Rallin MM-sarja 2021

Oittila pimeällä tulee olemaan kyllä huimaa menoa, ei malta odottaa.

Kyllä omasta mielestä näistä nykyisistä autoista hyvin ääntä lähtee ja vauhdit on hurjia. Paljon tylsempiä ne 2000-luvun alun Subarut ja Mitsut oli omaan makuun. Toki mitään isoja luisuja ei enää nähdä, mutta jos niitä haluaa niin pitää mennä seuraamaan vetomiehiä.

Pätkän varrelta nähtynä nämä nykyautot on kuitenkin todella rajuja vehkeitä, vauhtia on mutkissa niin helvetisti.
Joo, ei näissä nykyisissä ole mitään suurempaa ongelmaa, vaikka eivät ihan näyttävimmästä päästä olekaan. Tulevien vuosien malleista oli siis puhe WRC-autojen jäädessä historiaan. Ensi kauden Rally1:t ovat tosin vielä hyvin lähellä.

Pimeällä ei ole jyskälässä ajettu varmaan pariin kymmeneen vuoteen, eli se on tosiaan mielenkiintoinen nyanssi tänä vuonna. Metsässä rämpiessä pimeys ei ole mitään herkkua, eli kannattaa ottaa joku otsalamppu mukaan.
 
Aika jännä brändäys tämä "Yle Ralli Plus", kun osoite näyttää ohjaavan ihan sinne vanhaan ja tuttuun Yle Areenaan.

Kuinkahan paljon ovat todellisuudessa panostaneet tuota kautta erikoiskokeiden kuvaamiseen? Vaatii aika jäätävän määrän kalustoa kattaa kaikki erikoiskokeet edes likimain samalla tavalla kuin perinteinen viimeisen päivän SSS.
Ainakin lupasivat Riku Tahkon kommentoivan pikkuluokkaa ja pätkiä sieltä. Ajaa itsekin siellä. Herra ainakin Vantaalla sponsoritilaisuudessa syötti aika kivasti mutkiin asfaltilla, kyllähän noista vielä sentään ääntä lähtee:), vaikka tehot ovat mitä ovat.
 
Tänak aloitti vahvasti nappaamalla 5000 euron sakot (101km/h 40km/h alueella). Jäi kiinni uutisen mukaan ohikulkijan FIA:lle tekemän kantelun vuoksi, eli kyse ei ollut poliisin tutkasta, eikä siten myöskään virallisesta sakosta.

 
Tänään se sitten alkaa, viimeinen Jyväskylän ralli näillä pirteämmillä autoilla, kuka mahtaa voittaa? Itse veikkaan että Rovanperä voisi voiton ottaa ja uskomaton temppu, jos on näin käy.
 
Tänään se sitten alkaa, viimeinen Jyväskylän ralli näillä pirteämmillä autoilla, kuka mahtaa voittaa? Itse veikkaan että Rovanperä voisi voiton ottaa ja uskomaton temppu, jos on näin käy.
Vaikka niitä kuuluisia myrskynmerkkejä on olemassa muidenkin kuljettajien osalta, niin sen verran pitää vetää kotiinpäin, että kyllähän se Rovanperä tämän kuittaa.

Koptereita pörrää taivaalla siihen malliin, että alkaa vaikuttamaan vähitellen tutulta menolta. Pitää lähteä kohta Harjun suuntaan katselemaan Hannu Mikkolan S1 E2 -Audin replikaa ja muita klassikoita.
 
Perjantai

EK1 Harju 1 (2,31km)
Katsuta 1:49,7 (KTN 75,8km/h)
Neuville +0,2
Lappi +0,3
Tänak +0,4
Fourmaux +0,9
Ogier +1,1
Evans +1,3
Breen +1,4
Rovanperä +1,9
Greensmith +3,2

R5 autot:
E. Lindholm 1:54,3 (KTN 72,8km/h), wrc vs R5 +1,99s/km
Östberg +0,0
Gryazin +0,4
Huttunen +0,4
Lopez +1,6
Asunmaa +1,6
Suninen +1,7
Pietarinen +2,4
Kristensen +2,9
O. Solberg +3,1
Metsälä +4,2
Heikkilä +4,2
Jeets +4,7
Joona +4,8

#
EK2 Ässämäki 1 (12,31km)
Breen 5:44,8 (KTN 128,5km/h)
Tänak +0,3
Evans +1,2
Rovanperä +2,7
Lappi +4,2
Ogier +5,0
Neuville +5,7
Greensmith +9,8
Fourmaux +17,1
Katsuta +21,2 (spinnasi kovassa vauhdissa täydet 360astetta mutta ei osunut mihinkään)

R5 autot:
Suninen 6:08,7 (KTN 120,2km/h), wrc vs R5 +1,94s/km
Östberg +0,3
E. Lindholm +1,6
Kaur +4,0
Gryazin +4,6
Heikkilä +5,6
Pietarinen +5,7
O. Solberg +6,4
Asunmaa +6,8
Huttunen +8,3

#
EK3 Sahloinen - Moksi 1 (21,37km)
Tänak 10:14,5 (KTN 125,2km/h)
Breen +1,0
Lappi +1,6
Rovanperä +3,9
Evans +4,1
Neuville +7,8
Katsuta +7,9
Ogier +10,2
Greensmith +20,3
Fourmaux +23,5

R5 autot:
Östberg 10:54,6 (KTN 117,2km/h), wrc vs R5 +1,88s/km
Gryazin +0,7
Heikkilä +2,8
Suninen +3,5
E. Lindholm +4,0
Asunmaa +4,6
O. Solberg +5,5
Kaur +6,8
Huttunen +6,9
Pietarinen +8,4

Kristensen (R5) keskeytys ennen ek3:sta kun auto hajosi liikaa ek2:lla jossain hypyssä

Kokonaistilanne ek3/19 jälkeen:
1. Tänak (Hy)
2. Breen (Hy) +1,7
3. Lappi (To) +5,4
4. Evans (To) +5,9
5. Rovanperä (To) +7,8
6. Neuville (Hy) +13,0
7. Ogier (To) +15,6
8. Katsuta (To) +28,4
9. Greensmith (Fo) +32,6
10. Fourmaux (Fo) +40,8
---
11. Östberg (R5 Citroen) +1:08,2
12. Suninen (R5 VW) +1:13,1
13. Lindholm (R5 Skoda) +1:13,5
14. Gryazin (R5 VW) +1:13,6
15. Heikkilä (R5 Skoda) +1:20,5
16. Asunmaa (R5 Skoda) +1:20,9
17. Solberg (R5 Hyundai) +1:22,9
18. Huttunen (R5 Hyundai) +1:23,5
19. Kaur (R5 VW) +1:23,6
20. Pietarinen (R5 VW) +1:24,4
 
Viimeksi muokattu:
Pitikö Mäkisen Tommin ajaa Harjulla tänään? TV-lähetyksessä ei näkynyt.
EDIT: Eikun näytettiinkin ihan lähetyksen alussa.


Oittila tulee olemaan mielenkiintoinen. Aurinko laskee 18:47, joskin astronominen hämärä päättyy 21:19, joten ei täysin säkkipimeässä ajeta.
 
Viimeksi muokattu:
Katsutalla tuurit matkassa Ässämäellä. Näin kapeilla hiekkateillä 360° harvoin onnistuu.
 
Pitikö Mäkisen Tommin ajaa Harjulla tänään? TV-lähetyksessä ei näkynyt.
Joo, ajoi se siellä. Kämmäsi vaan ekan mutkan (kytkin hajosi ja mitsu sammui ja siinä paloi vähjän aikaa kun piti tuusata auto liikkeelle ilman kytkintä).

Kyllä se Audin pauke oli vaan noiden classic-autojen osalta upeaa, vaikka meno melko rauhallista olikin. WRC-autoista Huyndait olivat oikeastaan ainoita, jotka kuulostivat vähän ralliautoilta.

Sivuhuomiona yleisöä oli avauspätkällä niin vähän, että katselupaikan sai valita melko vapaasti. Varmaan osittain johtui ajankohdasta ja osittain koronatilanteesta.
 
Viimeksi muokattu:
Lappi on kyllä hirmuiskussa, samantien naputtaa Toyota kuskeista pohjia, ei ollut sattumaa ne WRC2 ajetut parin kisan murskajaiset.
Alkaa olemaan ens vuoden Toyota paikka jo nyt selvä, jakavat Ogierin kanssa auton.
 
Perjantai

EK4 Ässämäki 2 (12,31km)
Tänak 5:35,9 (KTN 131,9km/h)
Rovanperä +1,8
Breen +2,1
Evans +3,6
Neuville +3,7
Lappi +4,3
Katsuta +6,0
Ogier +7,7
Greensmith +9,3
Fourmaux +15,9

R5 autot:
Suninen 6:03,3 (KTN 122.0km/h), wrc vs R5 +2,23ks/km
Lindholm +1,0
Gryazin +1,1
Östberg +1,3
Solberg +1,3
Kaur +1,4
Pietarinen +4,1
Asunmaa +5,5
Heikkilä +6,3
Huttunen +7,7 takasiipi irtosi ja ajelee ilman sitä loput ek:t

#
EK5 Sahloinen - Moksi 2 (21,37km)
Breen 9:56,7 (KTN 128,9km/h)
Rovanperä +1,0
Tänak +2,3
Lappi +2,9
Evans +4,1
Neuville +6,8
Katsuta +7,5
Ogier +11,5
Greensmith +18,8
Fourmaux +22,8

R5 autot:
Gryazin 10:42,0 (KTN 119,8km/h), wrc vs R5 +2,12s/km
Suninen +2,2
Östberg +3,6
Kaur +4,2
Lindholm +4,3
Heikkilä +5,5
Solberg +5,8
Huttunen +7,2

#
EK6 Oittila (19,75km)
Evans 10:21,5 (KTN 114,4km/h)
Lappi +1,6
Breen +3,7
Rovanperä +4,8
Ogier +6,3
Tänak +8,0
Neuville +15,3 pieni tilanne ek:lla ja sen takia menetti aikaa
Greensmith +27,4
Fourmaux +36,9

R5 autot:
Suninen
Östberg autossa haisi palaneen käry ja joutui tarkkailemaan peilejä että onko auto tulessa
Gryazin

Kokonaistilanne ek6/19 jälkeen:
1. Breen (Hy)
2. Tänak (Hy) +2,8
3. Evans (To) +6,1
4. Lappi (To) +6,7
5. Rovanperä (To) +7,9
6. Neuville (Hy) +31,3
7. Ogier (To) +33,6
8. Katsuta (To) +46,9
9. Greensmith (Fo) +1:20,6
10. Fourmaux (Fo) +1:48,9
---
11. Suninen (R5 VW) +3:02,8
12. Lindholm (R5 Skoda) +3:10,2
13. Östberg (R5 Citroen) +3:11,0
14. Gryazin (R5 VW) +3:16,5
15. Heikkilä (R5 Skoda) +3:27,3
16. Solberg (R5 Hyundai) +3:37,2
17. Huttunen (R5 Hyundai) +3:38,1
18. Asunmaa (R5 Skoda) +3:39,7
19. Pietarinen (R5 VW) +3:45,4

jatkuu lauantaina klo 08:16
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ajoi se siellä. Kämmäsi vaan ekan mutkan (kytkin hajosi ja mitsu sammui ja siinä paloi vähjän aikaa kun piti tuusata auto liikkeelle ilman kytkintä).

Kyllä se Audin pauke oli vaan noiden classic-autojen osalta upeaa, vaikka meno melko rauhallista olikin. WRC-autoista Huyndait olivat oikeastaan ainoita, jotka kuulostivat vähän ralliautoilta.

Sivuhuomiona yleisöä oli avauspätkällä niin vähän, että katselupaikan sai valita melko vapaasti. Varmaan osittain johtui ajankohdasta ja osittain koronatilanteesta.
Satutko sattumalta tietämään, voiko Harju EKn alueelta poistua kesken kaiken ilman, että joutuu ostamaan uuden lipun tullessaan takaisin? Kuulemma muutama vuosi sitten toimittiin näin ja tässä vähän huomista ajatellen pitää miettiä, pystyykö välissä käydä kämpillä pyörähtämässä.
 
Satutko sattumalta tietämään, voiko Harju EKn alueelta poistua kesken kaiken ilman, että joutuu ostamaan uuden lipun tullessaan takaisin? Kuulemma muutama vuosi sitten toimittiin näin ja tässä vähän huomista ajatellen pitää miettiä, pystyykö välissä käydä kämpillä pyörähtämässä.
En tiedä varmuudella, mutta veikkaan että pystyy jos sopii siinä portilla lähtiessä asiasta ja siinä vaiheessa se taas riippuu ihan kuka siinä portilla on. Tänään seurailin vähän aikaa menoa kaveria odotellessa Gummeruksenkadun sisääntulossa ja monelta ei katsottu lippua sitä ensimmäistäkään kertaa. :D

Mutta jos ei onnistu, niin ymmärrän kyllä syyn. Lipun voi ujuttaa sisäänmenon jälkeen kaverille niin monessa kohdassa, että tuolla varmaan pyritään estämään sitä, ettei kaveriporukka paina sisälle yhdellä lipulla. Sama toki onnistuu passillakin, mutta silti.

Tuo lippujen myynti on muuten kustu tänä vuonna muutenkin aika huolella, kuten oli aiemminkin ohimennen puhetta -->


Osittan vika on ralliorganisaation jokavuotisesta perinteestä kämmätä tiedotus, mutta onhan tuo aika hassua että MM-tason tapahtumassa saa joka vuosi hävetä tätä PR-osuutta.
 
Ei ole enää ogierilla kyytiä näihin nopeavauhtisiin ralleihin ollut vähään aikaan, mitä haastavampi keli niin silloin se on mestari, mutta kun mennään isoa kovaa niin ei vaan riitä enään. Pakko hehkuttaa breeniä on kyllä niin symppiksen olonen jannukin vielä ja latu maistuu kerta toisen jälkeen. Kalle iskuetäisyydellä huomiseen!
 
Lauantai aamu

EK7 Kakaristo - Hassi 1 (18,17km)
Evans 8:34,5 (KTN 127,1km/h)
Breen +0,2
Tänak +1,9
Neuville +3,2
Rovanperä +4,6
Lappi +7,4
Ogier +9,0
Katsuta +16,1
Greensmith +22,1
Fourmaux +27,8

R5 autot:
Lindholm 9:08,3 (KTN 119,3km/h), wrc vs R5 +1,86s/km
Suninen +0,4
Östberg +4,3
Gryazin +5,9
Pietarinen +6,4
Heikkilä +8,3
Asunmaa +11,4
Huttunen +12,7
Solberg pysähtynyt ek:lle, keskeytys kait ulosajoon

#
EK8 Päijälä 1 (22,61km)
Evans 10:28,9 (KTN 129,4km/h) johtaa nyt rallia
Tänak +4,2
Breen +6,8
Neuville +7,9
Rovanperä +10,5
Lappi +10,9
Ogier +11,8
Greensmith +27,3
Fourmaux +34,4
Katsuta ulosajo vähän ennen maalia ja keskeytys

R5 autot:

Gryazin osui pieneen kiveen ja rikkoi renkaan, ei pysähtynyt vaihtamaan

Kokonaistilanne ek8/19 jälkeen:
1. Evans (To)
2. Breen (Hy) +0,9
3. Tänak (Hy) +2,3
4. Rovanperä (To) +16,9
5. Lappi (To) +18,9
6. Neuville (Hy) +36,3
7. Ogier (To) +48,3
8. Greensmith (Fo) +2:03,9
9. Fourmaux (Fo) +2:45,0

kesken (tilanne ek7 jälkeen)
10. Suninen (R5 VW) +3:36,8
---
11. Lindholm (R5 Skoda) +3:43,8
12. Östberg (R5 Citroen) +3:48,9
13. Gryazin (R5 VW) +3:56,0
14. Heikkilä (R5 Skoda) +4:09,2
15. Huttunen (R5 Hyundai) +4:24,4
16. Asunmaa (R5 Skoda) +4:24,7
17. Pietarinen (R5 VW) +4:25,4

#
EK9 Arvaja 1 (13,49km) klo 10:38

R5 autot:
#
EK10 Patajoki 1 (20,55km) klo 11:28

R5 autot:

jatkuu klo 15:16
 
Viimeksi muokattu:
Tuol on noi muutamat pellot täynnä noita (kuvaus?)koptereita. Onko ne Suomesta (siis aina rallin järjestäjämaasta), vai onko ne jotain WRC ryhmän mukana kulkevaa kalustoa? Jos kulkee mukana, lennetäänkö vai jossain rekoissa osina?

Oli meinaan niin monta tismalleen samanlaista kopteria, et aloin miettii onko Suomessa edes noin montaa samanlaista.
 
Rovanperä pihalla... Prkl
Oli aika kova hiekkakasa tosiaan, mutta jos sitä ei olisi ollut välissä, niin sitten olisi osunut sähkötolppaan.

1633164671555.png


1633164856178.png


1633167654535.png
 
Viimeksi muokattu:
Olikohan liikaa paineita ku puhuttiin ennakkosuosikista.. yleensä näinhän suomalaisilla menee että pää ei kestä
 
Lähetyksessä oli mielenkiintoinen knoppitieto polttoainemääristä, eli ne lasketaan myös ralleissa yllättävänkin tarkkaan, jotta mukana ei olisi yhtään ylimääräistä painoa. Riku Tahkon Huyndaissa kulutus erikoiskokeella on kuulemma aika tarkalleen 0,6l per kilometri, ja siirtymillä 0,2l ja näiden mukaan sitten tankataan tarvittava määrä plus tietenkin pieni varmuusvara päälle.

Olikohan liikaa paineita ku puhuttiin ennakkosuosikista.. yleensä näinhän suomalaisilla menee että pää ei kestä
Ei ole Rovanperä vielä hirveästi osoittanut merkkejä paineista. Taitaa olla sen verran nuori vielä, ettei osaa ottaa liikoja paineita ja hyvä niin.

Harmi vaan, ettei päässyt juhlistamaan tänä vuonna palkintopallipaikkaa Jyväskylässä, varsinkin kun WRC-autoilla se ei tule olemaan enää koskaan mahdollista.
 
Ois kyllä suonut Rovanperälle voiton. No toivottavasti Lappi sitte
 
Tuol on noi muutamat pellot täynnä noita (kuvaus?)koptereita. Onko ne Suomesta (siis aina rallin järjestäjämaasta), vai onko ne jotain WRC ryhmän mukana kulkevaa kalustoa? Jos kulkee mukana, lennetäänkö vai jossain rekoissa osina?
Koptereista ei tietoa mutta linkki tulee wrc:n puolesta, pyörii pätkän ajan n. 8km korkeudessa (varmaan tylsää)
 
Arctic rallyn yhdeydessä oli kans joku artikkeli tosta lähetystekniikasta, jos oikein muistan.
 
Tuol on noi muutamat pellot täynnä noita (kuvaus?)koptereita. Onko ne Suomesta (siis aina rallin järjestäjämaasta), vai onko ne jotain WRC ryhmän mukana kulkevaa kalustoa? Jos kulkee mukana, lennetäänkö vai jossain rekoissa osina?

Oli meinaan niin monta tismalleen samanlaista kopteria, et aloin miettii onko Suomessa edes noin montaa samanlaista.
Ne pellolla olevat kopterit on katsojien/tiimien käyttämiä.
 
Ei kallella varmaan liikaa paineita ollut, auto ei vaan toiminut tarpeeksi hyvin ja sen takia piti tulla välillä yli limitin. Säädöt ei tällä kertaa toiminut hyvin, pääsi tien kovuus ilmeisesti yllättämään. Lapille pitää kyllä nostaa hattua, todella pitkä tauko WRC autosta ja heti tuommoisessa vauhdissa, kaveri on kyllä super lahjakas rallikuski, kyllähän se on päivän selvä asia että ensi kauden Toyota sopimus on allekirjoitusta vaille selvä.
 
Tältä sivulta "itinary" niin siinä on "first car" ja se tarkoittaa aina WRC:tä tai tv-erikoiskokeiden (tai powerstagen osalta) osalta paria WRC2/Rally2::sta.


ps. Muutaman minuutin heittää ketjuun aiemmin postattuihin kun ne olivat varmaan Ylen sivulta ja silloin niissä on joskus tv-lähetyksen aika.
Eipä ole tuolla sivulla enää sitä itenarya, että näkisi miten tämä Harju nyt ajetaan niiden WRC-autojen osalta. Sen verran pimeää on, että oliskohan se se virallinen 20:00 sitten ja sama järjestys kuin muutenkin? Vetomiehet vissiin aloittivat jo klo 17:00.
 
Eipä ole tuolla sivulla enää sitä itenarya, että näkisi miten tämä Harju nyt ajetaan niiden WRC-autojen osalta. Sen verran pimeää on, että oliskohan se se virallinen 20:00 sitten ja sama järjestys kuin muutenkin? Vetomiehet vissiin aloittivat jo klo 17:00.
Huomasithan että siinä on ylhäällä alasvetovalikko. First car 20.00 edelleen lukee.
 
Huomasithan että siinä on ylhäällä alasvetovalikko. First car 20.00 edelleen lukee.
No nyt huomasin kun sanoit. Aiemmin katsoin tietokoneen salaimella ja nyt paikan päällä luurilla ja jotenkin on sellainen fiilis, ettei siellä aiemmin ollut tuotakaan. Varmaan vaan missasin sen, mutta olisi noissa kyllä parannettavaa.

Paikan päälläkin järkkärit sanoivat kysyttäessä ettei ole mitään käryä kuka ajaa ja millon. Sama tarina joka vuosi.
 
Hirvonen on kyllä hyvä kommentaattori, vois tehdä tuota hommaa kyllä myös työkseen, sen verran asiallista juttua tulee.

EP on kyllä ajanut edelleen hyvin, ei se ole helppoa tulla WRC autoon pitkän tauon jälkeen ja olla heti kilpailukykyinen.
 
Täytyy sanoa et ennen oli paremmin. Kuskit eivät linnoittauttuneet omiin tiloihinsa vaan olivat saatavilla ja nauttivat ravinteleitten annoksista vaikka aamulla oli lähtö...:thumbsup::lol:
 
Henri Toivosel oli liikaa tulta silmissä ja auto oli ihan paperia näin nykyään katsottuna?:cautious:
 
Eiköhän se Toyotalle jää jos Ogier todella lopettaa uransa.
Ogier ajaa vain osan 2022 kisoista ja Lappi varmaankin ajaa sitten muut kisat.

Ogier on ajanut aika varmat pisteet itselleen. On niin nopeavauhtinen kisa, että riskit kasvaa, jos aikoo kunnolla menestyä. Kärkikaksikko on ajanut kyllä erittäin kovaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 928
Viestejä
4 570 402
Jäsenet
75 332
Uusin jäsen
Wildhoney

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom