Rallin MM-sarja 2021

J-M Latvala menetti ennätyksensä, mutta tuskin se häntä harmittaa.
Ei näyttänyt harmittavan, iloitsi Kallen puolesta.
Hienoa työtä Kallelta, hermot piti eikä lähtenyt lopussa hulluttelemaan vaikka ottikin yllätksekseni vielä yhden Power-pisteenkin. Suninen näytti, että tuollaisella Powerilla voi sattua mitä vain. Joten taputin vasta Kallen olessa maalissa :), vaikka luotto Kalleen oli kova.
 
Hieno ralli Rovanperältä!

Hyndain touhu ihmetyttää, mutta propsit urheilullisesta toiminnasta.
Breenin pysyminen kakkosena oli selvää Neuvillen 10 sekunnin aikasakon jälkeen. Eroa Ogieriin oli niin vähän että Breenin pudottaminen siihen väliin olisi avannut Ogierille saumat kolmospallille ja tallipisteiden menetykseen.
 
Breenin pysyminen kakkosena oli selvää Neuvillen 10 sekunnin aikasakon jälkeen. Eroa Ogieriin oli niin vähän että Breenin pudottaminen siihen väliin olisi avannut Ogierille saumat kolmospallille ja tallipisteiden menetykseen.
Olisi ton voinut hoitaa vielä viimeisen EK:n jälkeenkin niin että Neuville olisi saatu pelattua Breenin edelle, olisi vaan "myöhästynyt" sopivan ajan AT:lta ja ottanut 20s penaltia. Olisi silti pysynyt Ogierin edellä.
 
Viimeksi muokattu:
Kalle tulee olemaan kova luu jyväskylässä, vain tanakki pystyy haastamaan siellä-
 
Belgian MM-ralli 13-15.8.2021 (20ek:ta yht. 295,78km)

PE ek 1-8 (yht. 135,34km) päivä klo 14:36 / ilta klo 19:15
LA ek 9-16 (yht. 119,92km) aamu klo 10:11 / päivä 15:11 [suorana YLE TV2 ek10 klo 11:00 ja ek14 klo 16:00
SU ek 17-20 (yht. 40,52km) klo 09:30, power stage ek20 (11,21km) klo 13:00 [suorana YLE TV2 ek18 klo 10:00 ja ek20 klo 13:00]
 
Viimeksi muokattu:
Yhyy perjantaina ei tuu yhtään pätkää Yleltä :) Tosin jos nyt ottaa WRC+ ni näkee Kreikankin ja Suomen ralli tietenkin paikanpäälle katsomaan. Veikkaan että Neuville vs Ogier taistelee voitosta ja Kalle on viides.
 
Yhyy perjantaina ei tuu yhtään pätkää Yleltä :) Tosin jos nyt ottaa WRC+ ni näkee Kreikankin ja Suomen ralli tietenkin paikanpäälle katsomaan. Veikkaan että Neuville vs Ogier taistelee voitosta ja Kalle on viides.
Milläs logiikalla Kreikan näkee samalla tilauksella jos ottaa tänään tuon kuukausi tilauksen?

Eikös tilaus päättyisi juurikin Kreikan -rallin avauspäivänä?
 
Perjantai päivä

EK1 Reninge - Vleteren 1 (15,00km)
Tänak 7:49,1 (KTN 115,1km/h)
Neuville +2,3
Breen+2,5
Evans +6,4
Rovanperä +6,8
Ogier +7,9
Katsuta +11,2
Fourmaux +13,5
Greensmith +15,9
Loubet +20,1

#
EK2 Westouter - Boeschepe 1 (19,60km)
Breen 10:35,3 (KTN 111,1km/h)
Neuville +0,9
Evans +7,0
Rovanperä +7,8
Tänak+9,6 (ei ongelmissa, yksi risteys meni leveäksi ja sen jälkeen ajeli ehkä liian varman päälle tmv)
Ogier +10,7
Fourmaux +13,7
Katsuta +16,9
Greensmith +18,2
Loubet +34,8 (ajoi risteyksen pitkäksi pellolle)

#
EK3 Kemmelberg 1 (23,62km)
Breen 11:39,7 (121,5km/h)
Neuville +0,9
Evans +6,2
Rovanperä +8,3
Tänak +9,6 (omien sanojen mukaan ei ongelmia, mutta ei ehkä kertonut totuutta)
Ogier +12,2 (hidas rengasrikko kun leikkasi)
Greensmith +12,6
Katsuta +15,8
Loubet +36,5 (hidastettiin Fourmauxin ulosajon kohdalla ja saa varmaan hyvityssekunteja)

Fourmaux (ulosajo ja meni ympäri useamman kerran pellolle ->keskeytys)

#
EK4 Zonnebeke 1 (9,45km)
Neuville 4:34,0 (124,2km/h)
Tänak +1,3
Evans +1,7
Breen +2,0
Ogier +3,6
Rovanperä +3,7
Katsuta +8,1
Loubet +11,0

Greensmith (lievä ulosajo heti ek:n alussa, linja valui leveäksi ja jäi ojaan, ehkä kylmät renkaat syynä -> keskeytys)
Gryazin (R5) (lievä ulosajo ja jäi kiinni ojaan -> keskeytys)

Kokonaistilanne ek4/20 jälkeen
1. Neuville (Hy)
2. Breen (Hy) +0,4
3. Tänak (Hy) +16,4
4. Evans (To) +17,2
5. Rovanperä (To) +22,5
6. Ogier (To) +30,3
7. Katsuta (To) +47,9
8. Loubet (Hy) +1:38,3 (saa ehkä vähän aikahyvitystä kun hidastettiin Fourmauxin ulosajon kohdalla)
9. Suninen (R5) +2:47,5
10. Rossel (R5) +2:51,9
---
11. Bedoret (R5) 3:05,3
12. Verschueren (R5) +3:06,0
13. Solberg (R5) +3:10,2
14. Huttunen (R5) +3:10,5
...
20. Kristensson (R5) +3:23,2
 
Viimeksi muokattu:
EK5 Reninge - Vleteren 2 (15,00km)
Neuville 7:49,0
Breen +2,1
Rovanperä +4,0
Tänak +4,0
Evans +4,2
Ogier +4,7
Katsuta +7,8
Loubet +15,8

#
EK6 Westouter - Boeschepe 2 (19,60km)
Neuville 10:27,0
Breen +1,5
Ogier +2,6
Rovanperä +2,9
Tänak +3,6
Evans +6,1
Katsuta +13,2
Loubet +26,0

#
EK7 Kemmelberg 2 (23,62km)
Neuville 11:28,8
Ogier +1,8
Rovanperä +3,2
Breen +3,6
Evans +5,9
Tänak +7,2
Katsuta +15,6
Loubet +14,3

Suninen (R5) ajoi ulos pellolle, rikkoi renkaan ja ruoho tukki jäähyn jolloin auto ylikuumeni, pysähtyi poistamaan ruohoa ja uuden renkaan
Huttunen (R5) rengasrikko

#
EK8 Zonnebeke 2 (9,45km) PERUTTU

Kokonaistilanne ek 7/20 jälkeen
1. Neuville (Hy)
2. Breen (Hy) +7,6
3. Tänak (Hy) +31,2
4. Rovanperä (To) +32,6
5. Evans (To) +33,4
6. Ogier (To) +39,4
7. Katsuta (To) +1:24,5
8. Loubet (Hy) +2:50,0
9. Rossel (R5) +5:28,2
10. Solberg (R5) +5:44,9
---
11. Bedoret (R5) +5:51,8
12. Cracco (R5) +5:57,0
13. Princen (R5) +6:03,4

jatkuu LA klo 10:11
 
Viimeksi muokattu:
Molemmat WRC Fordit -ojassa ekalla kiekalla, Teemu johtaa WRC2 -luokkaa.

Ei hän niin huono vaihtoehto olisi ensivuodeksi päätalliin. ;)
 
Sunisella meni ralli piloille heti seuraavalla ek:lla (ek 7) ulosajoon+rengasrikkoon ja Huttusellakin rengasrikko
Rovanperä parantelee, lähellä 3.sijaa ja Tänakia nyt, mutta tiukka nippu tuo Tänak, Rovis, Evans(2,2s sisällä) niin voi kääntyä miten tahansa vielä tuolla lyhyellä 9km ek 8:llakin.

edit: jaa päivän viimeinen ek8 peruttu
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollenkaan huonosti Kallelta kun paras Toyota ja iskuetäisyydellä kolmossijasta. Nyt vain samaa settiä ja hyvinkin podium mahdollinen.
 
Lauantai aamu

EK9 Hollebeke 1 (25,86km)
Breen 13:30,7 (KTN 114,8km/h)
Evans +1,6
Neuville +2,8
Rovanperä +4,9
Ogier +5,0
Katsuta +18,9
Greensmith +41,3

Tänak rengasrikko ja pysähtyi vaihtamaan
Loubet ajoi leveäksi ojaan ja jää näköjään sinne -> keskeytys

#
EK10 Dikkebus 1 (12,49km) PERUTTU
peruttu kun siellä Katsutan ulosajon jälkeen tolppa tiellä

Katsuta ulosajo ja keskeytys

#
EK11 Watou 1 (13,62km)
Evans 6:42,0 (KTN 122,0km/h)
Neuville +0,3
Breen +1,1
Ogier +2,0
Rovanperä +2,7
Tänak +3,7
Greensmith +25,3

Solberg (R5) ohjaustehostin hajonnut ja siksi menettää aikaa ja sijoja

#
EK12 Mesen - Middelhoek 1 (7,99km)
Neuville 4.23,8
Rovanperä +2,3
Breen +2,5
Tänak +4,1
Evans +4,2
Ogier +4,5
Greensmith +14,9

Kokonaistilanne ek 12/20 jälkeen
1. Neuville (Hy)
2. Breen (Hy) +6,8
3. Evans (To) +39,2
4. Rovanperä (To) +41,3
5. Ogier (To) +51,6
6. Tänak (Hy) +3:44,1
7. Bedoret (R5) +8:06,9
8. Rossel (R5) +8:07,4
9. Cracco (R5) +8:23,4
10. Kreim (R5) +9:03,7
---
11. Solberg (R5) +9:34,4
12. McErlean (R5) +9:42,5

jatkuu klo 15:11 tai hieman myöhemmin (aikataulu voi olla hieman viivästynyt nyt tuon Katsutan ulosajon jäljiltä)
 
Viimeksi muokattu:
Miten Ogier on nyt sekunnin päässä Kallesta, vaikka se oli aikasemmin 3,7s, siis EK16 jälkeen?
 
Viimeksi muokattu:
Olisko Ogieri saanu sen laskennallisen ajan pätkältä missä "Takaveto" ajeli pellolle?
 
Miksi paranneltu aika, kun mitään ei hävinny, jos ylimääräistä lähtökiihdytystä ei lasketa? Ei se oikein mene, jos yksi saa muihin verrattuna etua keksityn ajan kanssa mallia Ogier!
Sitä en tiedä. Ei avattu näin satunnaiskatselijalle tuon syytä (tai että mitä tuo laskennallinen aika varsinaisesti edes tarkoittaa).
 
Miksi paranneltu aika, kun mitään ei hävinny, jos ylimääräistä lähtökiihdytystä ei lasketa? Ei se oikein mene, jos yksi saa muihin verrattuna etua keksityn ajan kanssa mallia Ogier!
Mistähän pätkästä nyt puhut? Ogier sai laskennalisen ajan ekltä 10 ja se oli hitaampi kuin mitä Kalle ajoi. Ja Ogier kerkesi ajaa koko pätkän siirtymänä, on siinä vähän enemmän kuin lähtökiihdytys
 
Hienosti Kalle ajoi. Kolmas sija koko rallissa ja Power Stageltakin vielä 3 lisäpistettä.
Paras Toyota kuski viikonloppuna.
 
Aika hirveän kuuloinen räpätin tämä Toyotan vuoden 2022 kolmesylinterinen hybridi-WRC:



Kommenteissa on yletöntä hehkutusta ja hieman erikoisia vertauksia vanhoihin b-ryhmäläisiin, mutta en kyllä pysty yhtymään niihin.

Btw. Olikos täällä jotain yleistä ralli/wrc-keskustelua? Ei tullut haulla vastaan, mutta se ei välttämättä tarkoita etteikö sellaista voisi silti olla olemassa. Nämä kausittaiset ketjut eivät ole erityisen toimivia näille yleisille keskusteluille.
 
Onks nää 3 pyttysiä...
En ole ihan varma. Sellaisista on ollut spekulaatioita ja videon kommenteissakin on siitä ainakin yksi maininta. Vahvistusta en löytänyt, joten voi olla höpöhöpöäkin.

Edit.
Täällä puhutaan, että jo tämänkin vuoden malli olisi kolmesylinterinen:
 
Tämän mukaan käytössä olis samat moottorit kuin nyt. Eli 4-pyttyisellä menisivät seuraavatkin vuodet.
En ole ihan varma. Sellaisista on ollut spekulaatioita ja videon kommenteissakin on siitä ainakin yksi maininta. Vahvistusta en löytänyt, joten voi olla höpöhöpöäkin.

Edit.
Täällä puhutaan, että jo tämänkin vuoden malli olisi kolmesylinterinen:

WRC News: Toyota decides against introducing GR Yaris for 2021

Eivät vaan ottaneet käyttöön tuota 3-pyttystä GR Yarista tälle vuodelle. Todennäköisesti säästösyistä.
 
Onkohan tästä jotain pätkää esim YT? En nyt äkkiä löytäny, joku lyhyt pätkä missä näytettiin auton lähestyvän mutkaa, muttei koko mutkaa ajettu?
Noin 33 sek jälkeen alkaa näkyy.

Vetivät siis ensin normi tiellä, sieltä parkkipaikkojen jne läpi varikkoalueelle, josta pääsuoran kaasu pohjassa puoli väliin mutkaa, siitä u-käännös ja alas josta jatkoivat rallicross radalle.

 
Eivät vaan ottaneet käyttöön tuota 3-pyttystä GR Yarista tälle vuodelle. Todennäköisesti säästösyistä.
Se olisi ollut päivitetty korimalli mutta edelleen samalla moottorilla kuin nyt koska säännöt ei salli muuta kuin 1.6L 4-syl. ja ei ole väliä mikä moottori katumallissa on.

Eihän WRC-autot varsinaisesti ole olleet tuotantoautoja pariin sukupolveen vaan pikemminkin silhuettiautoja.
 
Aika hirveän kuuloinen räpätin tämä Toyotan vuoden 2022 kolmesylinterinen hybridi-WRC:



Kommenteissa on yletöntä hehkutusta ja hieman erikoisia vertauksia vanhoihin b-ryhmäläisiin, mutta en kyllä pysty yhtymään niihin.

Btw. Olikos täällä jotain yleistä ralli/wrc-keskustelua? Ei tullut haulla vastaan, mutta se ei välttämättä tarkoita etteikö sellaista voisi silti olla olemassa. Nämä kausittaiset ketjut eivät ole erityisen toimivia näille yleisille keskusteluille.

Videon näin jo aiemmin ja uudelleenkin katsottuna ainoa selvä ero on erilainen anti-lag ääni. Säännöissä olikin jotain muutoksia siihen ja turboon (halvempia osia). Polttomoottori on muutoin sama eli edelleen 4-sylinterinen. Virheellisen mielikuvan voima on ilmeisen vahva.
 
Videon näin jo aiemmin ja uudelleenkin katsottuna ainoa selvä ero on erilainen anti-lag ääni. Säännöissä olikin jotain muutoksia siihen ja turboon (halvempia osia). Polttomoottori on muutoin sama eli edelleen 4-sylinterinen. Virheellisen mielikuvan voima on ilmeisen vahva.
Virheelinen mielikuva mistä? Se räpätin-kommentti liittyi juuri tuohon erikoiselta kuulostavan anti-lagin toimintaan. Sylinterien lukumäärä oli vain sivuhuomio, kun siitä oli keskustelua muuallakin.

Tällaisenaan tuosta tulee mieleen lähinnä tämä:

 
Viimeksi muokattu:
Virheelinen mielikuva mistä? Se räpätin-kommentti liittyi juuri tuohon erikoiselta kuulostavan anti-lagin toimintaan. Sylinterien lukumäärä oli vain sivuhuomio, kun siitä oli keskustelua muuallakin.

Tällaisenaan tuosta tulee mieleen lähinnä tämä:


Oli helposti luettavissa toisellakin tavalla.
 
Oli helposti luettavissa toisellakin tavalla.
Ei kannata keksiä sanojen väliin omia mielikuvia. Räpätin oli lapsena se jugurttipurkista leikattu suikale, joka pyykkipojalla fillarin takahaarukkaan kiinnitettynä piti pinnoihin osuessaan suunnilleen samanlaista ääntä. Se on ihan sama mikä voimanlähde autossa on, äänet ovat huvittavat. :D

Mutta otetaan mitä saadaan. Maailma on menossa siihen suuntaan, että muutaman vuoden päästä ei ajeta rallia lainkaan. Tai ajetaan ehkä jossakin muodossa, mutta sähkömoottorilla varustetut ralliautot tuskin kiinnostavat kovinkaan monia.
 
Tää info löytyi tuosta Toyota videon yhdestä kommentista.

Group Rally1 cars are due to be introduced in time for the 2022 World Rally Championship season as a replacement for the World Rally Car which has been in place in various forms since 1997. The regulations, formed and approved by the existing WRC teams, were designed to ultimately reduce costs compared to the current 'WRC+' car and also reflect the growing trend of hybrid retail equivalent models. To help reduce costs, many parts will become standardised or removed from the current world rally car. The rules surrounding the manufacture of the chassis means Rally1 will be the first real break from consumer production cars in World Rallying since Groups B and S were abandoned in the 1980s.

Group Rally1+ cars are due to be also introduced in time for the 2023 World Rally Championship season. The regulations, formed and approved more by the existing WRC teams, were designed to ultimately reduce more costs compared to the Rally1 cars. The rules are also surrounding of the manufacture of the chassis means Rally1+ will be the next big break from consumer production cars.

Key new features will include:
Allowing for scaling dimensions of the road going car Centrally developed 'spaceframe' roll cage structures to improve safety and costs Synthetic fuels, claimed to be renewable and sustainable[10] The addition of bolt-on hybrid power units centrally provided by Compact Dynamics, giving an additional 100 kw of power for rally1 up to 200 kw of power for rally1+. Their use on special stages will be restricted by the FIA and/or rally organisers initially, as well as exclusively powering the vehicle around the service park and road sections.

To reduce costs the cars will have:

less complex suspension, common supplier to all teams a reduction from 6 to 5 speed gearboxes, in common with Rally2 cars including the removal of 'flappy-paddle' gear shifters removal of the active central differential ban on liquid cooled brakes simplified fuel tank shape.

Championships

The only competition designed for the Rally1 and Rally1+ is the flagship World Rally Championship series for elite drivers. The car may enter other individual rallies by the manufacturer teams but won't be a feature of any championships lower than the WRC.

The cars will compete in the 2022 World Rally Championship season are:

Ford Puma Rally1
Toyota GR Yaris Rally1
Hyundai i20N Rally1

The cars will compete in two years time for the 2023 World Rally Championship season are:

Ford Puma Rally1+
Hyundai i20N Rally1+
Toyota GR Yaris Rally1+
Fiat Argo Abarth Rally1+
Volkswagen Polo GTI Rally1+
Mini Paceman JCW Coupe Rally1+


Eli mahdollisesti tulossa lisää valmistajia niin sehän on helvetin hyvä homma. Rally1+ autoissakin on mahdollista saada sen n. 370hv päälle 200kW sähkömoottorista.
 
Viimeksi muokattu:
Olen aika varma että tulevaisuudessa mestaruudet ratkotaan Lapin ja Rovanperän välillä. Suomalaisilla on todella hyvät tilanteet odotettavissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 178
Viestejä
4 577 705
Jäsenet
75 369
Uusin jäsen
Kk1k1T

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom