Reservistä eroaminen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Monikohan tämän NATO/Häkkänen-kuvion vuoksi reservistä eronneista:

A) On ollut ylipäätän sijoitettuna mihinkään sodan ajan joukkoon?
B) Olisi ilmestynyt perustamiskeskukseen jonottamaan norsunvittua ja maastopukua edes siinä hypoteettisessa tilanteessa, jossa liittoutumaton Suomi käynnistää liikekannallepanon?

Olisi myös mielenkiintoista tietää, moniko täydennyspalvelukseen ilmoittautuneista lopulta sen suorittaa. Ilmoittautumisen voi nimittäin perua ja silloin reservissä jatketaan entiseen malliin.

Tarkoittaa käytännössä samaa. Eroaminen ei vaan ole virallinen termi.
No shit sherlock. Ei kuite tarkoita luvuissa 100% samaa, koska pitkät jonot ja ennen koulutuksen aloitusta voi sen kerran peruuttaa. Tärkeä muutenki käyttää oikeita termejä, ku reservistä ei vaa erota ilmoituksella.

Sanoisin että jos tuttavapiirissä on paljon reservistä eronneita, niin melkoisessa toverikuplassa elää.
Niin en mä siitä tiedä mutta vähän tuntuu että mitä hyvätuloisempi ja menestyneempi on niin vähemmän kiinnostaa palella metsässä. Kyllä siellä Venäjältäkin ovat köyhät sotimassa herrojen puolesta. Eliitti juhlii Moskovassa kuin mitään sotaa ei olisikaan.

Arvostan sinun kiinnostusta vapaaehtoiseen maanpuolustukseen. Osaat varmasti käyttää rynkkyä jos tosi paikka tulee. :tup:

Niin en mä siitä tiedä mutta vähän tuntuu että mitä hyvätuloisempi ja menestyneempi on niin vähemmän kiinnostaa palella metsässä. Kyllä siellä Venäjältäkin ovat köyhät sotimassa herrojen puolesta. Eliitti juhlii Moskovassa kuin mitään sotaa ei olisikaan.

Arvostan sinun kiinnostusta vapaaehtoiseen maanpuolustukseen. Osaat varmasti käyttää rynkkyä jos tosi paikka tulee. :tup:

Omassa kuplassani taas menestyneimmät ja hyväosaisemmat tuntuvat vielä reilu nelikymppisenäkin viihtyvän kertausharjoituksissa.

Katsoin viime vuoden tilastoja ja huhtikuussa 2023 oli reservistä eronneita nelinkertainen määrä normaaliin. Ulkoistettiin Suomen puolustusta NATO:lle.

Olen aiheesta keskustellut kaveri/sukulaispiireissä ja yllättävän moni sitten tunnustanut eronneensa tai muuten tehnyt järjestelyjä (VAP ym.) ettei joudu rintamalle. Jotenkin olen aistimassa vieläkin häpeän aiheen ympärillä. Olen lohdutellut että mielummin kolme päivää täydennyspalveluksessa kuin 3 vuotta rintamalla.
Itse en tiedä ketään joka olisi reservistä eronnut, uskon kyllä että vähintään 80% suomalaismiehistä on valmiita maataan puolustamaan jos kutsu käy. Itse ainakin lähden sinne minne pyydetään, vihollinen on tuhottava mahdollisimman nopeasti ettei siviiliuhreja tule liikaa.

Oma veikkaus että nuo eronneet kuuluu alimpaan tulodesiiliin, ja äänestäisivät NATOa ja rokotteita vastaan jos mahdollisuus tulisi.

moskovan eliitistä puheenollen, sota tulee jatkuvasti lähemmäs:

• Tykkää
Reactions: 3me
Kansalaisuuteen pitäisi kuulua vapauksien lisäksi velvollisuuksia. Esimerkiksi passin ja/tai sosiaaliturvan menetys jos kieltäytyy maanpuolustuksesta. Jos tämän valtion puolustaminen hyökkääjää vastaan aseellisesti ei kiinnosta, niin miksi valtiota pitäisi moisten loisten ylläpito kiinnostaa?
Sinäkö elät kansalaisena ilman velvollisuuksia tällä hetkellä, kun ei ole sotatila tai akuutti kriisitilanne päällä? Missä vaiheessa kansalainen muuttuu loiseksi? Onko sillä mitään merkitystä, jos kansalainen tekee työtä, elättää itsensä ja siinä sivussa kantaa kortensa kekoon veronmaksun myötä yhteiskunnan pyörittämiseksi? Niitä ihan oikeita loisia on yhteiskunnan rakenteet ja ryhmät täynnä, vaikka ei ole edes sotatila. Miten meinasit ratkaista sosiaaliturvan poistamisen aiheuttamat ongelmat ja seuraukset? Joku kallumainen ratkaisu tähänkin lienee olemassa, kuten karkotus maasta, mutta minne? Vakuutan, että kieltäytyjillä tulisi olemaan ilman mitään virallisia sanktioitakin tarpeeksi vaikea elämä tässä konsensustyrannian kehdossa.

