Raportti: NVIDIA julkaisee ensimmäiset GeForce RTX 50 -mallit vuoden lopulla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Mä en osaa sen tarkemmin sanoa, mutta nämä pari kaveria jotka päätyivät leiriä vaihtamaan, kirosivat lähes jokaisen uuden ajurin jälkeen kuinka joku taas hajosi. Oon ihan kuulopuheiden varassa.
Enemmän tuossa nimenomaan kyseenalaistin tuota, että nvidialla olisi säännöllisesti paskat ajurit.

Tämähän se. Ihan yhtälailla kuulee vihreän leirin ongelmista joka suunnalta, mutta itselläni toistaiseksi nolla ongelmaa.

Tervetuloa testaamaan linux puolella kuinka mahtavat Nvidia ajurit ovat vs Intel ja AMD avoimet Mesa ajurit.
Wayland tuki on täys vitsi vaikka eri linux distrot ovat siihen tänävuonna siirtymässä täysin.
Nvidia tulee hoppu jos meinaavat pysyä linux puolella jotenkin mukana.
Jos siis haluavat sitä edes. Voi olla että tavoite on kk maksullisilla Cuda ja RT hommilla Windows puolella lypsää niiden käyttäjiltä viimeisetkin eurot pois. Jos siis tuo huhu pitää paikkaansa.
Joka on yhtä luotettava kuin nämä RTX 5xxx sarjan huhut.
 
Tervetuloa testaamaan linux puolella kuinka mahtavat Nvidia ajurit ovat
Mä oon linuxia käyttänyt kohta lähes 30 vuotta. En nvidiaa ihan noin kauaa, mutta pelikoneena ollut linux jo herraties kuinka kauan. Testattu siis on :confused:
Wayland-tuki on joo vähän mitä on, mutta ei siinä juurikaan mistään jää paitsi jos Xorgia käyttää. Tuo sun vertaus että X11 softakiihdytetty, Wayland rautakiihdytetty, ei vaan pidä paikkaansa.
 
Viimeksi muokattu:
Haluatko kaivaa listan peleistä missä 16GB 4060ti kyykyttää 8GB 4060ti:n?

Mä uskon, että ne 3GB gddr7 piirit on iso mahdollisuus kun tulee 50% muistinkasvatusmahdollisuus. Siinä missä 128bit kortissa ennen oli 8GB tai 16GB muisti niin tulee mahdolliseksi myös 12GB. Eiköhän noita 3GB gddr7 piirejä käytetä kunhan niiden hinta ja saatavuus on kohdallaan. Loppupeleissä tuotteiden julkaisu kertoo muistimäärät ja arvostelut menikö suorituskyky pieleen vai ei.
Ensinnäkin meinasin sitä, että muistin kokoa ei voi ainakaan vähentää sillä perusteella, että tulevat pelit pärjäisivät vähemmällä. Vähintään nykyinen 16 gigaa tulisi olla (vähän resoluutiosta riippuen toki) vanhoja, nykyisiä ja lähitulevaisuuden pelejä varten.

Lisäksi kyllähän se muisti auttaa, tässä esimerkkiä. Suora linkki Steven loppukaneettiin, eli 8 gigaa ei riitä high-endiin enää.


Ja kun kysyit 4060 Ti:stä niin tässä vielä niiden välinen vertailu, näissäkin on eroja. Erityisesti tuo Halo: Infinite on mielenkiintoinen tapaus, koska muisti ei vaikuta ruudunpäivitykseen mutta tekstuureista tulee suttua puolen tunnin pelaamisen jälkeen kun se loppuu. Samaa Forspokenissa, tekstuurit suttua kahdeksalla gigalla.
 
Haluatko kaivaa listan peleistä missä 16GB 4060ti kyykyttää 8GB 4060ti:n?

Mä uskon, että ne 3GB gddr7 piirit on iso mahdollisuus kun tulee 50% muistinkasvatusmahdollisuus. Siinä missä 128bit kortissa ennen oli 8GB tai 16GB muisti niin tulee mahdolliseksi myös 12GB. Eiköhän noita 3GB gddr7 piirejä käytetä kunhan niiden hinta ja saatavuus on kohdallaan. Loppupeleissä tuotteiden julkaisu kertoo muistimäärät ja arvostelut menikö suorituskyky pieleen vai ei.

Esim. Alan Wake 2:ssa näin tapahtuu. En kyllä investoisi enää 2024 uuteen näyttikseen, jossa on vaan 8 gigaa muistia.

1713190153230.png


 
Tervetuloa testaamaan linux puolella kuinka mahtavat Nvidia ajurit ovat vs Intel ja AMD avoimet Mesa ajurit.
Wayland tuki on täys vitsi vaikka eri linux distrot ovat siihen tänävuonna siirtymässä täysin.
Nvidia tulee hoppu jos meinaavat pysyä linux puolella jotenkin mukana.
Nvidialla on ajurit käyttäneet EGLStream-rajapintaa aiemmin ja nyt viimein on explicit sync ja GBM-tuki tulossa Linuxissa. Kannattaa varmaan odottaa että esim. XWayland 24.1 tulee ensi kuussa. Ajureiksi vähintään 550.54.14. Muuten missaat monta asiaa. VRR, HDR, VDPAU-tuki XWaylandissa jne. tuli vasta ihan viime vuoden lopulla (ja joihinkin distroihin vasta tulossa). Siinä olet kyllä oikeassa, että Intel ja AMD ovat paljon helpompia ajureiden puolesta.
 
Tuo sun vertaus että X11 softakiihdytetty, Wayland rautakiihdytetty, ei vaan pidä paikkaansa.
Jep, mulla on tässä tätä kirjoittaessanikin ajossa rautakiihdytetty X11 ja nVidia-näyttis. Waylandissa se ei toimi, mutta viimeaikojen uutiset huomioiden (ja joihin @love_doctor tuossa ylempänä viittaa), tähän ollaan saamassa parannusta. Mulla X11+nVidia on palvellut erinomaisesti vuosituhannen taitteesta asti, joten kauheaa kiirettä tässä ei ole ja siirryn sitten vasta kun Wayland-kokemus on vastaava tai parempi.

Itse en tuohon implisiittinen vs. eksplisiittinen -synkkausasiaan ole sen tarkemmin tutustunut, mutta Phoronixista lukemani perusteella mielikuvaksi jäi, että nVidia oli tässä loppujen lopuksi hyvis, joka onnistui pakottamaan Linux-työpöytä-stackkia modernimpaan ja teknisesti parempaan suuntaan.
 
Nvidialla on vain YKSI kortti joka on AMD:n tuotantoa parempi.
Valitettavasti vain GPU:t ovat selkeästi parempia, varsinkin, jos on RT:tä käytössä (Ja nykyisin ehdottomasti on). Tällöin ei vain valitettavasti ole mitään syytä kilpailla hinnalla tai yhtään suuremmalla muistimäärällä, kuin on tarvis, jotta yleensä riittää....
 
Valitettavasti vain GPU:t ovat selkeästi parempia, varsinkin, jos on RT:tä käytössä (Ja nykyisin ehdottomasti on). Tällöin ei vain valitettavasti ole mitään syytä kilpailla hinnalla tai yhtään suuremmalla muistimäärällä, kuin on tarvis, jotta yleensä riittää....
Riippuu ihan siitä antaako RT:lle painoarvoa näytönohjainta valitessa. Nvidiankin korteilla suorituskyky romahtaa kun kytkee Ray tracingin peleissä päälle ja samalla pitäisi käyttää kuvan huononnustekniikkaa että peli on edes pelattavissa FPS lukemissa.
Harvassa pelissä RT:tä edes huomaa vs perus rasterointi.
 
