On raudanhimo ja haluaisin rakentaa koneen, mutta en ole ikinä alusta saakka tehnyt. Jotain kovoja ja näyttiksiä oon vaihtanut. En tiedä onko tämä oikea paikka kysyä, mutta millon olisi sopiva aika ostaa kaikki komponentit, kun haluaisin päivittää sen n. 5 vuoden päästä? Nythän vissiin pitää odottaa, että tulee ddr5 kammat, koska emolevy on erilainen. Tällästä oon aatellut: joku asus gaming tuf Z490 emo vähän päälle 200e. Asus geforce 3080. Intel i7-10700K. Että onko vielä 3 vuoden päästä uusi prossu ja näyttis, joka sopii emoon? Sitten odottaisin sen pari vuotta ja ostaisin paljon halvemmalla ne prossun, näyttiksen ja pari samanlaista kampaa ja sitten pelittää taas muutaman vuoden. Vaiko heti vaan, koska raudanhimo valtava?
Aikalailla kohta olis se täydellinen hetki. Venaat et AMD:n uudet prossut tulee ja nVidian saatavuus paranee. Siitä sitten budjetin mukaan parasta mitä rahalla saa ja kovaa ajoa. Ihan turha ajatella sitä et miten se päivittyy 3-5v päästä, kun siinä vaiheessa hommat ehkä on tai ei oo muuttunu. Ajelee täällä porukka vieläkin ikuisuuden vanhoilla intelin prossuilla, eikä vissiin ihan hirveesti edes töki vielä. Kyllähän se pullonkaulana sit jo on, mutta tuskin pahasti, ellei nyt satu 1080p resolla pelaamaan.
Intelillä on ihan turha myös odottaa et edes seuraavan sukupolven prossut välttämättä sopii. Se on enemmänkin sääntö et todennäkösesti ei sovi, poikkeustilanteessa sit sopii. AMD:lla pidempi sopivuus, mutta alkaa toi AM4 kanta olemaan eläny ikänsä loppuun kohta varmaankin. Seuraavaks tulee kuitenkin DDR5, niin jo se vaatii uudet emot.
Oma suositus on et venaile benchmarkit noista AMD:n uusista kivistä, niitten pitäs nyt olla tasoissa yhden ytimen suorituskyvyn kanssa Inteliin nähden, mutta ei tiedetä vielä täyttä totuutta asiasta. Osta sit joku B550 tai X570 emo sopivalle AMD:n kivelle kaveriks ja sit toi mainitsemas 3080. Niillä pärjää sen pari vuotta varmaan aika näppärästi ilman et tarvii asetuksia laskea, kahen vuoden jälkeen sit voi jo joutua pikkasen laskemaankin.
Mä oon kyllä ite myös huomannu sen, ettei siinä oo kauheesti järkeä vetää samalla setillä 3-5v ja sit vaihtaa kokonaan uusiin. Omien kokemuksien mukaan se on kans ihan fine vaihella osia sitä mukaa kun uusia tulee, tarpeeks tuoreet osat kun lähtee kiertoon, niin ihan kauheasti ei edes väliä tartte maksella niihin uusinkaan sit. Toki tapauskohtaista, high end palikat tippuu heti arvossansa kun uudet tulee. Mut itelle se on euromääräsesti ollu aika yhdentekevää et vaihtaako kerralla koko roskan vai päivitteleekö sitä mukaa mitä huvittaa ja tarttee. Niistä 5v vanhoista paskoista ei saa muuta kun jonkun nimellisen kierrätysmaksun ja hyvän mielen kun joku niille käyttöä vielä keksii.
Mut toki jos koneen hommaa tismalleen vaan pelaamista varten, eikä se ylimääränen näpertely ja säätäminen kiinnosta pätkääkään, niin sit toi jatkuva päivitteleminen on aika huono ratkasu. Jos homman tosin ottaa myös harrastuksena niin sithän se menee aika mukavasti, lisäks sillä voi sit itelleen perustella kulujakin, ainakin tiettyyn pisteeseen asti.