Ralli yleisketju

Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
651
En tiedä onko ketjulle tarvetta, mutta itelle ainakin välillä tulee mieleen juttuja, jotka ei oikein kausilankoihin tai yksittäisten rallien lankoihin sovi, niin laitetaan nyt tämmönen sitten pystyyn.

Heti mikä nyt mieltä askarruttaa on se, että miten nämä SM-sarjan huiput eivät juuri koskaan etene MM-tasolle, ja esim. Rovanperä taas käytännössä ohi sarjan huipputalleihin? Onko se se raha, joka puhuu niin jumalatonta roolia siinä taustalla taidon lisäksi?
 
En tiedä onko ketjulle tarvetta, mutta itelle ainakin välillä tulee mieleen juttuja, jotka ei oikein kausilankoihin tai yksittäisten rallien lankoihin sovi, niin laitetaan nyt tämmönen sitten pystyyn.

Heti mikä nyt mieltä askarruttaa on se, että miten nämä SM-sarjan huiput eivät juuri koskaan etene MM-tasolle, ja esim. Rovanperä taas käytännössä ohi sarjan huipputalleihin? Onko se se raha, joka puhuu niin jumalatonta roolia siinä taustalla taidon lisäksi?
Raha on yksi ja hyvät suhteet auttavat myös.Ei ole kovin helppoa kerätä rahoitusta kasaan ajamaan SM-sarjaa läpi saatikka kun lähdetään vuokraamaan autoa ensinmäisiin isoihin ralleihin.
 
Raha on yksi ja hyvät suhteet auttavat myös.Ei ole kovin helppoa kerätä rahoitusta kasaan ajamaan SM-sarjaa läpi saatikka kun lähdetään vuokraamaan autoa ensinmäisiin isoihin ralleihin.
No tottakai kaikki vaikuttaa kaikkeen, mutta ihmetyttää, miten kukaan ei kiinnostu edes moninkertaisesta mestarista, että voisko ton antaa edes testata autoa.
 
Yleensä ne tuettavat lupaukset poimitaan ennen kansallista huippua eri junnusarjoista. Tietysti sellaisista joissa ajetaan samoilla autoilla ja renkailla. Esim Saksan ADAC-sarjan Opel cup tai JWRC. Helpompi arvioida kuskeja kun ei ole kalustossa ja renkaissa eroa.

SM-rallit ei taida olla muutenkaan kovin kehittäviä, kun vuodesta toiseen ajetaan samoja pätkiä ja kisat on tosi lyhyitä. MM-tasolle WRC tai WRC2 ei oikeastaan pelkällä taidolla voi nousta. Ihan mahdoton tehdä vaikutusta MM-talliin SM-rallien tuloksilla. Ellei nyt tulokkaana pistä kaikkia yli sekunnin/kilsa päihin. Lappi ajoi managerin/rahoituksen saatuaan vuoden Suomessa ja voitti kaikki kisat. Se oli luultavasti kotimaisten sponsorien hakua ja onhan mm. Ponsse pyörinyt mukana sieltä asti.
 
Yleensä ne tuettavat lupaukset poimitaan ennen kansallista huippua eri junnusarjoista. Tietysti sellaisista joissa ajetaan samoilla autoilla ja renkailla. Esim Saksan ADAC-sarjan Opel cup tai JWRC. Helpompi arvioida kuskeja kun ei ole kalustossa ja renkaissa eroa.

SM-rallit ei taida olla muutenkaan kovin kehittäviä, kun vuodesta toiseen ajetaan samoja pätkiä ja kisat on tosi lyhyitä. MM-tasolle WRC tai WRC2 ei oikeastaan pelkällä taidolla voi nousta. Ihan mahdoton tehdä vaikutusta MM-talliin SM-rallien tuloksilla. Ellei nyt tulokkaana pistä kaikkia yli sekunnin/kilsa päihin. Lappi ajoi managerin/rahoituksen saatuaan vuoden Suomessa ja voitti kaikki kisat. Se oli luultavasti kotimaisten sponsorien hakua ja onhan mm. Ponsse pyörinyt mukana sieltä asti.

Ajetaan MM-rallejakin samoilla pätkillä vuodesta toiseen.Kyllä tollanen nykyisen SM-rallin vieminen läpi vaatii jo aika paljon kun siinä samalla pitää olla kuitenkin leipätyössäkin. Suomessa on aika pitkään ajettu vanhalla takaveto kalustolla eri nuorten sarjoissa, toisin on ollut euroopassa.Onhan suomalainen kuski huipputasolla altavastaajana jos katsotaan markkina-arvoa kun tavoitellaan paikkaa isoista talleista.Kyllä tuo koko MM-sarja on aika tuuliajolla kun kaksi tehdasta ja yksi tiimi mukana.
 
Ajetaan MM-rallejakin samoilla pätkillä vuodesta toiseen.
Silloin siitä kokemuksesta on hyötyä MM-sarjassa. Jos yrittää vakuuttaa tallipäällikön niin tutuilla teillä menestys laskee suorituksen arvoa. Moninkertainen SM kertoo paljon kokemuksesta. Sama tietysti koskee muitakin maita, vaikka kisat on pääosin yli tuplasti pidempiä. Eipä se Rovanperä Italiassa pärjännyt kansalliselle kärjelle, mutta ei kukaan silti lähde niitä 30-50-vuotiaita sieltä MM-sarjaan maksamaan.
 
Ei noita SM-ralleja oikein voi varmaan juurikaan pidemmiksi venyttää,tielupien saamisessakin on jo haastetta tarpeeksi.
Rovanperä JR tietä on isän suhteet tasoittanut valtavasti,kaikesta huolimatta hyvin on ajanut.
 
Silloin kun rallia vielä jaksoi seurata:



Vihoviimeinen B-ryhmän MM-tason kilpailu, eli laitteet olivat niin viimeisen päälle suunniteltuja / viritettyjä kuin nuo tykit ikinä (MM-sarjassa) olivat. Rallicrossi, Hillclimb ja muu sitten erikseen.
 
Taitaa NORF olla ainut kilpailu kotimaassa missä voi tulla huomatuksi ja antaa näyttöjä.
 
Muistan kun kymmenkunta vuotta sitten penkalla katsottiin Esapekka Lapin menoa nuorten SM:ssä Civicillä. Nuorten SM oli silloin (ja koko 2000 luvun alun) todella hyvä sarja. Tosin lähes Civic -tyyppiluokka, kovin paljon muita merkkejä ei ollut. Pimeitä kisoja. Mihin tämä sarja kuoli? Muuttiko AKK sen jotenkin vai loppuiko vaan osallistujat? Sitä en muista. Että on meillä muutakin ollut kuin se F-cup takavetoisine Escort/Corolla/Starlet/Bemareineen. Toki se on mahtava sarja monelle kuskille ja etenkin katsojille.

En tarkoita, että nuorten SM:ssä ulkomaille vielä näyttöjä olisi annettu, mutta nykyään ei oikein vastaavaa ponnahduslautasarjaa ole. Paljon menee AKK:n piikkiin, mutta paljon vaikuttaa myös kulttuurin muuttuminen (ei talkoita), kaiken kallistuminen ja löysän rahan puute (jos sitä koskaan on ollutkaan).
 
Nuorten tai juniorien SM ei ole kadonnut mihinkään. Niiden lisäksi on tullut vuosittainen Flying finn future star -kisa, joka on paljon pelkkää rallisarjaa monipuolisempi ja kehittävämpi tapa löytää talentteja.

Flying Finn Future Star Finn Future Star.html
 
Muistan kun kymmenkunta vuotta sitten penkalla katsottiin Esapekka Lapin menoa nuorten SM:ssä Civicillä. Nuorten SM oli silloin (ja koko 2000 luvun alun) todella hyvä sarja. Tosin lähes Civic -tyyppiluokka, kovin paljon muita merkkejä ei ollut. Pimeitä kisoja. Mihin tämä sarja kuoli? Muuttiko AKK sen jotenkin vai loppuiko vaan osallistujat? Sitä en muista. Että on meillä muutakin ollut kuin se F-cup takavetoisine Escort/Corolla/Starlet/Bemareineen. Toki se on mahtava sarja monelle kuskille ja etenkin katsojille.

En tarkoita, että nuorten SM:ssä ulkomaille vielä näyttöjä olisi annettu, mutta nykyään ei oikein vastaavaa ponnahduslautasarjaa ole. Paljon menee AKK:n piikkiin, mutta paljon vaikuttaa myös kulttuurin muuttuminen (ei talkoita), kaiken kallistuminen ja löysän rahan puute (jos sitä koskaan on ollutkaan).
Aika pikään nuorten SM:ssä ajettiin eskorteilla ja starleteilla ym takavetosilla, en ole ihan varma mutta tais olla 2000 luvun puolella kun etuvetoiset oli enemmistöä.
 
Silloin kun rallia vielä jaksoi seurata:



Vihoviimeinen B-ryhmän MM-tason kilpailu, eli laitteet olivat niin viimeisen päälle suunniteltuja / viritettyjä kuin nuo tykit ikinä (MM-sarjassa) olivat. Rallicrossi, Hillclimb ja muu sitten erikseen.

Olympus-ralli Yhdysvalloissa oli B-ryhmän viimeinen ralli ja ratkaisi myös mestaruuden Alenille, jolta pytty kuitenkin riistettiin kabinettipäätöksellä (San Remo-rallin tulokset mitätöitiin) ja mestaruus meni näin lopulta Kankkuselle.
 
Muualta lainattua:

San Remon diskaus johtui siitä että kisan valvoja käsitti kynnyskoteloiden alapään muotoilun olevan rinnastettavissa "Helmoihin" kun Henri Pauli Toivonen ja Sergio Cresto menehtyivät Fisa teki 24 tunnin aikana kasan päätöksiä ensimäinen kohta B-ryhmäläisten kohdalla oli Helmakielto, samoin Siivet kiellettiin lokakuusta 1986 alkaen ja sammutusjärjestelmä määrättiin pakolliseksi heti miten kaiikkiin uusiin B-ryhmän kilpakäyttöön otettaviin autoihin. Uusien B-ryhmäläismallien luokittelu kiellettiin 2.5.1986 lähtien ja S-ryhmä jonka oli tarkoitus kaudella 1988 tulla B-ryhmän paikalle lopetettiin ennenkuin se ehti edes alkaa. Pätkille määrättiin 110 KM/H kattokeskinopeus ja EK-kilometrien enimmäismäärä rajattiin 600 kilometriin. Lisäksi monesssa kisassa luovuttiin Yöllä ajamisesta esimerkiksi Jyväskylässä 1985 oli ajettu vielä 1,5 päivää yhtäsoittoa mutta 1986 jokainen osuus päättyi nukkumataukoon illan pimetessä. Suurajoissa 1986 yötauot olivat Tampereella Upouudessa Hotelli Ilveksessä ensimäisenä iltana, ja Laajavuoressa kahtena viimeisenä.

Kun Peugeotit sitten tarkastettiin San Remo rallin aikana ennen viiimeistä yötä niin Katsastusmies käsitti liian kirjainmellisesti ohjeet, jotka Jean-Marië Balestrë oli viisi kuukautta aikaisemmin antanut. Balestre halusi hidastaa Rallin ja F1:ten nopeuksia kieltämällä B-ryhmän autot Rallissa ja F1-turbot vuodesta 1989 alkaen. Missään ei Pariisissa yöllä 2-3.5 1986. Annetussa päätöksessä ei kiireen takia mainittu millaisia Helmojen piti olla ne vain kiellettiin!

Pmv, sitä paitsi Peugeot/San-Remo tapaus ratkaistiin FISA:n omassa vetoomus tuomioistuimessa, Peugeot Talbot Sportin autot oli katsastettu jo heti RAC:n jälkeen eikä niissä ollut mitään sääntöjen vastaista. Juha Kankkunen tiesi olevansa maailmanmestari jo ennen Olympus-rallia, jota puolestaan Markku Alén ei tiennyt. Lancia luuli että hylkäyspäätös on voimassa ja Alénilla mahdollisuus mestaruuteen, totuus oli että Kankkunen oli jo varmistanut maailmanmestaruuden RAC:n kolmannella sijallaan.
 
Tuo että autot oli jo katsastettu RAC:n jälkeen, kyllä mietityttää, että onkohan mikä tietäjä kyseessä. Kai nyt rallien välissä kerkeää autoille tekemään vaikka mitä, jos haluaa. Sen tiedän että helmoista oli kyse, mutta liekö noin mustavalkoista.
 
Spekulaatiota JOS S-ryhmä olisi tullut? Omasta mielestä ei mitään järkeä tuon ajan tekniikalla. Nyt jo oltiin aivan äärirajoilla, ja tuskin esim. jousitus ja renkaat olis kerinnyt mukaan mihinkään 1000 heppaisiin vehkeisiin.
 
Vähemmän yllättäen Rovanperä kauheessa keulassa tunturissa jo parin ek:n jälkeen. Vittuakaan kiinnosta onko saman luokan autot vai ei, tappio silti. Asunmaakin mikä nelinkertainen mestari ja vieläkin hinkkaa tuota sm:mää. :facepalm: Salolla vielä enemmän mestaruuksia.
 
No joo. 1.5-2 sek kilsalla pitäs pestä r5 autot roviksen ni ois kohtuu kyytiä.
 
Nostellaas ylös vaikka tällä F1-kuski Lando Norrisin "reaktiovideolla" ralliin. Ei junnu ymmärrä yhtään mitää rallista :D
 
Ralli 2024 ketjusta yleistä
Hybridit poistuu tämän kauden jälkeen. MM kisojen järjestäjille lisää harkinta valtaa, sprintti kisa tai kestävyys kisa. Isoja muutoksia tulossa. Niin ja sähköauto luokka mahd. nop.

Tuolla vielä lisää aiheesta.
Latvala hieman kritisoi päätöstä tietyiltäosin.
En kyllä ymmärrä mikä helvetin järki on pakottaa periaatteessa myymään se auto kisan jälkeen, sen sijaan että sillä ajettaisiin seuraavassa rallissa. Tuohan lisää kustannuksia ja turhia kuluja entisestään.

Latvala kritisoi myymisajatusta kustannuksilla, kärkitalleilla varmaan pohdintaa kuinkapaljon siihen autoon kannattaa laittaarahaa, nyky toimintamallilla todellakkin kallista jos pitää varautua että autot menee kaupaksi.

Maalikkona tuli toinen mieleen, että kärkitallit saattavat ostaa ihan vain sen takia että saavat auton purettavaksi. Pienemmille talleille, jos ajatus on se että pienen budjetin tallin voi ostaa valmiin auton, mutta jos autot kisan jälkeen vaatii sen purku/kasaus operaation, niin jotta se pieni talli voisi siitä ostosta hyötyä, niin tarvisi myös tuen auton valmistajalta mukaan lukien komponentti toimitukset.

Edit:
Jos tässä idea tarjota pienemmälle luokalle kustannus etua, niin ehkä ideaa.
 
Ralli 2024 ketjusta yleistä

Latvala kritisoi myymisajatusta kustannuksilla, kärkitalleilla varmaan pohdintaa kuinkapaljon siihen autoon kannattaa laittaarahaa, nyky toimintamallilla todellakkin kallista jos pitää varautua että autot menee kaupaksi.

Maalikkona tuli toinen mieleen, että kärkitallit saattavat ostaa ihan vain sen takia että saavat auton purettavaksi. Pienemmille talleille, jos ajatus on se että pienen budjetin tallin voi ostaa valmiin auton, mutta jos autot kisan jälkeen vaatii sen purku/kasaus operaation, niin jotta se pieni talli voisi siitä ostosta hyötyä, niin tarvisi myös tuen auton valmistajalta mukaan lukien komponentti toimitukset.

Edit:
Jos tässä idea tarjota pienemmälle luokalle kustannus etua, niin ehkä ideaa.
Rallissa on tasan kaksi tallia Hyundai ja Toyota. Latvalalla on sarjan paras auto ja käytännössä avoin Toyotan shekkivihko . Nyt tämä halutaan romuttaa. Ei tarvi olla kovin suuri älykkö miksi Latvala kiukuttelee.
 
Latvalalle tuttu tarina.

Latvala.jpg
 
Hyvin oli ylen rallikoosteessa ohitettu koko kaato,oli vaan maininta kaadosta mutta ei yhtään kuvaa ,videosta puhumattakaan.Kaatohan oli ihan näyttävä.
 
Haluaisin olla kärpäsenä katossa kun Latvala narisee suunnitelluista muutoksista.

Olisihan sen artikkelin itse asiankin voinut mainita:
Nämä julkisuuteen nostetut asiat ovat siis sääntöehdotusten raamit? Ne eivät ole kiveen hakattuja?
– Nimenomaan. Suunnittelusta vastannut työryhmä ei…sillä ei ehkä ole sellaista osaamista, mitä sääntöjen laatimiseen vaaditaan. Työryhmä kuunteli autonvalmistajia, kuljettajia ja faneja. Mutta siihen, että varsinaisia sääntöpykäliä päästään kirjoittamaan, vaaditaan vielä paljon konsensusta, Rautiainen sanoo.

Johan noista paljon ehdittiinki spekuloida ja ihmetellä, että pukuväki vääntäny jännät säännöt.

Nyt ne ehdotukset ymmärtää paremmin, jotain josta lähteä hieroon sääntöjä. Vapaa moottoriratkaisu olisi mielenkiintoinen, tietty jotain rajoituksia lienee pakko olla kuite. Ei tarvis kehittää tiettyä moottoria vain, jotta valmistaja voi ralliin osallistua, vaan osallistua sillä omalla tai sääntöihin muokatulla moottorilla -> suoraa säästöä.

e: Jos ja kun siellä on kaiketi valmistajia tyrkyllä, nii toivottavasti heitä kuunnellaan. Tahtoa on, niin voisi ne vihreät asiat nyt toistaiseksi olla prioriteettilistalla alempana, jos ne ei osu valmistajien prioriteetteihin. Ei ne kyl taida perus rallifaninkaan eka ajatus olla. Valmistajat toki myy vähemmän kuluttavia autoja, mut ei ne tahdo rallia varten kehittää spessuversioita.
 
Viimeksi muokattu:
Lancia vahvistanut palaavansa rakentamaan ralliautoja.
“Lancia tiedotti maanantaina, että siltä on tulossa Rally4-luokituksen kaksivetoinen ralliauto, Lancia Ypsilon Rally4. Autosta löytyy 1,2-litrainen turbomoottori, josta irtoaa 212 hevosvoimaa.”

IMG_0044.jpeg
IMG_0043.jpeg
IMG_0042.jpeg
IMG_0041.jpeg
 
Lancia vahvistanut palaavansa rakentamaan ralliautoja.
“Lancia tiedotti maanantaina, että siltä on tulossa Rally4-luokituksen kaksivetoinen ralliauto, Lancia Ypsilon Rally4. Autosta löytyy 1,2-litrainen turbomoottori, josta irtoaa 212 hevosvoimaa.”

IMG_0044.jpeg
IMG_0043.jpeg
IMG_0042.jpeg
IMG_0041.jpeg
Käytännössä Peugeot 208 Rally4 eri puskureilla, mut Lancia jee :asif:
 
Siis ymmärsin hänen kommentistaan että konserni, tai mikä tahon nyt tekeekin, alkaa tehdä pösön 208 Rally4 eri puskureilla ja tarroilla varustettua versiota.
Ei tosin maininnut mistä tieto.

Tuo luokka ilmeisest joku EM ja kansallinen juttu, joten siinä mielessä uskottavaa ettei lähdetä tekemään eriautoja, eri pajalla, ja tyydytään vain pariin ulkonaköön vaikuttavaan komponenttiin jotka tehdään erikseen.

208 kuvat vuosientakaa. oliko 2019.
 

Liitteet

  • kuva_2024-05-27_233547303.png
    kuva_2024-05-27_233547303.png
    874,6 KB · Luettu: 19
  • kuva_2024-05-27_233608437.png
    kuva_2024-05-27_233608437.png
    710,6 KB · Luettu: 19
  • kuva_2024-05-27_233654839.png
    kuva_2024-05-27_233654839.png
    422,3 KB · Luettu: 16
  • kuva_2024-05-27_233816567.png
    kuva_2024-05-27_233816567.png
    407,4 KB · Luettu: 16
Jahas, se ois tiivistetty viikonloppu. Kuulostaa kyl hyvältä, vaikkei nyt hirveenä muutosta ole. Turha torstai jää pois.

e: tai no on tää vähä isompi muutos:
Erikoiskokeita on 16, mutta yhtenäkään ajopäivänä ei ole päivähuoltoa. Lauantaina avauslenkin jälkeen on vartin mittainen rengashuolto.

Näyttökuva 2024-05-28 kello 10.20.40.png


 
Viimeksi muokattu:
Mitä tarkoitat?
Tämä nyt oli hiukan sarkastinen heitto. En nyt usko, että kuolleen merkin alla ponnistetaan mitään täysin uutta. Stellantis Groupilla on siellä myös Opel Corsa Rally4, joka on Peugeot 208 uudempi Rally4 -auto samalla siviilirungolla, mutta oma luokitelma. Ehkä tämä korvaa tuon 208:n. 208:n on siis rakentanut Peugeot Sport ja Corsan Opel Motorsport. Kuka sitten lähtisi tekemään Lanciaa. Yleensä näissä julkkareissa mainitaan se kehittäjä. Lancialla ei ole enää mitään motorsport -osastoa, tai edes autotehdasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä nyt oli hiukan sarkastinen heitto. En nyt usko, että kuolleen merkin alla ponnistetaan mitään täysin uutta. Stellantis Groupilla on siellä myös Opel Corsa Rally4, joka on Peugeot 208 uudempi Rally4 -auto samalla siviilirungolla, mutta oma luokitelma. Ehkä tämä korvaa tuon 208:n. 208:n on siis rakentanut Peugeot Sport ja Corsan Opel Motorsport. Kuka sitten lähtisi tekemään Lanciaa. Yleensä näissä julkkareissa mainitaan se kehittäjä. Lancialla ei ole enää mitään motorsport -osastoa, tai edes autotehdasta.
Tosiaan tossa aiemmin linkkaamassani artikkelissa sanotaan, että samalta "pajalta" tulee kuin 208 ja corsa.

Ypsilon valmistetaan Peugeot 208:n ja Opel Corsan rinnalla Espanjassa. Tavoite on päästä jopa noin 40 000 auton vuosimyyntilukuihin.
 
Se oli selvää mistä se siviiliauto tulee, mutta kuka sen kilpurin tekee.
No eipä toyotallakaa mitää "tehtaita" puuppolassa ole, nii mitä väliä? Tosi jaappanilainen auto. Joku sen tekee. Kaipa tolle joku porukka annetaan.
 
Saudi-Arabia ostaa itselleen WRC-rallin kertoo yleensä luotettava lähde:



Raha ratkaisee.
 
Saudi-Arabia ostaa itselleen WRC-rallin kertoo yleensä luotettava lähde:



Raha ratkaisee.

Tuolla maailman kolkassa onkin ihan helvetin vaihtelevaa maastoa tarjolla, voi perse. Voi kartturia ja kuskia vituttaa, kun illalla nuotitettu reittiä ja aamulla tiestä ei tietoakaan, kun hiekka pöllynnyt. No, ei törmää ainakaan puuhun tai aja ojaan. Ei saatana, vihonviimeinen paikka järjestää ralleja. Tai sitten ostetaan öljyrahalla joku perseaukinen pikku valtio, jossa teitä, puita, ojia, korkeuseroja ja roudaavat sen tonne hiekkaläävään kameleiden ihmeteltäväksi.
Tosta oli spekulaatiota talvella eka kerran. Toivottavasti paljastuisi lopulta uutisankaksi. Rallille käymässä kuten forkeille pikku hiljaa. Kisat siirtyy jonnekin periferiaan pois euroopasta.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla maailman kolkassa onkin ihan helvetin vaihtelevaa maastoa tarjolla, voi perse. Voi kartturia ja kuskia vituttaa, kun illalla nuotitettu reittiä ja aamulla tiestä ei tietoakaan, kun hiekka pöllynnyt. No, ei törmää ainakaan puuhun tai aja ojaan. Ei saatana, vihonviimeinen paikka järjestää ralleja. Tai sitten ostetaan öljyrahalla joku perseaukinen pikku valtio, jossa teitä, puita, ojia, korkeuseroja ja roudaavat sen tonne hiekkaläävään kameleiden ihmeteltäväksi.
Tosta oli spekulaatiota talvella eka kerran. Toivottavasti paljastuisi lopulta uutisankaksi. Rallille käymässä kuten forkeille pikku hiljaa. Kisat siirtyy jonnekin periferiaan pois euroopasta.
Ihan faktaa on näemmä
Revealed onsite at the ongoing Rally Italia Sardegna, the sixth round of the 2024 WRC season, this transformative deal signifies the WRC’s return to the Middle East for the first time since the 2011 Jordan Rally.

 
Ihan faktaa on näemmä


No niin näyttäisi, voi v****. Raahataan ralli maahan, jossa ralliperinteitä yhtä paljon, kuin Ruotsin talvirallissa on metsässä vaeltavia kameleita. No, kuten vanhakansa sanoo "rahalla saa ja hevosella pääsee tai tässä tapauksessa öljyrahalla saa ja kamelilla pääsee". Ihan mielenkiinnosta odotan ensinmäisiä SS-luonnoksia mitä pitää sisällään.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 441
Viestejä
4 535 445
Jäsenet
74 809
Uusin jäsen
Jekko551

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom