Ralli yleisketju

Rallilähetyksiin tulossa lisämaustetta katsojille.
”Promoottori on kehittelemässä uudenlaista ”komentokeskusta”, jossa kaikki tiimit olisivat paikalla ja esimerkiksi keskustelut kuljettajien sekä insinöörien välillä laitettaisiin eetteriin.”
 
Rallilähetyksiin tulossa lisämaustetta katsojille.
”Promoottori on kehittelemässä uudenlaista ”komentokeskusta”, jossa kaikki tiimit olisivat paikalla ja esimerkiksi keskustelut kuljettajien sekä insinöörien välillä laitettaisiin eetteriin.”

Kerkesin jo ajetella että siellä on Michael Masi rekrytoitu uusiin hommiin kun luin tuon otsikon/ingressin :D
 
Kaudesta 2025 alkaen monivuotisella sopparilla Etelä-Amerikan Paraguay:n ralli saatu/tungettu kalenteriin mukaan. Ajankohta mihin kohtaan kalenterissa sijoittuu ei ole vielä julkistettu.


 
Rovanperä kävi kylmiltään pirun pitkän tauon jälkee vetämässä päälle 90 ja 95 pistettä Unkarissa drift mastersin karsinnassa. Ei kuulema ollu ajanut autolla yhtään sitte viime kerran.
 
Kyl se vaan Latvalalla vielä kyyti maistuu ja Hussi mitä ilmeisimmin tehnyt kakkoskuskina kaiken oikein:
Kahdeksatta Lahti Historic -rallin voittoaan jahdanneen Latvalan ja Hussin leikki jäi perjantaina kahteen pätkään. Kaksikko pääsi kuitenkin jatkamaan rallia lauantaina, ja päivä oli heidän tyrmäävää näytöstään: Pohja-aika tärähti tauluun kaikilla lauantain kuudella erikoiskokeella. Viimeistä pätkää lukuun ottamatta erikoiskoepohjat syntyivät lauantaina joka kerta yli minuutin erolla ja viimeiselläkin pätkällä pohja-aika irtosi yli puolen minuutin kaulalla.
 
Kyl se vaan Latvalalla vielä kyyti maistuu ja Hussi mitä ilmeisimmin tehnyt kakkoskuskina kaiken oikein:

No mä jo ajattelin että keitä helvetin turisteja siellä on ollut kisaamassa, jos erot pätkillä kasvaa yli minuuttiin, mutta nehän olikin takatuuppari Escortteja ja Asconaa yms.
 
Taitaa onneksi tän kauden pistesysteemi jäädä yhden kauden mittaiseksi. Veikkaan, että eivät vanhaan palaa, vaa jotain joka ajaa samaa ajatusta mitä nyt on yritetty, mutta että voittaja on voittaja.

Latvala on varma, ettei nykysysteemillä ajeta enää kuluvan kauden jäljellä olevien neljän kisan jälkeen.
– Se tulee muuttumaan. Siitä on jo keskusteltu jonkun verran. Sitä on luvattu, että se tulee muuttumaan, mutta minkälainen se on, niin sitä en pysty sanomaan. Meneekö se takaisin vuoden 2023 malliin, sitä en uskalla luvata, Latvala kommentoi MTV Urheilulle.
– Tulee muuttumaan. Siitä on ollut niin paljon polemiikkia, tallipomo painottaa.

 
Katsomossa on mielenkiintoinen dokumentti B-ryhmän kaudesta Riding Balls of Fire - The Wildest Years of Rallying
On kyllä ollut miesten touhua tuohon aikaan,esim 85 RAC-ralli ,mutaa,lunta,jäätä sumua ja ajettiin myös yöllä ilman nastarenkaita.Kokonais pituus n. 3500 km yli 800 km erikoiskokeita.Pisimmillään ilman yötaukoa 36 tuntia yhteen soittoon ja yötauon jälkeen 19 tunnin rykäisy.
 
Ei ihan ketjun sisältöä, muttako Kallesta kyse; Kalle ajaa taas Porchella kohta (17:45 tänään). Tähän ekaan kisaan lähtee P2 ja toiseen P4 chatin mukaan eli hyvin on taas aika-ajot ajellut.

