Retkeily, vaellus ja telttailu

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Itse olen vähän pihalla tästä "riippumattovillityksestä". Miksi mun pitäisi nukkua riippumatossa ? Kai siinä jotain jotain hyviä puolia on , jos ei maanpinnalla nukkuminen sitten ole OK ? Ymmärrän tuon käytön jossain viidakossa / suolla, mutta noissa kuvissa näyttää siltä, että maassa olisi varsin hyvä pötkötellä. Eiks tuo systeemi ole itikoita täynnä aamulla , vai kuuluuko juttuun nukkua vielä verkon sisällä ?

Valaiskaa vähän "old school" jäärää.
Ei sun pidäkään nukkua, saat nukkua juuri niin kuin haluat. :smile: Kaverin innoittamana (kaverin kakkoskamoilla) itse lähdin kokeilemaan, ja tykästyin siihen että nukkuessa oli todella mukava olla. Tai ylipäätän tuolla riippumatossa on todella mukava makoilla. Itse olen tosi huono nukkumaan selälläni, inhoan ahtaita muumiopusseja ja vielä en ole löytänyt makuualustaa jolla olisi mukava nukkua jos on vaikkapa oksainen maa. Teltassa on toki omat plussansa, siellä saa oman rauhan. Mutta niin, ei tuonne riippumaton sisään yksikään hyttynen kyllä pääse yön aikana.

Olet oikeassa, noissa paikoissa olisi pystynyt erinomaisesti nukkumaan teltallakin, mutta olen myös majoittunut sellaisessa paikassa jossa ei olisi toivoakaan ollut laittaa telttaa kasaan. Muistaakseni Repovedellä, melko lailla kaikki telttapaikat oli viety ja majoituimme rinteeseen riippumattojen kanssa.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Eikö tuolta ole hankala lähteä yöllä kuselle / paskalle jos hätä yllättää?
Ei mielestäni yhtään sen hankalampaa kuin teltastakaan. Avaa vetoketjun niin on riippumatosta pihalla ja sitten joko venyttää tuota tarpin "ovenrakoa" (joka on siis kuminauhalla kiinni vastakkaisessa kulmassa, oma viritykseni) ja astuu siitä läpi tai avaa toisen ovista ja tallustelee kuusen juurelle. Pikalukolla on ihan kiinni nuo "ovet". Vasta illemmalla laitan ne kiinni, muuten ovat auki jotta pääsee rinkasta hakemaan tavaraa helpommin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 014
Ei sun pidäkään nukkua, saat nukkua juuri niin kuin haluat. :smile: Kaverin innoittamana (kaverin kakkoskamoilla) itse lähdin kokeilemaan, ja tykästyin siihen että nukkuessa oli todella mukava olla. Tai ylipäätän tuolla riippumatossa on todella mukava makoilla. Itse olen tosi huono nukkumaan selälläni, inhoan ahtaita muumiopusseja ja vielä en ole löytänyt makuualustaa jolla olisi mukava nukkua jos on vaikkapa oksainen maa. Teltassa on toki omat plussansa, siellä saa oman rauhan. Mutta niin, ei tuonne riippumaton sisään yksikään hyttynen kyllä pääse yön aikana.

Olet oikeassa, noissa paikoissa olisi pystynyt erinomaisesti nukkumaan teltallakin, mutta olen myös majoittunut sellaisessa paikassa jossa ei olisi toivoakaan ollut laittaa telttaa kasaan. Muistaakseni Repovedellä, melko lailla kaikki telttapaikat oli viety ja majoituimme rinteeseen riippumattojen kanssa.

Pitää varmaan joskus murtaa vanhoja tapoja ja kokeilla. Ja onhan se kyllä totta, että joskus on olut vähän ongelmaa telttapaikan löytämisessä.
 
Liittynyt
19.07.2018
Viestejä
15
Mites nuo valmiit sapuskat? Eli esim Summit to eat/Real turmat/yms. Onko noista syötäväksi ja jos niin mikä merkki/ruoka on parasta?
Real turmat oma suosikki maun ja paketoinnin puolesta. Inhokkina Leaderin outdoor mealit. Lisään aina myös lämminkuppi keiton ruokaan. Real turmatteja saa välillä vihreissä pusseissa samaan hintaan kuin normaalia, mutta niissä on enemmän syötävää :thumbsup:. Noita kun on syönyt kolme päivää niin tulee hauskasti se tomaatin tuoksu hiestä läpi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
836
Monta tommosta esimerkiksi Real Turmatin annosta yleensä vedätte valluspäivänä? Olisi kesällä edessä ensimmäinen pidempi vaellus, 3 tai 4 päivää. Riittääkö 2 annosta päivässä, jos lisäksi on sitten aamupuurot ja välipaloja?
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Monta tommosta esimerkiksi Real Turmatin annosta yleensä vedätte valluspäivänä? Olisi kesällä edessä ensimmäinen pidempi vaellus, 3 tai 4 päivää. Riittääkö 2 annosta päivässä, jos lisäksi on sitten aamupuurot ja välipaloja?
Ainakin itselläni on retkillä ja vaelluksilla mennyt juurikin noin. Aamupala, lounas, välipalaksi suklaata, proteiinipatukoita, tms ja yöpymispaikalle päästyä teltta pystyyn ja toinen lämmin ateria. Tosin ei ole kokemusta kahdesta Reat Turmat/vast. per päivä, mutta mielestäni ne on kyllä täyttäneet ihan samalla tavalla kuin muutkin ruuat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
827
Monta tommosta esimerkiksi Real Turmatin annosta yleensä vedätte valluspäivänä? Olisi kesällä edessä ensimmäinen pidempi vaellus, 3 tai 4 päivää. Riittääkö 2 annosta päivässä, jos lisäksi on sitten aamupuurot ja välipaloja?

Vaikka Real Turmat paras onkin, niin ei niitä kahta päivässä syö. Riippuu tietysti minkälaisia päivämatkoja tekee, mutta tämmöinen <15 km maisemienkattelija syö yhden tuommoisen 'oikean' pussiruuan päivässä ja toisena ruokana sitten joku kevyempi valmispasta tahikka pussipataruoka sitten illalla leirissä, kun on helpompi keitellä ja hämmentää.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Vaikka Real Turmat paras onkin, niin ei niitä kahta päivässä syö. Riippuu tietysti minkälaisia päivämatkoja tekee, mutta tämmöinen <15 km maisemienkattelija syö yhden tuommoisen 'oikean' pussiruuan päivässä ja toisena ruokana sitten joku kevyempi valmispasta tahikka pussipataruoka sitten illalla leirissä, kun on helpompi keitellä ja hämmentää.
Juurikin näin, kaksi jos vetää päivässä niin on aika urakka, toinen joku kevyempi. Vaikka nuudelia ja Lämmin Kuppi-keitto sekaisin tai juurikin pussipataruokaa puoli pussia. Tämä kaikki tietenkin riippuu kuljetusta matkasta ja energiankulutuksesta.

Viikon kun vetää noita safkoja niin olo on kuin suolatikulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
Helposti menee kaksi päivässä, nyt ei ymmärrä? Kevyempi - siis millä tavalla? Jos normaalistikin tulee syötyä kaksi isohkoa lämmintä ruokaa päivässä, vaikka ei edes lenkillä kävisi, niin miksi tuolla poikkeaisi siitä? Toki viikon päästä alkavat maistumaan puulta, mutta mikäpä ei rupeaisi?

Oma on yleensä juuri aamupuuro (2x valmispussi), lounaaksi RT, kahvi+välipalaksi jotain patukkaa, päivälliseksi toinen RT ja illalla jotain pientä, joskus savukalaa tjms. Vaeltaessa sitten vielä energiaa silloin, kun kokee tarvitsevansa.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Monta tommosta esimerkiksi Real Turmatin annosta yleensä vedätte valluspäivänä? Olisi kesällä edessä ensimmäinen pidempi vaellus, 3 tai 4 päivää. Riittääkö 2 annosta päivässä, jos lisäksi on sitten aamupuurot ja välipaloja?
Minä kyllä vedin aamupalan, lounaaksi ja illalla leirityessä Real Turmatia + yöpalaksi vielä makkaraa. Ilman makkaraa olisi varmasti pärjännyt mutta oli kiva siinä nuotiolla syödä muutama oluen kera. Joskus on ollut siinä leirityessä sit esim. noodeleita ja jotain proteiinia, tai jos ensimmäisen päivän ilta niin vaikka lihatiskiltä jotain herkkua.

EDIT: Aika lailla samat setit kuin ylemmällä postaajalla. Ei niissä ateriapusseissa kuitenkaan ole kuin joku 500-700 kcal, että ei niillä nyt lopulta kuuhun mennä jos päivän aikana vaikka kuluttaa 3000-3500 kcal.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
836
Kiitos vastauksista :thumbsup: Yrjönkadun Partioaitan myymälässä näytti olevan tarjous, että 6 viiden hinnalla. Pitää käydä hyödyntämässä.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Kiitos vastauksista :thumbsup: Yrjönkadun Partioaitan myymälässä näytti olevan tarjous, että 6 viiden hinnalla. Pitää käydä hyödyntämässä.
Real Turmatin Creamy Pasta on ainakin mainio, sen lisäksi kebabpataa olen testannut ja sekin oli retkiruoaksi hyvää. Pasta bolognesea ostin myös XXL tarjouksesta (~6e pussi?), mutta en ole vielä päässyt maistamaan. Ensi reissulla sitten.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Helposti menee kaksi päivässä, nyt ei ymmärrä? Kevyempi - siis millä tavalla? Jos normaalistikin tulee syötyä kaksi isohkoa lämmintä ruokaa päivässä, vaikka ei edes lenkillä kävisi, niin miksi tuolla poikkeaisi siitä? Toki viikon päästä alkavat maistumaan puulta, mutta mikäpä ei rupeaisi?

Oma on yleensä juuri aamupuuro (2x valmispussi), lounaaksi RT, kahvi+välipalaksi jotain patukkaa, päivälliseksi toinen RT ja illalla jotain pientä, joskus savukalaa tjms. Vaeltaessa sitten vielä energiaa silloin, kun kokee tarvitsevansa.
Minun viestiin varmaan kommentoit? Lainaa sitä niin tulee ilmoitus tänne.

Kuten sanoin, tuohan riippuu ihan miten on tottunut syömään, miten paljon kulkee/touhuaa päivän aikana ja näiden summasta, energiankulutuksesta. Itse 187cm/86kg ja joskus syönyt 2x noita aterioita päivässä. Oli aika reippaasti tullut kiloja 5 päivän aikana, eli omalla kohdalla riittää kevyempi evästys illemmalle. Omalla kohdalla myös kahden suola-Turmatin syönti päivän aikana ei vaan maistu. Monia vaihtoehtoja löytyy evästykseen, jokainen sen omansa sitten sovittelee kokemuksen myötä.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
5
Vinkkejä riippumaton hankintaan? Itse nukun pääasiassa kyljeltään, niin vähön mietityttää, miten riippumatto mahtaa toimia. Onko mallien välillä suurta eroa ja saako rahalla olennaisesti parempaa, vai välttääkö jokin perus karvalakkimalli siinä missä kalliimpikin? Muutaman gramman painon viilaus ei ole itselle niin olennaista, vaan tärkeämpää olisi, ettö pystyisi kyljeltään pötköttelemään.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 010
Vinkkejä telttailuun vauvan kanssa?
Pahoittelen ettei ole omakohtaisia kokemuksia jaettavaksi. OutdoorBoys youtube-kanavaa on tullut seurattua. Kanavan omistaja on raahannut muksut extreme survival leireilyyn ja kalastushommiin mukaan todella nuorena. Youtube linkin takaa saa hyviä tärppejä/motivaatiota. Hyvin ainakin tuon hepun lapset jaksavat leireilyä. Tosin ei ole vauvoja videoissa mukana.
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Vinkkejä riippumaton hankintaan? Itse nukun pääasiassa kyljeltään, niin vähön mietityttää, miten riippumatto mahtaa toimia. Onko mallien välillä suurta eroa ja saako rahalla olennaisesti parempaa, vai välttääkö jokin perus karvalakkimalli siinä missä kalliimpikin? Muutaman gramman painon viilaus ei ole itselle niin olennaista, vaan tärkeämpää olisi, ettö pystyisi kyljeltään pötköttelemään.
Itsellä on ainakin semmonen vinkki ja kokemus, että riippumatossa on sitten ihan helvetin kylmä nukkua kesälläkin verrattuna makuualustaan, kun se ei eristä yhtään. Itse tarvitsen kesälläkin kaveriksi semmoisen riippumaton ympärille viriteltävän "eristepussin", kuten vaikka DD Underblanket alushuopa riippumatolle. Kannattaa suoraan ottaa sellainen riippumatto, jossa on integroitu hyttysverkko (jos semmoisia on), niin ei tarvitse erillistä hyttysverkkoakin raahata mukana...
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Vinkkejä riippumaton hankintaan? Itse nukun pääasiassa kyljeltään, niin vähön mietityttää, miten riippumatto mahtaa toimia. Onko mallien välillä suurta eroa ja saako rahalla olennaisesti parempaa, vai välttääkö jokin perus karvalakkimalli siinä missä kalliimpikin? Muutaman gramman painon viilaus ei ole itselle niin olennaista, vaan tärkeämpää olisi, ettö pystyisi kyljeltään pötköttelemään.
Alushuopa (Underblanket tai under quilt) on tosiaan aivan ehdoton hankinta jos riippumattoa miettii. Erityisesti jos siinä meinaa nukkua. Nukuin yhden yön tuplapohjaisessa riippumatossa niin, että makuualusta oli siellä pohjien välissä. Kokemuksena 1/5. Integroitu hyttysverkko on tosi hyvä olla, erillisen hyttysverkon kanssa on vähän lisää säätämistä ja riippumatosta pois tuleminen on sen jälkeen aika kömpelöä. Mielestäni.

Kyljellään nukkuminen onnistuu, mutta jos pääset joltain lainaamaan riippumattoa niin se olisi tietty hyvä, jotta pääse testaamaan että miten se sulta itse luonnistuu.

Kyllä rahalla parempaa saa, eikä vain niin että painaa vähemmän. Ominaisuuksia yleensä tulee ja materiaalit on laadukkaampia. Kannattaa muuten googlettaa "bridge hammock", uskoisin että se on malli jossa olisi erityisen hyvä nukkua kyljellään.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Helposti menee kaksi päivässä, nyt ei ymmärrä? Kevyempi - siis millä tavalla? Jos normaalistikin tulee syötyä kaksi isohkoa lämmintä ruokaa päivässä, vaikka ei edes lenkillä kävisi, niin miksi tuolla poikkeaisi siitä? Toki viikon päästä alkavat maistumaan puulta, mutta mikäpä ei rupeaisi?

Oma on yleensä juuri aamupuuro (2x valmispussi), lounaaksi RT, kahvi+välipalaksi jotain patukkaa, päivälliseksi toinen RT ja illalla jotain pientä, joskus savukalaa tjms. Vaeltaessa sitten vielä energiaa silloin, kun kokee tarvitsevansa.
Sama täällä. Aamupala, rt pussilounas, rt pussipäivällinen ja välipalaksi pähkinää, rusinaa yms naposteltavaa. Illaksi vielä voileipää tai jotain muuta pientä. Jos on raskaampi reissu (lähinnä hiihtovaellukset) niin näiden päälle tulee vielä "toinen lounas" eli voileipää tms. aamupalan ja lämpöisen lounaan väliin, jolla saa venytettyä aamupäivän osuutta parilla tunnilla ennen kuin energiat kyykkää.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Vinkkejä telttailuun vauvan kanssa?
Jätä lapsen äiti kotiin, menee paljon jouhevammin, kun ei kokoajan stressata jostain turhasta.
Vältä hyttysaikaa (pätee kyllä kaikkeen muuhunkin telttailuun)
Teltta paikkaan, jossa on pesuihin vettä saatavilla, hana tai joku luonnonvesi
Maitoikäiselle valmiit korvikkeet ja tarpeeksi pulloja, sekoitteluista ja pesuista ei tule mitään eräoloissa.
Jos vaellat telttapaikalle, joudut todennäköisesti jättämään ison osan omista kamoistasi pois. Keskity oman varustemäärän minimoimiseen.

Itse tein useita parin yön vaelluksia omien lasteni kanssa kun olivat ihan pieniä. Vauvan tarpeet ovat oikeastaan aika pienet, ruokaa, puhtautta ja syliä, joten helposti se menee. Ja omat lapset ainakin tykkäsivät tosi paljon kantorepusta ja myöhemmin kantorinkasta.
Kantokapasiteettiin lisäystä saa pienellä modaamisella ja mielikuvituksella parhaiten varustelekasta. Kantorinkan eteen, alle ja kylkeen vain tetsarihenkisesti pussukkaa kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Minun viestiin varmaan kommentoit? Lainaa sitä niin tulee ilmoitus tänne.

Kuten sanoin, tuohan riippuu ihan miten on tottunut syömään, miten paljon kulkee/touhuaa päivän aikana ja näiden summasta, energiankulutuksesta. Itse 187cm/86kg ja joskus syönyt 2x noita aterioita päivässä. Oli aika reippaasti tullut kiloja 5 päivän aikana, eli omalla kohdalla riittää kevyempi evästys illemmalle. Omalla kohdalla myös kahden suola-Turmatin syönti päivän aikana ei vaan maistu. Monia vaihtoehtoja löytyy evästykseen, jokainen sen omansa sitten sovittelee kokemuksen myötä.
Noissa Real Turmateissa on joko 600kcal tai 450kcal per annos. Tuohon saa kehitellä kylkeen vielä aika paljon kaikkea, että päivittäinen energiankulutus täyttyy. Itselleni Real Turmateissa ykkössyy on, että noiden kanssa ei tarvitse tiskata. Vedet pussiin hetki odottelua ja syömään. Ekasta tyhjäksi lusikoidusta pussista saa roskiksen lopuille pussrille. Joskus olen jaksanut kokkailla retkillä enemmänkin ja kuivatellut kasviksia ja jauhelihoja, mutta vanhemmiten on oppinut arvostamaan helppoutta.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 014
Oikeastikko katselette kaloreita tälläisillä retkillä? Ei kyllä liene tarpellista, ellei sitten olla tekemässä jotain extreme suoritusta tai todella pitkää reissua. Leppoisassa retkeilyssä ja vaeltelussa ei mielestäni tarvitse kaloreita laskeskella. Syödään kun on nälkä mitä mukaan on otettu. Ja kyllähän sitä nyt kulutus on (pitäisi olla) lähtökokoisesti hieman suurempaa kuin mitä suusta työnnetään alas. En ole kyllä koskaan päässyt lihomaan retkeillessä, päinvastoin. Tai riippuu sitten mitä retkeilyllä tarkoitetaan, sitäkin on niin montaa sorttia ja tapaa.
 

Gobi

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 691
Noissa Real Turmateissa on joko 600kcal tai 450kcal per annos. Tuohon saa kehitellä kylkeen vielä aika paljon kaikkea, että päivittäinen energiankulutus täyttyy. Itselleni Real Turmateissa ykkössyy on, että noiden kanssa ei tarvitse tiskata. Vedet pussiin hetki odottelua ja syömään. Ekasta tyhjäksi lusikoidusta pussista saa roskiksen lopuille pussrille. Joskus olen jaksanut kokkailla retkillä enemmänkin ja kuivatellut kasviksia ja jauhelihoja, mutta vanhemmiten on oppinut arvostamaan helppoutta.
Tottakai siihen tarvii muuta kylkeen, itsestään selvyys. Esim. aamupalaksi pussi tai pari valmispuuroa + valmiskiisseli, leipää ja kahvi, lounaaksi RT tai joku kevyempi pussipasta/keitto, välipalana suklaapatukkaa/pähkinöitä/rusinoita/karpaloita tsi niiden komboja, päivällinen illallinen sitten se mitä ei lounaaksi syönyt. Illalla kalasaalista, leipää tai puuroa jne.

Kuten jo sanoin, kaikki ei kuluta samaa määrää energiaa päivän aikana vaikka matka olisi sama. Näppäriä nuo valmismuonat on, roskaa ei niistä kerry.

Oikeastikko katselette kaloreita tälläisillä retkillä? Ei kyllä liene tarpellista, ellei sitten olla tekemässä jotain extreme suoritusta tai todella pitkää reissua. Leppoisassa retkeilyssä ja vaeltelussa ei mielestäni tarvitse kaloreita laskeskella. Syödään kun on nälkä mitä mukaan on otettu. Ja kyllähän sitä nyt kulutus on (pitäisi olla) lähtökokoisesti hieman suurempaa kuin mitä suusta työnnetään alas. En ole kyllä koskaan päässyt lihomaan retkeillessä, päinvastoin. Tai riippuu sitten mitä retkeilyllä tarkoitetaan, sitäkin on niin montaa sorttia ja tapaa.
Itse en laske, jotkut niitä varmaan seuraa, tarkastikin. Ikää on jo sen verran että tiedän mitä suuhuni laitan ja paljonko sitä tarvin. Yritin joskus noita retkimuonia syödä sen kaksi päivässä, toisesta jäi vaan yli tai ei vaan maistunut, joten turhaan sitä ahtaa kun ei mene.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 204
On. Koita olla vähemmän itsekeskeinen kun kirjoittelet viestejä.
Pohdin tässä vain että tuskinpa se kääryle siitä mitään "nauttii" kun ei maailmasta mitään vielä tajua ja itselle tuottaa vaan harmaita hiuksia ja vaivaa koko touhu. Mutta ihmiset varmaan ajattelee nämä asiat eri malliin.

Mitä tarkoitat "vähemmän itsekeskeinen"?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
191
Oikeastikko katselette kaloreita tälläisillä retkillä? Ei kyllä liene tarpellista, ellei sitten olla tekemässä jotain extreme suoritusta tai todella pitkää reissua. Leppoisassa retkeilyssä ja vaeltelussa ei mielestäni tarvitse kaloreita laskeskella. Syödään kun on nälkä mitä mukaan on otettu. Ja kyllähän sitä nyt kulutus on (pitäisi olla) lähtökokoisesti hieman suurempaa kuin mitä suusta työnnetään alas. En ole kyllä koskaan päässyt lihomaan retkeillessä, päinvastoin. Tai riippuu sitten mitä retkeilyllä tarkoitetaan, sitäkin on niin montaa sorttia ja tapaa.
Pakkohan niitä on katsoa, että osaa syödä tarpeeksi. Noita valmisruokia ja muita nuudeleita saa syödä pussitolkulla. Hyvä se on vähän laskeskella, että millä helvetillä saa edes sen 3K kcalia täyteen.

En minä ainakaan niin ymmärtänyt, että joku täällä laskisi laihduttaakseen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 014
En minä ainakaan niin ymmärtänyt, että joku täällä laskisi laihduttaakseen.
En minäkään sitä tarkoittanut. Lähinnä sitä ihmettelin, että pitääkö ylipäätään laskea. Kyllä sitä tarpeeksi ravintoa saa ja ei siitä nyt heikkoon happeen kovin helposti mene, jos on edes jotain syönnyt. Nesteen kittaaminen paljon tärkeämpää kuin syöminen, sen laiminlyömällä saa kyllä itsensä heikkoon kuntoon helposti.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 014
Mää on joitain Blå Bandin retkiaterioita mutustellut reissatessa, ihan hyviä ne on ollut (tai sitten niin nälkä että kaikki menee).
Tämähän on se retkeilyn suola , unami ja pippuri. Päivät kun tallustelee metsässä, niin hitonmoinen nälkähän siitä tuppaa tulemaan ja kaikki maistuu niin saakelin hyvältä. Tai ainakin itsellä käy näin....
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
836
Kiitos retkiruokakeskustelusta. Sen takia juuri tätä kyselin, kun omaa kokemusta valmiista retkiruokapakkauksista ei ole. Varaudun kuitenkin nyt ekalle reissulle kahdella RT-aterialla/päivä (+ puurot, välipalat ja iltasnäksit) ihan varmuuden vuoksi, ettei reissu mene ainakaan energiavajeen vuoksi pilalle. Ekalla kerralla jaksaa kantaa vähän extraakin. Seuraavalla kerralla sitten on jo helpompaa, kun tietää, että miten oma kroppa noissa oloissa käyttäytyy.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 167
Mää on joitain Blå Bandin retkiaterioita mutustellut reissatessa, ihan hyviä ne on ollut (tai sitten niin nälkä että kaikki menee).

Nämä on ollut itselläkin "go to" valmisteet ruokien osalta.
Helppoja ja nopeita valmistaa minkä lisäksi maistuvat ihan kohtuullisen hyvältä.

Muuten on sitten tullut raahattua mukana mm. ruisleipää ja valmispuuropusseja sekä lämmin kuppi keittoja aamu-, väli- ja iltapalatarpeita varten. Kannattaa myös pitää vähän jotain makeaa mukana moreeninkohottajana, ihan kiva ottaa kahvin (pikakahvia ollut itsellä matkassa) kanssa joskus vaikka pari palaa suklaata tai jos rankassa nousussa meinaa väsyttää niin pitää välillä tauon maisemia katsellen ja vetäisee nopean välipalapatukan naamariin tms. niin johan taas jaksaa.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Mää on joitain Blå Bandin retkiaterioita mutustellut reissatessa, ihan hyviä ne on ollut (tai sitten niin nälkä että kaikki menee).

Näistä kyllä välttäisin tuota taco stewiä. Noita tuli syötyä armeijassa ja tuo taco stew aiheutti osalle porukasta vatsavaivoja. Ja muistaakseni tuo thai chicken oli kyllä aika pahaa jopa nälkäisenä. Muuten olivat ihan ok
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
434
Kiitos omastakin puolesta. Nyt edessä ekaa kertaa itselläkin pidempi reissu käsivarteen niin tämä vahvisti sen että näillä safkoilla mennään ja ihan Jetboil Zip matkaan millä saa kuumaa vettä tehtyä.

Täytyy nyt vielä vaikka ennen reissua parit pussit testata mitkä maut omaan suuhun sopii niin eiköhän näillä sitten hyvin pärjäile.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Oikeastikko katselette kaloreita tälläisillä retkillä? Ei kyllä liene tarpellista, ellei sitten olla tekemässä jotain extreme suoritusta tai todella pitkää reissua. Leppoisassa retkeilyssä ja vaeltelussa ei mielestäni tarvitse kaloreita laskeskella. Syödään kun on nälkä mitä mukaan on otettu. Ja kyllähän sitä nyt kulutus on (pitäisi olla) lähtökokoisesti hieman suurempaa kuin mitä suusta työnnetään alas. En ole kyllä koskaan päässyt lihomaan retkeillessä, päinvastoin. Tai riippuu sitten mitä retkeilyllä tarkoitetaan, sitäkin on niin montaa sorttia ja tapaa.
Ei niitä kalorilleen tarvitse katsoa, mutta kyllä noilla on hyvä jossain määrin haarukoida, että onko mukaan mietitty ruokamäärä lähellekään oikealla tontilla. Turhaa ruokaa on ikävä kantaa takaisin kotiin, mutta vielä ikävämpää on kärsiä nälästä. Toki riippuu paljon mihin on menossa ja onko mahdollista täydentää varastoja matkalla. Itselläni vanha niskavamma vaikeuttaa painavan rinkan kantamista, joten laskeskelen noita yleensä hieman tarkemminkin, lähinnä siltä kantilta miten saa riittävästi kaloreita mahdollisimman kevyeen, mutta kuitenkin riittävän maistuvaan pakettiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 869
Ei niitä kalorilleen tarvitse katsoa, mutta kyllä noilla on hyvä jossain määrin haarukoida, että onko mukaan mietitty ruokamäärä lähellekään oikealla tontilla. Turhaa ruokaa on ikävä kantaa takaisin kotiin, mutta vielä ikävämpää on kärsiä nälästä. Toki riippuu paljon mihin on menossa ja onko mahdollista täydentää varastoja matkalla. Itselläni vanha niskavamma vaikeuttaa painavan rinkan kantamista, joten laskeskelen noita yleensä hieman tarkemminkin, lähinnä siltä kantilta miten saa riittävästi kaloreita mahdollisimman kevyeen, mutta kuitenkin riittävän maistuvaan pakettiin.
Vähän offtopiccia mutta mulla ei ainakaan kalorien määrä ja nälkä kulje käsikädessä. Jos mulla on tietty määrä ruokaa joista toinen on vähäkalorista ja toinen täysillä kaloreilla niin söi kumman tahansa niin ei itse nälkään vaikuta kuin ruuan määrä.
Se kummalla jaksaa pidempään on eriasia, mutta nälkään ei vaikuta kuin syödyn ravinnon määrä. Ainakin itsellä.

Jos viestin ymmärsin oikein.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 014
No joo, mutta omasta mielestä on mukavampi mennä vaikka vähäkalorisella ruualla maha täynnä kuin runsaskalorisella nälkäisenä. Ihmisessä kun niitä kaloreita on varastossa yllin kyllin, joten ei se meno nyt ihan heti hyydy kalorien puutteeseen jos jotain purtavaa on.
Mutta joo, hyvähän se on niitä ravintarvoja tiedostaa noin ylipäätäänkin. Ei siitä mitään haittaa ole.

Talviretkeilyssä on se hyvä puoli, että sapuska kuin sapuska säilyy hyvin mukana pidempäänkin. Vaikka makaroonilaatikkoa roudasi viikon selässään :)
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
535
Asiasta kukkaruukkuun:

Kyselin joskus aiemmin täällä kokemuksia vaellussaappaista, ja ostin nyt sitten tuollaiset Nokian Kevo Outlast saappaat. Ensi viikolla on lähtö reissuun, ja mietin että minkälaisia sukkia tuollaisten kanssa kannattaa käyttää? Mietin että voisiko ohut sukka alla ja perinteinen villasukka sen päällä toimia, vai onko ihan paska idea? Villasukka voi olla aika lämmin näin kesällä, mutta villa toisaalta hengittää hyvin. Vaelluskenkien kanssa on yleinsä ollut pari ohutta sukkaa päällekkäin.
 
Liittynyt
25.03.2019
Viestejä
21
Vinkkejä riippumaton hankintaan? Itse nukun pääasiassa kyljeltään, niin vähön mietityttää, miten riippumatto mahtaa toimia. Onko mallien välillä suurta eroa ja saako rahalla olennaisesti parempaa, vai välttääkö jokin perus karvalakkimalli siinä missä kalliimpikin? Muutaman gramman painon viilaus ei ole itselle niin olennaista, vaan tärkeämpää olisi, ettö pystyisi kyljeltään pötköttelemään.
Suurin ero halpis ja kalliimpien mattojen välillä on pituus. Jos aikomuksena ihan retkeillä suosittelen suoraan jotain ns. 11feet 330/335cm pituista mattoa. esim Kero Hammocks tai Pitkä riippumatto - Retkeilyriippumatto Sirius Hammock 335 cm | Mavaja
Makuualusta vs. aluspeitto, no koulukuntaa on kahdenlaista. Jos itse olisin ostamassa nyt riippari varusteita, olisi tuo Keron matto vahva ehdokas, koska siinä tulisi kaikki tarpeellinen ripustamiseen.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
560
Toi Kerohan näyttää tosi fiksulta setiltä. Hienoa, että joku Suomessakin on näitä alkanut tekemään. Paitsi että, onkohan sittenkään tehty Suomessa vai tilaavatko jostain ja lätkäisevät hintaan nollan lisää. No joka tapauksessa, silti näyttää fiksulta. Näyttää olevan kaikki tarpeellinen mukana.
 
Liittynyt
19.07.2018
Viestejä
15
Asiasta kukkaruukkuun:

Kyselin joskus aiemmin täällä kokemuksia vaellussaappaista, ja ostin nyt sitten tuollaiset Nokian Kevo Outlast saappaat. Ensi viikolla on lähtö reissuun, ja mietin että minkälaisia sukkia tuollaisten kanssa kannattaa käyttää? Mietin että voisiko ohut sukka alla ja perinteinen villasukka sen päällä toimia, vai onko ihan paska idea? Villasukka voi olla aika lämmin näin kesällä, mutta villa toisaalta hengittää hyvin. Vaelluskenkien kanssa on yleinsä ollut pari ohutta sukkaa päällekkäin.
Taisin noita kumppareita suositella. Hengittävyys on huono, joten kuuma ja hiki saattaa tulla villasukilla. Olen mennyt pitkävartisilla merinovillasukilla, ettei sukka rullaudu helposti pois jalasta. Kahdella sukalla saattaa tulla sama rullaus ongelma.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
Pohdin tässä vain että tuskinpa se kääryle siitä mitään "nauttii" kun ei maailmasta mitään vielä tajua ja itselle tuottaa vaan harmaita hiuksia ja vaivaa koko touhu. Mutta ihmiset varmaan ajattelee nämä asiat eri malliin.
Tarvitseeko sen käärön siitä erityisesti nauttiakaan. Eiköhän telttailu/retkeily ole enemmänkin vanhemman/vanhempien juttu, käärö vain kulkee varusteineen mukana ylimääräisenä kuljetettavana.
Isyys/hoitovapaalla on aikaa tehdä kaikenlaista kivaa, niin miksei sitten retkeilisi tai jopa vaeltaisi?

Taaperon kanssa hommasta tulee jopa tosi hauskaa, lapsi saa metsästä tosi paljon irti ja riemu uuden kokemisesta tarttuu myös vanhempaan. Hyvä kantorinkka ja useat tauot ovat sitten tosin välttämättömyyksiä, eli päivämatkat pitää laskea erittäin konservatiivisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 255
Näistä kyllä välttäisin tuota taco stewiä. Noita tuli syötyä armeijassa ja tuo taco stew aiheutti osalle porukasta vatsavaivoja. Ja muistaakseni tuo thai chicken oli kyllä aika pahaa jopa nälkäisenä. Muuten olivat ihan ok
Eli homma menee juuri niin kuin menun lukemalla arvaisikin. :lol:
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
453
Olin tuossa neljän yön pyörämatkalla, joista kaksi yötä nukuin laavuissa ja kaksi yötä riippumatossa. Riippumattona toimi xxl:n mackenzie-setti (maksanut alennuksessa 30€, nyt näyttää olevan 80€), jossa mukana integroitu hyttysverkko ja tarppi. Tähän lisäsin vielä kevyen makuualustan, joka ei kyllä ollut kovinkaan yhteensopiva.

Tämä oli ensimmäinen kerta, kun nukuin riippumatossa ja pakko myöntää, että todella hyvät unet siinä sai. Olin todella skeptinen ja pidinkin sitä matkalle vain varavaihtoehtona majoitteelle. Nukuin älykellon mukaan sikeästi ja selvästi paremmin kuin laavussa aikaisempana kahtena yönä. Selvästi tämä tulee korvaamaan teltan omalla yksin tehdyillä reissuilla, mutta joskus voisi panostaa laatuun ja hankkia pidempi riippumatto aluspeitolla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
219
En minäkään sitä tarkoittanut. Lähinnä sitä ihmettelin, että pitääkö ylipäätään laskea. Kyllä sitä tarpeeksi ravintoa saa ja ei siitä nyt heikkoon happeen kovin helposti mene, jos on edes jotain syönnyt. Nesteen kittaaminen paljon tärkeämpää kuin syöminen, sen laiminlyömällä saa kyllä itsensä heikkoon kuntoon helposti.
No taas päästään tohon asetelmaan, että paljonko liikkuu. Itselle se 15-20km per päivä on tuolla aika minimi, harvoin tulee vähempää käveltyä. Leiriltä kalavermeillä yleensä jopa enemmän, kun kiertelee järvet ja lammet, eikä tarvitse rinkkaa raahata mukana.

Kyllä sitä energiaa tuolla ainakin itse kaipaan. En oikein näe, että miten tuolla voisi painoa kerryttää, muuten kuin ehkä keräten nestettä kroppaan suolan vuoksi. Jos liikkuu, niin kyllä suolaakin kuluu.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 678
Viestejä
4 208 106
Jäsenet
70 934
Uusin jäsen
pite

Hinta.fi

Ylös Bottom