Rallin MM-sarja 2021

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 031
Tarkoitatko radiolähetystä?
Areena/TV2 näyttää kaikki pätkät livenä.

Sitä en tiedä onko joka pätkällä Suomalaista kommentointia.

 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
Areena/TV2 näyttää kaikki pätkät livenä.

Sitä en tiedä onko joka pätkällä Suomalaista kommentointia.

Onko mainittu jossain muuallakin kuin tuon sivun snippet-tekstissa?

Tuossa "tulossa" alla on vain ne mitä yleensäkin tulee enkä löydä mitään uutistakaan "yle ralli plus" nimellä. Areenan tv-opaskaan ei näytä mitään kokopäivän streamejä tuolle viikonlopulle.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 160
No nyt oli ihan faktaa, että jokainen pätkä näkyy ja paljon muuta Yle Areena plussasta. Oiskohan tänä vuonna niin laiska että kävis perjantaina katsomassa shakedownin ja yhden pätkän jonka jälkeen siirtyisi lähikuppilaan viikonlopuksi seuraamaan loput pätkät. Riippuu kelistä :smile:

 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Aika jännä brändäys tämä "Yle Ralli Plus", kun osoite näyttää ohjaavan ihan sinne vanhaan ja tuttuun Yle Areenaan.

Kuinkahan paljon ovat todellisuudessa panostaneet tuota kautta erikoiskokeiden kuvaamiseen? Vaatii aika jäätävän määrän kalustoa kattaa kaikki erikoiskokeet edes likimain samalla tavalla kuin perinteinen viimeisen päivän SSS.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 160
Oiskohan niin että ovat ostaneet WRC+ oikeudet näyttää kaikki. Tai sitten lentää Ylen oma helikopteri + maastokuvausta jonkun verran. Jälkimmäistä vaihtoehtoa tukisi se kun noi kaikki pätkät on ilmeisestikkin myös selostettuja. Eiköhän tuosta tule vielä enemmän infoa lähiaikoina.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
WRC+ kuvaa se aika varmasti on kun tuotanto sitä varten on jo olemassa. Yleltä omat studiot/juonnot.

Noiden varsinaisten tv-erikoiskokeiden ulkopuolellahan (eli ne 5-6 mitkä TV2/Areenasta normaalisti tulee) WRC+ kuva on enimmäkseen incaria ja helikopteria. Ek:n alussa ja lopussa voi olla yksi kamera.
 

Hampsteri

Kukkuu pulut
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
992
Jopa viikkoa ennen ralleja. Lisäksi jokaikisen erikoiskoekartan viereisellä sivulla on pelkkää mainospaskaa. Eeppistä touhua :thumbsdown:
Vähän on huonosti kyllä kerrottu pätkistä, laitettu vain kartat ja pari hassua katsomokarsinaa mitkä määritelty järjestäjien toimesta...
 

Ho Lee Fuk

Team R&T
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
849
Vähän on huonosti kyllä kerrottu pätkistä, laitettu vain kartat ja pari hassua katsomokarsinaa mitkä määritelty järjestäjien toimesta...
Vauhdin Maailman mukana epävirallinen katsejaopas? En ole tilaaja, en ole käymässä lehtipisteessä, kunhan mietin ääneen. Jotain tarttis hommata nyt kun ekaa kertaa sitten Allahin vuosien ... jotain 2006/2007 olen menossa tuonne katsemaan ralleja, en ryypylle.
 
Liittynyt
05.12.2017
Viestejä
420
Onko kukaan törmännyt missään siihen viralliseen Rally Finland sovellukseen mitä niin sanotaan, että lataa Google Playsta tai App Storesta?

Rallipassin takana lukee, että rekisteröi ja aktivoi passi sovelluksen kautta, mutta aika hankalaa, kun koko sovellusta ei missään ole.

Itsellä ei ole käytössä mitään näistä some-kanavista, että voisi kysyä enkä taas jaksaisi akk:lle laittaa mailia asiasta :D Lipuista kyselin, että missä viipyy ja pari tuntia tämän jälkeen sitten tuli lippuvastaavalta yleinen tiedote sähköpostilla kaikille tilanneille :facepalm:
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
446
Vauhdin Maailman mukana epävirallinen katsejaopas? En ole tilaaja, en ole käymässä lehtipisteessä, kunhan mietin ääneen. Jotain tarttis hommata nyt kun ekaa kertaa sitten Allahin vuosien ... jotain 2006/2007 olen menossa tuonne katsemaan ralleja, en ryypylle.
Yleensä VM:n katsojaopas on ollut se paras.
Tuon ns. virallinen opas on ilmainen ja sieltä löytyvät vain ne viralliset katselupaikat.
Kannattaa tsekata VM:n versio, tai kaivaa jostain vanhoja oppaita, jos haluaa patikoida maastossa.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Postasin tämän myös Youtuben helmiin, mutta arvostus on täällä varmasti suurempi:
Todella hieno 30min video "Jyväskylän Suurajoista" ja itse kisaakin legendaarisimmista B-ryhmän ralliautoista vuodelta 1985 -->



Poikkeuksellisen laadukasta jälkikäsittelyä ja videokuvaa tuolta aikakaudelta.
 

Kurpitza

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.05.2020
Viestejä
502
^
Onko toi saatana Kyllönen joka haastattelaa Mikkolaa. Kuullostaa ainakin yhtä tampiolta.
 
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
27
Onko kukaan törmännyt missään siihen viralliseen Rally Finland sovellukseen mitä niin sanotaan, että lataa Google Playsta tai App Storesta?

Rallipassin takana lukee, että rekisteröi ja aktivoi passi sovelluksen kautta, mutta aika hankalaa, kun koko sovellusta ei missään ole.

Itsellä ei ole käytössä mitään näistä some-kanavista, että voisi kysyä enkä taas jaksaisi akk:lle laittaa mailia asiasta :D Lipuista kyselin, että missä viipyy ja pari tuntia tämän jälkeen sitten tuli lippuvastaavalta yleinen tiedote sähköpostilla kaikille tilanneille :facepalm:
"Rallin virallinen sovellus julkaistaan ennen rallia."
"johtuen rajoituksien poistumisesta, Rallipasseja ei tarvitse erikseen rekisteröidä".
-https://rallyfinland.fi/

Olisihan nämäkin tiedottamiset voinut aikaisemmin voinut tehdä, mutta mikäs siinä jos nyt välttämättä halutaan harrastaa tätä viime-hetken pööpöilyä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
^
Onko toi saatana Kyllönen joka haastattelaa Mikkolaa. Kuullostaa ainakin yhtä tampiolta.
Kyllönenhän se siinä alussa oli, joissain kohdin oli Simo Lampinen. Kumpikin hoiti haastattelut tyylillään, enkä niissä mitään erikoista huomannut (kokonaan en katsonut). F1:ssä Kyllönen joskus enemmän sekoili, Keke sitten korjaili pahimpia :), mutta tunnetta kyllä löytyi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kyllönenhän se siinä alussa oli, joissain kohdin oli Simo Lampinen. Kumpikin hoiti haastattelut tyylillään, enkä niissä mitään erikoista huomannut (kokonaan en katsonut). F1:ssä Kyllönen joskus enemmän sekoili, Keke sitten korjaili pahimpia :), mutta tunnetta kyllä löytyi.
Ei sillä niin väliä mitä sanoo, vaan miten sanoo. Kyllönen oli paikan päällä Laajavuoressa, Harjulla ja huoltoparkissa juontamassa Jyväskylän Suurajoja ties kuinka monena vuonna ja hoiti homman hienosti. Nykyään ei Harjullakaan liiemmin selostusta kuulu muualla kuin lähtösuoralla, jos sielläkään. Kaupan päälle vuosi vuodelta ääniltään ja näyttävyydeltään hiljaisemmiksi muuttuvat autot ja 100m päässä tiestä olevat "katselualueet", niin aika vaikea on hehkuttaa tunnetta paikan päällä.

Ensi kaudella WRC:n tilalla ovat Rally1-autot, jotka ovat katsojaoppaankin mukaan nykyisiä hitaampia (vaikka kiihtyvätkin sähkömoottorin avustamana viivalta nopeammin). Lisäksi järjestäjä voi määrätä alueita, joissa pitää ajaa pelkällä sähkömoottorilla. Veikkaan tästä, että jatkossa huoltoparkista poistutaan ja sinne saavutaan pelkän sähkömoottorin ininällä ja jos ei ole enää akussa potkua siinä vaiheessa, niin tulee penalttia. Jee.

Aika kaukana ollaan siitä fiiliksestä, jota moni kaipaa noiden videoiden myötä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ei sillä niin väliä mitä sanoo, vaan miten sanoo. Kyllönen oli paikan päällä Laajavuoressa, Harjulla ja huoltoparkissa juontamassa Jyväskylän Suurajoja ties kuinka monena vuonna ja hoiti homman hienosti. Nykyään ei Harjullakaan liiemmin selostusta kuulu muualla kuin lähtösuoralla, jos sielläkään. Kaupan päälle vuosi vuodelta ääniltään ja näyttävyydeltään hiljaisemmiksi muuttuvat autot ja 100m päässä tiestä olevat "katselualueet", niin aika vaikea on hehkuttaa tunnetta paikan päällä.

Ensi kaudella WRC:n tilalla ovat Rally1-autot, jotka ovat katsojaoppaankin mukaan nykyisiä hitaampia (vaikka kiihtyvätkin sähkömoottorin avustamana viivalta nopeammin). Lisäksi järjestäjä voi määrätä alueita, joissa pitää ajaa pelkällä sähkömoottorilla. Veikkaan tästä, että jatkossa huoltoparkista poistutaan ja sinne saavutaan pelkän sähkömoottorin ininällä ja jos ei ole enää akussa potkua siinä vaiheessa, niin tulee penalttia. Jee.

Aika kaukana ollaan siitä fiiliksestä, jota moni kaipaa noiden videoiden myötä.
Joo kyllähän selostajalla on iso merkitys tunnelmaan, kerran yksi rallikuski sanoi mulle "Sähköauto" kun näytin hänestä kuvaamaani videota kamerasta ilman ääniä. Pidin kyllä huolen ettei valmiissa videossa sähköautoksi enää erehtynyt luulemaan :) Ei niitä sähköautojen ääniä juuri kukaan autourheilun ystävä kaipaa, vaikka vauhtiahan niissä kyllä riittää.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Joo kyllähän selostajalla on iso merkitys tunnelmaan, kerran yksi rallikuski sanoi mulle "Sähköauto" kun näytin hänestä kuvaamaani videota kamerasta ilman ääniä. Pidin kyllä huolen ettei valmiissa videossa sähköautoksi enää erehtynyt luulemaan :) Ei niitä sähköautojen ääniä juuri kukaan autourheilun ystävä kaipaa, vaikka vauhtiahan niissä kyllä riittää.
Henkilökohtaisesti veikkaan, että vääjäämätön kehitys polttomoottoreista kohti sähkömotteja tulee olemaan rallien ja monen muunkin moottoriurheilun loppu. Ei niitä jaksa monikaan käydä katsomassa enää sen jälkeen, kun radalla ajaa tunteettomia, iniseviä ja suhisevia purnukoita. Lajin viehätys on hyvin pitkälti juuri niiden autojen tuottamassa metelissä. Hiljaisuudessa ei ole mitään nähtävää ja loppuajat näkee samalla tavalla kotisohvaltakin jos kiinnostaa.

Autotehtaat eivät kuitenkaan tee muutaman vuoden päästä kuin sähköautoja ja tallien pitää tanssia niiden pillin mukaan. Vastaavasti taas katsojat kaikkoavat sähköautojen myötä. Aika mahdoton yhtälö. WRC jää historiaan nyt ja ja ensi kaudelle tulevat Rally1-hybridikikkareet sähköyksiköineen ovat ensimmäinen välivaiheen markkinointikikka, joilla ostetaan aikaa vääjäämättömän edessä.

Latvalan vuoden takainen kommentti samasta aiheesta:
Rallicrossin MM-sarja on siirtymässä tulevaisuudessa pelkkään sähkövoimaan. Nähtäväksi jää, meneekö myös rallin MM-sarja samaan suuntaan.

Latvalalla on tähän asiaan tiukka mielipide.

– Täysin sähköiset autot eivät toimi ralliautoilussa. Jos ei ole ääntä, siitä ei tule mitään. Se ei tule toimimaan, Latvala linjaa.
Jotain tällaista on luvassa muutaman vuoden päästä:
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
765
...niin aika vaikea on hehkuttaa tunnetta paikan päällä.
.....................
Aika kaukana ollaan siitä fiiliksestä, jota moni kaipaa noiden videoiden myötä.
Tiivistin viestiäsi hieman.

Eiköhän nämä asiat ole pitkälti sellaisia sukupolvijuttuja. Aina ja iänkaikkisesti ihminen on hehkuttanut ja aika kullannut muistoja menneiltä ajoilta joihin ei koskaan enää palata.

Niin hyvässä kuin huonossa.

Onneksi on intternetti, paljon löytyy vanhaa haikailtavaa. Paljon muistoja herättäviä asioita, joihin palata virtuaalisesti. Livekokemusta se ei anna, mutta ne jotka tänäkin (ei se kuljettaja) aikana radan varrella on katsomassa kilpailuja, jää ne ikuisesti mieleen. Ja sitä paremmin mitä lähemmäksi tietä kävelet, hieman syrjään yleisömassapaikoista. Siellä pääsee (vielä) vanhaan rallitunnelmaan edelleen kun näkee jonkinverran vaivaa ja on seikkailunhalua.

Tulevat ja nykyiset, lapset ja nuoriso, jotka lähtee uudenmallin ralliautoja tulevaisuudessa katsomaan, ihastuvat yhtälailla mahtaviin kapistuksiin kuin ketkä tahansa muutkin ralliautoista pitävät. Suhisivat ne tai pörisevät, tai molempia. He ovat tulevaisuudessa ihailemassa kuitenkin radan varrella jälleen nopeita autoja sorateillä ja kummastelevat kuinka noin lujaa uskaltaa metsässä ajaa.

Me vanhemmat joko hyväksytään asia tai ei, mutta aina kuitenkin sanotaan paikanpäällä ja kotona kiikkustuolissa "toista se oli ennen, voi pojat te ette vain tiedä, ennen oli mottoritkin öljyisiä savuttajia". Sen hetkiset nuoret naureskelevat vanhuksen höpinöille, ja kehuvat kuinka siistiä hommaa nykyinen öljytön sähkötekniikka on ja vauhtia riittää.

Sama kiertokulku jatkuu ja jatkuu, kunnes aurinko nielaisee koko pallon ja akkutekniikat.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Tiivistin viestiäsi hieman.

Eiköhän nämä asiat ole pitkälti sellaisia sukupolvijuttuja. Aina ja iänkaikkisesti ihminen on hehkuttanut ja aika kullannut muistoja menneiltä ajoilta joihin ei koskaan enää palata.

Niin hyvässä kuin huonossa.

Onneksi on intternetti, paljon löytyy vanhaa haikailtavaa. Paljon muistoja herättäviä asioita, joihin palata virtuaalisesti. Livekokemusta se ei anna, mutta ne jotka tänäkin (ei se kuljettaja) aikana radan varrella on katsomassa kilpailuja, jää ne ikuisesti mieleen. Ja sitä paremmin mitä lähemmäksi tietä kävelet, hieman syrjään yleisömassapaikoista. Siellä pääsee (vielä) vanhaan rallitunnelmaan edelleen kun näkee jonkinverran vaivaa ja on seikkailunhalua.

Tulevat ja nykyiset, lapset ja nuoriso, jotka lähtee uudenmallin ralliautoja tulevaisuudessa katsomaan, ihastuvat yhtälailla mahtaviin kapistuksiin kuin ketkä tahansa muutkin ralliautoista pitävät. Suhisivat ne tai pörisevät, tai molempia. He ovat tulevaisuudessa ihailemassa kuitenkin radan varrella jälleen nopeita autoja sorateillä ja kummastelevat kuinka noin lujaa uskaltaa metsässä ajaa.

Me vanhemmat joko hyväksytään asia tai ei, mutta aina kuitenkin sanotaan paikanpäällä ja kotona kiikkustuolissa "toista se oli ennen, voi pojat te ette vain tiedä, ennen oli mottoritkin öljyisiä savuttajia". Sen hetkiset nuoret naureskelevat vanhuksen höpinöille, ja kehuvat kuinka siistiä hommaa nykyinen öljytön sähkötekniikka on ja vauhtia riittää.

Sama kiertokulku jatkuu ja jatkuu, kunnes aurinko nielaisee koko pallon ja akkutekniikat.
Niinhän sitä kuuluu sanoa, mutta sähköautosiirtymä on silti jotain muuta kuin joku B-ryhmän lopettaminen. Se on selvä, että näitä nykyisiäkin purkkeja haikaillaan sitten kun niitä ei enää ole, mutta kovin vaikea on nähdä ketään kiinnostumassa täyssähköautoista rallipoluilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
765
mutta kovin vaikea on nähdä ketään kiinnostumassa täyssähköautoista rallipoluilla.
Olen hieman erimieltä. Nykynuoriso tottuu jo nyt kovaa kyytiä kaikenlaiseen sähköpotkumopoon. Ei ne välttämättä innostu jatkossa siitä metelistä, eivätkä odota jonkin asian pitävän tietynlaista meteliä ominaista polttoaineen käryä.

Kyllä se vauhti silti viehättää voisin väittää. Toki suomalaisena se metsässä ryhmässä seisoskelu hiljaisuuden vallitessa on vaivaannuttavaa, tai no, ralliradiot pauhaa taustametelistä huolehtien. Ja eekoolla siirtymiset tulee vaaralliseksi kun ei kuule seuraavaa autoa ennenkuin jää jo alle. Toki jyväskylän ralleista tiellä kävely pidetty kiellettynä jo aikoja, vaan iso osa kuitenkin liikkuu tietä pitkin seuraavaan mutkaan.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
9 054
Niinhän sitä kuuluu sanoa, mutta sähköautosiirtymä on silti jotain muuta kuin joku B-ryhmän lopettaminen. Se on selvä, että näitä nykyisiäkin purkkeja haikaillaan sitten kun niitä ei enää ole, mutta kovin vaikea on nähdä ketään kiinnostumassa täyssähköautoista rallipoluilla.
Tuli tämä video mieleen ylläolevasta keskustelusta:


Kyllähän tollaista jylisevää f1-autoa kävis pelkästään tommosessa näytöksessäki katsomassa, mut tota nikkoa ei kiinnostais katsella.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tuli tämä video mieleen ylläolevasta keskustelusta:


Kyllähän tollaista jylisevää f1-autoa kävis pelkästään tommosessa näytöksessäki katsomassa, mut tota nikkoa ei kiinnostais katsella.
Olipa todella hyvä video :) tähän...
Kovaa ajaminen on sen verran kivaa, että kyllä sähköautollakin sitä tulevaisuudessa tehdään, mutta katsojan kannalta tuo video kertoo karun totuuden. No hyväähän tossa on, että tulevaisuudessa ruuhkat Jyväskylän seuduilla vähennee.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 031
Ymmärrän täysin tämän valmistajien näkökulmasta, mutta onhan se tietyllä tavalla kornia, että näissä kilpailusarjoissa pitää yrittää poseerata, kun mietitään kokonaisvaikutusta tämän maapallon kannalta.

Kauden ajaminen nykyisillä polttomoottoreilla ei varmasti tunnu missään päästöasioissa, mutta kun poseeraus menee maalaisjärjen ja käytännön edelle, niin tulos on tämä.

Kaikki aikanaan.
 

mittari

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.03.2020
Viestejä
1 152
Olen hieman erimieltä. Nykynuoriso tottuu jo nyt kovaa kyytiä kaikenlaiseen sähköpotkumopoon. Ei ne välttämättä innostu jatkossa siitä metelistä, eivätkä odota jonkin asian pitävän tietynlaista meteliä ominaista polttoaineen käryä.

Kyllä se vauhti silti viehättää voisin väittää. Toki suomalaisena se metsässä ryhmässä seisoskelu hiljaisuuden vallitessa on vaivaannuttavaa, tai no, ralliradiot pauhaa taustametelistä huolehtien. Ja eekoolla siirtymiset tulee vaaralliseksi kun ei kuule seuraavaa autoa ennenkuin jää jo alle. Toki jyväskylän ralleista tiellä kävely pidetty kiellettynä jo aikoja, vaan iso osa kuitenkin liikkuu tietä pitkin seuraavaan mutkaan.
Nykynuoret tykkää kun mopoista lähtee ääntä. Täällä missä asun niin kaiket kesäyöt rällää pakoputkiviritteisillä peleillä. Enpä jaksa että muutaman vuoden päästä vielä innostuttais mistään sähkömopoista samalla tavalla. Toista se on tietty nämä skuutit millä mukava nopeaa johonki mennä jos ei pyörällä jaksa
 

Hampsteri

Kukkuu pulut
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
992
Itse jotenkin koen mielenkiintoa noita sähkövempeleitä kohtaan. Parilla VW:n henkilösähkärillä ajellut ja niissä on jotain uutuuden viehätystä ja "uutta hjenoo" verrattuna perinteisiin fossiilipolttoainekikottimiin.

Samoin E-formulat ja videot sähkäriralliautojen testeistä herättävät suurta mielenkiintoa.

En tosin tiedä, kuinka mielenkiintoista se olis sitten metsän reunalla katsoa ko. toimintaa, mutta lähtisin heti kokeilemaan ajoa jos mahdollisuus tarjoutuisi.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Olen hieman erimieltä. Nykynuoriso tottuu jo nyt kovaa kyytiä kaikenlaiseen sähköpotkumopoon. Ei ne välttämättä innostu jatkossa siitä metelistä, eivätkä odota jonkin asian pitävän tietynlaista meteliä ominaista polttoaineen käryä.
Lähes 2000 vuotta ihmiskunta on tykännyt juhlia ilotulitteiden paukkeessa ja sittemmin erilaisissa moottoriurheilutapahtumissa ja nytkö sitten meillä on yhtäkkiä käsissä sukupolvi, joka saa parhaat kiksit uuden vuoden lasershowsta ja sähköautojen ininästä? Ok, ei siinä mitään, ollaan hävitty tää peli. :D

Kyllä se vauhti silti viehättää voisin väittää.
Varmasti viehättää ja se on ollut kieltämättä osa rallejakin, mutta se on katsojalle niin pieni osa tässä lajissa, että näinköhän pelkästään vauhdilla jaksaa suuri massa ralleja seurata, vaikka siellä kuinka olisi z-sukupolven sähkömopoihin tottuneita diginatiiveja snäppäilijöitä katsomossa? Rallicrossikin on vähän siinä ja siinä, vaikka se mahdollistaa parhaimmillaan kaikkien autojen ja koko radan näkemisen kerralla.

Väitteeni siis on, että ralli nykyisessä muodossa tulee kuolemaan sähköautojen myötä. Vähintään se vaatii jotain merkittävää uudistusta esimerkiksi rallicrossin suuntaan. Yksi vaihtoehto voisi olla mahdollistaa autojen vapaampi rakentaminen ja sähkömoottoreiden tehon kasvattaminen, mutta se taas vaikuttaisi kustannusten karkaamisen lisäksi turvallisuuteen, eikä se taas kelpaa.

Ja sama juttu sähköformuloiden kohdalla.

Toki suomalaisena se metsässä ryhmässä seisoskelu hiljaisuuden vallitessa on vaivaannuttavaa, tai no, ralliradiot pauhaa taustametelistä huolehtien.
Tuskin se metsän hiljaisuus niistä autoista tulee johtumaan, vaan katsojien vähyydestä. Autojen meteliä kuuluu metsäpätkillä nykyiselläänkin maksimissaan plusmiinus 10 s siitä kun auto ajaa ohi, mutta se hetki antilagin paukkeessa on juuri se mistä suurin innostus tulee. Jos tuo(kin) viedään pois, niin mitä rallissa jää oikeasti jäljelle? Minä en ihan oikeasti tiedä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
Olen hieman erimieltä. Nykynuoriso tottuu jo nyt kovaa kyytiä kaikenlaiseen sähköpotkumopoon. Ei ne välttämättä innostu jatkossa siitä metelistä, eivätkä odota jonkin asian pitävän tietynlaista meteliä ominaista polttoaineen käryä.
Olisin tuonut tuota samaa esiin jollet olisi ehtinyt ensin, mutta muotoilisin vielä uudelleen niin että ehkä jo nyt tai jatkossa syntyvät sukupolvet ei ylipäänsä assisoi ääntä suorityskykyyn ja täten eivät voi sitä myöskään kaivata moottoriurheilutapahtumassa vuonna 2050 tai jotain.

Tästä syystä tämä kliseinen keskittyminen ääneen ja varman kuoleman ennustaminen sen vuoksi suorastaan huvittaa oli kyse sitten rallista tai F1:stä koska se on niin lyhytnäköistä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
765
Olisin tuonut tuota samaa esiin jollet olisi ehtinyt ensin, mutta muotoilisin vielä uudelleen niin että ehkä jo nyt tai jatkossa syntyvät sukupolvet ei ylipäänsä assisoi ääntä suorityskykyyn ja täten eivät voi sitä myöskään kaivata moottoriurheilutapahtumassa vuonna 2040 tai jotain.

Tästä syystä tämä kliseinen keskittyminen ääneen ja varman kuoleman ennustaminen sen vuoksi suorastaan huvittaa oli kyse sitten rallista tai F1:stä koska se on niin lyhytnäköistä.
Juurikin tätä yrittänyt selittää. Näkee ken elää.

En ole minäkään ääntä vastaan ja se tekee asioista parempaa ja hienompaa. Mutta en myöskään taistele tuulimyllyjä vastaan, jos haluavat kehittää autoja hiljaisempaan suuntaan, siitä vain ja katsotaan mitä tapahtuu. Ei se minulta ole pois ja muistoja ei viedä. Tai no ne altshaimerit sen voi tehdä mutta siinä vaiheessa rallit on pienin murhe.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Olisin tuonut tuota samaa esiin jollet olisi ehtinyt ensin, mutta muotoilisin vielä uudelleen niin että ehkä jo nyt tai jatkossa syntyvät sukupolvet ei ylipäänsä assisoi ääntä suorityskykyyn ja täten eivät voi sitä myöskään kaivata moottoriurheilutapahtumassa vuonna 2050 tai jotain.

Tästä syystä tämä kliseinen keskittyminen ääneen ja varman kuoleman ennustaminen sen vuoksi suorastaan huvittaa oli kyse sitten rallista tai F1:stä koska se on niin lyhytnäköistä.
Joo, mutta kun muutos on tapahtumassa näillä näkymin paljon nopeammin kuin "2050 tai jotain". En ihan vilpittömästi jaksa uskoa, että MM-rallisarja kestää tällaisena lajina siihen saakka, että on olemassa sukupolvi joka jaksaa maksaa kustannusten kattamisen edestä kilpailun seuraamisesta täyssähkömoottorien säestämänä. Autotehtaita rallit kiinnostavat lähinnä mainosmielessä, mutta järjestäjien pitää saada myös kulunsa katettua ja vähän bonustakin. Jos tämä on lyhytnäköistä ajattelua, niin vastaavasti on mielestäni yhtä lailla naiivia kuvitella jotain muuta.

Tosin vaikka ralliorganisaatio onkin tunnetusti jäykkä kuin rautakanki, niin ainahan on mahdollista, että niitä vaadittavia muutoksia tehdään ja tilanne muuttuu, mutta minä puhun ralleista tässä muodossa kuin ne nyt ajetaan. On myös mahdollista, että sähkötekniikan yleistyessä ja kehittyessä kokonaiskustannukset madaltuvat ja kisoihin ilmaantuu uusia talleja ja kuljettajia ja jotain mielenkiintoa voi tulla lisää sitäkin kautta.

En ole minäkään ääntä vastaan ja se tekee asioista parempaa ja hienompaa. Mutta en myöskään taistele tuulimyllyjä vastaan, jos haluavat kehittää autoja hiljaisempaan suuntaan, siitä vain ja katsotaan mitä tapahtuu.
Aika jännä kommentti. Ihan niin kuin joku täällä olisi ollut taistelemassa vastaan. Ei kai se ole mitään vastaan taistelemista, jos sanoo ettei pidä nykyisestä kehityksestä ja että näkee sen vuoksi koko lajin tulevaisuuden kyseenalaisena? Sähkömoottoreiden tuleminen on väistämätön kehityssuunta, enkä minä ainakaan ole järjestämässä mitään mielenosoitusta sen muuttamiseksi millään muulla tasolla, kuin että en todennäköisesti tule itse kohdistamaan rahojani sähköautorallien seuraamiseen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 820
Aina kun tehdään muutoksia on joku huutelemassa loppua. Hyvin noi F1 pyörii vaikka äänet hiljeni V-koneiden ajoista, loppua sillekkin ennustettiin kun kukaan ei kuulemma jaksa katsoa hybridi koneiden pienillä äänillä
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Aina kun tehdään muutoksia on joku huutelemassa loppua. Hyvin noi F1 pyörii vaikka äänet hiljeni V-koneiden ajoista, loppua sillekkin ennustettiin kun kukaan ei kuulemma jaksa katsoa hybridi koneiden pienillä äänillä
Tosi hyvä ja vertailukelpoinen, perusteltu argumentti. Kiitos, nyt ollaan kaikki paljon viisaampia.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 111
Aina kun tehdään muutoksia on joku huutelemassa loppua. Hyvin noi F1 pyörii vaikka äänet hiljeni V-koneiden ajoista, loppua sillekkin ennustettiin kun kukaan ei kuulemma jaksa katsoa hybridi koneiden pienillä äänillä
Kyllä ne katsojaluvut kuitenkin laskuun kääntyi kun hybridit tulivat. 2017 katsojamäärät oli noin puolet kymmenen vuoden takaisesta. Mersun dominointi vaikutti myös.
1632983065080.png
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
1 101
Suomen MM-ralli 1-3.10.2021 (yht. 19ek:ta ja 287,11km)

PE ek 1-6 (89,42km) päivä klo 13:30, iltapäivä klo 17:08
LA 7-15 (151,95km) aamu klo 08:16, päivä klo 15:16
SU ek 16-19 (45,74km) klo 08:35, power stage ek19 Ruuhimäki (11,12km) klo 13:18
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Kyllä ne katsojaluvut kuitenkin laskuun kääntyi kun hybridit tulivat. 2017 katsojamäärät oli noin puolet kymmenen vuoden takaisesta. Mersun dominointi vaikutti myös.
Niinpä ja edelleen jos puhutaan siirtymästä täyssähkömoottoreihin, niin ei niin radikaalia muutosta ole koskaan aiemmin tapahtunut, ei edes likimain ja sama koskee varsinkin rallisarjaa, vaikka B-ryhmän päättyminen olikin melkoinen shokki. Jos formuloita käyttää tässä edelleen vertauksena, niin mm. minä en pidä noita nykyisiä formuloita yhtään minään verrattuna V10-koneisiin, mutta silti voisin kuvitella käyväni katsomassa kisan, jos vain satun olemaan alueella jossa kisat järjestetään. Silloin V12/V10-aikakaudella olisin sen sijaan voinut jopa matkustaa jonnekin pelkästään niiden vuoksi. Formula E -sarjaa taas en menisi katsomaan edes ilmaiseksi, kun menee vain aikaa hukkaan. En väitä, etteikö niistä radio-ohjattavista leikkiautoista joku pitäisi, mutta on kovin vaikea kuvitella, että se porukka jaksaisi kannattaa lajia.

Mutta se siitä, keskitytään nyt näihin meneillään oleviin Jyskälän ralleihin, jossa sentään on vielä edes muutama WRC-auto mukana.

Tästä tulikin mieleen, että ovatpa valinneet aika hassut ajankohdat Harjulle tänä vuonna. Perjantaina ensimmäinen Harjun veto ajetaan kesken työ/koulupäivän klo 13:30 lähtien (historic-autot ajavat kunniakierroksen klo 12:30) ja seuraava on sitten pimeän aikaan lauantaina klo 20:00. Lieeeköhän tarkoituksena rajoittaa tällä tavalla katsojamääriä koronan vuoksi?

Jos joku saa kaivettua jostakin tiedot, että missä järjestyksessä autot lähtevät, niin kuulisin mielelläni. Jo vuosien ajan on ollut ihan pimennossa, että kuka sieltä tulee seuraavaksi, kun autoja lähtee ihan missä sattuu järjestyksessä. Siinä on vissiin järjestäjillä ideana, ettei yleisö lähtisi pois ensimmäisen 10 autokunnan jälkeen, mutta on tuokin melkoisen keinotekoista. Joutuu väkisin katsomaan jotain etuvetoisia nuhapumppuja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2019
Viestejä
739
Suomen M-ralli 1-3.10.2021 (yht. 19ek:ta ja 287,11km)

PE ek 1-6 (89,42km) päivä klo 13:30, iltapäivä klo 17:08
LA 7-15 (151,95km) aamu klo 08:16, päivä klo 15:16
SU ek 16-19 (45,74km) klo 08:35, power stage ek19 Ruuhimäki (11,12km) klo 13:18
Milloins se harjun yleisö ek ajetaan, tänään?
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
^Huomenna klo 13:30 ek1 Harju ja myös lauantain viimeisenä ek:na(ek 15) klo 20:00
Joo ja kuten tuossa edellisessä kommentoin, on täysin mahdollista, että sieltä lähtee ensimmäinen WRC-auto klo 13:30, tai sitten sieltä tuleekin ensimmäiset kaksi tuntia jotain etuvetoisia. Ja toisena päivänä järjestys voi olla taas jotain ihan muuta, varsinkin kun vetomiehet ajavat lauantaina jo klo 17 lähtien. Järjestys ei ole aiempina vuosina selvinnyt kuin vasta paikan päällä.
 

Hampsteri

Kukkuu pulut
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
992
Joo ja kuten tuossa edellisessä kommentoin, on täysin mahdollista, että sieltä lähtee ensimmäinen WRC-auto klo 13:30, tai sitten sieltä tuleekin ensimmäiset kaksi tuntia jotain etuvetoisia. Ja toisena päivänä järjestys voi olla taas jotain ihan muuta, varsinkin kun vetomiehet ajavat lauantaina jo klo 17 lähtien. Järjestys ei ole aiempina vuosina selvinnyt kuin vasta paikan päällä.
2014 alkaen kun Harjua on nykymuodossa ajettu, on Harju 1 vedot ollu järjestys aina pikkuautot -> WRC (tai pikkuautot - WRC - R5 ) Ja seuraavana päivänä sitten toisin päin (Olen käynyt katsomassa jokaisen vedon)

Veikkaisin rajusti että aloittavat PE klo 13.30 WRC:stä kohti pikkuautoja koska EK2 Ässämäki on heti seuraavana 14:18. Myös Harju 1 televisiolähetys on merkattu alkavaksi 13:20 eli nopeat tunnelmat ja sitten pätkälle. Eikä telkkarissa ole koskaan mitään pikkuautoja tullut, korkeintaan muutama R5 / Rally2.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
232
Kilpailun virallinen ilmoitustaulu, tuolta löytyy aina päiväkohtaiset lähtöjärjestykset (samoin Harjun mahdollisesti muokattu lähtöjärjestys). Lauantain lähtöjärjestys löytyy tuolta sivulta myöhään perjantai-iltana ja sunnuntain lähtöjärjestys lauantai-iltana. Mutta pikainen periaate: perjantaina MM-pisteiden mukaisessa järjestyksessä (sarjaa johtava WRC-autokunta ensimmäisenä reitillä), lauantai ja sunnuntai aloitetaan käännetyssä lähtöjärjestyksessä WRC-autojen osalta (perjantain hitain WRC on lauantaina ekana reitillä ja perjantain jälkeen johtava WRC tulee lauantaina WRC-autoista viimeisenä). Keskeyttämään joutuneet mutta seuraavana päivänä jatkamaan pystyvät WRC-autokunnat lähtevät kuitenkin ensimmäisenä reitille. Kilpailun päättävän power-stagen lähtöjärjestys on vielä hiukan poikkeava, mukaan halutaan televisioinnin vuoksi myös pienempien luokkien kärkiautot ja loppuhuipennuksena WRC-luokka.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
2014 alkaen kun Harjua on nykymuodossa ajettu, on Harju 1 vedot ollu järjestys aina pikkuautot -> WRC (tai pikkuautot - WRC - R5 ) Ja seuraavana päivänä sitten toisin päin (Olen käynyt katsomassa jokaisen vedon)

Veikkaisin rajusti että aloittavat PE klo 13.30 WRC:stä kohti pikkuautoja koska EK2 Ässämäki on heti seuraavana 14:18. Myös Harju 1 televisiolähetys on merkattu alkavaksi 13:20 eli nopeat tunnelmat ja sitten pätkälle. Eikä telkkarissa ole koskaan mitään pikkuautoja tullut, korkeintaan muutama R5 / Rally2.
Joo, paikan päällä ollen minäkin ollut Harjulla joka kerta jostakin 80-luvulta lähtien (ensimmäiset kerran tosin rattaista käsin). Voisi sanoa, että koskaan siellä ei ole selvinnyt ajojärjestys muuten kuin katsomalla mikä auto ajaa ohi. Ja varsinkin nykyään kun kuulutus paikan päällä on mallia "ei ole", niin sekään ei ole katsojia helpottanut.

Ja tosiaan tuo "ne tulevat joko tässä järjestyksessä, tai sitten tässä, tai mahdollisesti tässä" on se ongelma. Kun kerran Harju on nyt perjantaina ensimmäinen EK, niin on tosiaan todennäköistä, että ajavat normaalissa järjestyksessä alkaen WRC-autoista pistejärjestyksessä. Jos Harju olisi perinteiseen tapaan päivän viimeinen EK, niin sitten tuo järjestys olisi jotain ihan muuta.

Jos se menee tällä olettamalla, niin se on ihan ok, kun pääsee sitten nopeammin pois sieltä (eli käytännössä niiden kymmenen ilmoittautuneen WRC-auton jälkeen). Ei ihan hirveästi kiinnosta katsella niitä alempia luokkia, vaikka niissäkin on joskus ihan hauskoja tapahtumia.

Kilpailun virallinen ilmoitustaulu, tuolta löytyy aina päiväkohtaiset lähtöjärjestykset (samoin Harjun mahdollisesti muokattu lähtöjärjestys). Lauantain lähtöjärjestys löytyy tuolta sivulta myöhään perjantai-iltana ja sunnuntain lähtöjärjestys lauantai-iltana. Mutta pikainen periaate: perjantaina MM-pisteiden mukaisessa järjestyksessä (sarjaa johtava WRC-autokunta ensimmäisenä reitillä), lauantai ja sunnuntai aloitetaan käännetyssä lähtöjärjestyksessä WRC-autojen osalta (perjantain hitain WRC on lauantaina ekana reitillä ja perjantain jälkeen johtava WRC tulee lauantaina WRC-autoista viimeisenä). Keskeyttämään joutuneet mutta seuraavana päivänä jatkamaan pystyvät WRC-autokunnat lähtevät kuitenkin ensimmäisenä reitille. Kilpailun päättävän power-stagen lähtöjärjestys on vielä hiukan poikkeava, mukaan halutaan televisioinnin vuoksi myös pienempien luokkien kärkiautot ja loppuhuipennuksena WRC-luokka.
Ok, kiitos. Olen tuota joskus yrittänyt tavaillakin paikan päällä, mutta kun siellä on ollut 500 000 muutakin katsojaa luurien kanssa snäppäilemässä instassa, niin mobiiliverkko on yleensä ihan jumissa.
 
Liittynyt
27.01.2017
Viestejä
1 160
Elkää tehkö kuten minä Jyväskyläläisenä vanhasta muistista ajoin nesteelle ostamaan rallipassia :cigar2:

Tosiaan valitut Shellit ja Sokos Hotel Alexandra on nykyään paikat mihin mennä.

 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 527
Elkää tehkö kuten minä Jyväskyläläisenä vanhasta muistista ajoin nesteelle ostamaan rallipassia :cigar2:

Tosiaan valitut Shellit ja Sokos Hotel Alexandra on nykyään paikat mihin mennä.

Huvittavaa tässä on se, ettei Jyväskylässä ole ainuttakaan Shell Helmisimpukkaa, joten lippujen ainoa virallinen myyntipiste kaupungissa on tosiaan se Sokos Hotel Alexandran rajoitetusti avoinna oleva koppi vanhaa rautatieasemaa vastapäätä. Yksittäislippuja saa Harjulle ja muillekin erikoiskokeille oletettavasti myös paikan päältä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 408
Tältä sivulta "itinary" niin siinä on "first car" ja se tarkoittaa aina WRC:tä tai tv-erikoiskokeiden (tai powerstagen osalta) osalta paria WRC2/Rally2::sta.


ps. Muutaman minuutin heittää ketjuun aiemmin postattuihin kun ne olivat varmaan Ylen sivulta ja silloin niissä on joskus tv-lähetyksen aika.
 
Liittynyt
17.10.2017
Viestejä
890
Oittila pimeällä tulee olemaan kyllä huimaa menoa, ei malta odottaa.

Kyllä omasta mielestä näistä nykyisistä autoista hyvin ääntä lähtee ja vauhdit on hurjia. Paljon tylsempiä ne 2000-luvun alun Subarut ja Mitsut oli omaan makuun. Toki mitään isoja luisuja ei enää nähdä, mutta jos niitä haluaa niin pitää mennä seuraamaan vetomiehiä.

Pätkän varrelta nähtynä nämä nykyautot on kuitenkin todella rajuja vehkeitä, vauhtia on mutkissa niin helvetisti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 336
Viestejä
4 157 587
Jäsenet
70 409
Uusin jäsen
Eycte

Hinta.fi

Ylös Bottom