Retkeily, vaellus ja telttailu

Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
194
Ei se ole kovin poikkeuksellista että palelee vähän ilmoitetun comfortin paikkeilla. Eri valmistajien välillä tuntuu olevan eroja, vaikka mittaustavan pitäisi olla standardi.

Cumulus Teneqa 850:llä on useimmiten ollut ihan ok teltassa vielä speksin (-15 comfort) paikkeilla, mutta joskus on ollut vähän vilpoisa siinäkin. Alustana exped synmat 7 lw jonka päällä 1,5 cm solumuovialustat, jotka tuntuvat lämpimältä alla.

Vaimoni palelee välillä tuolla 850 Teneqalla jo -10 asteen paikkeilla, vaikka untuva/comfort suhde taitaa olla parempi kuin oikeastaan melkein missään muussa pussissa tuossa speksiluokassa.
Toisaalta myös täällä lukee, että Transition (eli Comfortin ja Limitin väli) alueelta löytyy todennäköisesti pussin raja. Sleeping Bag Temperature Ratings – Understanding EN/ISO Ratings

Kuinka paljon käytät vaatetta pussin sisällä noissa lämpötiloissa? Cumuluksen pussit vaikuttaa kyllä hyvältä. Paljon vaihtoehtoja talvipuolellekin.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Toisaalta myös täällä lukee, että Transition (eli Comfortin ja Limitin väli) alueelta löytyy todennäköisesti pussin raja. Sleeping Bag Temperature Ratings – Understanding EN/ISO Ratings

Kuinka paljon käytät vaatetta pussin sisällä noissa lämpötiloissa? Cumuluksen pussit vaikuttaa kyllä hyvältä. Paljon vaihtoehtoja talvipuolellekin.
Tuon pussin transition vaihe on siis -15 ja - 23 välillä. Jotkut kyllä väittävät pärjäävänsä samalla pussilla jopa -25 asteessa, mutta minä en pärjää.

Tuossa comfortin kohdalla käytän kevyttä merinokerrastoa ja sitä kylmemmässä sitten paksua merinokerrastoa.

Toisaalta Cumuluksen Lite Line 300 riittää minulla nollaan asti mukavasti kevyellä merinokerrastolla..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
36
Itse palelen myös helposti. Marmot Sawtoothini comfort-arvot on jossain -6 asteessa, mutta käytännössä vaatteita pitää alkaa nykyisin pukea kevyen kerraston päälle heti kun lasketaan nollan alapuolelle. Luultavasti pussin suorituskyky paranisi hieman pesun ja rumpukuivauksen myötä.

Alustana exped synmat 7 lw jonka päällä 1,5 cm solumuovialustat, jotka tuntuvat lämpimältä alla.
Oletko muuten huomannut eroa solumuovi- ja ilmatäytteisen alustan järjestyksellä? Olen itse pohtinut tätä asiaa ja ainakin eristämättömän ilmatäytteisen alustan kohdalla olen todennut, että solumuovialustan on hyvä olla päällä. Epämääräinen logiikka on ollut siinä, että ilmatäytteinen lämpenee ainakin sisäteltan lämpöiseksi ja on näin ollen parempi sijoittaa lisäeristeen alle kuin suoraan kehoa vasten. En tiedä miten hyvin tämä ajattelu pätee eristeitä sisältäviin alustoihin.


Huomasin Lidlissä käydessäni, että myyntiin on ilmestynyt muun kausivaelluskrääsän lisäksi Crivitin halpoja 20 euron vaellussauvoja, pikalukituksella ja iskunvaimennuksella varustettuna. Täällä on spekuloitu, että valmistajana voisi olla Leki, mutta en ole täysin varma, onko kyse aivan samasta erästä/mallista. Onko kenelläkään kokemusta näistä?
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
194
Oletko muuten huomannut eroa solumuovi- ja ilmatäytteisen alustan järjestyksellä? Olen itse pohtinut tätä asiaa ja ainakin eristämättömän ilmatäytteisen alustan kohdalla olen todennut, että solumuovialustan on hyvä olla päällä. Epämääräinen logiikka on ollut siinä, että ilmatäytteinen lämpenee ainakin sisäteltan lämpöiseksi ja on näin ollen parempi sijoittaa lisäeristeen alle kuin suoraan kehoa vasten. En tiedä miten hyvin tämä ajattelu pätee eristeitä sisältäviin alustoihin.
Minä tulin omien kokeilujen perusteella samaan lopputulokseen kuin sinä, eli solumuovi päälle. Eristämätön ilmapatja tuntui viileältä selkää vasten, kun taas solumuovi tuntui lämpimältä. XThermin kanssa samanlaista tunnetta en huomannut.
 
Liittynyt
10.03.2021
Viestejä
171
Risukeitintä ja kamiinaa ja muita tulijuttuja käpistellessä tarvii hanskat koska se noen määrä on posketonta.
Samaan syssyyn nuotiopannujen ja kattiloiden peseminen on sottasta puuhaa.

Onkohan olemassa jotain sellaisia hanskoja mitkä olisi hyvät ko. toimenpiteisiin? Jotain likaahylkiviä ja vedenpitäviä mitkä olisi helppo pyyhkäistä/pesasta puhtaaksi ja käyttää muissakin askareissa ilman, että nokeaa koko retkikalustonsa pikimustaksi?

Mulla on tietty dedikoidut risukeitinhanskat ja nuotiokattilat tungetaan nokisena muovipusseihin mutta tulipahan mieleen, että onkohan tollasia tehty? Vai mites foorumin eräjormat toimivat kairassa nokisten tavaroiden kanssa?
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Oletko muuten huomannut eroa solumuovi- ja ilmatäytteisen alustan järjestyksellä? Olen itse pohtinut tätä asiaa ja ainakin eristämättömän ilmatäytteisen alustan kohdalla olen todennut, että solumuovialustan on hyvä olla päällä. Epämääräinen logiikka on ollut siinä, että ilmatäytteinen lämpenee ainakin sisäteltan lämpöiseksi ja on näin ollen parempi sijoittaa lisäeristeen alle kuin suoraan kehoa vasten. En tiedä miten hyvin tämä ajattelu pätee eristeitä sisältäviin alustoihin.
Juu, ehdottomasti solumuovialusta päälle. Ero on erittäin suuri, ei tunnu tekevän mitään jos solumuovin laittaa ilma-alustan alle.
 

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
217
Juu, ehdottomasti solumuovialusta päälle. Ero on erittäin suuri, ei tunnu tekevän mitään jos solumuovin laittaa ilma-alustan alle.
Olen käyttänyt ilmapatjan alla solumuovialustaa suojaamaan ilmapatjaa mahdolliselta puhkeamiselta. Talvella en ole yöleireillyt, niin pärjännyt tuolla ratkaisulla kylmyyden suhteen. Toki ei talvella niitä risuja tai muuta terävää niin olekaan, kun lumi maassa. Itsellä käytössä Exped 9 LW.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 027
Olen käyttänyt ilmapatjan alla solumuovialustaa suojaamaan ilmapatjaa mahdolliselta puhkeamiselta. Talvella en ole yöleireillyt, niin pärjännyt tuolla ratkaisulla kylmyyden suhteen. Toki ei talvella niitä risuja tai muuta terävää niin olekaan, kun lumi maassa. Itsellä käytössä Exped 9 LW.
Toimisikohan tuossa käytössä jokin kevyempi kannettava, esimerkiksi alustan kokoinen teltan footprinttejä vastaava kangas?
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
21
Mä olen haalinut tässä korona-ajan alusta lähtien retkeilytarvikkeita ja pari viimeistä kalleinta hankintaa jäljellä: nimittäin makuupussi/-peite ja teltta. Oon semisti koittanut saada mahdollisimman ultralighttia mun setistä, joten nää kaks viimeistä on jääny roikkumaan hankintojen kalleuden ja mun pihiyden yhteisvaikutuksen johdosta.

Oon vähän miettiny tälläsii:
Makuupatjana mulla on Thermarest NeoAir XLite RW, johon ton Vesperin kiinnitys pitäis toimii passelisti. Lisäks, koska se on käytännössä peitto, voi sitä kesällä helpommin sitten raottaa jos tulee kuuma. Teltta on vaihtunut jo moneen kertaan, mutta toi Hubba Hubba NX vaikuttais hyvältä kompromissilta kunnon UL-touhun (Zpacks Duplex etc.) ja normiretkeilyn välillä. En kuitenkaan välttämät aina haluu vaellussauvojakaan mukana kantaa.

Onko kellään näistä kokemusta?
 
Viimeksi muokattu:

MI7

Liittynyt
05.12.2020
Viestejä
217
^ Ei kokemusta kyseisistä tuotteista mutta teltalle vaihtoehtona voisi miettiä tarpin ja hyttysverkollisen sisäteltan yhdistelmää. Viime vuonna itse hankin Superlight Mesh Tent ja DD Hammochs tarpin. Näille tulee yhteispainoa n. 1,8kg. Sateella käytän tarppia verkkoteltan kanssa ja jos on hieno ilma, niin katselen mielelläni taivasta. Verkkoteltassa ilma myös kiertää, ei kosteus pääse tiivistymään. Verkkoteltan saa pystyyn käyttäen joko kävelysauvaa tai laittaa narulla roikkumaan keskikohdasta puun oksaan. Minulla on myös riippumatto olemassa, sitäkin viime vuonna kerran käytin, sen kanssa myös tarppi on hyvä olla olemassa. Aika pitkään näitä asioita viime vuonna mietin, mikä olisi itselle se sopivin ratkaisu. Telttaa ensin itsekin mietin, mutta päädyin tähän pakettiin.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
345
Mä olen haalinut tässä korona-ajan alusta lähtien retkeilytarvikkeita ja pari viimeistä kalleinta hankintaa jäljellä: nimittäin makuupussi/-peite ja teltta. Oon semisti koittanut saada mahdollisimman ultralighttia mun setistä, joten nää kaks viimeistä on jääny roikkumaan hankintojen kalleuden ja mun pihiyden yhteisvaikutuksen johdosta.

Oon vähän miettiny tälläsii:
Makuupeitteenä mulla on Thermarest NeoAir XLite RW, johon ton Vesperin kiinnitys pitäis toimii passelisti. Lisäks, koska se on käytännössä peitto, voi sitä kesällä helpommin sitten raottaa jos tulee kuuma. Teltta on vaihtunut jo moneen kertaan, mutta toi Hubba Hubba NX vaikuttais hyvältä kompromissilta kunnon UL-touhun (Zpacks Duplex etc.) ja normiretkeilyn välillä. En kuitenkaan välttämät aina haluu vaellussauvojakaan mukana kantaa.

Onko kellään näistä kokemusta?
ZPacks duplex/triplex kanssa toimii myös 122cm hiilikuitutapit hyvin ja niitä käyttänyt paikoissa minne sauvoja ei ota mukaan. Halpa ja kohtuu kevyt ratkaisu olisi myös 3F UL:n Lanshan 2 pro + hiilikuitutangot, Lanshan 1 prosta hyvät kokemukset kokoa lukuunottamatta.

Cumuluksen M400 peitosta hyviä kokemuksia itsellä ja tykkä tuon peiton lämmönsäätelyn mahdollisuuksista ja vapaudesta liikkua. Vesper näyttää speksien mukaan vielä kaikin puolin paremmalta peitolta. Käytännössä kaikille kevyemmille reissuilla kesällä käyttää tuota M400 peittoa mukavuuden vuoksi ja ainoastaan pidemmillä reissuille pakkaa X-lite 300 makuupussin, mikä on hieman kevyempi ja lämpimämpi.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
21
Kiitoksia suosituksista! Täytyy vähän tota Mongaria tarkkailla, näyttää aika suoralta kopiolta MSR:n tuotteeseen. Tällä hetkellä tollanen itseseisova vaikuttais sopivimmalta ratkaisulta mulle. Kuinka tuohon Mongariin mahtuisi esimerkiksi kaksi nukkumaan kamoineen sun kokemuksen mukaan @slmnn?
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
21
ZPacks duplex/triplex kanssa toimii myös 122cm hiilikuitutapit hyvin ja niitä käyttänyt paikoissa minne sauvoja ei ota mukaan. Halpa ja kohtuu kevyt ratkaisu olisi myös 3F UL:n Lanshan 2 pro + hiilikuitutangot, Lanshan 1 prosta hyvät kokemukset kokoa lukuunottamatta.

Cumuluksen M400 peitosta hyviä kokemuksia itsellä ja tykkä tuon peiton lämmönsäätelyn mahdollisuuksista ja vapaudesta liikkua. Vesper näyttää speksien mukaan vielä kaikin puolin paremmalta peitolta. Käytännössä kaikille kevyemmille reissuilla kesällä käyttää tuota M400 peittoa mukavuuden vuoksi ja ainoastaan pidemmillä reissuille pakkaa X-lite 300 makuupussin, mikä on hieman kevyempi ja lämpimämpi.
No joo tuo Lanshan oli myös joskus yks vaihtoehto, taitaa olla identtinen kiinakopio Duplexista. Vähän vaan pelottanut sen laatu loppupeleissä, pärjääkö alkuperäiselle. Mitä ajatuksia siitä?
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
345
No joo tuo Lanshan oli myös joskus yks vaihtoehto, taitaa olla identtinen kiinakopio Duplexista. Vähän vaan pelottanut sen laatu loppupeleissä, pärjääkö alkuperäiselle. Mitä ajatuksia siitä?
Oman Lanshan 1 Pron laatu on hyvää ompeleiden ja kankaiden osalta ja tähän asti sattuneet vesisateet pitänyt(itsellä vähällä käytöllä kun Triplex yleensä käytössä). Lanshanin oven muovinen pidike clippi epäilyttää ja siihen on varaosana ZPacksin metallinen versio. ZPacksit on valmistettu DCF:stä ja Lanshan silnylonista, eli ihan suorasta kopiosta ei voi puhua, vaikka ulkoisesti paljon toisiaan muistuttaakin. Silnylon on painavampaa, pitää vettä huonommin ja imee vettä kastuessa, mutta se pakkautuu paremmin kuin DCF. Pakkautuvuus on myös syy miksi olen tuon pikku Lanshan ostanut, vaikka se painaa enemmän kuin Triplex ja tilaa paljon vähemmän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
39
Kuinka tuohon Mongariin mahtuisi esimerkiksi kaksi nukkumaan kamoineen sun kokemuksen mukaan @slmnn?
Mongariin mahtuu helposti 2, kulku molemmin puolin helpottaa asiaa. Jos sitten kaksi rinkkaa pitää saada sisälle, niin alkaa olla hieman ahdasta. Rinkat jätettynä ulkopuolelle tilaa on ihan riittävästi. Absidiin mahtuu kengät, ei juuri muuta.
 
Liittynyt
25.11.2017
Viestejä
77
Samaa designiahan on myös esimerkiksi Gossamer Gearin The Two, joka on silnylonia myöskin.
 
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
21
ZPacksit on valmistettu DCF:stä ja Lanshan silnylonista, eli ihan suorasta kopiosta ei voi puhua, vaikka ulkoisesti paljon toisiaan muistuttaakin. Silnylon on painavampaa, pitää vettä huonommin ja imee vettä kastuessa, mutta se pakkautuu paremmin kuin DCF. Pakkautuvuus on myös syy miksi olen tuon pikku Lanshan ostanut, vaikka se painaa enemmän kuin Triplex ja tilaa paljon vähemmän.
Joo totta, näinhän se olikin, eihän se kangas toki yhtä laadukasta matskua ollut. Se pakkautuvuus tuollaisessa Duplexin kaltaisessa teltassa just kiinnostaakin, niin ei tarvisis välttämät kantaa niitä kaaria aina mukana.

Samaa designiahan on myös esimerkiksi Gossamer Gearin The Two, joka on silnylonia myöskin.
Alan kuulostamaan rikkinäiseltä levyltä mut joo, tääkin oli joskus listalla! Näyttäis saavan Tanskasta ihan kohtuulliseen hintaan (mikä on kyllä aika suhteellinen käsite) https://backpackinglight.dk/tents/2-person-tents/gossamer-gear-the-two
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.04.2022
Viestejä
21
Yks tekijä tossa teltan valinnassa lienee myös se, että kuinka se mahtuu mun Ospreyn 48L rinkkaan. Täytyy vaan ottaa rinkka mukaan ja esim. Varustenetissä kokeilemassa sitä Hubba Hubbaa ym. vastaavia. Noita UL telttoja tuntuu vaan löytyvän ulkomaisista nettikaupoista nii niitä ei ite oikee pysty testailemaan, nii täytyy luottaa netin videoihin.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
690
Olisi tarkoitus ostaa jonkin sortin ruokatermos ja tämä olisi muuten asiallinen, muttei jotenkin houkuttele tuo hinta.


Tämän termoksen paras puoli on tuo suurempi suuaukko. Tuleeko kenellekään mieleen about vastaavaa, mutta järkevällä hinnalla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Yks tekijä tossa teltan valinnassa lienee myös se, että kuinka se mahtuu mun Ospreyn 48L rinkkaan. Täytyy vaan ottaa rinkka mukaan ja esim. Varustenetissä kokeilemassa sitä Hubba Hubbaa ym. vastaavia. Noita UL telttoja tuntuu vaan löytyvän ulkomaisista nettikaupoista nii niitä ei ite oikee pysty testailemaan, nii täytyy luottaa netin videoihin.
Kepit saa yleensä rinkan kylkeen ulkopuolelle ja kankaat voi survoa rinkkaan.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
290
Mistä olette juomaveden ottaneet jos ei ole vesistöjä lähellä. Miettinyt tässä 3-4 päivän vaeltelua täällä Varsinais-Suomessa ja ei jaksaisi vettä kantaa mukana. Uskaltaako vedensuodattimella ottaa mistä vain lätäköstä ja puhdistustabletteja lisäksi :hmm:
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 679
Mistä olette juomaveden ottaneet jos ei ole vesistöjä lähellä. Miettinyt tässä 3-4 päivän vaeltelua täällä Varsinais-Suomessa ja ei jaksaisi vettä kantaa mukana. Uskaltaako vedensuodattimella ottaa mistä vain lätäköstä ja puhdistustabletteja lisäksi :hmm:
Itse käytän vaan lifestraw suodatinta juomapullossa. Joka paikasta nyt en kyllä ota silläkään vettä, mutta useimmat purot ja lätäköt käyvät hyvin. Kannattaa se olla silti sille ns. likaiselle vedelle joku lisäpullo mukana, vaikka sitten tyhjänä kunnes tarvii, ettei ole ihan yhden pullon varassa.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Tuli maistettua noita Leaderin Outdoor mealeja parin vuoden tauon jälkeen. Vanhaa jäämistöä, ei varmaan uusinta reseptiä mitä nyt tarjolla. Nimetty kuin venäjän propagandassa: Leader Deluxe Outdoor Gourmet :rofl:

- Pasta Bolognese (soilaproteiini)
- Chicken Flavored Pasta (soilaproteiini)

Vaikka kaikkea syön, niin nämä on kyllä ihan katastrofaalista paskaa. En heitä ruokaa roskiin, mutta nyt oli pakko. Kaapissa on vielä joku Curry (soijaproteiini) maku, se lentää testaamatta roskiin. En tajua mitä testiryhmä on miettinyt kun on maistellut nämä mukamas ihmisravinnoksi kelpaavaksi. Real, BlåBand ja Summit to Eat on oikeasti gourmet ruokaa Leaderiin verrattuna. Leaderia en enää ottaisi vaikka sen syömisestä maksettaisiin.

Nykyäänhän PV syöttää näitä varusmiehille. Aiemmin sissimuonissa oli vielä BlåBandia, mutta nyt Leijona cateringin kautta Leaderia. Järjetöntä laittaa näitä varusmiehille, kun sen ruoan pitäisi nimenomaan tulla syödyksi jotta jengi jaksaa painaa siellä metsässä / tehtävissä. Varmaan taas kustannuskysymys. Oli kyllä hivenen eri eväitä nuo norjalaisten 24h setit verrattuna omiin 90-lopun sissimuonien painaviin purkkeihin ja 30 minuuttia keiteltäviin pusseihin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 679
Juu leader on ihan syömäkelvotonta. Tehkää omat mieluummin. Nykyään hyvistä valmismuonista saa maksaa yli 10€ pussi. Aikamoista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Sea to Summitit on Prismassa ~7€ ja Realit juuri viikonloppuna XXL:ssä 6€ - 8€ pussi. Eihän nuo ilmaisia ole, mutta on siinä omien kuivattelussakin puuhastelunsa. Ja kai se kuivurin tai pidemmän uuni kuivatuksen vaatii. Ei ilmaista sekään. Toki jos erästelee paljon, niin jossain vaiheessa menee halvemmaksi ja saa tosiaan sitä mitä haluaa. Pari kertaa jauhelihoja kuivattanut ja ei itsellä ainakaan maksa vaivaa.

Tuo retkiruoka valikoima on kyllä räjähtänyt käsiin tässä 5 - 10 vuoden sisällä. On jos jonkin merkin pussia ja tuotetta tarjolla. Aika paljon helpommalla, (monipuolisemmin?), kevyemmin ja tiskaamatta pääsee nykyään kuin vuonna hernerokka ja italianpata :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Sori off-topic ja että jäi levy päälle tuosta Leaderista, mutta jos Steve ei tykkää, niin silloin on jotain pahasti vialla :). Muu sisältö oli ok (näkkäri, patee, yms.), mutta kaikki Leaderin tuotteet sai vain haukkuja. Ja onhan tuo suomalainen pakkaus aika amatöörimäisen näköinen viritys verrattuna monien muiden maiden taistelumuoniin, vaikkei tuo mikään "tacticool factor" kisa olekaan.



Steven kanava on muutenkin mielenkiintoinen, koska kaverilla on jos jonkinlaista infoa aiheesta ja ihan mielenkiintoista nähdä milalista ja kuinka pitkään säilyvää kamaa sitä "ihmisravinnoksi" oikein valmistetaan. Steve tosiaan syö nuo ruoat jos ne vain on ihmisen syötävissä. Ei mitään pelkkää sörkkimistä ja roskiin. Kerran tai pari se on tainnut käydä sairaalassa syötyään 50 vuotta vanhoja ruokia, mutta homma jatkuu edelleen.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Se maksaako kuivattaminen vaivan riippuu monesta asiasta:
- Retken pituus/rankkuus - noissa "lisää vain vesi" pusseissa ei ole kovin paljoa syötävää/kaloreita.
- Budjetti - vaikka poimisi pussit tarjouksista, niin hintaa tulee ainakin 5€/kpl. Koska energiaa vähän, niin noita lounaspusseja tarvitsee pidemmällä reissulla 3kpl/pvä (muiden ruokien lisäksi).
- Tiskausmahdollisuudet/-halukkuus
- Makumieltymykset

Itse olen sekakäyttäjä. Pussi lounaaksi (imo lähes samaa moskaa ne kaikki vaikka toki joku 50% hintavampi Real Turmat Leaderit voittaa), koska saa nopeasti ja ilman tiskiä, mutta päivän päätteeksi sitten itse kuivattua, niin saa maukkaampaa ja ravitsevampaa. Samalla säästää hyvin rahaa.


Eihän nuo ilmaisia ole, mutta on siinä omien kuivattelussakin puuhastelunsa. Ja kai se kuivurin tai pidemmän uuni kuivatuksen vaatii. Ei ilmaista sekään.
Kuivaamiseen nyt ei mene viikon ruokiin kuin vajaa tunti valmisteluun ja itse kuivaamisen aika (lue: sekoita välillä), joka menee siinä sivussa jos kotona on. Joku halppiskuivuri maksaa <50€ ja uunissakaan ei varmaan montaa kymmentä senttiä sähköä mene pellilliseen.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 395
Kuivaamiseen nyt ei mene viikon ruokiin kuin vajaa tunti valmisteluun ja itse kuivaamisen aika (lue: sekoita välillä), joka menee siinä sivussa jos kotona on. Joku halppiskuivuri maksaa <50€ ja uunissakaan ei varmaan montaa kymmentä senttiä sähköä mene pellilliseen.
Omat reissut olleet niin lyhyitä että pussit riittää ja tuore ruokakaan ei ehdi pahentua. Ihan mielenkiinnosta, millaisen setin yleensä teet ja millaisista aineista? Itse en tosiaan ole muuta tehnyt kuin paistanut ja kuivannut jauhelihaa.
 
Liittynyt
16.04.2021
Viestejä
229
Tarkoitus olisi lähteä pidemmälle matkalle, ja heittää siinä ohessa useampi 2-5 päivän vaellus. Aiemmin kiskonut vaan päivävaelluksia ja nekin tykännyt hoitaa perus lenkkarit jalassa niin ei ole tarvinnut raahata useampia välineitä mukana. Semi kasuaalit vapaa-ajan lenkkarit toimii myös ihan kelvollisesti kompromissina kaupungilla ja illanvietoissa, ja etenkin erinäisissä kiipeilyissä (scrambling) (ja tarpeen tullen myös vedessä a'la rafting yms). Kuivuvat myös kastuessaan kohtalaisesti. Nyt kuitenkin mietin, josko olisi syytä parempaan varusteluun. Säätkin taitaa vaihdella eteläisellä pallonpuoliskolla sieltä +30 asteesta pakkasen puolelle.

Onko tekkiläisillä kokemusta Särmän perus maihareista? Liekö aika kullannut muistot, mutta intin maiharit olivat pirun toimivat kaikissa olosuhteissa. Myös tuommoisia navy-tyyppisiä kenkiä näyttäisi Lekalta löytyvän, mutta lienevätkö nämä kaikki loppupeleissä heikompia vaihtoehtoja kuin lenkkarit?

Valtaosa reissusta menee kuitenkin kaupungilla/viihteellä/huvittelussa, joten optimaalisin olisi tietenkin varustus (myös muiltakin kuin kenkien osalta), joka toimisi kaikissa olosuhteissa. Tapana siis liikkua kevyiden käsimatkatavaroiden turvin, joten ideaalitilanteessa yksi kenkäpari ajaisi asian, eikä erillisiä vaelluskenkiä tarvitsisi kanniskella. Toki nykyään taitaa markkinoilta löytyä pirun kevyitä, varrettomia vaelluskenkiä (lähestymiskengiksiköhän niitä kutsuttiin), jotka näyttävät hyviltä. Onkos kokemuksia moisista?

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
351
Ensimmäistä vaellusta Lapissa (Vätsäri) mietiskelen. Osaako joku sanoa, mihin aikaan keväällä on viimeinen hetki mennä ennen ötököitä ja onko siellä silloin jo pääosin lumetonta ja edes vähän maa kuivunut? Vai jätänkö suosiolla syksyyn.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
326
Ensimmäistä vaellusta Lapissa (Vätsäri) mietiskelen. Osaako joku sanoa, mihin aikaan keväällä on viimeinen hetki mennä ennen ötököitä ja onko siellä silloin jo pääosin lumetonta ja edes vähän maa kuivunut? Vai jätänkö suosiolla syksyyn.
Kesäkuun alussa ei vielä ötököistä haittaa. Paikoin vielä lunta ja purot virtaavat vuolaina. Mielestäni erittäin hyvä ajankohta käydä Lapissa. Ehkä kesäkuun puolivälin jälkeen alkaa ötökkää tulemaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
434
Uudelle takille olisi itsellä tarvetta, ensimmäinen käyttökohde olisi tuleva elokuun vaellus lapissa. Suosituksia ottaisin oikein mielelläni vastaan että mikä kannattaisi ostaa, itse nyt vähän tuota Fjällrävenin Kebiä katellu. Kebin housut jo itsellä on ja ne ainakin ovat olleet ihan hyvät.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 679
Onkohan tuo nykyään myytävä G-1000 eco ollenkaan kestävää materiaalia? Minullakin on tuo Keb käytössä, mutta on sitä vanhaa ei-eco mallia.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Uudelle takille olisi itsellä tarvetta, ensimmäinen käyttökohde olisi tuleva elokuun vaellus lapissa. Suosituksia ottaisin oikein mielelläni vastaan että mikä kannattaisi ostaa, itse nyt vähän tuota Fjällrävenin Kebiä katellu. Kebin housut jo itsellä on ja ne ainakin ovat olleet ihan hyvät.
Juuri pesin ja vahasin Kebin takin, ne osat mitä nyt pystyy vahata. Takki ollut 7 vuotta, kulkenut mukana kaikki vaellukset, ison osan kalareissuja ja ollut keväällä/syksyllä ulkoilukäytössä. Eli takki on ns. maksanut itsensä takaisin hyvinkin. Stretch-osa ei pidä kovin tuulta, ilman rinkkaa liikkuessa ohuella aluspaidalla saattaa tulla vilu, varsinkin selkäpuolelta. Mutta muuten vahva suositus kyseiselle takille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Tuskin Kebilläkään virhehankintaa tulee, mutta Sasta Peski on kyllä puhdasta parhautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Ei ole aukkoja, mutten ole ainakaan itse kaivannut. Toisin kuin kalvolliset kuoritakit tuo oikeasti hengittää, joten kainalovetoketjut ei ole samanlainen välttämättömyys. Kuumalla kelillä takin voi riisua :) . Takki on täynnä lukuisia todella harkittuja asioita, mm. ripustuslenkki takin ulkopuolella (helpottaa kuivattamista), upeasti muotoiltu kaulus ja huppu, korkeat rinkan vyötäröremmin kanssa hyvin toimivat taskut, vino vetoketju siirtää soljen sivuun kasvoita, hieman ylipitkät hihat suojaa ranteet. Kevyt pieneen tilaan pakkautuvat takki joka hoitaa sen funktion mihin tuo on tehty niin täydellisesti kun pystyn ajattelemaan.

Mutta edellinen sillä alaviitteellä että mulla on paha asenneongelma kalvovaatteota kohtaan, jotka on musta poikkeuksetta hiostavia ja kalvot porsii viimeistään parin vuoden käytön jälkeen. Toisilla ne kuulemma kestää paremmin, mutta mulla ei.
 
Liittynyt
05.04.2017
Viestejä
271
Onko tekkiläisillä kokemusta Särmän perus maihareista? Liekö aika kullannut muistot, mutta intin maiharit olivat pirun toimivat kaikissa olosuhteissa. Myös tuommoisia navy-tyyppisiä kenkiä näyttäisi Lekalta löytyvän, mutta lienevätkö nämä kaikki loppupeleissä heikompia vaihtoehtoja kuin lenkkarit?
Tuli joskus hankittua nuo Särmän hyppymaiharit, jotka näyttisivät leikkaukseltaan ja malliltaan olevan identtiset noiden nilkkavarsimaiharien kanssa - vain pidemmällä varrella.

Ihan asiansa ajavat kengät kyllä, ja sen jälkeen kun oli viimein saanut kunnolla sisäänajettua, niin on tullut syksyllä ja talvella käytettyä juuri tuollaisena yleisenä reissukenkänä, joilla pärjää kaupunkiolosuhteissa, ja jos nyt luontoon sattuu päiväretkelle eksymään, niin ajavat asiansa sielläkin. Yksinkertaiset ja helposti hoidettavat, mutta vähän jää kaipaamaan mm. pikakoukkuja nyöritykseen. Ja haastavammissa ympäristöissä kunnon vedenpitävyyttä. Kestää kyllä aika hyvin ihan kunnon roisketta ja hyvin rasvattuna lähinnä tuntuu jostain saumasta vähän kosteutta vuotavan, jos ihan nilkkaa myöten veteen onnistuu upottamaan.

Eli ainakin omaan makuun ihan kelvot sekakäyttökengät, mutta eivät kyllä pärjää kalvollisille kengille keveydessä tai vedenpitävyydessä. Toivon mukaan kestävyys on sitten se missä loistaa edukseen. :) 2018 loppuvuonna tullut hankittua, ja vaikka eivät kovin raskaalla käytöllä ole olleet, niin tähän asti ovat hyvin kestäneet.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Omat reissut olleet niin lyhyitä että pussit riittää ja tuore ruokakaan ei ehdi pahentua. Ihan mielenkiinnosta, millaisen setin yleensä teet ja millaisista aineista? Itse en tosiaan ole muuta tehnyt kuin paistanut ja kuivannut jauhelihaa.
Kannattaa kokeilla kaikenlaista mikä vaan on tarpeeksi ohutta, että kuivuu kohtuu nopeasti.

Hyväksi havaittuja itsellä jlihan lisäksi, pulled beef/chicken, kanafilesuikaleet ja purkkitonnikalahiutaleet (tämä kuivattava kuivurissa parvekkeella hajun takia :D). Lyhyemmän ajan/kylmemmässä säilyy joku rasvaisempikin - esim. pekoni on aika jees. Lisäksi jotain pakastewokkivihanneksia tms. sattumiksi ja pastapusseja/pussimuusia/riisiä/pata-aineita tms.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 262
Sea to Summitit on Prismassa ~7€ ja Realit juuri viikonloppuna XXL:ssä 6€ - 8€ pussi. Eihän nuo ilmaisia ole, mutta on siinä omien kuivattelussakin puuhastelunsa. Ja kai se kuivurin tai pidemmän uuni kuivatuksen vaatii. Ei ilmaista sekään. Toki jos erästelee paljon, niin jossain vaiheessa menee halvemmaksi ja saa tosiaan sitä mitä haluaa. Pari kertaa jauhelihoja kuivattanut ja ei itsellä ainakaan maksa vaivaa.

Tuo retkiruoka valikoima on kyllä räjähtänyt käsiin tässä 5 - 10 vuoden sisällä. On jos jonkin merkin pussia ja tuotetta tarjolla. Aika paljon helpommalla, (monipuolisemmin?), kevyemmin ja tiskaamatta pääsee nykyään kuin vuonna hernerokka ja italianpata :)
Ei valmiiden retkipussiruokien toinen vaihtoehto ole ainoastaan itse kuivattaminen. Kaikki elintarvikkeet, jotka ei kaupassa ollessaan ole kylmäkaapissa on hyviä potentiaalisia retkiruokia suoraan sellaisenaan ilman kikkailua.
Itse olen pahasti monelle ruoka-aineelle allerginen, joten ne ei edes ole vaihtoehtoja minulle. Erinomaisia ruokia saa siltikin melko helposti kasattua. Kannattaa katsoa myös vege/allergiaosastolta. Esim kookos/soijakerma on aika kova retkituote muillekin, saa kermapastaa ja kermakastiketta tehtyä. Kinkkua/nötköttiä/tms saa tölkissä tai esimerkiksi salamipötkö tms vakuumipakattu jos ei halua peltitölkkejä kantaa. Jos oikein gurmeeta haluaa, sitten mukaan reppuun tuoretta perunaa/sipulia/valkosipulia/porkkanaa/kyssäkaalia. Viitsimisestä se enemmän on kiinni.
 
Liittynyt
28.03.2017
Viestejä
345
Mutta edellinen sillä alaviitteellä että mulla on paha asenneongelma kalvovaatteota kohtaan, jotka on musta poikkeuksetta hiostavia ja kalvot porsii viimeistään parin vuoden käytön jälkeen. Toisilla ne kuulemma kestää paremmin, mutta mulla ei.
Kalvovaatteet ja G-1000 tyyppiset kankaat ei ole oikein millään tavalla toisilleen vaihtoehtoja käyttötarkoituksen puolesta. Ainakin itselle kalvovaatteet on lähtökohtaisesti sadeasuja, mitä ei ole edes tarkoitus pitää normaalisti liikkuessa päällä, ellei ole poikkeuksellisen kylmä / tuulinen päivä.

Merino alus- ja välikerrokset + kevyt tuulitakki ja kalvovaatteet sadekeleille on ollut toimivin kevät/kesä/syksy vaelluksilla. Hyvin moni kalvovaatteita käyttävä jättää tuon alle 100g painavan tuulitakin pois ja joutuu laittamaan kalvovaatteet liian lämpimässä kelissä päälle. Lisää myös kalvovaatteiden käyttöikää aika merkittävästi, olkaviilekkeet on aika tehokkaat kalvovaatteiden tappajat, jos kilometrejä tulee paljon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 679
Ei ole aukkoja, mutten ole ainakaan itse kaivannut.
Minusta tämä on vähän sellainen asia että kun tottuu tuuletusaukkoihin niin vaikea enää olla ilman. Ihmettelen oikeastaan miksei kaikissa premium hintaluokan vaellustakeissa ole näitä. Se laajentaa niin paljon sitä lämpöaluetta, millä takkia pystyy pitämään, esim hyttystenkin takia jo jos on paha alue.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Makuasioita, mutta minusta kalvottomassa, hyvin hengittävässä takissa nuo on jossain määrin turhakkeita. Laadukkaat vetoketjut on kalliita ja ne monimutkaistavat rakennetta niin paljon, että hintaan on myös työn kautta vaikutusta (...etenkin jos vaate on tehty muualla kuin Vietnam-Bangladesh akselilla) Pari laadukasta vetoketjua Euroopassa ommeltuna maksaa verojen kanssa helposti loppukäyttäjälle toista sataa ekstraa.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 262
Makuasioita, mutta minusta kalvottomassa, hyvin hengittävässä takissa nuo on jossain määrin turhakkeita. Laadukkaat vetoketjut on kalliita ja ne monimutkaistavat rakennetta niin paljon, että hintaan on myös työn kautta vaikutusta (...etenkin jos vaate on tehty muualla kuin Vietnam-Bangladesh akselilla) Pari laadukasta vetoketjua Euroopassa ommeltuna maksaa verojen kanssa helposti loppukäyttäjälle toista sataa ekstraa.
+1 tälle. Hyvän (retki)takin yksi tärkeä ominaisuus on luotettavuus (=kesto). Vetoketju on takista lähes 100% varmuudella se ensimmäisenä hajoava osa. Mitä vähemmän vetoketjuja, sen parempi. Samalla myös vähemmän mahdollisesti repeäviä ja vuotavia saumoja sekä hintaa. Hyvä olisi, jos lisäksi vielä olisi sen päävetoketjun lisäksi napeilla, neppareilla tms suljettava lista edessä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 416
Viestejä
4 198 589
Jäsenet
70 905
Uusin jäsen
Jiicotton

Hinta.fi

Ylös Bottom