Ralli yleisketju

Veikkaan että FIA:lla valahti paskat just äsken housuun. Kirkkain tulevaisuuden tähti haistatti pitkät lajille. Jäljellä samat naamat 10 vuoden ajalta. Kaksi tallia ja muutama meh tason prospectia.
 
Super Formula 2026, F2 2027
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/U3DMUQ0CihU

Tavoitteena ajella korkeimmalla tasolla (F1?) ja sitä ennen F2-sarjassa vuonna 2027.

-edit-
“I cannot tell you now which will be my ultimate goal. I have told you it’s the highest level. Formula 1 is the highest level, but obviously there are so many cool series and events in circuit racing.

“If you ask me, do I want to do Le Mans one day? For sure. If I have the chance, I want to do Le Mans and I want to do all these big races. So yeah there are so many possibilities.”
 
Viimeksi muokattu:
Veikkaan että FIA:lla valahti paskat just äsken housuun. Kirkkain tulevaisuuden tähti haistatti pitkät lajille. Jäljellä samat naamat 10 vuoden ajalta. Kaksi tallia ja muutama meh tason prospectia.
Jep, ei varmaan nekään osannut ennakoida tätä. FIA:n ralliosastolla syöty vaan 10 vuotta kampaviinereitä ja sarjan kehitys unohdettu täysin. Oikein tehty Kallelta!
 
En ihmettele Rovanperän päätöstä, koska onhan tuo rallisarja nykyään aika heikossa jamassa tallien, typerän pistejärjestelmän ja muutenkin jotenkin hohdokkuuden suhteen. Niin nuori ja lahjakas kaveri kyseessä, että ehtii vielä hyvin kehittymään asfaltilla kilpailukykyiseksi kuskiksi - sarjasta riippumatta. Harmillista kotimaisten rallifanien puolesta, koska seuraavaa maailmanmestaria saakin sitten odottaa. En vaan usko, että Pajari siihen tulee pystymään.
 
Kyllä meitä suomalaisia hemmotellaan. Tulee oletettavasti olemaan hienoa seurata Kallen uraa rata-autoilun parissa. Jo se että pääsisi 2027 Formula 2 luokkaan olisi mahtavaa. Saatika, että ajaisi joskus ykkösissä. :eek:
 
Kyllä meitä suomalaisia hemmotellaan. Tulee oletettavasti olemaan hienoa seurata Kallen uraa rata-autoilun parissa. Jo se että pääsisi 2027 Formula 2 luokkaan olisi mahtavaa. Saatika, että ajaisi joskus ykkösissä. :eek:
Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?

Kallen päätöksen tavallaan ymmärtää, kun rallisarja on hänen osaltaan aika pitkälti nähty ja koettu ja koko sarja on muutenkin sellaisessa ahdingossa, että sen tulevaisuus on vähän kiikkulaudalla. Muutama kuljettaja ja pari tallia ajelee hillittömien kustannusten säestämänä eri puolilla maailmaa vuosi toisensa jälkeen nuhaisemmilla autoilla.
 
Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?
Lähdin vähän keulimaan ja ajattelin jo tuota vuotta 2027. Mutta eihän sitä tiedä tosiaan vaikka ura tyssäisi jo Japaniin.
 
Lähdin vähän keulimaan ja ajattelin jo tuota vuotta 2027. Mutta eihän sitä tiedä tosiaan vaikka ura tyssäisi jo Japaniin.
No voidaan toisaalta jatkaa sinnekin ja muuttaa tuo edellinen muotoon, että kuinkahan montaa suomalaista kiinnostaa edes F1-sarja nykypäivänä? Sekin on yksi tylsyyden megahuipentuma, jota piinaavat vuosittaiset typerät sääntömuutokset.
 
Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?
Kauhean paljon ei tuosta Japanin Super Formulasta ole tietoa täällä päin maailmaa, mutta väitteiden mukaan F1:sten jälkeen toiseksi nopeimmat autot, eli itse ajaminen ei välttämättä mitään höntsäilyä ole. Jos 2027 pääsee F2:een, niin sittenhän nähdään, että löytyykö sitä kilpailuvauhtia, kun myös kuskit ovat potentiaalisia F1-kuskeja. Yleisesti ottaen pärjäämistä F1-maailmassa ei nähdä realistisena, mutta tavoite se voi Kallella olla. Kaksi kauttahan pitää vähintään ajaa tietyissä ratasarjoissa (Super Formula ja F2 kelpaavat), että saa sen F1:n superlisenssin.
 
Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?

Kallen päätöksen tavallaan ymmärtää, kun rallisarja on hänen osaltaan aika pitkälti nähty ja koettu ja koko sarja on muutenkin sellaisessa ahdingossa, että sen tulevaisuus on vähän kiikkulaudalla. Muutama kuljettaja ja pari tallia ajelee hillittömien kustannusten säestämänä eri puolilla maailmaa vuosi toisensa jälkeen nuhaisemmilla autoilla.
Diipadaapa sulla on housussas. Ihan tosissaan sielläkin vedetään.
Nykyiset WRC-autotkin on kyllä nuhaisista kaukana.

Nykyinen F1-sarja toki täyttä ripulia monista syistä johtuen.
 
Viimeksi muokattu:
Tulee olemaan kova rasti ajaa vastaan noita 5-vuotiaasta tms radalla ajaneita vastaan. Hieman toivoa toki antaa miten vaikkapa kiwi-Scott McLaughlin vaihtoi entisestä pelkästä koppiautoilusta avorenkaisiin ja menestyksekäästi vieläpä.
 
Kalle voisi haistattaa pitkät FIA:lle ja mennä japanin jälkeen vetämään Indycarilla :cigar2:
Ideana mainio myös siitä syystä että Indyyn paikan löytyminen olisi kuitenkin, ehkä hyvinkin, mahdollista. Tai viimeistään jos saisi jonkun tallin kanssa sovittua että voisi rauhassa testata/treenata itsensä sarjaan valmiiksi.
 
Diipadaapa sulla on housussas. Ihan tosissaan sielläkin vedetään.
En tarkoittanut, etteikö siellä vedeltäisi tosissaan, vaan pikemminkin sitä ettei tuollaisella paikallisella sarjalla ei ole kovinkaan kummoista statusta laajemmassa mielessä.

Pikaisella vilkaisulla Japanin Super Formula -sarjaa ei muuten ole vuodesta 2012 lähtien voittanut kuin yksi ulkomaalainen (Nick Cassidy vuonna 2019). Kovin montaa länsimaalaisille tuttua nimeä ei ole tuon sarjan listalla näkynyt, enkä jaksa uskoa, että sitä kovin moni seuraisi Japanin ulkopuolella muutenkaan. Olisihan se hienoa, jos Kallen nimi nousisi tuolle listalle jossakin vaiheessa, ehkä jopa podiumille, mutta toisaalta, mitä sitten? Eipä siitä kovinkaan kummoista lööppiä saisi aikaiseksi globaalisti.

Mutta ei kai siinä. Jos Kalle haluaa ajella tällaisilla autoilla, niin jostakin se on aloitettava ja tämä on nyt siihen mahdollisuus.
 
Enpä olisi eilen vielä uskonut, että Rovanperä näyttää todennäköisimmältä seuraavalta F1-suomikuskilta.
Toki meillä on Tuukka Taponen, mutta väittäisin, että kuljettajien taso Super Formuloissa on heikompi, mutta kuitenkin siellä menestyvä saa yhtä paljon superlisenssipisteitä kuin F3-sarjassa. Siten oikein fiksu valinta Kallelta.
Jo Porsche Benelux -sarjan osakilpailuvoitot todistivat, että Kalle on nopea omaksumaan sekä uudet radat että autot, joten sen puoleen kaikki luotto Rovikseen.

Innolla odotan jo ensimmäisiä testejä.
 
Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?

Todennäköisesti aika montaa jotka ylipäätään moottoriurheilua seuraa. Ja mikä diipadaapa? F1 jälkeen toisiks nopein formula sarja ja onhan siellä F1 tälläkin hetkellä kaks kuskia jotka super formuloista sinne siirtynyt.
 
En tarkoittanut, etteikö siellä vedeltäisi tosissaan, vaan pikemminkin sitä ettei tuollaisella paikallisella sarjalla ei ole kovinkaan kummoista statusta laajemmassa mielessä.

Pikaisella vilkaisulla Japanin Super Formula -sarjaa ei muuten ole vuodesta 2012 lähtien voittanut kuin yksi ulkomaalainen (Nick Cassidy vuonna 2019). Kovin montaa länsimaalaisille tuttua nimeä ei ole tuon sarjan listalla näkynyt, enkä jaksa uskoa, että sitä kovin moni seuraisi Japanin ulkopuolella muutenkaan.
Kyllä SF on yksi kovimmista F-sarjoista, ennen esim oli F3000:n kanssa samaksi tasoksi arvioitu. Ei sattumalta Salokaan mennyt sinne ajamaan kun odotteli paikkaansa ykkösissä.
 
Kyllä SF on yksi kovimmista F-sarjoista, ennen esim oli F3000:n kanssa samaksi tasoksi arvioitu. Ei sattumalta Salokaan mennyt sinne ajamaan kun odotteli paikkaansa ykkösissä.
Joo, tiedän kyllä, että jonkinlainen pomppulauta ylemmälle tasolle tuo on, mutta siitä huolimatta olen samalla sitä mieltä, että meikäläisittäin tuo sarja ei ole erityisen mielenkiintoinen seurattava. Kallen myötä kiinnostaa toki varmasti hieman enemmän.

Rovanperän polku tähtää selvästi F1-sarjaan, eikä sinne juuri muuta kautta kannata yrittää edetä.

Siitä tykkään tuolla tuossa sarjassa, että autot ovat kaikilla käytännössä samat. Tasokin siellä on kova, joten aika syvään päätyyn Kalle hyppää.

Todennäköisesti aika montaa jotka ylipäätään moottoriurheilua seuraa. Ja mikä diipadaapa? F1 jälkeen toisiks nopein formula sarja ja onhan siellä F1 tälläkin hetkellä kaks kuskia jotka super formuloista sinne siirtynyt.
Siinä mielessä diibadaapa, että sarjaa eivät suuret massat Japanin ulkopuolella juurikaan seuraa.
 
Viimeksi muokattu:
Melkonen paukku kyllä. Jännä nähdä miten ensi kaudella rallit kiinnostaa katsojia, onhan siellä toki vielä Pajari muttei nyt hirveän hyvin menestynyt tällä kaudella. Bottas ei aja enää F1 = kukaan ei kato, Rovanperä ei aja enää WRC = kukaan ei kato? :lol:

Toki viimeinen lause on tän foorumin otantaa ja kieliposkella kirjotettu, varmasti innokkaita rallin seuraajia löytyy ajo Suomalaisia tai ei, ja sama pätee myös F1. Toki ensi kaudella Bottas tekee paluun, siirtyykö rallin katselijat takaisin F1 pariin(ne ketkä lopetti Bottaksen lähdön jälkeen ja siirtyivät rallin pariin siis).
 
Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?

Kallen päätöksen tavallaan ymmärtää, kun rallisarja on hänen osaltaan aika pitkälti nähty ja koettu ja koko sarja on muutenkin sellaisessa ahdingossa, että sen tulevaisuus on vähän kiikkulaudalla. Muutama kuljettaja ja pari tallia ajelee hillittömien kustannusten säestämänä eri puolilla maailmaa vuosi toisensa jälkeen nuhaisemmilla autoilla.
Rally4 etuveto 1080kg ja 215hv autoilla ajettiin 2024 nopeampia aikoja joillain Kreikan ek:lla verrattuna mitä vuoden 1986 Group B 4wd 900-1050kg +400-500hv autoilla päästiin. Että jos se Gr B aikakausi on se vertailukohta niin aika hitaita nekin on loppupeleissä olleet kun nykyisin jopa 2wd+puolet vähemmän tehoja+painavempi auto mennään jo ohitse. Ja nykyinen Rally1 autohan on jotain 3-4s/km nopeampi kuin Rally4.

Tieten joku ajon näyttävyys on ehkä vähän kadonnut kun autot menee niin kiskoilla ja jousitus handlaa epätasaisuudet niin paljon paremmin jne.
 
Viimeksi muokattu:
Rally4 etuveto 1080kg ja 215hv autoilla ajettiin 2024 nopeampia aikoja joillain Kreikan ek:lla verrattuna mitä vuoden 1986 Group B 4wd 900-1050kg +400-500hv autoilla päästiin. Että jos se Gr B aikakausi on se vertailukohta niin aika hitaita nekin on loppupeleissä olleet kun nykyisin jopa 2wd+puolet vähemmän tehoja+painavempi auto mennään jo ohitse. Ja nykyinen Rally1 autohan on jotain 3-4s/km nopeampi kuin Rally4.

Tieten joku ajon näyttävyys on ehkä vhänä kadonnut kun autot menee niin kiskoilla ja jousitus hallitsee epätasaisuudet niin paljon paremmin jne.
Nopeampia ovat kiskoilla edetessään joo, mutta eivät näyttävämpiä, eivätkä varsinkaan kuulosta siltä. Se on katsojia ajatellen olennaista. Samaten juuri tallien ja kuskien vähyys on merkittävä ongelma.
 
Joo, tiedän kyllä, että jonkinlainen pomppulauta ylemmälle tasolle tuo on, mutta siitä huolimatta olen samalla sitä mieltä, että meikäläisittäin tuo sarja ei ole erityisen mielenkiintoinen seurattava. Kallen myötä kiinnostaa toki varmasti hieman enemmän.

Rovanperän polku tähtää selvästi F1-sarjaan, eikä sinne juuri muuta kautta kannata yrittää edetä.


Siinä mielessä diibadaapa, että sarjaa eivät suuret massat Japanin ulkopuolella juurikaan seuraa.
On tuo japsien sarja huomattavasti mielenkiintoisempaa seurattavaa, kuin kuivan kämänen F2:set ja muut alemman luokan ns. formulasarjat. Suosittelen katsastamaan muutamia kisoja.
Tulee seurattua entistä tiivimmin, kun Kallekin tulossa mukaan karkeloihin.
 
Enpä olisi eilen vielä uskonut, että Rovanperä näyttää todennäköisimmältä seuraavalta F1-suomikuskilta.
Toki meillä on Tuukka Taponen, mutta väittäisin, että kuljettajien taso Super Formuloissa on heikompi, mutta kuitenkin siellä menestyvä saa yhtä paljon superlisenssipisteitä kuin F3-sarjassa. Siten oikein fiksu valinta Kallelta.
Jo Porsche Benelux -sarjan osakilpailuvoitot todistivat, että Kalle on nopea omaksumaan sekä uudet radat että autot, joten sen puoleen kaikki luotto Rovikseen.

Innolla odotan jo ensimmäisiä testejä.
Nyt jäitä pöksyihin noiden ”seuraava F1 kuski” puheiden kanssa. Rovanperä ei ole ajanu kisaakaan rapakaarettomien autolla.

Eurooppalaiset rällää kaikki FIA:n letkussa F3,F2 luokkia koska se on käytännössä ainoa keino päästä F1:n
 
Nyt jäitä pöksyihin noiden ”seuraava F1 kuski” puheiden kanssa. Rovanperä ei ole ajanu kisaakaan rapakaarettomien autolla.

Eurooppalaiset rällää kaikki FIA:n letkussa F3,F2 luokkia koska se on käytännössä ainoa keino päästä F1:n
Moniko näistä eurooppalaisista rällääjistä on kaksinkertainen Wrc mestari? Red-Bullin sponsoroima kuski?
 
Viimeksi muokattu:
Olisikohan Kalle jatkanut WRC:ssä, jos tilastohuipulle ei olisi niin vaikea päästä. 90-luvulla "kaikkien aikojen parhaaksi" yltämiseen olisi riittänyt 25 voittoa ja 4 mestaruutta. Sen sijaan Loebin ja Ogierin tilastojen lyöminen vaatisi Kallelta vähintään 8 vuotta lisää ralliautolla puurtamista ilman heikompia kausia. Ei ihme, että Kalle haluaa hakea henkilökohtaista menestystä ja motivaatiota muualta.

Veikkaan, että Super Formuloissa menestyminen on helppoa Kallelle (jos vain välttää kolarit), mutta F2-sarja tulee olemaan todellinen haaste. Ensinnäkin sarja vaatii vähintään miljoonan sponsoripaketin, mutta vaikeinta tulee päihittää kuskit, jotka ovat ajaneet pikkuformuloissa jo 14-15-vuotiaista asti ja ovat menestyksen myötä voittaneet luonnollisen karsinnan kilpakumppaneitaan vastaan alemmissa luokissa.
En osaa arvioida todellisia lukuja, mutta kaikista junioreista vain pieni murto-osa etenee F2-kuljettajiksi. Monen ura, kuten suomalaista Aaro Vainion, Matias Laineen ja Patrick Kujalan ura tyssäsi ennen F2-sarjaa. Toisin sanoen, F2-sarjassa olet jo osoittanut olevasi kuskien eliittiä.

Mutta ymmärrän Rovanperää. Hän voisi tyytyä ajelemaan Porsche- tai GT2-sarjoja, mutta niitä voi harrastaa sitten eläkeläisenä. Ensin pitää katsoa F1-kortit loppuun asti, vielä kun on nuoruutta jäljellä.
 
On tuo japsien sarja huomattavasti mielenkiintoisempaa seurattavaa, kuin kuivan kämänen F2:set ja muut alemman luokan ns. formulasarjat. Suosittelen katsastamaan muutamia kisoja.
Tulee seurattua entistä tiivimmin, kun Kallekin tulossa mukaan karkeloihin.
Näin ennakkotietona, mistä seuraat tuota SF sarjaa? Jäänyt itsellä tuo sarja vielä vähän pimentoon.

Näin muutoin tämä on kyllä iso paukku ja toivotaan Kallelle kaikkea hyvää tulevaan.
 
Olisikohan Kalle jatkanut WRC:ssä, jos tilastohuipulle ei olisi niin vaikea päästä. 90-luvulla "kaikkien aikojen parhaaksi" yltämiseen olisi riittänyt 25 voittoa ja 4 mestaruutta. Sen sijaan Loebin ja Ogierin tilastojen lyöminen vaatisi Kallelta vähintään 8 vuotta lisää ralliautolla puurtamista ilman heikompia kausia. Ei ihme, että Kalle haluaa hakea henkilökohtaista menestystä ja motivaatiota muualta.

Veikkaan, että Super Formuloissa menestyminen on helppoa Kallelle (jos vain välttää kolarit), mutta F2-sarja tulee olemaan todellinen haaste. Ensinnäkin sarja vaatii vähintään miljoonan sponsoripaketin, mutta vaikeinta tulee päihittää kuskit, jotka ovat ajaneet pikkuformuloissa jo 14-15-vuotiaista asti ja ovat menestyksen myötä voittaneet luonnollisen karsinnan kilpakumppaneitaan vastaan alemmissa luokissa.
En osaa arvioida todellisia lukuja, mutta kaikista junioreista vain pieni murto-osa etenee F2-kuljettajiksi. Monen ura, kuten suomalaista Aaro Vainion, Matias Laineen ja Patrick Kujalan ura tyssäsi ennen F2-sarjaa. Toisin sanoen, F2-sarjassa olet jo osoittanut olevasi kuskien eliittiä.

Mutta ymmärrän Rovanperää. Hän voisi tyytyä ajelemaan Porsche- tai GT2-sarjoja, mutta niitä voi harrastaa sitten eläkeläisenä. Ensin pitää katsoa F1-kortit loppuun asti, vielä kun on nuoruutta jäljellä.
Itse luulen, että sponsorirahan osalta ei ole tai tule ongelmia. Toyotahan on tässä mukana tukemassa tätä uravaihtoa, eli raha-asiat on varmaan jo pariksi vuodeksi sovittu.
 
Luoonnollisesti Super Formulat näkee myös piraattistriimeistä F1:sten tavoin. Itselleni jäänyt sarja etäiseksi lähinnä siksi, että nukun yleensä kisojen aikaan. Ehkä ensi vuonna pitää laittaa herätyskello soimaan useammin viikonloppuisin. ;)
 
Jokos se maikkari on ilmoittanut, että WRC oikeuksien ostoa ei jatketa?
Saisi palata Ylen tarjontaan... ärsytti kun siirtyi maksu kanaville.
 
Olisikohan Kalle jatkanut WRC:ssä, jos tilastohuipulle ei olisi niin vaikea päästä. 90-luvulla "kaikkien aikojen parhaaksi" yltämiseen olisi riittänyt 25 voittoa ja 4 mestaruutta. Sen sijaan Loebin ja Ogierin tilastojen lyöminen vaatisi Kallelta vähintään 8 vuotta lisää ralliautolla puurtamista ilman heikompia kausia. Ei ihme, että Kalle haluaa hakea henkilökohtaista menestystä ja motivaatiota muualta.

Veikkaan, että Super Formuloissa menestyminen on helppoa Kallelle (jos vain välttää kolarit), mutta F2-sarja tulee olemaan todellinen haaste. Ensinnäkin sarja vaatii vähintään miljoonan sponsoripaketin, mutta vaikeinta tulee päihittää kuskit, jotka ovat ajaneet pikkuformuloissa jo 14-15-vuotiaista asti ja ovat menestyksen myötä voittaneet luonnollisen karsinnan kilpakumppaneitaan vastaan alemmissa luokissa.
En osaa arvioida todellisia lukuja, mutta kaikista junioreista vain pieni murto-osa etenee F2-kuljettajiksi. Monen ura, kuten suomalaista Aaro Vainion, Matias Laineen ja Patrick Kujalan ura tyssäsi ennen F2-sarjaa. Toisin sanoen, F2-sarjassa olet jo osoittanut olevasi kuskien eliittiä.

Mutta ymmärrän Rovanperää. Hän voisi tyytyä ajelemaan Porsche- tai GT2-sarjoja, mutta niitä voi harrastaa sitten eläkeläisenä. Ensin pitää katsoa F1-kortit loppuun asti, vielä kun on nuoruutta jäljellä.

Ei häntä omien sanojensa mukaan koskaan ole kiinnostanut mestaruuksien määrä, vaan saada se mestaruus.
 
Itse luulen, että sponsorirahan osalta ei ole tai tule ongelmia. Toyotahan on tässä mukana tukemassa tätä uravaihtoa, eli raha-asiat on varmaan jo pariksi vuodeksi sovittu.
Toyota ei ole mukana millään tavalla F3/F2/F1 joten syytä sponsoroida ei ole.

Siirtymisessä nimenomaan Super Formulaan taitaakin olla iso mahdollistaja se kun Toyota on siellä mukana (sarjassa Toyota ja Honda).
 
Harmillinen uutinen sinänsä, mutta olen itse ajatellut jo pitkään, että Kalle ei montakaan vuotta rallin parissa tule jatkamaan. Viimeinen tavoiteltava asia eli Jyväskylän voittokin napsahti vielä sopivasti tänä vuonna. MM-sarjan kiinnostavuus ottaa kyllä suuren kolauksen tämän myötä.

Mitähän Maikkarilla tuumataan tällä hetkellä kun heillä ilmeisesti vuoteen 2027 asti lähetysoikeudet, ja Kallen naama tulee katoamaan ruuduista ja markkinoinnista?
 
Toyota ei ole mukana millään tavalla F3/F2/F1 joten syytä sponsoroida ei ole.

Siirtymisessä nimenomaan Super Formulaan taitaakin olla iso mahdollistaja se kun Toyota on siellä mukana (sarjassa Toyota ja Honda).
Toyota on mukana F2:ssa Art GP-kuljettaja Miyatan kanssa.
1000017683.jpg
 
Eikös Liam Lawson tullut F1:een tuolta Japanin sarjasta?
DTM->F2->SF->F1.
Se oli viimeinen sarja ennen F1 mutta olihan se jo ennen sitä tyrkyllä F1:een. Jo ennen SF ehti ajaa kaksi täyttä F2 kautta (2. kaudella top 3) ja F3 sitä ennen. DTM tuli ensimmäisen F2 kauden rinnalla. Lawson on kaksi vuotta Kallea nuorempi, jos tässä hieman perspektiivi joillakin unohtuu.
 
Toyota ei ole mukana millään tavalla F3/F2/F1 joten syytä sponsoroida ei ole.

Siirtymisessä nimenomaan Super Formulaan taitaakin olla iso mahdollistaja se kun Toyota on siellä mukana (sarjassa Toyota ja Honda).
Ehkä Tojolla on jotain suunnitelmia formuloiden osalta. No, enpä osaa tarkemmin sanoa, mutta Kalle itse, Kallen manageri ja TGR ovat ilmoittaneet, että tämä Kallen siirto tapahtuu jotenkin "Toyotan tuella". Ehkä puhuvat vain ensi vuodesta.
 
Mitähän Maikkarilla tuumataan tällä hetkellä kun heillä ilmeisesti vuoteen 2027 asti lähetysoikeudet, ja Kallen naama tulee katoamaan ruuduista ja markkinoinnista?
Maikkarilla menee muutenkin heikosti taloudellisesti. En ihmettele, jos yrittävät kaupata lähetysoikeudet pois. Tai sitten tarjoavat vain englanninkielisen feedin tai ehkä lopettavat suorat lähetykset kokonaan ja siirtyvät koostelähetyksiin. Sehän olisi vain paluu vanhaan. Ei Grönholmin aikana suoria lähetyksiä nähty juuri lainkaan Neste Rallia lukuun ottamatta. Toisaalta se johtaisi siihen, että viimeisetkin fanit siirtyisivät WRC+ -tilaajiksi.
 
Moniko näistä eurooppalaisista rällääjistä on kaksinkertainen Wrc mestari? Red-Bullin sponsoroima kuski?
Ja lisäksi myös täysi Toyotan tuki,eikä ole pois suljettua ettei Tojo palaisi takaisin F1 lähi vuosina.Mielestäni oikein fiksu valinta SF eikä F3 tai F2,saa rauhassa ajaa sisään ratahommiin kun on Tojon tuki ja reilusti testiaikaa luvattu.
 
Toyota ei ole mukana millään tavalla F3/F2/F1 joten syytä sponsoroida ei ole.

Toyotahan teki vasta "monivuotisen" sopimuksen Haasin kanssa teknisenä yhteistyökumppanina. Haas saa Toyotalta mm. apua auton kehityksen suhteen, resursseja ja kuuluko tuohon jopa myös nuorten kuskien auttaminen(tässä taidettiin juurikin painotta juuri Japanilaisiin junioireihin).

E: Piti vielä lisätä, että tuon kytköksen myötähän Kallelle ehkä avautuis kuskin paikkaa joskus tulevaisuudessa juurikin Haasille(toki tämä on niin pitkässä kuusessa olevaa jossittelua ettei tartte nyt tähän kiinni ottaa :lol:)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
289 390
Viestejä
4 957 793
Jäsenet
79 624
Uusin jäsen
nicodi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom