Nyt pienessä myötälaitaisessa tekee mieli tarinoida, joten aloitetaan:
ATK-harrastelu alkoi paljon ennen kouluikää pelaten isän Commodorella (en muista tarkempaa mallia) erilaisia pelejä. Mieleen painunut joku lentosotapeli.
Paria vuotta vanhempi serkku tutustutti minut samoihin aikoihin ihmeelliseen (ensimmäisten?) intelien maailmaan ja nautimme lukuisia DOS-pelejä, Apogeen tuotantoa, Doomeja, Wolffeja jne. vuorotellen pelaten.
Aika kului ja isä osti työkoneeksi jonkun IBM Aptivan josta löytyi Pentium2 266mhz, 32mb ram ja 3gb kovo. Ei erillistä näyttistä.
-Tällä sitten mentiin ja tämä avasi maailmani PC-pelaamiseen. Halffikset, C&C:t, Quaket Falloutit, ym. legendat tuli väännettyä tällä sotaratsulla. Ilman erillistä näyttistä ei silti kaikki pelit toimineet halutulla tavalla, joten kasvavan pojan vitutus oli valtava.
Vuosia sen jälkeen kotikoneeksi tuli AMD Athlon 3000+, keskusmuistin määrä oli muistaakseni 512mb/giga ja Radeon 9600 näyttiksenä.
- HL2, Stalker, FEAR, Penumbrat ja lukuisia legendoja tuli väännettyä tällä kokoonpanolla. Tällöin tutustuin klaanipelaamiseen. Battlefield Vietnamin klaanimatseihin kun ei olisi tullut suunniteltua lukion tunneilla takuja, olisi voinut olla päättötodistus erilainen. CS-Sorsaakin tuli hakattua niin paljon että olin MC Reilukerhon servun ykkösenä jonkin aikaa.
Taas aikaa eteenpäin: Vuosi 2007: Jännitin koneen kasaamista itse, joten menin paikalliseen kivijalkaliikkeeseen josta ostin kesätyörahoillani koneen:
AMD Athlon 64 X2 6000+
Keskusmuistin määrää en taaskaan muista
Näyttiksenä Nvidian 8600GT
Maksoin setistä jotain +800e. Olisi pitänyt lukea aikanaan enemmän ja kasata itse.
Tällä setillä sitten mentiin jokunen vuosi, Crysis tuli mm. tällä väännettyä.
Sitten tuli irl ja opiskelut jne mutta atk- ja peliharrastus pysyi sydämessä. Möin vanhan kokoonpanon serkulle ja ostin Q6600/8Gb/AMD 4870-setin kaverilta. Myöhemmin elvytin kokoonpanoa uudella virtalähteellä ja GTX 750TI:llä (Ehdottomasti kovin bang/buck näyttis mihin rahaa tullut laitettua.)
Opettelin hiukan kellottamaan ja ruoskin Q6600 rujosti. Tällä kokoonpanoolla tuli opiskeluaikana väännettyä ne vuosittaiset "pakolliset" parit isot AAA-pelit läpi.
Myöhemmin kun toimeentulo alkoi olla vakitöiden myötä vakiintunutta, ostin 4690K/16Gb/GTX9604gb. 4690K:ta oli hauskaa kellottaa kun menin vielä nestejäähynkin ostamaan. Tätä settiä pidin parisen vuotta kai itselläni kunnes mieli halaji lisää. Kokoonpanon ostin lähinnä Deus EX MD:n takia.
GTX960 näyttis ei oikein tuntunut piisaavaan itselleni, mieli halaji lisää, joten uutta näyttistähän se kanssa vaati. AMD:n sekoilut näyttisten kanssa ei houkutellut joten nvidia oli ainut vaihtoehto. Päätin ostaa RTX2080 heti julkaisussa ja näin tein.
Aikalailla näillä huitteilla olin tietenkin tehokkaampaa prosessoria vailla koska näyttis oli jytky. Odottelin intelin 9. sarjaa, mutta kun tuli ilmi ettei HT- ollut käytössä kuin vain i9:llä, en periaatteesta lähtenyt paskaa rahastusta tukemaan. (Nythän tämä 10-sarja on se mitä 9. sarjan olisi pitänyt olla IMO. Olisin ostanut heti. )
Ostin sitten x470-F Gamingin ja 2700X:n minkä sittemmin päivitin 3700X:n. Jahka 4000-sarja julkaistaan niin ostan taas uuden prossun. Seuraava setti kun emo tarvitsee vaihtaa, tulee olemaan varmaan taas inteliä harrastelun vuoksi. Niitä kun saa kellotettuakin oikeasti.
Näyttö on tällä hetkellä PG258Q 240Hz 1080p ja tilauksessa on LG:n
34GN850-B. Myyn tämän Full HD:n pois jahka UW saapunee. Half Life Alyxin takia tuli jouluksi Rift S:kin hommattua joten sekin tarvitsee lisää jerkkua.
RTX2080 kai pärjäilisi mutta luulen ettö 3080titityy/vastaava kutsuu... Tarvitseehan sitä kuitenkin isommalle näytölle ja VR:lle jerkkua.
Eihän tässä järkeä ole mutta toimiva atk on kivaa. Jos olisi ollut pelit ja vehkeet jo junnuna niin en tiedä olisiko näin rautanörtti, tiedä sitten
Tämmöinen avautuminen, kiitos ja anteeksi.