RAM tarve nyt ja tulevaisuudessa pelaamiseen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rune
  • Aloitettu Aloitettu
Eipä oo tullut varsinaisia lukemia katseltua, mutta cyberpunkkia pelatessa vram 45% ja ram 40%: 7,2GB ja 12,8GB. Arvot laskettu prosenteista jotka radeon software näyttää.
 
Mulla Cyperpunk näytti jotain mitälie 9 gigaa fyysistä muistia käytössä, mutta muistin varanto oli luokkaa 20 gigaa. Jos mulla olisi selain auki samaan aikaan ei olisi ihmeellistä, mutta ilman selainta vähän outoa. En ole koskaan nähnyt muiden pelien syövän tuota virtuaalimuistiavaruutta. Toki, se fyysinen muisti ratkaisee. Tulee vaan vähän deja vu Mantlesta, BF4 meni kevyesti 10 gigaa ja pidemmillä sessioilla enemmän.

Melkein väittäisin että 8 gigaa "riittää". (vaatimattomalla raudalla, ei nyt saa ottaa tuota kirjaimellisesti) Peli ja Windows voi vetää jonnekin 9-10 gigaan, mutta jos osaa siitä ei aktiivisesti viitata, voi se jäädä uinumaan SSD:lle ilman merkittävää haittaa. Joka tapauksessa 16 gigaa riittää todella pitkään. En ole vielä kunnolla tätä uutta konetta käyttänyt mutta arvelen että n. 10 gigan swapilla selain saa tuhlata tolkuttomasti muistia eikä se tunnu eikä näy missään. Vanhalla konella mulla oli jotain 6 gigan swappi, siinä ei oikein CPU tehoa riittänyt suurempaan.
 
Löin 3070:n kiinni ja vaihdoin 1440p niin 16gb 2133mhz muistit huutaa hoosiannaa ja lyö tarkovin & discordin kiinni. Ei ollut edes toinen näyttö vielä kiinni. Täytynee käydä hakeen 32 kitti 3600mhz jos se sillä helpottais. Ilmeisesti vaikuttaa aika paljonkin tuon resoluution nosto muisteihin? Cpu:n kuormaahan se keventää ja hyvä niin kun ei tuo i7 6700k enää mikään priima ole.
 
Löin 3070:n kiinni ja vaihdoin 1440p niin 16gb 2133mhz muistit huutaa hoosiannaa ja lyö tarkovin & discordin kiinni. Ei ollut edes toinen näyttö vielä kiinni. Täytynee käydä hakeen 32 kitti 3600mhz jos se sillä helpottais. Ilmeisesti vaikuttaa aika paljonkin tuon resoluution nosto muisteihin? Cpu:n kuormaahan se keventää ja hyvä niin kun ei tuo i7 6700k enää mikään priima ole.

Ei pitäisi olla vaikutusta resoluutiolla keskusmuistin osalta muistinkäyttöön.

Myöskään prosessorin kuorma ei kevene resoluution nostolla pätkääkään muuten kuin SUHTEESSA näytönohjaimeen
 
Löin 3070:n kiinni ja vaihdoin 1440p niin 16gb 2133mhz muistit huutaa hoosiannaa ja lyö tarkovin & discordin kiinni. Ei ollut edes toinen näyttö vielä kiinni. Täytynee käydä hakeen 32 kitti 3600mhz jos se sillä helpottais. Ilmeisesti vaikuttaa aika paljonkin tuon resoluution nosto muisteihin? Cpu:n kuormaahan se keventää ja hyvä niin kun ei tuo i7 6700k enää mikään priima ole.
Höpö höpö, ei ole muisteista kiinni.
 
Kumma homma sitten kun peli pyöri hyvin 980 kanssa mutta nyt kun vaihtoi näyttiksen niin jatkuvaa kaatuilua jossa muutkin softat kaatuu, ramit 15/16 käytössä. Tiedossa kyllä että tarkov on todella kova muistisyöppö.
 
Kumma homma sitten kun peli pyöri hyvin 980 kanssa mutta nyt kun vaihtoi näyttiksen niin jatkuvaa kaatuilua jossa muutkin softat kaatuu, ramit 15/16 käytössä. Tiedossa kyllä että tarkov on todella kova muistisyöppö.
Ettei ois uus näyttis rikki?
 
Kumma homma sitten kun peli pyöri hyvin 980 kanssa mutta nyt kun vaihtoi näyttiksen niin jatkuvaa kaatuilua jossa muutkin softat kaatuu, ramit 15/16 käytössä. Tiedossa kyllä että tarkov on todella kova muistisyöppö.

Kai poistit vanhat 3D ajurit vikasietotilassa softalla, joka siivoaa kaikki ajuriroskat pois (pelkkä windowsin oma uninstall ei siivoa kaikkea rosskaa pois)? Ennenkuin asensit uudelleen ajurit. Jos vaihtaa rautaa vanhaan koneeseen tämä on suositeltava toimenpide, koska raudan vaihto voi sekottaa ajurit, johtuen siitä, että 3D korttien valmistaja ei ole testannut softiensa toimivuutta mitenkään raudan vaihtotilanteissa.
 
Kumma homma sitten kun peli pyöri hyvin 980 kanssa mutta nyt kun vaihtoi näyttiksen niin jatkuvaa kaatuilua jossa muutkin softat kaatuu, ramit 15/16 käytössä. Tiedossa kyllä että tarkov on todella kova muistisyöppö.
Virtalähde.
 
Kai poistit vanhat 3D ajurit vikasietotilassa softalla, joka siivoaa kaikki ajuriroskat pois (pelkkä windowsin oma uninstall ei siivoa kaikkea rosskaa pois)? Ennenkuin asensit uudelleen ajurit. Jos vaihtaa rautaa vanhaan koneeseen tämä on suositeltava toimenpide, koska raudan vaihto voi sekottaa ajurit, johtuen siitä, että 3D korttien valmistaja ei ole testannut softiensa toimivuutta mitenkään raudan vaihtotilanteissa.

Joo poistin DDU:lla vanhat ajurit mutta tais olla röörit tukossa winukassa, näytti formatointi auttavan asiaan. Ei ole enää kaatuillut.
 
Kumma homma sitten kun peli pyöri hyvin 980 kanssa mutta nyt kun vaihtoi näyttiksen niin jatkuvaa kaatuilua jossa muutkin softat kaatuu, ramit 15/16 käytössä. Tiedossa kyllä että tarkov on todella kova muistisyöppö.

Niin ne softat kaatuu kun ne ei saa tarvittaessa lisää muistia Windowsilta. Tää taas johtuu siitä että Windowsilla ei ole vapaat kädet sitä muistia leipoa lisää. Swappi joko liian pieni tai poissa kokonaan.
 
Riittääkö 16gb muistia vuoteen 2030 asti, netin selaamiseen ja pelaamiseen?
mietin tässä pitäisikö päivittää 2x8gb kammat ostamalla toiset kaksi kampaa samaa muistia lisää.
 
Riittääkö 16gb muistia vuoteen 2030 asti, netin selaamiseen ja pelaamiseen?
mietin tässä pitäisikö päivittää 2x8gb kammat ostamalla toiset kaksi kampaa samaa muistia lisää.
Päivittäisin suoraan 32gb jos tarkoituksena 2030 vuoteen pärjäillä.
 
  • Tykkää
Reactions: IHS
Riittääkö 16gb muistia vuoteen 2030 asti, netin selaamiseen ja pelaamiseen?
mietin tässä pitäisikö päivittää 2x8gb kammat ostamalla toiset kaksi kampaa samaa muistia lisää.
Varmaan riippuu käyttäjästä. Itsellä on Linux-koneella 64 gigaa ja zram. Eilen Firefoxista loppui muisti järjestelmän mukaan kesken. Ilmeisesti tässä joku oom-killeri integroitu Gnomen työpöytään nykyään. Ei ehkä edusta tyypillistä käyttöä, mutta aika hulluksi mennyt tämä.
firefox.png
 
Riittääkö 16gb muistia vuoteen 2030 asti, netin selaamiseen ja pelaamiseen?
mietin tässä pitäisikö päivittää 2x8gb kammat ostamalla toiset kaksi kampaa samaa muistia lisää.
Ei, äläkä osta 2 lisäkampaa eli sitten olisi 4x8GB = 32GB.
4 kampaa on muistinohjaimelle paljon raskaampi kuorma kuin 2 kampaa.

Mahdollisesti joudut hidastamaan manuaalisesti muisteja että kone vakaa eli pitää tuntea muistien säätämistä bioksesta käsin.

Siksi emolevyjen muistituki nopeuden suhteen on pienempi 4:llä kammalla kuin kahdella muistitikulla.

Oikea tie on ostaa 2x16GB kitti että saat kahdella muistikammalla sen haluamasi 32GB muistia.
Ja myyt sitten nykyiset 2x8GB muistit.

Ps. Jotkut pelit nykyäänkin hyötyvät jo 64GB muistimäärästä (enkä puhu tulevan MSFS24 ideaalisesta 64GB määrästä).

AVG fps ei 64GB muuta eikä peli käytä enempää muistia, mutta se vaikuttaa siellä taustalla että saattaa vähentää merkittävästi stutterointia tai lagi nykäisyjä kun tulee tasaisemmat frametimet.
Kun tulee iso fps droppi jotka ON ärsyttäviä, niin suurempi RAM määrä estää sitä, tulee paremmat 0.1% fps.

On pelejä joissa ei vaikutusta 32GB > 64GB, mutta myöskin on pelejä joissa ero on jo merkittävä pelin kokoaikaisen sulavuuden suhteen.

 
Viimeksi muokattu:
Olen sitä mieltä, että höps löps ja 4x8 on oikein hyvä ellei täydellinen, jos 3600 tai 3200 mhz muistit amd alustalla. Ei pysty sanomaan intelistä

Jos ei ole vakaa, niin laita lisää volttia
 
OK. Asia käsitelty näin ekan fyysisen koneen 1996 rakentanut ja sen jälkeen ~30 emolevyä vaihtaneena. 2003 World Record....

Olin taas kerran väärässä.

Ja Kuinkas monta epäonnistunutta ajoa 4x8 gb muisteilla am4 "normaaleilla nopeuksilla" millä kukakin haluaa ne todeta (3200 tai 3600)?

Täällä hyvin toiminut DDR4 muistit neljällä kammalla. Mut hei jollain 20v vanhalla alustalla maailmanennätys niin tämä ei pidä paikkansa :D

DDR5 voipi olla ettei toimi neljällä kamalla
 
En halunnut liikaa sekoittaa soppaa, toki 4 kammalla ne saa toimimaan, muttei välttämättä meiningillä että kammat vaan kiinni ja se on siinä ja nyt mulla on 16GB sijaan 32GB. Sitä tarkoitin... ettei se ole niin yksioikoista kuin normi-kuluttaja voisi luulla.

Tarkoitin että jos on uusi "Käyttäjä" ja kysyjä täällä, niin vastaukset hänen kysymyksiinsä löytää täältä, esim. IOsta. Kun itse touhusin "HC", ei ollut kysymyksiä, vaan kokemuksen tuomaa tietoa.

Eli kaikki tieto jota me "wanhat/kokeneet" olemme jakaneet, on luettavissa forumilla.

Esim. jos joku kysyy kuinka kellotella DDR3 tai ko. aikaistaan prossua, se kaikki tieto löytyy kun lukee historiasta. Ei kukaan jaksa samaa asiaa jauhaa joka oli "fresh" 3 tai 5 vuotta sitten. Se tieto kun löytyy kun
 
Viimeksi muokattu:
Se oli just niin yksioikoista kun vois kuvitella myös täällä am4 kannalla 4v vanhaan koneeseen. 2x 8gb tikkua lisää edelliseen 2x8gb kompoon ja toimii täydellisesti samoilla xmp profiililla 3200mhz.

Edit. Ja voin itse ainakin suositella 4x8gb päivitystä. Tietyissä peleissä fps dropit loppui kokonaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ei, äläkä osta 2 lisäkampaa eli sitten olisi 4x8GB = 32GB.
4 kampaa on muistinohjaimelle paljon raskaampi kuorma kuin 2 kampaa.

Mahdollisesti joudut hidastamaan manuaalisesti muisteja että kone vakaa eli pitää tuntea muistien säätämistä bioksesta käsin.

Siksi emolevyjen muistituki nopeuden suhteen on pienempi 4:llä kammalla kuin kahdella muistitikulla.

Oikea tie on ostaa 2x16GB kitti että saat kahdella muistikammalla sen haluamasi 32GB muistia.
Ja myyt sitten nykyiset 2x8GB muistit.

Ps. Jotkut pelit nykyäänkin hyötyvät jo 64GB muistimäärästä (enkä puhu tulevan MSFS24 ideaalisesta 64GB määrästä).

AVG fps ei 64GB muuta eikä peli käytä enempää muistia, mutta se vaikuttaa siellä taustalla että saattaa vähentää merkittävästi stutterointia tai lagi nykäisyjä kun tulee tasaisemmat frametimet.
Kun tulee iso fps droppi jotka ON ärsyttäviä, niin suurempi RAM määrä estää sitä, tulee paremmat 0.1% fps.

On pelejä joissa ei vaikutusta 32GB > 64GB, mutta myöskin on pelejä joissa ero on jo merkittävä pelin kokoaikaisen sulavuuden suhteen.



Jos pelaa 4k resolla ja kaikki täysillä voi 64 gigaa tai enemmän rammia auttaa 2 prosenttia averageen joissain peleissä minimiin enemmänkin. Linkkaamassasi videossa Fortnite hyötyy jopa 96 gigastakin 0.1 prossan minimeissä. Minimi fpssissä hyöty on paljon suurempi kuin tuo 2 prosentin average. Ero voi olla jopa 100 prosenttia. Pitää katsoo jos omaan koneeseen laittaisi 128 gigaa rammia parin vuoden päästä. Tällä 64 gigalla pärjää siihen asti. Omaan emoon saisi 2x64 gigan kittejä. Toki jos tiukilla latensseilla on muisteja saatavlla.



Jos reso millä pelaa on 1440p, 1080p tai alhaisempi, niin 32gb on maksimi millä pärjää, silloin yli 32 gigan rammiostosta ei voi perustella pelikoneeseen:
 
Tässä 4090 näyttiksellä testi eri rammi määrillä 16Gb/32Gb/48Gb/64Gb. Harmi, että on 1440p reso eikä 4k.
 
1080p ja 2k pelailuihin 8-16GB VRAM 32GB RAM
4k-8k pelailuihin 24-48GB VRAM 32-64GB RAM

vielä ei taida olla kuluttajatasolla yli 32GB GPU saatavilla, mutta tulevaisuus mahdollistaa nämäkin resoluutiot kuin arkiaskareet

ja mitä enemmän tulee sitten AAA-pelejä jotka ovat PS5pro PS6 porttauksia, niin tarvitaan sitten enemmän puhtia PC puolella
 
Tässä HUB testi. Yksikään peli ei tarvii yli 32 gb muistia.
Screenshot_20240620_140002.jpg




Edit. Olikin 1440p:llä. Noh, tuskin 4k:lla edes Hogwards legcy tota 32 gigaa ylittäisi.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä HUB testi. Yksikään peli ei tarvii yli 32 gb muistia.
Screenshot_20240620_140002.jpg




Edit. Olikin 1440p:llä. Noh, tuskin 4k:lla edes Hogwards legcy tota 32 gigaa ylittäisi.

Katsoin tuon pätkän myös eilen. Oli hyvä. Jännä että eri testaajat saa minimi fps tilanteissa hyötyä kuitenkin joissain peleissä 64 gigalla. Esimerkkinä esim. Omalla koneella kun laitan vanhassa battlefront 2 pelissä kaikki grafiikat täysille 4k resolla. Myös resolution scalen 200 prossaan. Pelimoottori haukkaa 22 gigaa vrammia gpuz mukaan. Ehkä näyttiksis vaan loppuu muisti kun on 4k ja kaikki täysillä. Sit joutuu hakeen välillä emon rammista tietoa, joka aiheutttaa nykimistä.
 
Tarkovia pelatessa olen alkanut jo vakavasti miettimään, että pitäisikö päivittää 32GB tuonne 64GB. Nimittäin nyt tässä wipessä on pari kertaa vetänyt tuon 32GB ihan tappiin asti mapissa olessa.

Mut pääsääntönä 32GB riittää edelleen vallan hyvin kaikkeen pelaamiseeen. Monet pelit plus kaikki mitä 2. näytöllä on auki vievät ihan maksimissaan 22-24GB väliin muistia.
 
Viimeksi muokattu:
Jos itse kokoaisin nyt tehokasta pelikonetta pitkäksi aikaa, niin saattaisin ottaa ihan tulevaisuuden varalle 48GB DDR5-kitin. Pärjäisi varmasti huoletta pitkään, eikä olisi mahdottoman kallista.

32GB ei ole kuitenkaan missään vaiheessa loppunut kesken. Toki en pidä taustalla mitenkään hirveästi ylimääräisiä ohjelmia.
 
Itellä ollut tässä ehkä vuoden pari 32GB keskusmuistia ja pelatessa tuli vasta nytten ongelmia sen riittävyyden kanssa kun aloin pelaamaan tässä syksyllä Escape From Tarkovia. Se nimittäin hötäsee muistia aika tehokkaasti tosin ongelma taitaa enemmänkin olla huonossa koodauksessa.

Mutta muuten toi 32GB on riittänyt vallan mainiosti.
 
Itellä ollut tässä ehkä vuoden pari 32GB keskusmuistia ja pelatessa tuli vasta nytten ongelmia sen riittävyyden kanssa kun aloin pelaamaan tässä syksyllä Escape From Tarkovia. Se nimittäin hötäsee muistia aika tehokkaasti tosin ongelma taitaa enemmänkin olla huonossa koodauksessa.

Mutta muuten toi 32GB on riittänyt vallan mainiosti.
Onko sulla taustaohjelmia auki? Onko näytönohjaimessa liian vähän muistia ja siksi osa tavarasta on keskusmuistissa, eikä gpu:n muistissa? Mikä resoluutio?
 
Täällä Tarkov 1080p 8GB VRAM ja 32GB RAM toimii täysillä asetuksilla sulavasti. Tarkovin suorituskykyvaatimukset riippuvat pelattavasta kartasta ja niissä on melko paljon eroja.
 
Fligth Simulator 2024 vaatimukset. Tietty tämä on raskas peli ja vaatii myös hyvän näytönohjainen. "Ideal requirement" on kuitenkin 64GB. Pitkässä juoksussa tuo 64GB ei ole mitenkään enää ylilyönti hankkia uuteen koneeseen. Ei tarvitse muisteja kahteen kertaan ostaa. DDR5 myötä 32GB on uusi standardi ja ohjelmistojen vaatimukset seuraa nopeaa perässä. Windows tyypillisesti ensimmäisenä. 32/48/64GB kaikilla varmasti pärjää kuitenkin tällä hetkellä.


Toki vähän special tapaus:
Ideally, you'll want to have 64GB of RAM in your system, which is confounding as the game uses a rolling cache to stream in assets over the internet all the time. However, the new game's installation size sits at 50Gb, less than one-third of the storage space of the 2020 game for a more detailed world thanks to cloud streaming.
 
En ole aivan varma tästä, katsottuani tämän:



Nopein pelinäyttis, nopein peliprossu. Jos GPU ei ole täyskuormitettu vika on huonosti koodatussa konsolipaskassa. Ei se ole yhtään sen ihmempi asia kuin CP2077 PS4 versio julkaisussa.

Saa sitä ajatella että CPUt vaan eivät ole tarpeeksi tehokkaita. Tai GPUt ovat liian tehokkaita.

Suurin osa peleistä ei ole CPUn rajoittama järkevillä kokoonpanoilla ja asetuksilla. Esim. Arkham Knight vedettiin pois Steamista, mikä on aika saavutus.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 459
Viestejä
4 538 603
Jäsenet
74 800
Uusin jäsen
Eemu04

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom