Näytönohjaimien muistimäärän kehittyminen yms.

Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
182
Olen tässä ihmetellyt, miksi esim. RTX 3060:ssa on peräti 12 GB muistia, mutta kaikissa 3070:ssa Ti:tä myöten on "vain" 8 GB. Riittääkö tuo 8 GB todella pitkälle tulevaisuuteenkin? eikö 4K vaadi lisämuistia? Jossakin tosi vanhassa näyttiksessäkin saattoi olla peräti 16 GB muistia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
17 937
On kyllä huonosti pohjustettu ketju, eikä kysymyksen muotoilukaan ole hyvä...

Ehkä pitää pohjustaa. Näytönohjaimissa on muistiväylä. Se on n. bittiä. Se määrittää, mitä muisteja on sopii näytönohjaimeen. Esim. 128/256-bittiseen menee yleensä jotain 4:lla jaollisia ja 192/384-bittiseen jotain 3:lla jaollisia.

Sitten valmistajat tekee muistipiirejä koossa 0.5GB, 1GB ja 2GB. Ehkä 4GB piirejä alkaa kohta olla markkinoilla.

--

Sitten voi katsoa vaikka Nvidian 3060 ja 3070.

3060 => 192bit muistiväylä. Mahdollisuus laittaa 6x 0.5GB, 6x 1GB ja 6x 2GB. Nvidia päätti, että laitetaan 6x 2GB.

3070 => 256bit muistiväylä. Mahdollisuus laittaa 8x 0.5GB, 8x 1GB ja 8x 2GB. Nvidia päätti, että laitetaan 8x 1GB. Tässä olisi ollut mahdollisuus laittaa 16GB, mutta katsottiin, että se on liian kallista.

--

Yleisin muistiväylä on 128/256-bittinen, niin siihen ei käy kuin 4GB, 8GB tai 16GB (8 muistipiiriä) nykyisillä piireillä.
Toiseksi yleisin on 192/384-bittinen, siinä taas on vaihtoehtoina 6GB, 12GB tai 24GB (6/12 muistipiiriä).

--

Näytönohjainten muistien määrän lisääntyminen järkevästi, edes jotenkin lineaarisesti, vaatisi , että muistipiirejä tehtäisiin myös 1.5GB ja 3GB. Näin ei vain tapahdu. Muistivalmistajia ei kiinnosta.
Jos niitä tulisi, kyllä Nvidialta ja AMD:ltä tulisi välimalleja paremmilla muistikonfiguraatioilla. Lisäksi ne on GDDR6/GDDR6X-standardissakin, mutta joo, ei kiinnosta muistipiirien tekijöitä.

--

"Tosi vanhaa" 16GB korttia myös odotellassa.. Ellei puhu jostain DDR3-romusta, niin noiden muistimäärä on vaan tasaisesti noussut..
3060 12GB
2060 6GB
1060 6GB
960 2GB/4GB
760 2GB/4GB
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
7 643
Tosi vanhaa" 16GB korttia myös odotellassa..
Kelpaako vuodelta 2016?


Ja alla kaikki 16 GB muistilla olevat kortit

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
17 937
Kelpaako vuodelta 2016?


Ja alla kaikki 16 GB muistilla olevat kortit

Olisi pitänyt sanoa pelinäytönohjain.. Ammattivehkeet ja laskentakortit erikseen.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
7 643
Olisi pitänyt sanoa pelinäytönohjain.. Ammattivehkeet ja laskentakortit erikseen.
No onhan meillä radeon 7...

Ja vuoden 2015 titan x:ssä oli 12 GB

Mutta joo, kunhan vain saivartelen.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
182
Mutta onhan se PC:lle vähän noloa, että GDDR6:ta on useimmilla se 8 GB, kun PS5:ssä sitä on peräti 16 GB. Jos tulevaisuuden pelit suunnitellaan PS5:n muistimäärään pohjautuen, niin siinä jää helposti moni PC jalkoihin, vaikka koneeseen panostettu väkisinkin paljon enemmän...
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
7 643
Mutta onhan se PC:lle vähän noloa, että GDDR6:ta on useimmilla se 8 GB, kun PS5:ssä sitä on peräti 16 GB. Jos tulevaisuuden pelit suunnitellaan PS5:n muistimäärään pohjautuen, niin siinä jää helposti moni PC jalkoihin, vaikka koneeseen panostettu väkisinkin paljon enemmän...
Pleikkarissa se 16 GB on prossulle JA näytönohjaimelle. PC koneissa on pelkästään 16 GB prossulle ja näytönohjaimella vielä omansa. Lisäksi konsoleiden prossut vastaa 3700x ja GPU:t rx 5600 - 5700 näytönohjaimia. 6800xt on karkeasti 2x suorituskykyisempi.
 

finWeazel

FIREd
Tukijäsen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
4 954
Olen tässä ihmetellyt, miksi esim. RTX 3060:ssa on peräti 12 GB muistia, mutta kaikissa 3070:ssa Ti:tä myöten on "vain" 8 GB. Riittääkö tuo 8 GB todella pitkälle tulevaisuuteenkin? eikö 4K vaadi lisämuistia? Jossakin tosi vanhassa näyttiksessäkin saattoi olla peräti 16 GB muistia.
4k resolle joku 10GB+ kortti on ihan riittävä poislukien yhden käden sormilla laskettavat pelit/pelimodaukset.

Striimaavat pelienginet kuten ue5 voivat käyttää keskusmuistia cachena ja muutenkin sisältö haetaan tarpeen mukaan levyltä eikä koko kenttä kerrallaan muistiin ladaten. Nopeahko ssd levy tosin tulee vaatimukseksi raskasta striimausta käyttävien pelien kanssa. DLSS2/FSR2/TSR auttavat muistin kanssa. Peli renderöidään pienemmällä resoluutiolla ja skaalataan 4k-resoon.

Muisti on kallista. Muistinmäärä menee 2x kertoimilla. tuo 3070ti tapauksessa seuraava muistimäärä olisi 16GB. Tuo 8GB muistia lisää on niin kallista, että markkinaa ei oikein 3070ti 16GB mallille taitaisi olla. Tosin ei 3070ti muutenkaan ole 4k kortti niin 1440p "natiivi" tai 1080p ja dlss2:lla 1440p:ksi skaalaukseen 8GB riittää hyvin.

Striimauksesta: DirectStorage API Now Available on PC
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Sitten valmistajat tekee muistipiirejä koossa 0.5GB, 1GB ja 2GB. Ehkä 4GB piirejä alkaa kohta olla markkinoilla.
Samsung julkaisi tiedotteen uudesta 32 Gigabitin GDDR6W-muistista, joka tuplaa nopeuden ja kapasiteetin verrattuna perinteiseen G6-muistiin. :)

Perusidea on samankaltainen kuin AMD:n 3D V-Cache muisteissa — pinotaan muistipiirejä päällekkäin. Samsungin mukaan lämmöt eivät tule olemaan ongelma. Muistipiiripaketoinnin laajennetun I/O:n myötä muistikaista on saatu tuplattua.

 
Liittynyt
31.03.2021
Viestejä
1 015
On kyllä huonosti pohjustettu ketju, eikä kysymyksen muotoilukaan ole hyvä...

Ehkä pitää pohjustaa. Näytönohjaimissa on muistiväylä. Se on n. bittiä. Se määrittää, mitä muisteja on sopii näytönohjaimeen. Esim. 128/256-bittiseen menee yleensä jotain 4:lla jaollisia ja 192/384-bittiseen jotain 3:lla jaollisia.

Sitten valmistajat tekee muistipiirejä koossa 0.5GB, 1GB ja 2GB. Ehkä 4GB piirejä alkaa kohta olla markkinoilla.

--

Sitten voi katsoa vaikka Nvidian 3060 ja 3070.

3060 => 192bit muistiväylä. Mahdollisuus laittaa 6x 0.5GB, 6x 1GB ja 6x 2GB. Nvidia päätti, että laitetaan 6x 2GB.

3070 => 256bit muistiväylä. Mahdollisuus laittaa 8x 0.5GB, 8x 1GB ja 8x 2GB. Nvidia päätti, että laitetaan 8x 1GB. Tässä olisi ollut mahdollisuus laittaa 16GB, mutta katsottiin, että se on liian kallista.

--

Yleisin muistiväylä on 128/256-bittinen, niin siihen ei käy kuin 4GB, 8GB tai 16GB (8 muistipiiriä) nykyisillä piireillä.
Toiseksi yleisin on 192/384-bittinen, siinä taas on vaihtoehtoina 6GB, 12GB tai 24GB (6/12 muistipiiriä).

--

Näytönohjainten muistien määrän lisääntyminen järkevästi, edes jotenkin lineaarisesti, vaatisi , että muistipiirejä tehtäisiin myös 1.5GB ja 3GB. Näin ei vain tapahdu. Muistivalmistajia ei kiinnosta.
Jos niitä tulisi, kyllä Nvidialta ja AMD:ltä tulisi välimalleja paremmilla muistikonfiguraatioilla. Lisäksi ne on GDDR6/GDDR6X-standardissakin, mutta joo, ei kiinnosta muistipiirien tekijöitä.

--

"Tosi vanhaa" 16GB korttia myös odotellassa.. Ellei puhu jostain DDR3-romusta, niin noiden muistimäärä on vaan tasaisesti noussut..
3060 12GB
2060 6GB
1060 6GB
960 2GB/4GB
760 2GB/4GB
Mites 2080ti ja 11GB? Se näyttää niin oudolta epätasaluvulta.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
576
Muistin määrä on ollut pitkään myös markkinointijuttu. Valmistajat ovat tehneet variantteja ja nokitelleet maksimimuistilla toisiaan saadakseen oman korttinsa näyttämään paremmalta ostajan silmissä. Oikeasti sitä lisämuistia ei mikään pysty järkevästi hyödyntämään ja kortista loppuu vääntö kauan ennen kuin muistin määrä tulee ongelmaksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 256
Oikeasti sitä lisämuistia ei mikään pysty järkevästi hyödyntämään ja kortista loppuu vääntö kauan ennen kuin muistin määrä tulee ongelmaksi.
Muistaakseni 2017 kun pelasin 3.5 Gt muistilla varustetulla GTX 970 kortilla Prey ja Far Cry 4 pelejä törmäsin omituisiin FPS stutter ongelmiin tietyissä kohdissa peliä vaikka muualla pelin sisällä FPS oli tasaiset 90.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
17 937
2080 Ti:ssa on 352-bittinen muistiväylä.
Todennäköisesti siellä on 11x 1MB ja se on ollut 384-bittinen suunnittelu, mutta ovat päättäneet leikata siitä 1/12 pois. Kuitenkin, näitä poikkeuksia on välillä.

Esim. juuri 2000-sarja:

192-bit : 3kpl (2060 6GB, 2060 6GB, 2060 12GB)
256-bit : 5kpl (2060S 8GB, 2070 8GB, 2070S 8GB, 2080 8GB, 2080S 8GB)
352-bit: 1kpl (2080 Ti)
384-bit: 1kpl (Titan RTX)

Siellä tuo yksi poikkeus.
3000-sarjassa se on 3080 10GB, joka on 320-bittisellä muistiväylällä. Tässä voi vähän katsoa, että kun jakaa 32:lla , joka on sanan pituus, niin saa muistimäärän kertoimen..
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
775
Muistaakseni 2017 kun pelasin 3.5 Gt muistilla varustetulla GTX 970 kortilla Prey ja Far Cry 4 pelejä törmäsin omituisiin FPS stutter ongelmiin tietyissä kohdissa peliä vaikka muualla pelin sisällä FPS oli tasaiset 90.
Tuossa on vähän eri asiasta kyse kuin muistin "loppumisesta". GTX 970:ssä on 4 GT muistia, mutta se on segmentoitu ja vain 3.5 GT toimii nopeana muistina. Jos peli hörppää vaikka 3.7 GT, jossain voi tökkiä.

 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
72
Muistin määrä on ollut pitkään myös markkinointijuttu. Valmistajat ovat tehneet variantteja ja nokitelleet maksimimuistilla toisiaan saadakseen oman korttinsa näyttämään paremmalta ostajan silmissä. Oikeasti sitä lisämuistia ei mikään pysty järkevästi hyödyntämään ja kortista loppuu vääntö kauan ennen kuin muistin määrä tulee ongelmaksi.
Vähän riippuu. Mulla oli pitkään Vega 64 jossa on 8gb muistia. Sillä kyllä hienosti pelaili 1080p ja 1440p kunnes vaihdoin 6800 XT. Vegalla alkoi tulla pikkuhiljaa vastaan esim. uusissa Resident Evileissä muistin varoituksia jos laittoi kaikki grafiikat täysille. Mutta muistin määrä ja kortin teho oli aika hyvä kombo Vegassa.

Sitä en taas ymmärrä että vielä viime sukupolven keskisarjan Nvidioihin laitettiin 8gb, sillä se alkaa olla jo nyt limitillä ja kortteja käytetään kuitenkin useita vuosia keskimäärin. 6800 XT kyllä varailee aika reilusti muistia VR:ssä, yli 12gb heittämällä. Se on sitten eri asia paljonko on oikeasti käytössä ja paljonko vain varattu softan käyttöön. Ite oon aika turvallisin mielin 16gb kanssa että riittää kyllä jatkossakin.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
576
Vähän riippuu. Mulla oli pitkään Vega 64 jossa on 8gb muistia. Sillä kyllä hienosti pelaili 1080p ja 1440p kunnes vaihdoin 6800 XT. Vegalla alkoi tulla pikkuhiljaa vastaan esim. uusissa Resident Evileissä muistin varoituksia jos laittoi kaikki grafiikat täysille. Mutta muistin määrä ja kortin teho oli aika hyvä kombo Vegassa.
Residen Evileissa toi muistin käyttö on muistaakseni muutenkin kyseenalaisesti esitetty ja peli tuppaa varaamaan kaiken mitä irti saa jos asetuksia nostaa. Tietyn pisteen jälkeen ei juuri ole mitään iloa tunkea lisää muistia pelin käyttöön, kun ei se näy pelin ulkoasussakaan. Joku 8 GB kortti on aivan riittävä noille peleille.

Käyttämätön muisti nyt on muutenkin turhaa muistia, joten ihan hyvä vaan jos pelit voivat jotenkin hyödyntää sen kaiken, mutta todellisuudessa monesti on kyse muistin varaamisesta eikä sen täyttämisestä.
 
Liittynyt
07.05.2020
Viestejä
72
Residen Evileissa toi muistin käyttö on muistaakseni muutenkin kyseenalaisesti esitetty ja peli tuppaa varaamaan kaiken mitä irti saa jos asetuksia nostaa. Tietyn pisteen jälkeen ei juuri ole mitään iloa tunkea lisää muistia pelin käyttöön, kun ei se näy pelin ulkoasussakaan. Joku 8 GB kortti on aivan riittävä noille peleille.

Käyttämätön muisti nyt on muutenkin turhaa muistia, joten ihan hyvä vaan jos pelit voivat jotenkin hyödyntää sen kaiken, mutta todellisuudessa monesti on kyse muistin varaamisesta eikä sen täyttämisestä.
Jostain luin samaa RE muistin käytöstä. Eniveis, pointti oli lähinnä se että Vegassa kortin teho ja muistin määrä tuntui olevan aika hyvin balanssissa vuosia kortin julkaisun jälkeen.

Joten olettaisin että jos muistin käyttö ja tehontarve menee jatkossakin käsi kädessä, tuplasti Vegan tehot --> tuplasti muistia. Toki tätä sotkee mm. yliskaalaushommat jonkin verran kun ei tarvi käyttää täysiä tekstuureja.

Kuitenkin arvioisin että jos nyt Cyberpunk menee 1440p 100fps+ niin enemmän muistia se tulevaisuuden peli imaisee silloin kun sama näytönohjain jaksaa sitä pyörittää vaikka 60fps samalla näytöllä. Siinä vaiheessa 8gb ei enää riitä.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
576
Eniveis, pointti oli lähinnä se että Vegassa kortin teho ja muistin määrä tuntui olevan aika hyvin balanssissa vuosia kortin julkaisun jälkeen.
Näinhän se pitäisikin mennä, eli sopivasti muistia suhteessa kortin nopeuteen. Ei "ylimääräistä" "markkinointimuistia" eli kortin pullonkaula siinä vaiheessa kun lisämuistia hyödynnettäisiin (esim. 4K+ reso ja erittäin korkealaatuiset tekstuurit) on jossain ihan muualla kuin muistin määrässä. Muistan kun aikoinaan tuli just näitä 10-16 GB muistilla varustettuja kortteja vaikka silloisten pelien vaatimukset olivat pahimmillaankin jotain 5-6 GB luokkaa.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
270
Täällä on pohdittu Näytönohjainten muistien kalleutta.

Oheisesta linkistä löytyy kohtuu luotettavaa suuntaa antaavaa dataa. Juttu vuodelta 2019. Silloiset nopeudet olivat luokkaa ( Micron 1GB GDDR6 @ 14Gbps )
1 Gbyte GDDR6, 3,500 MHz, 15 Gbps hintaan 11.69$ .. Eli

11.69 $ per gigatavu. Tuo hinta on sittemmin varmasti tullut alaspäin mahd. myös välillä ylöspäin. Nopeammat GDDR6 muistit ovat hinnaltaan tänä päivänä aika samoissa. Sitten Micronin GDDR6X muistit ovat niiden yläpuolella.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
186 440
Viestejä
3 391 897
Jäsenet
60 788
Uusin jäsen
EpeX

Hinta.fi

Ylös Bottom