 
Rallin MM-sarjan (myös EM-sarjan ja rallicrossin MM-sarjan) näkymistä telsussa on-board:na yms. nykymuodossa saadaan kiittää suomiheppua, Marko Viitanen.
 
Liettuassa Samsonas Rally Utena:ssa menehtynyt 1 katsoja ja useampia loukkaantunut ralliauton suistuttua tieltä katsojien sekaan.
 
Ei ihan ketjun sisältöä, muttako Kallesta kyse; Kalle ajaa taas Porchella kohta (17:45 tänään). Tähän ekaan kisaan lähtee P2 ja toiseen P4 chatin mukaan eli hyvin on taas aika-ajot ajellut.


Tällä viikolla jo yllättäen Porschen ratissa Monzassa nähdään Kalle.

 
Tällä viikolla jo yllättäen Porschen ratissa Monzassa nähdään Kalle.


Tossa mainostetaan #DAZN mutta Youtubesta on tähän asti tullut.

 
Saapa nähdä mihin suuntaan laji vielä menee. Täyssähkö ainakin rallicrossissa oli kutakuinkin täysi farssi.

https://www.rallit.fi/rallin-mm-sar...z1eRuoQcvE7-cieoa4_aem_paNkFf-L_iOR6403a336qQ
Mikäs rallicrossissa teki farssin. Mennyt vähän ohi, vuosia sitten oli jotain , mutta oliko jotain isompaa?

Linkistäsi lainaus.
FIA haluaa pitää vielä toistaiseksi kaikki mahdolliset vaihtoehdot pöydällä. Mahdollista siis on, että rallin MM-sarjassa ajetaan tulevaisuudessa polttomoottoreilla, sähkömoottoreilla tai hybrideillä.

Kunnon vakavaa rallia sähköautoilla, niin miksei, tai ilman muuta voisi olla tarpeellista. Se koska, ja se varmaan riippuun koska valmistajat haluaa siihen panostaa. Turvallisuus tärkeää, mutta samalla säilyttää näyttävyys.

Kuten linkissä mainittiin, niin lataus erikoiskokeen jälkeen, niin ralli erikoiskokeineen voisi olla se sarja missä sähköllä kisaaminen voisi lähteä lentoon, ei tarvi olla energiaa mihinkään tunnin ajoon, voisi mitoittaa säännöt niin ettei kyse ole wattitunnilla pisimmälle, vaan täysiä maaliin asti, nopein voittaa.

Kustannus juttu taitaa olla suurin hidaste. Muutenhan sähköauto valmistajia tuskin haittaisi että sähköauto saisi suorituskyky näkyvyyttä rallissa.
 
Mikäs rallicrossissa teki farssin. Mennyt vähän ohi, vuosia sitten oli jotain , mutta oliko jotain isompaa?
Päätös siirtymisestä sähköön jyrättiin läpi nopealla aikataululla valmistajien painostuksesta ja sittenkin kuitenkin Peugeot ja Audi lähtikin pois vaikka sitä eniten olivat vaatimassa. Korona-ajat toi lisäviivastykset, yksityistiimien osallistujamäärät putosi ja viime vuonna autoja sytty tulee varikolla ja kausi ajettiin sitten alemman luokan aiemmin kehitetyillä WRX2e-sähköautoilla loppuun. Nyt täksi kaudeksi sallittiin uudelleen vanhat RX1-autot WRX1e rinnalla.

Toinen kiinnostukseen liittyvä ongelma on se että autoista riippumatta tässäkin lajissa yksi on niin ylivoimainen (Johan Kristoffersson).
 
Viimeksi muokattu:
Ainaki jenkeissä NitroCross next ja e-group taitaa molemmat olla suosittuja, että sähkösarjanki voi tehdä hyvin. Sekin auttanee, että noi e-groupin autotkaan eivät ole tuhnuja kuten e-formulat, päinvastoin. Eipä niiden tarvikkaan kovin pitkää sprinttiä vetää kerralla.

Rallissa taas on melko pitkiä pätkiä+siirtymät...
 
Käytännössä tarkottaisi että EK ,siirtymät ja huollot pitäisi keskittää niin että turha ajelu vähenee.Onhan tuo jo nykyäänkin menossa samaan suuntaan kun samat EK ajetaan kahteen kertaan päivän aikana.Autoihin tarpeeksi suuret akut ja suuritehoiset korkeajännitelaturit latausasemille.Taitaa suurin ongelma olla miten saadaan painavat autot kestämään hyppyjä ja muuta rynkytystä,ja tietenkin katsojan kannalta äänimaailma.Muistan elävästi kuinka kaukaa kuuli jyskälässä kun Alen tuli pikistä Lancia 037 urku auki,sen jälkeen ei ole tullutkaan livenä pätkällä seurattua,vaikka kaikki kisat olen muuten seurannut.
 
Käytännössä tarkottaisi että EK ,siirtymät ja huollot pitäisi keskittää niin että turha ajelu vähenee.Onhan tuo jo nykyäänkin menossa samaan suuntaan kun samat EK ajetaan kahteen kertaan päivän aikana.Autoihin tarpeeksi suuret akut ja suuritehoiset korkeajännitelaturit latausasemille.Taitaa suurin ongelma olla miten saadaan painavat autot kestämään hyppyjä ja muuta rynkytystä,ja tietenkin katsojan kannalta äänimaailma.Muistan elävästi kuinka kaukaa kuuli jyskälässä kun Alen tuli pikistä Lancia 037 urku auki,sen jälkeen ei ole tullutkaan livenä pätkällä seurattua,vaikka kaikki kisat olen muuten seurannut.

Aika paljon pitäisi jo ihan nykymuotoistakin konseptia muuttaa, että moinen onnistuisi. Esim. tänä vuonna Jyväskylässä reilu 300km EK- pätkää ja siihen sitten siirtymiä yli 1000km edestä päälle. Isot akut vaadittaisiin jo, että selviäisi pätkältä lataukseen ja sittenkin ongelma on se, että eipä siellä EK:n maalissa sellaista infraa ole että useiden autojen samanaikainen suurteholataus onnistuisi. Rallicrossissakin tuodaan valtavat akkupankit rekoilla kisapaikalle, joten sepä vasta ympäristöystävällistä olisi, että autojen mukana kulkisi siirtymien mukana valtava rekkakaravaani. Rallicrossissa homma onnistuu kun kaikki on kokoajan samassa paikkaa ja kisasuorituskin on vain muutaman minuutin vetoja kerrallaan.
 
Aika paljon pitäisi jo ihan nykymuotoistakin konseptia muuttaa, että moinen onnistuisi. Esim. tänä vuonna Jyväskylässä reilu 300km EK- pätkää ja siihen sitten siirtymiä yli 1000km edestä päälle. Isot akut vaadittaisiin jo, että selviäisi pätkältä lataukseen ja sittenkin ongelma on se, että eipä siellä EK:n maalissa sellaista infraa ole että useiden autojen samanaikainen suurteholataus onnistuisi.
Siirtymät ei taida paljoa energiaa viedä, vaan ne se erikoiskoe, mutta erikoiskokeet ovat sinänsä lyhyitä verrattuna johonkin rata-autoiluun.
ja sittenkin ongelma on se, että eipä siellä EK:n maalissa sellaista infraa ole että useiden autojen samanaikainen suurteholataus onnistuisi.
Se kustannus ja lokgistiikka kysymys, ei jos ei ole tarkoitus kaikkia luokkia sähköistää, niin jos nyt olisi alkuun edes kymmenisen sähkistä. Aikataulutus myös, ja tilaakin lataus pisteet vaatii, mutta ja onko lähdön että maalin päässä lataus, niin molempiin päihin ei välttämättä tarvi mitoittaa täyttä kapasiteettia, tarkoitain että maalin jälkeen ei ole pakko kaikkia täyteen ladata. Oleellista että lähdössä on akut täynnä. voi siinä joku sääntöraja olla, että latauskapasiteetti riittää kaikkeen.

Rallicrossissakin tuodaan valtavat akkupankit rekoilla kisapaikalle, joten sepä vasta ympäristöystävällistä olisi, että autojen mukana kulkisi siirtymien mukana valtava rekkakaravaani. Rallicrossissa homma onnistuu kun kaikki on kokoajan samassa paikkaa ja kisasuorituskin on vain muutaman minuutin vetoja kerrallaan.
Ehkä sen latausinfran tuuppaisin järjestäjän päähään, akku + sähkövoimakoneiden varaan ne latausasema joutuu tekemään, lisänä voi olla muutakin.
Vaihtoehto on sitten akkumodulit, eli autoissa olisi vaihdettava akkupaketit, ja akut sitten ladattaisiin missä ladattaisiin. Eli pätkien alussa jossain ladatut täydet akut autoihin. Autot olisi sitten vartavasten tehty ralliavarten, mutta sellaisia ne varmaan jokatapauksessa olisi. Voisi olla vaikea houkutella valmistaja tekemään sarjatuotantoon ralliautoja.

Ja rojuja toki rahdattaisiin kisoista toisiin, se kuinka paljon se sitten lisäisi kustannuksia, ehkä enemmän kyse siitä aikataulutuksesta. Kumipyörillä lähellä olevien kisojen välillä, mutta merrientaakse, laivarahdit.
 
Sähköautothan voisi siirtää trailerilla siirtymät, sähkökäyttöisillä pakuilla/kuorma-autoilla toki.
 
Sähköautothan voisi siirtää trailerilla siirtymät, sähkökäyttöisillä pakuilla/kuorma-autoilla toki.
Jos ajatus kiinteät akut ja se että siirronaikana(lavalla) ladataan, eli olisi rallin aikataulu jossain kohtaa niin tiukka ettei kerkiä lataamaan maalissa/lähdössä. Niin ihan hyvä idea. Joka tapauksessa ne latausvehkeet pitää siirtää.

Ei se pilaa kisaa, jos olisi lähinnä keinovalikoimissa yksittäisen välin järjestämiseen, tai varalla jos järjestely yllätyksiä.
Kyse kuitenkin pidemmästä siirtymästä, niin se siirtyminen kyytiin ja kyydistä pois jäisi ja voisi olla mitotettu reiluksi.

Jos ajatus taasen oli yhdellä latauksella Kuhmalahdelta Myhinkoskelle (vai miten se paikallinen ralli oli), niin en innostu lainkaan.
 
Kankkunen mahdollisesti nousemassa Toyotan tallipäälliköksi Latvalan ollessa estynyt/ei kerkeä kiireiltään hoitamaan pestä.
 
Viimeksi muokattu:
Hypridi-yksiköt poistuu. Fourmaux:lla on tarjous myös Toyotalta.
Molempi aika oho ja tuo uusia kuvioita seuraavaan kauteen. En yhtää ihmettelis, jos Katsuta tiputettais ja tilalle tulis Fourmaux. Toyota toki japanialaisia tyrkyttää, mut ei lopulta väkisin. Ei sarjallekkaa tee hyvää, jos Rovanperä vaa ownaa kaiken. Pikku sääntömuutos tuskin Rovanperää haittaa, mut jos sais rinnalleen vakikuskiksi jotain kovempaa..
 
From 2025, the minimum weight of Rally1 cars will be lowered from 1260 kilograms to 1180 kilograms and the air restrictor size reduced from 36mm to 35mm to maintain an equivalent power-to-weight ratio between the 2024 and 2025 vehicles.

Vertaukseksi 2017-2021 autoissa oli 1190kg ja 36mm.
 
Joulukuussa olisi tulossa hyväksyttäväksi MM-sarjan uusi sääntökirja 2027. Mahdollisia/ajettuja muutoksia mm. kokonaiskustannus, jousitus, kori yms. aka millaisilla autoilla ajetaan kaudella 2027 ->.
 
Huhuja ilmassa, että olisi aika-ajot tuloissa takaisin ralliin. Aika-ajossa parhaimmin menestyneet kuskit saivat itse valita ajovuoronsa täysille ajopäiville eli sama mikä oli käytössä vuosina 12-13. Kalle liputtaa tuon puolesta.
 
Huhuja ilmassa, että olisi aika-ajot tuloissa takaisin ralliin. Aika-ajossa parhaimmin menestyneet kuskit saivat itse valita ajovuoronsa täysille ajopäiville eli sama mikä oli käytössä vuosina 12-13. Kalle liputtaa tuon puolesta.
Nii siis kyseessähä olisi kompromissi, missä vaa kolme ekaa päättäis paikkansa keskenään. Muuten mentäis, niinku nytki; nää kolme ekana ja muut perästä.

Tosta ei näemmä kuskit oikee tykkäis. Tuskin Rovanperäkää tollaista ajatteli jutussa, ku mainitaan aika-ajot. mm. osa-aikakuskit sais edelleen ison edun toisin ku, jos kaikki ajais aika-ajon.
 
Solberg jr. mitä ilmeisemmin ajelee Toyota WRC2 (Printsport) kaudella 2025 + pari kisaa mahdollisesti WRC Toyotalla. Pienellä varauksella vielä suhtauduttava ilmoitukseen, minkä italialainen hemmo laittanut julki. Saman sisältöistä infoa oli Dirtfish:kin sivuilla mutta vedetty pois hieman myöhemmin.



 
Hyundai päästeli Japanin kisan sääntöjen vastaisilla autoilla. Rankuksi 25000€ sakko ja käsky korjata luokituksen mukaiseksi tasaspyörästö ennen ensikauden alkua 25000€ uhkasakon ukaasilla.

 
Hyundai päästeli Japanin kisan sääntöjen vastaisilla autoilla. Rankuksi 25000€ sakko ja käsky korjata luokituksen mukaiseksi tasaspyörästö ennen ensikauden alkua 25000€ uhkasakon ukaasilla.

Ei ollu sinänsä mitää sääntöjenvastaista itse autossa vaa papereissa oli vissii väärä cad-kuva eksyny tms.
 
Ei ollu sinänsä mitää sääntöjenvastaista itse autossa vaa papereissa oli vissii väärä cad-kuva eksyny tms.
Itseasiassa on sääntöjen vastaisuutta. Aiemmin vastaavanlainen virhe on johtanut hylkäyksiin, mutta tapauksessa esiintynyt hallinnollinen erhe voidaan nähdä "poikkeustilanteeksi".

 
Itseasiassa on sääntöjen vastaisuutta. Aiemmin vastaavanlainen virhe on johtanut hylkäyksiin, mutta tapauksessa esiintynyt hallinnollinen erhe voidaan nähdä "poikkeustilanteeksi".

Nii siis sanoin ehkä huonosti. Siis auto itsessään oli kaiketi sääntöjenmukainen, ei siis mitää laitonta osaa oltu piiloteltu ja haettu hyötyä. ei siis tarvi korjata autossa mitään, toisin kuin aiemmin mainitsit. Siihen tartuin. + iltiksen otsikkokin vähän repivä.
 
Isoja muutoksia tulossa rallin MM-sarjaan 2027 alkaen. Uudet tekniset säännöt/määräykset julkistettu.

 
Viimeksi muokattu:
Rallim pistelasku syysteemi uusiksi. Kaudesta 2025 alkaen.
Paras muutos toi, että pisteet annetaan koko viikonlopusta. Toiseksi tullut voi toki edelleen suurimman potin ottaa (mut vaatii kisan voittajalta kyl tosi hidasta sunnuntaita), mut kolmanneksi tullut ei (max tasapisteet). Rallin voittajaa palkitaan kuite nyt taas hyvin!

Eli vähä niinku ennen, mut myös sunnutaipäivästä saa pisteitä powerin lisäksi.

Rallin MM-sarjan pistejärjestelmä kaudella 2025:

  • Rallin lopputuloksista: 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1
  • Sunnuntain päiväkohtaiset tulokset: 5-4-3-2-1
  • Power Stagen tuloksista: 5-4-3-2-1
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
261 285
Viestejä
4 534 081
Jäsenet
74 779
Uusin jäsen
lettu555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom