaan suurinpiirtein oikeaan ilmansuuntaan takaisinpäin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
350
Kesäkuun alussa ei vielä ötököistä haittaa. Paikoin vielä lunta ja purot virtaavat vuolaina. Mielestäni erittäin hyvä ajankohta käydä Lapissa. Ehkä kesäkuun puolivälin jälkeen alkaa ötökkää tulemaan.
Kiitoksia, Vätsärissä tuli pyörittyä viikko sitten viikko ja oikein mainiot kelit oli, vehreetä, lunta hyvin vähän ja hyttysiä vain parissa paikassa säädyllinen määrä. Kevättulvakin oli jo ohi ja vain kaksi ylitystä oli vahvasti haasteellisia vesimäärän vuoksi. Mihinkähän sitä seuraavaksi menisi kun ei taida Suomesta yhtä hienoa paikkaa löytyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
879
Kiitoksia, Vätsärissä tuli pyörittyä viikko sitten viikko ja oikein mainiot kelit oli, vehreetä, lunta hyvin vähän ja hyttysiä vain parissa paikassa säädyllinen määrä. Kevättulvakin oli jo ohi ja vain kaksi ylitystä oli vahvasti haasteellisia vesimäärän vuoksi. Mihinkähän sitä seuraavaksi menisi kun ei taida Suomesta yhtä hienoa paikkaa löytyä.
Lennot Osloon ja bussilla Jotunheimeniin. Abiskoon pääsee kanssa kohtuu fiksusti junalla. (Molemmat onnistuu toki omalla autollakin) Ainoa miinus että ekan Norjan/Ruotsin vaellusreissun jälkeen kiinnostus Suomen vaellusreitteihin voi laskea aika rajusti..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 642
Viestejä
4 197 250
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom