Kulkupuolta saisi olla aika paljonkin enemmän, jos kaipaat vastaavaa kuin se sinun pienempi 75-80 km/h kulkeva. Isot näyttää aina hitaammilta vaikka olisivat yhtä nopeita, ja DBX10 ei ole edes yhtä nopea, jos se on tällainen:
ZD Racing DBX 10 1/10 4WD 2.4G Desert Truck Brushless High Speed 80KM/h Off Road RC Car Toys Brand: ZD RacingModel: 1/10Scale: ROCKET DBX-10ZD Racing DBX 10 Speed: 80km/hZD Racing DBX 10 ESC: 80A Brushless ESCZD Racing DBX 10 Motor: 3660 Brushless Motor 2300KVZD Racing DBX 10 Servo: 9kg...
www.google.com
Teoreettisen maksiminopeuden voi laskea:
* 3,6, m/s to km/h
/ 60, rpm to 1/s
3,14 * 0,128 m, renkaan halkaisijasta kehä
/ 13,9, alennusvaihde hidastaa moottorin kierrokset vetäville pyörille
12,6 V, 3S:n jännite ilman kuormaa
12,6 V * 2300 KV, rpm ilman kuormaa
3,6 / 60 * 3,14 * 0,128 m / 13,9 * 12,6 V * 2300 KV = 50,3 km/h
Tuotetiedoissa lukeva 80 km/h ei siis pidä ollenkaan paikkaansa.
Todellisuudessa akun jännite ei ole 12,6 V silloin kun virtaa otetaan lämä lattiassa.
Granite on 3S + katurenkailla ottanut virtaa 114 km/h vakionopeudella:
89,5 A
11,3 V
= 1,01 kW
Isommilla yli 120 mm nappularenkailla ja 6S:llä on ottanut 121 km/h vakionopeudella:
97 A
22,5 V
= 2,18 kW
Tehot ovat jälkimmäisessä yli kaksinkertaiset, millä katurenkain olisi pitänyt kulkea (2,18 kW / 1,01 kW) ^ (1 / 3) * 114 km/h = 147 km/h. Vehje kuitenkin meni vain 121 km/h, mikä johtui leveämpien ja suurempien nappularenkaiden suuresta ilmanvastuksesta. Vierinvastuksilla ei ole mitään merkitystä yli satasen vauhdeissa muutaman kilon autolla. Katurenkaat vievät reilu satasessa noin 10 W, joten edes vierinvastuksen moninkertaistuminen ei näkyisi missään, kun ilmanvastus hörppää samaan aikaan lähes 1 000 W.
Esim. Katurenkailla 114 km/h ja 1,01 kW jakautui suunnilleen:
10 W, Vierinvastus
30 W, Hammaskosketuksia 2 kpl
110 W, Moottorin ja lyhennettyjen paksumpien moottorikaapeleiden hukkalämpö
860 W, Ilmanvastus
= 1 010 W
Ilmanvastus on niin hallitseva, että tehonlisäysten vaikutuksen huippunopeuteen voi laskea kuutiojuuren avulla, kuten edellä tein.
Jos DBX10 kulkisi teoreettisen 50,3 km/h sijaan 48 km/h, veisi se virtaa vakionopeudella noin:
89,5 A / ((114 km/h / 48 km/h) ^ 3) = 6,7 A, eli luokkaa 10 A. Jos tavallisen 3S 3200 mAh akun sisäinen resistanssi on 3 * 10 mohm, niin täpötäyden (12,6 V) akun jännite kyykkää 10 A virralla 12,6 V - (3 * 0,01 ohm * 10 A) = 12,3 V:iin.
Tällöin teoreettinen huippunopeus olisi 50,3 km/h / 12,6 V * 12,3 V = 49 km/h. Tämän lisäksi KV-arvoon tulee heikennystä sitä mukaa kun kuorma kasvaa. Tässä tapauksessa kuorma on niin olematon, että huippunopeus ollee 48-49 km/h, jos akku on juuri ladattu täyteen ja sisäinen resistanssi on 10 mohm per S. Nimellisjännitteellä (11,1 V) huippunopeus olisi 43-44 km/h, ja juuri ennen akun loppumista (9,6 V) noin 38 km/h.
Kulkupuoli vakiona ei siis ole lähelläkään mainostettua 80 km/h. Puhuit, että nopari olisi 60 A. Tuotetiedoissa luki 80 A. Oli kumpi tahansa, niin kyllä tuon ainakin 70 km/h saa kulkemaan, jos vaan välityksiä piisaa. Jos ei löydy välityksiä, hommaa motti, jossa on suurempi KV. Hitaalta se silti näyttäisi vs. pikkuisesi@75-80 km/h, olettaen että pikkuisen nopeudet ovat mitattuja.
Edit. Käsitin väärin, että sinulla olisi pikkuisessa jo 3S, mutta onkin 2S ja huiput 57 km/h. Siinä tapauksessa DBX10:n saa aika helposti sopivan nopeaksi. Jos välitysten muuttaminen ei onnistu, niin moottoriksi 3200 KV tuo nopeuden 60-65 km/h, ja 4000 KV 75-80 km/h. Jälkimmäisellä vakionopari voi alkaa katkomaan kiihdytyksissä ja lämpöjä pitää seurailla. Nämä nopeusarviot pätevät sillä oletuksella, että ilmoitettu alennusvaihde 13,9 : 1 pitää paikkansa ja renkaiden halkaisija on 128 mm.
Jos välityksiä saa, niin voit käyttää seuraavia apuna.
Tähtäin 60-65 km/h:
Käytetään pohjatietona 46 km/h, jolloin haluttu nopeus saavutetaan käyttämällä 1,3-1,4x vakiopinjonin hammaslukua.
Tähtäin 75-80 km/h:
Käytetään pohjatietona 43 km/h (suurempi kuorma), jolloin haluttu nopeus saavutetaan käyttämällä 1,75-1,85x vakiopinjonin hammaslukua. Tässä pätee sama, että nopari voi katkoa kiihdytyksissä ja lämpöjä pitää seurailla. Ei sovellu perusrälläämiseen, vaan lyhyisiin nopeusvetoihin pehmeällä kiihdytyksellä. Jos haluat näin nopeaa rälläysvehjettä, pitää noparissa olla alkaen 100 A, tai käyttää 4S ja sen vaatimat muutokset.