Red Dead Redemption 2

Nyt 10-15h takana ja ihan mukavaa menoa ollut. Päätehtävästä ei mitää käryy, mä vaan menen siellä täällä ja teen jotain mitä eteen sattuu. Mukava kävelysimulaattori.

Mutta tän ehdottomasti heikoin lenkki on kontrollit. Voi taivas että ne on tehty kömpelöks ja vaikeeks. Ottaa lanttuun kun vaikka lähestyy jotain leiriä ja sieltä huudellaan jotain varoituksia ja tonne alas tulee lista kaikesta mitä voi tehdä niin eihän niitä perkeleen nappeja taas löydä ja muista mikä tekee mitäkin ja sitten vihut onkin jo kimpussa. Ja jotenkin ihmeellisesti on ihan peruskontrollit onnistuttu kusemaan liian monella napilla. Avaa laatikko yhdellä napilla, ota kirje toisella napilla, lue se kolmannella napilla, käännä sivua neljännellä napilla, käännä takaisin viidennellä napilla, laita kirje pois kuudennella napilla, sulje laatikko seitsemännellä napilla. Tän koko paskan olis voinu hoitaa parilla napilla ihan hyvin kun olis vähän järkee käytetty. En kyllä tajuu miks ei ole voitu vähän optimoida tuota käyttökokemusta. Suurin osa ajasta menee noitten perkeleen nappien kanssa säätämisessä.
Voin allekirjoittaa nuo kontrollit, itselläkin tulee vahinkolaukauksia ja muita sekoiluja edelleen aika usein. Puhumattakaan hevosella ratsastamisesta. Tähtääminen onneksi alkoi sujua kun hiukan säädin vakioasetuksia.
Tuohon muuttuvaan

Sitten on tämä muuttuva loadout. Jotenkin ihmeelliseti ne muuttuu aina silloin tällöin. Helvetin kiva kun olet laittanu ittelles kaikki hyvin ja sitten päätät nukkua vaikka hetken tai tulee joku välianimaatio ja sen jälkeen lähdet seikkailemaan ja juoksemaan ja vaikka metsästämään. Vain huomataksesi että se saatanan jouskari on taas hevosen repussa. Ja taas saa säätää loadoutin uusiks.
Tässä taisi pari viestiä ylöspäin olla neuvo miten tuon loadoutin muuttumisen pystyi kikkailemaan, ilmeisesti leiriin pystyi jättämään Artun vaunuun osan aseista, pitää itsekin tutkia tuo tänään.


Itselle raivostuttavin asia tässä pelissä on tuo päätehtävien alku, ensin videopätkää ja sen jälkeen ikuisuus ratsastusta. Mielestäni tuo olisi voitu paremmin toteuttaa pelkällä välivideolla jolloin itse tunnelmaa olisi pystytty entisestään korostamaan.
Onneksi eilen huomasin tuon leirin avulla pikasiirtymisen!!! Eli leiri pystyyn niin sieltä pystyy valitsemaan spawnipaikan kylistä missä olet vieraillut. Ja Artun vaunuista pystyy myös spawnaamaan vierailtuihin paikkoihin.

Mutta onhan tämä silti puutteineenkin aivan loistava peli tällaiselle länkkäri/Tex Willer fanille:hungry: Pelin hitauden ymmärrän sillä että pelinkehittäjät ovat halunneet autenttista lännen menoa, hitaasti soljuvaa tarinaa ja kauniita maisemia.
 
Mutta tän ehdottomasti heikoin lenkki on kontrollit. Voi taivas että ne on tehty kömpelöks ja vaikeeks. Ottaa lanttuun kun vaikka lähestyy jotain leiriä ja sieltä huudellaan jotain varoituksia ja tonne alas tulee lista kaikesta mitä voi tehdä niin eihän niitä perkeleen nappeja taas löydä ja muista mikä tekee mitäkin ja sitten vihut onkin jo kimpussa. Ja jotenkin ihmeellisesti on ihan peruskontrollit onnistuttu kusemaan liian monella napilla. Avaa laatikko yhdellä napilla, ota kirje toisella napilla, lue se kolmannella napilla, käännä sivua neljännellä napilla, käännä takaisin viidennellä napilla, laita kirje pois kuudennella napilla, sulje laatikko seitsemännellä napilla. Tän koko paskan olis voinu hoitaa parilla napilla ihan hyvin kun olis vähän järkee käytetty. En kyllä tajuu miks ei ole voitu vähän optimoida tuota käyttökokemusta. Suurin osa ajasta menee noitten perkeleen nappien kanssa säätämisessä.
Tämä oli pahin ärsytyksen paikka ja kamelin selän katkaisija omallakin kohdalla. En voi kertakaikkiaan sietää noin paskaa käytettävyyttä.
 
Itselle raivostuttavin asia tässä pelissä on tuo päätehtävien alku, ensin videopätkää ja sen jälkeen ikuisuus ratsastusta. Mielestäni tuo olisi voitu paremmin toteuttaa pelkällä välivideolla jolloin itse tunnelmaa olisi pystytty entisestään korostamaan.
Onneksi eilen huomasin tuon leirin avulla pikasiirtymisen!!! Eli leiri pystyyn niin sieltä pystyy valitsemaan spawnipaikan kylistä missä olet vieraillut. Ja Artun vaunuista pystyy myös spawnaamaan vierailtuihin paikkoihin.

En ole ihan varma tästä mutta jos et ole huomannut niin siinähän on se cinema-mode jolla voi ratsastaa automaattisesti, jos nyt en yhtään väärin muista. Tällä tyylillä How do I auto ride my horse on PC.
 
En muista kontrollien tuottaneen vaikeuksia kuin ihan alussa, kyllä ne oppi kun pelasi jonkun aikaa. Ja hitaus ei haittaa myöskään, tässä on haettu realismia. Oikeassakaan elämässä et voi vaan seistä kuolleen vihun vieressä ja lootti tavarat vaan ilmestyy tyhjästä sun taskuihin. Rdr1 oli omaan makuun liian arcademainen, tässä ei olla menty sieltä mistä aita on matalin. Tässä on enemmän fiilis että ohjaat oikeaa ihmistä eikä videopelihahmoa.
 
En muista kontrollien tuottaneen vaikeuksia kuin ihan alussa, kyllä ne oppi kun pelasi jonkun aikaa. Ja hitaus ei haittaa myöskään, tässä on haettu realismia. Oikeassakaan elämässä et voi vaan seistä kuolleen vihun vieressä ja lootti tavarat vaan ilmestyy tyhjästä sun taskuihin. Rdr1 oli omaan makuun liian arcademainen, tässä ei olla menty sieltä mistä aita on matalin. Tässä on enemmän fiilis että ohjaat oikeaa ihmistä eikä videopelihahmoa.

Juu tuo tavaran loottaamisen hitaus vaan käy raskaaksi, kun siinä on se 50 ruumista kasassa. Muuten ei minuakaan noi animaatiot haitanneet, kun niitä ei koko aikaa peräkanaa joudu muissa hommissa kattelemaan.
 
En muista kontrollien tuottaneen vaikeuksia kuin ihan alussa, kyllä ne oppi kun pelasi jonkun aikaa. Ja hitaus ei haittaa myöskään, tässä on haettu realismia. Oikeassakaan elämässä et voi vaan seistä kuolleen vihun vieressä ja lootti tavarat vaan ilmestyy tyhjästä sun taskuihin. Rdr1 oli omaan makuun liian arcademainen, tässä ei olla menty sieltä mistä aita on matalin. Tässä on enemmän fiilis että ohjaat oikeaa ihmistä eikä videopelihahmoa.
Ei toi hitaus mutta kontrollit.
Joku kun uhkailee niin se on jo kimpussa ennenkuin edes tiedän mitä vaihtoehtoja minulla on. Saatikka kun joku käy kimppuun ja pitäis muistaa millä napilla lyödään, millä torjutaan, millä kuristetaan, millä huudetaan ja millä mitäkin. Tappelu on yleensä ohi ennenkuin oon edes löytäny oikeet napit näppikseltä.
Tossa puuttuu semmonen tietty logiikka noiden nappien kanssa. Ei vaan voi käsittää miks niitä ei PC versiossa vähän yksinkertaistettu. Esimerkiks juuri niin että kun puhut jollekkin niin voisit valita repliikeistä hiiren rullalla jotain. Tässä on jotenkin ihan syyttä tehty kontrollit hankalasti muistettavaksi varsinkaan kun monesti ei ole aikaa miettiä missä mikäkin nappi on.
 
Ehkä enemmän sekaannuksia tullut niissä tilanteissa kun samoihin nappeihin on yhdistelty useita eri toimintoja. Yksi mikä tulee ensimmäisenä mieleen kun yritän lootata kuolleen hevosen niin päähahmo nostaakin vieressä lojuvan vihun koska en seissyt juuri oikeassa kohdassa ja/tai katsonut juuri oikeaan suuntaan. Näissä tilanteissa on vain katsottava oikasta alanurkasta mitä mikin nappi tekee sillä hetkellä ja hienosäädettävä hahmon sijaintia ja kameraa sen mukaan tai sitten Q:sta selaa mihinkä keskitytään että saa halutun toiminnon valittavaksi.
 
Noista kontrolleista pc:ssä. Minulla(kin) on ollut monenkin pelin kanssa hankaluutena ja etenemisen esteenä näppäimien muistaminen. Lopulta ostin tarjouksesta Stream Deck -lisälaitteen (tälläkin hetkellä on muuten tarjous Gigantissa, mutta silti tuo parempi malli maksaa parisataa...), johon laitoin pelien näppäimiä näkyviin (muistilistaa toiminnot+näppäin) ja myös suoraan siitä laitteesta käytettäväksi. Siihen saa tietääkseni myös monimutkaisempia makroja, mutta en itse ole vielä tarvinnut kuin enimmillään parin toiminnon painikkeita.
Helpottaa paljon ja nuo näkyvät pimeässäkin toisin kuin paperille tulostetut muistilistat. RDR2:sta en ole vielä hankkinut enkä siis kokeillut sen kanssa, mutta vielä joskus! :)

Esimerkiksi Assassin's Creed Unity:n painikkeista minulla on valokuva viestissä Viimeksi pelaamasi peli ja mietteitä siitä (esim. numeronäppäimissä 1-8 on aseita ja toimintoja).
Ja Euro Truck Simulator 2:sta on esimerkkinä valokuva viestissä Rekkasimulaattorit (samalla sivulla ylempänä myös käyttäjän omenanraato kahden Stream Deckin käytöstä esimerkki).
Työpöytäkäytössäkin olen laittanut laitteen painikkeet aika tehokkaasti käyttöön, mm. ohjelmien käynnistämisiä, verkkolevyhakemistojen avaamista, ...
 
Joskus kaapista tai laatikosta löytyy kaksi tavaraa joista toinen kiinnostaisi mutta sitä toista on jo laukut täynnä ja peli tietenkin tarjoaa poimittavaksi vain tätä jälkimmäistä. Aikansa kun kuvakulmaa ja hahmon sijaintia muuttelee, tavara vaihtuu oikeaan. Onkos tähän olemassa jotain tapaa, jolla poimittavan tavaran saisi paremmin valittua?
 
Vihdosta viimein kampanja läpi, eihän se ottanut kun 2,5v. ja 115h monella pidemmällä tauolla :rofl:
Vaikka pääjuonessa oli aika paljon "turhaa" saman jauhamista, niin loppuun saivat jälleen nostettua fiilikset ja jotain roskia oli ilmassa silmien lähettyvillä.
Tässähän olisi ollut ainesta ihan 10/10 pelille, mutta R* erikoiset pudottaa kyllä rimaa. Sellaiset 8/10 tästä kuitenkin pitää antaa vaikka nega-lista olisikin pitkä, jos sitä nyt jaksaisin alkaa listata (kaikki täällä lienee jo mainittu).
Läpäisystä tuleva achievement sai ihmettelemään, että vain 20% Steam pelaajista on pelin läpäissyt, mutta sitten se taas ei ihmetyttänyt yhtään, teos on pitkä ja pääjuoni osittain aika pakkopullaa.

PS. Itseäni kun nappaa nämä historialliset "realistiset" (ei fantasiaa) pelit, niin sitten hypätään 500 vuotta taakse päin ja Euroopan mantereelle keski-aikaiseen Bohemiaan (Kingdom Come: Deliverance uudelleen läpäisyn pariin) :happy:
 
Aloin vihdoin pelaamaan kaverin suosituksesta RDR2 ja vähän yllätti tallentaminen verrattuna valtaosaan peleistä joissa on ns. quicksave F5 takana. Perheellisenä pelit jää kesken suht usein, mutta tallentaa ei voi vapaasti. Kun pelin joskus myöhemmin avaa taas se jatkuu jostain lähistöltä... No sitten jonkun karhunkaato tehtävän jälkeen ajattelin että nyt peli on varmaan tallentunut että voi vähän hassutella. Ryöstin junan ja ammuskelin porukkaa minkä jaksoin. Lopulta bountyhuntterit tappoi, mutta yllätys oli että pelaajan bounty pysyi latauksen jälkeen. Myös karhuntalja katosi hevosen kyydistä.

Nyt mietityttää että pitäisikö alottaa alusta kun tämä melko poikkeava pelimalli on selvinnyt. Tehtävien pakolliset jutustelut on vaan todella pitkiä kuunnella uudelleen :D
 
Aloin vihdoin pelaamaan kaverin suosituksesta RDR2 ja vähän yllätti tallentaminen verrattuna valtaosaan peleistä joissa on ns. quicksave F5 takana. Perheellisenä pelit jää kesken suht usein, mutta tallentaa ei voi vapaasti. Kun pelin joskus myöhemmin avaa taas se jatkuu jostain lähistöltä... No sitten jonkun karhunkaato tehtävän jälkeen ajattelin että nyt peli on varmaan tallentunut että voi vähän hassutella. Ryöstin junan ja ammuskelin porukkaa minkä jaksoin. Lopulta bountyhuntterit tappoi, mutta yllätys oli että pelaajan bounty pysyi latauksen jälkeen. Myös karhuntalja katosi hevosen kyydistä.

Nyt mietityttää että pitäisikö alottaa alusta kun tämä melko poikkeava pelimalli on selvinnyt. Tehtävien pakolliset jutustelut on vaan todella pitkiä kuunnella uudelleen :D

Voit tallentaa, jos teet leirinuotion, joka löytyy itemeistä. Ei toki ihan joka välissä voi, mutta kuitenkin.
Itse myös perheellinen, joten peluut välillä vaan 15min ja välillä ehtii pelaamaan jopa tunnin.

Toki, en porukkaa en lahda pelissä, niin bountyt pysyneet poissa, eli tuohon en osaa sanoa. Pikku bountyt pystyy juna-asemilla maksaa pois.
 
Toi RDR2:n seivisysteemi on kyllä ihan paska ja taas yksi asia lisää, jonka tosi monet kriitikot ja aika monet pelaajatkin ohitti ihan täysin. Peli kun ei varsinaisesti tallenna sitä pelimaailmaa ollenkaan, vaan ainoastaan hahmon statsit ja suurpiirteisen sijainnin.

Toki näinhän homma on aina R* - peleissä toiminut ja eipä tuo nyt RDR:ssäkään iso vahinko ole, kun maailma on kuitenkin 100% staattinen. Vitutti kuitenkin alkupuolella kun en tajunnut tuon seivisysteemin luonnetta ja meni random eventtejä vituiksi.
 
Aloin vihdoin pelaamaan kaverin suosituksesta RDR2 ja vähän yllätti tallentaminen verrattuna valtaosaan peleistä joissa on ns. quicksave F5 takana. Perheellisenä pelit jää kesken suht usein, mutta tallentaa ei voi vapaasti. Kun pelin joskus myöhemmin avaa taas se jatkuu jostain lähistöltä... No sitten jonkun karhunkaato tehtävän jälkeen ajattelin että nyt peli on varmaan tallentunut että voi vähän hassutella. Ryöstin junan ja ammuskelin porukkaa minkä jaksoin. Lopulta bountyhuntterit tappoi, mutta yllätys oli että pelaajan bounty pysyi latauksen jälkeen. Myös karhuntalja katosi hevosen kyydistä.

Nyt mietityttää että pitäisikö alottaa alusta kun tämä melko poikkeava pelimalli on selvinnyt. Tehtävien pakolliset jutustelut on vaan todella pitkiä kuunnella uudelleen :D

Ite ainakin otin autosaven pois päältä ja tallentelin itse manuaalisesti menun kautta. Tallentaa ei voi, jos on menossa jotain aktiviteettia esim. tehtävä jne. Periaatteessa siis tallentaa voi milloin huvittaa, näin ainakin PC:llä.
 
Joskus kaapista tai laatikosta löytyy kaksi tavaraa joista toinen kiinnostaisi mutta sitä toista on jo laukut täynnä ja peli tietenkin tarjoaa poimittavaksi vain tätä jälkimmäistä. Aikansa kun kuvakulmaa ja hahmon sijaintia muuttelee, tavara vaihtuu oikeaan. Onkos tähän olemassa jotain tapaa, jolla poimittavan tavaran saisi paremmin valittua?
Vaihda kuvakulma silmistä katsottuun, niin tavaroiden valitseminen muuttuu paljon helpommaksi. Kyseessä siis PC-versio ja käytössä hiiri ja näppäimistö.
 
Vaihda kuvakulma silmistä katsottuun, niin tavaroiden valitseminen muuttuu paljon helpommaksi. Kyseessä siis PC-versio ja käytössä hiiri ja näppäimistö.
First person näkymää on tullut käytettyäkin mutta tämäkään ei aina satavarmasti toimi. Olisihan noihin kontrolleihin mahtunut yksi toiminto lisää jolla voit selata poimittavia tavaroita :D
 
Piti aloittaa tämä mestariteos uudestaan, mutta jostain syystä ei käynnisty. Alla Windows 11 ja kokeiltu kaikkia mahdollisia kikkoja, mutta kun pelin yrittää avata niin lataa hetken aikaa jotain, mutta ruudulle ei ilmesty koko peliä ollenkaan.
Huvittavaa muuten tuo miten jotkut ovat sitä mieltä, että pakko pelata ohjaimella. Itsellä ihan päinvastoin, jäi pleikalla aikoinaan kesken juuri sen takia kun ohjaimella pelaamisesta ei tullut mitään. Hiirellä ja näppiksellä peli taas tuntuu aivan huikealta, koska sillä sentään tähtääminen onnistuu enkä edes ajatellut että liikkumisessa on mitään ongelmia. Omasta mielestäni tämä on yksi kaikkien aikojen parhaimmista peleistä, ja Rockstar teki taas sen että melkein kaikki muut pelit tuntuvat huonolaatuisilta, koska tässä laatutaso on vaan niin eri maailmasta. Jopa 2013 vuoden GTA tuntuu edelleen niin tasokkaalta, että melkein mikään muu firma ei pääse nyt melkein kymmenen vuotta jälkeenkään yhtä tasokkaaseen lopputulokseen.
 
Yritin aloittaa uudestaan, ei pysty kun taas tajuan kuinka vitun kankea tämä on ja nämä latausajat on ihan jäätävät! :facepalm: Pelkkä pelin käynnistyminen että pääsee itse liikkumaan ottaa sen 5-10min?!!

Toinen tehtävä kun pitää käydä putsaamassa se vihollisen leiri sieltä vuorilta, no kaikki menee hyvin, lähdetään takaisin ja se yksi vihollinen löytyy matkalta ja se pitää jahdata kiinni. Ammun sen hevosen ja kaveri putoaa maahan ja mun hevonen juoksee päälle ja se kuolee:facepalm: mission failed! No ei siinä kaikki, painan vahingossa restart mission se kun siinä on ensimmäisenä vaihtoehdoissa niin sehän pitää koko tehtävä aloittaa alusta :facepalm::facepalm:

No ajattelin että ei mitään, kyllä se varmasti on tallentanut sen tulitaistelun jälkeen, mutta paskan marjat se ole mitään tallentanut, 20min taas uudestaan, juu kiitos mutta ei kiitos. Muistin miksi tämä jäi viimeksi kesken ja tässä syy, tallennus kusee ja väärässä paikassa jonkun kuolema ja pelaa kaikki uudestaan + latausajat on jotain käsittämätöntä vaikka viimeisintä rautaa ja ssd nvme asemalle asennettu peli.
 
@Dr. Who

Jossain on jotain pahasti vialla, väärin tai vanhentunutta jos lautausajat ovat tuota luokkaa. Pelin käynnistys ja tallennuksen lataaminen vie koneeltani yhteensä hieman yli minuutin (Ryzen 2700X, Samsung 960 Pro, 32GT DDR4).

Muut "epäkohdat" viestissäsi johtuvat täysin omasta törttöilystä, ei pelistä.
 
@Dr. Who

Jossain on jotain pahasti vialla, väärin tai vanhentunutta jos lautausajat ovat tuota luokkaa. Pelin käynnistys ja tallennuksen lataaminen vie koneeltani yhteensä hieman yli minuutin (Ryzen 2700X, Samsung 960 Pro, 32GT DDR4).

Muut "epäkohdat" viestissäsi johtuvat täysin omasta törttöilystä, ei pelistä.

Kyllä se on huonoa suunnitelua jos tehtävät kestää 30min ja enemmän, koostuu monesta osasta, mutta ei tallenneta missään välissä kun mahdollisuus virhepainallukseen on olemassa.
 
Miten usein tuo on alennuksessa 20e rockstari steam yms? Tietysti saisi allkeyshopista tms. 20 eurolla, mutta jos virallisesti haluaa, niin voisin venailla hetken.

On niin ristiriitaista kokemusta, niin ei viitti ihan täyttä hintaa maksaa.
 
Kyllä se on huonoa suunnitelua jos tehtävät kestää 30min ja enemmän, koostuu monesta osasta, mutta ei tallenneta missään välissä kun mahdollisuus virhepainallukseen on olemassa.

Komppaan, on kyllä älyttömän kankea systeemi. Todennäköisesti johtuu pelimoottorista kuin olisi suunniteltu näin perseelleen. Tekee varsin haastavaksi jos peliaikaa on vähän niin välillä joutuu lopettamaan kesken tehtävän ja aloittaa alusta mikä syö peli intoa.

Tässä muutenkin vielä bugeja joiden takia joutuu aloittamaan tehtävän alusta. Niitä kun sattuu parit lyhyessä ajassa on viikon pelikerrat taputeltu.

(Esimerkki tehtävä: Haet kärryt ja ajat ne paikkaan b. Kärryt pysähtyy itsestään eikä tehtävä suoriudu. )
 
Komppaan, on kyllä älyttömän kankea systeemi. Todennäköisesti johtuu pelimoottorista kuin olisi suunniteltu näin perseelleen. Tekee varsin haastavaksi jos peliaikaa on vähän niin välillä joutuu lopettamaan kesken tehtävän ja aloittaa alusta mikä syö peli intoa.

Tässä muutenkin vielä bugeja joiden takia joutuu aloittamaan tehtävän alusta. Niitä kun sattuu parit lyhyessä ajassa on viikon pelikerrat taputeltu.

(Esimerkki tehtävä: Haet kärryt ja ajat ne paikkaan b. Kärryt pysähtyy itsestään eikä tehtävä suoriudu. )

Tämä, pari kertaa myös se kuuluisa väijytys ja et ole peliä muistanut tallentaa kun samoillut ympäri karttaa ja sitten bugin takia menetät tunnin pelit niin :darra:
 
Tämä, pari kertaa myös se kuuluisa väijytys ja et ole peliä muistanut tallentaa kun samoillut ympäri karttaa ja sitten bugin takia menetät tunnin pelit niin :darra:
Pelin vika?:lol:

Voisihan tuo tallennussysteemi aina parempi olla, mutta mielestäni ei ole mitenkään tarpeellista pystyä tallentamaan kesken tehtävän. Tämähän on ihan peruskauraa ties kuinka monessa pelissä: kun epäonnistut, aloitat alusta.
 

Lukemisen ymmärtäminen :facepalm:

Tämä, pari kertaa myös se kuuluisa väijytys ja et ole peliä muistanut tallentaa kun samoillut ympäri karttaa ja sitten bugin takia menetät tunnin pelit niin :darra:

Jos autosave tallentaa vähän milloin sattuu ja lähinnä tehtävien jälkeen, käytät aikaa samoiluun ympäri kartaa, tutkit alueita ja nuohoat kaikki paikat läpi, mutta et tee sitä leiriä missä tallentaa niin kyllä se vituttaa kuolla pelin bugin takia. Se on hyvä että pelista tehdään mahdollisimman realistinen, mutta silti se ei toimi itsellä joka pelaa ehkä sen tunnin, kaksi viikossa.

Sama homma oli Kingdom Come: Deliverance:ssa ja siinähän tallennustapaa muutettiin koska pelaajat vaati sitä...
 
Jos autosave tallentaa vähän milloin sattuu ja lähinnä tehtävien jälkeen, käytät aikaa samoiluun ympäri kartaa, tutkit alueita ja nuohoat kaikki paikat läpi, mutta et tee sitä leiriä missä tallentaa niin kyllä se vituttaa kuolla pelin bugin takia. Se on hyvä että pelista tehdään mahdollisimman realistinen, mutta silti se ei toimi itsellä joka pelaa ehkä sen tunnin, kaksi viikossa.

Sama homma oli Kingdom Come: Deliverance:ssa ja siinähän tallennustapaa muutettiin koska pelaajat vaati sitä...
Miten sitä ikinä pärjättiinkään 90-luvulla tai 2000-luvun alussa, kun ei ollut autosavea. Eikä ollut checkpointtejakaan tehtävissä. :rofl2:
 
Lukemisen ymmärtäminen :facepalm:



Jos autosave tallentaa vähän milloin sattuu ja lähinnä tehtävien jälkeen, käytät aikaa samoiluun ympäri kartaa, tutkit alueita ja nuohoat kaikki paikat läpi, mutta et tee sitä leiriä missä tallentaa niin kyllä se vituttaa kuolla pelin bugin takia. Se on hyvä että pelista tehdään mahdollisimman realistinen, mutta silti se ei toimi itsellä joka pelaa ehkä sen tunnin, kaksi viikossa.

Sama homma oli Kingdom Come: Deliverance:ssa ja siinähän tallennustapaa muutettiin koska pelaajat vaati sitä...
Ymmärsin kyllä, että peli kaatui bugin takia. Ei se poista sitä faktaa että itse samoilun ohessa unohtaa tallentaa.
 
Miten sitä ikinä pärjättiinkään 90-luvulla tai 2000-luvun alussa, kun ei ollut autosavea. Eikä ollut checkpointtejakaan tehtävissä. :rofl2:
Silloin ei ollut perhettä eikä muuta elämää, myös pelit oli hieman toista luokkaa paneutumisen suhteen, DOOM:ia kun hakkasi niin riitti että tappoi kaikki
 
Koitin kahlata threadia, mutta ei osunut silmään. Eli ei tunnista näyttistä (vega56) vaan lukee ilmeisesti integroitua kun näyttää vramiksi 0 ja vittuilee ajurien päivityksestä. Kumminkin vega käytössä, kun radeon softwaresta seuraa tuon grafiikkatestin aikana. Eli mitä hittoa?

Muoks. Eli nyt toimii kun päivitti ajurit, vaikka ihan riittävät ne vanhatkin piti olla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tuli aloitettua ennen kesälomaa ja kesän aikana peli menikin sitten läpi asti. Täytyy sanoa että luokittelisin henkilökohtaisesti parhaaksi single playeriksi, mitä olen ikinä pelannut.

Pelin aloituksesta olen samaa mieltä usean kanssa, että tallennushomma on siinä tukikohdan putsaustehtävässä huonosti tehty. Perheellisenä en ehtinyt ensimmäisellä kerralla pelata sitä loppuun asti ja jouduin pelaamaan sen kokonaan alusta. Tallennusjärjestelmä on kyllä muuten hyvä ja tehtävää ei vahingossa aloita alusta jos englantia ymmärtää. Sitä valintanäppäintä pitää nimittäin painaa pohjassa vähän aikaa. Näppäimet on defaulttina ehkä vähän huonosti asetettu. Kaupungissa tuli välillä laitettua kaupunkilaisia kenttään kun yritin oikeasti mennä hevosen selkään.

Alun kangertelun jälkeen peli osoittautui kyllä tarinallisesti, visuaalisesti ja äänellisesti parhaaksi peliksi mitä olen koskaan pelannut. Joitakin bugejakin tuli vastaan, varsinkin hevosen kanssa. Hevosella ratsastaminen tuntuu hyvältä, mutta yksistään hevonen saattaa kiipeillä kivikossa kuin vuorikauris. Pari kertaa meinasin myös lopettaa pelin kesken menetettyäni hevosen omasta mielestä täysin ansiottomasti.

Ensimmäisen menetin ($800 hevonen) kun tukikohtaan hyökkäsi lainvalvojien joukko, tapoin nämä kaikki ja luulin että homma oli siinä, mutta yhtäkkiä Arthur kuoli hevosen selässä (en vieläkään tiedä miksi). Peli jatkui tukikohdan teltasta niinkuin mitään ei olisi tapahtunut, paitsi että hevosen tilalla oli pelkkä satula. Rahaa uuteen ei tietenkään ollut.

Toisen menetin ($1050 hevonen) kun jouduin yöllä gatling väijytykseen, jossa en ehtinyt ampua kuin kerran ja molemmat sekä hevonen että Arthur kuoli ja kuolipaikalla oli taas tietenkin satula.

30€ maksoin ja oli joka sentin arvoinen. Toivottavasti GTA 6 tulee jatkamaan samaa kehitystä Rockstarin peleissä.
 
Ei käynnisty edes puhtaalla windowsilla. Mikähän tässä voi olla vikana, tuntuu että kaikki kikat on jo kokeiltu.
Koneen speksit 12700K, RX 6900 XT, 32GB ram.
 
Tuli tuossa muutama viikko sitten vihdoin ostettua tämä kun Steamissa oli ale ja alle kolmellakympillä sai.
Pakkohan tuo oli viimein ostaa, varsinkin kun nyt on pelikone joka jaksaa tuota pyörittää vanhempaa max-asetuksilla.

Kontrollit tosiaan oli oudot ja vähän hitaat, varsinkin kun viimeiset pari-kolme vuotta on mennyt AC-saagan parissa kolmen viimeisen pelin parissa jossa ukkeli kiipeilee kuin mestariakrobaatti. Virheliikkeitä ja koomisia tilanteita on tullut enemmän kuin tarpeeksi, mutta ei kuitenkaan niin paljon että se aiheuttaisi ragequittia.

Alku oli vähän kankeaa ja hidasta, kontrollit täysin hakusessa.
Nyt muutaman viikon pelailun jälkeen alkaa tulemaan jo selkäytimestä nämä paljon parjatut kontrollit.
Ohjaimella siis pelailen. Hiiri ja näppis ei koskaan ole sopinut omiin kätösiin, johtuen siitä että oma nuoruus meni konsolien parissa pelaillessa ja PC:llä on tullut pelattua vasta nyt näin "aikuisena".

Mutta nyt kun on saanut keskittyä ja syventyä peliin ihan kunnolla, niin varsinkin tuo hidas liikkuminen tuolla jengin leirissä ei haittaa ollenkaan.
Oikeastaan sopii omaan pelityyliin ja mielentilaan tällainen että mielellään kulkee hitaasti leirissä ja kuuntelee dialogia, niin paljon tuohon on panostettu.
Niin paljon on elämää tuolla leirissä että itse ainakin jään kuuntelemaan jokaista keskustelua.
Kaikenlaista sivutehtävääkin on tullut jo eteen, Rockstarin huumori on tuttua tässäkin GTA-tyyliin.
Jo viikon pelailun ja ensimetrien jälkeen itseäni ei jostain syystä haittaa tuo "avaa-lipas-kerää-avaa-lipas-sulje-loottaa-ruumis-nosta-hattu-lue-kirje-käännä-systeemi.
Vaikka siihen montaa nappia pitää käyttää ja aikaa menee, jotenkin vain sopii pelin teemaan.

Joku ilta töiden jälkeen pari tuntia menee vain tutkiessa, fiilistellessä ja metsästämässä legendaarista majavaa.

Taistelukin on herkkua ja alkaa pikkuhiljaa sujua jopa ilman Dead Eye-moodia.
Mutta Dead Eyekin on helppo täyttää noilla pontikoilla ja käärmeöljyillä niin no problem.

Tämä peli on ilmeisesti tehty kaltaisilleni pelaajille jotka arvostavat tarinaa enemmän ja joilla on aikaa vain yhdelle pelille kerrallaan, ja jotka totta kai nauttivat joka ikisen nurkan tutkimisesta kuten allekirjoittanut.
Itse varmaan vietän tämä pelin parissa vähintään sen puoli vuotta. Siinä saa rahalle vastinetta kun 30€ saa 300 pelituntia jos edes riittää.

Annan tälle tältä istumalta 4,5/5, aivan loistava peli ja ääninäyttely ja musiikit on parhautta.
 
Taistelukin on herkkua ja alkaa pikkuhiljaa sujua jopa ilman Dead Eye-moodia.
Mutta Dead Eyekin on helppo täyttää noilla pontikoilla ja käärmeöljyillä niin no problem.
En käyttänyt lainkaan, paitsi pakolliset kohdat. Tosin hiiri&näppis kombolla.
Hieno peli, mutta viilausta vailla.
 
Minulla on nyt tämän kanssa pieni "ongelma". Pelasin tarinan läpi alunperin joitain vuosia sitten 1700+1070 yhdistelmällä ja FPS oli jotain 40-50 luokkaa 1440p. Eli oli pelattavissa mutta kuitenkin vittumaisen tökkivää, ja silloin mietin että kunhan tekniikka kehittyy niin tulee sitten pelattua kunnolla läpi myös metsästyksen ja kaiken muunkin oheis-shitin suhteen. Nyt tuo pyörii +100FPS ja Chapter 2:ssa tapoin kaikki ne elukat sitä parasta laukkua varten, ja lopulta sitten oli pakko mennä Chapter 3:n kun mitään tehtäviä ei enää löytynyt.

...mutta motivaatio on ihan täysin loppu, jotenkin tuntuu että en halua pelata tarinaa enää läpi toista kertaa kun oli kuitenkin sen verran loistavaa puuhastelua ekalla kertaa ja tuskin toimisi yhtä hyvin toista kertaa.

Muita kohtalotovereita tai jotain tähän liittyvää?
 
En käyttänyt lainkaan, paitsi pakolliset kohdat. Tosin hiiri&näppis kombolla.
Hieno peli, mutta viilausta vailla.
Minulla tämä lähti poistoon muutaman viikon kärvistelyn jälkeen, kuten jo joskus aiemmin mainitsin. Vähän aikaa sitten asensin uudestaan kun poika halusi pelata, mutta ihan sama lopputulos oli hänenkin puolestaan muutaman illan pelailun jälkeen.

Teknisesti tämä on varsinkin käyttöliittymän/kontrollien osalta niin täyttä skeidaa, että en voi mitenkään ymmärtää kaikkea kehumista. Auringonlaskun fiilistelyn iltanuotiolla jotenkin vielä ymmärrän, jos ei yleensä poistu kotoa muualle kuin kauppaan, mutta kun tässä on tehty kaikki niin jähmeästi ja epäloogisesti, että ei vaan pysty.

Jos haluaa esimerkkiä toimivasta saman tyylisuunnan seikkailupelistä, niin mm. Horizon Zero Dawn pyyhkii pöytää 10-0. Eihän se mikään länkkäri ole, mutta siitä saa osviittaa miten pelin voi toteuttaa niin ettei pelaajan tarvitse olla masokisti. Tai edes saman studion GTA5. Ja kokonaistoteutuksen osalta vielä parempi on ehkä Prey, josta ei löydy juuri mitään moitittavaa, mutta se ei ole samalla tavalla täysin avoimen maailman peli.

Tämä on ollut omien kokemusten perusteella ansaitsemattomasti ylihypetetyin peli varmaan ikinä, mutta selvästi tätä silti osa porukasta tykkää pelata.
 
Minulla tämä lähti poistoon muutaman viikon kärvistelyn jälkeen, kuten jo joskus aiemmin mainitsin. Vähän aikaa sitten asensin uudestaan kun poika halusi pelata, mutta ihan sama lopputulos oli hänenkin puolestaan muutaman illan pelailun jälkeen.

Teknisesti tämä on varsinkin käyttöliittymän/kontrollien osalta niin täyttä skeidaa, että en voi mitenkään ymmärtää kaikkea kehumista. Auringonlaskun fiilistelyn iltanuotiolla jotenkin vielä ymmärrän, jos ei yleensä poistu kotoa muualle kuin kauppaan, mutta kun tässä on tehty kaikki niin jähmeästi ja epäloogisesti, että ei vaan pysty.

Jos haluaa esimerkkiä toimivasta saman tyylisuunnan seikkailupelistä, niin mm. Horizon Zero Dawn pyyhkii pöytää 10-0. Eihän se mikään länkkäri ole, mutta siitä saa osviittaa miten pelin voi toteuttaa niin ettei pelaajan tarvitse olla masokisti. Tai edes saman studion GTA5. Ja kokonaistoteutuksen osalta vielä parempi on ehkä Prey, josta ei löydy juuri mitään moitittavaa, mutta se ei ole samalla tavalla täysin avoimen maailman peli.

Tämä on ollut omien kokemusten perusteella ansaitsemattomasti ylihypetetyin peli varmaan ikinä, mutta selvästi tätä silti osa porukasta tykkää pelata.
Olet kyllä kertonut tämän jo monesti :)
Itelle tää potkii koska oikeastaan ainoa kunnon western. Mutta, vikaa on ja paljon, tää ois voinut olla 10/10, mutta jää sinne 8/10 rockstar pierujen takia.
 
Olet kyllä kertonut tämän jo monesti :)
Niinhän minä sanoin. Nyt oli uutta se, että poika testasi peliä ja totesi saman ilman mitään johdattelua. Oli katsonut jotain arvosteluita ja halusi innoissaan pelata, kunnes totesi että ei hitto mitä tervanjuontia.

Ei ole kenellekään eduksi, jos näitä ongelmia ei tuoda esille. Olisin minäkin säästänyt 30€.
 
Hyvähän se että jos jotakuta vituttaa, niin tuo ne epäkohdat esille.
Teknisesti tämä on varsinkin käyttöliittymän/kontrollien osalta niin täyttä skeidaa, että en voi mitenkään ymmärtää kaikkea kehumista. Auringonlaskun fiilistelyn iltanuotiolla jotenkin vielä ymmärrän, jos ei yleensä poistu kotoa muualle kuin kauppaan, mutta kun tässä on tehty kaikki niin jähmeästi ja epäloogisesti, että ei vaan pysty.

Minähän en poistu minnekään muualle kuin kauppaan ja töihin.
Ja tämä peli toimii.
 
Miten voi katsoa kesken tehtävän, mitä sivutavoitteita siinä on? Jokaisen questin jälkeen peli vittuilee, että "ähhähhää, etpäs ampunut kahdeksaa headshottia tai ottanut vankkureita kiinni kahdessa minuutissa". En ole kuitenkaan löytänyt mitään tapaa tarkistaa näitä sivuhommia tehtävän aikana. Onhan siihen joku keino oltava?
 
Miten voi katsoa kesken tehtävän, mitä sivutavoitteita siinä on? Jokaisen questin jälkeen peli vittuilee, että "ähhähhää, etpäs ampunut kahdeksaa headshottia tai ottanut vankkureita kiinni kahdessa minuutissa". En ole kuitenkaan löytänyt mitään tapaa tarkistaa näitä sivuhommia tehtävän aikana. Onhan siihen joku keino oltava?
Ei noita kai etukäteen näe. Sitten jälkiviisaana sieltä mission listalta muistaakseni.
 
Miten voi katsoa kesken tehtävän, mitä sivutavoitteita siinä on? Jokaisen questin jälkeen peli vittuilee, että "ähhähhää, etpäs ampunut kahdeksaa headshottia tai ottanut vankkureita kiinni kahdessa minuutissa". En ole kuitenkaan löytänyt mitään tapaa tarkistaa näitä sivuhommia tehtävän aikana. Onhan siihen joku keino oltava?
Ei noita kai etukäteen näe. Sitten jälkiviisaana sieltä mission listalta muistaakseni.
Eli jos haluaa tehdä kaikki sivutavoitteet, joka ikinen tehtävä pitää pelata läpi kahdesti?
Ne näkee tosiaan vasta tehtävän jälkeen. Apua saa googlettamalla jonkun sivuston, johon ne on kerätty. Esim. Red Dead Redemption 2 Gold Medals Guide
Ilmeisesti ajatuksena, että pelaaja halutessaan voi pelata tehtävän uudestaan, mutta ei stressata pelaajaa kovilla trophy-tavoitteilla etukäteen. Ymmärtääkseni sama tyyli GTA:ssa.
 
Eihän tämä täydellinen peli ollut, osittain samaa mieltä @Edqar kanssa, alussa esim. kontrollit ihan hukassa ja taisi ottaa kyllä aikaa ennen kuin nuo tuli takaraivosta, suossa tarpomisen hitaus liikkeissä, esim. jonkun talon luuttaaminen kävi välillä ihan työstä, jos kaappeja ja laatikoita oli paljon. Mutta kun vaan pelasi peliä eteenpäin, niin ei nuo samallalailla enää myöhemmin haitannut, kaipa siihen vain tottui sitten, itse kun pelaan yleensä yhden pelin kerralla läpi asti ennne kuin alotan uutta peliä, niin sekin varmasti auttoi asiaa tottua pelimekaniikoihin, mutta tykkäsin kyllä pelistä ja tarinasta, 8.5/10 peli.
 
Tai sitten googlaa etukäteen. Mutta käytännössä niin. Kai sillä kannustetaan pelaamaan peli kahteen kertaan.
Kunnon haistapaska-suunnittelua siis, varsinkin jos tykkää tehdä peleissä kaikki sivuhommat. Tämä on kyllä ylivoimaisesti isoin miinus tähän asti. Muuten peli on ollut loistava.
 
Minulla tämä lähti poistoon muutaman viikon kärvistelyn jälkeen, kuten jo joskus aiemmin mainitsin. Vähän aikaa sitten asensin uudestaan kun poika halusi pelata, mutta ihan sama lopputulos oli hänenkin puolestaan muutaman illan pelailun jälkeen.

Teknisesti tämä on varsinkin käyttöliittymän/kontrollien osalta niin täyttä skeidaa, että en voi mitenkään ymmärtää kaikkea kehumista. Auringonlaskun fiilistelyn iltanuotiolla jotenkin vielä ymmärrän, jos ei yleensä poistu kotoa muualle kuin kauppaan, mutta kun tässä on tehty kaikki niin jähmeästi ja epäloogisesti, että ei vaan pysty.

Jos haluaa esimerkkiä toimivasta saman tyylisuunnan seikkailupelistä, niin mm. Horizon Zero Dawn pyyhkii pöytää 10-0. Eihän se mikään länkkäri ole, mutta siitä saa osviittaa miten pelin voi toteuttaa niin ettei pelaajan tarvitse olla masokisti. Tai edes saman studion GTA5. Ja kokonaistoteutuksen osalta vielä parempi on ehkä Prey, josta ei löydy juuri mitään moitittavaa, mutta se ei ole samalla tavalla täysin avoimen maailman peli.

Tämä on ollut omien kokemusten perusteella ansaitsemattomasti ylihypetetyin peli varmaan ikinä, mutta selvästi tätä silti osa porukasta tykkää pelata.

Minä taas en ymmärrä ollenkaan, mikä tässä on nyt niin kauhean tönkköä. Ihan yhtä tönkköä se liikkuminen on GTA:ssa. Tässä nyt toki paljon enemmän toimintoja ym. ja asioiden tekemisessä kestää, kun kaikki on animoitu suht realistisesti. Ainoa asia, mikä itseä alkoi kyllästyttämään, oli se loottaamisen hitaus, kun sitä oikeasti teki aika hemmetisti.

Tämä on fiilistely peli. Tätä ei voi pelata suorittamalla ainakaan siten, että tästä nauttisi. Tässä pelissä matka on tärkeämpi kun päämäärä. Juoni esimerkiksi on aika kliseistä skeidaa ja melkein tylsin asia pelissä onkin nuo ennalta arvattavat, raiteilla kulkevat juonitehtävät.

Pelin parasta antia on kaikki se vapaa sivutouhuaminen ja uusien paikkojen löytäminen ym yllättävät kohtaamiset. Tämä on yksi harvoista peleistä, missä en käyttänyt fast travelia juuri ollenkaan.
 
Minä taas en ymmärrä ollenkaan, mikä tässä on nyt niin kauhean tönkköä. Ihan yhtä tönkköä se liikkuminen on GTA:ssa. Tässä nyt toki paljon enemmän toimintoja ym. ja asioiden tekemisessä kestää, kun kaikki on animoitu suht realistisesti. Ainoa asia, mikä itseä alkoi kyllästyttämään, oli se loottaamisen hitaus, kun sitä oikeasti teki aika hemmetisti.

Tämä on fiilistely peli. Tätä ei voi pelata suorittamalla ainakaan siten, että tästä nauttisi. Tässä pelissä matka on tärkeämpi kun päämäärä. Juoni esimerkiksi on aika kliseistä skeidaa ja melkein tylsin asia pelissä onkin nuo ennalta arvattavat, raiteilla kulkevat juonitehtävät.

Pelin parasta antia on kaikki se vapaa sivutouhuaminen ja uusien paikkojen löytäminen ym yllättävät kohtaamiset. Tämä on yksi harvoista peleistä, missä en käyttänyt fast travelia juuri ollenkaan.
Tönkön tekee ne kontrollit. Jos mä oon ratsailla ja saan jonkun kimppuun niin ei toivoakaan että muistaisin mitä nappeja ja missä järjestyksessä pitää painaa että saan maskin päälle ja aseen käteen että pääsee ampumaan roistoja. Helpompi oli vaan kuolla ja sen jälkeen ratsatsaa karkuun.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 752
Viestejä
4 494 913
Jäsenet
74 288
Uusin jäsen
Oliverr

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom