Ravintolaruoan toimituspalvelut (Wolt, foodora, ...)

Viestiketju alueella 'Ruoka & juoma' , aloittaja kaarlos, 02.11.2018.

  1. kaarlos

    kaarlos

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Avataanpas ketju aiheesta kun ei näytä vielä palstalta moista löytyvän. Minkälaisia kokemuksia io-techiläisillä on näistä ruoan toimituspalveluista?

    Itse on tullut pizza-onlinea käytettyä vuosien saatossa varsin paljon, mutta nyt Woltin markkinoille tulon myötä on entistä enemmän tullut tilattua heidän kautta erilaista ruokaa. Ihan mukava kun saa kebabin ja pizzan rinnalle jotain vaihtelua niinä hetkinä kun ruoanlaitto ei itselle maistu.
     
  2. apek

    apek

    Viestejä:
    599
    Rekisteröitynyt:
    02.04.2017
    Pizza-onlinea on tullut käytettyä vuodesta 2012. Näköjään 257 kertaa. Ei koskaan mitään ongelmaa pizza-onlinen puolella ja vain pari kertaa ravintolan puolella (väärä annos).

    Wolttia olisi ihan kiva käyttää, mutta eipä sitä täällä idässä vielä ole.
     
  3. aMiqqo

    aMiqqo

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    15.04.2017
    Itse haluaisin tuota Wolttia kokeilla mutta harmittavasti kotipaikka jää n. 500 metrin päähän kuljetusalueen ulkopuolelle. On se tarkkaa.

    Pizza-onlinea tullut käytettyä ilman ongelmia. Sieltä bongannutkin hyvän raflan mikä tuo mm. Intialaista sapuskaa kotiin asti.
     
  4. kaarlos

    kaarlos

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Itse tuli foodorasta tilattua ekaa kertaa perjantaina kun oli ilmaiset toimitukset, mutta tuli aivan tolkuttoman hitaasti. 20min tilauksesta oli ruoka valmista, mutta saapui huoneenlämpöisenä about 1.5h päästä tilauksesta. Hyvittivät sentään 4 euroa.

    Edit: Normaalisti Woltilla tulee ~35-45min tilauksesta ovelle safkat.
     
    Viimeksi muokattu: 04.11.2018
  5. Rokka

    Rokka

    Viestejä:
    38
    Rekisteröitynyt:
    04.03.2017
    Woltista ja Foodorasta tulee molemmista tilattua työpaikalle lounasta pari kertaa viikossa. Suurempia ongelmia ei kummankaan kanssa ole ollut, kerran (thai) ravintola toimitti annoksesta kasvisversion vaikka tilaus oli tehty naudanlihalla, reklamaatio asiasta Foodoran meiliin ja parin tunnin päästä asiakaspalvelija ilmoitti korjanneensa laskua ja hyvitti väärän annoksen kokonaan. Pari kertaa ruoka on viipynyt matkalla niin että se on saapunut haaleana, varsinkin pizzan tuntuvat jäähtyvän nopeasti. Woltti antoi kylmästä pizzasta hyvitykseksi 5 euron tokenin kun viitsi valittaa.

    Toinen ongelma on että satunnaisesti molemmat palvelut ilmoittavat että uusia tilauksia ei juuri nyt oteta koska aiempia on niin paljon toimituksessa. Eli toisinsanoen kummallakaan ei ole tarpeeksi kuljettajia hoitamaan ruuhkahuippuja. Muuten toimitukset ovat yleensä ripeitä eli n. 25-45 minuutin sisällä tilauksesta.

    Heikoin lenkki onkin kuljettajat jotka eivät välttämättä osaa ollenkaan suomea ja näin toimitusohjeet ja opasteet paikanpäällä jäävät lukematta. Toimituspaikka ei ole ehkä helpoin mahdollinen koska rakennus on iso ja sisältää kaksi erillista toimistokompleksia joilla ei ole numeroita vaan nimet. Lisäksi ilmaisia asiakasparkkipaikkoja ei ole ja alue on täynnä ajo/pysäköinti kielletty merkkejä. Yleensä ruuan saakin nopeiten kun menee ulko-ovelle vastaan ja yrittää saada lähestyvän kuljettajan huomion.

    Tilastollisesti Foodora saa annoksen toimiston ovelle asti useammin, ja koska Foodora kertoo lähetin etunimen niin siitä voi jo päätellä kannattaako lähteä ulos vastaan. Tämä on harmi sillä Woltin webbisivu/appsi on käyttökokemukseltaan Foodoran vastaavia parempi parempi.

    Ilmeisesti kuljettajien vaihtuvuus on molemmilla myös melko suurta sillä lähes aina tuntuu että asialla on joku uusi kaveri.
     
  6. Wizand

    Wizand

    Viestejä:
    163
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Woltti tuli kotikaupunkiin jokunen kuukausi sitten, sitä ennen käyttänyt sitä lähinnä Turussa. Ei mitään valittamista. Mukava saada muutakin kuin kebunkia ja kebulan pitsoja. Toisin kuin pizza-online -kuljetusten kanssa niin wolttirengit tuovat poikkeuksetta ihan kotiovelle asti eivätkä soittele parkkipaikalta.

    Woltti tuntuu olevan hyvin herkkä valituksille, itse mainitsin että annoksesta puuttui ainesosa niin sain heti 7€ wolttitilille rahaa ja sydämelliset pahoittelut kärsimyksestä. Ydinkeskustaan on matkaa kolmisen kilometriä joten näin talvisaikaan on riski, että annos on jähtynyt. Tässä mielessä esim. kotipizzan kuumatakuukuljetus on aika jees.

    Kuljettajat olleet n. 2/3 ulkomaalaistaustaisia.
     
  7. henkilöllisyyS

    henkilöllisyyS

    Viestejä:
    53
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2018
    Itse käytän Fodooraa koska hinta vähän parempi. Mielestäni molempien appit ovat aika huonot, olisi mukavaa nähdä oikeat kuvat ruuasta ja saada kaikista aterioista kuva kun niiden tilaamista miettii (nyt siellä yks kuva koko menyylle ja sekin muokattu radikaalisesti). Sit siellä on kaikki pienetkin baarit mukana joten tilaan yleensä ravintolasta jonka tunnen entuudesta. Jos ravintola 15min kävelyn päässä niin on kannattavaa tilata mielummin koska sun tuntihinta on alle 7€ jos haet itse. Sitä ei ihmiset mieti että time = raha, ja näillä säästää hyvin aikaa = rahaa
     
    Viimeksi muokattu: 07.12.2018
  8. Pertti Kosunen

    Pertti Kosunen Basic Input/Output System

    Viestejä:
    3 141
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Aika monilla on omat kotisivut joista voi käydä katsomassa tarkempia kuvia.
     
  9. henkilöllisyyS

    henkilöllisyyS

    Viestejä:
    53
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2018
    Sitä joskus yritin tehdä ja tulin lopputulokseen että liikaa säätöä, joten käytän periaatteessa vaan rafloja jotka tunnen. Jos saisivat sen korjattua, ja saisi saman systeemin kuin uuberissa että voi antaa palautetta ja muiden palautteet näkyisivät niin ainakin asiakkaalle olisi paljon iloa.
     
  10. Pertti Kosunen

    Pertti Kosunen Basic Input/Output System

    Viestejä:
    3 141
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Palaute-systeemikään ei välttämättä auta, mm. Pizza-Onlinen palautteet on enimmäkseen täyttä tuubaa.
     
  11. henkilöllisyyS

    henkilöllisyyS

    Viestejä:
    53
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2018
    Jos sen tekee oikein niin bs-palautteet otetaan pois, kyllä nämä asiat saa hoidettua jos tietää mitä tekee (ja löytyy rahaa). Olisi mukava nähdä data tällaisen päivityksen jälkeen. Voisin lyödä vetoa että asiakkaat käyttäisivät enemmän. Ravintolat alkaisivat kilpailemaan keskenään, ruuan laatu paranisi. Jos olisi oma yritys niin tekisin näin ja tietäisin tarkalleen miten siitä vielä nettoaisin.

    edit: en ole tilannut pizza-onlinen kautta varmaan 5-vuoteen joten oletin että tiesit mistä puhuit. Mut kun selasin äsken ne palautteet läpi niin en tiedä mikä niissä oli huonoa? Ehkä ainoo miinus että ei voi laittaa kuvia, ne voisivat vaikka antaa 0.5€ kredittejä jos laittaa rehellisen palautteen ja kuvan. Muuten noissa on jo nyt hyötyä.
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2018
  12. Pertti Kosunen

    Pertti Kosunen Basic Input/Output System

    Viestejä:
    3 141
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Esim. eräs lähiöbaari saa pelkkiä kehuja ja 5 tai 4 tähteä kaikesta, vaikka lähes kaikki kusee tuolla aina. Mm. ranskalaisia kehutaan, vaikka heillä ei ole edes rasvakeitintä, tukun halvimmat kuivat perunatikut eivät ansaitse nimeä ranskalaiset, en ole saanut itse uunissakan koskaan niin huonoja aikaiseksi, vaikka ovat joskus kärähtäneet reilusti. Pitsat on aina raakoja, hampurilaisten kastikkeena käytetään välillä pitsa-kastiketta, tilauksissa on aina virheitä...

    Taitaa olla sama käytäntö kuin Aliexpressissä eli kaikki antavat 5 tähteä, kun vaan tulee suunnilleen oikeat tuotteet perille. Luultavasti useimmissa paikoissa hommat toimii kunnolla, mutta nuo huonot eivät palautteiden puolesta erotu joukosta.
     
  13. henkilöllisyyS

    henkilöllisyyS

    Viestejä:
    53
    Rekisteröitynyt:
    24.07.2018
    Jos sinulla ei ole osviittaa siitä että palaute on tekaistettu niin saattaa olla että sinä olet minoriteetissa kun tulee kyseiseen raflaan (missä sinun 1tähden palaute?). Mitä selasin niin palautteet näyttivät aidoilta, siellä oli jopa joku joka antoi 2tähteä koska ne ei tullut ovesta sisään, luulisi tämän olevan poistettu jos niitä palautteita manipuloittaisiin.

    Aliexpressiä käytän paljon, ja niistä palautteista olen saanut todella paljon hyötyä, niissä voi laittaa kuvia ja voi antaa lisäpalautetta monen kuukauden käytön jälkeen (sitäpaitsi jos myyjä valehtelee/tuote rikki, olen aina saanut rahat takaisin aliexpressin suojan takia). Helposti huomaa mihin palautteeseen kannattaa kiinnittää huomiota ja mihin ei.
     
  14. Pertti Kosunen

    Pertti Kosunen Basic Input/Output System

    Viestejä:
    3 141
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo Aliexpressissä saa kyllä palautteita lukemalla yleensä tarvittavat tiedot irti, mutta pelkkiä tähti-arvoja tuojottamalla ei kannata ostaa ainakaan tietyn tyyppisiä tuotteita (mm. akut).

    Edit-selvennys: en usko, että noita palautteita on keksitty, osasyy voi olla, että paikalliset eivät niinkään välitä laadusta kunhan koko on iso tms...
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2018
  15. Antti Alien

    Antti Alien

    Viestejä:
    792
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Olen nyt kolme kertaa tilannut Woltilla, ja hyvin toimii. Ruoka on tullut tähän mennessä hieman aluksi annettua arviota nopeammin ja se on ollut aina lämmintä. Keskustan lähimaastossa asuminen auttanee siihen.

    Vaasassa ravintoloita mukana ei kyllä ole kovinkaan montaa, ja osa niistäkin on ajottain offline-tilassa, vaikka paikka onkin auki. Liikaa asiakkaita vissiin. Myös ruokalista on paikoin kovin rajattu. Esimerkiksi Amarillolla on vain kaksi lämmintä annosta hampurilaisten lisäksi. Osittain se tietenkin johtuu siitä, että annos pitää olla pakkaamiskelpoinen, mutta esimerkiksi soft tacoja ja fajitoja luulisi saavan pakettiin siinä missä Wolt-menulta löytyvän chicken pocketinkin.
     
  16. Ghastgar

    Ghastgar

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2019
    Pizzaonlinea tullut käytettyä varmaan viitisenkymmentä kertaa, joista kymmenisen kotiinkuljetuksella. Hyvin toiminut eikä mitään valittamista. Toisiin ruoankuljetuspalveluihin toki miinuksena, että saa pitkälti vain kebabbia/pitsaa eikä kuljettajan olinpaikkaa näy. Useimmiten toimitus on kuitenkin ollut nopeampaa kuin mitä aika-arvio olisi odottanut. Lähipizzeriasta on tullut myös monesti haettua pitsaonlinen kampajoiden aikana lätty euroa-paria halvemmalla onlinen kautta tilatessa.

    Woltin kautta taitaa olla tilauksia alla lähemmäs sata. Valikoima on laaja ja aika-arviot pelittävät pääosin hyvin (+-10 min), myöskin sovelluksessa näkee tuleeko lähetti autolla vai pyörällä. Harva kuski puhuu Suomea eikä englantikaan ole aina erityisen hyvällä tasolla, joten jos kohteeseen on vaikea löytää niin ohjeistaminen puhelimen soidessa voi olla hankalaa. Asiakaspalvelu puolestaan toimii hyvin ja 5€ kuponkeja/hyvityksiä saa suhteellisen pienistäkin virheistä (juoma läikkynyt hieman tms).

    Foodoralla taidettu tilata ~10x. Tämän kanssa tullut opittua ettei tämän palvelun kautta kannata tilata, jos pitäisi olla parin tunnin päässä menosta. Aika-arviot eivät siis pidä läheskään yhtä hyvin paikkaansa kuin Woltilla. Plussaa on se, että ilmaisia kuljetuksia on usein saatavilla sekä asiakaspalvelusta vastataan kanssa hyvin. Valikoimakin eroaa hieman woltista. Kuskien suhteen samanlainen tila kuin woltilla.
     
  17. PornReindeer

    PornReindeer

    Viestejä:
    263
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Sehän tuossa Pizza-onlinessa on, että nykyisin kaikillä paikoilla on tunnin toimitusaika. Joskus tulee puolessa tunnissa, joskus 1,5h.
     
  18. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 367
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Pizza onlinestä tilannut joskus pizzaa, mutta muita en ole käyttänyt. Sinänsä varmaan ihan toimivaa jne. mutta jotenkin ei oikein sovi minulle tuo koko idea. Eli jos syön kotona niin voin kyllä tehdä itse ruokani ja ravintolassa käyminen on muutakin kun se ruoka. Eli en oikein tiedä miksi maksaisin saman hinnan ruuasta ja sitten ehkä kuljetuksesta jotain extraa verrattuna siihen että menisin ravintolaan?

    10 min kävelymatkan sisällä on paljon hyviä ravintoloita joten ravintolaan menokaan ei ole ongelma. Ehkä jos asuisi jossain josta joutuisi lähtemään ravintolaan jollain kulkuneuvolla niin voisi olla eri? Mutta silloin myös kuljetukseen menisi pidempään niin olisiko ruoka kylmää jo saapuessaan?
     
  19. kaarlos

    kaarlos

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Voisi kai tätä samaa argumenttia aivan hyvin käyttää pizzan tilaamiseen. Itselläni ei Woltista ole koskaan tullut ruoat kylmänä, mutta Foodorasta on kerran josta en sittemmin olekaan tilannut.
     
  20. Jakkelii

    Jakkelii

    Viestejä:
    30
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Siis eihän Pizza online ole mikään kuljetuspalvelu vaan sivusto jossa ravintolat yhdessä paikassa ja kotiinkuljetus hoituu ravintolan omilla työntekijöillä. Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin :O
     
  21. vipe

    vipe

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oot ymmärtänyt ihan oikein. Ei Pizza-online kuulu tähän threadiin.
     
  22. kaarlos

    kaarlos

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Myönnettäköön että thread ei ole nimetty ehkä oikein, mutta ei kai sillä lopulta ole hirveästi merkitystä loppukäyttäjän kannalta kenen leivissä nuo ruokaa toimittavat henkilöt ovat - kunhan safkat tulevat ovelle.

    Oikeampi nimi olisi ehkä "Ravintolaruoan ostopalvelut verkossa"? En tiedä.
     
  23. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 367
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voisi toki, enkä juurikaan pizzaa olekkaan tilannut, vaan mieluummin yleensä menen itse sinne pizzeriaan. Tosin erona sinänsä se, että jos tilaa jotain hienoa ja kallista ruokaa niin tavallaan ainakin itse maksan siitä paikastastakin ja kattauksesta/asettelusta enkä vaan ruuasta, mutta pizza nyt maksaa jotain 5-10€ yleensä ja on on aika sama syökö sen siitä pahvilaatikosta kotona vai jostain lautaselta pizzeriassa. Mutta sitten joku kalliimpi ruoka ainakin omasta mielestäni on "parempaa" kun ympäristö on kiva ja tarjoilu ym. on kunnossa, eikä niin, että ruuat tulee jossain boxissa kotiin.

    Mutta tämä nyt vain oma mielipteeni ja erinomaista että näitäkin palveluita on vaikka itse en niitä käytäkkään.
     
  24. vipe

    vipe

    Viestejä:
    367
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Nimenomaan keskustelun rajauksen kannalta sillä on paljonkin merkitystä, puhutaanko toimituspalveluista (Wolt, Foodora ym.), vai verkossa toimivasta tilausjärjestelmästä (P-O), jossa jokainen ravintola on oma erillinen "E2E-yksikkönsä", eikä eri toimijoiden välillä ole mitään yhteyttä.

    Ainakin Tampereella about 95% pizzakebuloista näyttää olevan Pizza-Onlinessa, joten muu kuin itse verkkopalvelun toimivuuden tarkastelu, on itse asiassa ravintoloiden suoraa vertailua.

    Mutta ihan miten vaan.
     
    kaarlos tykkää tästä.
  25. kaarlos

    kaarlos

    Viestejä:
    281
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Hyvin argumentoitu. Poistin otsikosta pizza-onlinen.