Retkeily, vaellus ja telttailu

Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
152
Suorvan padolta Rapadaleniin ja takaisin lenkki tuli käveltyä joskus 4v sitten syksyllä. On kyllä siisti ja rauhallinen paikka, pitäis suunnitella uutta reissua tuonne.

Salomon S/Lab Crossit on tarkoitus testa ensi kesänä, tähän asti vaikuttaa sellaisilta mitä etsinyt.
On kyllä kaikinpuolin mahtava paikka. Ja päteviltä vaikuttaa nuo kengät!
 
Liittynyt
19.12.2017
Viestejä
113
Mitään vinkkejä pienelle retkelle uudemaan lähistölle nyt viikonloppuna? Nuuksiota hieman tässä katellut mutta en oikein tiedä missä kunnossa se on näin alkukeväästä. Ihan alottelijat kyseessä ja olisi tarkoitus ehkä jotain paistaa nuotiolla yms. Muutenkin otan vastaan ideoita jos olisi jotain jännää/mielenkiintoista nähtävää sillä alueella.
 
Liittynyt
19.07.2018
Viestejä
15
Onko kellään täällä kokemuksia näistä vaelluskäyttöön suunnitelluista kumisaappaista, esimerkiksi alla olevan linkin takaa löytyvistä tai vastaavista? Mua kiinnostaa erityisesti, että kuinka hyviä nuo on kävellessä vaelluskenkiin verrattuna? Oletan, että nuo on parempia kävellä kuin tavalliset kumisaappaat, mutta eivät kuitenkaan yhtä hyviä kuin kunnon vaelluskengät. Kysymys kuuluukin, että kuinka paljon nuo häviää vaelluskengille tukevuudessa ja kävelymukavuudessa?

Ensi kesänä olisi tarkoitus käydä taas vaeltamassa, ja olen harkinnut uusien kenkien ostoa nykyisten vaelluskenkien tilalle. Noista nykyisistä tulee jostain syystä rakkoja jalkoihin, ja olen sen vuoksi miettinyt toisenlaisen kengän kokeilemista. Armeijassa marssittiin paljon kumisaappaat jalassa metsässä, ja vaikka ne eivät aina olleet kovin mukavia kävellessä niin rakkoja niistä ei kyllä muistaakseni koskaan tullut.

Noissa kumisaappaissa olisi myös se etu, että jokien ja soiden ylitykset voisivat sujua helpommin niiden kanssa. Aika monesti on tullut vastaan tilanteita, joissa kumisaappaiden kanssa joen yli olisi päässyt kahlaamaan riisumatta kenkiä, mutta vaelluskengissä ei ihan riitä vartta. Myös soita ylittäessä tuollaisten vaelluskenkien kanssa joutuu olemaan aika tarkkana, etteivät hörppää vettä varren kautta. Nuo on kuitenkin tyypillisesti niin hitaita kuivumaan, että niiden kastelemista haluaa välttää viimeiseen asti. Kerran kun tuollaisen kengän kastelee kunnolla niin se saattaa sitten olla koko loppureissun ajan märkä.

Viime elokuussa tuli ropin seutua käsivarressa koluttua viikon verran noilla saappailla ja salomonin xa pro 3d lenkkareilla. Suota oli ja märkiä päiviä. Lämpöä oli ehkä 2-12 astetta. Kaikki ei kuivalla paljakalla kävelyt ja ylitykset kumppareilla. Ei rakkoja tai nilkkaongelmia, vaikka täytyy myöntää ettei mulla ole koskaan ollut rakkoja. Kaverit käveli XXL:n viking trophyilla ja ei heilläkään mitään ongelmia, vaikka toisella ollut rakkoja vaelluskenkien kanssa. Ekaa kertaa oli toi kenkäkombo kokeilussa ja samaa tulen käyttämään, jos on noin soista reissua tulossa.

Voin kyllä lämpimästi suositella noita saappaita. Käytän kesät-talvet kalassa, lumitöissä, metsässä. Vuori on kevyt ja kuivuu nopeasti. (etelän)Talvella vuori on tarpeeksi lämmin yhdistettynä paksuun pohjaan. Hyvä pito. Älä osta kokeilematta, koska on aika leveä lesti verrattuna muihin ja itselle sopivin oli kokoa pienempi kuin jalka. Villasukat menee silti hyvin sisään ja ilman ei lonksu. Onhan ne aika kalliit. Itse maksoin 125e scandinavian outdoorista alennuksineen.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Ihan hyviä vastauksia tullut tähän aloittamaani kenkäkeskusteluun. Eipä tähän asiaan taida olla mitään yksiselitteisesti parasta ratkaisua, vaan kaikki on jonkinlaisia kompromisseja. Tuo erävaellus tarkoittaa itselleni yleinsä sitä, että lähden johonkin lapin kansallispuistoon. Tähän mennessä olen liikkunut pääasiassa UKK puistossa. Siellä tulee tietysti kävelty aina osa reissusta polkuja pitkin, jolloin lenkkaritkin voisivat toimia ihan hyvin. Yleinsä kuitenkin ainakin jossain välissä reissua tulee mentyä jotain omaa polkua pitkin ja silloin on ihan kiva että kenkä pitää myös vettä ja siinä on jonkin verran vartta.

Tuo @vetoketju mainitsema kenkäkombo kuulostaa ihan kiinnostavalta. Voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen juttu.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
8
Aliexpress lupaa toimittaa 3-7 päivässä Euroopan varastolta Naturehiken telttoja ym. tuotteita. Ainakin Puolasta ja Espanjasta toimitetaan, kiinnostaa lähinnä mongar 3 ja opalus 3, ehkä myös hiby. Tuleeko nämä näin nopeasti ja varsinkin ilman tulleja, alveja, postin hidastelua ym?
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
171
Itselle tuli vuosi sitten Espanjan varastolta tilattu mongar 2 kolmessa viikossa. Tosin paketti lähti Kiinasta ja tuli Brittein kautta ovelle.
Telttaa voin kyllä suositella. Kevyt ja toiminut hyvin sateessa, nollan tuntumassa sekä helteellä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 748
Mistä kannattaisi hankkia harjanaru riippumattoon? Ticket to the moon double mattona. Amsteelistä/Dyneemasta ton kai saisi tehtyä itse, ja jotkut haat päihin? Vai löytyyköhän valmiina järkevään hintaan valmiita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Mikä olisi hyvä, "halpa", vaivaton vehje pitää pakun takaboxissa hätävarakeittimenä? Tarkoituksena tyyliin välillä lämmittää vettä annospusseihin tai vaikka pahimmassa tapauksessa grillata makkaraa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 999
Suorvan padolta Rapadaleniin ja takaisin lenkki tuli käveltyä joskus 4v sitten syksyllä. On kyllä siisti ja rauhallinen paikka, pitäis suunnitella uutta reissua tuonne.
Tuo on totisesti mahtava paikka. Itsekin kolmeen otteeseen Sarekissa pyörinyt, tosin aina kevättalvella hiihtäen. Pårte ja Sarekjakka vedetty suksillä ylös, ja tietysti alas ! Voi sitä nautintoa kuin pääsi laskeman korkkamattomaan hankeen telemarkkia. Auto taisi juurikin olla tuolla Sourvan padon tuntumassa parkissa, kun viikko hiihdeltiin siellä.

Nyt ei ole enään asiaa moisille reissuiille, selkä sen verran arvaamaton nykyään. Kovasti meili tekisi, mutta voi olla että joutus tuleen medihelillä takaisin :)

Yllättävän harva tietää edes tuota Sarekista, että millainen helmi tuossa lähellä on ja vaihtoehto perinteiselle lapinreissulle.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 448
Mitenkä väki on tykännyt vaeltaa? Merkatuilla alueilla vai keskellä luonnonpuistoa? Sarek on kyllä hieno paikka. Kun oltiin siellä, niin otettiin helikopteri joka pudotti meidät erämaan reunalle jonka läpi vaellettiin viikon verran. Suosittelen Sarekkia myös. Perkuleen kivistä paikka paikoin varsinkin mitä korkeammalle mennään. Oltiin syksylllä tuolla (vuosia sitten) ja kelit oli erinomaiset. Syksyt on itselle sopinut paremmin ajankohdallisesti, kun ei ole enään niin pirun kuuma ja vähemmän ötököitä.

Siinä kuva jäätiköltä minkä yli mentiin.

1620892949666.png


Vaaraahan jäätikön yli mentäessä ei juurikaan ole, jos ei ole lunta päällä. Mutta tässä kuva missä voi jännityskerroin nousta, jos lunta olisi päällä, että mitä alta voisi paljastua.
1620893081497.png
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 999
Talvella hiihtäessä noita jäätiköitä pitkin, ei aina tule miettineeksi mitä siellä alla on. Mutta kyllähän se pitää tiedostaa että alla saattaa olla vaikka mitä onkaloa. Talvellahan tuo on vaan tasaista....
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 448
Talvella hiihtäessä noita jäätiköitä pitkin, ei aina tule miettineeksi mitä siellä alla on. Mutta kyllähän se pitää tiedostaa että alla saattaa olla vaikka mitä onkaloa. Talvellahan tuo on vaan tasaista....
Jos jäätiköiden yli hiihtelee enemmän kuin yksi ihminen, niin halpa pelastus on sitoa köydellä porukka toisiinsa. Jos joku putoaa, niin jää köyden varaan roikkumaan. Meilläkin oli ihan vain varmuuden vuoksi vaikka lunta ei ollutkaan, niin aina kannattaa ajatella, että voi sattua mitä tahansa, kun paikoissa missä itse ollaan oltu ei saa apua millään, kun puhelimet eivät kuulu keskellä erämaata.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 729
Toisaalta on myös sanonta että ilman köyttä kuolee/loukkaantuu yksi ja köyden kanssa paskalla flaksilla kaikki :). Pätee ehkä paremmin kunnon ”kiipeilyssä” jossa ei voi välissä pitää mitään pitkää narua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Toisaalta on myös sanonta että ilman köyttä kuolee/loukkaantuu yksi ja köyden kanssa paskalla flaksilla kaikki :). Pätee ehkä paremmin kunnon ”kiipeilyssä” jossa ei voi välissä pitää mitään pitkää narua.
Juu jos porukalla ei ole rautoja jalassa ja hakkua kädessä (ja kykyä käyttää sitä) niin todennäköisesti se tippuja vetää perässään loputkin köysistöstä.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 448
Jos tietää menevänsä jäätikölle, niin silloinhan on syytä varautua oikeilla varusteilla. Näin esimerkkinä mekin teimme. Oli köysi ja hakut. Tietysti köysi on hyvä olla kireällä, niin ei tule vapaapudotusta kovin paljoa ja kovaa nykäisyä köyteen. Tietysti on hyvä käydä edes jonkinmoista mielikuvaharjoittelua läpi, ettei mene sellaisiin paikkoihin vihellen ja laulellen missä on jo isommat mahdollisuudet tapahtua jotain.

Ei tuollaisiin paikkoihin varmaan ihan jokainen kuitenkaan mene.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 999
Sarekin jäätiköt ovat tietysti "turvallisia" verratuuna moneen muihin, isompiin jäätiköihin, halkeamat pääosin hyvin pieniä. Suksilla kun liikkuu, niin pinta-paine on aika pieni, joten käytönnössä halkeamaan tippuminen on aika epäodennäköistä. Huippujen jyrkillä rinteillä lumivyöryn aikaansaaminen on suurempi riski, jos ei noudata varovaisuutta.

Laskiessa jäätikköä alas suksilla ei tietystikkään enään voi enään köysiä pitää. Talvella tuolla saa helposti mukavan 5 km alamäen korkkamattomalla rinteellä (jäätikkö). Tunne laskiessa on aika vapauttava. Rauhassa tuolla saa myös olla, kahdella reissulla ei taidettu törmätä viikkoon kehenkään muuhun. Tilanne kesällä tai syksyllä voi olla erinlainen.

Joka tapaksessa Sarekin kansallispuisto on mainio vaihtoehto perinteisille Suomen lapin vaelluksille. Olusuhteet ja maasto hieman haastavampia, mutta ei kuitenkaan mitään liian haastavaa tavalliselle retkeilijälle. Kun itsensä saa vaan ensin kammettua sinne "ylängölle" niin matkakin alkaa taittumaan mukavasti ilman mitään suurempia kamppailuita. Maisemathan tuolla on ihan eri kaliiberia kuin suomen lapissa. Suosittelen lämpimästi tutustumaan tuohon hienoon kansallispuistoon. Ja tuolla pääsee käymään myös sen mummorajan (2000 m ) yläpuolella :)

Onnneksi aikoinaan tuli tuollakin käytyä, paljosta olisin jäännyt paitsi. Nykyään ei voi muuta kuin muistella ja haaveilla tuollaisista reissuista. Mieli tekisi mennä, mutta selkä sanoo sanoo että ei ehkä kannata lähteä enään kokeilemaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 999
Varmaan täälläkin moneen kertaan referoitu saitti, retkipaikka.fi on kyllä kiva palvelu ja on tuottanut monta mukavaa hetkeä , kun on sieltä pongannut jonkin kohteen ja käynnyt siellä. Monesti löytänyt sieltä mukavan päiväkohteen ja koskaan ei ole kaduttanut että tuli käytyä.

Vinkkejä kaivataankin tänne eteläsuomeen, että missä kannattaisi käydä ?

mm. Karkalin luonnonpuisto oli mukava paikka käydä poikkeamssa ja samoiten myös Rokokallio, ihan tässä pk seudun läheisyydessä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
575
Mikä olisi hyvä, "halpa", vaivaton vehje pitää pakun takaboxissa hätävarakeittimenä? Tarkoituksena tyyliin välillä lämmittää vettä annospusseihin tai vaikka pahimmassa tapauksessa grillata makkaraa.
Itse suosittelen kaasukeitintä. Se on nopea ottaa käyttöön, tehokas ja voi nopeasti ja helposti laittaa takaisin autoon. Ehkä makkaran grillaukseen tuo ei sovellu. Esimerkiksi: Kaasukeitin, 2,6 kW
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
117
Valitsisin kans kaasukeittimen. Nuissa mun kaasupurkeissa lukee et "Älä säilytä yli 50C lämpötilassa"
kesähelteillä auton sisällä voi liian kuumaa.
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Kaasukeittimelle täältä myös suosittelut. Biltemasta saa 25e pulloon asennettavan keittimen, jota viime syksyisessä eräilylehdessä taidettiin jopa kehua osin. Laitoin tilaukseen Thermacell backpacker -hyttysvirityksen jonka saa suoraan kaasupulloon kiinni, mutta siitä onkin ihan oma ketju.

Tässä vielä omaa tekstiä tuolta digiviihde-osiosta, liittyy ainakin etäisesti teemaan:

Erityismainintana tanskalainen eräilyohjelma Riistametsällä, jossa eriskummallinen parivaljakko (toinen on kokki) käy metsällä ja ruoka tehdään nuotiolla. Jossain jaksossa ei tullut lohta, niin nylkivät ja paistoivat supikoiran pennun. Näätääkin jossain jaksossa syötiin. On hyvä!
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
6
Itse suosittelen kaasukeitintä. Se on nopea ottaa käyttöön, tehokas ja voi nopeasti ja helposti laittaa takaisin autoon. Ehkä makkaran grillaukseen tuo ei sovellu. Esimerkiksi: Kaasukeitin, 2,6 kW
Siihen kaveriksi tämmönen kattilapannu niin keittää kahvit tai vaikka potut jos niikseen tulee: NOVA 2in1 Bush Pot Kattila-Nokipannu. Itellä ei metässä enää perinteistä nokipannua matkassa ole kulkenu ku tämän ostin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
575
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Millä sä ton kaiken kaman roudaat? Tiputat auton takaluukusta ja siinä ollaan?
 

ollyz

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.12.2019
Viestejä
592
Ei retkeily aina tarkoita vaellusta :)
Ihan leirintäalueella vain. Sekin on telttailua.
Kuulemma parhaat katkoo hammasharjasta varren että kuorma kevenee ja pakkaa mukaan lähinnä jauhoja ja soijarouhetta.Viikon kamat kuulemma mahtuu 20 litran reppuun, telttakin on turha, kunhan tapsin virittää ja nukkuu risujen päällä Tai sitten leirintäalueelle tosiaan tekee mukavuuksilla olon kotoisaksi. Kai ne molemmat on ihan ok, ei se multa ole pois. Itse ehkäpä jostain keskiväliltä. Ainakaan rinkkaan ei kannata ottaa korillista olutta jos pitempi kävely edessä, muuten en ala ketään neuvomaan. Luonnossa yöpyminen on kuitenkin melkein aina ihan hauskaa! :p
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 855
Kuulemma parhaat katkoo hammasharjasta varren että kuorma kevenee ja pakkaa mukaan lähinnä jauhoja ja soijarouhetta.Viikon kamat kuulemma mahtuu 20 litran reppuun, telttakin on turha, kunhan tapsin virittää ja nukkuu risujen päällä Tai sitten leirintäalueelle tosiaan tekee mukavuuksilla olon kotoisaksi. Kai ne molemmat on ihan ok, ei se multa ole pois. Itse ehkäpä jostain keskiväliltä. Ainakaan rinkkaan ei kannata ottaa korillista olutta jos pitempi kävely edessä, muuten en ala ketään neuvomaan. Luonnossa yöpyminen on kuitenkin melkein aina ihan hauskaa! :p
Mä ymmärrän kyllä molempia. Ittekkin joskus kevyttä vaellusta harrastanut niin onhan se oma tunnelmansa mennä askeettisesti luonnon keskellä vain rinkka seurana, mutta nyt vanhemmiten sitä haluaa mukavuutta mutta samalla raikasta ulkoilmaa niin telttailu leirialueella toimii hyvin.
Sitten askeettisempaan arjen nollaamiseen vuokrataan sähkötön ja vedetön eräkämppä lapista ja pannaan kännykkä kiinni ja otetaan kello pois ranteesta ja nautitaan :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 855
Onko Kampa tai vastaava ilmatäytteisellä rungolla varustettu teltta? Meillä on tuollainen pakettiauton kylkeen liitettäväksi.
Ei. Outwell Rocwell 5 jossa teetettynä läpinäkyvä ovi.


E: itseasiassa toi kuva ei ole oikea, meillä ei ole tota isoa ovea toisella sivulla vaan samanlainen ikkuna kuin toisella.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Onkos tekkiläisillä jakaa hyviä reseptejä retkiruokiin? Ostin Dutchwarelta tuollasia ruokapusseja, ja nyt yritän parhaani mukaan miettiä mitäs ihmeen ruokia näihin sitten tekisi. Ja tosiaan vielä niin, että niihin tarvisi lisätä vain vesi. Ovat siis tällaisia: Bowl Bags . Eli samanlaisia kuin mitä retkiruokapussit ovat, mutta ilman etikettejä. Ja nämä voi pestä ja käyttää uudelleen.

Kaksi yötä olin tänä viikonloppuna Seitsemisessä, ja nyt tein ainoastaan aamupalat noihin. Eli maitojauhetta ja mysliä. :shy:
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
237
Onkos tekkiläisillä jakaa hyviä reseptejä retkiruokiin? Ostin Dutchwarelta tuollasia ruokapusseja, ja nyt yritän parhaani mukaan miettiä mitäs ihmeen ruokia näihin sitten tekisi. Ja tosiaan vielä niin, että niihin tarvisi lisätä vain vesi. Ovat siis tällaisia: Bowl Bags . Eli samanlaisia kuin mitä retkiruokapussit ovat, mutta ilman etikettejä. Ja nämä voi pestä ja käyttää uudelleen.

Kaksi yötä olin tänä viikonloppuna Seitsemisessä, ja nyt tein ainoastaan aamupalat noihin. Eli maitojauhetta ja mysliä. :shy:

Tällainen tuli ostettua ja mielenkiintoisia reseptejä löytyy hyvien kuivausohjeiden lisäksi.
Ensimmäistä kertaa kuivatellaan nyt eväitä reissuun joten vielä ei olla ehdity testaamaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 748
Mistä kannattaisi hankkia harjanaru riippumattoon? Ticket to the moon double mattona. Amsteelistä/Dyneemasta ton kai saisi tehtyä itse, ja jotkut haat päihin? Vai löytyyköhän valmiina järkevään hintaan valmiita.
Onko kukaan tehnyt itse tuota harjanarua? Tarviiko säädettävä versio muuta kun amsteeliä ja pari hakaa päihin, vai kannattaako toi säätö toteuttaa jollain erikoisemmalla tavalla? Ajattelin vaan tota solmua availla ja siirtää tarpeen vaatiessa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
34
Onko kukaan tehnyt itse tuota harjanarua? Tarviiko säädettävä versio muuta kun amsteeliä ja pari hakaa päihin, vai kannattaako toi säätö toteuttaa jollain erikoisemmalla tavalla? Ajattelin vaan tota solmua availla ja siirtää tarpeen vaatiessa.
Itse tein aikoinaan paracordista, kun sitä löytyi kaapista valmiina. Kestää painoa, mutta venyy varsinkin märkänä, jolloin joutuu kiristelemään tai muuten istuu riippumatossa persaus maata vasten. Toiminut kuitenkin sen verran hyvin, etten ole jaksanut etsiä parempaa vaihtoehtoa.

Köysi kaksinkerroin ja solmuja 5-10 cm välein. Näin syntyy valmiita lenkkejä 5-10 cm välein, joihin pujottaa riippumaton koukut. Helppo ja nopea säätää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 748
Itse tein aikoinaan paracordista, kun sitä löytyi kaapista valmiina. Kestää painoa, mutta venyy varsinkin märkänä, jolloin joutuu kiristelemään tai muuten istuu riippumatossa persaus maata vasten. Toiminut kuitenkin sen verran hyvin, etten ole jaksanut etsiä parempaa vaihtoehtoa.

Köysi kaksinkerroin ja solmuja 5-10 cm välein. Näin syntyy valmiita lenkkejä 5-10 cm välein, joihin pujottaa riippumaton koukut. Helppo ja nopea säätää.
Itse roikuttamiseen mulla on remmit puihin ja paksua polyesterinarua telineeseen. Meinasitko tuota harjanarua tuosta paracordista solmimalla? Kuvassa toi punanen linja joka menee riippumaton päiden välillä. Miksei sitä tosiaan paracordistakin voisi vaan solmimalla tehdä, kun näin aluksi käyttöä ei paljoa ole, pitääpä testata :)

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
34
Itse roikuttamiseen mulla on remmit puihin ja paksua polyesterinarua telineeseen. Meinasitko tuota harjanarua tuosta paracordista solmimalla? Kuvassa toi punanen linja joka menee riippumaton päiden välillä. Miksei sitä tosiaan paracordistakin voisi vaan solmimalla tehdä, kun näin aluksi käyttöä ei paljoa ole, pitääpä testata :)

Jaa no mullahan on termit hukassa. Eli puhuin juurikin noista puiden ympärille tulevista naruista.
 
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Vanha teltta oli neljälle ja painoi 5.8kg. Heitin roskiin ja päätin että jotain kevyempää jos vielä telttailemaan lähtisi. Törmäsin kuvan telttaan (tarjous 390€) joten katsotaan miten äijän käy. Parista videosta selvisi että mielenkiintoinen systeemi ja painoon nähden (alle 2kg) aika hyvät materiaalit. Toki eihän tässä kahdelle ylimääräistä tilaa ole mutta painoerotuksella kantaa 11 purkkia olutta
 

Liitteet

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 999
Vanha teltta oli neljälle ja painoi 5.8kg. Heitin roskiin ja päätin että jotain kevyempää jos vielä telttailemaan lähtisi. Törmäsin kuvan telttaan (tarjous 390€) joten katsotaan miten äijän käy. Parista videosta selvisi että mielenkiintoinen systeemi ja painoon nähden (alle 2kg) aika hyvät materiaalit. Toki eihän tässä kahdelle ylimääräistä tilaa ole mutta painoerotuksella kantaa 11 purkkia olutta
Ei se repun paino, vaan mitä siellä on ! Hyvin pähkäilty !
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Itse tykkään teltoissa aina nukkua vähän leveämmin, eli kahdella hengellä majottautuu kolmen hengen telttaan. On vähän tilaa hengittää ja kääntyillä, sekä säilyttää vaikka osaa tavaroista siinä vieressä. :smile:
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Samoilla linjoilla olen @vokE :n kanssa. Meillä on kahdelle hengelle kolmen hengen Fjällräven Abisko Dome 3. Juurikin siksi, että tavallisesti kaksin mahtuu kamaa sisällekin ja olemaan väljästi. Lisäksi on mahdollisuus sitten se kolmaskin majoittaa tarpeen tullen. Tuo Fjällräven on ollut tosi hyvä teltta, tosin syytäkin sillä hintaa. Toi kaksi sisäänkäyntiä omilla säilytystiloillaan on ollut todella näppärä käytössä. Lämmin suositus tommoselle mallille. Kokemusta on myös tunnelista isolla eteisellä ja toi on kyllä ollut kätevämpi omassa käytössä.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Tässä muutama huonolaatuinen kuva omasta riippumattosetistä Seitsemisen reissulta. Tuli kyllä nukuttua erinomaisesti, mitä nyt käkikuoro herätti aamulla neljän aikoihin. Tuohon tarppiin olen ollut todella tyytyväinen, ja olen niin mielissäni että valitsin hiukan kalliimman version missä on nuo "ovet".


20210528_205826.jpg20210529_204656.jpg

EDIT: Erityismaininta muuten ensimmäistä kertaa mukana olleelle Katadyn Befreelle. Toimi erittäin hyvin, nappasin suoraan vettä järvestä ja Katadynin kautta sitten täytin vesirakkonikin. Hyvin tyytyväinen ostokseen, saapa nähdä kuinka kauan se jaksaa suodattaa niin, että virtausnopeus pysyy kohtuullisena. Kaverin Befree oli huomattavasti hitaampi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.10.2018
Viestejä
846
Meillä oli tuo neljän hengen teltta vuosia (yli kymmenen) käytössä ja tottakai se tila oli juhlallinen.

Mietittiin kolmen hengen versiota mutta päätettiin että otetaan kokeiluun tämä todellakin vain yöpimiseen tarkoitettu malli ja katsotaan lisääntyykö telttailu kun enää ei voi keksiä syytä siitä isosta säkistä.

Kävin katselemassa useampaakin mallia ja tämä Salewa päätyi valinnaksi oikeastaan saatavuuden/hinnan/painon/ominaisuuksien johdosta. Merkistä ei ole mitään kokemusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
434
Mites nuo valmiit sapuskat? Eli esim Summit to eat/Real turmat/yms. Onko noista syötäväksi ja jos niin mikä merkki/ruoka on parasta?
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Mites nuo valmiit sapuskat? Eli esim Summit to eat/Real turmat/yms. Onko noista syötäväksi ja jos niin mikä merkki/ruoka on parasta?
Itse noita useampaa kokeilin viime kesänä niin Real Turmat oli eniten omaan mieleen. Sen verran hyviä ja käteviä, että söisin useammin jos lompakko antaisi myöden. Chicken Curry oli vertailumakuna.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Mites nuo valmiit sapuskat? Eli esim Summit to eat/Real turmat/yms. Onko noista syötäväksi ja jos niin mikä merkki/ruoka on parasta?
Real Turmatille ääni täältä, kebab taisi olla yksi hyvistä. Eihän nuo mitään gourmeeta ole, mutta välttää maastossa muutaman päivän. Seuraavalle reissulle lähtee Realin keittopusseja testiin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 999
Tässä muutama huonolaatuinen kuva omasta riippumattosetistä Seitsemisen reissulta. Tuli kyllä nukuttua erinomaisesti, mitä nyt käkikuoro herätti aamulla neljän aikoihin. Tuohon tarppiin olen ollut todella tyytyväinen, ja olen niin mielissäni että valitsin hiukan kalliimman version missä on nuo "ovet".


Itse olen vähän pihalla tästä "riippumattovillityksestä". Miksi mun pitäisi nukkua riippumatossa ? Kai siinä jotain jotain hyviä puolia on , jos ei maanpinnalla nukkuminen sitten ole OK ? Ymmärrän tuon käytön jossain viidakossa / suolla, mutta noissa kuvissa näyttää siltä, että maassa olisi varsin hyvä pötkötellä. Eiks tuo systeemi ole itikoita täynnä aamulla , vai kuuluuko juttuun nukkua vielä verkon sisällä ?

Valaiskaa vähän "old school" jäärää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Itse olen vähän pihalla tästä "riippumattovillityksestä". Miksi mun pitäisi nukkua riippumatossa ? Kai siinä jotain jotain hyviä puolia on , jos ei maanpinnalla nukkuminen sitten ole OK ? Ymmärrän tuon käytön jossain viidakossa / suolla, mutta noissa kuvissa näyttää siltä, että maassa olisi varsin hyvä pötkötellä. Eiks tuo systeemi ole itikoita täynnä aamulla , vai kuuluuko juttuun nukkua vielä verkon sisällä ?

Valaiskaa vähän "old school" jäärää.
Ihan on ihan omasta itsestä kiinni mistä tykkää. Ainakin omalle selälle riippumatto on huomattavasti makuupatjaa mukavampi vaihtoehto, vaikka pääsääntöisesti pitäydynkin teltassa ja makuupatjassa yksinkertaisuuden ja keveyden takia. Hyttysverkko tosiaan näkyy ihan tuossa kuvassakin, eli ei ole niistä harmia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Eikö tuolta ole hankala lähteä yöllä kuselle / paskalle jos hätä yllättää?
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 391
Viestejä
4 200 305
Jäsenet
70 894
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom