RC-ketju: Lennokit/Autot/Veneet

Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
Vantaalla olisi 1 kpl:

Halvempi, mutta yhden käyttäjän mukaan kiinametallia:

ValueRC-pinjonista itselläni yksi huono kokemus, eli tuotetietojen mukaan mod0.8 olikin kotona mitattuna 32dp. En asentanut.

Laitan kaappauksen Absiman tuotetiedoista, koska on ihailtavan selkeästi listattu ulkohalkaisijat. Listaa katsomalla voi nähdä, miten mod1:llä suurin ulkohalkaisija on aina täsmälleen (hammasluku + 2) mm.
Toi arrman pinion vähän ihmetyttää ja kiinnostaa mikä toi 6-kolo osa on tossa eli miten se kiinnitetään mottiin
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 825
Toi arrman pinion vähän ihmetyttää ja kiinnostaa mikä toi 6-kolo osa on tossa eli miten se kiinnitetään mottiin
Ihan normaali pidätinruuvi pinjonille, jääny vaan mallinnuksessa kierteet mallintamatta siihen.

Edit: Arrman pinjonit on ainakin kestänyt kovaa ja rajua käyttöä eli niille uskaltaa antaa kyllä suosituksen. Vielä parempia on Robinson Racingin extra hardit, mutta niitä huonosti euroopassa enää saatavilla ollut vuosiin ja ei toki enää vaikutusta juurikaan huomaa kun aivan extreme tehoilla eli ei ole tässä tilanteessa validi pointti. Arrman ottaisin ehdottomasti, enkä kokeilis noita halvempia pehmeitä ollenkaan, vievät sitten spurrinkin mennessään äkkiä jos kuluvat nopeasti.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 134
Toi arrman pinion vähän ihmetyttää ja kiinnostaa mikä toi 6-kolo osa on tossa eli miten se kiinnitetään mottiin
Se on ihan normaali M4x4 mm, joka ruuvataan 2 mm kuusiokoloavaimella pinjonin kyljen läpi moottoriakselin tasaiseen kohtaan. Karkea CAD-kuva vain, jossa ei näy kierteet.
 

EGi

Liittynyt
14.04.2024
Viestejä
10
Tuli viime syksynä tehtyä kunnon DIY henkinen RC-auto ja ohjain Arduinolla ja perus ostokomponenteilla + 3D tulostetuilla osilla. Hauska ja opettava projekti, vaikka lopputulos oli ihan täysi lelu (ja räpellys ulkoisesti). Lähinnä koodausharjoitus itselle kun en yhtään tiennyt saisinko edes moista viritystä toimimaan :geek: Yllättävän hyvin radio-ohjauksen sai tuolleenkin toimimaan, vaikkei tuossa tietenkään mitään järkeä ole.

20240414_193921.jpg

Siitä sitten innostuin ja aloin värkkäämään ikuisuusprojektina vähän totisempaa 3D-tulostettua RC-autoa. Ajatuksena on tehdä jonkinlainen Crawler-tyylinen ajoneuvo, mutta kun moisen voi ostaa suoraan kaupasta ja kaupan yksilö olisi varmasti parempi, niin pitää tehdä jotain uniikkia kun itse tekee. Siksi ajattelin tehdä tästä 6x6:n ja minkäs muunkaan kuin Patria Pasin otin esikuvaksi (pitäähän sitä sen verran isänmaallisuutta olla) :D Ei todellakaan mitään 100% scale-realistista ole tarkoitus tehdä vaan vähän sinnepäin, jos joku lopputuloksen tunnistaa Pasista inspiroiduksi niin se riittää mulle. Kiinteät akselit tulee ja kierrejouset, kun lehtijouset ei oikein järkevästi onnistu RC-vehkeisiin. Differentiaalinkin tuohon ähersin, pitää koittaa saada siitä jonkun sortin "limited slip differential" ettei ihan täysin etenemistä torppaa jos yksi rengas nousee ilmaan. Suoraan lukollista en halunnut tehdä, kun lukolliseksi tuon saa kyllä muutettua parilla osalla, mutta lukolliseksi suunniteltuun on aina vaikea lisätä avoin differentiaali jälkikäteen. Akselin ripustus tuotti kyllä päänvaivaa, nyt sain ekan proof of concept tason prototyypin kasaan (puuttuu servot, voimansiirto yms). Yllättäen linkusto jopa toimi (ei heilu sivuttaissuunnassa yhtään), mutta vähän vaatii vielä säätöä kulmat yms. Eli vielä ainakin kerran saa suunnitella tuonkin uusiksi ja sit vielä se kiinteä akseli, voimansiirto, runko, kuoret ja mitävielä, täähän on jo melkein valmis :asif: Pitäähän sitä harrastuksia olla...

20240414_193300.jpg20240414_192319.jpg

Onko kukaan täällä kasaillut itse Crawler-tyylistä ajoneuvoa? Tuon linkuston geometria vähän tuottaa haasteita, ei aiempaa kokemusta niin menee aika Googlen ja mututuntuman pohjalta. Jos jollain tiedossa jotain hyviä resursseja niin saa linkata!
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
366
Lapsillamme on kaksi Traxxas Rustler 4x4 VXL autoa. Toisessa Traxxas Big Bore shock set ja toisessa alkuperäiset. Big bore setistä hajosi tänään alalautanen ja toisen auton alkuperäiset olisi aika päivittää. Ajattelin tilata Big bore settiin varaosia, eli osanr. 2668 spring retainers and pre-load set. Toiseen autoon pitäisi löytää kokonaan uudet.

Omien kokemusten ja pikaisen Reddit selailun perusteella Big Bore setti ei ole kovinkaan kummoinen. Toista sellaista en halua ostaa, kun tuntuvat olevan aikalailla vastaavaa tasoa kuin alkuperäisetkin. Redditissä suositellaan GTR ja Proline iskareita.

Lapsien (ja myös minun) pääasiallinen ajoympäristö on omassa pihapiirissä, pääasiassa pelloilla ja hakkuuaukealla. Hyppyjä ja hyppyreitä myös jonkin verran. Olisiko GTR iskarit sopivat ja onko kokemuksia/suosituksia "normaalimittaisista" ja pitkistä?

Normaalimittaisen täyden sarjan osanro. TRX5460R ja hinta noin 70e

Pitkää mallia löysin ainoastaan etu- ja takaiskarit erikseen, osanrot TRX7461X ja TRX7462X. Näiden hinta 82e yhteensä.

Pitkän mallin jousia on montaa eri jäykkyysastetta. Olisiko niistä suosituksia:

Etujouset (pehmeimmistä jäykimpiin):

TRX7440: Orange - 0.623 Rate
TRX7441: Green - 0.653 Rate
TRX7444: Black - 0.767 Rate
TRX7445: Pink - 0.810 Rate
TRX7448: Blue - 0.892 Rate

Takajouset (pehmeimmistä jäykimpiin):

TRX7442: Orange - 0.711 Rate
TRX7443: Green - 0.762 Rate
TRX7446: Black - 0.874 Rate
TRX7447: Pink - 0.884 Rate
TRX7449: Blue - 1.004 Rate
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
Mun ryftin renkaat on se 15cm ulkoa.. niis vissiin semmoset vaahtokumit siel sisällä.. no niis on vettä.. miten sen saa pois.. tietty pitää tossu vähä paremmin ku o painoo
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 134
Mun ryftin renkaat on se 15cm ulkoa.. niis vissiin semmoset vaahtokumit siel sisällä.. no niis on vettä.. miten sen saa pois.. tietty pitää tossu vähä paremmin ku o painoo
Ei ilmeisesti ole rei'itetty renkaita, vaan vanteet, niin silloin kertyy vettä.

Mulla on tehtaalla tehty monsterin renkaisiin puolen kierroksen välein 2 kpl 3 mm reikiä, ja katurenkaisiin 2 kpl 2 mm reikiä.

Kaverin yksi 200 g pyörä painoi 300 g ja ravisti, eikä auto oikein kulkenut. Porasin reiät ja annoin hanaa, niin RC-linko suihkutti veden ulos. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

Reikäpihdeillä saisi siisteimmän reiän, mutta vaatii renkaan irrotuksen. Liimatun tapauksessa en jaksaisi kuumennella ja liimata uudestaan, vaan poraisin kunnon kierroksilla, jotta vähän sulaa, eikä halkeama pääse alkuun reiän reunasta.

Vaahtomuoveja voi vaihtaa, jos vanha kuluu littanaksi. Juuri vaihdoin yhdet, ja tuli uutta ryhtiä ja maavara palautui.
 

Liitteet

Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
Ei ilmeisesti ole rei'itetty renkaita, vaan vanteet, niin silloin kertyy vettä.

Mulla on tehtaalla tehty monsterin renkaisiin puolen kierroksen välein 2 kpl 3 mm reikiä, ja katurenkaisiin 2 kpl 2 mm reikiä.

Kaverin yksi 200 g pyörä painoi 300 g ja ravisti, eikä auto oikein kulkenut. Porasin reiät ja annoin hanaa, niin RC-linko suihkutti veden ulos. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

Reikäpihdeillä saisi siisteimmän reiän, mutta vaatii renkaan irrotuksen. Liimatun tapauksessa en jaksaisi kuumennella ja liimata uudestaan, vaan poraisin kunnon kierroksilla, jotta vähän sulaa, eikä halkeama pääse alkuun reiän reunasta.

Vaahtomuoveja voi vaihtaa, jos vanha kuluu littanaksi. Juuri vaihdoin yhdet, ja tuli uutta ryhtiä ja maavara palautui.
Ei oo kumeis ku pari revennyttä reikää jotka edellinen on liimannut. Eli voisin poraa reiät ja kokeilla poistuuko vesi. Vaihtoon noi menee varmaan muutenkin kun niiden hexit rupee hajoo..kuha sai ensin pinionin haettua hobbyfactorystä et pääsis taas ajelee
 
Liittynyt
18.04.2024
Viestejä
88
Tuollainen tuli rakennettua, muutaman kerran jo ehtinyt ulkoiluttamaan, tämä pirun (kolmas) takatalvi vain haittaa harrastusta.

Kyseessä siis Boom Racing BRX02 (lehtijousilla) ja siinä aito lisenssi kori Range Rover 109 series 3.

Lisävarusteina:
-valot
-vinssi
-kytkettävä neliveto
-pohjapanssarit ja lokasuojat

Ja paljon muuta nippeliä


1000015962.jpg


Kaikkea mahdollista scalea laitettu ja pikku hiljaa lisätään kun saadaan osia, seuraavaksi pitäisi lavalle saada tehtyä kate.


1000015721.jpg

1000015720.jpg

1000015719.jpg
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
906
Lapsillamme on kaksi Traxxas Rustler 4x4 VXL autoa. Toisessa Traxxas Big Bore shock set ja toisessa alkuperäiset. Big bore setistä hajosi tänään alalautanen ja toisen auton alkuperäiset olisi aika päivittää. Ajattelin tilata Big bore settiin varaosia, eli osanr. 2668 spring retainers and pre-load set. Toiseen autoon pitäisi löytää kokonaan uudet.

Omien kokemusten ja pikaisen Reddit selailun perusteella Big Bore setti ei ole kovinkaan kummoinen. Toista sellaista en halua ostaa, kun tuntuvat olevan aikalailla vastaavaa tasoa kuin alkuperäisetkin. Redditissä suositellaan GTR ja Proline iskareita.

Lapsien (ja myös minun) pääasiallinen ajoympäristö on omassa pihapiirissä, pääasiassa pelloilla ja hakkuuaukealla. Hyppyjä ja hyppyreitä myös jonkin verran. Olisiko GTR iskarit sopivat ja onko kokemuksia/suosituksia "normaalimittaisista" ja pitkistä?

Normaalimittaisen täyden sarjan osanro. TRX5460R ja hinta noin 70e

Pitkää mallia löysin ainoastaan etu- ja takaiskarit erikseen, osanrot TRX7461X ja TRX7462X. Näiden hinta 82e yhteensä.

Pitkän mallin jousia on montaa eri jäykkyysastetta. Olisiko niistä suosituksia:
Meillä meni takavetoisesta yhden iskarin korkista kierteet. Hommattiin tilalle Traxxasin metalliset premium iskarisetit samalla mitalla kuin alkuperäiset ja toistaiseksi toimineet. No viime viikolla hajosi vetoakseli kun on aika rimpula ja just poika lähti postipakettia hakemaan. Meillä on 2 kennon lipoakku ja harjaton moottori niin kyllä noilla tehoilla sieltä hajoaa yksi kerrallaan kaikki muoviset tuennat sun muut. Kun kaikki on osa kerrallaan vaihdettu parempiin on hinta varmaan 2000e :)
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
No nyt on ryftissä 13t pinion. Tuli mun makuun paljon kivempi ajella. Nopeutta piisaa silti ihan liikaakin. Kaikki tasauspyörästöt lukossa ja renkaat reijjitetty, tuli muuten aika paljon vettä. Toivotaan että kestää nipussa
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
Äskeseen liittyen mun mielestä hammaskosketus oli ihan ok. Pieni klappi oli rattaissa keskenään, eikai se ihan tiukassa saakkaan olla.. mut ääni on autossa selvästi erinlainen. Kandeeko huolestua?
 

Ploro

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
482
6v muksu pyysi synttärilahjaksi rc-autoa. Löytyykö mitään järkevää 50€ hintaluokassa? Ei huvittaisi ostaa random rojua millä ei sitten tee juuri mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
146
Tuli nuorena harrastettua lennokeita. Yksi EPP lennokki on jäänyt talliin pyörimään. Tilasin HK:sta halvimman 4CH radion vastaanottimella ja yhden 1000mAh ajoakun. Posteineen EU-alueelta alle 50€. Kyl Kiinan poika halvalla näitä tuottaa...
 
Liittynyt
18.05.2020
Viestejä
1 166
Nonii.. mun rc ryft. Akku joku 7200 3s . Auton nopari on koodattu et sammuttaa auton noin 3.4v
No ajelin auton tyhjäksi( monta päivää ku kerral ei jaksa ajaa tyhjäx) no mittasin kennot. Kahdessa noin 3.3v ja yhdessä 2.75v. Miksi tuo yx noin matala on? Akku noin 2kk vanha
Edit. Hetki ladattu ja kaikissa 3.75v
 

Lassivv

Premium-jäsen
Team AMD
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 825
Nonii.. mun rc ryft. Akku joku 7200 3s . Auton nopari on koodattu et sammuttaa auton noin 3.4v
No ajelin auton tyhjäksi( monta päivää ku kerral ei jaksa ajaa tyhjäx) no mittasin kennot. Kahdessa noin 3.3v ja yhdessä 2.75v. Miksi tuo yx noin matala on? Akku noin 2kk vanha
Edit. Hetki ladattu ja kaikissa 3.75v
Liian alhaalla on cut off voltage. Itse pitänyt minimissään 3.6voltissa katkasu rajaa, ylempikin saa olla. Jos ajelee 3.4v cut-offilla auton liikunta kyvyttömäksi niin varmasti hajottaa akun ennätys tahtia, kuten tuo mittauksesi paljastikin. Akkujen kennot ei koskaan purkaudu tasaisesti ja jos varsinkin pienilllä virroilla tyhjennellään akkua ja sitten revitään kovia virtoja hieman ennen cut-offia niin voi hyvin huonommat kennot kyykätä aivan liian alas (alle 3voltin). Toki mahdollista myös että viallinen kenno akussa alkujaankin joka muistuttelee itsestään. Aika vakavalla silmällä kannattaa suhtautua akkuun jos käy noin alhaalla, ettei tule mitään epävakautta sitten säilönnössä, latauksessa, käytössä.

Cut-offia siis reilusti ylöspäin noparista, niin pysyy akut kunnossa. Itse välttelen muutenkin ajamista cut-offiin asti, mutta varsinkin jos siihen nojaan niin pitää sen rajan reilusti ylhäällä.

-----------------------------------------

Jäipä myös päivittelemättä viime kuun kauden avaus, kun kerrankin saatiin koko porukka kasaan niin lähdettiin testailemaan miten vanhat 6S krossarit vielä toimii ja hauskojahan nuo edelleen :) 1800-3000W tehoja, painoja noin 4kg ja huiput tällä hetkellä noin 110km/h. Riittää iloa ajaessa isommallakin kentällä. Rengastappioilla aikalailla selvittiin, yksi vetari taisi myös mennä.
 

Liitteet

Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 425
Viestejä
4 237 051
Jäsenet
71 209
Uusin jäsen
Liftari

Hinta.fi

Ylös Bottom