Miksi minua edes pitäisi kiinnostaa tämän valtion/yhteiskunnan/sinun puolustaminen? Selvästi sinulle ja kaltaisillesi tässä yhteiskunnassa ja lauman ajattelutavassa on jotain niin arvokasta tai varjeltavaa, että sen eteen pitäisi rivi-ihmisen uhrata henkensä, jos sotahullut valtiomiehet ovat saaneet asiat sotkettua omilla riidoillaan sodaksi, johon nämä valtiomiehet eivät muuten itse osallistu millään tavalla. Näitä sekopäisiä, suomalaisiakin valtiomiehiä vastaan meidän rivikansalaisten pitäisi sotia, jos jotakin vastaan pitää sotia.

Ei minua kiinnosta tämän yhteiskuntaviritelmän tai kansan puolustaminen sen kummemmin, mutta silti minä satun asumaan täällä, teen työni täällä ja maksan palkastani verot tänne. Elän rauhallista elämää. Pyrin omalla toiminnallani vaivaamaan yhteiskuntaa mahdollisimman vähän, koska iso osa sen kalliista virityksistä byrokratioineen ja himmeleineen on sellaisia, joiden kanssa en halua olla missään tekemisissä. En käytä julkisia terveyspalveluita (jollei ole aivan pakko esim. akuutti sairauskohtaus), en saa yhteiskunnalta sosiaalirahoja enkä ole työvoimaviranomaisten tai Kelan virkailijoiden kanssa missään tekemisissä. Minulla ei myöskään ole lapsia, joiden varjolla olisin kupannut yhteiskunnalta etuja ja tukia, joilla kasvattaisin tähän sekopäiseen maailmaan tulevaisuuden kerskakuluttajia ja yhä vain hullummaksi käyvän yhteiskunnan pyörittäjiä. Täten eivät olemattomat lapseni nauti myöskään yhteiskunnan tarjoamasta "ilmaisesta" koulutuksesta ja terveyspalveluista. Vajaan neljän tonnin kuukausipalkastani lähti kyllä jälleen 15. päivä siivu verojen muodossa velvollisuuksia yhteiskunnan pyörittämiseen ja kustantamiseen, mutta sellaista se on. Uskoakseni minulla on oikeus kansalaisuuteeni ja vähäpätöiseen elämääni täällä, vaikka en tätä yhteiskuntaa haluakaan puolustaa. Vie nyt minulta vielä oikeus työskentelyynkin, koska sillä minä elän. Kaikesta yhteiskunnalta saamastani olen tavalla tai toisella myös maksanut, joten ei tässä nautita mistään "hyvän" yhteiskunnan eduista vailla takaisinantoa.

Reservistä en ole eronnut, mutta sotimaan en lähde yhdenkään kansan tai yhteiskuntaviritelmän puolesta.

Edut kyllä kelpaa?
Kenelle ei kelpaisi noin yleisesti ajateltuna - olipa kyse sitten suorista hyödyistä tai rahallisista etuuksista? Yhteiskunnan rakenteet ja väestöryhmät ovat tälläkin hetkellä täynnä kaikenlaisia edunsaajia ja loisia, joiden tarkastamisen ja arvioinnin voisi aloittaa jo nyt. Niitä edunsaajia on vain niin järkyttävä määrä, ettei sen siivoaminen ole tosiasiallisesti mahdollista. Himmelijärjestelmät sekä tehoton ja paisunut julkinen sektori ovat myös hyviä syitä olla varjelematta millään tavalla tätä yhteiskuntaviritelmää ja sitä kannattelevaa kansaa.

Omassa kuplassani taas menestyneimmät ja hyväosaisemmat tuntuvat vielä reilu nelikymppisenäkin viihtyvän kertausharjoituksissa.
Jep, Suomessa käy iso osa miehistä armejan ja monet ylemmät toimihenkilöt, johtajat ovat myös reservissä johtajakoulutettuja , varsin paljon käyvät koulutuksessa , reilusti yli viiskymmpiseksi.

Siviili ammattit ja toimet on monenlaisia, jos paljon ulkomailla, niin jo ihan siitä syystä olisi vaikea käydä harjoituksissa, niin se toki rajoittaa mahdollisuutta osallistua.

Oma veikkaus että nuo eronneet kuuluu alimpaan tulodesiiliin, ja äänestäisivät NATOa ja rokotteita vastaan jos mahdollisuus tulisi.

Mitä ihmettä? Minä kun luin internetistä, että lukuisilla NATO-kriittisillä asiakirjoittajilla tuttavapiiri koostuu yksinomaan vaikutusvaltaisista, hyvätuloisista ja kriittisissä sodan ajan tehtävissä toimivista aktiivireservinupseereista, jotka ovat päättäneet kollektiivisesti jättää reservin Suomen NATO-jäsenyyden vuoksi :smoke:

Erikoinen veikkaus. Omassa täydennyspalvelus ryhmässä oli monella korkeakoulututkinto ja ei mitään tuollaista persu-rokotevastaisuutta ym. tullut ilmi. Mutta pitää ottaa huomioon että siellä olivat kaikki armeijan käyneitä joten tietty aines oli jo koulittu pois.

Pieni historian kertaus. Taisi ensimmäiseen maailmansotaan asti olla sotiminen enemmän rikkaiden erioikeus (ainakin jos halusi upseeriksi) mutta toisen maailmansodan aikaan tilanne oli jo hyvin erilainen. Jenkkien joukot varsinkin olivat sosioekonomisesti alempaa kastia. Muistaakseni joukoissa taisteli yli puoli miljoonaa italialaista maahanmuuttajaa vaikka Italia oli vastapuolella. En sitten tiedä paljonko Mussolinin kukistaminen motivoi, tuskin paljonkaan yksittäistä sotilasta.

Erikoinen veikkaus. Omassa täydennyspalvelus ryhmässä oli monella korkeakoulututkinto ja ei mitään tuollaista persu-rokotevastaisuutta ym. tullut ilmi. Mutta pitää ottaa huomioon että siellä olivat kaikki armeijan käyneitä joten tietty aines oli jo koulittu pois.

Pieni historian kertaus. Taisi ensimmäiseen maailmansotaan asti olla sotiminen enemmän rikkaiden erioikeus (ainakin jos halusi upseeriksi) mutta toisen maailmansodan aikaan tilanne oli jo hyvin erilainen. Jenkkien joukot varsinkin olivat sosioekonomisesti alempaa kastia. Muistaakseni joukoissa taisteli yli puoli miljoonaa italialaista maahanmuuttajaa vaikka Italia oli vastapuolella. En sitten tiedä paljonko Mussolinin kukistaminen motivoi, tuskin paljonkaan yksittäistä sotilasta.
Korkeakoulututkinto korreloi kyllä tulojen kanssa, mutta paljon on myös niitä pienituloisia korkeakoulutettuja. Julkisella sektorilla aika vähän ylimpään desiiliin kuuluvia, pl lääkärit ja ylin johto.

Maapuolustustahto on korkeimmillaan, ja eronneita on hyvin vähän kokonismassasta, joten jos vaikka 50 kaverin piirissä on yli kolme reservistä eronnutta, se on jo vahva poikkeama.

Minä itse ja suuri osa kavereista kuulutaan ylimpään tulodesiiliin, ja loputkin toiseksi ylimpään, eikä kukaan ole eronnut.
Kaikki on myös perheellisiä, joka varmasti nostaa kiinnostusta puolustautua hyökkäystä vastaan.

Lapsettomalla, kaverittomalla ja perheettömällä ei välttämättä ole kiinnostusta, mutta incelit onkin ihan oma rotunsa muutenkin.

Minä itse ja suuri osa kavereista kuulutaan ylimpään tulodesiiliin, ja loputkin toiseksi ylimpään, eikä kukaan ole eronnut.
No mut sä oletkin sitten varmaan joku tehtaanjohtaja jostain hiton Raisiosta joka ei ole ihan vertailukelpoinen. En tiedä onko tuolla tulotasolla tässä keskustelussa edes niin paljon merkitystä. Turha sun on silti dissata päätöksensä tehneitä. Ihmisoikeus se on meilläkin.

No mut sä oletkin sitten varmaan joku tehtaanjohtaja jostain hiton Raisiosta joka ei ole ihan vertailukelpoinen. En tiedä onko tuolla tulotasolla tässä keskustelussa edes niin paljon merkitystä. Turha sun on silti dissata päätöksensä tehneitä. Ihmisoikeus se on meilläkin.
En lähelläkään. Suomessa on niin onnettomat tulot että persaukiset duunaritkin kuuluu ylimpiin tuloluokkiin.

Ps. Tehtaanjohtaja kuuluu ylimpään prosenttiin, eikä vain desiiliin. Edellinen tehtaanjohtaja oli kyllä ja on edelleen myös hyvin maanpuolustustahtoinen :)

Statistiikka

Viestiketjuista
261 874
Jäsenet
74 890
Uusin jäsen
Saipaaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom