Aika paljon pitäisi jo ihan nykymuotoistakin konseptia muuttaa, että moinen onnistuisi. Esim. tänä vuonna Jyväskylässä reilu 300km EK- pätkää ja siihen sitten siirtymiä yli 1000km edestä päälle. Isot akut vaadittaisiin jo, että selviäisi pätkältä lataukseen ja sittenkin ongelma on se, että eipä siellä EK:n maalissa sellaista infraa ole että useiden autojen samanaikainen suurteholataus onnistuisi.
Siirtymät ei taida paljoa energiaa viedä, vaan ne se erikoiskoe, mutta erikoiskokeet ovat sinänsä lyhyitä verrattuna johonkin rata-autoiluun.
ja sittenkin ongelma on se, että eipä siellä EK:n maalissa sellaista infraa ole että useiden autojen samanaikainen suurteholataus onnistuisi.
Se kustannus ja lokgistiikka kysymys, ei jos ei ole tarkoitus kaikkia luokkia sähköistää, niin jos nyt olisi alkuun edes kymmenisen sähkistä. Aikataulutus myös, ja tilaakin lataus pisteet vaatii, mutta ja onko lähdön että maalin päässä lataus, niin molempiin päihin ei välttämättä tarvi mitoittaa täyttä kapasiteettia, tarkoitain että maalin jälkeen ei ole pakko kaikkia täyteen ladata. Oleellista että lähdössä on akut täynnä. voi siinä joku sääntöraja olla, että latauskapasiteetti riittää kaikkeen.
Rallicrossissakin tuodaan valtavat akkupankit rekoilla kisapaikalle, joten sepä vasta ympäristöystävällistä olisi, että autojen mukana kulkisi siirtymien mukana valtava rekkakaravaani. Rallicrossissa homma onnistuu kun kaikki on kokoajan samassa paikkaa ja kisasuorituskin on vain muutaman minuutin vetoja kerrallaan.
Ehkä sen latausinfran tuuppaisin järjestäjän päähään, akku + sähkövoimakoneiden varaan ne latausasema joutuu tekemään, lisänä voi olla muutakin.
Vaihtoehto on sitten akkumodulit, eli autoissa olisi vaihdettava akkupaketit, ja akut sitten ladattaisiin missä ladattaisiin. Eli pätkien alussa jossain ladatut täydet akut autoihin. Autot olisi sitten vartavasten tehty ralliavarten, mutta sellaisia ne varmaan jokatapauksessa olisi. Voisi olla vaikea houkutella valmistaja tekemään sarjatuotantoon ralliautoja.
Ja rojuja toki rahdattaisiin kisoista toisiin, se kuinka paljon se sitten lisäisi kustannuksia, ehkä enemmän kyse siitä aikataulutuksesta. Kumipyörillä lähellä olevien kisojen välillä, mutta merrientaakse, laivarahdit.