Esim. Alan Wake 2:ssa näin tapahtuu. En kyllä investoisi enää 2024 uuteen näyttikseen, jossa on vaan 8 gigaa muistia.

1713190153230.png


Tämä tosin on hieman pakottamalla tehty skenaario, sillä tuskin kukaan (toivottavasti) haluaa 4060 kortilla pelata avg <30fps, eli 1440p + RT.

Tuolta TPU:n testin memory usage sivulta kun ottaa realistisemman skenaarion, eli 1080p (tai 1440p + DLSS) ilman RT ja >60fps, niin kortit ovat miltei identtiset.

Kortti on siis selkeästi suunniteltu luokkaan, missä 8GB riittää ja mallisarjaa kasvattamalla saa sekä lisää suorituskykyä että sitä muistia.
 
4060 on todella huono idea yli 1080p resoluutiolle kun "iso" cache on liian pieni ja suorituskyky tankkeroi 1440p resoluutiossa versus 1080p. Nvidian 40x0 sarjassa ihan selkeästi jo yksistään cachen takia kortit 1080p, 1440p, 4k resoluutioille optimoitu. 1080p kortille 8GB muistia riittää. Jos aikoo pelata suorituskykyisesti 1440p resoluutiolla niin 4060 sarjan kortit on huono valinta.
 
Itse en tuohon implisiittinen vs. eksplisiittinen -synkkausasiaan ole sen tarkemmin tutustunut, mutta Phoronixista lukemani perusteella mielikuvaksi jäi, että nVidia oli tässä loppujen lopuksi hyvis, joka onnistui pakottamaan Linux-työpöytä-stackkia modernimpaan ja teknisesti parempaan suuntaan.
Tässä on valaistu asiaa. Eksplisiittinen antaa enemmän kontrollia sille sovellusohjelmalle ajureilta ja mahdollistaa myös paremman tehokkuuden, erityisesti peleissä. Jos mietitään laajemmin, DX ja Vulkan tukevat eksplisiittistä. Implisiittinen on perua OpenGL/X11-tekniikoista. Implisiittinen "periytyi" aluksi Waylandiinkin, mutta nyt rinnalle on haluttu eksplisiittinen. Nvidialla on tässä ollut ongelmia, kun he eivät ole halunneet mennä aiemmin implisiittisen kelkkaan tai näin sen näen. Tilanne on menossa kaikkien kannalta parempaan, mutta siirtymä voi aiheuttaa grafiikkabugeja ainakin aluksi.
 
Haluatko kaivaa listan peleistä missä 16GB 4060ti kyykyttää 8GB 4060ti:n?

Mä uskon, että ne 3GB gddr7 piirit on iso mahdollisuus kun tulee 50% muistinkasvatusmahdollisuus. Siinä missä 128bit kortissa ennen oli 8GB tai 16GB muisti niin tulee mahdolliseksi myös 12GB. Eiköhän noita 3GB gddr7 piirejä käytetä kunhan niiden hinta ja saatavuus on kohdallaan. Loppupeleissä tuotteiden julkaisu kertoo muistimäärät ja arvostelut menikö suorituskyky pieleen vai ei.
En osaa sanoa uusinta listaa, mutta HUB:n RTX 3070 vs. RX 6800 -vertailu paljasti viisi selkeää peliä, joissa asetuksia on karsittava joko vapaaehtoisesti etukäteen tai muuten niitä karsitaan ilman lupaa. Jälkimmäisessä tekstuurit menevät ultralla hetkittäin (kymmenien sekuntien välein 1-2 sekunniksi) paljon sumeammaksi kuin rehellisellä mediumilla, eli ei hyvä. Kolmas vaihtoehto on, että peli kyykkäilee 8 gigalla alle 10 fps:n. Nykyään luultavasti on yli 5 peliä, joissa 8 Gt vaatii karsimista, koska vertailu oli vuoden takaa.

RTX 4060 Ti 8 Gt on 5 % hitaampi kuin RTX 3070, ja molemmissa on sama 8 Gt VRAM. RTX 4060 Ti 16 Gt on 14 % hitaampi kuin RX 6800, ja molemmissa on sama 16 Gt VRAM. Vertailun lukuja voi halutessaan korjata noilla prosenteilla.

Minimi fps (1 %), HUB.

Peli 1. The Last of Us Part 1:

6800:
1080p high, 104 fps
1440p high, 76 fps

1080p ultra, 80 fps
1440p ultra, 60 fps

3070:
1080p high, 35 fps
1440p high, 30 fps

1080p ultra, 17 fps
1440p ultra, 11 fps (raskaimmassa kohdassa oli 3 fps)

Välillä 3070 pyöritti 1440 ultraa samoilla fps:llä hieman stutteroiden, mutta oikoi ulkoasussa omin lupineen, kuten kuvan puiden oksista voi nähdä. Muistinkäytössä on selvä ero, 3070 7,7 Gt vs. 6800 14,7 Gt.

RTX 3070 oli stutteroimaton vasta mediumille pudottaessa, kun taas RX 6800 pyöritti pehmeästi 1440p ultraa.

Screenshot_2024-04-15-18-59-42-61_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg



Peli 2. Hogwarts legacy ennen/jälkeen päivitysten.

RX 6800:

1080 ultra, 33 fps/81 fps
1440 ultra, 27 fps/58 fps

RTX 3070:

1080 ultra 11 fps/58 fps
1440 ultra 9 fps/45 fps

Radeonin nopeus oli minimeissä kolminkertainen ennen päivityksiä. Päivitysten jälkeen Radeon on vain 30 % nopeampi, mutta 3070 on taas omin lupineen heikentänyt laatua, kuten kuvasta näkyy.

1080p ultra, high RT:
Screenshot_2024-04-12-00-52-04-12_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Kivien ja ovikoristeiden pinta on aivan sumeaa RTX 3070:llä (mutta fps korkea). Sumeus kesti 1-2 s, jonka jälkeen oli tarkkaa taas kymmenisen sekuntia ennen seuraavaa sumeushikkaa.

Käsittääkseni 1080p high:lla RTX:n kuvanlaatu oli ok, mutta nopeus ei kuvan mukaan:
Screenshot_2024-04-12-00-46-03-39_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Vasta 1080 medium + high RT pyöri 3070:llä. Radeon pyöritti 1080 ultra + high RT.


Peli 3. Resident Evil 4

6800:
1080p 80 fps
1440p 59 fps

3070:
1080 crashed
1440 crashed


Peli 4. Forspoken

Molemmilla pyörii hyvin, mutta 3070 fuskaa 1080p ultra + RT. Kivet ovat sumeita:
Screenshot_2024-04-12-01-00-47-06_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg



Peli 5. A Plaque Tale Requiem

6800:
1080 ultra + RT, 41 fps
1440 ultra + RT, 31 fps

3070:
1080 ultra + RT, 11 fps
1440 ultra + RT, 2 fps


Peli 6. The Callisto Protocol

6800:
1080 ultra + RT high, 49 fps
1440 ultra + RT high, 39 fps

3070:
1080 ultra + RT high, 14 fps
1440 ultra + RT high, 5 fps

Screenshot_2024-04-12-01-11-20-76_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg

Kuvasta näkee, että 3070:n frametime sahaa pahasti. Hetkeä aiemmin oli pyörinyt ihan hyvin, mutta stutterin keskellä vain 10 fps vs. Radeonin 65 fps.


Taisin aluksi puhua viidestä pelistä, mutta tulikin puoli tusinaa. Ja kaikki vain yhdestä vuoden vanhasta revikasta. Forspoken taisi olla se ylimääräinen. Se pyöri hyvin, mutta eihän tuollaista kuvanlaadusta fuskaamista voi hyväksyä. Suttaamisesta pääsee kyllä eroon, kunhan keventää suosiolla asetuksia, mutta joissain peleissä edes high ei korjannut tilannetta (joko laadun tai stutterin suhteen), vaan piti tiputella mediumille asti, jotta 8 Gt riitti 1080/1440.


Tästä revikasta valitsin pelit:
 
io-techin kommentti 4060ti alla. Suorituskykyinen kallis 1080p kortti, ei 1440p kortti. Myöhemmin julkaistu 4060ti 16GB osoitti ettei 1440p menoa rajoittanut muistinmäärä vaan muistikaista ja cachen keskenloppuminen. Ison cachen koko ja muistiväylän leveys segmentoi 40x0 kortit 1080p, 1440p, 4k kategorioihin. 1080p korttiin turha ahtaa 16GB muistia eikä 4060ti:sta saa 1440p korttia kun se vaatisi lisää muistikaistaa ja isomman cachen mitkä löytyvät toisesta piiristä(4070)

GeForce RTX 4060 Ti on suorituskykyinen, mutta 459 euron suositushinnallaan myös todella kallis näytönohjain Full HD -pelaamiseen. Käytännössä varsinkin DLSS 3:n avustuksella siinä riittää puhti useissa peleissä parhailla kuvanlaatuasetuksilla ja jopa säteenseurannalla myös korkeammalle 1440p-resoluutiolle. 128-bittinen muistiväylä ja 8 gigatavun näyttömuisti jarruttavat kuitenkin menoa joissain tilanteissa korkeammilla resoluutioilla ja parhailla kuvanlaatuasetuksilla, joten puhtaaksi 1440p-näytönohjaimeksi sitä on vaikea suositella ainakaan tulevaisuutta ajatellen.

En osaa sanoa uusinta listaa, mutta HUB:n RTX 3070 vs. RX 6800 -vertailu paljasti viisi selkeää peliä, joissa asetuksia on karsittava joko vapaaehtoisesti etukäteen tai muuten niitä karsitaan ilman lupaa.

Meillä on 4060ti 8GB ja 4060ti 16GB. Ainoa ero korteissa 8GB muistia. Kannattaa yrittää löytää pelit missä muuten identtinen kortti mutta 8GB lisää muistista on hyödyksi. Ei arvostelijat oikeen noita tilanteita löytäneet ja 16GB kortti sai kovan tuomion ts. turhake. Iso cache ja sen koko muutti paljon tilanneta miten korttien suorituskyky skaalaantuu resoluutioiden mukana. Kannattaa valita vertailuu omenoita ja omenoita eli vaikka juuri tuo 4060ti 8GB vs. 4060ti 16Gb niin vertailussa vaikuttaa vain muistin määrä eikä mahdollinen muistikaistaero tai cachen kokoero tai erot piirien arkkitehtuurissa.
 
Viimeksi muokattu:
io-techin kommentti 4060ti alla. Suorituskykyinen kallis 1080p kortti, ei 1440p kortti. Myöhemmin julkaistu 4060ti 16GB osoitti ettei 1440p menoa rajoittanut muistinmäärä vaan muistikaista ja cachen keskenloppuminen. Ison cachen koko ja muistiväylän leveys segmentoi 40x0 kortit 1080p, 1440p, 4k kategorioihin. 1080p korttiin turha ahtaa 16GB muistia eikä 4060ti:sta saa 1440p korttia kun se vaatisi lisää muistikaistaa ja isomman cachen mitkä löytyvät toisesta piiristä(4070)


Ei se 8 Gt riitä edes 1080p:lle ilman että noissa tietyissä HUB testaamissa peleissä tiputtaa high/medium. Jos jättää Forspokenin pois, niin viiden pelin 1%-minimit ovat seuraavat@1080p ultra:

6800:
80
81
80
41
49

Ka. 66 fps

3070:
17
58 (Hogwarts, sumeat kivet ja ovet jne)
0 (crashed)
11
14

Ka. 20 fps


Kyllä uusissa yli 250 euron korteissa saisi jo olla yli 8 Gt.


Varmasti muistikaista ja cache voivat rajoittaa 4060 Ti:n hyötymistä 16 gigasta joissain peleissä. Tässä ne eivät näy menoa haittaavan, vaikka on 1440p. Sekin pitää muistaa, että tulevassa 5060 Ti:ssa voi olla suurempi muistikaista ja cache kuin edeltäjänsä, joten siinä 16 Gt:sta pystyy hyötymään entistä useammassa pelissä.
Screenshot_2024-04-12-01-49-37-11_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
 
Ei se 8 Gt riitä edes 1080p:lle ilman että noissa tietyissä HUB testaamissa peleissä tiputtaa high/medium. Jos jättää Forspokenin pois, niin viiden pelin 1%-minimit ovat seuraavat@1080p ultra:

Edelleen et vertaa omenoita omenoihin. Kaivas 4060ti 8GB vs. 4060ti 16GB. 8GB muistia lisää ei 4060ti tapauksessa ole kuin turhake testatuissa peleissä. Ison cache koko ja kapea muistiväylä muuttivat peliä. 40x0 sarjan korttien suorituskyky skaalautuu eri tavalla kuin aikaisemman generaation kortit. Vaikka tomshardwaren kommentit 4060ti 8GB vs. 16GB.

If there's one GPU to sum up Nvidia's RTX 40-series so far, it's the RTX 4060 Ti 16GB. Nvidia knew it wouldn't perform that well and that the extra VRAM was of questionable value. It said as much. But people have been complaining about the lack of VRAM on Nvidia GPUs, and so it attempted to address this by doubling the capacity to 16GB.
The problem, as we've reiterated throughout this review, is that VRAM capacity is only half of the equation. With the same amount of L2 cache and the same 128-bit interface, raw bandwidth remains a concern, and there are only select situations in which the RTX 4060 Ti 16GB can clearly surpass the existing 8GB card. If you happen to need a card specifically for one of those edge cases — for example, you want to run an LLM that requires more than 12GB but less than 16GB of VRAM — it might be worth purchasing. For everyone else, there are plenty of better options.
1713202582314.png

 
Tämä tosin on hieman pakottamalla tehty skenaario, sillä tuskin kukaan (toivottavasti) haluaa 4060 kortilla pelata avg <30fps, eli 1440p + RT.

Tuolta TPU:n testin memory usage sivulta kun ottaa realistisemman skenaarion, eli 1080p (tai 1440p + DLSS) ilman RT ja >60fps, niin kortit ovat miltei identtiset.

Kortti on siis selkeästi suunniteltu luokkaan, missä 8GB riittää ja mallisarjaa kasvattamalla saa sekä lisää suorituskykyä että sitä muistia.

4060 on todella huono idea yli 1080p resoluutiolle kun "iso" cache on liian pieni ja suorituskyky tankkeroi 1440p resoluutiossa versus 1080p. Nvidian 40x0 sarjassa ihan selkeästi jo yksistään cachen takia kortit 1080p, 1440p, 4k resoluutioille optimoitu. 1080p kortille 8GB muistia riittää. Jos aikoo pelata suorituskykyisesti 1440p resoluutiolla niin 4060 sarjan kortit on huono valinta.

Pointti olikin siinä, että miten 8 gigaa muistia alkaa rajoittaa suorituskykyä uusilla peleillä. 5000-sarjan tapauksessa ongelma on todennäköisesti vielä pahempi, jos 60-sarjassa on 8 gigaa muistia mutta tehoja on (toivottavasti) tullut lisää.

Valitettavasti tuossa testissä ei myöskään ollut RT + DLSS @ 1440p -testiä. Voisi kuvitella että siinä RTX 4060 ti 16Gt olisi ehkä juuri ja juuri pelattava, jos ilman DLSS:ää oli hieman alle 30fps.
 
Pointti olikin siinä, että miten 8 gigaa muistia alkaa rajoittaa suorituskykyä uusilla peleillä. 5000-sarjan tapauksessa ongelma on todennäköisesti vielä pahempi, jos 60-sarjassa on 8 gigaa muistia mutta tehoja on (toivottavasti) tullut lisää.

Valitettavasti tuossa testissä ei myöskään ollut RT + DLSS @ 1440p -testiä. Voisi kuvitella että siinä RTX 4060 ti 16Gt olisi ehkä juuri ja juuri pelattava, jos ilman DLSS:ää oli hieman alle 30fps.
Esimerkiksi unreal engine 5 striimaa assetit levyltä ja cachettaa keskusmuistissa. Jos joku tekstuuri vie 1080p ruudulla vaikka 100x100 pikseliä niin turha pitää 8k tekstuuria muistissa. Halvempi ja usein isompi keskusmuisti versus gpu:n muisti cachetukseen on järkevää. Lähinnä vanhat pelit missä tarvii superisoa muistia, kun kentät ladataan naivisti kerralla muistiin kaikkine assetteineen ja striimaus minimissä.

Kannattaa myös huomioida, että 4k resoluutio versus 1080p vaatii 4x enemmän pikseleitä että samankokoinen alue saadaan täytettyä. 1080p resoluution 100x100 pikseliä alue alue on 200x200 pikseliä 4k resoluutiossa ja vaatisi tekstuurilta 4x enemmän pikseleitä = 4x muistivaatimus. Jos/Kun kortti on muistikaistan ja cachen koon takia rajoittunut 1080p:lle niin tekstuureita ei tarvi samalla tapaa pitää muistissa kuin 4k:lla pelatessa. Vanhoissa peleissä moni vääntää "ULTRAHYPER" asetuksen päälle ja ei välttämättä ymmärrä ettei niitä tarkimpia tekstuureita koskaan edes 1080p näytöllä käytetä. Striimaus pelastaa tässäkin tilanteessa kun on juuri se mipmap taso muistissa tekstuurista mitä tällä hetkellä tarvitaan.

Hyvä pakkaus+striimaus(directstorage) ja 8GB muisti+ cachetetus keskusmuistissa riittää pitkälle 1080p kortilla. ts. uudet pelit esim. ue5 enginellä tilanne. Tai konsoliportit kun konsolit siirtyi hyvä pakkaus+striimaus aikaan uusimmassa sukupolvessa. 50x0 generaatiossa on mahdollista että nähdään päivitys 1080p korteilla 12GB muisteihin kiitos 3GB gddr7 nopeat muistipiirit.
 
Viimeksi muokattu:
Varmasti muistikaista ja cache voivat rajoittaa 4060 Ti:n hyötymistä 16 gigasta joissain peleissä. Tässä ne eivät näy menoa haittaavan, vaikka on 1440p. Sekin pitää muistaa, että tulevassa 5060 Ti:ssa voi olla suurempi muistikaista ja cache kuin edeltäjänsä, joten siinä 16 Gt:sta pystyy hyötymään entistä useammassa pelissä.
Screenshot_2024-04-12-01-49-37-11_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg
Tästä graafista edelleen paistaa, ettei 4060 Ti (kumpikaan muistivarianteista) ole 1440p + Ultra tason kortti (kyseisessä pelissä).
Tavoite kun useimmiten on se avg 60fps, niin 1440 + Med/Low tai 1080 + High/Ultra luultavasti on kortin suorituskykyyn sopivat asetukset, jolloin muistikäyttö tippuu ja täten molemmat variantit ovat jälleen samalla viivalla.


Pointti olikin siinä, että miten 8 gigaa muistia alkaa rajoittaa suorituskykyä uusilla peleillä. 5000-sarjan tapauksessa ongelma on todennäköisesti vielä pahempi, jos 60-sarjassa on 8 gigaa muistia mutta tehoja on (toivottavasti) tullut lisää.

Valitettavasti tuossa testissä ei myöskään ollut RT + DLSS @ 1440p -testiä. Voisi kuvitella että siinä RTX 4060 ti 16Gt olisi ehkä juuri ja juuri pelattava, jos ilman DLSS:ää oli hieman alle 30fps.
Kuten yllä onkin jo, niin tuo suorituskyvyn rajoitus tulee 4060 Ti 8GB vs 4060 Ti 16GB tilanteessa vastaan melko epärealistisilla asetuksilla (1440p Ultra tms.).
DLSS taasen tiputtaa resoluutiota, niin samalla tuo muistin tarve pienenee, jolloin mahdollisesti ollaan taas tilanteessa, että 8GB riittääkin.


Tarvitsisi kattavan 4060 Ti 8GB vs 4060 Ti 16GB spesifin analyysin, jossa aina asetukset säädetään targetoimaan avg 60fps, jotta näkisi tuleeko oikeasti jokin realistinen tilanne vastaan, missä 8GB kortti kyykkää.
 
Muistimääristä vääntämiseen on muuten oma ketjukin:
 
Tein toiseen ketjuun vertailun, 4060 Ti 8 Gt vs. 4060 Ti 16 Gt. Pelikelpoiset asetukset, ja myös mahdolliseen oikomiseen kuvanlaadussa on kiinnitetty huomiota.

Nykyään kasigigaisia ei enää voi verrata katsomalla perinteiseen tyyliin avg. ja minimit. Pitää katsoa myös fuskataanko tekstuureissa (heti tai puolen tunnin jälkeen), ja jos ei, niin miltä näyttää frametime-kuvaaja.

 
Katoppa kun selitän ongelman. Se ei ole, etteikö enemmällä näyttömuistilla olevia kortteja olisi, saahan niitä jo nytkin kaupasta, vaan se ongelma on se, että en ole niin hc pelaaja, että alkaisin maksaa tonnia näytönohjaimesta, vaan tulen entuiitteihin verrattuna pari vuotta perässä siinä mainstream osastossa. Odottaisin että sielläkin tultaisiin pääsemään vahvaan 1440p pelaamiseen ilman, että laitteisiin laitettava rahamäärä valtavia vielä lisää nousun päälle nousisi. Ja tuo lista mikä aloituksessa, niin näyttää ihan siltä, että bang for the buck tulee löytymään paremmin amd:n valikoimista.
se on vähän patti tilanne sulla nyt sitten. joko joutuu pulittaa enemmän tai jatkossakin karsia grafiikoista mikäli nvidia on sun valinta. ikäväähän se on ettei laitevalmistajat voi miellyttää kaikkia. jos kilpailevalta valmistajalta löytyy itsellesi paremmin sopiva tuote joka täyttää tarpeet sun budjetissa niin sitten vastaus löytynee kilpailijan valikoimasta.:thumbsup:
 
Valitettavasti vain GPU:t ovat selkeästi parempia, varsinkin, jos on RT:tä käytössä (Ja nykyisin ehdottomasti on). Tällöin ei vain valitettavasti ole mitään syytä kilpailla hinnalla tai yhtään suuremmalla muistimäärällä, kuin on tarvis, jotta yleensä riittää....
Outoa puhua RT:stä ja kahdeksan gigan riittävyydestä samassa lauseessa. Jos Nvidian kortteja kerran mainostetaan RT-kortteina, tulisi niillä sitä suuremmalla syyllä olla enemmän muistia kuin AMD:n korteissa, säteenseuranta kun tuppaa lisäämään muistin tarvetta (1) (2) (3)
Tästä graafista edelleen paistaa, ettei 4060 Ti (kumpikaan muistivarianteista) ole 1440p + Ultra tason kortti (kyseisessä pelissä).
Tavoite kun useimmiten on se avg 60fps, niin 1440 + Med/Low tai 1080 + High/Ultra luultavasti on kortin suorituskykyyn sopivat asetukset, jolloin muistikäyttö tippuu ja täten molemmat variantit ovat jälleen samalla viivalla.
Eikö se niin ole, että tekstuurien vääntäminen ultralle ei huononna suorituskykyä, kunhan muisti riittää. Tekstuurit ovat myös se suurin yksittäinen tekijä, joka saa pelin näyttämään hyvältä ja on täten ns. helppo keino tehdä pelistä nätimpi vaikka muut asetukset tulisikin pitää mediumilla.
 
Outoa puhua RT:stä ja kahdeksan gigan riittävyydestä samassa lauseessa. Jos Nvidian kortteja kerran mainostetaan RT-kortteina, tulisi niillä sitä suuremmalla syyllä olla enemmän muistia kuin AMD:n korteissa, säteenseuranta kun tuppaa lisäämään muistin tarvetta (1) (2) (3)

Eikö se niin ole, että tekstuurien vääntäminen ultralle ei huononna suorituskykyä, kunhan muisti riittää. Tekstuurit ovat myös se suurin yksittäinen tekijä, joka saa pelin näyttämään hyvältä ja on täten ns. helppo keino tehdä pelistä nätimpi vaikka muut asetukset tulisikin pitää mediumilla.
Halvemmalla kortilla voi valita tarvittaessa esim medium tekstuurit ja silti nauttia paremmista valaistusefekteistä. AMD:n korteissa RT aiheuttaa valitettavasti yleensä pahan suorituskyvyn tippumisen, olipa sitä muistia mitenkäpaljon tahansa... Joutuu toivomaan, että on viitsitty tehdä edes kelvolliset perinteiset valaistukset.. On täysin selvää, että valaistuklsessa siirrytään kokoajan enenevässämäärin RT:n suuntaan ja perinteiseen polkuun satasataan yhä vähemmän..

On täysin normaalia, että esim 4060Ti tason kortilla joudutaan tiputtamaan osassa pelejä asetuksia, että toimii tökkimättä..
 
Halvemmalla kortilla voi valita tarvittaessa esim medium tekstuurit ja silti nauttia paremmista valaistusefekteistä. AMD:n korteissa RT aiheuttaa valitettavasti yleensä pahan suorituskyvyn tippumisen, olipa sitä muistia mitenkäpaljon tahansa... Joutuu toivomaan, että on viitsitty tehdä edes kelvolliset perinteiset valaistukset.. On täysin selvää, että valaistuklsessa siirrytään kokoajan enenevässämäärin RT:n suuntaan ja perinteiseen polkuun satasataan yhä vähemmän..

On täysin normaalia, että esim 4060Ti tason kortilla joudutaan tiputtamaan osassa pelejä asetuksia, että toimii tökkimättä..
Harvassa pelissä ray tracingiä edes huomaa vs perus rasterointi joten turha sitä on pakottaa. Suorituskyky vain romahtaa kun kytkee RT ominaisuudet päälle.
 
Halvemmalla kortilla voi valita tarvittaessa esim medium tekstuurit ja silti nauttia paremmista valaistusefekteistä. AMD:n korteissa RT aiheuttaa valitettavasti yleensä pahan suorituskyvyn tippumisen, olipa sitä muistia mitenkäpaljon tahansa... Joutuu toivomaan, että on viitsitty tehdä edes kelvolliset perinteiset valaistukset.. On täysin selvää, että valaistuklsessa siirrytään kokoajan enenevässämäärin RT:n suuntaan ja perinteiseen polkuun satasataan yhä vähemmän..

On täysin normaalia, että esim 4060Ti tason kortilla joudutaan tiputtamaan osassa pelejä asetuksia, että toimii tökkimättä..
Eipä paljoa lohduta paremmat valaistusefektit, jos tekstuurit ovat suttua.
 
Eipä paljoa lohduta paremmat valaistusefektit, jos tekstuurit ovat suttua.
JA AMD:llä valaistus sitten toimii mitensattuu tai fps on surkea..
Eli pitää ostaa kalliimpi kortti, niin saa enemmän kaikkea.. Ei tämä ole mitenkään uusi asia.. Ja jos on vain muistista kiinni, niin se 200e lisää ja on 4060ti, jossa on se 16 gigaa..
 
JA AMD:llä valaistus sitten toimii mitensattuu tai fps on surkea..
Eli pitää ostaa kalliimpi kortti, niin saa enemmän kaikkea.. Ei tämä ole mitenkään uusi asia.. Ja jos on vain muistista kiinni, niin se 200e lisää ja on 4060ti, jossa on se 16 gigaa..
Kerrotko miten AMD:llä valaistus toimii miten sattuu ja fps on surkea? Onko paljonkin kokemusta vai mutuilet vain? Miksi pakotat ray tracingia kun sitä ei edes meinaa peleissä huomata onko se päällä vai ei? Suorituskyky kyllä romahtaa nvidiankin korteilla kun kytkee kyseiset ominaisuudet päälle. Tähän pitäisi vielä lisäksi käyttää kuvan huononnustekniikkaa kuten dlss jolla kuva menee entistä suttuisemmaksi että fps pysyy edes siedettävällä tasolla, puhumattakaan frame generationin feikki-frameista ja lisääntyneestä latenssista.
 
AMD:n korteissa RT aiheuttaa valitettavasti yleensä pahan suorituskyvyn tippumisen, olipa sitä muistia mitenkäpaljon tahansa... Joutuu toivomaan, että on viitsitty tehdä edes kelvolliset perinteiset valaistukset.. On täysin selvää, että valaistuklsessa siirrytään kokoajan enenevässämäärin RT:n suuntaan ja perinteiseen polkuun satasataan yhä vähemmän..

Liitteessä 7900XTX suhteellinen RT-suorituskyky 4K-resoluutiolla. Maksoin omastani n. 1000e, mielestäni sain melko hyvän RT-suorituskyvyn ja lisäksi päälle erinomaisen adrenalin-ohjelmiston.

RT:stä yleisesti tässä 1000e ja alle hintaluokassa olen sitä mieltä että tällä hetkellä ollaan vielä pisteessä missä paras suorituskyky-kuvanlaatu -suhde ei todellakaan tule RT Ultra -asetuksilla. Esimerkiksi laittamalla vain RT heijastukset päälle pysyy suorituskyvyn kuolema vielä aisoissa. Vaikkapa Cyberpunkissa mielestäni RT-lighting on vain erinäköinen, ei paremman näköinen. Kun puhutaan siis muista kuin 4090 -tason korteista joilla kehtaa jo kokeilla esim. ray-reconstructionia ja muita huipputason juttuja.

1713253525842.png
 
Toki kilpailun kannalta olisi hyvä, jos Nvidia ei saisi aikaan 5xxx sarjassa lisäsuorituyskykyä (RT), mutta epäilen vahvasti, että silläkin saralla edistytään.. AMD taisi törmätä johonkin ongelmiin ja seuraava sukupolvi on ilmeisesti osittain menetetty.. Jokatapauksessa joskus julkaisu piti olla helmikuu/24, nyt taitaa olla helmikuu/25 ja odotettavissa on korkeimmillaan ilmeisesti 4070TiS-4080S suorituskykyä, halvempaan hintaan.. Siihen nähden Nvidian julkaisuaikataulu vaikuttaa loogiselta: Julkaistaan 5090 tänä vuonna. On selvää, että kilpailija ei vastaavaan suorituskykyyn kykene. Sitten katsotaan kilpailijan julkaisu ja muokataan loppujen julkaisujen ominaisuudet ja hinta kohdalleen sen jälkeen..
Edit: Korjattu
 
Viimeksi muokattu:
Toki kilpailun kannalta olisi hyvä, jos Nvidia ei saisi aikaan 5xxx sarjassa lisäsuorituyskykyä (RT), mutta epäilen vahvasti, että silläkin saralla edistytään.. AMD taisi törmätä johonkin ongelmiin ja seuraava sukupolvi on ilmeisesti osittain menetetty.. Jokatapauksessa joskus julkaisu piti olla helmikuu/24, nyt taitaa olla helmikuu/25 ja odotettavissa on korkeimmillaan ilmeisesti 4070TiS-4080TiS suorituskykyä, halvempaan hintaan.. Siihen nähden Nvidian julkaisuaikataulu vaikuttaa loogiselta: Julkaistaan 5090 tänä vuonna. On selvää, että kilpailija ei vastaavaan suorituskykyyn kykene. Sitten katsotaan kilpailijan julkaisu ja muokataan loppujen julkaisujen ominaisuudet ja hinta kohdalleen sen jälkeen..
Mistähän ihmeestä puhut kun nvidialla ei ole 4080TiS korttia mihin vertaat?
 
On kyllä villiä miten tekstuureita palvotaan ulkoasun tärkeimpänä tekijänä vaikka on helppoa katsoa jotain RT quakea ja todeta että tekstuurit voi olla mitä puuppaa tahansa mutta jos valaistus on aitoa ja dynaamista niin näyttää silti komealle.

Yritäppä toisinpäin, ultradetskuiset tekstuurit ilman varjoa tai väriheijastuksia näköpiirissä niin jopa tuntuu ankealle ympäristölle. Jos ympäristö on staattinen niin esileivottu valaistus jotenkuten pärjää, mutta perinteisin menetelmin silmiä särkee kun valoa vuotaa umpiseinän raoista kuin siivilästä vettä. Tai vielä pahempaa, laita mikä tahansa screenspace-tekniikka (varjostus, heijastukset) päälle ja silmiä särkee kun puolet ruudusta kadottaa efektit kameraa käännellessä.

Makunsa kaikilla, kaiketi.
 
Miksi pakotat mielipidettäsi kun minusta monessa pelissä on ihan selvää onko RT päällä vai ei?
Ei siinä mitään mielipidettä pakotettu. Siinä päinvastoin KYSYTTIIN mielipidettä RT:n pakotukselle, kun sitä ei MEINAA huomata.
 
Haluatko kaivaa listan peleistä missä 16GB 4060ti kyykyttää 8GB 4060ti:n?

Mä uskon, että ne 3GB gddr7 piirit on iso mahdollisuus kun tulee 50% muistinkasvatusmahdollisuus. Siinä missä 128bit kortissa ennen oli 8GB tai 16GB muisti niin tulee mahdolliseksi myös 12GB. Eiköhän noita 3GB gddr7 piirejä käytetä kunhan niiden hinta ja saatavuus on kohdallaan. Loppupeleissä tuotteiden julkaisu kertoo muistimäärät ja arvostelut menikö suorituskyky pieleen vai ei.

Halo Infinite tulee myöskin käyttämään jo ihan kiitettävästi näyttömuistia 1920*1080 korkea vs ultra. Eli ultra-asetuksilla tekee vaan se tiukkaa 8Gt ja tuossa on vaan hyvä uudistus väh. 12gigatavua näyttömuistia. Korttina toisin GTX 1070

1713257965489.png


1713257833305.png
 
JA AMD:llä valaistus sitten toimii mitensattuu tai fps on surkea..
Eli pitää ostaa kalliimpi kortti, niin saa enemmän kaikkea.. Ei tämä ole mitenkään uusi asia.. Ja jos on vain muistista kiinni, niin se 200e lisää ja on 4060ti, jossa on se 16 gigaa..
Ei tuossa hintaluokassa ole mahdollisuutta käyttää RT:tä kummankaan valmistajan kortilla, ilman että FPS olisi surkea. Eli turhaa väittää että kyseessä on "joko/tai" tilanne.
Miksi pakotat mielipidettäsi kun minusta monessa pelissä on ihan selvää onko RT päällä vai ei?
RT:tä arvostana luulisi sinun siis arvostavan myös sitä, ettei näytönohjaimia tarkoituksella myytäisi jo kaupassa vanhentuneina, vaan niihin laitettaisiin sitä muistia nykyinen ja tulevaisuuden tarve huomioiden? Muistimäärän lisääminen on valmistajalle halpa keino taata kortin pitkä käyttöikä ja en nyt ymmärrä miten kukaan voi yrittää tuota kieltää.

Pitäisikö teidän molempien käydä vilkaisemassa tuo TommiZeliardin vertailu.
Tein toiseen ketjuun vertailun, 4060 Ti 8 Gt vs. 4060 Ti 16 Gt. Pelikelpoiset asetukset, ja myös mahdolliseen oikomiseen kuvanlaadussa on kiinnitetty huomiota.

Nykyään kasigigaisia ei enää voi verrata katsomalla perinteiseen tyyliin avg. ja minimit. Pitää katsoa myös fuskataanko tekstuureissa (heti tai puolen tunnin jälkeen), ja jos ei, niin miltä näyttää frametime-kuvaaja.

 
RT:tä arvostana luulisi sinun siis arvostavan myös sitä, ettei näytönohjaimia tarkoituksella myytäisi jo kaupassa vanhentuneina, vaan niihin laitettaisiin sitä muistia nykyinen ja tulevaisuuden tarve huomioiden? Muistimäärän lisääminen on valmistajalle halpa keino taata kortin pitkä käyttöikä ja en nyt ymmärrä miten kukaan voi yrittää tuota kieltää.

Pitäisikö teidän molempien käydä vilkaisemassa tuo TommiZeliardin vertailu.

Niin arvostankin. En nyt ihan ymmärrä, miksi tällaisen kommentin kohdistit minuun. Esim:

Allekirjoittanutta kyllä harmittaa tuo NVidian jatkuva muistin kanssa pihtailu, mutta kilpailua ei valitettavasti oikein ole kun haluan DLSS:n ja mahdollisimman hyvän RT-suorituskyvyn. Tällä 3080 VRAM loppuu kesken luvattoman helposti ja tekstuurit tapaa olla se näkyvin kompromissi grafiikka-asetuksissa.
 
Ei tuossa hintaluokassa ole mahdollisuutta käyttää RT:tä kummankaan valmistajan kortilla, ilman että FPS olisi surkea. Eli turhaa väittää että kyseessä on "joko/tai" tilanne.

RT:tä arvostana luulisi sinun siis arvostavan myös sitä, ettei näytönohjaimia tarkoituksella myytäisi jo kaupassa vanhentuneina, vaan niihin laitettaisiin sitä muistia nykyinen ja tulevaisuuden tarve huomioiden? Muistimäärän lisääminen on valmistajalle halpa keino taata kortin pitkä käyttöikä ja en nyt ymmärrä miten kukaan voi yrittää tuota kieltää.

Pitäisikö teidän molempien käydä vilkaisemassa tuo TommiZeliardin vertailu.
Päätellen 4060Ti:stä lisämuistin kikkailu kapeaan väylään ei ole mitenkään mahdottoman halpaa..Voi toki olla, että nyt saattaa olla suurempia muisteja saatavilla ..
Toki Nvidiasta ei tiedetä, mitä muistia tulee mihinkin korttiin. Se tiedetään, että Nvidia on tilannut DDR7 muistejakin (AMD ei ole), joten Nvidialla osa on DDR7 tuotteita ja olikos nyt niin, että niissä ei ole vielä isompia piirejä ulkona?
 
Päätellen 4060Ti:stä lisämuistin kikkailu kapeaan väylään ei ole mitenkään mahdottoman halpaa..Voi toki olla, että nyt saattaa olla suurempia muisteja saatavilla ..

Ei muistin laittaminen kapeaan väylään ole yhtään sen kalliimpaa kuin leveään väylään. Tuotteiden hinnat on vaan se, mitä valmistajat niille laittaa, eikä sillä tarvitse olla mitään tekemistä valmistuksen hinnan kanssa.
 
Sulla varmaan on tälle väitteelle joku lähde?
Esim. täältä löytyy lisätietoa. Ainahan nämä ovat spekulaatioita kunnes viralliset julkistukset on tehty.
 
Halo Infinite tulee myöskin käyttämään jo ihan kiitettävästi näyttömuistia 1920*1080 korkea vs ultra. Eli ultra-asetuksilla tekee vaan se tiukkaa 8Gt ja tuossa on vaan hyvä uudistus väh. 12gigatavua näyttömuistia. Korttina toisin GTX 1070
Hyvinhän tuo mahtuu 8GB muistiin? 8GB ja pienemmätkin muistilla olevat kortit niin yleisiä, että vaikea uskoa etteikö pelintekijät optimoisi pelejä 1080p 8GB muistille,...

Osassa peleistä gpu muistia käytetään cachena striimaukselle. Peli varaa kaiken muistin vaikei sitä aktiivisesti. Muistinkulutus näyttää isommalta kuin mitä minimissään samaan kokemukseen tarvittaisiin. Yksi tomb raidereista tulee mieleen näin käyttäytyvistä peleistä. Siitä väännettiin paljon peistä, että vaatii valtavasti muistia toimiakseen vaikka todellisuus oli toinen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos alemman pään 50-sarjalaisiin tulee GDDR6 muistia niin ei pitäisi olla tekosyitä kitkutella 8 Gt kapasiteetilla enää. 4 Gt G6 piirejä on jo saatavilla, eli 128-bittisellä väylälläkin onnistuu 16 Gt ilman clamshelliä.

RX 7600 XT:ssä juurikin tuo 128-bittinen väylä ja 4x4Gt palikat.
 
Esim. täältä löytyy lisätietoa. Ainahan nämä ovat spekulaatioita kunnes viralliset julkistukset on tehty.
Olisi vissiin pitänyt boldata se "AMD ei ole" osuus.

Hyvinhän tuo mahtuu 8GB muistiin? 8GB ja pienemmätkin muistilla olevat kortit niin yleisiä, että vaikea uskoa etteikö pelintekijät optimoisi pelejä 1080p 8GB muistille,...

Osassa peleistä gpu muistia käytetään cachena striimaukselle. Peli varaa kaiken muistin vaikei sitä aktiivisesti. Muistinkulutus näyttää isommalta kuin mitä minimissään samaan kokemukseen tarvittaisiin. Yksi tomb raidereista tulee mieleen näin käyttäytyvistä peleistä. Siitä väännettiin paljon peistä, että vaatii valtavasti muistia toimiakseen vaikka todellisuus oli toinen.
Ei se näytä ihan hyvin ainakaan tämän foorumikäyttäjän tekemän testin mukaan mahtuvan (itse viestissä myös kuva jota en tähän lainannut)
Peli 5. Halo Infinity
Kasigigaisella 4060 Ti:lla pyörii melkein yhtä hyvin, mutta tekstuurit alkavat katoilla puolen tunnin pelaamisen kohdalla, kuten kuvasta voi nähdä. Taivaalle tähyily saattaa hetkeksi auttaa.
 
Gddr7 mahdollistaa 50% enemmän muistia versus gddr6/6x. Gddr7 tukee 1GB, 2GB ja 3GB piirejä. Saa nähdä käytetäänkö 3GB piirejä vai ei. Jos ei julkaisussa niin ehkä supereissa?

EVGA:n poistuessa näytönohjainmarkkinoilta, he kertoivat jossain haastattelussa, että muistivaatimukset tulevat suoraan nahkatakkimieheltä. AIB-partnereilla on valmiuksia laittaa itse lisää muistia, mutta sitä ei Nvidia salli. Youtubessa on videoita, joissa näytönohjaimen muistimäärä on kaksinkertaistettu, laittamalla isompia piirejä.

Tuossakin voi olla keinotekoinen este noiden käyttöönotolle - Nvidia ei anna. Tietenkin uskon teoriaasi supereista, jotka on takataskussa odottamassa, jos porukka ei pidä julkaistujen tuotteiden muistimäärästä.
 
tomshardwaren 1080p ultrapelaamisessa ei tule käytännössä virhemarginaalia enempää eroa 4060ti 8GB vs. 4060 ti 16GB. joku vois halo infinitellä kokeilla tuleeko eroa fps:aan vai ei. Eiköhän noi 1080p ultrat tulla optimoimaan 1080p 8GB korttien ehdoilla pitkälle tulevaisuuteen. Ei pelintekijät voi unohtaa isoa konemassaa mikä käyttäjillä on. Toki itsekin toivoisin, että 12GB 128bit kortit tulisivat myyntiin, mutta ei voi väittää että 8GB 1080p korttina olisi jotenkin täysin pielessä.

1440p pelaamisessa 4060ti suorituskyky tankkeroi paljon enemmän kuin kuvittelisi. Laskentateho riittäisi mutta muistikaista loppuu. Cache loppuu kesken ja 128bit muistiväylä ei tee gddr6/x muisteilla ihmeitä. Ehkä gddr7 tykittää paremmin.

1713270081841.png


1713270114181.png


1713270134400.png


 
Olisi vissiin pitänyt boldata se "AMD ei ole" osuus.


Ei se näytä ihan hyvin ainakaan tämän foorumikäyttäjän tekemän testin mukaan mahtuvan (itse viestissä myös kuva jota en tähän lainannut)
Katselin nettiä puhelimella, paskalla ollessa. Sillä joku oli tutkinut asiaa ja totesi tuon, että lähteensä mukaan Nvidia on tehnyt GDDR7 tilauksia ja AMD ei ole. olisiko ollut moores law is dead tai joku linkki sieltä eteenpäin..

------------------------
JOS ja kun piirit laitetaan kapeassa väylässä clamshell tilaan, niin käsittääkseni piirikortti on hankalampi suunnitella, koska osa signaaleista joudutaan haarottamaan ja noissa nuo signaalivedot tahtovat olla mutkikkaita.. Todennäköisesti joudutaan käyttämään kalliimpaa, useampikerroksista levyä, eikä se nopea gddr6 ole mitään halpaa, kuin saippua.. Esim siksi konsoleissakin on vähän hitaampaa GDDR:ää, kun niissä on se hinta hyvin merkityksellinen asia..

Toki sitä en tiedä, käyttääkö Nvidia sitten noissa tulevissa ihan normi GDDR6:sta vai sitä omaa gddr6X versiotaan, jossa on PAM4 signalointi ja joka on nopeampaa..
 
tomshardwaren 1080p ultrapelaamisessa ei tule käytännössä virhemarginaalia enempää eroa 4060ti 8GB vs. 4060 ti 16GB. joku vois halo infinitellä kokeilla tuleeko eroa fps:aan vai ei. Eiköhän noi 1080p ultrat tulla optimoimaan 1080p 8GB korttien ehdoilla pitkälle tulevaisuuteen. Ei pelintekijät voi unohtaa isoa konemassaa mikä käyttäjillä on. Toki itsekin toivoisin, että 12GB 128bit kortit tulisivat myyntiin, mutta ei voi väittää että 8GB 1080p korttina olisi jotenkin täysin pielessä.

1440p pelaamisessa 4060ti suorituskyky tankkeroi paljon enemmän kuin kuvittelisi. Laskentateho riittäisi mutta muistikaista loppuu. Cache loppuu kesken ja 128bit muistiväylä ei tee gddr6/x muisteilla ihmeitä. Ehkä gddr7 tykittää paremmin.

1713270081841.png


1713270114181.png


1713270134400.png


Jos kiinnostaa kortin toiminta 2-6 vuoden päivitysvälin aikana julkaistavien pelien ajan, on turha lukea sellaisia arvosteluita, jotka on testattu vanhaan tapaan, eli nopeasti vaan avg. + 1 %-min. -kuvaajat näytille. Vanha testaustapa saattaa kertoa, että 1080p ultra toimii avg. 75 fps ja 60 fps min, vaikka pahimmillaan totuus on, että vasta 1080p medium toimii kaikki tekstuurit oikein ja nyksimättä. Siinä ei ole normaalia päivitysväliä luvassa, kun luuli ostavansa 1080ultran ja saikin 1080mediumin. Melko pian saatetaan julkaista peli, joka vaatii 1080 low. Entäs kun sekään ei riitä? Aidosta 1080 ultrasta on enemmän varaa tiputella alaspäin vuosien varrella.

Suttu-/vilkkutekstuurien aikakaudella vanha testitapa ei riitä. Keskitason pelikortin (4060 Ti 8 Gt, 399 USD) muistimäärän ollessa samaa tasoa kuin vuoden 2016 RX 480 8 Gt:ssa (229 USD), on syytä lisäksi varmistaa frametimen avulla, ettei peli näyki (1 %-min ei välttämättä paljasta). Kolmanneksi kiinnostaa, että onko kuvanlaatu ja nykimättömyys kunnossa vielä tunninkin pelaamisen jälkeen, eikä vain ensimmäisen vartin ajan.


Jos minä testaisin kortteja, ja jollain kortilla tekstuurit olisivat sutumpaa kuin asetettu laatu tunnin pelaamisen jälkeen, antaisin kylmästi 0 fps siinä pelissä niillä asetuksilla. En laittaisi muuta fps-lukemaa edes sulkuihin esille. Näin lukijalle ei tulisi valheellista kuvaa, että kortilla muka voisi pelata kyseisillä asetuksilla, eikä pienimuistinen huijari vaikuttaisi yhtä hyvältä kuin kaiken tunnollisesti piirtävä isomuistisempi.

Samoin, jos tietyssä pelissä tietyillä asetuksilla frametime alkaisi olla piikittelevämpää kuin isomuistisilla, antaisin kylmästi 0 fps niillä asetuksilla, mutta merkkaisin avg. ja min. kuitenkin sulkuihin, koska kaikkia ei nykiminen haittaa pelin tuoksinassa.

Lopulta kun lasketaan kaikkien pelien avg. 1080p ultra, tulisi kasigigaisille ansaittuja nollia keskiarvoa alentamaan. Ei meinaan ole oikein, että jättämällä asioita piirtämättä saisi tuloksen. Sama kuin juoksukilpailussa oikaisisi puolivälistä. Jos jää kiinni, ei saa pokaalia tai edes aikaa tulosluetteloon, vaan DSQ tms.


Halo Infinitestä oli puhetta. Se pyörii (1080p ultra) sujuvasti 4060 Ti 8 Gt:lla, mutta puolen tunnin kohdalla VRAM on niin tapissa, että tekstuurit eivät ole enää sitä mitä pitäisi.

Havunneulaset 4060 Ti 16 Gt puolen tunnin pelaamisen jälkeen:
Screenshot_2024-04-16-15-29-11-13_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Havunneulaset 4060 Ti 8 Gt puolen tunnin pelaamisen jälkeen:
Screenshot_2024-04-16-15-25-36-07_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Aluskasvillisuus 4060 Ti 16 Gt:
Screenshot_2024-04-16-15-34-23-67_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Aluskasvillisuus 4060 Ti 8 Gt:
Screenshot_2024-04-16-15-35-10-64_f9ee0578fe1cc94de7482bd41accb329.jpg


Eihän tuollaista jälkeä voi mitenkään verrata keskenään pelkällä fps-mittarilla. Sutturuutu ei ole yhtä arvokas kuin oikein piirretty ruutu. Samaa suttua esiintyi kivissä ja kallioissa kasigigaisella.


Antaisin Halo Infinitessä 4060 Ti 8 Gt:lle tuloksen 0 fps/DSQ 1080p ultralla. Muistaakseni 4060 Ti 16 Gt pyöritti 90-100 fps, ja se näytti tekstuurit oikealla tarkkuudella.


Katsokaa video kohdasta 10:45-11:50, ja kuunnelkaa selostus/tekstitys. Frametimea ei tarvitse katsoa, koska molemmat jaksavat 1080p ultran. Katsokaa oksia, aluskasvillisuutta ja kallioita.


Älkää enää luottako pelkkiin vartissa mitattuihin avg. ja 1 %-min -kuvaajiin, kun olette ostamassa nirkoisella muistilla varustettua ohjainta.
 
Toivottavasti sieltä tulee 5090 ainakin 32 gigalla muistia, tai näissä kotikäyttöön tarkoitetuissa isoissa kielimalleissa tapahtuu jokin suuri loikka joka mahdollistaa isojen mallien ja ison kontekstin ajamisen kotikoneella. Nvidian jarruttelu muistimäärän osalta on todella ikävää ja haittaa pelien tekstuurien lisäksi myös hyötykäyttöä.

Lompakkoni on jo tosin valmiiksi kauhuissaan siitä paljonko nahkatakkimies uskaltaa 5090:sta pyytää.
 
Toivottavasti sieltä tulee 5090 ainakin 32 gigalla muistia, tai näissä kotikäyttöön tarkoitetuissa isoissa kielimalleissa tapahtuu jokin suuri loikka joka mahdollistaa isojen mallien ja ison kontekstin ajamisen kotikoneella. Nvidian jarruttelu muistimäärän osalta on todella ikävää ja haittaa pelien tekstuurien lisäksi myös hyötykäyttöä.

Lompakkoni on jo tosin valmiiksi kauhuissaan siitä paljonko nahkatakkimies uskaltaa 5090:sta pyytää.
Nvidialla on AI käyttöön ihan toiset kortit. Tuskin 5090:aan käydään laittamaan paljon muistia, koska se söisi todennäköisesti markkinoita niiltä kalliimmilta ja parempikatteisilta korteilta..
Jos AMD oletettavasti kilpailee seuraavalla sukupolvellaan vain 5070:n kanssa, niin periaatteessa 5090:aa voitaisiin oikeinhyvin skaalata alaspäin ja tehdä siitä enemmän leikattu versio, kuin mitä 4090 oli täydestä GPU:sta..
 
Toivottavasti sieltä tulee 5090 ainakin 32 gigalla muistia, tai näissä kotikäyttöön tarkoitetuissa isoissa kielimalleissa tapahtuu jokin suuri loikka joka mahdollistaa isojen mallien ja ison kontekstin ajamisen kotikoneella.
Tarjoaa kyllä surkeaa valueta kielimallikäyttöön, jos on 32 Gt muistia, kun maksaa kuitenkin maltaita. Tuo 32 Gt on varmaan suht realistinen arvio kyllä, mistä syystä itelläni vähän kutina, että loppuvuoden näyttisjulkaisut eivät kauheasti kielimalleista kiinnostuneita tule riemastuttamaan.
Nvidialla on AI käyttöön ihan toiset kortit.
Kielimallit ja kuvageneraattorit on alkaneet esiintyä Geforce markkinoinnissakin, eli en sanoisi että on joku selvä raja sille mikä kortti on AI käyttöön ja mikä ei. Aika vähäistä toi markkinointi on vielä, mutta varmaan seuraavan sukupolven julkaisussa jo vähän selvemmin esillä, kun käyttötarkoitukset ja käyttäjämäärät kasvavat.

Pidän tosin itekin todennäköisenä että lippulaiva ammattilaiskortissa on taas se ~2x muistia 5090:een verrattuna.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 691
Viestejä
4 496 063
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom