- Liittynyt
- 18.09.2020
- Viestejä
- 396
Tää onkin mielenkiintoinen vaihtoehto ja voisiko jopa olla, että Toyotalla on itsellään haluja palata F1 talliksi..Olisko tavoitteena lopulta F1?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tää onkin mielenkiintoinen vaihtoehto ja voisiko jopa olla, että Toyotalla on itsellään haluja palata F1 talliksi..Olisko tavoitteena lopulta F1?
Mitä saavutettavaa Kallella olisi enää rallissa, kun mestaruuksia jo pari taskussa. Nyt aika tehdä jotain muuta ja nauttia elämästä.No semmosta. Pitäsköön miettiä mistä kiikastaa kun noin nuorena ei ajohommat enää maistu rallissa.
Oliver Solberg on mun veikkaus.Seuraavaksi odotellen uutisia siitä, kuka ajaa ensi vuonna TGR:llä Kallen tilalla. Tänäk?
Aivan, tuo lienee todennäköisempi vaihtoehto.Oliver Solberg on mun veikkaus.
Jep, ei varmaan nekään osannut ennakoida tätä. FIA:n ralliosastolla syöty vaan 10 vuotta kampaviinereitä ja sarjan kehitys unohdettu täysin. Oikein tehty Kallelta!Veikkaan että FIA:lla valahti paskat just äsken housuun. Kirkkain tulevaisuuden tähti haistatti pitkät lajille. Jäljellä samat naamat 10 vuoden ajalta. Kaksi tallia ja muutama meh tason prospectia.
Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?Kyllä meitä suomalaisia hemmotellaan. Tulee oletettavasti olemaan hienoa seurata Kallen uraa rata-autoilun parissa. Jo se että pääsisi 2027 Formula 2 luokkaan olisi mahtavaa. Saatika, että ajaisi joskus ykkösissä.![]()
Lähdin vähän keulimaan ja ajattelin jo tuota vuotta 2027. Mutta eihän sitä tiedä tosiaan vaikka ura tyssäisi jo Japaniin.Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?
No voidaan toisaalta jatkaa sinnekin ja muuttaa tuo edellinen muotoon, että kuinkahan montaa suomalaista kiinnostaa edes F1-sarja nykypäivänä? Sekin on yksi tylsyyden megahuipentuma, jota piinaavat vuosittaiset typerät sääntömuutokset.Lähdin vähän keulimaan ja ajattelin jo tuota vuotta 2027. Mutta eihän sitä tiedä tosiaan vaikka ura tyssäisi jo Japaniin.
Kauhean paljon ei tuosta Japanin Super Formulasta ole tietoa täällä päin maailmaa, mutta väitteiden mukaan F1:sten jälkeen toiseksi nopeimmat autot, eli itse ajaminen ei välttämättä mitään höntsäilyä ole. Jos 2027 pääsee F2:een, niin sittenhän nähdään, että löytyykö sitä kilpailuvauhtia, kun myös kuskit ovat potentiaalisia F1-kuskeja. Yleisesti ottaen pärjäämistä F1-maailmassa ei nähdä realistisena, mutta tavoite se voi Kallella olla. Kaksi kauttahan pitää vähintään ajaa tietyissä ratasarjoissa (Super Formula ja F2 kelpaavat), että saa sen F1:n superlisenssin.Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?
Diipadaapa sulla on housussas. Ihan tosissaan sielläkin vedetään.Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?
Kallen päätöksen tavallaan ymmärtää, kun rallisarja on hänen osaltaan aika pitkälti nähty ja koettu ja koko sarja on muutenkin sellaisessa ahdingossa, että sen tulevaisuus on vähän kiikkulaudalla. Muutama kuljettaja ja pari tallia ajelee hillittömien kustannusten säestämänä eri puolilla maailmaa vuosi toisensa jälkeen nuhaisemmilla autoilla.
Ideana mainio myös siitä syystä että Indyyn paikan löytyminen olisi kuitenkin, ehkä hyvinkin, mahdollista. Tai viimeistään jos saisi jonkun tallin kanssa sovittua että voisi rauhassa testata/treenata itsensä sarjaan valmiiksi.Kalle voisi haistattaa pitkät FIA:lle ja mennä japanin jälkeen vetämään Indycarilla![]()
En tarkoittanut, etteikö siellä vedeltäisi tosissaan, vaan pikemminkin sitä ettei tuollaisella paikallisella sarjalla ei ole kovinkaan kummoista statusta laajemmassa mielessä.Diipadaapa sulla on housussas. Ihan tosissaan sielläkin vedetään.
Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?
Kyllä SF on yksi kovimmista F-sarjoista, ennen esim oli F3000:n kanssa samaksi tasoksi arvioitu. Ei sattumalta Salokaan mennyt sinne ajamaan kun odotteli paikkaansa ykkösissä.En tarkoittanut, etteikö siellä vedeltäisi tosissaan, vaan pikemminkin sitä ettei tuollaisella paikallisella sarjalla ei ole kovinkaan kummoista statusta laajemmassa mielessä.
Pikaisella vilkaisulla Japanin Super Formula -sarjaa ei muuten ole vuodesta 2012 lähtien voittanut kuin yksi ulkomaalainen (Nick Cassidy vuonna 2019). Kovin montaa länsimaalaisille tuttua nimeä ei ole tuon sarjan listalla näkynyt, enkä jaksa uskoa, että sitä kovin moni seuraisi Japanin ulkopuolella muutenkaan.
Joo, tiedän kyllä, että jonkinlainen pomppulauta ylemmälle tasolle tuo on, mutta siitä huolimatta olen samalla sitä mieltä, että meikäläisittäin tuo sarja ei ole erityisen mielenkiintoinen seurattava. Kallen myötä kiinnostaa toki varmasti hieman enemmän.Kyllä SF on yksi kovimmista F-sarjoista, ennen esim oli F3000:n kanssa samaksi tasoksi arvioitu. Ei sattumalta Salokaan mennyt sinne ajamaan kun odotteli paikkaansa ykkösissä.
Siinä mielessä diibadaapa, että sarjaa eivät suuret massat Japanin ulkopuolella juurikaan seuraa.Todennäköisesti aika montaa jotka ylipäätään moottoriurheilua seuraa. Ja mikä diipadaapa? F1 jälkeen toisiks nopein formula sarja ja onhan siellä F1 tälläkin hetkellä kaks kuskia jotka super formuloista sinne siirtynyt.
Rally4 etuveto 1080kg ja 215hv autoilla ajettiin 2024 nopeampia aikoja joillain Kreikan ek:lla verrattuna mitä vuoden 1986 Group B 4wd 900-1050kg +400-500hv autoilla päästiin. Että jos se Gr B aikakausi on se vertailukohta niin aika hitaita nekin on loppupeleissä olleet kun nykyisin jopa 2wd+puolet vähemmän tehoja+painavempi auto mennään jo ohitse. Ja nykyinen Rally1 autohan on jotain 3-4s/km nopeampi kuin Rally4.Kuinkahan montaa suomalaista katsojaa kiinnostaa joku Japanin diipadaapa-formulasarja, jota ei meikäläisittäin varmaan edes näe kuin jonkin maksullisen striimipalvelun kautta?
Kallen päätöksen tavallaan ymmärtää, kun rallisarja on hänen osaltaan aika pitkälti nähty ja koettu ja koko sarja on muutenkin sellaisessa ahdingossa, että sen tulevaisuus on vähän kiikkulaudalla. Muutama kuljettaja ja pari tallia ajelee hillittömien kustannusten säestämänä eri puolilla maailmaa vuosi toisensa jälkeen nuhaisemmilla autoilla.
Nopeampia ovat kiskoilla edetessään joo, mutta eivät näyttävämpiä, eivätkä varsinkaan kuulosta siltä. Se on katsojia ajatellen olennaista. Samaten juuri tallien ja kuskien vähyys on merkittävä ongelma.Rally4 etuveto 1080kg ja 215hv autoilla ajettiin 2024 nopeampia aikoja joillain Kreikan ek:lla verrattuna mitä vuoden 1986 Group B 4wd 900-1050kg +400-500hv autoilla päästiin. Että jos se Gr B aikakausi on se vertailukohta niin aika hitaita nekin on loppupeleissä olleet kun nykyisin jopa 2wd+puolet vähemmän tehoja+painavempi auto mennään jo ohitse. Ja nykyinen Rally1 autohan on jotain 3-4s/km nopeampi kuin Rally4.
Tieten joku ajon näyttävyys on ehkä vhänä kadonnut kun autot menee niin kiskoilla ja jousitus hallitsee epätasaisuudet niin paljon paremmin jne.
On tuo japsien sarja huomattavasti mielenkiintoisempaa seurattavaa, kuin kuivan kämänen F2:set ja muut alemman luokan ns. formulasarjat. Suosittelen katsastamaan muutamia kisoja.Joo, tiedän kyllä, että jonkinlainen pomppulauta ylemmälle tasolle tuo on, mutta siitä huolimatta olen samalla sitä mieltä, että meikäläisittäin tuo sarja ei ole erityisen mielenkiintoinen seurattava. Kallen myötä kiinnostaa toki varmasti hieman enemmän.
Rovanperän polku tähtää selvästi F1-sarjaan, eikä sinne juuri muuta kautta kannata yrittää edetä.
Siinä mielessä diibadaapa, että sarjaa eivät suuret massat Japanin ulkopuolella juurikaan seuraa.
Nyt jäitä pöksyihin noiden ”seuraava F1 kuski” puheiden kanssa. Rovanperä ei ole ajanu kisaakaan rapakaarettomien autolla.Enpä olisi eilen vielä uskonut, että Rovanperä näyttää todennäköisimmältä seuraavalta F1-suomikuskilta.
Toki meillä on Tuukka Taponen, mutta väittäisin, että kuljettajien taso Super Formuloissa on heikompi, mutta kuitenkin siellä menestyvä saa yhtä paljon superlisenssipisteitä kuin F3-sarjassa. Siten oikein fiksu valinta Kallelta.
Jo Porsche Benelux -sarjan osakilpailuvoitot todistivat, että Kalle on nopea omaksumaan sekä uudet radat että autot, joten sen puoleen kaikki luotto Rovikseen.
Innolla odotan jo ensimmäisiä testejä.
Moniko näistä eurooppalaisista rällääjistä on kaksinkertainen Wrc mestari? Red-Bullin sponsoroima kuski?Nyt jäitä pöksyihin noiden ”seuraava F1 kuski” puheiden kanssa. Rovanperä ei ole ajanu kisaakaan rapakaarettomien autolla.
Eurooppalaiset rällää kaikki FIA:n letkussa F3,F2 luokkia koska se on käytännössä ainoa keino päästä F1:n
Näin ennakkotietona, mistä seuraat tuota SF sarjaa? Jäänyt itsellä tuo sarja vielä vähän pimentoon.On tuo japsien sarja huomattavasti mielenkiintoisempaa seurattavaa, kuin kuivan kämänen F2:set ja muut alemman luokan ns. formulasarjat. Suosittelen katsastamaan muutamia kisoja.
Tulee seurattua entistä tiivimmin, kun Kallekin tulossa mukaan karkeloihin.
Itse luulen, että sponsorirahan osalta ei ole tai tule ongelmia. Toyotahan on tässä mukana tukemassa tätä uravaihtoa, eli raha-asiat on varmaan jo pariksi vuodeksi sovittu.Olisikohan Kalle jatkanut WRC:ssä, jos tilastohuipulle ei olisi niin vaikea päästä. 90-luvulla "kaikkien aikojen parhaaksi" yltämiseen olisi riittänyt 25 voittoa ja 4 mestaruutta. Sen sijaan Loebin ja Ogierin tilastojen lyöminen vaatisi Kallelta vähintään 8 vuotta lisää ralliautolla puurtamista ilman heikompia kausia. Ei ihme, että Kalle haluaa hakea henkilökohtaista menestystä ja motivaatiota muualta.
Veikkaan, että Super Formuloissa menestyminen on helppoa Kallelle (jos vain välttää kolarit), mutta F2-sarja tulee olemaan todellinen haaste. Ensinnäkin sarja vaatii vähintään miljoonan sponsoripaketin, mutta vaikeinta tulee päihittää kuskit, jotka ovat ajaneet pikkuformuloissa jo 14-15-vuotiaista asti ja ovat menestyksen myötä voittaneet luonnollisen karsinnan kilpakumppaneitaan vastaan alemmissa luokissa.
En osaa arvioida todellisia lukuja, mutta kaikista junioreista vain pieni murto-osa etenee F2-kuljettajiksi. Monen ura, kuten suomalaista Aaro Vainion, Matias Laineen ja Patrick Kujalan ura tyssäsi ennen F2-sarjaa. Toisin sanoen, F2-sarjassa olet jo osoittanut olevasi kuskien eliittiä.
Mutta ymmärrän Rovanperää. Hän voisi tyytyä ajelemaan Porsche- tai GT2-sarjoja, mutta niitä voi harrastaa sitten eläkeläisenä. Ensin pitää katsoa F1-kortit loppuun asti, vielä kun on nuoruutta jäljellä.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.