Mistä moinen ajatus? Miksi joku ravintola menisi konkkaan ilman Wolttia ja Foodoraa? Nuo firmat ovat loisfirmoja ja niitä käyttävät ihmiset ovat roskaväkeä.
Ok. Roskaväkeä kaikki, jotka tilaavat ruokaa palvelusta, jonne ravintola on valinnut tarjontansa laittaa ostettavaksi? Melkoisen elitistinen ja putkikatseinen kommentti.
Jos ravintola pystyy tarjoamaan paikan päällä jotain sellaista, jonka vuoksi asiakkaat haluavat itse sinne mennä, tai käydä hakemassa sieltä omat annoksensa mukaan, niin ne varmaan sitten kyllä pärjäävät ilman mitään wolttejakin. Ei sen luulisi olevan silloin ongelma kenellekään, varsinkaan jollekin yksittäiselle asiakkaalle, joka haluaa toimia omalla tavallaan. Aika harva ravintola pystyy toimimaan täysin omillaan ja sitten taas jos näitä palveluita ei olisi, hyppäisikö väki vastaavissa määrin ruokailemaan samoihin paikoihin, tai hakemaan niistä annoksensa itse? Rohkenen epäillä että eivät.
Koronan myötä ravintola-ala joutui kehittämään uusia toimintamalleja. Nämä toimituspalvelut ovat yksi osa siitä, oli kyse ravintolan omasta toimituksesta, tai välillisestä palvelusta. Asiakkaat ovat melko kattavasti ymmärtäneet, että eri toimituspalveluiden kautta ruoat saa kotiin kätevämmin kuin itse matkustamalla ruokapaikkaan ja jumittamalla parhaimmillaan tuntitolkulla annosta odotellen. Kaikki muu olisi negatiivista kehitystä.
Melko harvoin nykyään ainakaan meidän taloudessa jaksetaan käyttää aikaa siihen, että ajellaan koko porukalla jonnekin perustason ravintolaan, etsitään parkkipaikka, kävellään ravintolaan, etsitään/odotellaan vapautuva pöytää pöytä, yritetään saada hitaan tarjoilun myötä annokset tilattua ja syötyä ja lopulta sama toiseen suuntaan. Tuo ruljanssi vie pahimmillaan tuntitolkulla. Se on täysin kestämätön tilanne työpaikkojen ruokatunneilla ja vähemmän kiinnostava muulloinkaan, jos ei sitten ole viettämässä iltaa kaveriporukalla, jolloin sen ylimääräisen ajan voi kivasti tappaa vaikka oluen/viinin kanssa höpötellen. Sama mielipide tuntuu olevan tuttavapiirissä ja työporukoissa aika laajasti muutenkin.
Ja kuten sanoin, nuo illanvietot ja todelliset ravintolakokemukset jossakin Michelin-tason ravintolassa ovat eri asia. Niihin mennään hakemaan muutakin kokemusta, kuin kotona haarukoitavaa annosta, mutta niissä on sitten hintakin kymmenkertainen ja siten ne ovat ulkona tästä keskustelusta. Perheen kanssa toki harrastellaan joskus niitäkin, mutta se vasta elitististä onkin.
Jos ei osaa itse mennä asioimaan ravintolaan, niin sitten ei tarvitse ravintolaruokaa syödä.
Haluat nyt nostaa itseäsi jalustalle, mutta eihän siinä nyt hyvänen aika mistään osaamisesta ole kyse. Tai siis ei ainakaan asiakkaiden puolelta.
Nuo loisfirmat kuppaavat 30 % ravintolan annosten hinnoista, mikä on suoraan pois ravintolan katteesta. Joten on todellakin kusipäistä toimintaa tilata ruoka tuollaisen loisfirman kautta. Lähettipalveluja käyttävät nimenomaan ovat ylimielistä porukkaa, jotka eivät itse ole valmiita maksamaan ruuan kuljetuksesta, vaan sen sijaan laittavat ravintolan maksamaan sen.
Ööh, on niissä myös toimituskulut. Toki niissä on tarjolla myös erilaisia kanta-asiakkuuksia, jolloin tilaukset saa ilman kuluja, mutta niistä myös maksetaan erikseen sen jäsenyyden myötä. Myös annokset ovat noissa järjestään kalliimpia kuin paikan päällä. Moni on lisäksi valmis maksamaan vähän lisää siitä helppoudesta ja kätevyydestä.
Harras toive on, että nuo kaikki häipyisivät Foodoran mukana.
Minun harras toive on, että ravintolat pysyisivät elinvoimaisina riippumatta siitä millä tavalla tuotteensa asiakkaille toimittavat. Jos näitä toimituspalveluita ei olisi, tuskin olisi monia perustason ravintoloitakaan, se oli se pointti.