Red Dead Redemption 2

Ja tosiaan tuo aseiden ja niiden panosten kanssa pulaaminen on melkoinen lentosimulaattori itsessään. Huvittavaa tavallaan, että tällaisessa pelissä on monta sivua pitkä listaus näppisbindauksia ja muita asetuksia. Kiva toisaalta että on valinnanvaraa, mutta tarpeettoman monimutkaisen kontollisysteemin ovat tähän kehittäneet monessakin mielessä. Joissakin tilanteissa pitää klikkailla vuorotellen useita eri painikkeita, vaikka normaalisti muissa vastaavissa peleissä homma hoituu yhdellä painikkeella.

Tuo aseiden loadout systeemi on sellainen pikku puzzle/minipeli, joita tässä riittää. Onneksi tuota aserulettia pystyy hieman hillitsemään, jos on valmis luopumaan kymmenistä kivääreistä ja haulikoista, joita ei koskaan käytä ja on valmis pelaamaan max neljällä aseella + heitettävät ja nyrkit.

Leiristä löytyy weapon storage (en muista, tarviiko avata/hommata sinne erikseen). Storagella kannattaa tehdä loadout, jota haluaa käyttää: sidearmit + 1 ase olkapää slottiin ja 1 ase selkäslottiin, loput jättää säilöön. Hepoon ei kannata säilöä mitään ylimääräisiä, koska se sekottaa pakkaa.

Nyt jos Arthur autoholsteroi (ihanaa finglishiä) niin ratsailta poistuessa saat nuo aseet, jotka olet valinnut slotteihin automaattisesti mukaasi. Samaten tehtävissä on oikeat aseet mukana + tehtävän mukana tulevat. Jos aseen haluaa laittaa pois käsistä ratsailla niin käytä TABia, aseen omalla bindillä aseet menevät hevosen storageen.

Mikäli kaakin storagessa on useampi ase niin peli heittää automaattitilanteissa käteen todennäköisesti aseen, joka tekee eniten vahinkoa. Siksi kannattaa (imo) jättää ylimääräisest aseet weapon storageen.

Ei ehkä se ihanteellisin ratkaisu, mutta vähentää weapon wheelissä puljaamista ja sitä lottoa, mikä tuliluikku tällä kertaa arvotaan käteen.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo aseiden loadout systeemi on sellainen pikku puzzle/minipeli, joita tässä riittää. Onneksi tuota aserulettia pystyy hieman hillitsemään, jos on valmis luopumaan kymmenistä kivääreistä ja haulikoista, joita ei koskaan käytä ja on valmis pelaamaan max neljällä aseella + heitettävät ja nyrkit.

Leirissä Arhurin makuupaikalla on gun storage (en muista, tarviiko avata/hommata sinne erikseen). Storagella kannattaa tehdä loadout, jota haluaa käyttää: sidearmit + 1 ase olkapää slottiin ja 1 ase selkäslottiin, loput jättää storageen. Hepoon ei kannata säilöä mitään ylimääräisiä, koska se sekottaa pakkaa.

Nyt jos Arthur autoholsteroi (ihanaa finglishiä) niin ratsailta poistuessa saat nuo aseet, jotka olet valinnut slotteihin automaattisesti mukaasi. Samaten tehtävissä on oikeat aseet mukana + tehtävän mukana tulevat. Jos aseen haluaa laittaa pois käsistä ratsailla niin käytä TABia, aseen omalla bindillä aseet menevät hevosen storageen.

Mikäli kaakin storagessa on useampi ase niin peli heittää automaattitilanteissa käteen todennäköisesti aseen, joka tekee eniten vahinkoa. Siksi kannattaa (imo) jättää ylimääräisest aseet gun storageen.

Ei ehkä se ihanteellisin ratkaisu, mutta vähentää weapon wheelissä puljaamista ja sitä lottoa, mikä tuliluikku tällä kertaa arvotaan käteen.
Kiitos vinkeistä, näistä voi olla apua joskus toiste tai muille pelaajille. Omalla kohdalla ratkaisin tässä vaiheessa tämän ja kaikki muutkin käytettävyysongelmat poistamalla koko pelin. :D
 
Kiitos vinkeistä, näistä voi olla apua joskus toiste tai muille pelaajille. Omalla kohdalla ratkaisin tässä vaiheessa tämän ja kaikki muutkin käytettävyysongelmat poistamalla koko pelin. :D
Voi hitsit, pitääpä kyllä itekki kokeilla ekana tuota uninstall-modia seuraavan kerran kun joku peli rupiaa ärsyttään :rofl2:
 
Itse ostin tämän pelin jo toisen kerran. Ensimäinen kerta jäi kesken kun myin silloisen konsolin pois. Nyt oli sopivasti tarjouksessa ja en voinut hillitä itseäni.
Ja voi pojat, kyllä on meno maistunut. Tämä on kyllä mielestäni yksi kaikkien aikojen parhaista peleistä.
 
Tulipahan tätä pelattua liikaakin ja vielä joku päivä varmaan pitäisi onlinea kokeilla..

Hevosista voi muuta sanoa kuin että nuo arabianit saa painua syvimpään helvettiin. Millään muulla hevosella en ole kuollut tässä yhtä paljon kuin tuolla ponilla mikä kompastuu lähes jokaiseen pikku kiveen ja lähettää arttu paran pää edellä puuta päin. Välillä saattaa lähteä kääntyilemään mihin sattuu itsestään kun laukkaat suoraan... Viimeinen niitti oli kun tuo mulkvisti päätti kaatua ja lähetti artun junan alle. Eutanasian sai ja tilalle turkomani joka oikeasti tottelee ja ei kaadu jokaiseen hiekan jyvään. Turkomanit tosin näyttävät säikkyvän korkeita paikkoja mutta eivät sentää lähetä ratsastajaa alas toisin kuin arabianit.

Mutta näin ylipäätänsä aivan omaa luokkaansa oleva peli minkä tasolle ei moni yllä ja varmaan tämän tasoisia ei tulla näkemään vähään aikaan.
 
Mutta näin ylipäätänsä aivan omaa luokkaansa oleva peli minkä tasolle ei moni yllä ja varmaan tämän tasoisia ei tulla näkemään vähään aikaan.
Aika jännä. Minä olen saanut pelistä vähän erilaisen kuvan. Tylsä, hidastempoinen, kömpelöillä ja lagaavilla kontrolleilla varustettu ylihypetetty konsoliporttaus kuvaa tätä paljon paremmin. Komeita maisemia tässä toki on paikoitellen, mutta pelattavuus on niin kökköä kautta linjan, että ei vaan pysty.
 
Aika jännä. Minä olen saanut pelistä vähän erilaisen kuvan. Tylsä, hidastempoinen, kömpelöillä ja lagaavilla kontrolleilla varustettu ylihypetetty konsoliporttaus kuvaa tätä paljon paremmin. Komeita maisemia tässä toki on paikoitellen, mutta pelattavuus on niin kökköä kautta linjan, että ei vaan pysty.
Tuo hitaampi pelityyli ei sovi kaikille. Kontrolleissa en huomannu juuri mitään vaikeuksia paitsi mitä nyt nuo hevoset kettuilevat välillä.
Tarinahan tässä on aikalailla timanttia omasta mielestä.
 
No kyllähän mielipiteitä maailmaan mahtuu. Omasta mielestä yksi parhaista peleistä. Ymmärrän toki, miksi joku tuosta ei pidä.
 
Kiitos vinkeistä, näistä voi olla apua joskus toiste tai muille pelaajille. Omalla kohdalla ratkaisin tässä vaiheessa tämän ja kaikki muutkin käytettävyysongelmat poistamalla koko pelin. :D

Juu ymmärrän kyllä varsin hyvin, jos poistoon meni. Munkin pari ensimmäistä läpipeluuta jäi johonkin chapter 2 tietämille.
 
No kyllähän mielipiteitä maailmaan mahtuu. Omasta mielestä yksi parhaista peleistä. Ymmärrän toki, miksi joku tuosta ei pidä.
Joo, onhan tätä kehuttu tosi paljon, enkä kuvittele että oma näkemys olisi näitä sen parempi. Ei vaan tyylillisesti ja tekniseltä toimivuudeltaan minulle uponnut ja vähän siksi harmittaa että tuli sorruttua hypen myötä ostamaan. Luin ja katselin kyllä kasan arvosteluita ennen ostopäätöstä, mutta jotenkin nuo mainitut miinuspuolet tulivat silti yllätyksenä. No, onneksi oli sentään tarjouksessa. Eikä sitä tiedä vaikka joskus innostuisi aloittamaan uudestaan vähän matalammilla odotuksilla.
 
Pelillä on erittäin vahvat hyvät puolensa, mutta pelattavuudessa omastakin mielestä isoja heikkouksia juuri loottauksen hitaus ja ammuskelun valtava input lagi.

Tulitaistelut on itselläni ollut tässä pelkää dead eyen käyttöä, koska normaali tähtäys & ammuskelu ainakin hiirellä ja näppiksellä pelatessa on aivan hanurista.
 
Pelillä on erittäin vahvat hyvät puolensa, mutta pelattavuudessa omastakin mielestä isoja heikkouksia juuri loottauksen hitaus ja ammuskelun valtava input lagi.

Tulitaistelut on itselläni ollut tässä pelkää dead eyen käyttöä, koska normaali tähtäys & ammuskelu ainakin hiirellä ja näppiksellä pelatessa on aivan hanurista.
Mitä meinaat tuolla ammuskelun input lagilla?

Tuli kyllä tuota ded eyeta käytettyä vähän liikaa itsekin mutta kun lopetti sen käytön niin parin tunnin päästä oppi jo tähtäämään ilman.
Craftaaminen tässä pelissä on kyllä hanurista ja siinä hitaus on vähän turhankin hidasta. Loppujen lopuksi pitkälle pärjää ilman sitäkin.
 
Mulla RDR2 oli semmoinen ihan ok 7/10 - peli. Graafisesti huikea ja ensimmäiset n. 20-30 pelituntia olivat aivan timanttia. Tämän jälkeen peli alkaa laahaamaan ja hiertämään _todella_ pahasti. Esim. alussa ihastuttaneet "immersiojutut" (nälkämekaniikat, piiiiiitkät loottausanimaatiot ym.) muuttuvat lähinnä ärsyttäväksi pakkopullaksi ja aika tarkkaan näillä lopetin kaikenlaisen loottamisen kokonaan, ihan vaan koska se oli niin saatanan hidasta ja vaivalloista. Noin muutenkin tässä kohtaa alkaa pelin todellinen luonne ja järjetön kaavamaisuus paistaa läpi. Tehtävät toistavat hyvin pitkälti samaa kaavaa: ratsasta jonnekin kuunnellen samalla jonkun tyypin lätinää, perillä tapahtuu "yllättävä" käänne ja pääset tappamaan sata rosmoa, ratsasta takaisin, kuuntele kun Dutch sössöttää jotain järjettömän tyhmää paskaa. Lopuksi hajoile siihen miten vitun tyhmä Arttu on. Toista, aivan vitun liian monta kertaa.

Lisäksi tässä kohtaa alkaa nk. ludonarratiivinen dissonanssi lyömään kasvoille ja kovaa. Pelillä on nimittäin aivan totaalisen jakomielitautinen suhde "realismin" kanssa. Tehtävien ulkopuolella maailma on iso ja avoin ja siinä mallinetaan realistisesti kaikenlaista paskaa hevosen lämpötilaan reagoivista kiveksistä lähtien. Tehtävien aikana taas Arttu muuttuu kunnon terminaattoriksi ja lahtaa kerta toisensa jälkeen kirjaimellisesti satapäin kasvottomia mookkeja yksinään ja tehtävät kulkevat tiukemmin kiskoilla kuin monet varsinaiset rail shootterit. Väkiselläkin rupeaa miettimään New Austinin väestödynamiikkaa, kun suunnilleen joka tehtävässä lahdataan enemmän kasvottomia mookkeja, kuin suurimmassa osassa kaupunkeja on ylipäätään ihmisiä. Maahanmuuttoprosentti on ilmeisen kova.

Kaiken kaikkiaan itselle tuli hyvin vahvasti fiilis, että R* porukka olisi oikeasti halunnut tehdä vaan elokuvan, mutta heidät pakotettiin lisäämään mukaan mukapelillisiä elementtejä ja avoin maailma täysin sekundaarisena jokseenkin epäoleellisena taustailluusiona. Sekosin laskuissa siitä, kuinka monta kertaa feilasin tehtäviä puhtaasti sen takia, että en suorittanut niitä tismalleen pelintekijöiden suunnittelemia askelmerkkejä noudattaen tai kuinka monta kertaa esim. käytössäni olleet aseet vaihtuivat mielivaltaisesti toisiksi, ihan vaan sen takia, että välivideossa oli haluttu pakottaa joku tietty ase kouraan. Yritä kiertää vihollisen sivustaan MISSION FAIL, hiippaile puukottamaan MISSION FAIL, yritä ottaa pieni oikoreitti ratsastaessa tehtävän aikana MISSION FAIL. Lähestymistapoja tehtäviin on aina tasan yksi. Peliin olisi sopinut minun mielestäni paljon paremmin myös taisteluihin yltävä realismi: paljon vähemmän vihollisia, mutta jotka olisivat paljon kuolettavampia. Hitaampaa ja taktisempaa menoa. Olisin myös arvostanut jos edes välillä olisi voinut oikeasti tehdä asioita hieman useammalla tavalla, vaikkapa hiippaillen tai edes lähestymissuunta valiten.

Ymmärrän toki, että kun halutaan antaa se paljon puhuttu cinemaattinen elämyspläjäys niin eihän pelaajille voi liikaa vapausasteita antaa. Eikä tämä nyt sinänsä olisi ollut niin iso ongelma, jos peli ei olisi ollut aivan totaalisesti liian pitkä. Tehtäviä on ihan posketon määrä (enemmän kuin yhdessäkään aiemmassa R* pelissä), ne ovat ihan liian pitkiä sisältöönsä nähden ja suurimmaksi osaksi toistavat itseään ihan järjettömän paljon. Mahtuu toki joukkoon mieleenpainuvia helmiäkin, mutta väittäisin että pääjuonitehtäviä olisi voinut olla puolet vähemmän ilman, että mitään kovin oleellista pelikokemuksesta olisi menetetty. Nyt oma pelikokemus oli about 20-30h timanttia, 50-60h pakkopullaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitä meinaat tuolla ammuskelun input lagilla?
Tossa käydään perusteellisesti läpi pelin input lagia, jos lätinöitä jaksa kuunnella löydät pelkät viivemittaukset millisekunteina kun skippailet eteenpäin:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.



Video tehty pian PC julkaisun jälkeen, jolloin myös itse tämän pelasin läpi. En tiedä onko asia muuttunut päivitysten myötä paremmaksi.
 
Mulla RDR2 oli semmoinen ihan ok 7/10 - peli. Graafisesti huikea ja ensimmäiset n. 20-30 pelituntia olivat aivan timanttia. Tämän jälkeen peli alkaa laahaamaan ja hiertämään _todella_ pahasti. Esim. alussa ihastuttaneet "immersiojutut" (nälkämekaniikat, piiiiiitkät loottausanimaatiot ym.) muuttuvat lähinnä ärsyttäväksi pakkopullaksi ja aika tarkkaan näillä lopetin kaikenlaisen loottamisen kokonaan, ihan vaan koska se oli niin saatanan hidasta ja vaivalloista. Noin muutenkin tässä kohtaa alkaa pelin todellinen luonne ja järjetön kaavamaisuus paistaa läpi. Tehtävät toistavat hyvin pitkälti samaa kaavaa: ratsasta jonnekin kuunnellen samalla jonkun tyypin lätinää, perillä tapahtuu "yllättävä" käänne ja pääset tappamaan sata rosmoa, ratsasta takaisin, kuuntele kun Dutch sössöttää jotain järjettömän tyhmää paskaa. Lopuksi hajoile siihen miten vitun tyhmä Arttu on. Toista, aivan vitun liian monta kertaa.

Juu pääjuoni kyllä alkoi tympiä itseäkin jossain puolen välin korvilla. Kaikki tehtävät toisti juuri tuota samaa kaavaa. Ruumiiden loottamisen hitaus oli oikeastaan ainoa pelimekaaninen asia, mikä alkoi oikeasti kanssa vähän ärsyttämään.

Epilogi on muuten ihan hemmetin hyvä ja 100 kertaa parempaa settiä tarinallisesti kun tuo pääjuoni. Se kannattaa pelata ehdottomasti läpi.

Itselle parasta antia tässä oli loppupleissä juuri se avoimen maailman samoilu, puuhailu, aarteiden metsästys ja random encounterit yms. oheistoiminta. Välillä sitten aina pelailin yhden puisen, kiskoilla etenevän main missionin.
 
Juu pääjuoni kyllä alkoi tympiä itseäkin jossain puolen välin korvilla. Kaikki tehtävät toisti juuri tuota samaa kaavaa. Ruumiiden loottamisen hitaus oli oikeastaan ainoa pelimekaaninen asia, mikä alkoi oikeasti kanssa vähän ärsyttämään.

Epilogi on muuten ihan hemmetin hyvä ja 100 kertaa parempaa settiä tarinallisesti kun tuo pääjuoni. Se kannattaa pelata ehdottomasti läpi.

Itselle parasta antia tässä oli loppupleissä juuri se avoimen maailman samoilu, puuhailu, aarteiden metsästys ja random encounterit yms. oheistoiminta. Välillä sitten aina pelailin yhden puisen, kiskoilla etenevän main missionin.

Joo, tässä tiivistyy aika hyvin omat fiilikset. Epilogi (varsinkin se jälkimmäinen osa), oli itselle myös melkeinpä pelin parasta antia, vaikka siihenkin piti tunkea muutamat turhat kohtaamiset satapäin tyhjyydestä spawnaavien mookkien kanssa.

Maagisimmillaan peli oli tosiaan ihan alussa, kun pelin tarinalliset ja pelilliset puutteet eivät vielä nousseet häiritseviksi. Alussa kun maailma ekaa kertaa alkoi aukeamaan, käytin kymmeniä tunteja ihan vaan metsissä samoiluun, metsästelyyn ja leirinuotiolla fiilistelyyn, joissa peli kyllä tarjoaa aivan ensiluokkaista tunnelmaa. Valitettavasti kaikki nämä aktiviteetit on loppujen lopuksi jokseenkin täysin irrallisia pelin muusta sisällöstä ja RDR2 on avoimen maailman peli oikeastaan vain nimellisesti. Onpa näitä muitakin pelejä joihin on tungettu avoin maailma lähinnä jonkinlaiseksi taustakulissiksi ja oheisajanvietteeksi tehtävien välillä. Esim. LA Noire tulee mieleen pelinä, joka ei olisi varsinaisesti jäänyt mitään paitsi vaikka siinä ei olisikaan ollut avointa maailmaa, varsinkin kun siinä ei ollut pahemmin edes mitään tekemistä avoimessa maailmassa tehtävien välillä.

Hyvänä kontrastina oikeasti hyvästä avoimen maailman pelistä, joka nimenomaan hyödyntää avointa pelimaailmaa läpi koko pelin, on vähän ennen RDR2:sta julkaistu Breath of The Wild. Siinä peli alussa opettaa pelaajalle oleellisimmat pelimekaniikat ja sen jälkeen päästää hänet vapaaksi maailmaan käyttämään ja yhdistelemään näitä parhaaksi näkemällään tavalla. Toki välillä tulee vähän tarinatuubia, mutta pääosin homma pysyy avoinna ja pelaaja on vapaa lähestymään asioita parhaaksi näkemällään tavalla.
 
Nyt 10-15h takana ja ihan mukavaa menoa ollut. Päätehtävästä ei mitää käryy, mä vaan menen siellä täällä ja teen jotain mitä eteen sattuu. Mukava kävelysimulaattori.

Mutta tän ehdottomasti heikoin lenkki on kontrollit. Voi taivas että ne on tehty kömpelöks ja vaikeeks. Ottaa lanttuun kun vaikka lähestyy jotain leiriä ja sieltä huudellaan jotain varoituksia ja tonne alas tulee lista kaikesta mitä voi tehdä niin eihän niitä perkeleen nappeja taas löydä ja muista mikä tekee mitäkin ja sitten vihut onkin jo kimpussa. Ja jotenkin ihmeellisesti on ihan peruskontrollit onnistuttu kusemaan liian monella napilla. Avaa laatikko yhdellä napilla, ota kirje toisella napilla, lue se kolmannella napilla, käännä sivua neljännellä napilla, käännä takaisin viidennellä napilla, laita kirje pois kuudennella napilla, sulje laatikko seitsemännellä napilla. Tän koko paskan olis voinu hoitaa parilla napilla ihan hyvin kun olis vähän järkee käytetty. En kyllä tajuu miks ei ole voitu vähän optimoida tuota käyttökokemusta. Suurin osa ajasta menee noitten perkeleen nappien kanssa säätämisessä.

Sitten on tämä muuttuva loadout. Jotenkin ihmeelliseti ne muuttuu aina silloin tällöin. Helvetin kiva kun olet laittanu ittelles kaikki hyvin ja sitten päätät nukkua vaikka hetken tai tulee joku välianimaatio ja sen jälkeen lähdet seikkailemaan ja juoksemaan ja vaikka metsästämään. Vain huomataksesi että se saatanan jouskari on taas hevosen repussa. Ja taas saa säätää loadoutin uusiks.
 
Nyt 10-15h takana ja ihan mukavaa menoa ollut. Päätehtävästä ei mitää käryy, mä vaan menen siellä täällä ja teen jotain mitä eteen sattuu. Mukava kävelysimulaattori.

Mutta tän ehdottomasti heikoin lenkki on kontrollit. Voi taivas että ne on tehty kömpelöks ja vaikeeks. Ottaa lanttuun kun vaikka lähestyy jotain leiriä ja sieltä huudellaan jotain varoituksia ja tonne alas tulee lista kaikesta mitä voi tehdä niin eihän niitä perkeleen nappeja taas löydä ja muista mikä tekee mitäkin ja sitten vihut onkin jo kimpussa. Ja jotenkin ihmeellisesti on ihan peruskontrollit onnistuttu kusemaan liian monella napilla. Avaa laatikko yhdellä napilla, ota kirje toisella napilla, lue se kolmannella napilla, käännä sivua neljännellä napilla, käännä takaisin viidennellä napilla, laita kirje pois kuudennella napilla, sulje laatikko seitsemännellä napilla. Tän koko paskan olis voinu hoitaa parilla napilla ihan hyvin kun olis vähän järkee käytetty. En kyllä tajuu miks ei ole voitu vähän optimoida tuota käyttökokemusta. Suurin osa ajasta menee noitten perkeleen nappien kanssa säätämisessä.
Voin allekirjoittaa nuo kontrollit, itselläkin tulee vahinkolaukauksia ja muita sekoiluja edelleen aika usein. Puhumattakaan hevosella ratsastamisesta. Tähtääminen onneksi alkoi sujua kun hiukan säädin vakioasetuksia.
Tuohon muuttuvaan

Sitten on tämä muuttuva loadout. Jotenkin ihmeelliseti ne muuttuu aina silloin tällöin. Helvetin kiva kun olet laittanu ittelles kaikki hyvin ja sitten päätät nukkua vaikka hetken tai tulee joku välianimaatio ja sen jälkeen lähdet seikkailemaan ja juoksemaan ja vaikka metsästämään. Vain huomataksesi että se saatanan jouskari on taas hevosen repussa. Ja taas saa säätää loadoutin uusiks.
Tässä taisi pari viestiä ylöspäin olla neuvo miten tuon loadoutin muuttumisen pystyi kikkailemaan, ilmeisesti leiriin pystyi jättämään Artun vaunuun osan aseista, pitää itsekin tutkia tuo tänään.


Itselle raivostuttavin asia tässä pelissä on tuo päätehtävien alku, ensin videopätkää ja sen jälkeen ikuisuus ratsastusta. Mielestäni tuo olisi voitu paremmin toteuttaa pelkällä välivideolla jolloin itse tunnelmaa olisi pystytty entisestään korostamaan.
Onneksi eilen huomasin tuon leirin avulla pikasiirtymisen!!! Eli leiri pystyyn niin sieltä pystyy valitsemaan spawnipaikan kylistä missä olet vieraillut. Ja Artun vaunuista pystyy myös spawnaamaan vierailtuihin paikkoihin.

Mutta onhan tämä silti puutteineenkin aivan loistava peli tällaiselle länkkäri/Tex Willer fanille:hungry: Pelin hitauden ymmärrän sillä että pelinkehittäjät ovat halunneet autenttista lännen menoa, hitaasti soljuvaa tarinaa ja kauniita maisemia.
 
Mutta tän ehdottomasti heikoin lenkki on kontrollit. Voi taivas että ne on tehty kömpelöks ja vaikeeks. Ottaa lanttuun kun vaikka lähestyy jotain leiriä ja sieltä huudellaan jotain varoituksia ja tonne alas tulee lista kaikesta mitä voi tehdä niin eihän niitä perkeleen nappeja taas löydä ja muista mikä tekee mitäkin ja sitten vihut onkin jo kimpussa. Ja jotenkin ihmeellisesti on ihan peruskontrollit onnistuttu kusemaan liian monella napilla. Avaa laatikko yhdellä napilla, ota kirje toisella napilla, lue se kolmannella napilla, käännä sivua neljännellä napilla, käännä takaisin viidennellä napilla, laita kirje pois kuudennella napilla, sulje laatikko seitsemännellä napilla. Tän koko paskan olis voinu hoitaa parilla napilla ihan hyvin kun olis vähän järkee käytetty. En kyllä tajuu miks ei ole voitu vähän optimoida tuota käyttökokemusta. Suurin osa ajasta menee noitten perkeleen nappien kanssa säätämisessä.
Tämä oli pahin ärsytyksen paikka ja kamelin selän katkaisija omallakin kohdalla. En voi kertakaikkiaan sietää noin paskaa käytettävyyttä.
 
Itselle raivostuttavin asia tässä pelissä on tuo päätehtävien alku, ensin videopätkää ja sen jälkeen ikuisuus ratsastusta. Mielestäni tuo olisi voitu paremmin toteuttaa pelkällä välivideolla jolloin itse tunnelmaa olisi pystytty entisestään korostamaan.
Onneksi eilen huomasin tuon leirin avulla pikasiirtymisen!!! Eli leiri pystyyn niin sieltä pystyy valitsemaan spawnipaikan kylistä missä olet vieraillut. Ja Artun vaunuista pystyy myös spawnaamaan vierailtuihin paikkoihin.

En ole ihan varma tästä mutta jos et ole huomannut niin siinähän on se cinema-mode jolla voi ratsastaa automaattisesti, jos nyt en yhtään väärin muista. Tällä tyylillä How do I auto ride my horse on PC.
 
En muista kontrollien tuottaneen vaikeuksia kuin ihan alussa, kyllä ne oppi kun pelasi jonkun aikaa. Ja hitaus ei haittaa myöskään, tässä on haettu realismia. Oikeassakaan elämässä et voi vaan seistä kuolleen vihun vieressä ja lootti tavarat vaan ilmestyy tyhjästä sun taskuihin. Rdr1 oli omaan makuun liian arcademainen, tässä ei olla menty sieltä mistä aita on matalin. Tässä on enemmän fiilis että ohjaat oikeaa ihmistä eikä videopelihahmoa.
 
En muista kontrollien tuottaneen vaikeuksia kuin ihan alussa, kyllä ne oppi kun pelasi jonkun aikaa. Ja hitaus ei haittaa myöskään, tässä on haettu realismia. Oikeassakaan elämässä et voi vaan seistä kuolleen vihun vieressä ja lootti tavarat vaan ilmestyy tyhjästä sun taskuihin. Rdr1 oli omaan makuun liian arcademainen, tässä ei olla menty sieltä mistä aita on matalin. Tässä on enemmän fiilis että ohjaat oikeaa ihmistä eikä videopelihahmoa.

Juu tuo tavaran loottaamisen hitaus vaan käy raskaaksi, kun siinä on se 50 ruumista kasassa. Muuten ei minuakaan noi animaatiot haitanneet, kun niitä ei koko aikaa peräkanaa joudu muissa hommissa kattelemaan.
 
En muista kontrollien tuottaneen vaikeuksia kuin ihan alussa, kyllä ne oppi kun pelasi jonkun aikaa. Ja hitaus ei haittaa myöskään, tässä on haettu realismia. Oikeassakaan elämässä et voi vaan seistä kuolleen vihun vieressä ja lootti tavarat vaan ilmestyy tyhjästä sun taskuihin. Rdr1 oli omaan makuun liian arcademainen, tässä ei olla menty sieltä mistä aita on matalin. Tässä on enemmän fiilis että ohjaat oikeaa ihmistä eikä videopelihahmoa.
Ei toi hitaus mutta kontrollit.
Joku kun uhkailee niin se on jo kimpussa ennenkuin edes tiedän mitä vaihtoehtoja minulla on. Saatikka kun joku käy kimppuun ja pitäis muistaa millä napilla lyödään, millä torjutaan, millä kuristetaan, millä huudetaan ja millä mitäkin. Tappelu on yleensä ohi ennenkuin oon edes löytäny oikeet napit näppikseltä.
Tossa puuttuu semmonen tietty logiikka noiden nappien kanssa. Ei vaan voi käsittää miks niitä ei PC versiossa vähän yksinkertaistettu. Esimerkiks juuri niin että kun puhut jollekkin niin voisit valita repliikeistä hiiren rullalla jotain. Tässä on jotenkin ihan syyttä tehty kontrollit hankalasti muistettavaksi varsinkaan kun monesti ei ole aikaa miettiä missä mikäkin nappi on.
 
Ehkä enemmän sekaannuksia tullut niissä tilanteissa kun samoihin nappeihin on yhdistelty useita eri toimintoja. Yksi mikä tulee ensimmäisenä mieleen kun yritän lootata kuolleen hevosen niin päähahmo nostaakin vieressä lojuvan vihun koska en seissyt juuri oikeassa kohdassa ja/tai katsonut juuri oikeaan suuntaan. Näissä tilanteissa on vain katsottava oikasta alanurkasta mitä mikin nappi tekee sillä hetkellä ja hienosäädettävä hahmon sijaintia ja kameraa sen mukaan tai sitten Q:sta selaa mihinkä keskitytään että saa halutun toiminnon valittavaksi.
 
Noista kontrolleista pc:ssä. Minulla(kin) on ollut monenkin pelin kanssa hankaluutena ja etenemisen esteenä näppäimien muistaminen. Lopulta ostin tarjouksesta Stream Deck -lisälaitteen (tälläkin hetkellä on muuten tarjous Gigantissa, mutta silti tuo parempi malli maksaa parisataa...), johon laitoin pelien näppäimiä näkyviin (muistilistaa toiminnot+näppäin) ja myös suoraan siitä laitteesta käytettäväksi. Siihen saa tietääkseni myös monimutkaisempia makroja, mutta en itse ole vielä tarvinnut kuin enimmillään parin toiminnon painikkeita.
Helpottaa paljon ja nuo näkyvät pimeässäkin toisin kuin paperille tulostetut muistilistat. RDR2:sta en ole vielä hankkinut enkä siis kokeillut sen kanssa, mutta vielä joskus! :)

Esimerkiksi Assassin's Creed Unity:n painikkeista minulla on valokuva viestissä Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä (esim. numeronäppäimissä 1-8 on aseita ja toimintoja).
Ja Euro Truck Simulator 2:sta on esimerkkinä valokuva viestissä Rekkasimulaattorit (samalla sivulla ylempänä myös käyttäjän omenanraato kahden Stream Deckin käytöstä esimerkki).
Työpöytäkäytössäkin olen laittanut laitteen painikkeet aika tehokkaasti käyttöön, mm. ohjelmien käynnistämisiä, verkkolevyhakemistojen avaamista, ...
 
Joskus kaapista tai laatikosta löytyy kaksi tavaraa joista toinen kiinnostaisi mutta sitä toista on jo laukut täynnä ja peli tietenkin tarjoaa poimittavaksi vain tätä jälkimmäistä. Aikansa kun kuvakulmaa ja hahmon sijaintia muuttelee, tavara vaihtuu oikeaan. Onkos tähän olemassa jotain tapaa, jolla poimittavan tavaran saisi paremmin valittua?
 
Vihdosta viimein kampanja läpi, eihän se ottanut kun 2,5v. ja 115h monella pidemmällä tauolla :rofl:
Vaikka pääjuonessa oli aika paljon "turhaa" saman jauhamista, niin loppuun saivat jälleen nostettua fiilikset ja jotain roskia oli ilmassa silmien lähettyvillä.
Tässähän olisi ollut ainesta ihan 10/10 pelille, mutta R* erikoiset pudottaa kyllä rimaa. Sellaiset 8/10 tästä kuitenkin pitää antaa vaikka nega-lista olisikin pitkä, jos sitä nyt jaksaisin alkaa listata (kaikki täällä lienee jo mainittu).
Läpäisystä tuleva achievement sai ihmettelemään, että vain 20% Steam pelaajista on pelin läpäissyt, mutta sitten se taas ei ihmetyttänyt yhtään, teos on pitkä ja pääjuoni osittain aika pakkopullaa.

PS. Itseäni kun nappaa nämä historialliset "realistiset" (ei fantasiaa) pelit, niin sitten hypätään 500 vuotta taakse päin ja Euroopan mantereelle keski-aikaiseen Bohemiaan (Kingdom Come: Deliverance uudelleen läpäisyn pariin) :happy:
 
Aloin vihdoin pelaamaan kaverin suosituksesta RDR2 ja vähän yllätti tallentaminen verrattuna valtaosaan peleistä joissa on ns. quicksave F5 takana. Perheellisenä pelit jää kesken suht usein, mutta tallentaa ei voi vapaasti. Kun pelin joskus myöhemmin avaa taas se jatkuu jostain lähistöltä... No sitten jonkun karhunkaato tehtävän jälkeen ajattelin että nyt peli on varmaan tallentunut että voi vähän hassutella. Ryöstin junan ja ammuskelin porukkaa minkä jaksoin. Lopulta bountyhuntterit tappoi, mutta yllätys oli että pelaajan bounty pysyi latauksen jälkeen. Myös karhuntalja katosi hevosen kyydistä.

Nyt mietityttää että pitäisikö alottaa alusta kun tämä melko poikkeava pelimalli on selvinnyt. Tehtävien pakolliset jutustelut on vaan todella pitkiä kuunnella uudelleen :D
 
Aloin vihdoin pelaamaan kaverin suosituksesta RDR2 ja vähän yllätti tallentaminen verrattuna valtaosaan peleistä joissa on ns. quicksave F5 takana. Perheellisenä pelit jää kesken suht usein, mutta tallentaa ei voi vapaasti. Kun pelin joskus myöhemmin avaa taas se jatkuu jostain lähistöltä... No sitten jonkun karhunkaato tehtävän jälkeen ajattelin että nyt peli on varmaan tallentunut että voi vähän hassutella. Ryöstin junan ja ammuskelin porukkaa minkä jaksoin. Lopulta bountyhuntterit tappoi, mutta yllätys oli että pelaajan bounty pysyi latauksen jälkeen. Myös karhuntalja katosi hevosen kyydistä.

Nyt mietityttää että pitäisikö alottaa alusta kun tämä melko poikkeava pelimalli on selvinnyt. Tehtävien pakolliset jutustelut on vaan todella pitkiä kuunnella uudelleen :D

Voit tallentaa, jos teet leirinuotion, joka löytyy itemeistä. Ei toki ihan joka välissä voi, mutta kuitenkin.
Itse myös perheellinen, joten peluut välillä vaan 15min ja välillä ehtii pelaamaan jopa tunnin.

Toki, en porukkaa en lahda pelissä, niin bountyt pysyneet poissa, eli tuohon en osaa sanoa. Pikku bountyt pystyy juna-asemilla maksaa pois.
 
Toi RDR2:n seivisysteemi on kyllä ihan paska ja taas yksi asia lisää, jonka tosi monet kriitikot ja aika monet pelaajatkin ohitti ihan täysin. Peli kun ei varsinaisesti tallenna sitä pelimaailmaa ollenkaan, vaan ainoastaan hahmon statsit ja suurpiirteisen sijainnin.

Toki näinhän homma on aina R* - peleissä toiminut ja eipä tuo nyt RDR:ssäkään iso vahinko ole, kun maailma on kuitenkin 100% staattinen. Vitutti kuitenkin alkupuolella kun en tajunnut tuon seivisysteemin luonnetta ja meni random eventtejä vituiksi.
 
Aloin vihdoin pelaamaan kaverin suosituksesta RDR2 ja vähän yllätti tallentaminen verrattuna valtaosaan peleistä joissa on ns. quicksave F5 takana. Perheellisenä pelit jää kesken suht usein, mutta tallentaa ei voi vapaasti. Kun pelin joskus myöhemmin avaa taas se jatkuu jostain lähistöltä... No sitten jonkun karhunkaato tehtävän jälkeen ajattelin että nyt peli on varmaan tallentunut että voi vähän hassutella. Ryöstin junan ja ammuskelin porukkaa minkä jaksoin. Lopulta bountyhuntterit tappoi, mutta yllätys oli että pelaajan bounty pysyi latauksen jälkeen. Myös karhuntalja katosi hevosen kyydistä.

Nyt mietityttää että pitäisikö alottaa alusta kun tämä melko poikkeava pelimalli on selvinnyt. Tehtävien pakolliset jutustelut on vaan todella pitkiä kuunnella uudelleen :D

Ite ainakin otin autosaven pois päältä ja tallentelin itse manuaalisesti menun kautta. Tallentaa ei voi, jos on menossa jotain aktiviteettia esim. tehtävä jne. Periaatteessa siis tallentaa voi milloin huvittaa, näin ainakin PC:llä.
 
Joskus kaapista tai laatikosta löytyy kaksi tavaraa joista toinen kiinnostaisi mutta sitä toista on jo laukut täynnä ja peli tietenkin tarjoaa poimittavaksi vain tätä jälkimmäistä. Aikansa kun kuvakulmaa ja hahmon sijaintia muuttelee, tavara vaihtuu oikeaan. Onkos tähän olemassa jotain tapaa, jolla poimittavan tavaran saisi paremmin valittua?
Vaihda kuvakulma silmistä katsottuun, niin tavaroiden valitseminen muuttuu paljon helpommaksi. Kyseessä siis PC-versio ja käytössä hiiri ja näppäimistö.
 
Vaihda kuvakulma silmistä katsottuun, niin tavaroiden valitseminen muuttuu paljon helpommaksi. Kyseessä siis PC-versio ja käytössä hiiri ja näppäimistö.
First person näkymää on tullut käytettyäkin mutta tämäkään ei aina satavarmasti toimi. Olisihan noihin kontrolleihin mahtunut yksi toiminto lisää jolla voit selata poimittavia tavaroita :D
 
Piti aloittaa tämä mestariteos uudestaan, mutta jostain syystä ei käynnisty. Alla Windows 11 ja kokeiltu kaikkia mahdollisia kikkoja, mutta kun pelin yrittää avata niin lataa hetken aikaa jotain, mutta ruudulle ei ilmesty koko peliä ollenkaan.
Huvittavaa muuten tuo miten jotkut ovat sitä mieltä, että pakko pelata ohjaimella. Itsellä ihan päinvastoin, jäi pleikalla aikoinaan kesken juuri sen takia kun ohjaimella pelaamisesta ei tullut mitään. Hiirellä ja näppiksellä peli taas tuntuu aivan huikealta, koska sillä sentään tähtääminen onnistuu enkä edes ajatellut että liikkumisessa on mitään ongelmia. Omasta mielestäni tämä on yksi kaikkien aikojen parhaimmista peleistä, ja Rockstar teki taas sen että melkein kaikki muut pelit tuntuvat huonolaatuisilta, koska tässä laatutaso on vaan niin eri maailmasta. Jopa 2013 vuoden GTA tuntuu edelleen niin tasokkaalta, että melkein mikään muu firma ei pääse nyt melkein kymmenen vuotta jälkeenkään yhtä tasokkaaseen lopputulokseen.
 
Yritin aloittaa uudestaan, ei pysty kun taas tajuan kuinka vitun kankea tämä on ja nämä latausajat on ihan jäätävät! :facepalm: Pelkkä pelin käynnistyminen että pääsee itse liikkumaan ottaa sen 5-10min?!!

Toinen tehtävä kun pitää käydä putsaamassa se vihollisen leiri sieltä vuorilta, no kaikki menee hyvin, lähdetään takaisin ja se yksi vihollinen löytyy matkalta ja se pitää jahdata kiinni. Ammun sen hevosen ja kaveri putoaa maahan ja mun hevonen juoksee päälle ja se kuolee:facepalm: mission failed! No ei siinä kaikki, painan vahingossa restart mission se kun siinä on ensimmäisenä vaihtoehdoissa niin sehän pitää koko tehtävä aloittaa alusta :facepalm::facepalm:

No ajattelin että ei mitään, kyllä se varmasti on tallentanut sen tulitaistelun jälkeen, mutta paskan marjat se ole mitään tallentanut, 20min taas uudestaan, juu kiitos mutta ei kiitos. Muistin miksi tämä jäi viimeksi kesken ja tässä syy, tallennus kusee ja väärässä paikassa jonkun kuolema ja pelaa kaikki uudestaan + latausajat on jotain käsittämätöntä vaikka viimeisintä rautaa ja ssd nvme asemalle asennettu peli.
 
@Dr. Who

Jossain on jotain pahasti vialla, väärin tai vanhentunutta jos lautausajat ovat tuota luokkaa. Pelin käynnistys ja tallennuksen lataaminen vie koneeltani yhteensä hieman yli minuutin (Ryzen 2700X, Samsung 960 Pro, 32GT DDR4).

Muut "epäkohdat" viestissäsi johtuvat täysin omasta törttöilystä, ei pelistä.
 
@Dr. Who

Jossain on jotain pahasti vialla, väärin tai vanhentunutta jos lautausajat ovat tuota luokkaa. Pelin käynnistys ja tallennuksen lataaminen vie koneeltani yhteensä hieman yli minuutin (Ryzen 2700X, Samsung 960 Pro, 32GT DDR4).

Muut "epäkohdat" viestissäsi johtuvat täysin omasta törttöilystä, ei pelistä.

Kyllä se on huonoa suunnitelua jos tehtävät kestää 30min ja enemmän, koostuu monesta osasta, mutta ei tallenneta missään välissä kun mahdollisuus virhepainallukseen on olemassa.
 
Miten usein tuo on alennuksessa 20e rockstari steam yms? Tietysti saisi allkeyshopista tms. 20 eurolla, mutta jos virallisesti haluaa, niin voisin venailla hetken.

On niin ristiriitaista kokemusta, niin ei viitti ihan täyttä hintaa maksaa.
 
Kyllä se on huonoa suunnitelua jos tehtävät kestää 30min ja enemmän, koostuu monesta osasta, mutta ei tallenneta missään välissä kun mahdollisuus virhepainallukseen on olemassa.

Komppaan, on kyllä älyttömän kankea systeemi. Todennäköisesti johtuu pelimoottorista kuin olisi suunniteltu näin perseelleen. Tekee varsin haastavaksi jos peliaikaa on vähän niin välillä joutuu lopettamaan kesken tehtävän ja aloittaa alusta mikä syö peli intoa.

Tässä muutenkin vielä bugeja joiden takia joutuu aloittamaan tehtävän alusta. Niitä kun sattuu parit lyhyessä ajassa on viikon pelikerrat taputeltu.

(Esimerkki tehtävä: Haet kärryt ja ajat ne paikkaan b. Kärryt pysähtyy itsestään eikä tehtävä suoriudu. )
 
Komppaan, on kyllä älyttömän kankea systeemi. Todennäköisesti johtuu pelimoottorista kuin olisi suunniteltu näin perseelleen. Tekee varsin haastavaksi jos peliaikaa on vähän niin välillä joutuu lopettamaan kesken tehtävän ja aloittaa alusta mikä syö peli intoa.

Tässä muutenkin vielä bugeja joiden takia joutuu aloittamaan tehtävän alusta. Niitä kun sattuu parit lyhyessä ajassa on viikon pelikerrat taputeltu.

(Esimerkki tehtävä: Haet kärryt ja ajat ne paikkaan b. Kärryt pysähtyy itsestään eikä tehtävä suoriudu. )

Tämä, pari kertaa myös se kuuluisa väijytys ja et ole peliä muistanut tallentaa kun samoillut ympäri karttaa ja sitten bugin takia menetät tunnin pelit niin :darra:
 
Tämä, pari kertaa myös se kuuluisa väijytys ja et ole peliä muistanut tallentaa kun samoillut ympäri karttaa ja sitten bugin takia menetät tunnin pelit niin :darra:
Pelin vika?:lol:

Voisihan tuo tallennussysteemi aina parempi olla, mutta mielestäni ei ole mitenkään tarpeellista pystyä tallentamaan kesken tehtävän. Tämähän on ihan peruskauraa ties kuinka monessa pelissä: kun epäonnistut, aloitat alusta.
 

Lukemisen ymmärtäminen :facepalm:

Tämä, pari kertaa myös se kuuluisa väijytys ja et ole peliä muistanut tallentaa kun samoillut ympäri karttaa ja sitten bugin takia menetät tunnin pelit niin :darra:

Jos autosave tallentaa vähän milloin sattuu ja lähinnä tehtävien jälkeen, käytät aikaa samoiluun ympäri kartaa, tutkit alueita ja nuohoat kaikki paikat läpi, mutta et tee sitä leiriä missä tallentaa niin kyllä se vituttaa kuolla pelin bugin takia. Se on hyvä että pelista tehdään mahdollisimman realistinen, mutta silti se ei toimi itsellä joka pelaa ehkä sen tunnin, kaksi viikossa.

Sama homma oli Kingdom Come: Deliverance:ssa ja siinähän tallennustapaa muutettiin koska pelaajat vaati sitä...
 
Jos autosave tallentaa vähän milloin sattuu ja lähinnä tehtävien jälkeen, käytät aikaa samoiluun ympäri kartaa, tutkit alueita ja nuohoat kaikki paikat läpi, mutta et tee sitä leiriä missä tallentaa niin kyllä se vituttaa kuolla pelin bugin takia. Se on hyvä että pelista tehdään mahdollisimman realistinen, mutta silti se ei toimi itsellä joka pelaa ehkä sen tunnin, kaksi viikossa.

Sama homma oli Kingdom Come: Deliverance:ssa ja siinähän tallennustapaa muutettiin koska pelaajat vaati sitä...
Miten sitä ikinä pärjättiinkään 90-luvulla tai 2000-luvun alussa, kun ei ollut autosavea. Eikä ollut checkpointtejakaan tehtävissä. :rofl2:
 
Lukemisen ymmärtäminen :facepalm:



Jos autosave tallentaa vähän milloin sattuu ja lähinnä tehtävien jälkeen, käytät aikaa samoiluun ympäri kartaa, tutkit alueita ja nuohoat kaikki paikat läpi, mutta et tee sitä leiriä missä tallentaa niin kyllä se vituttaa kuolla pelin bugin takia. Se on hyvä että pelista tehdään mahdollisimman realistinen, mutta silti se ei toimi itsellä joka pelaa ehkä sen tunnin, kaksi viikossa.

Sama homma oli Kingdom Come: Deliverance:ssa ja siinähän tallennustapaa muutettiin koska pelaajat vaati sitä...
Ymmärsin kyllä, että peli kaatui bugin takia. Ei se poista sitä faktaa että itse samoilun ohessa unohtaa tallentaa.
 
Miten sitä ikinä pärjättiinkään 90-luvulla tai 2000-luvun alussa, kun ei ollut autosavea. Eikä ollut checkpointtejakaan tehtävissä. :rofl2:
Silloin ei ollut perhettä eikä muuta elämää, myös pelit oli hieman toista luokkaa paneutumisen suhteen, DOOM:ia kun hakkasi niin riitti että tappoi kaikki
 
Koitin kahlata threadia, mutta ei osunut silmään. Eli ei tunnista näyttistä (vega56) vaan lukee ilmeisesti integroitua kun näyttää vramiksi 0 ja vittuilee ajurien päivityksestä. Kumminkin vega käytössä, kun radeon softwaresta seuraa tuon grafiikkatestin aikana. Eli mitä hittoa?

Muoks. Eli nyt toimii kun päivitti ajurit, vaikka ihan riittävät ne vanhatkin piti olla.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
287 590
Viestejä
4 929 622
Jäsenet
79 398
Uusin jäsen
Heikkinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom