RAM tarve nyt ja tulevaisuudessa pelaamiseen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rune
  • Aloitettu Aloitettu
Borderlands 3:n kanssa 16 gigaa alkaa olla tiukalla ainakin omassa koneessa. Onneksi on 32 gigaa, niin aivan sama mitä se peli vie
Itsellä vie noin 8 gigaa keskusmuistia ja 5 gigaa graffamuistia. Itsellä siis 16gig ja 8gig graffakortti.
 
Viimeksi muokattu:
Eli konetta aikoinaan ostaessani päätin säästää ja ostin aluksi vain 2x4GB ramitikut saadakseni rahaa muihin osiin. Pikakelaa viisi vuotta ja nyt koneessa on kiinni 4x4GB 2400MHz CL16 DDR4 kammat. Tuli hommattua uusi näyttö, ja sen myötä olisi kiva saada vaikka muutama FPS jollain konstilla lisää.
Kuinka kannattavaa on muistien vaihto esim 2x8GB 3200MHz kampoihin? Vaikuttaisiko kuinka merkittävästi suorituskykyyn peleissä (taajuuden kasvatus, dual channel)? Ilmeisesti Ryzeneillä muisit voivat merkitä paljonkin, mutta entäs kun kokoonpano on seuraavanlainen;

Asus Z170 ROG VIII Ranger
i7-6700K
MSI 1080
Ja ne pahamaineiset 4x4GB 2400MHz kammat

Saisiko muistien päivittämisellä mitään hyötyjä esiin (työpöytä ja/tai pelikäytössä), vai kannattaisiko vaan puristaa loputkin mehut irti prossua ja näyttistä kellottamalla?

Sulla ei kyllä luultavasti muistin nopeus vaikuta tuon taivallista. Onko peleissä jossa haluat enemmän FPS:ää näyttiksen % enimmiäkseen jotain 90-100%? Jos niin tehokkaampi näyttis. Jos ei niin tehokkaampi prossu. Turha niitä prossun jäähytahnojakaan miettiä mikäli prossun lämmöt ovat normaalit, sen kun alat kellottamaan, mutta lisää tehoa se ei tuo mikäli prossu on jo tappiin asti kuormitettu jatkuvasti.

Ja muutenkin jos on kiinnostunut suorituskyvystä muttei omaa ääretöntä budjettia, niin kaikki uudet komponentit mitä ostaa, kuuluisi olla nykyistä generaatiota jotka voi siirtää uudempaan koneeseen. Mikä siis selkokielellä on näyttis, joskus muistit, mutta jos nyt tehokkaammalla näyttiksellä pystyt tuolla vielä pärjäämään reilun vuoden, niin silloin jos ei DDR5 koneita vielä ole kaupoissa niin ainakin niiden julkaisupäivämäärä on tiedossa.

Jos pelaat fps-pelejä ja näytönohjain ei ole aivan pullonkaula, niin kyllä nuo nopeammat muistit huomaa.

Ööh miksei mallisarjan tehokkain näyttis 4 vuotta sitten olisi aina pullonkaula?

Niinku jos oletetaan että kone on hommattu kokonaisena ja uutena tuolloin, niin miksi joku ostaisi niinkin kalliin osan kuin mallisarjan tehokkain näyttis, liian tehokkaana? Näyttisten hinnathan per raaka teho on kaikkein nopeiten aina tippuu, kun näyttikset skaalautuvat aika tehokkaasti. Tämä ihan geneerisestikin yleisellä tasolla, ja tässähän ei ole kyse geneerisestä tilanteesta.
 
Ööh miksei mallisarjan tehokkain näyttis 4 vuotta sitten olisi aina pullonkaula?

Oma kokemus on että kun cpu, gpu, ja muistit on jotakuinkin balanssissa, niin minkä tahansa parantaminen parantaa lopputulosta, vähän, mutta parantaa kuitenkin.
 
Oma kokemus on että kun cpu, gpu, ja muistit on jotakuinkin balanssissa, niin minkä tahansa parantaminen parantaa lopputulosta, vähän, mutta parantaa kuitenkin.
No ehkä, aika tärkeää silti pitää hinta mielessä, että johonkin osaan satasen laittaminen tuo ihan eri verran suorituskykyä johonkin toiseen osaan sen samaisen satasen laittamista. Mutta tuossa nimenomaisessa tapauksessa tyyppi oli ostanut uuden näytön eli joko suurempi reso ja/tai suurempi virkistystaajuus, eli aika varmasti puhdasta GPU tehoa tarvitaan lisää eikä se millään muulla tapahdu.
 
Sulla ei kyllä luultavasti muistin nopeus vaikuta tuon taivallista. Onko peleissä jossa haluat enemmän FPS:ää näyttiksen % enimmiäkseen jotain 90-100%? Jos niin tehokkaampi näyttis. Jos ei niin tehokkaampi prossu. Turha niitä prossun jäähytahnojakaan miettiä mikäli prossun lämmöt ovat normaalit, sen kun alat kellottamaan, mutta lisää tehoa se ei tuo mikäli prossu on jo tappiin asti kuormitettu jatkuvasti.


Niinku jos oletetaan että kone on hommattu kokonaisena ja uutena tuolloin, niin miksi joku ostaisi niinkin kalliin osan kuin mallisarjan tehokkain näyttis, liian tehokkaana? Näyttisten hinnathan per raaka teho on kaikkein nopeiten aina tippuu, kun näyttikset skaalautuvat aika tehokkaasti. Tämä ihan geneerisestikin yleisellä tasolla, ja tässähän ei ole kyse geneerisestä tilanteesta.

Kyllähän se siellä 90% hujakoilla pyörii ja tehokkaampi näyttis varmasti olisikin paras keino. Mutta, sillä rahalla mitkä olisin valmis käyttämään muisteihin (90€ - nykyisten myyntihinta) ei hirveästi lähdetä näyttistä parantelemaan. Ei, vaikka myisin nykyisen ja ostaisin täältä käytettynä.
Ja tämä nykyinen 1080 tarttui koneeseen vuosi sitten foorumeilta muutamalla satkulla, ei 600€ hintaisena kaupan hyllyltä:D Ajattelin, että muistien päivitys voisi olla halpa keino parantaa suorituskykyä mutta pitääpä katsoa mitä tuo kellottelu tuo mukanaan.
 
Itsellä hakusessa 32GB DDR4 muistia (Saa olla yksi tai kitti). Ehdottakaa mahdollisimman halpoja, muttei ihan paskoja, tässä ei nyt haeta mitään B-die superöverclockia.

Hieman katselin näitä: https://www.amazon.de/Corsair-Vengeance-3200MHz-Performance-Arbeitsspeicher/dp/B016ORTNI2/ Onko näistä mihinkään?
3200MHz CL16 kiteissä on aika sama minkä otat.
Saman tason piirejä niissä on kaikissa.
Crucial Ballistixit ovat ainoa varma poikkeus aika lähelle hyvin binnattua B-dieta kellottuvilla Micronin rev.E siruilla.
https://www.amazon.de/Crucial-Ballistix-BL2K16G32C16U4B-Desktop-Speicher/dp/B083TSLDF2/
 
Crucialia suosittelen järkevänä. Nämä saa melko varmasti 3600MHz, vähän pudottamalla latensseja. Itse en saanut B-die 3200:staCL15 > 3600 (2x8GB) oikeastaan mitenkään. Tosin kädettymyys vaikuttaa aika paljon (ja Ikäni).
Minulla on 4x8GB 3200CL16, nyt 3600CL16. Käsin joutuu säätämään, jos haluaa kaikki irti.
 
Innokas simuilija kyllä hyötyy jo nykyäänkin muistikapasiteetin nostosta. Esimerkiksi X-Plane 11 ei paljoa vaadi että saa sen käyttämään 20GB ja yli. (suosituksenakin jo sanovat "16-24GB tai enemmän").
 
Se että käydään usean sivun väittelyä kertoo että ollaan jo siirtymävaiheessa. Jos jollain 5v elinkaariajatuksella ostat nyt konetta niin 32GB on aika ehdoton.
 
Innokas simuilija kyllä hyötyy jo nykyäänkin muistikapasiteetin nostosta. Esimerkiksi X-Plane 11 ei paljoa vaadi että saa sen käyttämään 20GB ja yli. (suosituksenakin jo sanovat "16-24GB tai enemmän").
Tähän itse hiemaan pohjaamassa kun uuden FS2020 spekseissä lukee recommended 32GB or above. Pitää olla vehkeet kunnossa kun tuo tulee ulos.
 
32GB alkaa olla pitkälti tätä päivää, valitettavasti tuota ei saa kevyisiin läppäreihin vielä. Oma pöytäkone käyttää tällä hetkellä muistia 64-70gigaa ja syksyllä aletaan nousemaan lähemmäs 90gigan rajaa.
 
Jos jollain 5v elinkaariajatuksella ostat nyt konetta niin 32GB on aika ehdoton.

Mutta onko ehdoton jo nyt, vai lopulta? Itsekin tulen vielä seuraavaksi hankkimaan alkuun 2x8 seuraavaan koneeseen kunhan noi big navit sun muut julkaistaan, mutta kyllä se varmaan muutamassa vuodessa tulee lisääntymään toisella samanlaisella 2x8 parilla. Jos huomaan että muistia kuluu lähes heti enemmän kuin ennakoin tässä ja nyt, niin tulee hankittua nopeammin. 4 gigan DDR4 muistit ovat jo nyt lähes arvottomia, ei niitä kukaan enää osta. Kun taas tällä hetkellä 16 gigan kammat eivät ole kovin halvempia kuin 8 gigaset.
 
Mutta onko ehdoton jo nyt, vai lopulta? Itsekin tulen vielä seuraavaksi hankkimaan alkuun 2x8 seuraavaan koneeseen kunhan noi big navit sun muut julkaistaan, mutta kyllä se varmaan muutamassa vuodessa tulee lisääntymään toisella samanlaisella 2x8 parilla. Jos huomaan että muistia kuluu lähes heti enemmän kuin ennakoin tässä ja nyt, niin tulee hankittua nopeammin. 4 gigan DDR4 muistit ovat jo nyt lähes arvottomia, ei niitä kukaan enää osta. Kun taas tällä hetkellä 16 gigan kammat eivät ole kovin halvempia kuin 8 gigaset.
Itelle ainakin ehdoton. Olen noin 5v välein koneen päivittänyt näiden siirtymien alkuvaiheisiin ajoittuen, ja samalla tavalla aina ollut "4gb riiittää kyllä" ja "8gb riittää kyllä", mutta parin vuoden päästä peleissä suositellaankin sitä tuplamäärää, ja voi olla tyytyväinen että otti suosiolla sen. Samahan varmasti tulee nytkin käymään kun zen 3 alustaan päivittelee loppuvuodesa.
 
Viimeksi muokattu:
Älä hommaa 32 Gt. Sitten voit hommata vapaasti DDR5-kampoina kun DDR5 on käytössä, eli DDR4:n elinkaarella ei pelit tule hyödyntämään suurinosa edes tuota 16 Gt. PC-käännökset on tapana tehdä niin että hyödynnetään niin videomuistia kuin keskusmuistia kumpaakin reilusti, eli tavaraa kierrätetään näiden kummankin kautta. Se on jo rutosti muistia jos on 16 Gt keskusmuistia ja 8 Gt videomuistia. Jotkin hätiköivät ja hankkivat 32 Gt aivan liian aikaisin, kokeilumielessä tai sitten jotain muuta käyttöä varten.
 
Älä hommaa 32 Gt. Sitten voit hommata vapaasti DDR5-kampoina kun DDR5 on käytössä, eli DDR4:n elinkaarella ei pelit tule hyödyntämään suurinosa edes tuota 16 Gt.
Eipä se DDR5 mene nykyisiin alustoihin, jos ei ole tarkoitus alustaa vaihtaa kuin puolenkymmenen vuoden välein.

Ja "next-gen" pelit ovat hieman kysymysmerkki muistinkäytöltään PC-puolella.
Konsoleissahan edellisiin sukupolvipäivityksiin nähden olematonta muistin kasvua tullaan kompensoimaan datan streamauksella SSD:ltä juuri ennen tarvetta.
Joka onnistuu niissä helpommin tiukkaan integroidun ja optimoidun kiinteän raudan ansiosta.
Eli PC:ssä ei tule olemaan niin helppoa ja ilman samaa raskaiden pelien muistinkäyttö voi kasvaa huomattavasti.
 
Lähinnä, jos muistia saa halvalla/järkevällä hinnalla, niin kannattaa ostaa. Mitään ei ole koskaan liikaa, ei edes rahaa.
 
16GB on järkevä lähtökohta uudelle koneelle. 8GB on jo naftisti vaikka pelit kyllä vielä järjestään sillä taitavat toimia, mutta näköpiirissä on jo päivä jolloin peli pistää minimin yli sen. Pari vuotta voi mennä, mutta uusien konsolien myötä tuommoista on kyllä tulossa.

Kun 16GB on koneessa 2 kammalla, tilaa on toiselle mokomalle sitten kun ahdistaa. Tuskin ahdistaa vielä pariin vuoteen. Jos rakentaa mITX-pikkukonetta, slotteja on vain kaksi ja huolettaa, voi sitten harkita meneekö suoraan 32 gigaan "varmuuden vuoksi".

Jos väsää "high end" vekotinta johon on jo muutenkin menossa se pari tonnia, 32GB on jotenkuten perusteltavissa. Yli sen ei sitten yhtään mitään järkeä ellei koneella tee jotain erityistä joka spesifisesti vaatii noin paljon muistia. "Jos et tiedä tarvitsetko, et tarvitse".
 
Älä hommaa 32 Gt. Sitten voit hommata vapaasti DDR5-kampoina kun DDR5 on käytössä, eli DDR4:n elinkaarella ei pelit tule hyödyntämään suurinosa edes tuota 16 Gt.

DDR4 elinkaari ei lopu DDR5 kamojen markkinoilletuloon, vaan jatkuu sinne n. 2025 joka tapauksessa. Ei niitä enää parin vuoden päästä (uutena) osteta, mutta käytössä pysyvät. Tällä hetkellä myyntipalstalla on valtavasti Haswellia, kun porukka siirtyy LGA 1150 kannasta pois
 
Muisti on btw. suht halpaa nyt. 32gb samaa muistia maksaa huomattavasti vähemmän kuin 16gb maksoi pari vuotta sitten.

Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz

4.7.2018 hinta 224,90€
4.7.2020 hinta 89,90€
 
Muisti on btw. suht halpaa nyt. 32gb samaa muistia maksaa huomattavasti vähemmän kuin 16gb maksoi pari vuotta sitten.

Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz

4.7.2018 hinta 224,90€
4.7.2020 hinta 89,90€
Jep. Itekki just sen takia pistin 32 Gigaa hintaan 135€ tulemaan. Melkein makso saman kuin 16 gigaa.
 
Muisti on btw. suht halpaa nyt. 32gb samaa muistia maksaa huomattavasti vähemmän kuin 16gb maksoi pari vuotta sitten.

Kingston 16GB (2 x 8GB) HyperX Fury, DDR4 3200MHz

4.7.2018 hinta 224,90€
4.7.2020 hinta 89,90€

Kyllä se on enemmänkin niin, että ram on nyt kallista, mutta muutama vuosi sitten se oli täysin kohtuuttoman hintaista.

Tarkistin niin elokuussa 2011 tilasin mindfactorysta tavaraa, muistina 2x4gb 1333mhz CL9 hintaan 28,60€

Kaveri otti samalle tilaukselle tavaraa ja meni markkinamiesten retkuun ja tilasi kalliimman brändin 1600mhz CL9 muistia hintaan 39,50€

Täysin ennenkuulumatonta, että keskusmuistin hinta per yksikkö ei olisi yhdeksään vuoteen tippunut reilusti, vaan jopa noussut. Toki noi on saksanhintoja, muistan kyllä noiden saavuttua myyneeni edeltävän 4gb setin murossa pois 25€ + postit hintaan
 
DDR4 elinkaari ei lopu DDR5 kamojen markkinoilletuloon, vaan jatkuu sinne n. 2025 joka tapauksessa.

Ei lopu, mutta tuotanto loppuu ja kaupasta häviää järkevänhintaiset ja hitaat ja kalliit jämät jää. Tällöin päivittäjät ovat huomattasti vähäisemmän tarjonnan eli käytetyttujen markkinoiden "armoilla". Yleensä aina kun suurempi siirtymä tulee siinä mitä ostetaan uutena kaupasta, saattaa käytettyjen markkinoilla tapahtua nousua, kun päivittäjät tarvii vielä muistia eikä uusien hinnat enää kilpaile käytettyjen kanssa. Ennen kaikkea ei tapahdu laskua, kun vasta kun kama mihin tietyn ikäiset muistit sopii, alkaa olemaan niin vanhaa ettei sitä juuri porukka käytä tai päivittele.
 


32 Gt pelkkään pelaamisen on täyttä rahan haaskausta.


Näin se on, koska suurin osa muistin tarpeesta peleissä kohdistuu 3d kortin muistiin grafiikka kun on suurin muistinkuluttaja peleissä. Tästä syystä DRAM tarve ei ole juurikaan kasvanut kun grafiikka korttien kasvava muisti määrä on hoitanut viimeiset 10 vuotta sen muistin tarpeen kasvun mikä tulee hyppäämisesta korkeampiin resoluutioihin ja enemmän tekstuureita sisältäviin peleihin. Kuinka paljon tarvitsee muistia 3d korttiin riippuu taas ihan siitä millä resoluutiolla pelaa.
 
16GB on järkevä lähtökohta uudelle koneelle. 8GB on jo naftisti vaikka pelit kyllä vielä järjestään sillä taitavat toimia, mutta näköpiirissä on jo päivä jolloin peli pistää minimin yli sen. Pari vuotta voi mennä, mutta uusien konsolien myötä tuommoista on kyllä tulossa.

Kun 16GB on koneessa 2 kammalla, tilaa on toiselle mokomalle sitten kun ahdistaa. Tuskin ahdistaa vielä pariin vuoteen. Jos rakentaa mITX-pikkukonetta, slotteja on vain kaksi ja huolettaa, voi sitten harkita meneekö suoraan 32 gigaan "varmuuden vuoksi".

Jos väsää "high end" vekotinta johon on jo muutenkin menossa se pari tonnia, 32GB on jotenkuten perusteltavissa. Yli sen ei sitten yhtään mitään järkeä ellei koneella tee jotain erityistä joka spesifisesti vaatii noin paljon muistia. "Jos et tiedä tarvitsetko, et tarvitse".

Jep 16GB dram kahdella kammalla, jotta saa molemmat muistikaistat käyttöön tarjoaa vähän pelivaraa jos on vaikka selainta tai discordia auki pelin taustalla jos on vain 8gb niin menee vähän tiukemmalle jos on taustalla softia auki pelatessa. Periaatteessa nykyään pärjää useimmissa peleissä 8gb muistillakin ilman että se vaikuttaa frame rateihin merkittävästi jos cpu ja gpu on riittävät peleihin.

Muutenkin jos on neljän muisti slotin ATX emolevy ja ottaa kaksi 8GB kampaa, niin sinne on helppo hommata toiset kaksi 8GB kampaa myöhemminkin jos nyt jostain syystä tulisi tarve 32GB muistille. Itse kun kasasin konetta otin vain 16BG muistia ja säästyneillä rahoilla pystyin sitten ostamaan 2060 SUPER näytönohjaimeksi ja pysyin silti omassa budjetissani. Jos olisin ottanut 32GB muistia olisin joutunu ottamaan huonomman 3d kortin tai tiputtamaan CPU:ta pysyäkseni budjetissa jossa taas ei olisi ollut mitään järkeä kun en tee koneella mitään sellaista mikä vaatisi 32BG muistia.
 
Yleisesti ottaen pelaamiseen tuo 16GB pelaamiseen riittää varmasti paremmin kuin hyvin, poislukien tietty poikkeukset kuten vaikka kauhea määrä modeja jossain pelissä. Omalla kohdalla kuitenkin pelatessa tuo 20GB täyttyy helposti, ihan vain jo pelkästään sillä jos on 50-100 välilehteä auki selaimessa ja sillon pelaa.
 
Nostetaampa ketjua, mitä mietteitä kun uudet konsolitkin tuli markkinoille: Koska käy niin, että 16 gigaa ramia ei riitä enää pelaamiseen? Itse olen tullut siihen tulokseen, että kyllä varmaan tämän uuden konsolisukupolven ajan 16 gigaa riittää. 16 gigaa nopeaa bdie muistia > 32 gigaa perus vaikka 3200 cl16 muistia. Hinnassa kun ei hirvesti ole eroa. Ainoa syy ostaa 32 gigaa muistia pleaamiseen on mielestäni ne uudet nopeat 2x 16 gigaa olevat muistikammat (32 gigaa yht.).
 
Viimeksi muokattu:
Nostetaampa ketjua, mitä mietteitä kun uudet konsolitkin tuli markkinoille: Koska käy niin, että 16 gigaa ramia ei riitä enää pelaamiseen? Itse olen tullut siihen tulokseen, että kyllä varmaan tämän uuden konsolisukupolven ajan 16 gigaa riittää. 16 gigaa nopeaa bdie muistia > 32 gigaa perus vaikka 3200 cl16 muistia. Hinnassa kun ei hirvesti ole eroa. Ainoa syy ostaa 32 gigaa muistia pleaamiseen on mielestäni ne uudet nopeat 2x 16 gigaa olevat muistikammat (32 gigaa yht.).

Pääasiassa ainoastaan GPU muistintarve on kasvanut jos siis haluaa pelata 4K HD resoluution tekstuureilla, koska grafiikka on se muisti syöppö suurimmassa osassa pelejä. RAM tarve ei niinkään.

Markkinoilla ei liene ikinä ollut yhtään peliä, joka vaatisi enemmän kuin 16 gigaa RAM muistia ja nekin jotka vaativat noin paljon ovat harvassa 99% peleistä pyörii hyvin jo 8gigalla RAM muistia.
 
Mitä nyt on tullut seurattua ram-muistin käyttöä pelin aikana, niin noin 9-12gb on koko systeemin muistinkäyttö suuressa osassa pelejä. Taustalla pyörii Windows 10:n lisäksi Origin, Uplay, Steam, Spotify, MSI Afterburner ja Rivatuner, HW Monitor sekä Chrome noin kuudella aukinaisella välilehdellä.

Todella harva peli käyttää loppujen lopuksi kovinkaan paljoa ram-muistia ja uskon että tuo ei tuosta kovin nopeasti tule muuttumaan. Toki tämä perustuu omiin havaintoihin ja varmasti on pelejä, jotka sitä ram-muistia kuluttaa hyvinkin.

Olen kyllä samalla ihmetellyt, että miksi tuota keskusmuistia ei hyödynnetä enemmän, miksi uudet AAA-julkaisut käyttää vain sen 2-3gb keskusmuistia? Toki jos ei tarvetta ole ladata muistiin mitään, niin eikai sinne väkisinkään mitään tarvitse ladata. Enemmän tuo vram:in käyttö on ollut nousussa aina vain tarkempien tekstuurien takia.
 
Jos oikeasti "vain pelaa" niin 16GB lienee kelpaa jokseenkin, mutta jos oikeasti tekee juuri mitään muuta tai varsinkaan tehokäyttää niin en ainakaan uuteen kokopaanoon enää herran vuonna 2020 edes miettisi 16GB muistia. Kun taustalla pyörii electron sontaa, chrome tabeja yms. ja siihen päälle tulee joku raskaampi peli niin 16GB on tiukilla ja jos taustalla on mitään tehokäyttösoftaa niin koko paska leikkaa kiinni.

Simulaattorit ja 3rd party community modit oikeastaan mihin tahansa peliin voivat sitten hyvinkin niellä vaikka mitä. Esim. Flight Simulator 2020:ssä New Yorkin tai Tokion skylinessä lentäminen helposti nielee yli 20GB rammia.

Muisti on kuitenkin niin helvetin halpaa etten näe mitään järkeä hiireillä sen kanssa ellei sitten oikeasti vain pelaa jotain Fortniteä perunalla. Mielummin säästää ne pennit sieltä CPU puolelta (et välttämättä tarvitse 16 corea) tai jättää törky huonon hintalaatusuhteen GPU:t välistä (*köh* 3090 *köh*).
 
Muutenkin jos on neljän muisti slotin ATX emolevy ja ottaa kaksi 8GB kampaa, niin sinne on helppo hommata toiset kaksi 8GB kampaa myöhemminkin jos nyt jostain syystä tulisi tarve 32GB muistille.

Tässä skenaariossa kannattaa varautua siihen, että neljä kampaa ei välttämättä toimi ainakaan ihan heittämällä yhtä nopeasti kuin kaksi. Neljä kampaa saa varmaankin toimimaan mutta kelloja voi joutua pudottamaan merkittävästikin. Sikäli 2x16GB kantanee pidemmälle tulevaisuuteen ilman riskiä takapakista muistin suorituskyvyssä.
 
Pikkuhiljaa VRAMin määrä alkaa pelikoneessa puskea keskusmuistin rinnalle. Ekassa koneessani se oli 16/2MB ja siinä oli tavallista enemmän, ehkä tuplasti molempia. Nyt 16/16GB tai 32/16GB olisi mielestäni sopiva määrä pelikoneeseen.
Edit: Suositeltava --> mielestäni sopiva. En halua aloittaa mitään vänkäystä muistin riittävyydestä eri valmistajilla.
 
Viimeksi muokattu:
Riittääkö 16gb pelaamiseen? Ei ole niin yksinkertainen kysymys.

Pelkkä pelaaminen, ei paljon muuta softaa taustalla ja 1 monitori, 16gb riittää enemmän kun hyvin ja varmasti vielä jonku vuoden eteenpäin.

Mutta jos esim kakkosnäytöllä pyörii Twitchiä, chromessa tabeja auki kun selailet samalla tietoa tai lueskelet asioita, discoridssa voicet menossa kaveri porukalla ja joku vähä enemmän muistia vaativa peli ykkös näytöllä niin tuo 16gb rupee melko äkkiä yskimään. Itsellä päivittäis käytössä kun pelaan ja vähä pienintäkään multitaskin teen niin Rammin käyttö näyttää 15-18gb. Jos vähääkään extraa jätän taustalle auki niin 20gb menee jo helposti rikki.

Skyrim on semmonen peli kun tarpeeks lataat modeja saat myös tuonm 32gb täyteen ilman että tulee edes hiki.

Itsellä 2x 16gb 3600 mhz gskillin b die kampaa jossa CL 14.
 
Tässä skenaariossa kannattaa varautua siihen, että neljä kampaa ei välttämättä toimi ainakaan ihan heittämällä yhtä nopeasti kuin kaksi. Neljä kampaa saa varmaankin toimimaan mutta kelloja voi joutua pudottamaan merkittävästikin. Sikäli 2x16GB kantanee pidemmälle tulevaisuuteen ilman riskiä takapakista muistin suorituskyvyssä.
Eli jos nykyisen 2x8gb 3200 cl14(xmp) kitin rinnalle ostan toisen samanlaisen kitin, niin ei enää kulje 3200 cl14 nopeudel?
 
Eli jos nykyisen 2x8gb 3200 cl14(xmp) kitin rinnalle ostan toisen samanlaisen kitin, niin ei enää kulje 3200 cl14 nopeudel?
Kyllä mä väittäisin että tuon 3200 mhz saat kulkemaan, mutta 3600+ neljällä kammalla voi tehdä jo tiukempaa, varsinki Ryzen alustalla jossa tuo memory controller on vähä mitä on. 3200mhz saa varmasti 4 kammalla jos emo ei ole halvimmasta päästä.

Edit*
Kun ostaa 2 lisä kampaa samaa pakettia mitä on ennestään voi siitä huolimatta koitua jtn yhteensopivuus ongelmia jos ne on valmistettu hyvinkin eri aikoihin (95% varmuudella toimiinee silti). Nää muisti jutut kun on vähä väliä puoliks henkimaailman juttuja.
 
Kyllä mä väittäisin että tuon 3200 mhz saat kulkemaan, mutta 3600+ neljällä kammalla voi tehdä jo tiukempaa, varsinki Ryzen alustalla jossa tuo memory controller on vähä mitä on. 3200mhz saa varmasti 4 kammalla jos emo ei ole halvimmasta päästä.

Edit*
Kun ostaa 2 lisä kampaa samaa pakettia mitä on ennestään voi siitä huolimatta koitua jtn yhteensopivuus ongelmia jos ne on valmistettu hyvinkin eri aikoihin (95% varmuudella toimiinee silti). Nää muisti jutut kun on vähä väliä puoliks henkimaailman juttuja.
Asus b550 tuf gaming wifi, 5600x combo. Ja entiset muistit ostettu monta vuotta sitten ja nyt tarvis lisää.
 
Mitä nyt on tullut seurattua ram-muistin käyttöä pelin aikana, niin noin 9-12gb on koko systeemin muistinkäyttö suuressa osassa pelejä. Taustalla pyörii Windows 10:n lisäksi Origin, Uplay, Steam, Spotify, MSI Afterburner ja Rivatuner, HW Monitor sekä Chrome noin kuudella aukinaisella välilehdellä.

Todella harva peli käyttää loppujen lopuksi kovinkaan paljoa ram-muistia ja uskon että tuo ei tuosta kovin nopeasti tule muuttumaan. Toki tämä perustuu omiin havaintoihin ja varmasti on pelejä, jotka sitä ram-muistia kuluttaa hyvinkin.

Olen kyllä samalla ihmetellyt, että miksi tuota keskusmuistia ei hyödynnetä enemmän, miksi uudet AAA-julkaisut käyttää vain sen 2-3gb keskusmuistia? Toki jos ei tarvetta ole ladata muistiin mitään, niin eikai sinne väkisinkään mitään tarvitse ladata. Enemmän tuo vram:in käyttö on ollut nousussa aina vain tarkempien tekstuurien takia.

Suurin osa latauskatkoista johtuu tekstuurien vaihtamisesta VRAM:ssa. Mitä tulee grafiikka assettien ulkopuoliseen dataan jos muuta dataa ei ole enempää kun 2-3gb siis ohjelmakoodia ja äänitiedostoja ei ole tarvetta ladata enempää kun kaikki on jo ladattu RAM muistiin mitä on.

Periaatteessa tekstuureita voisi ladata enemmän RAM muistiin valmiiksi, jotta ne voisi nopeammin siirtää VRAMMIIN, mutta monikaan peli ei tee näin. Oikeastaan tähänkin järkevämpää on vaan lisätä sitä VRAM määrää kuin alkaa kikkailemaan suuremmalla RAM määrällä, jotta tavarat saadaan valmiiksi VRAM. Kaikki toimii paremmin ja nopeammin sillä tavalla, että hyödynnetään suoraan suurempaa määrää VRAMMIA. EIkä aleta kikkaileemaan 16gt suuremmalla RAM määrällä. Näinhän nämä 3d korttien valmistajan toimivatkin, koska se on järkevin tapa toimia eli lisätä VRAM määrää.
 
Kysymys päivitin koneeni asus tuf gaming x570plus emo,amd ryzen 3900 prossu ja g.ripjaws v 3200 muistit. Ajattelin ostaa samoja muisteja toiset 16g dual kitin tai sit nopeampaa 3600muistia, mutta sitten otettava vanhat 16gb veke et menee tol 3600 kitil. Mitäs ootte mieltä? Käytän konetta black desert onlinen pelaamiseen ja 2 x chromea auki missä molemmissa 5-10ikkunaa auki ja pelailen mä kaikenlaisia muitakin uusia pelejä.
 

Liitteet

  • IMG_20201202_162806_1.jpg
    IMG_20201202_162806_1.jpg
    1,2 MB · Luettu: 23
Kysymys päivitin koneeni asus tuf gaming x570plus emo,amd ryzen 3900 prossu ja g.ripjaws v 3200 muistit. Ajattelin ostaa samoja muisteja toiset 16g dual kitin tai sit nopeampaa 3600muistia, mutta sitten otettava vanhat 16gb veke et menee tol 3600 kitil. Mitäs ootte mieltä? Käytän konetta black desert onlinen pelaamiseen ja 2 x chromea auki missä molemmissa 5-10ikkunaa auki ja pelailen mä kaikenlaisia muitakin uusia pelejä.
Chrome on tunnetusti musiti syöppö mutta tolla mainitsemallasi käytöllä 16gb menee vielä ihan kivasti, tuplaa chromen tabit, lisää vähä videoita pyöriin kakkosmonitorille, ja muuta soopaa taustalle niin sit EHKÄ menee lähelle 16gb käyttöä, riippuen tietty pelistäkin. Jotkut hyvihnki uudet pelit pyörii noin 8gb muistilla.
 
Ok eli päivitän tohon 3600 16gb tai sit pysyn täs kokoonpanossa ni säästyy rahaa 3080 ostoon tai radeon 6800xt sitten kun niitä vaan tulis.
 
Ok eli päivitän tohon 3600 16gb tai sit pysyn täs kokoonpanossa ni säästyy rahaa 3080 ostoon tai radeon 6800xt sitten kun niitä vaan tulis.
Enemmän noi GPU:t antaa sulle rahalle vastinetta kun että meet 16gb -->> 32gb. Toi muisti ei mitään tule nopeuttamaan, mutta kone saattaa yleisesti tuntuu kovassa käytössä ajoittain sulavemmalta. Joten jos mietit mihin rahas lyöt niin ennemmin GPU päivitys kun 16gb lisää muistia jos joutuu valitsemaan.
 
Ok eli päivitän tohon 3600 16gb tai sit pysyn täs kokoonpanossa ni säästyy rahaa 3080 ostoon tai radeon 6800xt sitten kun niitä vaan tulis.
Ei oikeasti ole yhtään mitään väliä onko sulla 3200 MHz tai 3600 MHz kitti muistissa. Pääasia, että sulla on modernit Ryzeniin lähtökohtaisesti sopivat muistit:

1606950069114.png
 
Ei oikeasti ole yhtään mitään väliä onko sulla 3200 MHz tai 3600 MHz kitti muistissa. Pääasia, että sulla on modernit Ryzeniin lähtökohtaisesti sopivat muistit:

Aika pitkälle näin se menee itselläni on 3600MHz kitit periaatteessa niiden pitäisi olla nopeammat kuin 3200MHz kitit (jos molemmat kitit alhaisilla latensseilla), mutta ongelma on se, että noi 3600MHz saa prossun muistiohjaimen tuottamaan enemmän lämpöä, jolloin coret ei enää boost kellotu yhtä ylös niin siellä sitten hävitään nopeus hyötyä ylimääräisen lämmöntakia.
 
Mulla näyttää muistinkäyttö tältä pelatessa kun kaikki taustasoftat on päällä.
32GB muisteilla alko ilmetä pelien kaatuilua jonka 64GB korjasi.
Mem_usage.jpg
 
Cyberpunk 2077 tulilla. Taustalla perus razerin taustaoftat ja Firefox muutamilla välilehdillä. Ei mitään spessua.
Järjestelmän kokonaismuistinkäyttö on 15.4GB.
 
Cyberpunk 2077 tulilla. Taustalla perus razerin taustaoftat ja Firefox muutamilla välilehdillä. Ei mitään spessua.
Järjestelmän kokonaismuistinkäyttö on 15.4GB.
9,5/15,9 (60%) gb näyttää task manager cyberpunkissa. Launchereita, virusturvat, hwinfo ja -monitor + muuta (mm corsair link ja asus gpu tweak) päällä. Myös steamin selain pelissä päällä. Että kyllä se 16 gigaa riittää vallan mainiosti. Ettei olisi muistivuotoa sulla kun noinkin kova ram käyttö? Vai mistä katoit usagen? Vai onko niin raskas tuo firefox? Mutta jokatapauksessa 16 gigaa riittää.
 
9,5/15,9 (60%) gb näyttää task manager cyberpunkissa. Launchereita, virusturvat, hwinfo ja -monitor + muuta (mm corsair link ja asus gpu tweak) päällä. Myös steamin selain pelissä päällä. Että kyllä se 16 gigaa riittää vallan mainiosti. Ettei olisi muistivuotoa sulla kun noinkin kova ram käyttö? Vai mistä katoit usagen? Vai onko niin raskas tuo firefox? Mutta jokatapauksessa 16 gigaa riittää.
Tuskin on mitään muistivuotoa ellei sitten pelin sisäistä. Windowskin asennettu pari viikkoa sitten eli ei ole ns. kertynyt "paskaa rattaisiin". Pelaan vain nupit kaakossa ja kaahailen tuolla ydinkeskustassa missä yksityiskohtia ja assetteja riittää. Tarkistin task managerilla ja varmistin vielä RAMMap:lla että muisti on oikeasti käytössä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 459
Viestejä
4 538 603
Jäsenet
74 800
Uusin jäsen
Eemu04

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom