Raportti: NVIDIA julkaisee ensimmäiset GeForce RTX 50 -mallit vuoden lopulla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Toivottavasti sieltä tulee 5090 ainakin 32 gigalla muistia, tai näissä kotikäyttöön tarkoitetuissa isoissa kielimalleissa tapahtuu jokin suuri loikka joka mahdollistaa isojen mallien ja ison kontekstin ajamisen kotikoneella. Nvidian jarruttelu muistimäärän osalta on todella ikävää ja haittaa pelien tekstuurien lisäksi myös hyötykäyttöä.

Lompakkoni on jo tosin valmiiksi kauhuissaan siitä paljonko nahkatakkimies uskaltaa 5090:sta pyytää.
Näinhän ne huhut tällä hetkellä kertoisi, että olisi 32GB, sillä 512-bittinen väylä = 16 piiriä ja 2GB piireillä aluksi mennään, niin 16 * 2GB = 32GB.



Hintaahan tuolla tulee todennäköisesti olemaan reilusti jos huhut pitävät paikkaansa, sillä AD102 verrattuna tulee 48 SM-yksikköä lisää, isompi muistikaista, enemmän (GDDR7) muistia...
Huhuiltu 5080 taasen on käytännössä vain puolikas tuosta, joten 4080 ja 4090 välissä nähty kuilu mahdollisesti levenee entisestään.

1713299331030.png
 
Digital Foundryllä oli tässä klipissä mielenkiintoinen kommentti. Sen mukaan näyttikset olisivat siirtymässä "älypuhelinvaiheeseen" eli generaatiokohtaiset päivitykset olisivat hyvin vähäisiä. Mielenkiintoista nähdä, kuinka hyvin tulee pitämään paikkaansa. (5:45 kohdalla jos ei seitsemän minuutin videota jaksa katsoa läpi.)
 
Digital Foundryllä oli tässä klipissä mielenkiintoinen kommentti. Sen mukaan näyttikset olisivat siirtymässä "älypuhelinvaiheeseen" eli generaatiokohtaiset päivitykset olisivat hyvin vähäisiä. Mielenkiintoista nähdä, kuinka hyvin tulee pitämään paikkaansa. (5:45 kohdalla jos ei seitsemän minuutin videota jaksa katsoa läpi.)

Rasterointisuorituskyvyssä on varmaan löydetty se piste mitä enempää ei juurikaan tarvitse suorituskykyä. Toisaalta säteenseurantapuolella voisi ampua paljonkin enemmän säteitä ilman että cpu puolen kuorma lisääntyy yhtään ja samalla paranee varjojen/heijastusten/valaistuksen laatu.
 
Onko ollut mitään huhuja RTX 50 sarjan mahdollisesti tulevasta DLSS-päivityksestä?
 
Onko ollut mitään huhuja RTX 50 sarjan mahdollisesti tulevasta DLSS-päivityksestä?
En kyllä ole nähnyt, mutta historiaan viitaten odotan taas jotain ominaisuuksia jotka ei välttämättä toimi vanhoilla korteilla. Eiköhän ne jotain keksi että voidaan julkaista DLSS 4.0.

Näistä ei varmaan tule sen takia vuotoja, koska hommaa hoidetaan Nvidian sisällä pelkästään. Rautapuolella on taas mukana paljon enemmän muita osapuolia.
 
Rasterointisuorituskyvyssä on varmaan löydetty se piste mitä enempää ei juurikaan tarvitse suorituskykyä. Toisaalta säteenseurantapuolella voisi ampua paljonkin enemmän säteitä ilman että cpu puolen kuorma lisääntyy yhtään ja samalla paranee varjojen/heijastusten/valaistuksen laatu.
Ei kyllä olla jos haluaa pelata naativi 4k:lla, paitsi jos noin 70fps riittää.


Edit. Kiinnostavaa kyllä nähdä miten RTX 4090 ja RTX 5080 vertautuu toisiinsa.
 
Ei kyllä olla jos haluaa pelata naativi 4k:lla, paitsi jos noin 70fps riittää.


Edit. Kiinnostavaa kyllä nähdä miten RTX 4090 ja RTX 5080 vertautuu toisiinsa.
mikä peli ilman säteenseurantaa 70fps 4k:ssa 4090:lla? Joku flight simulator missä rajoite on cpu?
 
cyberpunk ainakin tulee mieleen
ultra asetuksilla 70fps missä mun muistin mukaan on säteenseuranta päällä. Mun viesti käsitteli tilannetta missä puhutaan pelkästä rasteroinnista ja säteenseuranta ei ole päällä. Ylipäänsä kuka pelaisi cp2077:sta jollain 5090:lla mikään muu kuin maksimit säteenseurantaa päällä missä rasterointi ei juurikaan auta, mutta säteenseurantaan satsaaminen auttaa paljon + kuvanlaatu jotain muuta kuin ilman säteenseurantaa.
1713961540724.png


edit. Olin väärässä. Ultrassa ei ole säteenseuranta päällä. Säteenseuranta ultra pääsee 70fps vain jos on dlss päällä.
 
Viimeksi muokattu:
No vaikka Cyberpunk tai Alan Wake 2. Natiivi tarkoittanee ettei saa käyttää DLSS tai frame gen...

1713961312970.png
onhan noi aika karuja lukemia ilman dlss. Jos 4K resoluutiolla pelailee ja nykyään löytyy TAA joka pelistä niin voi samantien laittaa dlss performance päälle ja kuva näyttää hyvinkin samalta. Se on eri asia jos ei tykkää TAA:sta alkuukaan ja haluaa pelata ilman mitään pehmennyksiä ja suodatuksia

Muok:
Näyttökuva 2024-04-24 153302.png
 
imho. cp2077 on esimerkki pelistä missä kaikki on satsattu säteenseurantaan. Jos jotain pitäisi parantaa niin nimenomaan säteenseurantasuorituskykyä. CP2077 on myös oiva esimerkki pelistä missä dlss toimii hyvin versus pelin oma TAA. Jos jättää taa ja dlss pois päältä niin peli shimmeröi ihan käsittämättömästi.

1713962375048.png


Jos saa arvata niin löytyy melko iso kasa rasterointipelejä 5090 julkaisussa jotka ovat 4k:ssa cpu rajottuneita. CP2077 ultra säteenseuranta päällä lienee edelleen gpu rajotteinen mutta fps nousee kivasti.

4090fe julkaisun aikaan tomshardwaren testeissä

1713962524805.png


Veikkaan, että 5090 nostaa hieman kellotaajuutta + lisää suoritusyksiköitä. Vaikka nvidi ei erityisesti satsaisi rasteroinnin parantamiseen niin se parantuu silti.

Ensimmäisenä tulee mieleen Alan Wake 2.
Mutta kyllähän näitä on vaikka kuinka.
Miksi pelata alan wake2:sta ilman säteenseurantaa jos korttina on 4090 tai tulevaisuudessa 5090? Säteenseurantakyvyn parantaminen tuo enemmän alaniin lisää silmäkarkkia kuin rasterointiin satsaaminen.
 
imho. cp2077 on esimerkki pelistä missä kaikki on satsattu säteenseurantaan. Jos jotain pitäisi parantaa niin nimenomaan säteenseurantasuorituskykyä. CP2077 on myös oiva esimerkki pelistä missä dlss toimii hyvin versus pelin oma TAA. Jos jättää taa ja dlss pois päältä niin peli shimmeröi ihan käsittämättömästi.

1713962375048.png


Jos saa arvata niin löytyy melko iso kasa rasterointipelejä 5090 julkaisussa jotka ovat 4k:ssa cpu rajottuneita. CP2077 ultra säteenseuranta päällä lienee edelleen gpu rajotteinen mutta fps nousee kivasti.

4090fe julkaisun aikaan tomshardwaren testeissä

1713962524805.png


Veikkaan, että 5090 nostaa hieman kellotaajuutta + lisää suoritusyksiköitä. Vaikka nvidi ei erityisesti satsaisi rasteroinnin parantamiseen niin se parantuu silti.


Miksi pelata alan wake2:sta ilman säteenseurantaa jos korttina on 4090 tai tulevaisuudessa 5090? Säteenseurantakyvyn parantaminen tuo enemmän alaniin lisäkarkkia kuin rasterointiin satsaaminen.
Ei kai sitä kannatakkaan pelata ja ite pelasin kaikki herkut päällä DLSS 3 käytössä. Vastasin vain siihen että kyllä sitä rasterointisuorituskykyä tarvitaan edelleen lisää.
 
Ei kai sitä kannatakkaan pelata ja ite pelasin kaikki herkut päällä DLSS 3 käytössä. Vastasin vain siihen että kyllä sitä rasterointisuorituskykyä tarvitaan edelleen lisää.
Eihän alan wake2 ole rasteroinnin puolesta puhuja, jos tuota peliä kannattaa pelata säteenseuranta päällä ja rajoite on säteenseuranta eikä rasterointi. Tuntuu siltä, että rasterointi on enempi vanhojen pelien juttu ja uudet eniten silmäkarkkia tarjoavat pelit on enenevissä määrin säteenseurantapelejä. Poikkeuksen tekee pumpum-pelit, mutta niitä kilpaa pelaavat eivät edes pelaa 4k resoluutiolla.
 
Eihän alan wake2 ole rasteroinnin puolesta puhuja, jos tuota peliä kannattaa pelata säteenseuranta päällä ja rajoite on säteenseuranta eikä rasterointi.
Täh? Se että peli näyttää paremmalta RT päällä ei poista sitä asiaa että fps on 70 luokkaa ilman rt:tä. Ei se rt lisää suorituskykyä tuo, sitten kun kaikki herkut kytkee päälle niin fps on avg 27.
DLSS3 auttaa siihen että peli on oikein pelattava kaikki herkut päällä ja avg onkin jo 63 fps
 
Miksi pelata alan wake2:sta ilman säteenseurantaa jos korttina on 4090 tai tulevaisuudessa 5090? Säteenseurantakyvyn parantaminen tuo enemmän alaniin lisää silmäkarkkia kuin rasterointiin satsaaminen.
AW2 näyttää helvetin nätiltä ilman säteenseurantaakin. Ei kai kukaan pakota sitä RT:tä laittamaan päälle, jos haluaa vaikka nauttia hyvästä suorituskyvystä käyttämättä DLSS/FSR.
 
Täh? Se että peli näyttää paremmalta RT päällä ei poista sitä asiaa että fps on 70 luokkaa ilman rt:tä. Ei se rt lisää suorituskykyä tuo, sitten kun kaikki herkut kytkee päälle niin fps on avg 27.
DLSS3 auttaa siihen että peli on oikein pelattava kaikki herkut päällä ja avg onkin jo 63 fps
Hypoteettinen äärimmäinen tilanne. Jos tulisi uusi näyttökortti missä raster fps 0% ja säteeseuranta fps 50% parempi tai sekä raster että säteenseuranta fps olisivat 25% paremmat niin kumpi kortti olisi parempi cp2077 ja alan wake2? Mä ottaisin 50% säteenseuranta fps:aan rasterin kustannuksella. Oletus siis, että cp2077 ja alan wake 2 olisivat pelit joita pelataan.

Vaikka nvidia ei satsaisi erityisesti rasterointiin niin rasterointiin tulee lisää suorituskykyä kun oletettavasti piirin kellotaajuus nousee + lisää suoritusyksiköitä. Kannattaako nvidian erityisesti satsata tuon päälle lisää rasterointiin vai säteenseurantaan. imho. kannattaa satsata erityisesti säteenseurantaan.
 
Hypoteettinen äärimmäinen tilanne. Jos tulisi uusi näyttökortti missä raster fps 0% ja säteeseuranta fps 50% parempi tai sekä raster että säteenseuranta fps olisivat 25% paremmat niin kumpi kortti olisi parempi cp2077 ja alan wake2? Mä ottaisin 50% säteenseuranta fps:aan rasterin kustannuksella. Oletus siis, että cp2077 ja alan wake 2 olisivat pelit joita pelataan.

Vaikka nvidia ei satsaisi erityisesti rasterointiin niin rasterointiin tulee lisää suorituskykyä kun oletettavasti piirin kellotaajuus nousee + lisää suoritusyksiköitä. Kannattaako nvidian erityisesti satsata tuon päälle lisää rasterointiin vai säteenseurantaan. imho. kannattaa satsata erityisesti säteenseurantaan.
En ole missään kiistänyt sitä etteikö se säteenseurantasuorituskyky kaipaisi enemmän boostia vs rasterointi. Olen ihan samaa mieltä tuossa, mutta otin vain kantaa siihen että kyllä sitä rasterointisuorituskykyäkin kaivataan lisää. Itsellä oli yli 10kk 4090:n kaverina 1440p näyttö, jonka kanssa tuon alanin pelasinkin läpi. 4090 on täydellinen kortti 1440p pelailuun ja erittäin hyvä kortti 4k pelailuun. Mutta kyllä kun tuohon 1440p suorituskykyyn tottui niin 4k:lla vähän kaipaisi lisätehoa.

edit. Tässä vielä yksi peli joka käyttää vain rasterointia ja fps on 4k:lla 70.
Näyttökuva 2024-04-24 161142.png
si
 
edit. Tässä vielä yksi peli joka käyttää vain rasterointia ja fps on 4k:lla 70.
Näyttökuva 2024-04-24 161142.png
si
Last of us tais olla ainakin julkaisussa melko rikkinäinen konsoliporttaus. Liekö päivitykset korjanneet paremmaksi.
 
Suorituskykykeskusteluun voisi lisätä myös sen, että 2160p240 näytöt ovat alkaneet rullaamaan ulos ja televisiossakin tehdään jo laajempaa siirtymää 144 hertsiin. Siihen päälle on jo myynnissä oleva 1440p360 ja loppuvuoden 1440p480. Kaikki suorituskykylisäykset rasteriin saadaan kyllä ulosmitattua todelliseen käyttöön (kunhan prossu ja rammi ovat tehtävän tasalla).
 
mikä peli ilman säteenseurantaa 70fps 4k:ssa 4090:lla? Joku flight simulator missä rajoite on cpu?
Tässä on viisi peliä, joiden keskiarvo avg. fps on 71. Minimit (1 % ) 54 fps. Kaiken huipuksi 80 %:ssa peleistä oli DLSS quality käytössä, eli renderöidään 1440p.

Prossu ei ottanut vastaan, paitsi yhdessä oli aika lähellä - GPU:n minimit 43 fps, kun CPU:n minimit 47 fps.

Näiden lukemien perusteella joku saattaa kaivata enemmän rasterointitehoa kuin 4090 tarjoaa. DLSS off, high fps, VR, tulevat pelit...


Edit. GeForce RTX 4080 Super im Test: Taktraten, Performance-Ratings in FHD, WQHD und Ultra HD

Kun painaa edit/bearbeiten, pääsee valkkaamaan yksittäin nuo viisi peliä, ja voi katsoa avg. ja min.
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-04-24-16-46-44-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-04-24-16-46-44-06_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    237,9 KB · Luettu: 23
  • Screenshot_2024-04-24-16-47-15-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-04-24-16-47-15-08_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    246,1 KB · Luettu: 22
Viimeksi muokattu:
Ei kai kukaan pakota sitä RT:tä laittamaan päälle, jos haluaa vaikka nauttia hyvästä suorituskyvystä käyttämättä DLSS/FSR.

Miksi rumentaa kuvaa natiiviresoluutiolla kun skaalaamalla saa paremman ruudunpäivityksenkin, kysykää vaikka Microsoftilta (kaappaus GDC:n DirectX session slaikoista)

image.png
 
Miksi rumentaa kuvaa natiiviresoluutiolla kun skaalaamalla saa paremman ruudunpäivityksenkin, kysykää vaikka Microsoftilta (kaappaus GDC:n DirectX session slaikoista)

image.png
No tuohan nyt ei vain ole totta, tai vähintäänkin harhaanjohtavaa vaikka isossa osassa peleistä DLSS loistaakin (ks kuva; 37/72 pelissä natiiviresoluutio oli parempi, 13/72 tasoissa natiivin kanssa ja 22 pelissä skaalaus oli parempi).

Tuo Microsoftin lainaus näyttää hämäävästi viittaavan johonkin skenaarioon, jossa täytyy ajatella myös ruudunpäivityksen vaatimaa tehomäärää.

1714108298168.png

Kyllä sitä rasterointitehoa vaan yhä kaivataan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 359
Viestejä
4 553 868
Jäsenet
74 959
Uusin jäsen
arim

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom